Omroep 2000 i.o. vraagt zendtijd op 9000 leden Haagse Comedie bakt Strindberg een poets Minister krijgt het druk Bommen in Vroom en Dreesmann: misselijke grap Barnard adviseur bij ruimtevaart Lappie Loep in kokosnoten VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN CAROLINA YES Koreltje Knetter en de Bos-bubbel MAANDAG 23 FEBRUARI 1970 nmxa (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Minister Klompé krijgt het steeds druk ker met het levendig ontwaken van zendgegadigden van allerlei pluimage. Zij heeft nu een aan vrage om zendtijd gekregen van de Omroep 2000, in 1969 ge sticht door een groep progres sieve jongeren, die in ongezou ten taal per advertentie meld de, „de kommunikaatsie in eigen hand te willen nemen", zulks met veel bloot en extremiteiten op de beeldbuis en krachtig ge sproken woord met bijpassende muziek in de radio. „Start de kritiese revoluutsie", was een van de vele opwekkingskreten, die de lezende „lieve mensen" wer den toegeroepen: „Zeg bah! tegen de muffe beeld- en geluidsdictatuur van de laffe zuilen, laat je niet vergifti gen door eenzijdige informaatsie, ontsnap aan het verzultingsproces. Vijfduizend progressieve langharigen, linkse studenten en ander tuig gingen u voor". Dit ter informatie van degenen, die misschien nog niet eerdeT hebben ge hoord van de doelstelling van Om roep 2000. Nu is het zover, dat de organisatie AMSTERDAM De onmiddellijke omgeving van Vroom en Dreesmann in de Amsterdamse Kalverstraat is gis teravond vijf kwartier tot verboden gebied verklaard, nadat de politie te lefonisch was gewaarschuwd voor de aanwezigheid van bommen op de eer ste en vierde etage van het waren huis. Een onbekend gebleven man deed deze mededeling om vijf over zeven. Hij zei dat de bommen tussen half acht en acht uur zonden ontploffen. Hoewel de politie onmiddellijk dacht aan een misselijke grap, wer den voor alle zekerheid maatregelen genomen. De Kalverstraat tussen de Heiligeweg en het Muntplein werd door de politie afgezet, evenals het Rokin aan de zijde van het waren huis. De trams konden op het Rokin ge woon doorrijden, maar mochten niet bij de halte voor Vroom en Drees mann stoppen .Ook waarschuwde de politie de bewoners in de omgeving. Toen zich om half negen nog geen explosie had voorgedaan, werd het gebied vrijgegeven. De politie door zocht daarna nog een uur lang het gebouw, zonder ook maar iets te vin den dat op een bom leek. 9000 leden telt. Zij hebben wel allen met 5 hun lidmaatschap bekrach tigd, maar zij zijn lang niet allemaal bezitters van radio en/of tv-toestel- len. Velen kunnen (of willen) de om roepbijdrage niet voldoen en zijn dus niet in het bezit van de gewenste betaalkaart. Volgens de wet kunnen alleen houders van zulk een kaart worden erkend als lid van een om roeporganisatie. De organisatoren menen dat, als zij maar eenmaal in de ether zijn, zon der moeite nog 6000 gelijkgestemden uit diverse minderheidsgroeperingen, lid zullen worden. Dan is men toe aan het wettelijk voorgeschreven aantal van 15000 ter ev. verkrijging van een zendmachiging als adspirant- omroep, met recht op een uur tv- en drie uren radiotijd per week. „Het is hard nodig dat ook onze stem in de ether wordt gehoord" ver klaren zij. Voor minister Klompé is het na tuurlijk een koud kunstje om de aanvrage te beantwoorden met het onomstotelijke argument, dat de nieuwe omroep niet voldoet aan het wefelijk geëiste getalscriterium, maar wanneer er wél 15.000 leden, die aan de gestelde normen voldoen, voorhanden zijn, zal zij de aanvrage moeten schuiven bij die, welke ge richt zijn op het verkrijgen van „mi- ni"-zendtijd. Zij zal dan dienen te overwegen, of hier werkelijk een bij andere omroe pen geen belangstelling ontvan gende groep zich aandient en op grond daarvan moet zij haar oordeel vormen. Zij moet daarbij strikt objectief te werk gaan: wanneer de groep aan de eisen voldoet, zal haar stem in de ether moeten worden gehoord, of zij nu een massa tegenstanders heeft of niet. De weg naar de ether is vrij en de wet staat iedereen toe, via leden winning een omroeporganisatie te stichten. - In de nieuwe aanvragen om zend tijd weerspiegelt zich sterk het tijdsbeeld: het door ontevredenen PALM BEACH Dr. Christiaan Barnard, wordt adviseur in de ruim- geneeskunde bij de afdeling ruimte- tevaart en projectielen van General Electric. De 47-jarige Zuidafrikaanse hart chirurg hoopt in Kaapstad te blijven wonen. Hij vertelde niet welke ge volgen zijn adviseursfunctie zou heb ben voor zijn artsenpraktijk. In een interview zei hij graag als eerste mens hartexperimenten te wil len doen in een om de aarde cirke lend ruimtevaartstation. verlaten van de oude groeperingen waarvoor de nu meer dan 40-jarige oorspronkelijke omroepen represen tatief waren en in hun huidige ont wikkeling ook zijn (gezien hun geza menlijk ledental, ruim 2,7 miljoen) en het ontplooien van eigen activiteiten om hun anders-gerichte wensen on der de aandacht te brengen. Hier heeft men te maken met het uiterst - rechts en uiterst - links: EO en Gereformeerde Omroep Vereni ging aan de ene, Omroep 2000 aan de andere zijde. Typische reactie-om roepen, die zich afzeten tegen de bestaande organisaties. Het (ant-)woord is nu aan minister Klompé. Studenten van de universiteit van San Jose, Califor- nië, bezig met het uitgraven van nieuwe Amerikaanse auto ter waarde van negentigduizend gulden. Het kost bare ceremonieel was bedoeld om de aandacht te vesti gen op de luchtverontreiniging die auto's teweegbrengen. DEN HAAG De Haagse Comedie heeft Strindbergs beklemmend to neelstuk „Dodendans" op het reper toire genomen in de bewerking van Friedrich Duerrenmatt onder de titel „Play Strindberg". Het resultaat is een Strindberg in farce majeur. Duerrenmatt heeft eens gezegd dat de komedie de enige toneelvorm is die in onze tijd past. Zonder hem op zo'n losse uitspraak vast te leggen mag men constateren, dat zijn werk altijd min of meer iets van een pias heeft. Dat is met deze bewerking van „Dodendans" ook het geval. Het stuk dat model heeft gestaan voor Sartre's „Huis Clos" en voor Be- cketts „Fin de partie" is door Duer renmatt gereduceerd tot een dialoog van domme zinnen, die marionetach tig en onpersoonlijk door de acteurs eruit moeten worden gegooid. Deed men vroeger zijn best zoveel mogelijk „echte" mensen op het toneel te krij gen, thans is de mode ze zo marionet achtig als mogelijk te doen uitko men. Het geheel wordt dan ook een far ce, vooral na de pauze, waarin elke poging om nog iets van Strindbergs macabere sfeer te produceren achter wege wordt gelaten. De acht taferelen (hier als bij een bokswedstrijd: ron den genoemd) rollen er na de pauze uit als knikkers en laten net zoveel indruk na. In feite wordt hier Strindberg een poets gebakken. Regisseur Joris Diels vergelijkt dit „Play Strindberg" met het „Play Bach" van de Franse pia nist Jacques Loussier, waarvan hij voor de voorstelling de plaat laat draaien. Nu is het bij deze kitschplaat zo gesteld, dat dat wat interesseert van Bach is, en dat waar de verveling optreedt zodat men er niet meer naar luistert van Loussier. Zo vergaat het ook met het toneel stuk: de hier en daar herkenbare Hilversum I, <02 m. AVRO: 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojour naal 18.25 Zelfstandig zijn en blijven, lezing. 18.30 Stereo: Johan Willem Friso Kapel met solisten (opn). 19.15 The Dutch Swing College Band. 19.30 Nieuws. RVU: 19.35 Nederland en de wereld op weg naar het jaar 2000. NOS: 20.05 Komt u maar....: actueel discussiepro gramma met luisteraars en ge varieerd muziekprogramma. Bond Zonder Naam: 22.20 Een lang gezicht is een lelijk te kort, lezing. NOS: 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. AVRO: 22.43 Radiojournaal. NOS: 22.55 Stereo: Jazz in ak- tie 23.55 - 24.00 Nieuws. Hilversum II, 298 m. NCRV: 18.30 Nieuws. 18.41 Actualitei ten. 19.00 Llterama: over boe ken, schrijvers en toneel. 19.15 Muziek en dienst. 19.45 Stereo: Metropole orkest met zangso liste. 20.10 Stereo: Lichte grammofoonmuzlek. 20.25 Op de man af. praatje. 20.30 Ste reo: Concertgebouworkest met solisten (gr.). 21.50 Stereo: Licht instrumentaal sextet met zangsolisten. 22.20 Overden king. 22.30 Nieuws. 22.40 Voor rang: een artistiek voorkeurs programma. 23 30 Stereo: Blaastrio. 23.55 - 24.00 Nieuws. STER: 18.51 Reclame. NOS: 18.55 Journaal. STER: 19 00 Re clame. NCRV: 19.04 Scheeps jongens van Bontekoe, ver volgverhaal. 19.13 Kleur: Jeugdherinneringen: 5. Oude jaarsavond, TV-serie. 19.30 Tweekamp, quiz tussen stu dententeams. STER: 19.55 Re clame. NOS: 20 00 Journaal. STER: 20.15 Reclame. NCRV: 20.20 Actualiteitenrubriek. 20.45 Gevraagd: Een Straaljagerpi loot. 21.45 Met speciale op dracht: Rookgordijn, spionage- fllm. 22.35 Koorzang: geeste lijke liederen. NOS: 22.45 - 22.50 Journaal. Nederland II. NOS: 18.45 Kleur: De Fabeltjeskrant. STER: 18.51 Reclame. NOS: 18.55 Journaal. STER: 19.00 Re clame. NOS: 19.04 Scala: infor matief programma. VARA: 19.30 Coronation Street, TV- feuilleton STER: 19.55 Recla me. NOS: 20.00 Journaal. STER: 20.15 Reclame. VARA: 20.20 Kleur: Sherlock Holmes: De Griekse tolk, TV-serie. 31.10 Coventry nu uit puin en as. documantaire. 21.50 Kleur: Gekke jongens, mooie meiden: show met jonge ar tiesten. 22.15 Achter het nieuws NOS: 22.56 - 23.00 Journaal. België. Kanalen Nederlands: 2 en 10. 18.55 Zandmannetje. 19.00 Sporttrlbune. 19.20 Woobinda, jeugdfeuilleton (7.) 19.45 Hier spreekt men Nederlands. 19.50 Zoeklicht. 19 55 Mededelingen en De Weerman. 20.00 Nieuws. 20.25 Filmtribune: Een grote film van vroeger. Houdt de dief, thriller van ALrad Hitch cock. 22.05 Gastprogramma: De socialistische gedachte (2). 22.35 Nieuws. GRAMMOFOONPLATEN- PROGRAMMA DRAADOMROEP VAN 18—20 UU Wolfgang Amadeus Mozart: I. Divertimento in F gr t. KV 138. n Concert voor fluit en orkest nr. 1 in G gr.t. KV 313. III. Symphonie nr. 33 in Bes gr.t. KV 319. IV Concert voor piano en orkest nr. 24 in c kl.t. KV 491. V. Symphonie nr. 41 In C gr.t. KV 551 („Jupi ter"). iteiten). Hilversum I, 402 m. AVRO: 7.00 Nieuws en ochtendgymn. 7.20 Stereo: Lichte gram. muz. 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojoum. 8.20 Stereo: Lichte gram. muz. (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uit gebreide reportage of herh. NOS progr. 9.35 Waterstanden. 9.40 Muziek uit de Middeleeu wen en Renaissance (opn). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr). (U.OO - 11.02 Nieuws). 11.30 Voor de vrouw. (11.55 Beursber.). 12.30 Voor de land bouw. AVRO: 12.40 Toppers van toen (gr). 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojoum. NOS: 13.30 Spiegel van België: muziek en nieuws van onze zuiderburen. 14.00 Stereo: Klein chanson. 14.40 Jazz uit het historisch archief. AVRO: 151.0 Neder landse componistenportretten: Rudolf Mengelberg. 16.00 Nieuws. 16.03 Inleiding tot mu ziekbegrip. 16.25 Bas-bariton en piano. 16.45 Land der mu zen: kunstkroniek. 17.15 Ste reo: Jazz-Spectrum: oude en moderne jazz. 17.55 Meded. Hilversum II. 298 m NCRV: 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Stereo: Op het - eerste gehoor: klass. muz. (gr). (7.25 Horen en zien. 7.30 Nieuws, 7.32-7.50 Actualiteiten). 8.00 Nieuws. 8.11 Stereo: Te Deum Laudamus (gr). 8.30 Nieuws. 8.32 Stereo: Voor de huisvrouw. (9.00 - 9.10 Gymn. voor de huisvrouw). 9.35 Schoolradio. 10.00 Teksten in soorten: godsdienstige lezing. 10.15 Stereo: Hoogtepunten uit Zar und Zimmermann, opera van Lortzing (gr). 11.00 Nieuws. 11.03 Ferdinand Huyck (deel 19), serlchoorspel. 11.30 Voor de zieken. 11.55 Meded. KRO: 12.00 Stereo: Gevar progr. (12.22 Wij van het land. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw, 12.30 Nieuws. 12.41 Actualiteiten. 13.00-13.05 Raden maar....) 14.00 Conciliepostbus. 14.05 Schoolradio. 14,30 Pizzica to: muzikaal middagmagazine. (16.00 Nieuws). 17.00 Over- heldsvoorl. 17.10 Voor de kleu ters. 17.15 Hal!, jeugdprogr. 18.19 Uitzending van de KVP. Hilversum III, 240 m en FM kanalen. VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nieuws), lil .00 Nieuws. 11.03 Een opvallend vrolijk ge varieerde visite. (12.00 Nieuws). 13.00 Nieuws. 13.03 Platenprogr. 14.00 Nieuws. 14.03 De Eddy Becker Show. 15.00 Nieuws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nieuws. 16.03 Mix: gevar. platenprogr. (17.00 Nieuws). 18.00 Einde. België: Nederlands progr. Kan. 2 en 10. 14.05-15.50 en 17.55 School-tv. 92. Terwijl Jonas druk bezig was te verzinnen, hoe hij de ze netelige situatie zou oplossen, wachtte de conducteur ge duldig, tot Jonas dè schijnbaar zoekgeraakte kaartjes gevon den had. Lappie keek geamuseerd naar Jonas' bewegingen. "Wêet je dan niet meer, Jonas", zei hij, "dat- we zomaar de trein zijn binnengegaaner was toch immers geen tijd Jonas keek met een verheerlijkt gezicht naar de conducteur, bock begon te bladeren. "Tja, zeer netelig of zo....' "Oja, we hebben geen geld, ziet U, en daarom...," De con ducteur kuchte veelbetekenend, terwijl hij een dik boekje voor de dag haalde. "Zo", zei hij, "dat kost U een kwartje boeteen dan., ehe... wat zei U?! Hebt U geen geld?" Jo- stukken van Strindberg zijn interes sant, wat Duerenmatt eraan toevoegt is te onbenullig om over te schrijven. Dit soort „bewerkingen" zijn dood eenvoudig vervalsingen waardoor het publiek bij de neus wordt genomen. De Haagse Comedie heeft een voor liefde voor dit knoeiwerk, getuige het vorig seizoen gebrachte „Trommels en trompetten" van Brecht. Brecht evenwel heeft een bedoeling (die men overigens af kan wijzen, maar toch serieus genomen moet worden); Duer renmatt heeft geen enkele bedoeling of het moest zijn, dat hij zijn defor- meertalent wil etaleren. In het toneelbeeld van Hep van Delft was gestreefd naar de klinische sfeer van een operatiezaal met o.a. een operatielamp boven de plaats van handeling. Strindberg is op de snijta fel gelegd, maar de patiënt was toen al overleden. De operatie wordt zodoende een soort lykschennis. Men zou er in het beste geval nog wat grappig amu sement in willen ontdekken, maar dit gaat ook niet door want in een opera tiezaal wordt niet gelachen. Om deze poets kan hoogstens gela chen worden als bij kiespijn. De ac teurs voldeden min of meer. Min vol deed Ko van Dijk als Edgar. Hij is nu eenmaal de acteur van de gedragen volzinnen en Duerrenmatt stopte hem wat gehakte woorden in de mond. Anny de Lange ging deze acteer stijl nog het beste af en Leo de Har- togh was helaas ook gedwongen zijn talent voor de duur van het stuk op sterk water te laten staan. Dit stuk als een bokswedstrijd is waarschijnlijk bedoeld als een „to neelvernieuwing". Zo ja dan was het al knock-out voor de gong de eerste ronde had ingeluid. Ev. Grolle. Ned. 1 NCRV 7.04 uur Scheepsjongens, daarna Jeugdherinneringen. 7.30 uur Tweekamp. 8.20 uur actualiteiten. 8.45 uur Gevraagd: een straaljagerpiloot 9.45 uur aflevering politieserie „Met speciale opdracht". Ned. 2 VARA 7.30 uur Coronation Street. 8.20 uur nieuw avontuur van Sherlock Holmes. 9.10 uur documentaire over „Coventry nu". 9.50 uur show uit de Werkwinkel van Nico Knapper „Gekke jongens, mooie meiden". 10.15 uur Achter het Nieuws. Hilversum I NOS 8.05 uur „Komt U maarluisteraars kunnen tele fonisch meepraten. 10.55 uur jazzconcert. Hilversum II NCRV 7.45 uur Metropoleorkest speelt. 8.30 uur Concertgebouworkest in de 6e symfonie van Beethoven. 9.50 uur Soft swing in stereo. 10.40 uur Voorrang, daarna eigentijdse muziek. CHARLES DICKENS DELOTGEVALLEN VAN NICOLAAS NICKLEBY 110 Zodra had Pyke zich verzekerd, dat zijn vermoeden gegrond was, of hij begon het origineel met de buitensporigste loftuitingen te overladen, en' terwijl hij, in de warmte van zijn geestdrift, het portret aan zijn lippen- bracht, drukte Pluck de hand van mevrouw Nickleby aan zijn hart, en wenste haar met zoveel aandoening geluk met het bezit van zo'ndochter,- dat de tranen hem in de ogen kwamen. De arme mevrouw Nickleby, die^ opgetogen maar bedaard had geluisterd, werd door deze tekenen van achting en genegenheid van haar stuk gebracht. 'Kwart voor zeven zal het rijtuig hier zijn,' zei Pyke opstaande. 'Nog een_ blik, nog een enkele blik op dat bekoorlijke gezichtje. Ha, daar is het!. Zonder verandering, zonder afwisselingO PluckPluck Pluck gaf geen antwoord maar kuste mevrouw Nickleby hartelijk de hand en nadat Pyke hetzelfde gedaan had gingen beide heren haastig weg. Op de afgesproken tijd kwam het beloofde rijtuig, geen huurkoets, maar een eigen rijtuig met een koetsier en knecht in livrei. Daverend was de - slag, waarmee de knecht het portier dichtsmeet toen mevrouw Nickleby in de koets was gestapt, en daar de goede vrouw niet wist, dat dezelfde gedienstige man nadat hij op zijn bankje was gesprongen, vlak boven", haar hoofd, tegen de koetsier enige zeer onbescheiden grimassen maakte, bleef zij met stijve deftigheid zitten rondkijken, trots op de eer, die haar bewezen werd. Toen het rijtuig stilhield, waren de heren Pyke en Pluck bij dc hand, oni mevrouw Nickleby eruit te helpen, en haar naar de loge te brengen, waar zij in een armstoel plaatsnam. Nauwelijks zat zij daar of Sir Mulberry en Lord Verisopht kwamen beiden, zwierig en kostbaar gekleed. Sir Mul berry was een beetje schor, en Lord Verisopht zag er wat slaperig en won derlijk uit; waaruit mevrouw Nickleby terechc opmaakte dat zij gedi neerd hadden. 'Wij hebben - wij hebtJen op de gezondheid van uw beminnelijke dochter gedronken, mevrouw Nickleby,' fluisterde Sir Mulberry. - 'Ha, ha,' dacht zij, 'als de wijn erin is, komt de waarheid eruit. U bent wel vriendelijk, Sir Mulbeny.' - 'Nee, nee, waarachtig,' hervatte Sir Mulberry. 'De vriendelijkheid is aan uw kant. Het is zo vriendelijk van u dat u gekomen bent.' - 'U bedoelt, zo vriendelijk van u mij te inviteren, Sir Mulberry,' antwoordde mevrouw Nickleby blozend. 'Maar waar is mijn zwager, Sir Mulberry?' - 'Ik moet hier niet zonder hem zijn. Ik hoop dat hij komt.' - 'Pyke,' zei Sir Mulberry, zijn tandenstoker pakkend, als was hij te lui een antwoord op deze vraag te verzinnen, 'waar is Ralph Nickleby?'-'Pluck,* zei Pyke, het voorbeeld van Sir Mulberry volgend en het liegen aan zijn vriend overlatend, 'waar is Ralph Nickleby?' Pluck wilde juist een ontwijkend antwoord geven, toen het lawaai van een gezelschap dat de loge binnenkwam, de aandacht van alle vier de heren scheen te trekken, die veelbetekenende blikken met elkaar wisscldem Toen het nieuwe gezelschap begon te spreken, nam Sir Mulberry de houding van oplettend luisteren aan en verzocht zijn vrienden zich strt tc houden. 'Wat is er?' vroeg mevrouw Nickleby. - 'St!' zei Sir Mulberry, zijn handi op haar arm leggend. 'Lord Frederik! herkent u de stem?' - 'Drommels!» riep Lord Frederik uit. 'Mij dunkt, het is de stem van juffrouw Nickleby.' - 'Hemel, Mylord!' riep mevrouw Nickleby uit, om het gordijn heen kijkend. 'Hetis zo- KaatjeKaatje- 'U hier, moeder? Is het mogelijk?^ - 'Mogelijk? Welja, kind- 'Maar wie hebt u toch bij u, moeder?' vroeg Kaatje, terugdeinzend, toen zij een heer zag, die haar glimlachend een handkus toewierp. - 'Wie denk je wel, kindlief?' antwoordde mevrouw Nickleby, harder sprekend, opdat mevrouw Wititterly haar horen zoq, 'Meneer Pyke, meneer Pluck, Sir Mulberry Hawk en Lord Frederik Ve risopht' - 'Goeie hemeldacht Kaatje. 'Hoe komt zij in zo'n gezelschap?' IAUDU06S- lk. -p. Strip WO^DT BÉM Deo# ï>lT J iKlr>r>i \\s I 120: „En nou verder geen flauwe geintjes, Oom Gnoom", zei Boltje de bos kabouter. „Kom er maar 'es even bij„Spijt me wel", zei Oom Gnoom. „Maar geintjes uithalen en treiteren hoort nu eenmaal tot mijn werk. Hoei hoei, zeg maar 'es op. Wat moet er verder gebeuren? Een eenvoudig prulgeintje of het zwaardere werk? Een ruit ingooien? Een fiets band doorsnijden? Of een emmer teer over een licht grijs zomerpak? Da's om je te begillen!" „Het is nog véél moeilijker, Oom Gnoom" zuchtte Boltje. „We moeten een heks klein krijgen. Zodoende." Toen vertelde smidje Verholen het hele verhaal van Ouwe Sybil, die zo vriendelijk was geweest Kareltje Knetter van bijzondere sportkrachten te voorzien „Hmmm gromde Oom Gnoom. „Ouwe Sybil is een taaie. Ik ken haar wel. We zullen niet gauw vat op haar krijgen. iw kL 6eni ï°?ien d®Vr- Bovendien is ze lid van de heksenvakbond en ik ben maar een kleine, vrye ondernemer. En wat beginnen wij vrije on dernemers, vandaag de dag nog tegen de vakbonden? Maar ehwacht Het nare manneke dacht even diep na en vervolgde toen: „Misschien kun- tan/rtlfBn ?rUpen met d? al£emene regelen en voorwaarden van de vatc bond zelf. Dat zou een mooi stukje treiterwerk zijn. Ik geloof, dat ik nog èen meTnPïn8!iJn ^e8®len ^ier heb liggen." Oom Gnoom begon te rojn, dulmïli hn t L- V 6 Zti1 met stoffi«e papieren, en dook er een bè- d^tL1pnM&Wert-e "i ,°P" "Hoei hoei!" lachte h'j kwaadaardig. „Dit zijn de regelen! Misschien halen we er een lekker stukje treiterwerk uit'" nas schudde meewarig het hoofd. "Dat wordt een moeilijke zaak... mompelde d- conducteur, terwijl hij hevig in het

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 15