Vijf leden van Sjaloom uit groep getreden Meer afwisseling in kerkdiensten Geen monopreek liever een stereo-opstellin rt Zwarte bladzij in goed boekje Em ivoord voor vandaag VERTICALE LIJN TEVEEL GEMIST r Gefaald ten aanzien van de kerken Bezinning op zending Soembanese kerken: blijft elkaar zoeken Concilierapport vraagt: Oecumenische geste Moskou BEROEPÏNGSWERK Vredesoproep Wereldraad Twen-diaken in Ginnekei Studenten hadden lsd en has'iesj Christelijk hoek Japan| 500e druk 8 DS. GROENENBERG KRITISEERT VREDESBERAAD ZATERDAG 21 FEBRUARI 1970 Als het bij Jezus anders gaat dan de mensen hadden gedacht, keren zij Hem de rug toe. Op het moment, dat velen van Zijn volgelingen 'de leer, die Hij verkondigt hard gaan vinden, verlaten zij Hem. Als Jezus tot de mens spreekt staat de mens in feite op de twee sprong. Hij kan twee dingen doen: luisteren en stil blijven of heen gaan. De mens heeft een beslissing te nemen, en welke zal die zijn Ah er zijn, die Hem hebben verlaten zegt Jezus tot de twaalven: Gij wilt toch ook niet weggaan? (Johannes 6:67). En dan antwoordt Simon Petrus: Here, lot wie zullen Mij heengaan Dat is het punt waar het om gaal. Als de mens Jezus verlaat ja. wat dan? Een leven zonder Jezus is een leven, dat zich richt naar de dood. Zonder Jezus geen Golgotha, geen kruis, geen vergeving van zonden, geen uitzicht, geen doel. Dat is het vreselijke. Zonder Jezus staat de mens in de verlorenheid. Simon Petrus geeft zelf antwoord op de vraag, die hij stelt. Tot wie zullen wij heengaan? "Gij hebt woorden van eeuwig leven." Wie Jezus aanhangt leeft naar de eeuwigheid. Zonder Jezus duisternis. Met Jezus licht. Wc lezen vandaag: Marcus 4 vers l toi 20. We lezen morgen: Marcus 6 vers 30 tot 43 70 km „Er is volgens mij geen alternatief. Die koorwand, waarop een onbeken de eenvoudige huisschilder uit de achttiende eeuw gedrapeerde groen kleurige gordijnen schilderde, kan niet ergens op een zolder opgeborgen worden. De kerkvoogdij deelde deze mening en besloot een aantal maan den geleden overeenkomstig onze adviezen de koorwand in ere te herstellen, zodat deze weer een een heid gaat vormen met de kansel en het koorhek." De aangekondigde terugkeer van deze in 1939 onder de grijze verf ver- Europese studenten naar Soesterherg (Van onze kerkredactie) BOSCH EN DUIN Van 6 tot 8 maart komen ruim 150 studen ten van Europese bijbelscholen en andere theologische opleidin gen in Soesterber bijeen om zich te bezinnen op hun zendingsop dracht. De conferentie gaat uit van dc Europese Studenten Zendingsunie, een bond van studentenverenigingen aan theologische en bijbelscholen. Ontmoetingsplaats is het Kontakt der Kontinentcn De un,ie werd in 1954 opgericht door studenten aan het Europese Bij belinstituut te Parijs die zich interes seerden voor het zendingswerk. Zij zochten een gelegenheid om met el kaar zendingsproblemen te bespre ken. maar tevens om in contact te komen met zendingsorganisaties. Uit dat verlangen groeide de jaar lijkse zendingsconferentie, die dit jaar voor het eerst in Nederland wordt gehouden. De conferentie wordt dit maal georganiseerd door studenten aan het Nederlands Bijbel rnstituut te Bosch en Duin. De deel nemers aan de conferentie komen uit minstens tien Europese landen. Het thema van de conferentie is: ..Wij en de wereld van nu". Het is vrijwel gelijk aan het thema van de wereldzendingsconferentie die vol gend jaar in India wordt gehouden. Sprekers zijn prof. dr. J. M. van der Einde, de zendingshoogleraar te Utrecht, prof. dr. G. Blaauw, hoogle raar in de digitalische wiskunde aan de Technische Hogeschool Drienerloo en dr. .1. B. A. Kessler. docent aan het Nederlands Bijbel Instituut. HOOGEVEEN Dc synode van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt in Hoogeveen heeft het rapport bespro- i ken dat was uitgebracht over de j moeilijkheden in de Soembanese kerken. Tegen het commissievoorstel dat de beide groepen (die van ds. Kondamara en die van ds. Tanahom- j ha) elkaar de facto zouden erkennen, is nogal bezwaar gemaakt. Dit voorstel nam de commissie dan ook terug. In plaats daarvan kwam I de suggestie, dat de synode een drin- gend appèl zou doen op de groep j van ds. Tanahomba en op die van ds. Kondamara om volhardend in christelijke bewogenheid elkaar te blijven zoeken. Men wilde graag honoreren wat de kerken van ds. Kondamara gedaan hebben. Zij hebben wel niet de uit spraken van de synode van Roter- dam-Delfshaven geheel in acht geno men. maar daarbij moet worden be dacht. dat de volgende synode, die van Amersfoort-West. deze beslui ten wat heeft verzwakt. In het algemeen wil de groep van ds. Kondamara de synodebesluiten honoreren en dat vond men in de discussie een winstpunt. Hol «oor In Europa (Van onze kerkredactie) HEEMSTEDE Meer variatie in de (rooms-kaitholieke) kerk diensten wordt benleit in een ontwerp-rapport, dat aan de orde zal komen op de laatste zit ting van het pastoraal concilie te Noordwijkerhout. In de huidige situatie biedt de gangbare preek in de zondagse litur gie te weinig mogelijkheden, aldus dit rapport. Er is te weinig tijd. Er moet teveel rekening worden gehouden met zeer gedifferentieerd publiek en de mogelijkheid van een wederwoord ontbreekt. Hel rapport vraagt meer uitvoerige of zelfstandige woorddiensten (dus zonder eucharistieviering), waarin het gesprek alle kans krijgt in woord en wederwoord. Daarnaast wordt ook gedacht aan diensten, waarin vooral aandacht is voor muziek en zang. beeld en spel, en stilte. Elke verkondiging zal een oecu menische dimensie moeten hebben, is een andere notie van dit rapport. Dat kan niet betekenen een soort een heidsverkondiging, waarin door iedereen overal en altijd hetzelfde wordt gezegd. Het betekent wel, dat er in iedere verkondiging ruimte en openheid is voor allen die op enige wijze het bij belse getuigenis als richtsnoer willen nemen. Katechese Dit rapport houdt zich ook bezig met de catechese. Zowel in woorden, als door de sfeer en wijze van optre den zal in de catechese duidelijk moeten uitkomen, dat er inzake het evangelie sprake is van een aanbod en uil nodiging, waarop alleen maar in vrijheid van binnen uit kan wor den gereageerd in een persoonlijk antwoord. Dat zal bij jongeren meestal niet een stellingname kunnen zijn voor eens en altijd. Zij ervaren sterk, dat de mens steeds opnieuw moet zoeken naar het antwoord in steeds wisse lende situaties brnnen de geschiedenis van de mensheid. Gevraagd wordt om grondige studie over het religieus beleven van kinde ren en jonge mensen. Vandaaruit zou vorming en bijscholing van cateche ten gestalte kunnen krijgen. Een en ander zou samen met andere ker ken moeten gebeuren. (Van onze kerkredactie) ODIJK Vjjf leden van de Sjaloomgroep, overwegend figuren van het eerste uur, hebben zich uit deze bekende, door leden van ver schillende kerken destyds opgerichte, pressiegroep teruggetrokken. Dit blqkt uit de laatste nummers van het maandblad Sjaloom, waar in de namen van mejuffrouw An Ingenhousz te Amsterdam, ds. Alje Klamer te Hilversum, Ton de la Mar te Dordrecht, Eimert Pruim te Heino en drs. Bruno P. de Roeck te Amsterdam niet meer voor komen. dwenen schildering, stuitte bij een niet onbelangrijk aantal hervormden in Bodegraven op weerstand. Na de zonder inspraak van de lidmaten ge nomen kerkelijke besluiten tot plaatsing van de koorwand, vroeg een groep ouderen om overleg. OPINIEPEILING Op een vergadering van „stembe voegde manslidmaten" mochten de sterk levende wensen worden geuit, doch men kreeg nul op rekest, hoe wel staande de vergadering vele aan wezigen zich achter de verontruste lidmaten stelden. De jeugd onder vroeg op een zaterdag in januari ach thonderd hervormden en toonde met deze bliksem-enquête aan dat er over de genomen besluiten ontevredenheid bestond. De jongeren kregen in hun actie tegen de plaatsing van de koorwand openlijke steun van ds. W. Balke en enkele kerkeraadsleden. In dit hoogopgelopen conflict is de rayon-architect van Monumenten zorg, die de provincies Zuid-Holland en Zeeland tot „zijn gebied" mag re kenen, de deskundige bij uitstek. Een specialist die zich in de discussie niet wil mengen, maar de achtergronden van een op historische gronden ge baseerde beslissing wil toelichten. CONSERVATIE De heer Bardet zegt: „Het kerkge bouw ondergaat voornamelijk een conserverende restauratie. Een ge bouw terugrestaureren naar een be paalde tijd heeft weinig zin. Bij al onze herstelwerkzaamheden proberen wij ernstige verminkingen voorna melijk uit de negentiende eeuw te verwijderen." „Als wij werkelijk in onze restau ratie terug zouden gaan naar het bouwjaar, komt daaruit geen. bruik baar gebouw naar voren. Dat wil al lerminst zeggen dat gerestaureerde kerkgebouwen, waarin de eeuwen zich afspiegelen, een surrogaat-histo rie weergeven. Levende elementen uil latere eeuwen handhaven wij als ze waardevol zijn. Je moet de zaak niet gaan doodrestaureren." „Een restauratie is geen re constructie. Natuurlijk proberen wij wel dezelfde materialen te krijgen als waarmee de bouwvakkers van toen hebben gewerkt. Bakstenen zijn van dit alles het moeilijkst te krij gen." „Bodegraven heeft straks de na Pasen 1968 begonnen restauratie is al over de helft een fragment van een goede oude kerk, waarvan het interieur het belangrijkst is." Archi tect Bardet vertelt dat zowel de voor- als de tegenstanders van een restauratieplan vaak kampen met de zelfde moeilijkheden: ze kunnen het nauwelijks visueel maken. Tijdens restauraties speelt de tijd waarin wij leven een grote rol. Die rol heeft die tijd door de eeuwen heen gespeeld. „Je ziet het nu weer. Echte en valse romantiek wordt met karrevrachten onze huizen binnenge haald. Open vuren, café's met wagen wielen en boerenkarren en bunga lows met veel ruw eikehout zijn het Het ontwerp is samengesteld door een commissie bestaande uit dr. H. Kral voorzitter, IH. van Rooy, me vrouw drs. H. M. Dresen-Coenders, H. Koenen, A. A. Olde Lohuis, C. Ne ven, drs. F. H. Kuiler (hervormd) en ds. C. Pel (Luthers). Sacramenten aan r.k. (Van onze kerkredactie) MOSKOU Russisch-ortho- doxe priesters hebben van hun synode toestemming gekregen, de sacramenten toe te dienen aan rooms-kat'holiekem De enige voorwaarde is dat deze rooms-kitholieken het bewijs kunnen overleggen dat zij in de Rooms-Ka- tholieke Kerk gedoopt zijn De verhouding tussen de oosterse orthodoxie en de Rooms-Katholieke Kerk zal een van de belangrijkste punten zijn op het pan-orthodox con cilie, dat volgend jaar wordt gehou den. Het is niet onmogelijk, dat de Russische kerk de zusterkerken met haar besluit voor een voldongen feit heeft willen stellen. Met name in de Griekse kerk is verzet tegen verdere toenadering tot Rome. Het besluit van de Russische syno de is vooral een oplossing voor die streken, waar een groot tekort is aan rooms-katholieke priesters. Ook aan „oud-gelovigen" mogen de Russisch-orthodoxe priesters nu de sacramenten toedienen. Deze groep scheidde zich in de zeventiende eeuw van de Russisch-Orthodoxe Kerk af. NED. HERV. KERK Beroepen: te Sommelsdijk: T. Lek kerkerker te Oosterwolde; te Voor hout: J. Hoogenkamp te Amsterdam. Aangenomen: de benoeming tot jeugdwerkleider-catecheet te Zoeter- meer: de heer K. J. Visser te Vlaar- dingen. GEREF. KERKEN Beroepbaar: kand. J. C. Penne- kamp, Julianusstraat 64, Heerlen. Beroepen: te Enkhuizen: W. Vis- scher te Maasdijk; te Broek op Lan- gendijk; J. Boer jr. te Surhuisterveen, die dit beroep heeft aangenomen. bewijs. Het nadeel is dat weinigen kunnen onderscheiden tussen echt en j onecht. Ik vind dat wij in deze tijd te I ver gaan met die romantiek." INTIMITEIT „Die koorwand is geschilderd door een eenvoudige huisschilder. Hele maal geen kunstenaar. Van dezelfde man en dat is het grappige is ook iets in de hervormde kerk in Zoetermeer te vinden. Ook daar heeft hij een koorwand geschilderd. Twee werkstukken van dezelfde schilder op een steenworp afstand." „Tegenstanders beweren dat de koorwand benauwend zal werken en onnodig het koor van het schip afsluit. Er wordt welhaast geschreeuwd om openheid. Die open heid vind je niet in het zonder meer opengooien van de kerk. Juist in die beslotenheid, intimiteit is de brood nodige ruimte te vinden. Ruimte waarover we niet moeten praten, maar die we moeten beleven." De hervormde kerk in Bodegraven zal een alternatief moeten vinden om de rust onder de lidmaten terug te laten keren. Monumentenzorg is al tijd al gewend geweest in het vlak van de compromissen te werken. De eeuwenoude Dorpskerk staat op zijn dertiende eeuwse fundament te tril len. De emotionele gesprekken over deze zaak zijn nog niet verstomd. Architect Bardet zegt: „Als die koorwand er niet komt, hebben wij een waardevol element overboord ge gooid. Onze voorouders hebben dat vroeger in dezelfde kerk ook gedaan. In een tijd van geldnood werden de prachtige gebrandschilderde ramen verkocht en toen de elektriciteit op gang maakte, verdwenen de kaarsen kronen." VERWOEST „Misschien leven wij nu in een pe riode waarin de liturgie het niet toe laat een koorwand te plaatsen. De tijden veranderen. De invloeden die er nu zijn, zijn niet het allerbelang rijkste. Die koorwand is een unieke zaak. Laten wij die behouden. Dan hebben wij nog wat uit een kerk- waarin mensenhanden al zoveel heb ben verwoest." (Van onze kerkredactie) WAEGNINGEN Er zijn heel wat reacties gekomen op de ontboezeming j van dominee J. Gulmans, die verle- den week onder het motto „Zo kan God het nooit hebben bedoeld" be toogde, dat Gods boodschap voor de wereld van vandaag niet meer kan I worden overgebracht via een éénmanspreek in een van traditionele elementen aan elkaar hangende kerk dienst. i Zijn hartekreet die wij doorgaven, is gevolg van veel ja-en-nee-geroep, dat in het Algemeen Doopsgezind Weekblad van deze week staat opge tekend. Eerst gaat zijn mederedac teur van dit blad, ds. D. A. G. van Gilse, nader op de zaak in door o.m. te verduidelijken: Tussen de dyna miek, de kracht van het bijbels ge tuigen enerzijds en de dringende noodzaak van een lijn, een visie voor de mensen van nu anderzijds bestaat een geweldige spanning, i Van die SDanning is onze kerk dienst meestal een caricatuur. Daar tegen protesteert ds. Gulmans. aldus zijn collega, die gelooft, dat hij zich ergert aan het zwijgen van de kerk gangers tegenover God In zo'n^ situatie bekruipt een dominee het griezelige gevoel „het komt niet over" en weg is dan ook meteen die spanning bij hemzelf. Een „gewone" kerkdienst behoeft natuurlijk niet altijd een caricatuur te zijn, maar dikwijls zal Gods kracht beter kunnen werken in de wisselwerking van het leerhuis (waarin van de zijde van de gemeen- .te meegesproken kan worden), zodat het mono-systeem is vervangen door een stereo-tpstelling, die het geluid van Gods boodschap van meer dan één zijde tot ons laat komen. EEN andere reactie: Dominee, u bent de baas van uw gemeente en als u zegt: Voortaan wil ik iedere zondag assistentie hebben van bij voorbeeld een oudere en een jongere en daarmee basta, dan heeft de - kerkeraad daarmee akkoord te gaan. p Nog een andere: Wij zijn als ge meente geen zwijgende mensen. Wij zijn luisterend en hierin actief. Wij worden geconfronteerd met het bij belwoord en met gedachten die daar uit voortkomen. Die gedachten kun nen tot je doordringen en wortel gre opruii rij wel schieten zoals zaad, dat in goede aar "°tk 1 de valt. ",k™ Volgende stem: We komen nie de te luisteren naar een sympathiek 1 spreker, maar naar Gods ambassa deur, die een boodschap door geel '^*en welke ons stil doet zijn, de ader beneemt. Interpellatie na de dien WAT dat laatste betreft hee|g te een emeritus-dominee geen best ervaringen gehad: „de opkomst wafa^ zo bedroevend, dat ik er maar me ben opgehouden." Hij is het wel eer. r is t metds. Gulmans, maar weet geen op uetels lossing, zelf heeft hij behoefte aafrdt gel eredienst, aan gemeenschappeliik aanbidding en beleving van het heili norma ge. Hij beleeft graag in een kerdien rdelij schuldbelijdenis en genadeverkond het ging, vindt bevrediging in een z enlijst het geformuleerde dialoog tusse de voorganger en gemeenteleden. h ners houdt van muziek en zang in de eri I gee dienst, maar dan van hoog gehalti En waarom elke dienst niet afsluit® ejj f f met een avondmaalsviering? Weer een ander citeert Karl Bart! lp het die heeft gezegd: „Als God de veiikort r antwoording voor een preek nk nen. V neemt, kunnen wij het oreken betegende laten. Maar gelukkig, Hij geeft on Iet pr de opdracht: dat moet je zeggen (ze«in d< beoaald). Daarin is de hele onmoge samen lijkheid en de éne mogelijkheid vs )e pai de prediking neergelegd". aar oi ii En tenslotte deze oproep: Predi ring i kers aller landen, schept moed! Oo d zuil en juist wanneer wij niet meer wete de „wat wij naar behoren bidden e szake: prediken zullen". De Geest is er oo rleg b nog en hanteert, ons, God zij gedanMDe dikwijls ondanks onzelf. dpun eeste leden Oorlo" in Vietnam n GENEVE De Wereldraad van i Kerken heeft een beroep gedaan op j alle strijdende partijen in Zuid-Viel- nam. om op te schieten met hun po gingen de oorlog te beëindigen. In een boodschap van het uitvoe rend comité wordt gezegd, dat de j vredesbesprekingen in Parijs na zes J j maanden geen merkbare vooruitgang 1 hebben gebracht. De Wereldraad steunt het pleidooi van Oe Thant voor de vorming van een regering op brede basis in Saigon. De Wereldraad doet een beroep op de Verenigde Staten cm zich te ont- j I houden van de vernietiging van dor- I pen. Zij vraagt Amerika ook geen strijdmiddelen toe te passen die door hun schade op lange termijn aan bo- j dem en vegetatie nog meer mensenle- i vens in gevaar brengen. Een medisch team van vijftien viensen is gistermorgen van Schiphol naar Nigeria vertrok ken om de gezondheidszorg in het zuidoostelijk deel van het land, eertijds Biafra, op gang te helpen brengen. Op de foto een aantal leden van het team in het vliegtuig. In het midden met baard de leider, dr. Vervore. Noord-Vietnam wordt gevraagd, lijsten te publiceren met de namen van krijgsgevangenen en de wereld te tonen, dat het de gevangenen over eenkomstig de internationale normen van humanitair recht behandelt. Zuid-Vietnam moet onmiddellijk grotere vrijheid toestaan en ook be handeling van gevangenen volgens internationaal aanvaarde maatstaven verzekeren. De „voorlopige revolutionaire rege ring" in Zuid-Vietnam wordt tenslot te gevraagd, zich van represailles en bombardementen tegen de burgerbe volking te onthouden. GINNEKEN De hervormde gemeente van ds. A. C. D. van den Bost istad heeft waarschijnlijk de jongste vrouwelijke diaken van Nederland. Zy hef appé namelyk de twen Johanna Dubbelman tot diaken verkozen. Deze jongere atiev inmiddels als zodanig bevestigd. onfun Mejuffrouw Dubbelman heeft de speciale opdracht de aandacht van 1 de i I gemeente te bepalen by het werelddiakonaat. Verder zal zij in de kerkeras loude in het bijzonder de jongeren vertegenwoordigen en, waar nodig, binnen d college namens de jeugd spreken. ROTTERDAM Op de Westblaak zijn donderdag twee studenien aan gehouden in verband met een ver keersovertreding. Het zijn de twintig jarige J. L. uit Amsterdam en de evenoude M. F. uit Duitsland. In hun bezit vonden de politiemannen een aantal Isd-tabletten en twee kilo hasjiesj. Het tweetal is in bewaring gesteld. (Van onze kerkredactie) weer •nm. temp. neerslag gisteren Amsterdam regen a 0.2 Brussel regen 3 Frankfort zw. bcw. 6 Genève regen 2 11 Innsbruck zw. bew. 0.4 Kopenhagen mist 2 Locarno 1. bew 0 Londen sneeuw 0 Luxemburg reeen 4 3 Madrid 1. bcw 0 Majorca mist 4 0 München »W. hcw. -1 .Vee half hpw 5 0 Parits re«r<n S 9 Rome geh. hcw 1 0 Wenen zw. bew. •2 4 SOrtch sneeuw 1 Verboden voor mannen Is de Billy Graham Euro 70-aktie uitsluitend een mannenaangelegen- heid? Neen Daarover komt Mrs. Mildred Die nerf, lid van het Billy Graham- team, op 23 februari a.s". soreken om 8 uur 's avonds in de vrije evangelische kerk aan de Talud- weg 35 te Hilversum. Dames, laat U niet onbetuigd en kom Wilt U er meer over weten? Stelt U zich dan in verbinding met BILLY GRAHAM EURO '70 Postbus 23 - DOORN Tel. 03403 - 2114 UTRECHT Hoe komt iemand zo aartsdom, om een boekje uit te geven en het door één pagina zo kwets baar te maken? Deze vraag stelt de Utrechtse predi kant ds. M. Groenenberg in het weekblad Hervormd Utrecht. Hij schrijft: Voor me ligt een boekje van het Interkerkelijk Vredes Be raad. Het is doorschoten met een aantal zwarte bladzijden, waarop dingen wit staan afge drukt. waarvan men b':ikhar wil. dat ze diep zullen indrin gen in de aandacht van de le zer. Welnu, halverwege dit boek je staat zo'n zwarte bladzijde met witte letters. Wat er staat te lezen? Dit: in dienst wegens dienstweigering aan de Demonen werd Hij veroordeeld tot de maximale straf. Jezus van Nazareth? Inderdaad. Net als Ron Boot. Ik acht dit inderdaad een zwarte bladzijde in dit boekje. Je gelooft je eigen ogen niet. 'e bet )e'?t. D:t. vind 'k r-m '•"sterMjk. Natuurlijk zu''en tal van mensen dat riet met me eens zijn. Dat hangt er van af, wat Jezus van Nazareth voor je betekent. NAMENS KERKEN Maar het gaat niet om een uitgave van mensen, die Jezus van Nazareth en Ron Boot op één lijn zetten, maar het is een uitgave namens kerken. En die mogen zo iets niet laten passe ren. wanneer de een of ander zo'n uitspraak wit op zwart in zo'n boekje wenst opgenomen te zien. Ron Boot heeft een poos.i' •"•vaneen eez'-*»- omdat !v' dienst weigerde. H:j d: ed d: op gronden, die niet werden aanvaard. Terecht is dat vonnis vernietigd en Ron Boot kwam vrij. Dat was nodig. Het is on juist als men alleen hen als dienstweigeraars volgens de wet erkent, die godsdienstige bezwaren hebben tegen het do den van mensen. Velen hebben met het geval Ron Boot meege leefd en waren blij, dat het zo is afgelopen. Maar zelfs als hij was ver oordeeld en gevangen gebleven, dan gaat het niet aan dat ker ken Jezus van Nazareth on Ron Boot op één liin n,-"*sen. n p;„n, (se. geroepeo om iets dergelijks te poneren. Met één zo'n pagina maakt men het hele boekje bij zonder kwetsbaar. Dat is jammer, want er staan I vele dingen in, die het de moeite waard maken om het te j lezen. Ik zou om dat duidelijk te maken de hele inhoudsopga ve van dit boekje kunnen overschrijven. U doet goed het wel te lezen. Maar scheur er J die ene zwarte bladzijde chn maar uit. Het is een vo'st zwarte bladzijde zonder - spikkeltje wit. En de s"Trenst0"e-<- boekje zi.'iv" •u!ke te zeggen) maar niet m.er bc gaan, aldus ds. Groenenberg. i rkgel wor Ie gi :ten kkeli, zich AMSTERDAM Kortgeledf is de 500e druk verschenen va i gev èen christelijk boek in Japan. "de Het heet „Het evangelie voor i 1 1 mensen van deze tijd" en het werd i ppp 1899 geschreven door Goenpei Jani; gem moero, een commissioner van het D Pen ger des Heils. Yj® „De Strijdkreet" vertelt, dat hij h "t d schreef tr.idens zijn huweliiksrei 01 Zijn bruid maakte het vanuit b tóen klad persklaar. Vanaf het eerste jf ?e'ij van verschijning was het boek f groot succes. In een eenvoudige en begrijpeliji taal vertelt het boek over het leve van Jezus, zo suggestief en indric gend dat nu na zeventig jaar men» er nog door worden geboeid, i Voor de oorlog werd het boek U maal gedrukt en daarna nog eens ventig keer. De regering heeft grC aantallen aangekocht om te verspré den in gevangenissen en soortgelijl instituten. De laatste druk werd wat stijl 1* 'reft bewerkt door de zoon van "hrh'ver. Het boek kreeg door 'iwp lav-out en fris bandontwö "p-'^ht. vno-a1 bii de s is er een grote v laar „Het evangelie voor de mens« van deze tijd". )e bi ndzal apai eeon ande estn

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2