schaak
pilatelia Brittannica
Kankerpaviljoen II
)pk>ssingen
Einde en begin
Poppen aan 'n touwtje
EXPERTS
PUZZEL VAN DE WEEK
2/
.-AG 21 FttJSUARI 1970
De Engelse posterijen, die
hcfc enkele jaren een aktief
Ltaegelbeleid voeren, hef
ten Kun filatelistische dienst
jndenvol werk verschaft,
ibben ook voor 1970 een
ivarieerd programma in
rtto. Er komen voorzover
itns vaststaat 23 nieuwe
igels, verdeeld over zes
niesies. Een serie van vier
uks, gewijd aan Britse ar-
iftecfuur, rs inmiddels ver
twee
on (St
jewijd
itwerk
Mei
ichte
bij
tarnen
het
onder
Neun
Sm<
jrdigd
■suites
bek»
ooie
Mend
vier <j
ntedre!
Nottu
Ier
nare, i
ure8:
setille
1April is de dag van uitgifte
ior vijf herdenkingszegels van
teenlopende jubilea en onder-
erpen: 650 jaar geleden werd
verklaring van Arbroath be-
tffende de onafhankelijkheid
m Schotland afgelegd: 150e ge-
Kikdag van de geboorte van
orence Nightingale, de Interna-
>t onale Coöperatieve Alliantie, die
jaar bestaat; 350e gedenkdag
m de tocht der Pilgrlmfathers
iir Ameiika met de „Mayflo-
n< tr" en het 150-jarig bestaan
in het Koninklijk Sterrenkundig
•nootschap.
Op 3 juni gedenkt Engeland
een blokje ven vfer zegels
fett dat de schrijver Charles
In 1870 overleed en met
*®gel dat de dichter William
tordèworth 200 jaar geleden ge
boren were.
Ter gelegenheid van de IXe
■tee Commonwealth Spelen, die
i Edlnburg worden gehouden,
illen 15 juli drie zegels in om
komen. Ook zal een drietal
egels de Internationale filatelieti-
tentoonstelling Philympia
van Londen in september bege
leiden. Als afsluiting van het pro
gram volgen later in het jaar nog
drie kerstzegels.
De vier architectuur-zegels, die
ik als eerste van het programma
noemde, ziin gewijd aan Engelse
landhuizen. Op de zegel van 5d
staat een buitenhuis uit de Schot
se plaats Five. De muren zijn met
een lichtgekleurde pleisterlaag
bedekt zodat de stenen kontoe-
ren van deuren en ramen meer
spreken.
Een typisch kalkstenen land
huis uit Bilbury (Glousterehire)
ziet u op de 9d-zegel. Een huis
a8n de haven van Aberayon In
Wales en een specimen van een
strooiendakhuis uit het Ierse Ui-
eter zijn afgebeeld op de overige
twee zegels
Samen met de stemmige eer-
ate-dag-enveloppe vormen de ze
gels een schilderachtig geheel.
Het onvermijdelijke koninginne-
kopje valt deze keer echt niet
op. Twee zegels zijn van David
Gentlemen die al vele Engelse
zegels heeft ontworpen; de ande
re twee zijn van Sheila Robinson,
MmmmwÈaaA
die in 1965 de Westminster-abdij
zegel, voor haar rekening nam.
Engeland zal in februari 1971
het decimale muntstelsel gaan in
voeren. Het pond wordt dan ver
deeld in honderd pennies. Deze
maatregel heeft natuurlijk ook
consequenties t.a.v de postze
gels van het Gemenebest. Al op
17 juni var dit jaar zullen drie
zegels in nieuwe waardeaandui-
dingen verschijnen en wel die
van 10, 20 en 50 pennies. De
beeltenis van Koningin Elizabeth
II blijft voorshands ongewijzigd.
Om verwarring te voorkomen met
de voor frankering geldig blij
vende zegels van 2/6 en 5sh.
krijgen de nieuwe zegels afwij
kende kleuren
Aangezien de vorige rubriek
el in beeiag werd genomen
de uitslag van de kerstprije-
£iflw»eg. zijn wij U na de oplosein-
LJ^schuldig ven 7 en 14 fe-
iri. Liever den deze oplossin-
te beknopt te pubHceren, ge
vrij U ook de drie opgaven
deze week zonder eom-
febr.)
(1) Stelzig Polster. Zwart
f3t! 2.Dxf3 e4!
de witte dame
won als volgt: 1.g3 fxg3 2Tg5t
Kf8 3.hxa3 (Veel beter den
3. Txg3 Tg8!) 3. Dh3 4. Lf4
(Dreigt Ld6 mat) 4 Pe4 (Red
dingspoging) 5 De1 (Nieuwe aan
val. Na 5. Pxg5 komt 6.De8t
Kg7 5.Le5« enz.) 5. f5 6.Lf1 en
zwart gef het op. Na 6. Dh6
volgt natuurlijk 7 Txf5t enz.
(3) Stolle Kunath. De weg
naar remise verliep aldus:
1.Pxf6!? Pxf6 2.Taf2 a2 3Txf6
a1D (Tot hier toe zoals in de
partij. Maar nu had wit niet Txf7t
moeten spelen maar) 4.Txg6t (en
dan kan zwart zich slechts over
eind houden met) 4. Kh8!
(Maar dan volgt de probleemzet)
5Ta2!l (waarna volgt) 5. fxg6
6.Df6t ofwel 5 hxg6 6.Dxf7
Correspondentie aan de heer H. i. J.
Sin ve koord». Goudreinetstraat 125,
enz., hetgeen tenminste remise
door eeuwig schaak oplevert.
OPLOSSINGEN (14 febr.)
(1) Golz Fuch8. Na. 1.
Df5! 2.Df1? maakte zwart het uit
met 2. Dg6t!l 3.Kh1 De4!
4,Kg2 Pd2! en wit gaf het op.
Een leerzame dame-manoeuvrel
(2) Pfister Patzer. Wit won
als volgt: 1.Txf5! gxf5 2.Dxf5 Tf7
(2. Txe4 helpt niet wegens
3.Df8t Kg6 4.Dh6 mat) 3.Dxh7t
Kf8 4.Dh8t Ke7 5.Txf7t Kxf7
6.g6tl (Deze pionzet moest wit al
gezien hebben voordat hij zijn to
ren offerde Nu loopt zwart ge
forceerd mat) 6. Ke7 7.Dg7t en
zwart gaf het op. want na 7.
Ke8 8.Dg8t Ke7 9.Df7t Kd8
10.Df8 mar zou er maar een triest
schouwspel overblijven.
(3) Baranov Sacharov. De
krachtzet was 1. De4ll en wit
gaf het op. omdat hij na 2 Dxe4
dxe4 3. K'2 Thl! met 4. T8h2
wordt matgezet.
(3) Uit oen pertij Eggonberger-Flatt (Bern
be
It on
noon
1." -
i zijn
>men
n he!
irnde.
gooit
)laati
hij al
iten-
2"«rt wilde de metdreiglhg op e7 pa
tron met 1Tblt 2. Txbl Dxblt
Kh2 Db7 psreren. Klopte dat?
1. U2! stelde wit zijn tcgenatander
een val, en deze trapte er met 1
Kf7? prompt In. Wat zal gevolgd z|Jn?
La6 staat aangevallen en daardoor is ook
vrijpion b7 In gevaar. Hoe kan wit aan zet
winstkansen behouden?
Nieuwe grammofoonplaten
KEES OTTEN
In fraaie cassette met twee
platen verscheen al eerder bij
EMI - HMV onder no. SME
91761 62 een grandioze opname
van het zo langzamerhand we
reldberoemde gezelschap „Syn
tagma Musicum" onder leiding
van Kees Otten met levende mu-
ïiek uit de middeleeuwen en de
renaissance.
Speciale aandacht verdient de
ze opname opnieuw, omdat de
platen werden bekroond zowel
met de Edison als met de Grand
Prix du Disque Académie Charles
w Cros. En terecht, want niet alleen
is de opname-techniek van deze
"platen weergaloos goed. Oók de
Interpretaties van het ensemble
zijn zonder uitzondering van het
hoogste niveau.
Vroegec werd al aandacht be
lteed aan de eveneens perfect
geslaagde opname door hetzelfde
unieke gezelschap van de Missa
Verbum Incarnatum van Arnold
«Je Lantins en stukken van Guil-
laume Dufay en Hugo de Lantins.
Op vier plaatkanten van onder
havige cassette staan een 63-tal
•tukken, die hier natuurlijk niet
•fzonderlijk worden besproken
Otten c.s. hebben .steeds voor de
nodige afwisseling in het reper
toire zorg gedragen, zodat kerke
lijke en wereldse muziek èn te
vens muziek met onderling ver
schillende instrumenten elkaar
^voortdurend afwisselen. Op plaat
no 1 staan enerzijds werken uit
de 12e en* 13e eeuw, op de twee
de kant gevolgd door composi
ties uit de 14e en 15e eeuw. Eén
van de hoogtepunten is hier een
motet van Gulllaume de Machaut.
dat van een betoverende schoon
heid is. Bijzondere lof verdienen
In dit verband ook de beide vo
cale medewerkers van het en
semble Will Kippersluys en Ma
llus van Altena
15e- en 16e-eeuwse muziek
terfc etaan op kant drie en de laatste
go. "jde bevat de meer bekende
stukken uit de periode 1400-1600
van mensen als Obrecht, Ockeg-
hem. Des Prez etc. Het geheel
wordt zinvol afgesloten met de
tot de vroeg-barok behorende
werkjes voor clavichord van Mar
co Facolli, een stuk voor twee
blokfluiten van Gastoldi en een
Gagliarda van Martino Pesenti,
waarmee naar de toekomst wordt
gewezen.
Alle lof voor de prestaties van
Kees Otten, Van Altena die
tevens de kromhoorn bespeelt,
Barbara Miedema. Anneke Pols.
Leo Meilink. Gusta Goldschmidt
en Sven Berger.
DONEMUS
Bij Donemus verscheen weer
in beperkte oplage en zonder
oogmerk om winst te maken
een tweetal nieuwe platen in de
„audio-visuele" reeks: platen met
„live"-opnamen van Nederlandse
composities met daarbij de bijbe
horende partituren.
Waren er in het verleden naast
de eigentijdse werken ook al en
kele platen aan de oudere mu
ziek gewijd, zo verscheen op no.
6901 een serie met vroege parti
turen. zulks ter gelegenheid van
het 100-jarig bestaan van de Ver
eniging voor Nederlandse Mu
ziekgeschiedenis.
De opgenomen werken werden
in de periode 15e tot en met 18e
eeuw geschreven. Ter opening is
het onvolprezen Nederlands Ka
merkoor onder Felix de Nobel
uitstekend op dreef in werk van
Obrecht, Des Prez en Schuyt
hoogtepunten uit onze vader
landse historie.
Het Nederlands Kamerorkest
onder David Zinman is te bewon
deren in Pieter Hellendaal's
tweede Concerto Grosso uit op
3: de minder bekende, maar ver
rassend mooie Sonate a quattro
op. 2 no. 8 van Karei Hacquart
wordt subliem gespeeld door het
Ensemble ..Sonata da Camera'
en tot slot dirigeert Paul Hup-
pert8 het Radio Kamer-orkest in
een overtuigende reproductie van
het eerste Concerto Grosso uit
op. 3 van Willem de Fesch.
De opnamekwaliteit is in ver
gelijking met de vroegere Done-
mus-platen met sprongen voor
uitgegaan. sinds men gebruik
maakt, zoals bij onderhavige op
name, van het stereo-procédé.
Ook de tweede plaat (6902),
gewijd aan eigentijdse werkstuk
ken van Badings, de kort geleder,
gestorven Guillaurne Landré en
Jan van Vlijmen, is opvallend
goed van klankkwallteit met vol
ledig bevredigende stereo-hoeda
nigheden
Afgezien van enkele optreden
de onzuiverheden in het tweede
deel. geniet het overigens weinig
modern aandoende Harpconceri
van Badings, waarmee deze plaat
inzet, een knappe vertolking door
harp-soli8te Phia Berghout met
het Radio Philharmonisch orkest
onder leiding van Willem van Ot-
terloo.
Het Concertgebouworkest is
goed op dreef, zowel In de, zeer
avant-gardlstische, Serenata I,
onder aanvoering van Bruno Ma-
derna, als in het laatste stuk, dat
Landré voor orkest schreef, en
dat niet nalaat grote indruk te
maken: „Variazloni senza Tema".
waarin het ensemble geleld wordt
door de vaste dirigent Bernard
Haltink.
OISTRACH
Bij Philips verscheen onder no.
835.259 LY een opname van de
twee bekendste sonates voor pla
no en viool van Beethoven, nl. de
..Frühlings-Sonate" (op. 24 in F
gr.t.) en de „Kreutzer" (op. 47 in
A gr.t.) in een grandioze tech
nisch perfecte en muzikaal uiterst
geladen vertolking door het duo
Lew Oborin (beroemd pianist èn
pedagoog, o m. van Vladimir Ash
kenazy en Ekaterina Nowitskaya)
- David Oiatrach.
Het betreft hier een nieuwe
koppeling van deze twee sona
tes. die vroeger al verschenen
waren in de complete reeks van
vijf platen. De opname laat vrij
wel niets te wensen over.
BEETHOVEN
Ons eigen Concertgebouworkest
heeft eveneens zeer recent, en
daarom voldoen de platen tech
nisch aan de hoogste en modern
ste eisen de Negen opgenomen
en wel onder leiding van de vroe
gere vaste en tegenwoordige
„vaste gast-dirigent" Eugen Jo-
chum.
Deze cassette, die tegen een in
tekenprijs (f119.in plaats van
220.50) met eveneens fraai ver
luchte bijgevoegde tekst is te ver
krijgen. bevat negen platen. Men
heeft daarmee de ruimte ge
creëerd voor talrijke zinvolle her
halingen, maar tevens is daarbij
de gelegenheid te baat genomen
om de vier bij de opera Fidelio
gecomponeerde Ouvertures, te
weten Leonore 1, 2 en 3, bene
vens „Fidelio" uit te brengen,
hetgeen een welkome bijdrage
betekent, want genoemde voor
spelen zijn in alle opzichten uit
stekend geslaagd, zowel Interpre
tatief als opname-technisch.
Evenals Klemperer staat Jo-
chum veelal rustige tempi voor,
hoewel er vaak wat meer „gang"
in zit. Ook zijn de vertolkingen
van de verschillende symfonieën
waarschijnlijk niet voor iedereen
van hetzelfde topniveau, maar
welke dirigent heeft tenslotte met
elke 9ymfonle evenveel affiniteit?
Wij geloven niet één, zelfs Klem
perer niet, maar als geheel be
schouwd is deze cassette momen
teel, mede gezien de fonografi
sche presentatie, wel als één der
beste te beschouwen.
Ook omdat het wereldberoem
de Amsterdamse orkest In al zijn
glorie en met alle goede hoeda
nigheden. zoals daar zijn warme
en steeds sonore strijkersklank,
weergaloos verfijnde klank van
de houtblazers en steeds heldere
en doorzichtige prestaties van het
koper, in deze opnamen tot zijn
recht komt aarzelen we niet deze
cassette warm aan te bevelen.
Het is de negende opererende
solisterkwartet Liselotte Reb-
menn, sopraan. Anna Reynolds,
alt, Anton de Ridder, tenor en
Gerd Feldhoff is bovendien
ven goed tot zeer goed gehalte en
over het koor van de Nederlandse
Radio-Omroep niets dan lofl
(Philips SC 71 AX 900 LY
839777/85)
Tussen de verschijning in Nederland althans van het eerste
deel van Solzhenltsyns grootse roman Kankerpaviljoen en het tweede
heeftenige tijd gezeten; Intussen is zijn lijvige gevangenisroman
In de eerste cirkel nog uitgekomen. Deel twee is geen zelfstandig
verhaal: men moet het eerste wel hebben gelezen.
In het tweede deel (een uitgave van De Boekerij te Baarn, 229 blz.,
f 13.90) richt de schrijver de aandacht, die over zoveel patiënten en
dokters verspreid was, meer op de twee grote tegenspelers: de ge
zagsgetrouwe ambtenaar Rusanov en de opstandige balling Kostog-
lotov, patiënten in een ziekenhuis in Aziatisch Rusland. Beiden worden
ten slotte ontslagen en gaan een onzekere toekomst tegemoet.
Onzeker in dubbele zin. Rusanovs wereld lijkt te wankelen nu (in
1956) de destalinisatie is ingezet, die anderzijds de balling Kostoglotov
vrijheid schijnt te beloven. Maar ook de onzekerheid in medisch op
zicht: hoe lang zullen ze buiten de kliniek kunnen vertoeven, wan
neer zal de verraderlijke kanker terugslaan?
Zo schetst Solzhenitsyn op indrukwekkende wijze in het leven van
deze en andere patiënten, artsen en verpleegsters een afspiegeling
van het menselijk leven tussen hoop en vrees. En wat de menselijk
heid in al deze misère redt, is de liefde, aangevochten vaak en ver
raden ook, maar toch werkzaam.
Een door en door Russisch boek, rijk aan beschrijvingen van ka
rakters en omstandigheden, boeiend van begin tot eind. Solzhenitsyn
zouden we ooit nog iets nieuws van hem lezen, nu zijn stem door
de Russische machthebbers meer en meer gesmoord wordt
Het schrijven van korte verha
len is een kunst op zichzelf. Het
vraagt een geheel eigen con
ceptie en een eigen stijl en als
beide goed getroffen zijn, kan
een literair kieinood het resultaat
worden. Verblijdend is het, dat
een bundel korte verhalen van
voor een dee' jonge auteurs ver
schenen is onder de titel „Einde
en begin", die zeker niveau heeft.
De enige binding van deze verha
len is het thema, omschreven in
de titel. Toegepast op de verha
len duldt het op afsluiting van
een levens- of gedachtenwereld
door een nieuw begin, nieuw in
zicht, dat ook wanneer de le
vensomstandigheden niet veran
derd zijn, toch een vernieuwing
betekener kan.
Dat deze opdracht niet altijd
goed gestalte krijgt, is begrijpe
lijk, maar generaliserend gespro
ken is het de meeste auteurs wel
gelukt. De verhalen stuk voor
stuk te bespreken is niet doen
lijk, toch willen we er enkelen
uitlichten zonder de anderen te
diskwalificeren. We noemen dan
bijv de psychologische schets
„Vuur" van Sipke v.d. Land, „Het
satansmaa!" van R. G. Broersma
en de science-fiction „De dood
van God" van J. W. Veerman.
De overige schrijvers(sters)
zijn: Dieuwke Winsemius, Willem
G. v.d. Hulst. Auke J. Jelsma,
Mink van Rijsdijk, Jacoba M.
Vreugdenhi' en Jan E. Niemeijer.
Samengevat is het een bundek
met uitstekende verhalen, een
uitgave waard. J.H. Kok te Kam
pen heeft er een paperback van
gemaakt in een eenvoudige strak
ke omslag. (180 blz.. f6.90).
H. St.
Een boek van Alister MacLean (zoals Kanonnen van Navarone.
Booreiland x-13) betekent enkele spannende uren. Op onnavolgbare
wijze weet hij die spanning in zijn boeken te verwerken.
Dit Is ook het geval met Poppen aan een touwtje, waarin een In-
terpol-held. geassisteerd door twee zeer knappe meisjes, die er ove
rigens alleen maar voor de show bij zijn gehaald want hun held wil
alles zelf doen, een uitgebreid complot van handelaars in verdovende
middelen liquideert.
Dit gebeurt niet nadat onze held zelf enkele .malen de dood in de
ogen heeft gekeken. Hij raakt hiérbij zwaar „beschadigd", maar des
ondanks Is hij In staat een hele rij misdadigers uit de weg te ruimen.
Zijn vaste medewerkster komt er zeer slecht af, zijn „nieuwe" zeer
goed. Het slot is verrassend,- al kan een oplettende lezer al een stevig
vermoeden hebben wie de leider van de bende is. Een zeer spannend
boek.
(Uitg. Elsevier, Amsterdam. 264 blz., f 12.50.)
CHARLES DICKENS
DE LOTGEVALLEN V A X
NICOLAAS NICKLEBY
109
Terwijl de meid met deze boodschap heenging, stopte mevrouw Nickleby 1
alle sporen van huishoudelijk werk haastig in een kast. Nauwelijks had
zij dit gedaan, of de twee heren, die haar geheel vreemd waren traden
binnen, en begroetten haar met een deftige buiging.
Mevrouw Nickleby boog zeer vriendelijk, wreef zich in de handen, en zei
dat zij de eer niet had 'Ons te kennen' viel een van de vreemdelingen
haar in de rede. 'Het gemis is aan onze kant, nietwaar, Pyke?' - 'Jazeker,
Pluck 1' antwoordde de ander. - 'Het heeft ons lang gespeten, Pyke!' zei
Pluck. - 'Ja, al zeer lang,' zei Pyke. - 'Maar nu,' begon Pluck, 'nu heb
ben wij het geluk, waarnaar wij zo verlangd hebben.'
'Of ik,* vervolgde Pluck, *mijn vriend Pyke zal verzoeken mij voor te stel
len of dat ik mij zelf bekend zal maken, als Pluck, de vriend van Sir
Mulberry Hawk, hierover, mevrouw Nickleby, sta ik in tweestrijd.' - 'Een
vriend van Sir Mulberry Hawk zal mij altijd welkom zijn,' antwoordde
mevrouw Nickleby vriendelijk. - 'Het verheugt mij dit te horen,' zei
Pluck, terwijl hij op een stoei dicht bij mevrouw Nickleby plaatsnam.
'Het verheugt mij, dat mijn vriend Sir Mulberry bij u in zulk hoog aan
zien staat. In vertrouwen, mevrouw Nickleby, Sir Mulberry zal verrukt
zijn, wanneer hij dit hoort. - Ga toch zitten, Pyke!' - 'Mijn achting,' zes I
mevrouw Nickleby, 'mijn achting moet voor een heer als Sir Mulbehy I
van zeer weinig belang wezen.' - 'Van weinig belang?' riep Pluck uit. I
Uw achting is voor hem van het grootste belang.' - "Van het grootste be
lang,' riep Pyke. - 'Mevrouw Nickleby kan niet onkundig wezen,' begon
Pluck weer, 'wat een verbazende indruk dat bekoorlijke meisje...'
'Pluck, voorzichtig!' viel zijn vriend hem in de rede. - 'Pyke heeft gelijk,
ik moest er niet over spreken,' prevelde Pluck binnensmonds, en keek toen
met een verlegen gezicht zwijgend voor zich. - 'Wij hadden Lord Frede-
rik en Sir Mulberry beloofd,' zei Pyke, als wilde hij zijn vriend uit de
nood helpen, 'u deze morgen een bezoek te brengen, en te vragen of u
gisteravond geen kou heeft gevat.' - 'Volstrekt niet, meneer!' antwoord
de mevrouw Nickleby. 'Ik voel me verplicht aan zijne Lordschap en Sir
Mulberry voor de eer die zij mij bewijzen. Ik heb volstrekt geen kou ge
vat, wat wel vreemd is, daar ik anders makkelijk kou vat! -^'Maar,' zet
Pyke, alsof hij opeens iets bedacht, 'wij moeten onze boodschap niet ver
geten, want wij komen met een boodschap, mevrouw Nickleby.' 'Met
een boodschap?' riep de goede vrouw die meteen aan een formeel huwe
lijksaanzoek voor Kaatje dacht. 'Van Sir Mulberry,' antwoordde Pyke.
'U moet hier wel eenzaam zijn.' - 'Nogal eenzaam moet ik bekennen,' zei
mevrouw Nickleby. - 'Wij zijn belast,' hervatte Pluck, "met de compli
menten van Sir Mulberry Hawk en een vriendelijk verzoek aan u, om
deze avond een plaats in een loge aan te nemen.' - 'Och! ik ga nooit uit,*
antwoordde mevrouw Nickleby. - 'Dat is juist een reden, om het deze
avond eens wel te doen,' hernam Pyke. 'Inderdaad, mevrouw Nickleby!
Het stuk zal u bevallen.' 'U bent zeer vriendelijk,* antwoordde me
vrouw Nickleby aarzelend, 'maar...' - 'Er is geen moer, lieve mevrouw!*
viel Pyke haar in de rede. 'Uw zwager is ook van de partij, Lord Frederik,
Sir Mulberry, en wij beiden. U wilt toch het hele gezelschap niet teleur
stellen?' - 'Ik weet waarlijk niet wat ik zeggen moet,' antwoordde me
vrouw Nickleby. 'Zeg niets, niets, lieve mevrouw!''zei Pluck. 'Me
vrouw Nickleby!' vervolgde hij fluisterend. 'Ik aarzel niet een klein mis
bruik van vertrouwen te maken, maar als mijn vriend Pyke het hoorde..
Mevrouw Nickleby keek verlegen naar Pyke en Pluck vervolgde, terwijl
hij de goede vrouw bij de hand greep: 'Uw dochter heeft een overwin
ning behaald, waarmee ik u moet gelukwensen. Sir Molbeny, mevrouw,
is haar aanbidder.' - 'Ha!' riep Pyke op dit ogenblik uit, terwijl hij met
een theatrale houding iets van de schoorsteenmantel nam. 'Wat is dit?
Wat zie ik?' - 'Wat zie je, vriend?' vroeg Pluck. - 'Het is een zweem,' zei
Pyke, terwijl hij met een miniatuurportret in zijn hand op een stoel zonk,
'het is een zweem van dat gelaat, die uitdrukking...!'- 'Ik herken het uit
de verte!' riep Pluck vol geestdrift uit. 'Is het niet, lieve mevrouw! is het
niet een flauwe schets van...' 'Het is het portret van mijn dochter,' zei
mevrouw Nickleby trots. En dit was de waarheid, de kleine juffrouw La
Creevy had het een paar dagen tevoren gebracht om het haar te laten
zien.
(WORDT VERVOLGD)
Correspondentie aan de heer B. J. Nuys,
Burg. Baumannlaan 163c. Rotterdam.
Steeds groter wordt de belangstelling voor
kunstmatig bieden. Dat heeft als oorzaak de
meer wetenschappelijke benadering van het
biedverloop. Hoe kundig dergelijke systemen
ook worden opgezet, het „ware" systeem is
nog niet gevonden. Sommigen hebben even
wel fraaie resultaten geboekt.
Dat de Italiaanse spelers tot de wereld
top behoren, is echter niet zo zeer het ge
volg ven een beheersing van het biedver
loop, als wel van een grote speelervaring.
In hun clubs spelen alleen de besten tegen
elkaar en dat vergroot de praktische spel-
kennis. Dat nu blijkt het meest succesvol en
alleen daarom kunnen de Italianen zulke
fraaie successen blijven boeken, en blijven
de wetenschappelijke bridgers veelal !n pres
taties achter
Ook Italianen kunnen falen, zoals uit on
derstaand spel mogen blijken. Het spel werd
gespeeld in 1963 als onderdeel van de lan-
denontmoeting met Amerika. De Italianen
Chiaradia-Forquet produceerden op de noord-
Z"id plaatsen het volgende biedverloop.
A 10 3
V
O A V 8 5 4 2
B 9 3
752
N
H 9 8 6
C B 7 6 5
W O
9 H 10 9
O B 10 9 6
2
O H 7 3
A 10
V 6 2
V B 4
9 A 8 4 3 2
na de derde Dit contract ging vijf down! Wol
een bewijs dat zelfs topspelers een volko
men off-day kunnen hebben. Het Juiste ope
ningsbod is vanzelfsprekend één harten en
dan moet men alleen onder een manchecon
tract zien te blijven.
Duidelijker lagen de kaarten in het nu vol
gende spei, waarbij alleen de kleur in de ga
ten moet worden gehouden. Na twee klave
ren van zuid en twee harten van noord wee
het duidelijk dat er een hoge score inzat. Na
zoeken eindigde men In zeven harten, wat
onverliesbaar
deling.
ZUID
1 harten
2 harten
3 klaveren
4 klaveren
O -
H 8 7 5 4
NOORD
2 ruiten
2 SA
3 SA
4 harten
Dat was niet zo n best contract. Het ging
namelijk vier down! Daarom mocht men ver
wachten dat Amerika een beter resultaat zou
bereiken. Dat leek te gebeuren toen Robinson
als zuid paste. De eindscore was evenwel
npg ongunstiger omdat Robinson na een rui
ten van noord twee SA bood en noord daar
op de volgende keartver-
9 5
9AH9862
O B 9 7 3
8
V 4
B 10 3
O H 8 6 5 2
542
AH
V
O A 4
A H V 10 3
Zoals men ziet, zijn zowel zeven klaveren
als zeven schoppen kansloos door de kaart
van oost. Zeven harten is het juiste contract
omdat de troeven drie-drie zitten. De gok was
goed. maar elk willekeurig kunstmatig bied-
sy8teem had geen oplossing kunnen geven.
Hor. I. ar. 3. rest, 7. maal, 10. aal. 12
barbaar, 15. sneu, 17. ree. 18. pe. 19
eek. 20. Kea. 22. arm. 23. pek, 24. me
26. klere. 28 el. 29. bies. 31. trits. 33
O E.. 34. mol. 36. Ta. 37. leder. 40 kee»
42. la. 43. motet. 45. el. 46. tek. 47. ril
48 lel. 50. dos, 51. er. 53. nel. 5S. note
57. kasteel. 80. neg. 61. Sara. 62. naa*
Vert. 1 aas. 2. ransel. 4. eb, 5. sar 6
trek, 7. ma. 8. aak. 9. ar. 11. leek. 13
beek. 14. ram. 16. uk, 18. pret, 21. alt
22. aria, 23. Peel. 24. ml. 25. Eem, 27
arts. 29. beet. 30. sok. 32. smak. 33
odol. 35. les. 38. emir. 39 rel. 41. el. 42
laster. 44 tent. 46 toon. 47. rem. 49
Leen. 50. dn. 52. bar. 54. Lea. 56. êge
57. ka. 58. sa. 59 la.
INZENDINGEN
Oplossingen, uitsluitend op brief
kaart, worden voor donderdag aan
ons bureau verwacht. In de linker
bovenhoek vermelden: „PUZZEL
OPLOSSING". Er zijn drie prijzen:
een van f 10 en twee van f 5.
KRUISWOORDPUZZEL
HORIZONTAAL. 1. Europeaan, 3. projectiel, 7. ambacht, 10. Emeritus
(afk.), 11. stronkje. 12 plechtige gelofte. 14. oud Egyptische Zonnegod.
15. kolfhamer. 18. bereide dierenhuid, 20. vis. 21. bar. 23. deel van het
gelaat, 24. grote bijl, 25. guit, 27. vangknip, 29. werktuig, 31. uitbraaksel
van een vulkaan, 33. rivier in Siberië, 34. voorzetsel, 35. lidwoord (fr).
36. landbouwwerktuig. 37. flink, 39. end, 41, vaarwel,' 43. spijker met
brede kop. 45. vordering, 47. soort bier. 49 stapel. 50. ontkenning, 51.
vogel, 53. omgang, 55. boom, 56. huisdier, 58. ingewand van haring,
59. voorvoegsel. 60. bevel, 61. ketting. 62. voor.
VERTICAAL. 1. water in Utrecht, 2. kunstzin, 3. rund, 4. aardrijkskun
dige aanduiding, 5. water in Friesland. 6. deel van het oor. 8. strijdperk.
9 voertuig. 11. geneesmiddel. 13. scheepsvloer. 16. vracht, 17 baan voor
balspel. 19. gevierde zangeres, 21. nauw. 22. bitter vocht. 24. geurigheid.
'25 erwtesoep, 26, bedelaar, 28. schrijfkosten, 30. Myth, figuur, 32. hei-
demeertje, 37. hooghartig, 38. dof, 39. wandversiering, 40. Europeaan,
42. plaat9 in Gelderl.. 44. voedsel om te lokken, 46 elk. 48. water door
latend. 50. zandheuvel. 51. snljwerktuig. 52. maling, 53. kippenloop. 54.
eer, 57. voorzetsel, 58. pers. voornaamw.