OTONENRAKET DOET TIJD STILSTAAN Er met elkaar dwars doorheen gaan en ZATtRDAG 21 FEBRUARI 1970 jd en afstand: het zijn begrippen, die door instein al zijn gerelativeerd. Zuiver mènse- jke begrippen, waarvoor in het onmetelijke eelal geen grond is, zegt de (tot nu toe niet eerlegde) theorie, want een praktische proef j p de som heeft men nog niet kunnen nemen jndat de techniek niet ver genoeg ontwikkeld Met de huidige conventionele ra- «tten is men nog niet verder dan en speldeknop doorgedrongen in ns zonnestelsel, en zelfs die spel- iknop verdwijnt helemaal in het iet bij de afstanden tussen aarde i sterren. Licht, dat de fabelachtige snel- isid heeft van bijna 300 000 km er seconde, heeft nog altijd 8,3 linuten nodig om de 150 miljoen tussen zon en aarde te over- ruggen en zelfs 4,3 jaren om Al- Centauri. de dichtstbijzijnde if in ons Melkwegstelsel, te be- eiken Het is voor alle ruimtevaartge len daarom wel een duidelijke ik, dat deze afstanden voor de idige, door chemische stoffen irtgedreven, raketten even on- imbaar zijn als de oceaan voor inspringende vlo. Dat was het trouwens ai in 1906, de tijd, dat ruimtevaart nog hele- science fiction was. De be roemde Amerikaanse raketpionier, Robert Goddard, zei toen al dat de snelheden van raketten met chemi sche stuwstoffen altijd binnen be paalde grenzen zouden blijven. Slechts door gebruik te maken van elektrisch geladen deeltjes zouden deze overschreden kunnen worden. Veertien jaar nadat dit idee werd gelanceerd, is men nu zo ver, aij het dat het project nog maar in de kinderschoenen staat. Met de lonenmotor is er een nog maar aarzelend begin mee gemaakt, doch het is de motor, waarmee men volledig is afgestapt van het huidige systeem. In het kort komt het principe van de ionenmotor hierop neer, dat voor de voortstuwing gebruik wordt gemaakt van kapotgeslagen atomen van stuwgaesen. Dat ka- potslasn noemt men ioniseren: in de motor worden de ges-atomen zodanig bewerkt, det van eik ervan een elektron (een Wem negatief geladen deeltje, dat om de kern draait) wordt afgeslagen. Dit betekent, dat het aanvanke- lijk neutrale atoom ineens positief geladen is. Immers: het evenwicht tussen de positieve protonen in de kern en de negatieve elektronen daarbuiten is verstoord omdat door het wegslaan van een elektron een teveel aan protonen overblijft. Deze gehavende atomen, die men ionen noemt, worden nu ge leid door een magnetisch veld. waar stroom door wordt gevoerd Daarmee wordt bereikt, dat de ionen met zeer grote snelheid in de gewenste richting worden ge dreven Samen met de losgeslagen elektronen, die via een omweg naar de raketuitlaat worden geleid en daar de positieve ionen weer neutraliseren, leveren zij een stuw- druk, die in theorie vele ma len groter is dan die van door ver branding uitgestoten gassen. Duidelijk is echter, dat dit mear hoofdlijnen zijn. Een theoretisch schema, dat in werkelijke uitvoe ring voor hoogst ingewikkelde pro blemen stelt. De verschijnselen, die zich in de ionenmotor voor doen, kunnen zelfs nu nog niet alle volledig worden verklaard. Veel gecompliceerder nog zal de fotonenraket zijn. Zó ingewikkeld, dat men op dit moment bij lange na niet weet of hij ooit gebouwd kan worden. Geleerden zeggen een raket, die bijna even snel als het licht voortbeweegt, is nu nog alleen in theorie mogelijk. Mis schien, heel misschien zal hij in een zeer ver verschiet werkelijk heid zijn. maar dan zullen eerst nog vele ontdekkingen moeten worden gedaan. Zoals de naam al zegt. moet de 6tuwdruk bij deze raket worden ge leverd door lichtdeeltjes, fotonen Dezelfde deeltjes, die bijvoorbeeld door de zon worden uitgezonden. Van deze fotonen is bekend, dat Na jarenlang op de grond te hebben geëxperimenteerd, zijn de Amerikanen thans proeven buiten de dampkring begonnen met een nieuwe raket-motor, die volgens de geleerden de toekomst van de ruimtevaart zal bepalen: de elektrische of ionenmotor. Een motor, die geen gebruik maakt van chemische stuwstoffen, maer van elektrisch geladen deeltjes, die een aanzienlijk grotere uitstroomsnelheid hebben en dus ook het ruimtevaartuig sneller doen voortbewegen. Hoewel de perspectieven nog zuiver theore tisch zijn, beschouwt men het project als een forse nieuwe stap vooruit op de weg naar de ruimte. En terwijl déze wordt gezet, denkt de wetenschap al aan de volgende: de fotonenraket. Een raket, die de snelheid wellicht nog fabelachtiger zal opvoeren tot dichtbij de lichtsnelheid. Tot een snelheid, waarbij het begrip tijd zal zijn weggevaagd en astronauten duizenden aardejaren zullen kunnen reizen zonder ou der te worden. Science fiction? Technisch nog wél. Voor deze stap zullen nog zoveel problemen zijn op te lossen, dat geleerden alleen nog maar spreken over een zeer ver verschiet, als een dergelijk project al zou kunnen worden uitgevoerd. Maar in theorie bestaét de fotonenraket al. De industrie heeft de ui terlijke vormen er zelfs al van op de tekentafel liggen! ze een zekere stuwdruk leveren Zo oefent het zonlicht op het aardoppervlak een druk uit van on geveer 1 milligram per vierkante meter. Duidelijk is echter, dat de lichtbundel, die een raket moet produceren, veel meer energie moet hebben dan een zonlichtbun del omdat hij anders nooit van de grond zou komen. Geleerden houden het op dui zendmaal de energie, die jaarlijks op aarde wordt geproduceerd f3000 miljard kWh). Dit zal dus be tekenen. dat de fotonenraket pas in werking jnag treden ver van de aarde vandaan: hij zou met zijn ontzagwekkend felle en vernieti gende lichtbundel hele continenten kunnen wegvagen. Hoe deze energie wordt opge wekt? Geleerden denken ze wel licht te verkrijgen door gebruik te maken van een stuwstof, be staande uit materie en antimaterie. Deze laatste bestaat utt deeltjes, Een ontwerp ven Boeing van de fotonenraket. De grote reflec tor moet dienen om de fotonen te bundelen. die de tegengestelde magnetisch- elektrische eigenschappen hebben van de vertrouwde materiedeeltjes (zo staat tegenover een negatief geladen elektron een positron, te genover een proton een anti-proton enz). Ontmoet zo'n deeltje zijn anti deeltje dan volgt een reactie met vernietigend resultaat, waaruit in sommige gevallen fotonen vrijko men. Deze fotonen zouden door een enorme reflector kunnen wor den samengebundeld en zo de energie kunnen leveren voor de voortbeweging: tenslotte met een snelheid die de lichtsnelheid dicht nadert. Dat uitwerking van deze theorie onvoorstelbare problemen zal op werpen, ligt voor de hand. Onder meer zit men met het vraagstuk hoe de antimaterie aan boord moet worden bewaard en hoe men het vernietigingsproces in de hand moet houden. Problemen, aan de oplossing waarvan men nog lang niet toe is: niemand weet nog hoe zo'n raket moet worden gebouwd. Dit weerhoudt de wetenschap er echter niet van zich al voorstellin gen te maken van wat wij met zo'n raket, als alle moeilijkheden zou den zijn opgelost, zouden kunnen bereiken. Op basis van Einsteins formule E is MC2 (energie is massa maal het kwadraat van de lichtsnelheid) heeft men uitgerekend, dat wan neer de raket een massaverhou ding heeft van 1000 (de verhouding tussen haar volbelast en leeg ge wicht) een verhouding, die al wordt bereikt bij verscheidene chemische raketten men zou ko men tot 99,9998 procent van de lichtsnelheid. Zou de mens deze snelheid ooit bereiken, dan zou hij de meest sensationele ervaringen ondergaan op zijn reizen door het heelal. De belangrijkste daarvan is wel, dat de tijd vrijwel zal stilstaan. Op basis van de relativiteitstheorie ko men geleerden namelijk tot de con clusie. dat vergeleken met het tijdsverloop, dat een stilstaande waarnemer opneemt de tijd voor de astronaut steeds langza mer verloopt naarmate hij de lichtsnelheid benadert. Dit betekent, dat hij enorme af standen zou kunnen afleggen zon der oud te worden. „Tijduitzetting" zorgt ervoor, dat hij jong blijft, want het voortgaan van de tijd heeft niets te maken met de li chaamsgesteldheid van de mens. Dat moge vreemd klinken, maar het is een wetenschappelijk feit, dat het tempo van onze hartslag of dat van het tikken van ons horloge alleen wordt ervaren bij de betrek kelijk geringe snelheden, waarmee het leven van ons trage mensen zich beweegt. Wanneer de mens zich precies met de lichtsnelheid zou voortbe wegen, zou er zelfs helemaal geen tijd voorbijgaan, noch voor zijn horloge, nog voor zijn hart. dat de levensduur bepaalt. Dit vreemdsoortige verschijnsel maakt het, aldus Wernher von Braun, mogelijk van de aarde te reizen naar een duizend lichtjaren verwijderde ster N de tijdsduur van voor hem 13,2 jaar. Wanneer er geen aanloop- en afremperiode zou zijn, zou die tijdsduur zelfs nul jaren zijn. Als de astronaut op deze ster. aldus nog steeds Von Braun, een voldoende krachtige kijker zou hebben orp de aarde te zien. dan zou hij in theorie moeten merken, dat deze er precies zo uitzag als toen hij haar verliet. Maar in wer kelijkheid neemt hij omdat hij er duizend lichtjaren van verwijderd is gebeurtenissen waar, die op aarde duizend jaar geleden plaats hadden. Sprookjesfantasie? De weten schap zegt: de theorie is volkomen in overeenstemming met de moder ne opvatting van de wetten van ruimte en tijd. Maar omdat wij geen ondervinding hebben van zeer grote afstanden en uiterst ho ge snelheden,, is het begrip tijdre- lativiteit moeilijk aanvaardbaar. De mens heeft er evenveel moeite mee als onze voorouders met het begrijpen van het verschijnsel, dat hun tegenvoeters in Australië zich ,,met het hoofd naar beneden over de aarde konden voortbewegen zonder er af te vallen". Of de mens die hoge snelheden nog eens zal kunnen ervaren, ie overigens een vraag. De introduc tie van de ionen-raket is maar een héél kleine stap. Pa6 de fotonenra- ket zal in staat zijn de mens te laten ondervinden hoe betrekkelijk zijn begrippen van tijd en ruimte zijn. Maar of die raket ooit zal worden verwerkelijkt, is een vraag met ve le vraagtekens. De wetenschap spreekt over verre toekomst en houdt een royale slag om de arm omdat ze zover nog niet kan kij ken. Maar het „nooit" en „onmoge lijk" is niet uitgesproken, omdat dit woorden zijn, die men slechte met zeer grote voorzichtig» held hanteert— :k VAN JD louchl BIJLAGE VAN HET KWARTET De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dördts Dagblad Radiopastor dominee A. Klamer droomt (nou: droomt?) van een kerk die erg gevarieerd in de openbaarheid treedt. Zo, dat het lijkt of de ene variatie van het als gemeente samen komen de andere tegenspreekt. Dat vindt hij helemaal niet erg, want dat is nu juist een wezenstrek van de kerk: dat hij nooit rijmt en eigenlijk altijd in tegenspraak met zichzelf kan zijn. Hij zou het zijns inziens ideale kerkpatroon willen afleiden uit de werkelijk heid van de samenleving en daarbij speciaal willen letten op de verschillende manieren, waarop mensen willen en ook kunnen ontvangen wat zij nodig hebben. Laat ik meteen maar heel concreet worden, [zegt ds. Klamer, en me nu bijvoorbeeld tot mijn Woonplaats, Hilversum, bepalen. Dan zouden bier althans in mijn „droom" de kerk diensten zo moeten zijn, dat je in verschillende ade "jvormen als gemeente samen zou kunnen ko men. En dan niet via een dominee, in de trant van: Wie preekt daar en daar? O. hij. Nou dat lijkt wel wat. Maai' eens proberen I Nee, meer via de kerkgebouwen. Het zou dan als Lvolgt moeten toegaan. In de Bethlehemkerk zou ik jaltijd een liturgische dienst mee kunnen maken en in de Kapel elke zondag een leerdienst, waarbij dan ook tijdvoor discussie zou zijn uitgetrokken. In de Maranathakerk zou je altijd diensten moeten hebben met een opwekkingskarakter, dus: een. Leger des Heilsachtige getuigenisdienst of noem het voor mijn part een methodistische samenkomst met mu ziek. In de Goede Herderkerk daarentegen zou je er zeker van moeten zijft elke zondag gezinsdiensten mee te kunnen maken, waarbij de jeugd er een flink aandeel in heeft: kinderen, die bijbel lezen, spreken, collecteren, zingen, musiceren en een preek horen, helemaal op hen ingesteld. Kortom, een dienst, waar in de jeuigd op eigen manier feestelijk bijeen kan zijn. Wel, en in de Grote Kerk zou jé dan altijd een eredienst moeten kunnen bijwonen naar aloud refor matorisch gebruik, waarin veel oude psalmen niet ritmisch worden gezongen en waar een (ik zeg nu maar gemakshalve) gereformeerde bondspreek te ho ren is. Want ook dat is een vormgeving om tot echte geloofsbeleving te komen en het is zo niets minder, dan waar elders ook. Ik wil dus uitgaan van de diversiteit, die onder ons heel concrete gestalten heeft aangenomen. Daaraan wil ik ten volle recht doen. Wat ook betekent, dat ik nog andere mogelijkheden van gemeente-samenzijn zou willen ontwikkelen, zo daar behoefte aan bestaat. Zodat degenen, die waar dan ook heengaan zich er als een vis in het water voelen. Dat mag, nee: dat moet! Ik heb het oog op een ..keuzepakket" al naar gelang de vraag en bedoel bepaald niet: „je zult slikken", als ergens een. meer derheid is. Eigenlijk begrijp ik niet goed waarom men dit eerste abc. deze varia op grond van soepelheid, nooit eerder heeft gerealiseerd, want het is toch nogal voor de hand liggend. In elk geval helemaal niet revolutionair. Voor rooms katholieken (en waarom ook geen pro testanten?) zijn er enerzijds samenkomsten, waar op de oude manier de mis wordt opgedragen en ander zijds kerkgangers bijeen zijn om deel te hebben aan de mis volgens moderne vormgeving. Misschien, dat de eerder genoemde liturgische dienst uit de Bethle hemkerk een heel eind parallel blijkt te lopen met die moderne mis, zodat er zich een soort samensmel ting van deze twee „diensten" gaat ontwikkelen Waarom ook niet? Verder verlang ik naar het liefst wekelijkse, maar het hoeft echt niet op zondag te zijn ontmoe tingen van mensen, die elkaar wat te vertellen heb ben. Met mijn gezin zou ik regelmatig naar een soort sociëteit willen, waar je met anderen informeel om kunt gaan, waar je eens om raad kunt vragen, ge dachten uit kunt wisselen, van iemands levenswijs heid kunt profiteren. Waar je elkaar aanspreekt van uit hetzelfde willen: dat we Gods daden. Zijn belofte. Zijn Woord samen geloofwaardig maken, heel duide lijk, direct in deze tijd geplaatst. Je zou het een soort huisgemeente kunnen noemen, waar je het hebt over de week die komt, waar je plannen maakt, waar je helpt. Daar hoef ik heus niet alleen maar vriendelijke vrienden te ontmoeten, of lui die eensgeestes met mij zijn. Maar wel mensen, die als bezielde christenen opdrachten proberen waar te maken. Dat daar misschien ook een paar minder sym pathieke lieden tussendoor lopen is niet erg; dat moet misschien wel, want die kom je in wijder verband ook tegen. Wat je daar samen wilt is „er met elkaar dwars doorheen gaan". Ik bedoel: we willen er met elkaar te maken hebben, zoals Christus met ons te maken wil de hebben. En wij, zo mogelijk, op onze beurt in wijder veTband weer met anderen. Derhalve: aandacht voor elkaar en voor de wereld waarin we leven. Je kunt persoonlijk Gerritsen aan spreken omdat hij je misschien daaT en daar mee kan helpen. Allerlei „kleingeld-dingen" die op je weg kunnen komen behoef je heus niet alleen te doen. Het kan gaan over vragen van de samenleving, grote en kleine politieke vragen, oplossingen van heel prozaïsche aard, waar we op gedrukt worden, het uit de put. trekken van iemand (en hoe pak je dat nou precies aan?), enfin, ga zo maar door. Er is koffie, een maaltijd, de kinderen kunnen- er spelen. Soort agapè? Noem het maar zo. Er komen ideeën op tafel. We eten en drinken in, Christus' naam. We bidden, omdat de mens bij feiten alleen niet kan leven. Omdat we geloven in verder gaan, in verantwoordelijkheid. Bidden is immers op de feiten vooruitlopen; uitgaan van de hoop die leven doet? Dit soort huisgemeenten heb je of laat ik zeggen: hebben een heleboel moderne christenmensen no dig. Ze kunnen als vluchtheuvels in onze samenleving fungeren om veilig te kunnen oversteken. Want het gaat net zo goed om jou er moet een duidelijke wisselwerking zijn. Ook weer met andere, soortgelijke groepen, want je hebt elkaar allemaal nodig. Het gaat er ook over, dat de kerk duidelijk paraat is in» gastvrijheid te midden van onze nogal kille sa- mertleving. Gastvrijheid in ruimten waar mensen, die daar behoefte aan hebben en dat behoeven niet uitsluitend eenzamen te zijn zichzelf kunnen we zen. Daarbij denk ik aan een huis, of liever: huizen zonder vrijblijvendheid. Laten we zeggen: de kruising tussen een hotel en een conferentieoord, waar het gezellig is en informeel. 2kilke oorden moeten geleid worden uiterst moeilijk om ze aan te trekken, waarschijnlijk door wijie, verstandige, tactvolle lieden met ogen in hun kopi Of laat ik zeggen: met een aparte „antenne" die „noodseinen" opvangen, welke door de meeste andere mensen niet worden opgevangen. Mensen voelen et- kaar zo slecht aan, vaak. En er is zoveel wantrouwen. Deze pastoraal-kundigen moeten geduld kunnen op brengen om de „seiners" uit hun tent te krijgen. Daar zat als dit soort gastvrije huizen goed van de grond komt, een opleiding voor nodig zijn, dat is zeker. Want je mag maar niet altijd op natuurtalenten ver trouwen, al moet daar uiteraard altijd iets van inzit ten. Ook hier ligt een heel duidelijke opdracht voor de kerk. Kerk dan heel ruim bedoeld, want de instituten op zichzelf zijn voor mij niet belangrijk en ze vormen geen achtergrond of essentie in. mijn praktische ge- dachtengang. Hoogstens, dat je er rekening mee moet houden, omdat ze er nu eenmaal zijn. Een opdracht die maar het beste incognito kan worden gerealiseerd en niet door die en die gemeente of kerk. Want ook als godloochenaar moet je in zo'n huis thuis, dat wil zeggen: jezelf kunnen zijn. Je komt zo bij het ultramoderne pastoraat uit, door ons, allen immers in het ambt-zijnde, te beoefenen. Een zaak, die steeds verder moet uitwaaieren. Door de kerkdiensten, zoals ik ze beschreven heb en ook door al die diensten-aan-elkaar zal de mens weer op verhaal moeten komen. Een verhaal, dat niet goedkoop is. Een verhaag waarin de mens voorkomt. Andere volken. De ander® mens, ikzelf.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 13