Christenen moeten achter
staat Israël gaan staan
Coramentaa
U bent een hopeloos geval,,
Oecumenische gemeente in
Den Bosch voor jongeren
JOODSE VOLK IS
VOORBEELD VOOR
ANDERE VOLKEN
Kritiek in
Hervormde
synode op
lekepreker
Opbrengst x-y-actie
viel niet tegen
Een woord voor vandaag
HELDER RAPPORT OP HERVORMDE SYNODE
Uw probleem
is het
onze....
Jugendweihe
2,3 miljoen
WOORD EN WEERWOORD IN STRIJDKREET
Jongeren willei
wethouder als
burgemeester
r «h
SO AG 17 FEBRUARI 1970
l uu Z*ïn mensen> a^een waar kunnen praten, mensen, die nooit
hebben geleerd te luisteren. Dal zijn zij, die zo met zichzelf zijn in
genomen of met zichzelf begaan, dat zij menen, dat wat zij hebben
te ze£ge.n.' het belangrijkste is. Zij vallen in een gesprek anderen
almaar in de rede en vervelen hen met eindeloze verhalen, waarvan
zij alleen het middelpunt zijn. En zij verhinderen een goede verhou
ding tussen die anderen en zichzelf.
God kenl deze mensen ook. Zij praten met Hem de ganse dag, zij
vertellen Hem van hun moeite en zorgen en zij vragen Hem om
stem en hulp. Maar zij laten God niet aan het woord komen. En
door hun gepraat staan zij zichzelf in hun verhouding tot God in de
Wie Gods omgang zoekt moet vooral kunnen luisteren. In de om
gang met god is luisteren veel belangrijker dan praten. Immers, hij
weet wel wat wij nodig hebben en hoe het er met ons voorstaat. Hij
weet wat wij van Hem willen. Maar weten wij wel wat Hij van ons
wil
Als God hem roept zegt Samuël: Spreek, want Uw knecht hoort.
Dit is het. Uw knecht hoort. Hier komt het op aan, dat wij ons
hart openstellen voor Hem en zeggen: O Here, vertel het maar.
Eerst dan zal het goed zijn tussen God en ons als wij zwijgen en
Hem laten spreken.
Wc lezen vandaag: Marcus 2vers 13 tot 22.
WE l
(Van onze kerkredactie)
DRIEBERGEN Verzet te
gen het bestaansrecht van de
staat Israël is indirect verzet te
gen God zelf.
Dit wordt gezegd in het rap
port over de theologische bete
kenis van de staat Israël, dat
vanmorgen door de hervormde
synode in behandeling is geno
men.
steeds twee kanten in het oog. Aan
de ene kant is het joodse volk een
zichtbare feitelijkheid. Als zodanig
moet het beoordeeld worden volgens
maatstaven die voor menselijke ge
meenschappen gelden. Aan de andere
kant heeft dit volk ook een dimensie,
die alleen vanuit het geloof begrepen
wordt Welbewust springt het rapport
telkens van de ene orde op de ande
re.
Het ware karakter van het joodse
volk van het Oude Testament ziet I
het rapport in drie geheel tot een
i eenheid verbonden kenmerken: zijn
Het rapport zegt. dat christenen j ontvangen van Gods openbaring, zijn
.h „h... H. I heilige samenievtog in het aan hem
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet ln
behandeling worden genomen. Ge-
helmhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten ln afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Waarom werd de in 1929
ontdekte planeet Pluto met deze
naam genoemd? Als men weer eens
een planeet ontdekt, hoe zal men die
dan noemen?
Antwoord: De planeet is op 21 ja
nuari 1930 ontdekt op een foto. De
naam werd voorgesteld door de elf
jarige Venetia Burney, een achter
nichtje van de classicus, die voor de
manen van Mars de namen Deimos
(schrik), en Phobos (vrees) had voor
gesteld.
De reden voor de naamkeus van
Pluto is overigens onbekend. Pluto is
afgeleid van het Griekse woord
Ploutoon, de andere naam voor Ha-
des (onderwereld) en tevens de god
van de rijkdom. In de komedie van
Aristophanes is hij de zoon van De-
meter en Jason, die door Zeus van
zijn gezichtsvermogen werd beroofd
omdat hij alleen de braven met zijn
schatten wilde bedelen.
Voor zover bekend is er nog geen
naam geopperd voor nog te ontdek
ken planeten. Het is niet onmogelijk
dat Pluto de eerst ontdekte zou zijn
van een groep planeten, die in
grootte ver onderdoen voor de acht
andere. Ten slotte merken wij nog
op dat de internationale astronomi
sche unie de namen van de hemelli
chamen geeft.
Vraag: Familie in Amerika vroeg
ons of we een Delftsblauw bord
konden kopen, voorstellende het
stadhuis te Rotterdam. Nu bleek ons
dat De Porceleyne Fles te Delft
nimmer een dergelijk bord heeft ge
maakt, maar dat dit door een andere
fabriek gemaakt is. Het zou dan een
imitatie-blauw bord moeten zijn.
Het familielid bezat een dergelijk
bord, maar dat is gebroken.
Antwoord: Vermoedelijk is dit
bord niet afkomstig uit Delft maar
van een der ongeveer honderd be
drijven in Gouda. Als uw familielid
in het bezit is van een foto van het
bord, zou u zich kunnen wenden tot
dr. J. Schouten, directeur van de
Goudse musea, Oosthaven 10.
Vraag: Een Nederlander is in 1951
naar Argentinië geëmigreerd. In
1970 wordt hij 65 jaar. Hij is Neder
lander gebleven. Komt hij in aan
merking voor de aow-uitkering? Ik
geloof niet dat hij premie betaald
heeft.
Antwoord: De premie wordt via
de loon- en inkomstenbelasting
geïnd. Iemand moet dus in Neder
land belastingplichtig geweest zijn
of worden. Aangezien de AOW in
1957 inging, zal hij inderdaad geen
premie hebben betaald. Is hij niet
van plan naar Nederland terug te
keren, dan is er geen mogelijkheid.
Wil hij dat wel. dan kan hij zich
richten tot de Sociale verzeke
ringsbank. bureau beperkte registra
tie. Apollolaan 15, Amsterdam en
vragen of inkoop nog mogelijk is.
Vraag: De aanslag in de straatbe
lasting in onze gemeente is onlangs
verhoogd. Nu lijkt mij de mij opge
legde aanslag aan de hoge kant. Op
grond waarvan wordt deze bere
kend? Kan de gemeente onbeperkt
doorgaan met verhoging? Kan ik bij
een hogere instantie bezwaren indie
nen?
Antwoord: De kohieren van de
straatbelasting worden opgemaakt
aan de hand van de gegevens van de
kadastrale leggers. De tarieven wor
den vastgesteld aan de hand van de
gemeentelijke verordeningen, die
men u ter inzage moet geven. U kan
dan nagaan naar welke maatstaven
en tarieven men in uw gemeente de
belasting heft. en beoordelen of u
te veel betaalt. Weigert men over de
aanslag inlichtingen te geven, dan
kan u zich beklagen bij de minister
van binnenlandse zaken.
BREDA De gezamenlijke reclas-
seringsinstanties in het arrondisse
ment van de Bredase rechtbank heb
ben een „Drugteam" opgericht. De le
den heirgaan gaan een uitgebreid on
derzoek instellen naar het drugge
bruik in dit rayon.
zich achter de staat Israël moeten
stellen, niet omdat de joden „histo
rische rechten" op het land Palestina
zouden kunnen doen gelden, noch op
grond van politieke overeenkomsten
of uitspraken van de VN.
„Onze aanvaarding is uiteindelijk
daarop gebaseerd, dat wij in de te
rugkeer naar Palestina Gods genadiig
handelen zien, dat niet op willekeur
berust, maar wel onze morele en
wettelijke categorieën te boven gaat."
Het rapport schetst de hoge roe
ping van het joodse volk vanuit de
bijbel, maar wijst er dan op, dat het
ook in zijn staat nog niet zijn
bestemming van Godswege verwer
kelijkt.
Het rapport is opgesteld door een
commissie van zeven personen: prof.
dr. H. Berkhof, prof. dr. M. Boertien,
ds. S. Gerssen, ds. F. E. van Leeu
wen, ds. A. A. Spijkerboer, prof. dr.
A. S. van der Woude en mevrouw dr.
E. Flesseman-van Leer.
Zij beginnen met een bezinning op
de plaats en het wezen van het
joodse volk. Daarbij houden zij
Het rapport over de theologische
betekenis van de staat Israël laat ook
zien, hoe Israël nog steeds onttrouw is
aan zijn hoge roeping. Het miskent
de unieke plaats, waartoe het geroe
pen is, als het zichzelf nationalistisch
verstaat
Door zijn nationalisme dreigt het
een volk te worden zoals de andere
volken, niet beter en niet slechter.
Een dergelijke collectieve assimilatie
zou een verloochening van zijn wer
kelijke aard betekenen.
Het joodse volk is door God be
stemd, om exemplarisch voor de an
dere volkeren gerechtigheid te be
trachten. Ook dit is een aspect van
zijn ware identiteit.
Er is onrecht geschied aan de Pa
lestijnse vluchtelingen. Het rapport
laat in het midden wie daaraan de
schuld heeft, maar stelt wel dat het
tot de „heiligheid" waartoe het joodse
volk geroepen is, behoort, om alles te
DRIEBERGEN Op de hervormde I
synode hebben gistermiddag
verscheidene leden nogal wat kritiek
geuit op het voorstel ouderlingen, di- j
akenen en "gewone" gemeenteleden j
bij het preken op zondag in te scha-
kelen, een van de maatregelen van i
een complex die men, voorlopig voor j
vijf jaar, wil nemen in verband met
het predikantentcl'ort.
Ten slotte zijn de voorstellen in
eerste lezing toch nagenoeg ongewij-
zigd goedgekeurd De zaak zal nu
naar de classes gaan en na ontvangst
van hun consideraties zal de synode j
definitief moeter beslissen, waarbij i
een meerderheid van tweederde no-
dig zal zijn. De synode verwierp nu
al de mogelijkheid om een predikant
pas met zijn 75-ste jaar te emerite-
ren.
Bijbelvertaling
Voorts heeft de synode zich bezig i
gehouden met vragen die leven over
de voorgenomen gemeenschappelijke
bijbelvertaling van het Nederlands j
Bijbelgenootschap en de rk-bijbel-
belstichting.
Belangrijkste vragen waren: zijn
beide organisaties aan het werk ge
gaan op verzoek van de kerken? En
is dus ook de hervormde kerk straks
verantwoordelijk voor het resultaat?
Er werd besloten dat het breed mo-
deramen van de synode over deze en
andere zaken met vertegenwoordi
gers van het NBG gaat praten.
doen wat in zijn vermogen ligt, om
dit onrecht zoveel mogelijk recht te
ietten.
T tveederangs
Ook kritiseert het rapport de ex
clusiviteit van de staat Israël, het
feit, dat niet-joodse bewoners on
danks officieel aan hen toegekende
rechten als tweederangs burgers be
handeld worden. i
Het noemt dit wezenlijk in strijd
met de unieke roeping tot universali
teit van het joodse volk en wijst, op
het oudtestamentische gebod, dat Is
raël de vreemdeling in zijn midden
behandelen moet als was hij een
volksgenoot.
„Als Israël voor ons een staat als
andere zou zijn, zouden wij aan Is
raël ook geen maatstaven mogen aan
leggen, waaraan geen enkele andere
staat beantwoordt. Maar wij geloven,
dat Israël eigensoortig Is: z(jn unieke
karakter berust op Gods verkiezing,
want het joodse volk is nog steeds
dat bijzondere volk dat op grond van
Gods belofte verbonden is met dit
speciale land.
Alleen daarom hebben wij zo on
voorwaardelijk de staat Israël aan
vaard. Maar daarom hopen wij van
dit volk ook meer dan van enig ander
volk", aldus het rapport.
gegeven land en zijn roeping, om het
heil aan alle volkeren te bemiddelen.
Evenals in de tijd van het Oude
Testament is het joodse volk als ge
heel ook nu niet trouw aan zijn iden
titeit. Het voelt zich als geheel niet
gebonden aan de openbaring van
God: er zijn gelovige en ongelovige
joden. Voor veler bewustzijn bestaat
de eenheid tussen volksverband en
geloofsgemeenschap niet langer.
Daarmee wordt ook de spanning die
ligt in de roeping om een eigen bij
zonder volk te zijn terwille van de
volkeren -door velen nauwelijks meer
ervaren.
Toch ziet het rapport ook nu nog
wezenlijke aspecten van de identiteit
van het joodse volk bewaard geble
ven als evenzovele tekenen, dat het
ook in zijn vervreemding nog steeds
het bijzondere volk van God is.
Het wijst op de grote trouw aan de
wet bij de orthodoxe joden, de grote
verbondenheid met het vroegere
volksbestaan en het eigen land bij de
zionisten en de strijd voor rechtvaar
digheid en grotere menselijkheid van
vele geseculariseerde joden. In de
laatsten ziet het rapport in gesecula
riseerde vorm een spoor van de
bestemming van het uitverkozen volk
van het Oude Testament om tot ze
gen te zijn voor de volkeren.
Geeu breuk
Maar betekent de afwijzing van
Jezus dan geen radicale breuk in de
geschiedenis van het joodse volk?
Het rapport zegt, dat wat toen ge
beurde niet van een principieel ande
re orde is, dan wat ook vroeger in de
verwerping van de profeten had
plaatsgevonden.
In Jezus is God in een tot dan toe
ongekende volheid en niet meer te
overtreffen onmiddellijkheid tot zijn
volk gekomen, maar toch lag dit ko
men van God in Jezus geheel in de
lijn van Gods komen tot Israël in de
voorafgaande geschiedenis.
Als het komen en de afwijzing van
Jezus dus niet een absoluut keerpunt
in de geschiedenis van het joodse
volk zijn geweest, zijn de oudtesta
mentische omgangsvormen van God
met dit volk daardoor dan ook niet
opgeheven: de eenheid van volk en
land krachtens de verkiezing blijft
voor en na van kracht. Daarmee is
ook de mogelijkheid gegeven de te
rugkeer naar het land en de weder
oprichting van het joodse staatsver
band positief te verstaan.
Het rapport wil daaraan echter
niet de gedachte verbinden, dat deze
staat nooit meer onder kan gaan. of
dat hij de laatste etappe van de eind
tijd inluidt.
Heilsteken
De terugkeer van de joden naar
Palestina noemt het rapport „een
heilsteken, dat spreekt van Gods ge-
i;:| I'te
I ISeM x
Vorming
HET Convent van christelijk-sc
organisaties heeft onlangs J
j initiatief genomen tot oprichting
een eigen stichting voor scholir
vorming.
I Het NVV heeft nu het CNV vi
ten. zonder overleg met de
vakcentralen een scholingsinstiti
het leven te hebben geroepen
met de werkgevers.
Dit verwijt is vreemd.
In de eerste plaats is iedere
centrale vrij om de zaken van
ling en vorming naar eigen inzii
regelen.
In de tweede plaats: het NVV
aan het adres van het CNV w<
opmerking gemaakt, dat same)
king met werkgevers op basis
christelijke levensovertuiging
zin heeft.
Het NVV heeft de relatie chrfi
geloof enerzijds en scholing
ming anderzijds nooit duidelijk
staan. Het heeft blijkbaar geen
tenne om de boodschap van het
telijk geloof goed op te vangen
verstaan.
Voor de christelijke vakbewegini
reden temeer om over eigen
waken. Hier zijn fundamentele
aan de orde. die de visie op m<
maatschappij raken.
Wij achten het principieel juist,
de christelijke vakbeweging binjH?31
het verband van het convent gt
men is tot een eigen stichting t
scholing en vorming.
BERLIJN Sinds de invoer!
van de communistische „Jugendwf ,et
he" in Oost-Duitsland, vijftien ja
geleden, hebben in totaal 2.340,0
jongeren deelgenomen aan dit ce:
monieel, dat bedoeld was als cornmi
nistische tegenhanger voor de kerk ïl
lijke confirmatie-plechtigheid.
In 1969 legden 234.000 jongens
meisjes de Jugendweihe-gelofte
waarmee ze hun trouw aan de gron
wet betuigden. De laatste jaren is
verzet van de kerken afgenome
Aanvankelijk was het zo, dat
meedeed aan de Jugendweihe, uitpL
sloten werd van de confirmatie.
Als christenen achter de staat Is
raël staan betekent nog niet
deze staat kritiekloos aanvaarden.
nadige- bewaring en trouw". Er zijn
zeer wel omstandigheden denkbaar,
waarin de joden als volksgeheel on
gehinderd in hun land zouden kun
nen wonen zonder dat zij een onaf
hankelijke staat vormen. „Zoals ech
ter op het ogenblik de zaken liggen,
zien wij een vrije staat als de enige
mogelijkheid die het volksbestaan
waarborgt en het volk de gelegenheid
geeft werkelijk zichzelf te zijn.
„Als wij ons als christenen in alle
beslistheid achter de terugkeer van
de joden naar het land stellen, omdat
wij daarin de bewaring van God
zien, moeten wij ons in de gegeven
omstandigheden met gelijke beslist
heid achter het bestaan van de staat
Israël stellen."
Vanuit de Bijbel valt echter over
de grenzen van de staat niets te zeg
gen. „Het enige wat voor ons
vaststaat, is dat deze grenzen zo moe
ten zijn, dat ze het joodse volk de
mogelijkheid bieden, daarbinnen
zichzelf te zijn."
bep<
erei
als
eent
rrag<
;ens
•tijd
aat
stra;
ird i
waai
,EID
mei
rgadi
(Van een onzer verslaggeefsters)
UTRECHT Voor de x-y-actie
over 1969 is in totaal 545.217
binnengekomen. Van dit geld zal
f 100.000 overgemaakt worden
aan het Mozambique-instituut,
dat zich inzet voor het onderwijs
van uit Mozambique gevluchte
Afrikanen in Tanzania.
Eenzelfde bedrag is bestemd voor
het ISAL, dat is de Latijns Ameri
kaanse sociale beweging, die is ge
richt op kadervorming op het gebied
van de vakbeweging. Verder gaat
ƒ100.000 naar de landhervormingsbe
weging in India. Voor het ontwikke-
AMSTERDAM We zijn nog Hij u een man gaf die zijn geloof zo
niet zo lang geleden getrouwd. st.rI*Ys nMm'; wie fJn
b christen ernstig neemt, merkt altijd
Mijn man neemt zijn geloof heel dat het iets J£st
nee, dat het hem
serieus en besteedt veel tijd aan j heel wat kost. Die kosten zijn in heel
het werk onder de jeugd. Zo nuchtere woorden door Jezus weerge-
begint een vraag van een zekere
mevrouw R. te L. die zij stelt in
de rubriek Woord en weerwoord
van de jongste Strijdkreet en ze
gaat dan verder: we hebben er
wel eens woorden over, want ik
zou liever zien dat hij 's avonds
wat bijstudeerde.
Niet dat we het slecht hebben,
maar je wil toch allemaal verder ko
men. En als je kinderen hebt moet je
toch zorgen dat ze een goede toe
komst hebben?
Het „weerwoord" is niet mis en be
gint. recht op de vrouw af: Mevrouw,
u behoort tot de hopeloze gevallen
van het christendom. Wat wilt u
eigenlijk bereiken? De kleinburger
lijke teakhouten hemel op aarde met
bankstel.,ijskast en kijkkast? Een va
kantie in Spanje en als uw man heel
hard werkt een auto en een maag
zweer? Wat een toekomst.
Niet dat we het slecht hebben. Nou,
wat wilt u dan nog meer? Dank God
ervoor en dank Hem dan meteen dat
geven: Gij zult niet God dienen en de
mammon. Dat staat in de bijbel en er
staat nergens bij dat er voor u en uw
man een uitzondering bestaat.
Wat de toekomst van uw kinderen
betreft: wij denken dat zij met het
zelfverloochenende en inspirerende
voorbeeld van uw man meer kunnen
beginnen, dan met die miezerige ver
langens van u. Geweldig dat zij zo'n
vader hebben. En u feliciteren we
ook met zo'n echtgenoot, mevrouw.
Hopelijk vindt hij in zijn geloof ook
de kracht om uw gezeur te verdra
gen.
Dat was dan mevrouw R. Een jon
geman. Kees van V. te A. zegt ver
volgens: Ik geloof niet en ga ook niet
naar de kerk. Ik ben opgevoed in een
gezin dat nergens aan deed. Mijn
ouders hebben me er niet in groot
gebracht.
Eerlijk gezegd, zo luidt het „weer
woord" kunnen we deze redenering
niet volgen. Doe je niet aan voetbal
len. omdat je vader ook nooit een bal
heeft aangeraakt? En ga je dit jaar
Het spijt ons, maar we vinden dat
een slappe en goedkope manier om je
van het geloof af te maken. Er zijn
nu eenmaal dingen in het leven waar
je zelf over moet beslissen. Een van
die dingen is het geloof
Je ouders hadden je erover kunnen
vertellen, of. wat beter is: het kunnen
voorleven, maar de keus blijft aan
jou. De keus: of je zelf uitmaakt wat
je met je leven doet en gaat doen, of
dat je rekening houdt met de bestem
ming die de Schepper eraan wil ge
ven.
Het gaat in het geloof om heel be
langrijke, zo niet de belangrijkste
dingen van het leven. De zin, de be
tekenis en het doel ervan. .Het isdan
toch wel een dooddoener als je zegt:
Thuis deden ze er niet aan.
rkrijj
u, P
lingsfonds van de Verenigde Naties
180.000 uitgetrokken.
De Interkerkelijke coördinatiecoi
missie ontwikkelingshulp, de Nede
landse afdeling van Interchun
coordination committee for develo
ment aid van de Wereldraad
Kerken vindt het resultaat van i,EID
actie „boven verwachting". VerlediHoir
jaar hebben 5408 mensen gemidde
een bedrag van honderd guld dv J
gestort.
Nog even iets ter verduidelijkii
wat de xy-aktie inhoudt. X is h
percentage, dat de Nederlandse reg lis,
ring volgens de voorstanders vazen
ontwikkelingssamenwerking
moeten geven, namelijk 1,25 procei
Y is het percentage, dat de reg< da I
ring in werkelijkheid gaf, nameli aan.
0.81 procent. Ism:
Rest dus 0.44 procent. Deze 0. dün
procent berekend over 1969 is dril an
honderd miljoen gulden. Het gei
van de xy-actie, de 545,217 is hifV z\
dus een klein percentage van. Het
UI
1
Vli
Eiji
dv
ztJRoo
H F
it :olaa
nooit het idee geweest van de xy-df lartj
monstranten de resterende 0.44 pn
cent bijeen te brengen, maar wel o
op te wekken voor een ruimei belei
van de regering. H S
g l
I d<
J s
feeta
F z
er,
hitte
ij
eket
tv c
lene
:m
GENEVE Patriarch Alexei van
Moskou heeft bisschop Hermogen van
Podolsk benoemd tot zijn nieuwe ver
tegenwoordiger bij de Wereldraad.
Hermogen (40) heeft reeds veel in
ternationale ervaring. Hij vertegen
woordigde zijn kerk enkele jaren op
posten ln Jeruzalem en Damascus.
Hij woonde vorig jaar de assemblees
te Uppsala en Abidjan bij.
ook niet van reizen houdt?
Enkele bevriende hervormde, gereformeerde predikanten, rooms-
katholieke priesters en een groep jongeren hebben besloten tot het
moeder I oprichten van een „oecumenische jongeren-gemeente" voor Den
Bosch en omgeving. Het is de bedoeling eenmaal in de twee weken
bijeen te komen voor een eigentijdse kerkdienst met aansluitend
de mogelijkheid van ontmoeting, catechese, sociale actie, discussie
en gezelligheid. Deze „gemeente" gaat vermoedelijk eind februari
officieel van start op een bijeenkomst op een vrijdagavond in de
(gereformeerde) Wederkomstkerk.
Vooralsnog gaat het hier om een privé-onderneming van een aan
tal dienstdoende theologen en jongere kerkleden. De kerkelijke lei
ders en bestuursorganen zijn wel op de hoogte gesteld. Tegen de 200
jongeren betuigden reeds hun instemming met het plan. De initia
tiefnemers hopen op de morele steun van de overige parochianen en
gemeenteleden.
UTRECHT De federatie van jo: d rt
gerengroepen in de PvdA is in Utreci ma
een affichecampagne begonnen om i thiji
socialistische wethouder Th. Harlt ïehi
veld benoemd te krijgen tot burgc oo, I
meester. De huidige burgemeestc i. a
van Utrecht jhr. mr. C. J. A. is.
Ranitz gaat per 1 mei met pensioc:
Overal in Utrecht, zelfs op hf
i stadhQis, hangt het portret van
wethouder met daaronder de tete
„Harteveld burgemeester".
De Utrechtse jongerenraad. waar!
jongeren van alle politieke partijes
zitting hebben, sprak zich onlang
unaniem uit voor de benoeming va:
de heer Harteveld, die een grote po
pulariteit bezit
Hijzelf was gisteravond niet bereik
baar om commentaar te leveren. Vol
gens de jongeren staat hij niet afwij
zend tegenover een eventuele burge
meestersbenoeming.
Of
Het weer in Enropa
weer
min temp
gisteren
Amsterdam
mist
-10
Brussel
-5
Frankfort
half bew.
-6
Genève
zw. bew.
-14
Innsbruck
sneeuw
-10
Kopenhagen zw, bew.
-7
Locarno
onbew.
Londen
sneeuw
-2
Luxemburg
geh. bew.
-7
Madrid
onbew.
-3
Majorca
licht bew.
9
Milnchen
sneeuw
-12
Nice
onbew.
0
Parijs
sneeuw
-4
Rome
licht bew.
-0
Wenen
licht bew
-15
Zurich
driftsneeuw -6
De
engt
:oa:
nst
een
irua
lor f
ivhei
«f™
!i
oj belt
li/'
«ge!
Fori
n! r ge
■g
Lei<