Studentenprotest aan de
orde op tweede VU-dag
Echte leerhuisdienst
betekent hard werken
Samen voorbereiden op
leven in komende week
Moskou sluit vrede met
dochterkerk in VS
Zo nooit betloelcL..
Sterke vergrijzing
gereformeerd
predikantenkorps
Een Kerkedag werd
„negen kerkedagen"
Joodse conferenties
in Nederland
Een woord voor vandaag
GODSDIENST-OEFENING IS TRAINEN
Uw probleem
is het
onze....
Vijf doden bij
bouw kernreactor
Waarom ex-
gereformeerd
BEROEPINGSWERK
Is christelijke universiteit nodig?
Protestantisme in
Brazilië groeit
Septuagint
achter
bisschoppen
le
Contact Wolveg; :j
buitenverbander
Progressieven »°3
PI
ZATERDAG 14 FEBRUARI 1970
Gisteren eindigden we met de woorden van Lucas uit 4:30, dat
Christus uit het midden van de mensen weg ging, die Hem wilden
vermoorden. Dat speelt zich af op een berg en in wezen ziet Lucas
in die berg al de berg van de hemelvaart. Ook toen ging Christus
weg uit een yolk dat Hem had verworpen en gekruisigd
Dat is een vreselijk moment.Dat fs. een ogenblik van oordeel
Christus laat de mensen van Nazareth, en op de hemelvaartsberg
Zijn volk Israel, alleen achter met hun woede. Christus trekt Zich
terug uit Zijn woonplaats en later uit de stad Jeruzalem, uit Zijn
tempel waarvan het voorhang scheurt.
Maar gelukkig, dit is niet het laatste woord. Het Evangelie van Lu
cas.houdt niet op met deze trieste woorden en de bijbel niet met de
hemelvaart van Christus. In Lucas lezen we: „En Hij daalde af
naar Kapernaum." De mensen blijven staan, maar het evangelie
gaat door.
Zo was het ook na de hemelvaart. De Heilige Geest daalde af op
die kleine groep van mensen in de opperkamer. En zij keren de we
reld ondersteboven. Het „neen" van mensen houdt God niet tegen.
De mens kan geen streep halen door Zijn genade. Tegenover de on
wil van de mens om tot God te komen, staat de wil van Christus
om tot de mensen te komen. Dat is genade.
We lezen vandaag: Marcus 1:14-28.
We lezen morgen: Marcus 1:29-45.
(Van onze kerkredactie)
EINDHOVEN Wij willen best op zondagmorgen in groeps
verband samenkomen. Maar dan ook om actief bezig te zijn, om ons
te trainen in de dienst van God, aldus de heer G. A. de Jonge in het
Algemeen Doopsgezind Weekblad, dat in een van zijn jongste
nummers als thema „nieuwe mogelijkheden voor de kerkdienst"
heeft.
(Het gaat dus om trainen, want er
moet sprake zijn van godsdienstoefe
ning. We weten, dat ons geloof een
eenheid van gevoelen en handelen
moet zijn. Tot het vormen en onder
houden van deze praktische vroom
heid hebben we regelmatig met el
kaar onderricht nodig, omdat wij we
ten en anders wel merken dat
met enkel freewheelen de vaartuit
het geloof verdwijnt.
Maar dan moet de kerkdienst een
oefenen zijn, een leren, een zich geza
menlijk actief voorbereiden op het le
ven van de komende dagen en we
ken, een werkelijk bezig zijn met
heetgeen god tot mensen en door
mensen te zeggen heeft(...).
Het is in de traditie van het joodse
leerhuis, dat er in Eindhoven „leer
huisdiensten" zijn gegroeid, die in de-
Brieven die niet rijn voorzien
van naam en adres kunnen niet in
behandeling worden genomen. Ge-
helmhouding is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar in
verband staan moeten In afzonder-
UJke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Ik heb iemand gekend, die
tot levenslang was veroordeeld en
na 14 jaar vrijgelaten werd. Nu be
weren mijn kennissen, dat iemand
die levenslang heeft gekregen, ten
minste 30 jaar moet zitten.
Antwoord: Levenslange gevange
nisstraf kan alleen na toegestaan
gratieverzoek meestal op 20 jaar
worden gesteld. Indien de voorwaar
delijke invrijheidsstelling wordt toe
gepast, wordt de eigenlijke duur van
de gevangenisstraf verminderd tot
jaar, hetgeen overeenkomt met het u
V» van de tijd, dus ongeveer 14
bekende geval.
Vraag: Wat zijn de vereisten voor
vervoer van goederen in een bestel
wagen in regelmatige dienst als zelf
standig ondernemer?
Antwoord: Registratie bij de ka
mer van koophandel: zekere krediet
waardigheid tot ƒ5000; een vakdi
ploma van de stichting examens be-
roepsgoederenvervoer langs de weg,
R. J. Schimmelpennincklaan 1, Den
Haag (die ook de opleiding verzorgt);
twee jaar praktijk in het beroeps-
goederenvervoer.
Vraag: Hoe kan het komen, dat
het vlees in de weck na ongeveer
drie weken opengaat? De flessen
zijn goed schoongemaakt en on-
schonden. Er zijn nieuwe ringen
gebruikt. Het vlees is licht gezouten.
De flessen staan in een koude ruim
te.
Antwoord: Bereid niet te grote
stukken vlees op de gewone wijze
en laat ze bijna gaar worden. Doe
het vlees in schoongemaakte, wijde
flessen en voeg de met water afge
maakte jus of bouillon toe. Zorg dat
de flessen slechts voor drie kwart
gevuld zijn; het vlees behoeft niet
onder de jus te staan.
Neem de randen van de flessen
zorgvuldig af, verwijder zo nodig
;en vetdruppel met een lapje, ge
drenkt in sodawater, neem daarna
af met schoon heet water. Droog ze
dan met een schone doek, evenals
de deksels en de ringen. Sluit op de
bekende wijze en steriliseer twee
uur (dus op J0P graden Celsius). Ste
riliseer de flessen na 24 uur nog
maals een half uur, daar vlees ge
makkelijk kan bederven.
Vraag: Ik heb wel eens gehoord
van een vereniging, waar vrijgezel
len bij elkaar komen. Weet u ook
het adres, want een huwelijksbu
reau kost handenvol geld.
Antwoord: Het adres van de Ne
derlandse vrijgezellenbond is Laan
van Meerdervoort 15, Den Haag. Het
doel van deze bond is echter niet in
de eerste plaats als huwelijkscon
tactbureau op te treden, maar om op
te komen voor de belangen van de
ongehuwden inzake huisvesting, be
lasting, enz. De bond is niet bedoeld
voor jeugdige personen. Er zijn
trouwens kerkelijke bureaus die
taktvolle bemiddeling verlenen.
Voots kan men zich aansluiten bij
organisaties voor bepaalde liefheb
berijen, sport. enz.
Vraag: Een echtpaar zonder kin
deren wil het meubilair vermaken
aan verschillende personen. Kunnen
zij dan een stuk opmaken, luidende:
„Ondergetekende vermaakt aan
enz.
Antwoord: Als beiden bepaalde
meubelen willen vermaken, moeten
zij elk een dergelijk stuk opmaken,
zij moeten dit eigenhandig schrij
ven. dateren en ondertekenen. Al
leen is het wenselijk de volgende
zinsnede in te voegen: „voor het ge
val hij(zij) na zijn(haar) echtgeno-
te(echtgenoot) overlijdt".. Het beste
is de beide stukken ergens in bewa
ring te geven, bij een notaris, bank.
e.d.
Onafhankelijkheid na 50 jaar erkend
(Van onze kerkredactie)
NEW YORK Tussen de
„Russische Orthodoxe Griekse
Katholieke Kerk van Amerika"
en de Russische Orthodoxe
Kerk is een overeenkomst geslo
ten, waarbij Moskou na ruim
vijftig jaar de onafhankelijk
heid van haar Amerikaanse
dochterkerk erkent.
Als gevolg hiervan zal patriarch
Alexei van Moskou zijn exarch in de
Verenigde Staten, aartsbisschop Jona
than, terugroepen.
Toen de communisten in Rusland
de macht overnamen in 1917, ver
klaarde de Amerikaanse tak van de
Russische kerk zich onafhankelijk.
Vooral in Alaska eens Russisch ge
bied —is deze kerk sterk vertegen
woordigd.
De patriarchen van Moskou erken
den de onafhankelijkheid echter niet
en wisten een scheuring te bewerken.
Naast de Russische Orthodoxe Griek
se Katholieke Kerk (thans 900.000 le
den) vormde zich het „Patriarchale
Exarchaat van de Russische Ortho
doxe Kerk" (160.000 leden), dat zich
wel onder de jurisdictie van de pa
triarch van Moskou stelde.
Vooral aartsbisschop Jonathan
heeft sinds zijn komst in 1967 alles
gedaan om beide groepen te hereni
gen. Het werd hem al spoedig duide
lijk, dat dat nooit lukken zou, als de
herenigde kerk onder Moskou zou
moeten staan.
Eenheids gesprek
De vereniging en de vrede met
Moskou zijn belangrijk voor het stre
ven naar de vorming van één ortho
doxe kerk in de Verenigde State-n.
Nu vormen de orthodoxen nog alle
maal aparte groepjes onder de juris
dictie van hun moederkerken, de na
tionale verschillen vervagen echter
steeds meer. Dezer dagen hebben ook
de Syrisch-orthodoxen in Amerika
van Antiochië zelfstandigheid gekre
gen.
Een moeilijkheid bij de eenheidsbe
sprekingen was echter steeds, dat de
grootste potentiële partner, de Russi
sche Orthodoxe Griekse Katholieke
Kerk, voor de meeste anderen als
schismatiek gold, omdat ze zich op
onwettige wijze had losgemaakt van
haar moederkerk.
Nu dit uit de weg is geruimd, is te
verwachten, dat de eenheidsbespre-
GRENOBLE Gisteren zijn vijf
bouwvakarbeiders gedood toen een
betonnen muur bij een in aanbouw
zijnde Frans-Duitse kernreactor in
stortte. De slachtoffers vielen van een
hoogte van 40 meter naar beneden.
Twee van de Noordafrikaanse gastar
beiders liepen ernstige verwondingen
op. De reactor zelf was nog niet aan
gebracht.
kingen in versneld tempo zullen wor
den voortgezet.
Er is nog een derde Russische kerk
in de Verenigde Staten. Dat is de
streng conservatieve, beslist anti
communistische en anti-oecumeni-
nische „Russisch-Orthodoxe Kerk in
het Buitenland". Deze beschouwt al
leen zichzelf als de ware voortzetting
van de oude Russische kerk en wei
gert contact met elke andere kerk.
BAARN Op grond van
onderzoekingen moet men aan
nemen, dat onder de buiten-
kerkelijken in Nederland rond
100.000 ex-gereformeerden zyn.
Over de redenen, waarom zij de
kerk hebben verlaten, is weinig
bekend.
Daarom zal het gereformeerd evan
gelisatiecentrum te Baarn gaan on
derzoeken welke factoren leiden tot
het uittreden uit de kerk. Men heeft
de indruk dat het aantal uittredingen
met name de laatste jaren sterk is
toegenomen.
Ook wil men nagaan in hoeverre
ex-gereformeerden toch een bepaalde
gereformeerde inslag bleven behou
den, zodat zij een aparte groep lijken
te vormen onder de bijna drie mil
joen buitenkerkelijken van Neder
land. In het onderzoek worden ook
degenen betrokken, die wel ex-gere
formeerd zijn, maar die hun christe
lijke levensovertuiging niet hebben
losgelaten.
Een bijzonder probleem vormen zij,
die „in stilte" afscheid nemen van de
kerk. Bij vertrek naar een andere
woonplaats vragen zij geen attestatie
meer op, of zij leveren die niet in bij
aankomst in de nieuwe gemeente.
Van 1959-1963 verloren de gerefor
meerde kerken op die manier gemid
deld 572 leden per jaar. Sinds 1964 is
dit gestegen tot gemiddeld 728.
ze behoeften van de moderne kerk
ganger voorzien.
Typerend voor de joodse leerhuizen
eigenlijk een pleoname (een „dub-
bel-op"-uitdrukking) want het leer
huis is nu eenmaal een jooddse in
stelling dat is, dat het leven er
centraal staat. Het gaat de vrome
jood niet zozeer om een zuivere leer,
maar om een rechtvaardig leven.
Aanvankelijk werd dit gezocht in
grote reeksen ge- en verboden, afge
leid uit de Thora. Later komt er, om
gekeerd, inbreng vanuit de „basis"
naar het centrum, wordt er geluisterd
naar vakgebieden buiten de theologie.
Hierin schuilt eenvisie die ons erg
aan kan spreken
Er wordt echter geen college gege
ven, maar een dialoog gevoerd. Het
wordt van wezenlijke betekenis ge
acht, dat de leraren zelf hoorders
zijn, dat er gezamenlijk gezocht
wordt naar antwoorden.
Laat ik u nu uitnodigen voor een
bezoek aan een leerhuisdienst van de
doopsgeziande gemeente in Eindho
ven. Einnengekomen in de kerk
jadden en mantels in de garderobe
ontvangt ude zangbundels voor deze
diensten een bijbel.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Eindhoven: A. J. Hoorn
te Vlaardingen; te Haaften: kand. J.
de Vreugd te Katwijk a. Zee; te IJs-
selmuiden: H. v. Kooten te Delft.
Aangenomen naar Gieten: kand. L.
Oosthoek te Utrecht, die bedankte
voor vier andere beroepen.
Bedankt voor Ederveen: H. A. v.
Slooten te Nijkerk.
DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP
Aangenomen naar Barsingerhorn,
c.a.: R. E. H. Marcus te Itens-Baard.
CHRIST. GEREF. KERK
Bedankt voor Barendrecht: M. Baan
te Zeist.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Oosterland (Z.): D.
Hakkenberg te Dordrecht.
de stoelen staan deels schuin opge
steld. zodat er iets van een kringele
ment verschijnt. De voorganger zit
voor de gemeente, met een laag ta
feltje bij zich voor bijbel, bundels en
andere literatuur. De preekstoel blijft
leeg.
Het is wat drukker dan bij de
preekdiensten. We beginnen met vo
tum en zingen staande een psalm.
Daarna leest de voorganger, zittend,
het eerste bijbelgedeelte, vers voor
vers met begeleidend commentaar.
Iemand vraagt eens wat, maakt een
opmerking, uit zijn verbazing. Af
dwalingen worden omgebogen. Het
gaat om water geschreven staat.
De eerste lezing uit het Oude Tes
tament vraagt dikwijls de meeste
tijd. Daarna een passend lied en ver
volgens de tweede bijbellezing, soms
nog een derde. Wederom op dezelfde
wijze: zorgvuldig gelezen, toegelicht
en de essentie besproken.
Het gebed sluit aan bij wat we
hoorden. Staande de slotzang en de
zegenbede. De voorganger gaat naar
het portaal voor de uitgang, waar de
collecte plaats heeft.
De leerhuisdienst is weer voorbij.
Zoals een hervormde vriend zei: dit
was werken!
Dit kan God nooit bedoeld heb
ben, verzucht ds. J. Gulmans van
Wageningen in het Algemeen
Doopsgezind Weekblad, waarin hij
zijn onmacht beschrijft om de
kerkdienst voor de aanwezigen tot
een echte eredienst te maken.
Hij constateert: In de dienst ga
ik mijn visie aan de aanwezigen
bekend maken. Maar ik ben zo
bang, dat er niets anders gebeurt
dan in de studeerkamer: ik spreek
tegen zwijgende mensen, zoals ik
prevel tegen stil liggende boeken.
Het is afschuwelijk. Ik word er
steeds benauwder voor.
De dienst zal weer één grote al
leenspraak zijn: ik krijg een hand
en dan heb ik de absolute regie. Ik
geef aan, dat „onze hulp in de
Naam van God is", ik roep de zwij
genden op om zich vrolijk te ma
ken over Gods Naam, lees de oude
verhalen, roep op om te zingen
over „verlangen naar vernieu
wing", preek (het zwijgen is nu
absoluut), zit op een stoel, maar
rijs weer omhoog om „Onze Vader"
uit te spreken. Ik laat de aanwezi
gen nog een lied zingen, verlang
naar zegen en het is voorbij.
Op de preekstoel moet ik een
heel uur visie geven voor zwijgen
de mensen. Dat kan alleen een dic
tator. Het is voor mij het meest
onnatuurlijke uur van de hele
week.
Zo'n enorme one-man-zaak (een
show is het om de drommel niet)
bestaat nergens meer. Ik heb uren
nodig, na afloop, om weer op ver
haal te komen. Ik moet van die
alleenspraak af. Dit kan God nooit
bedoeld hebben.
Zelfs Jezus' bergrede duurde
korter dan mijn kerkdienst.
nieun
ROTTERDAM Vandaag is in Utrecht de tweede Vrije Universi
teitsdag gehouden, een vervolg op de vorig jaar in Assen gehouden
vergadering. De zaak liep toen enigszins uit de hand, omdat een
groep studenten aandacht vroeg voor wat zij nu precies willen.
Ds. Hessels Mulder redde de vergadering door met de orde
verstoorders overeen te komen een tweede VU-dag te houden, die
speciaal zou worden gewijd aan het studentenprotest.
Om ruim gelegenheid voor discussie
te hebben heeft de commissie van
voorbereiding de inleidingen van de
heer R. C. J. Smeenk, zesdejaars stu
dent in de medicijnen, en van prof.
dr. T. P. van der Kooy, hoogleraar in
de economie, vooraf in druk uitgege
ven. Het zijn doordachte studies, die
zonder twijfel vandaag hebben bijge
dragen tot uitvoerige discussies.
Daarover maandag meer.
Rob Smeenk zet uiteen dat het stu
dentenprotest voortkomt uit *en
steeds sterker wordende onvrede met
de huidige maatschappij. „De univer
siteit in onze maatschappij, die pre
tendeert democratisch te zijn, is er
niet om een kleine groep toekomstige
leiders te vormen of bepaalde groepe
ringen (bijvoorbeeld het bedrijfsle
ven) te bevoordelen", zegt hij.
Hij somt nog een groot aantal pun
ten van maatschappijkritiek op: Viet
nam, de consumptiemaatschappij, uit
buiting van de arme landen door het
rijke Noorden, autoritair onderwijs.
UTRECHT Het percentage
jongere predikanten (2535
jaar) is de laatste tien jaar in
de Gereformeerde Kerken sterk
teruggelopen. In 1959 telde men
246 predikanten in deze leef
tijdsgroep. Dit waren er in 1969
nog maar 116. Het percentage
(Van onze kerkredactie)
STUTTGART De Duitse
protestantse Kerkedag is uiteen-
gevallen in „negen kerkedagen
tenminste als we afgaan op de
uitgave die altijd na een kerke
dag verschijnt. Vroeger was dat
een knots van een boek. Dit jaar
zijn het negen dunne delen, uit
gegeven door Kreuz-Verlag in
Stuttgart.
De Kerkedag van Stuttgart, die van
16 tot 20 juli vorig jaar in het zuiden
van Duitsland werd gehouden, kreeg
men
(Van onze kerkredactie)
GENèVE Volgens de nieuwste zendingsstatistieken groeit het protestan
tisme na Indonesië nergens zo snel als in Brazilië. Met 3,3 miljoen protestan
ten heeft dit land de rest van Zuid-Amerika ver overvleugeld. De bevolking
van Brazilië groeit jaarlijks met 3 procent, het aantal protestanten met 6.7
procent.
Brazilië telt 12.800 predikanten. (Volgens nieuwe cijfers zijn in heel Zuid-
Amerika 44.900 priesters werkzaam).
Tweederde deel van de Braziliaanse protestanten kan tot de pinksterbewe
ging worden gerekend. De grote „Evangelische Pinksterkerk Brazilië bij Chris
tus". heeft zich vorig jaar bij de Wereldraad van Kerken aangesloten.
een heel eigen karakter. Had
vroeger het ene thema verdeeld in
vijf of meer onderwerpen, de mensen
schuifelden heen en weer en kozen
wat hen interesseerde. Vaak trok een
bepaalde spreker veel meer dan het
onderwerp.
Ditmaal kwamen de mensen echter
heel in het bijzonder voor bepaalde
onderwerpen. De jongeren wilden
meer horen over aardse gerechtig
heid. De mannenbroeders van „Geen
anc'er Evangelie" trokken naar
„Streit um Jezus".
Boekjes
Daarom heeft de uitgever er waar
schijnlijk goed aan gedaan om de
verschillende referaten onderweros-
gewijze uit te geven. Er is een boekje
over de kerk (Kirche ist mehr). Er
zijn boekjes over de dogmatische vra
gen (Streit um Jezus en Gottesfrage
heute). De bijbelstudies zijn in een
boekje samengeperst (Ich aber sage
euch). En de moderne maatschappij
kritiek komt ter sprake (in Recht
Gerechtigkeit und Gewalt, Gerechtig-
keit in einer revolutionaren Welt en
Hindernis der Demokratie).
Samen vormen de negen boekjes
een opmerkelijke serie, die velen
waarschijnlijk beter voldoet dan de
vroegere uitgave. Ze zijn uitgegeven
om het gesprek, dat zo fel begonnen
is op de laatste Kerkedag, voort te
kunnen zetten. Het Kreuz-Verlag in
Stuttgart bereidde dan ook de uitgave
voor samen met de leiding van de
Kerkedag.
jonge predikanten in het geheel
van het predikantenkorps is
daarmee in tien jaar gehalveerd,
namelijk van 27 procent in 1959
Deze cijfers zijn ontleend aan een
publikatie van het bureau Kerkop
bouw van de Gereformeerde Kerken
over de predikantsvoorziening in Ne
derland. Tegenover de dalende cijfers
voor jonge predikanten staat een pro
centuele toename van het aantal pre
dikanten boven 55 jaar. Zij vormen
thans 29.1 procent van het totale pre
dikantenkorps. In 1959 was dit 25,7
procent.
De vergrijzing is het sterkst in de
provincie Groningen. Hier is 42,5 pro
cent van de gereformeerde predikan
ten ouder dan 55 jaar. Tien jaar gele
den was dit nog maar 26.7 procent.
De enige provincie waar het percen
tage predikanten boven 55 jaar te
rugliep was Zuid-Holland. Hier was
het in 1959 namelijk 30,5 procent en
in 1969 was het verminderd tot 27,8
procent.
Het bureau Kerkopbouw noemt de
ze ontwikkeling bijzonder verontrus
tend en vraagt zich af of geen onder
zoek moet worden ingesteld naar de
oorzaken van deze vergrijzing. Hier
bij zou ook de vorming en opleiding
van predikanten moeten worden be
trokken.
AMSTERDA MDe priesterbewe
ging Septuagint heeft in een korte
verklaring haar waardering uitge
sproken voor het standpunt van de
Nederlandse bisschoppen in de celi-
baatskwestie.
De keuze van d? bisschoppen „kan
een eerste stap zijn op de weg naar
kritische gemeentegroei, waarin de
verkondiging en beweging van Jezus
Christus konsekwent en geloofwaar
dig kan bestaan."
De aangekondigde open brief van
Septuagint over „het groeiproces naar
kritische en actieve gemeenten" blijft
Volgens Rob Smeenk bestaat aan de
VU een autoritaire structuur, die ta
ken oplegt van „boven naar beneden"
en niet andersom.
Hiërarchie
Hij zegt: „Vele studenten wantrou
wen de universiteitsbestuurders, om
dat zij geen openheid van beleid ge
ven en vaak zeggen wel voor demo
cratisering te zijn, maar er niet naar
te handelen. Een veel gebruikte tac
tiek is: bepaalde doelstellingen on
derschrijven maar de gebruikte me
thodes afkeuren. Niet waarom men
een vergadering verstoort, maar dat
men een vergadering verstoort wordt
bekritiseerd".
Rob Smeenk acht een discussie
noodzakelijk over bestaansreden en
toekomst van de Vrije Universiteit op
gereformeerde grondslag. Door doce
rend personeel te verplichten de
grondslag van de VU te onderteke
nen, dreigt een tekort aan (bekwame)
docenten te ontstaan. Het „eigen" ka
rakter van de VU spreekt veel stu
denten en wetenschappelijke mede
werkers niet meer aan, meent hij.
Het is de vraag of in deze tijd een
christelijke universiteit nodig is. Is
het niet beter een universiteit te he;-
ben, waar onder andere christenen
een stimulans vormen voor
geëngageerde wetenschapsbeoefe
ning? „We moeten in deze tijd de
confrontatie met „anders denkenden"
ook binnen de universiteit aandur
ven".
Prof. dr. Van der Kooy zet in zijn
inleiding uiteen, dat hiërarchische
verhoudingen nr. ;eenmaal noodzake
lijk zijn, maar dat het niet betekent
dat de bestuurders als personen van
een hogere orde zijn dan de bestuur
den. Vaak wordt dit zo gezien, omdat
men de persoon niet van zijn functie
kan scheiden.
Het is toe ie juichen dat op een
universiteit veel over de maat
schappij wordt gediscussieerd, maar
het mag volgens prof. dr. Van der
Kooy geen rage worden. Voor onder
wijs, onderzoek en beheer moet tijd
overblijven. „Niettemin zijn deze drie
terreinen van activiteit vatbaar voor
vernieuwing".
Hij acht een breed overleg met dt
studenten noodzakelijk. Zij hebben er
recht op te weten waarom het onder-
wijs op een bepaalde wijze is inge
richt, wat de betekenis is van de ge
volgde onderzoekmethoden, en waar-
om bepaalde onderzoekprojecten zijne
aangevat. Met hun kritiek en sugge-
sties moet voveel rekening worde^f
gehouden.
Openheid
LI
kerk
meei
het
am
i aar
kerk
teert
de I
hand
Aar
lurg.
neest
Ier F
Ie Le
ud-g
iredil
erke
thijn
en, 1
;elijk
iet a
erkv
Are
oto).
it, b
leilij
vaari
•ave
aura'
andsi
en v
veste
„Wanneer zij bereid zijn zich ti
doen vertegenwoordigen in vergade
ringen van secties, stafraden, faciw
teiten, senaat en beheerscolleges, zcl
daartegen in het belang van de opej
heid geen bezwaar moeten wordl
gemaakt. Wel zou van de vertegl
nwoordigers mogen worden ge vraagt
zich op de grondslag van de univerii flfy
teit te stellen, althans bereid te z-SïC
deze te respecteren", aldus de hooglt jjji]
raar- Prins
Vertegenwoordigers zouden desgt- "c
wenst van een deel van hun studie-
verplichtingen moeten worden onthe f"
ven. Prof. dr. Van der Kooy voel
veel voor een op parlementaire leesl'"J™
geschoeide organisatie van de studen Ik
ten, waar principiële aspecten vu iverh
het werk der universiteit ter discussii Iranc
worden gesteld, en toezicht op dl Ier,
functionering ;van alle organen de 'oorc
universiteit wordt uitgeoefend. iet r
21
endst
U g
WOLVEGA Tussen de Vrije Ge
reformeerde Kerk van Wolvega en d |'ut
classis Kampen, die buiten het kerk
verband van de Gereformeerde Ke-
ken (vrijgemaakt) is geraakt, zijn a ?n ff
enige tijd besprekingen aan de gang.
Deze besprekingen hebben ertoe
geleid, dat de classis besloten heelt
om voor de volgende classisbijeen
komst ook een uitnodiging tot Wolve
ga te doen uitgaan, om enige toehoor
ders te zenden.
In de gereformeerde kerk (vrijge
maakt) te Hattem is het tot e
breuk gekomen. Een minderhf
heeft het kerkverband verlaten.
den li
had g
oust
:ht
ipe
inslo
rord!
(Van een medewerker)
AMSTERDAM In de eer
ste helft van dit jaar zullen twee
van de belangrijkste internatio
nale joodse congressen in Am
sterdam worden gehouden. Voor
het eerst sinds 1939 zal weer bij
eenkomen de World Sephardi
Federation. Deze organisatie van
Sefardische (uit Spanje en Por
tugal afkomstige) joden zal in
mei' iri Amsterdam gaan verga
deren.
Dit gebeurt op initiatief van rab
bijn B. Drukarch van de Portugees -
Israëlitische Gemeente te Amster
dam die hierover met opperrabbijn
S. Gaon van het Britse Gemenebest
besprekingen heeft gevoerd.
De conferentie in Nederland zal
voorlopig uit. De verklaring zegt:
„Het zal niemand verwonderen, dat
het bijzonder moeilijk blijkt te zijn
om deze blauwdruk voor de naaste
toekomst te formuleren uit de vele
gedachten en ervaringen, die voor
handen zijn."
Een groep van 155 rooms-katholie-
ke theologen in hei bisdom Münster
(West-Duitsland) heeft zich gekeerd
tegen de celibaatsplicht. Dat hebben
ook (tot veler verrassing) 66 van de
67 priesters van Pozzuoli, een stad bij
Napels, gedaan.
»mo
ranj
Als
lité
indei
Wek
Dor
De
i bel
thuit
ij ee
zich nog beperken tot de Europea ler I
landen, waar ongeveer honderddui far
zend van deze joden wonen. De confe 06111
rentie die ten doel zal hebben ee; fff z
grotere samenwerking te bereiken i j™1"
godsdienstige zaken, onderwijs, cultu
rele en jongerenuitwisseling, zal on 5 Q(
KA
Lcsie
Dez
der presidium staan van de Brits
opperrabbijn.
Begin juli zal eveneens in Amste; isr.k
dam de tweejaarlijkse interoationaHhöf
conferentie van de World Union ft
Progressive Judaism worden gehou
den. Deze conferentie zal meer da:
honderd rabbijnen en bestuurder1
van de liberale joden uit de geheli
wereld naar Amsterdam brengen.
De conferentie zal worden gehoii'
den onder het thema Crisis in Belté
(Geloofscrisis). De vraagstukken va:
het geloof in de wereld, van het
loof binnen het jodendom, zowel i-
Israël ais daarbuiten, van de positk
van het jodendom in de algemen*
geloofswereld, zullen worden belich*.
Ook zal aandacht worden geschon
ken aan de problemen van Israël,
joden in Oost - Europa en die va:
West - Europa. Oorspronkelijk z"
de internationale conferentie reed
twee jaar geleden in Nederlaö
bijeenkomen. Zij werd toen in ver
band met de Zesdaagse oorlog in B
raël belegd om de verbondenhei
van de liberale joden met Israël td
uitdrukking te brengen.
Inl.
ht