MÊÊ&m* Ëmvimii. Tussen koeien en koersen! „Mij komt de wrake toe' CENTRAAL WONEN nieuwe leefvorm voor gezinnen door Ger Sïolkj Jeanne de Vlieger Vr ij bl ij vend praten over geloofszaken dialoog ZATERDAG 14 FEBRUARI 1970 „Voor weduwen en weduwnaars, geschei- denen en ongehuwde moeders is ons plan natuurlijk een oplossing. Maar de meeste belangstelling voor mijn idee komt van jonge gezinnen met één of twee kinde ren". Aan het woord: mevrouw Lies van den Donk-van Dooremaal uit Nijmegen, moeder van vier kinderen. Ze zou dol graag haar oude beroep, onderwijzeres. weer opnemen moor vindt een crèche een halve oplossing. Daarom bedacht ze dit: centraal wonen. „Vooral beneden de kleutertijd is con stante aandacht voor de kinderen zo be langrijk. Met een crèche of een Stichting tussen Twaalf en Twee komen de kinde ren nog in de knel. Wanneer moeder van haar werk thuis komt, moet ze nog bood schappen doen, voor het eten zorgen. Als het kind ziek wordt, is de opvang voor de werkende moeder een probleem. Bo vendien wil je, als je een baan buitens huis hebt, ook je hele aandacht geven aan je werk. Een werkende moeder leeft al tijd onder een zekere druk. Het maakt haar kribbig en ongeduldig, hoewel ze toch ook een prettige moeder voor haar kinderen wil zijn." Trainend voor de grote eond tie. Voorop Wim Bravenboj» aan zijn wiel Sjef van de Burg. „Het moet anders kunnen. Er zit nog een aantrekkelijke kant aan mijn plan: het contact met anderen. Nu wonen in een flat gebouw honderden mensen die elkaar nauwelijks (willen) ken nen. „Centraal Wonen" beoogt een gebouw, waarin de bewoners de beschikking hebben over een gezamenlijke crèche, een cen trale keuken, een wasserette, studieruimte en een gemeen schappelijke hobbyruimte. We trekken van buiten een kok of door een kookster en voor de crèche een vaste betaalde kracht aan, met desnoods nog een hulp." „Dat huis moet een intercom systeem hebben, waardoor alle mensen die erbij horen, onder ling bereikbaar zijn en ook babysitdiensten kunnen verle nen. Eén zo'n flat laten bou wen, is niet haalbaar. Het moet economisch realiseerbaar zijn." „Het is dus zaak dat we met dit experiment voor subsidie in aanmerking kunnen komen, want de financiering is een vraagstuk apart. Overigens moet het geen opeenhoping van pro bleemgezinnen worden: we zoe ken naar een zeker evenwicht." Wie zijn „we"? willen wij weten. Het blijkt dat uit het hele land reacties komen. Positief zowel als negatief. De negatieven vin den het „slecht voor de kinde ren". Uit een enquête van een damesblad blijk echter, dat vijf tig procent van de kinderen niet eens de nodige bescherming en aandacht krijgt van de eigen ouders. Zó veilig is dat celletje moeder-vader-kinderen dus he lemaal nog niet!" Ook in de kiboetzim heeft men goede resultaten wanneer vader, moeder en de kinderen elkaar zonder de zorgjes van alle dag, zonder het organiseren van wat moet er morgen weer gebeuren, of het bestraffen van overtredinkjes, bij elkaar komen. Integendeel, er is een ontspan nen gezellige sfeer van samen uitblazen na gedane arbeid. „We" dat zijn ook mensen die uitgenodigd worden voor een weekendconferentie te Hel- voirt in het conferentieoord „Guldenberg" (tel. 04118 - 731). „Mensen die zich met het idee „Centraal Wonen" vertrouwd willen maken. Met je familie op zo'n manier wonen zou een ramp zijn. Je zou steeds broer tje en zusje moeten blijven spe len. Met vreemden zal zo'n woonsysteem beter lukken, dacht ik," aldus nog altijd mevrouw Lies van den Donk. „Nee, het wordt geen soort commune. We zijn ervóór, een zekere privacy te handhaven. We moeten wel iets prijsgeven natuurlijk. Wellicht kan de maaltijd geschieden in een zaal met harmonicadeuren, zodat men desgewenst met eigen gezin kan tafelen. „Voor veel vrouwen zou zo'n manier van leven een uitkomst zijn. Velen zouden wel willen werken, maar moeten een goede sfeer hebben om hun man op te vangen die de rust thuis hard nodig heeft. Dat kan nu eenmaal niet als je zelf ook moe thuis komt van je werk." „Met ons kan je samen even gezellig napraten en dan zorge loos aan tafel, geen rompslomp van afwas. Je zult onder de groep zeiver vrienden vinden. Je moet ook op je nemen alle gesprekken die nodig zijn om het geheel te laten functioneren, bij te wonen. Een soort coöpe ratie in woonvorm, ja. Geen comune, wel een zekere gebor genheid binnen de groep. De ouders hebben meer tijd over voor het gezin." „De ervaring in andere landen stelt ons in 't gelijk. Een we tenschappelijk onderzoek naar commune, wel een zekere gebor- gewezen dat er een fantastische harmonie is tussen onders en kinderen daar." Dan heeft mevrouw Van den Donk nog een dringende vraag: „Dit interview komt toch niet in een speciaal knus vrouwen- hoekje?" Gelukkig kunnen we haar geruststellen, Ze kent geen aparte vrouwenhoek meer. Elk onderwerp moet voor zowel man als vrouw belangwekkend zijn, da's pas emancipatie. Dit bedoelt mevrouw Van den Donk precies; haar man, die maat schappelijk werker is, is het er volkomen mee eens Wie inlichtingen wenst over deze coöperatie (er staat een Stichting op stapel) kan dat doen bij de heer A. Ploegma kers, Honds Brink 6 in Ensche de. Bij de ingewikkelde taak, die de NOS wettelijk kreeg toege schoven, behoort het „bevorderen van de ontmoeting" zowel als het „aandacht schenken aan kleine groeperingen die geen gelegenheid hebben, zichzelf in de ether te presenteren". Een uiterst vage opdracht, waarover al heel wat is gediscussieerd. De omroepen, die zich af en toe bezig houden met zowel „ont moeting" als „kleine groeperingen", vinden dat zij het zelf wel af kunnen en de NOS zich niet behoeft op te werpen als „be schermengel" van degenen, die geen vaste plaats in de ether hebben. Een feit is, dat in verscheide ne (soms wel wat krampachtig opgezette) NOS-programma's telkens groeperingen in het licht worden gesteld, die niet zo'n algemene bekendheid ge nieten. Dat kan zijn nut hebben, want in een democratie behoort iedereen aan zijn trekken te ko men en het is niet bewezen, dat enige omroep zoveel ruimte heeft gegeven aan de represen tatie van die saamhorigen. Een van de zondagavondpro gramma's waarmee de NOS blijft volharden in het „bij el kaar brengen", is „Zienswijze" (het is al eens van naam veran derd, maar loopt al enkele sei zoenen mee) waarin vrijblij vend wordt gepraat over ..ge loof' en diverse geloofspunten. Dat „vrijblijvend" wil zeggen, dat vertegenwoordigers van kleine of althans beperkte gees telijke groeperingen worden uitgenodigd om ieder voor zich of in eikaars bijzijn verklarin gen van eigen rnziohten af te leggen. Gespreksleider Jack van Belle biedt het gesprokene daarna als praatstof voor de huiskamer aan. Op zichzelf een loffelijk stre ven, want de inzichten kunnen worden gepresenteerd „ter overdenking". Het altijddurende gebrek in deze uitzendingen is echter die vrijblijvendheid, want het moet u ook zijn opge vallen, dat er wel gepraat, maar Scène uit „De Wals van de Ëtoreador", morgen te zien op 7Ned. I. Van links naar rechts: p|Fona Rademakers als de generaal. ■Elisabeth Andersen als zijn jeugd- Ëliefde mademoiselle de Sainte- Kuverte, Joop Admiraal in de rol Seen zijn secretrais en Ank van der jFpióer als generaalsvrouw. nooit naar elkaar geluisterd wordt. Nooit wordt er gezegd: „Hé, wanneer u die bijbeltekst naar voren haalt en die zo uitlegt, hoe komt het dan dat wij, ook op Schriftgronden, tot een heel andere overtuiging komen? Kunnen wij eens vergelijken...? O nee, men komt geen stap na der tot elkaar, men laat zich in feite niet eens met elkaar in. Voor de kijker/luisteraar, die een mixe van overtuigingen zit aan te horen, wordt weinig anders duidelijk, dat dat deze voormannen (of -vrouwen) diep overtuigd zijn van hun eigen onwrikbaar gelijk en zich nim mer afvragen, of een niet-me- destander misschien ook gelijk kan hebben. Maar ja, dat is de vrijblij vendheid. Zondag zullen wij zo'n discussie kunnen aanhoren. Enkele van de genodigden zijn al eerder in Zienswijze versche- De redactie van het pro gramma. gevormd door Jaap Jongedijk en Jack van Belle noemde deze aflevering nogal beschamend: „Ik geloof, jij ge looft. hij gelooft....", alsof het om een woordspel gaat. Aanwe zig zullen zijn Frits Kief, voorzitter van de vereniging De Vrije Gedachte, de evangelist Johan Maasbach de theosoof G. P. Espeet en een jonge gerefor meerde. Het blijkt, dat naar dit pro gramma een niet grote groep kijkers intens luistert, en dat Met het lengen der dagen is Sjef van de Burg weer die rusteloze, van koers naar koers ijlende wielernomade, die ivanneer het voorjaar trillend in de lucht hangt, het bloed sneller door de aderen voelt stromen. Anders gezegd, op de Berkelse boerderij sjokt het leventje getvoon door, maar vader Van de Burg dient wèl om te zien naar een nieuwe invaller-mel ker, omdat één van zijn negen telgen het fragiele racekarretje prefereert boven het paard. Want voor Sjef van de Burg, succesvol amateurrenner in 1969, wordt het jaar 1970 alles of niets. Het gebeurde tijdens de kam pioenschappen van Nederland in Beek bijvoorbeeld, toen hij ook in kansrijke positie de rol van waterdrager kreeg toe bedeeld. Sjef: Wim Braven- boer en ik waren met een heel stel anderen vooruit. Uit die groep zou de winnaar moeten komen. We hadden de meeste angst voor Zoetemelk. Daar vóór hadden we het steeds zo gedaan, dat ik keihard de spurt aantrok en dat Wim er op het laatste eind overheen kwam. Doordat ik zo hard aanzette zat er voor mij meestal ook wel een goede klassering in". Achteraf beschouwd zeg je nu dat de situatie die we al zo vaak met succes afgerond had den, bij die kampioenschappen onverwacht kwam. Waarom? Omdat we er nooit van hadden durven dromen, omdat het ons als een soort Fata Morgana voorkwam. Goed, Wim maakt de fout van zijn leven. Inplaats dat hij mijn wiel pakt, blijft hij bij Zoetemelk zitten. Maar Joop zat er helemaal door." „Echt, hij zat steendood. Vlak daarvoor was hij gesprongen en had daarbij die rappe Ben Janbroers bij ons gebracht. Ik was toch al kansloos, had bij het aantrekken van die spurt teveel gegeven. En Wim had het verkeerde wiel gekozen, kwam ook niet verder dan een tweede plaats." Inmiddels is ook Wim Braven- boer, de bonkige Rotterdammer die zo verschrikkelijk hard op het lange rechte stuk aankomt, op het appèl verschenen. De keer over. Maar dan goed." En laatste woorden heeft hij nog net opgevangen. Eerste reactie van de renner die als geen an dere het grote mes kan hante ren: „We doen het nog wel een lachend: „Wanneer Janbroers er weer bijzit, gebeurt ons dat niet meer. Dan is het één Wim Bravenboer, twee Sjef van de Burg." Koeien en koersen. Sjef van de Burg is voorlopig een tijd van zijn plicht als invaller-melker af. Voor de fotograaf wil hij echter nog wel een keer onder Sjoukje kruipen. Het lukt, er komt zelfs melk uit. Even later fietsen twee ama teurs de weg op. De gezichten staan gespannen. Want zij be seffen één ding heel goed: om je waar te maken in het roeri ge rennersmilieu, om bij de gro te fabrieksploegen een profcon- tract af te dwingen, moeten er overwinningen komen. En dat kan slechts op één manier. Door keihard trainen Op de winderige dijken van Zuid-Holland, tusen de waren huizen van driftig tomaten en sla kwekend Westland en in de stille bossen van Noordwij- kerhout werkt hij samen met Wim Bravenboer intensief aan de conditie, schaaft hij secuur aan dat wat tijdens het wieier- seizoen de grote vorm moet worden. Sjef van de Burg: ,Jk heb gedurende de wintermaanden op de meelfabriek gewerkt. Doelbewust zwaar werk ge daan. Ik geloof dat al dat ge sjouw met meelbalen de borst spieren ontwikkelt, de long capaciteit vergroot. Daarom móet het volgens mij kunm_ lukken. Al kan je daarvan na- fagg tuurlijk nooit iets zeggen. Kijb lp?' je kan je voor de ploeg moeter ^=3* inzetten. Wanneer ik bijvoor beeld mijn kans zou moeten op offeren, omdat Wim Braven boer - hij is kapitein in d Acyfit-Tricot Noble-ploeg e ik speel de rol van luitenant plat rijdt, is het: „Dag goed In h klassering". Ik kan ^tekent -#• Sjef van de Burg prefereert weliswaar de fiets boven het paard, maar voor de fotograaf klimt hij nog wel op de brede rug. Braven boer ziet toe. fiets moeten afstaan, ik kan ht bevel krijgen te moeten ruachie st« ten, ik kan bijvoorbeeld ooy Q0 zelf stukken rijden." Sjef van de Burg, door Joottel Ht Zoetemelk, de winnaar van d e no< Tour de l'Avenir, geroemd i vérband met zijn knechten iet w. dien zou je om grond te at-he kunnen kopen zo'n beetje mul ti-miljonair moeten zijn. Dcfialiste is misschien wél wat overdre ;rjjgSn ven, maar feit is dat er gèli 1 heel veel geld op tafel morfo ge< komen om iels te beginnenje „Het feit dat ik als kleine jon yen al gek op fietsen wus, ivek Jicntii te in een familie waar alle e |ejc warm loopt voor de paarden sport weliswaar bevreemding rvan. maar iedereen heeft zich er in middels mee verzoend. Ster "n leer nog, ik bespeur zelfs en erle-ba thousiasme. Wim en ik hebbe kot ef samen een heel goed seizoe n gemaakt verleden jaar. Ik gi 9 loof dat ik het zo kan stellet voudi9c dat, wanneer we er in slagt ware een paar klassiekers te winnej moeten de stap naar de Profession! gerust kan worden gemaakt.i '^p Maar vóór het zo ver vóór de eerste grote amateun klassiekers zoals de Ster v<j m z< Zwolle en de Ronde van Zui Holland aan de orde korr\ moeten er wel heel wat kilornp tertjes in de benen zitten. Sjt Een reeds verleden jaar aangt kondigde doorbraak dient tij dens de komende maanden l worden gerealiseerd. Evenal boezemvriend Wim Braven boer hoopt Sjef in 1971 in d rijen der broodrenners royaal inkomen bijeen te fiet sen. Waarom? Ligt het niet voo de hand dat iemand met he diploma middelbare landbouw school de voetsporen van zijl voorouders gaat drukken, even eens boer wordt? Sjef van de Burg peinzend „Voor het boerenbedrijf is et in het licht van de EEG ge zien weinig toekomst. Sane ring en fusie zijn op het ogen blik niet van de lucht. Boven werk, had daar ook tijdens he afgelopen wielerseizoen mei te maken. geeft dan aanleiding tot heel wat kritiek en vragen. Een mooi resultaat, maar er zit ook een schaduwkant aan, want een uit zending die zoveel vragen op roept, heeft weinig verklaard en daar moet het toch mede om gaan. Dikwijls wordt bij de NOS geïnformeerd waarom de „grote kerken" zo wemig worden uit genodigd om te komen getuigen. Vaststaand antwoord: die komen voldoende aan het woord mid dels de ether (en dat is ook zo), en dit programma is juist be doeld voor kennismaking met kleine secten en groeperingen. Maar... hoever strekt die „ken nismaking" eigenlijk? Is dit werkelijk een .dienst" aan deze mensen? „De doodstraf is in ons land geluk kig niet van kracht. Het zou vreselijk zijn als een onschuldige ter dood werd gebracht. In de gevangenis kan men zich nog bekeren. Zo ook de drie uit Breda. Jezus sprak: „Vader vergeef 't hun want ze weten niet wat ze doen." Zouden wij mensen dan van geen ver geven weten?", oordeelt mevrouw C. Peters te Dordrecht. „Moet de overheid het zwaard in de zin van doodstraf hanteren? Mevrouw J. M. Busser te Papendrecht gelooft van niet: God zegt: Mij komt de wrake toe, ik zal het vergelden. Mooi natuurlijk als je zelf buiten schot blijft als je er niet voor behoed wordt, zou het moeilijk zijn je handen thuis te houden. Laten we het overgeven aan Hem die zei: „Ik heb u 'oü uw naam geroepen, gij zijt Mijn". Deze brief zou een troost kunnen zijn voor de heer H. Muis te Hardinxveld-Gies- ;endam. Vier jaar geleden werd een fa milielid van hem vermoord en een bedrag van tien mille geroofd. „De eis was twintig jaar. de uitspraak twaalf jaar en zijn vrouw- vertelde mij: als de dader goed oppast, komt hij met zes jaar vrij. Is dat recht? Gemeen en smerig! Hij had de kogel ver diend. De reclassering moeten ze maar ïfschaffen, die houdt smeerlappen de hand jocen het hoofd". De heer A. de Boon uit Hardinxveld- ziessendam vindt dat de overheid tekort schiet. „Ieder die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het Boek der Wet om dat te doen is vervloekt. Ik heb alle res pect voor psychiaters, alleen jammer dat /.ij er aan te pas komen als het kwaad i-eeds geschied is. Laten we onze schuld belijden en leven iaar Zijn rechten'. De heer G. Jansen Gillebaard uit Den Haag is het eens met de uitspraak van André Obrecht, dat de Franse beul zijn guillotine de beste bewaker van de maat schappij vindt. Het ontstellend aantal gruwelijks misdaden in ons land gepleegd, bewijst toch wel hoe weinig beangst men is voor de bestraffing die volgt op een veroordeling! Enige jaren gratis logies in een comfortabele gevangenis of een psy chiatrische inrichting waaruit ontsnapping mogelijk is, is helemaal niet afschrikwek kend! Waarom ik als christen vóór de doodstraf ben? De bijbel stelt duidelijk dat de moordenaar die opzettelijk iemand doodt, zeker gedood moet worden. Er wordt beweerd dat de wetten voor het maatschap pelijk leven zoals God ze aan Israël heeft gegeven,alle zijn opgeheven. Dat is ner gens in de bijbel te vinden, alleen de schaduwwetten betrekking hebbend op de Messias, zijn vervuld. Ik denk vaak aan de bijh|1( - wen flimproducer Cecil de Mille die zei: „De toekomst van de wereld zal ervan afhangen hoe de jeugd met de Tien Geboden han delt". De heer A. Dröge te Vuren werd als zeventienjarige jongen in Schiedam door de Duitsers bij een razzia opgepakt. „Ik behoor tot de middengroep, (in uw artikel veel communicatie maar weinig begrip). Ik vind dat de doodstraf toegepast moet worden op personen die met voorbedachte rade grote wreedheden en afschrikwek kende moorden gepleegd hebben op dik wijls weerloze en onschuldige medemensen. Hans van Z. of Oude Nol moesten ze niet de kans geven een bewaker te vermoorden of om te kopen. La word misselijk als ik die dingen lees. Een paar jaar geleden stapte in Soest een twintigjarig meisje uit de bus, ze werd van achteren aangevallen en vermoord door een gestoorde. Hij was nog zo weinig gestoord dat hij geen flinke kerel van voren aanviel maar wel een weerloos meisje kijk die man kreeg bij mij gelijk de kogel." „Als ik lees dat gevangenen staket omdat ze in augustus erwtensoep krege en dat die staking geaccepteerd werd, i bij mij, die als zeventienjarige jongen drie maal in de week zonder eten naar mij werk moest, de misselijkheid helemae compleet. Er zijn landen waar de arbeider nog geen stakingsrecht hebben, kan j nagaan hoe vrij wij in Nederland zijn al zelfs gevangenen stakingsrecht hebben. De heer Jan Retiep uit Den Haag -vind ons land te goedig om streng te straffen laat staan met de dood. „De doodsti is in Nederland niet haalbaar. Ik behoef tot hen die primair vragen wat de zegt. Lang niet iedere moordenaar met de dood gestraft. Dus geval voor ge\ bekijken. Ons goedige volk spaart HeveL( de gruwel-moordenaar dan dat het zij slachtoffers (gezinsleden) financieel scha deloos stelt! Het is te gek dat de belasting betaler plm. 150,per dag op tafel le voor iemand die moet zitten. Bovendii betaalt de belastingbetaler in vele gevalle j, zijn gezin! Als ik lees dat er ook sport dieven zijn (zie het artikel over kunst doo gevangenen) dan begrijpt u wel dat ik dat gevangenen hun kosten zelf dragen. „Rechter zijnde, zou ik niet gaarne doodstraf op mijn geweten hebben, w de doodstraf is onherroepelijk", aldus me vrouw Van Vliet uit Den Haag. Dan bet levenslange dwangarbeid, kan nog nutt zijn. Maar hoe en waar, wy hebben ge Siberië. Zeer gevaarlijke personen moet voor altijd'uit de samenleving gebanm worden. Dit geldt ook voor gevaarli psychische gestoorde mensen. Hoe vaal is het nu al voorgekomen dat iemand n proefverlof een vrouw of kind doodt?" Mevrouw Van Vliet heeft nog een idee „Laat herrieschoppende jongeren in ee: kamp om beurten de leiding dragen, een! kijken of zij dan ook afwachten om afge ranseld te worden. Arbeidsdienst, zoals it de bezetting, lijkt mij niet kwaad." Willen lezers die om een of anlere reder zelf eens van hun vrijheid zijn berooft (wij laten desgewenst uw naam weg! daar eens verslag van doen? 1 me' tr In e en I lafste «I la'-ob 'oonF Gr< lad e list d lat d< De l It: „I •te ien' r deed. iSjWe ■liji taan 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 16