Nieuwe band perspectieven voor tussen VU en volk Praeses mag dr. P. lekker Theologische hogeschool zal subsidie aanvaarden Uw probleem is het onze. SYNODE VIERDE Taken Hromadka over zeven man verdeeld Ketters boek verbrand Vindingrijkheid gevraagd Steun blijft gewenst Een woord voor vandaag Wereldwijd Onder leiding van Rus Nikodim BEROEPÏNGSWERK Studie over radio tiidens oorlog Miljoen Fazen Waterdicht schot Er komt een studentenpastor ZATERDAG 7 FEBRUARI 1970 Jezus leest uit de profetie van Jesaja in de synagoge van Nazareth een aantal verzen die betrekking hebben op Hemzelf. Dan sluit Hij het boek en begint te spreken. En daar laat Lucas ons volkomen in de steek. Wat zouden we graag die preek van Jezus willen horen. Al was het maar om eens te zien hoe Hij preekte in de synagoge. Maar Lucas laat Hem vrijwel niets zeggen, hij schrijft alleen: "En Hij begon tot hen te zeggen: Heden is dit schriftwoord voor uw oren vervuld." Dat is alles. Dan geeft Lucas direct daarop de reac tie van de mensen die Hem hoorden preken. Ze vinden het prachtig. Ze zijn ontroerd. Ze zijn ook een beetje verbaasd. Ze hadden zoiets van de zoon van een timmerman helemaal niet verwacht. Dit schijnt zich allemaal tijdens de dienst te hebben afgespeeld, want plotseling neemt de Here Jezus opnieuw het woord Hij begint de mensen ineens bestraffend toe te spreken. Hij laat zien dat de mensen die het dichtst bij de genade staan het eerste Gods genade verwerpen. Het merkwaardige is dat de mensen die eerst ontroerd waren, dan ineens kwaad worden. Ze willen wel mooi horen preken over genade en hoop. Ze willen niet aan de kaak gesteld worden als onwilligen. En toch komt het daarop aan. Willen wij het genade-evangelie aan vaarden of niet? Christus zelf herhaalt voor ons de woorden van Jo- zua: Kiest u heden wie gij dienen wilt. Wc leren vandaag: Genesis 2718-40 We lezen morgen Genesis 27 41—46 (Van een onzer redacteuren) AMSTERDAM Een pleidooi voor een blijvende nauwe relatie tussen de Vrije Universiteit en het „gereformeerde volk" doet dr. J. van der Zouwen in zijn proefschrift, waarop hij gistermiddag aan de VU is gepromoveerd tot doctor in de so ciale wetenschappen. De redenen, waarom de VU en het. gereformeerde volk el kaar in het verleden nodig hadden, zijn vervallen. Maar dr. Van der Zouwen ziet perspectieven in een nieuwe samenwer king in het samen aanvatten van nieuwe taken. „eigen" pers, partij en ook universi teit leeft bij de jongeren niet meer zo sterk als bij de ouderen. De VU is financieel vrijwel onaf hankelijk gworden van de steunver lening door het gereformeerde volk, als gevolg van de overheidssubsidie. De band tussen VU en volk is on miskenbaar zwakker geworden. Men spreekt niet meer van „onze" univer siteit. Maar, aldus dr. Van der Zouwen, nu krijgt de Vrije Universiteit de kansen, om duidelijk te maken, wat zij verstaat onder haar wereldwijde Voorheen bestond er een we derzijdse afhankelijkheidsrelatie. Het gereformeerde volk had de VU nodig, op zijn minst als emancipatie-instrument, en de VU had het gereformeerde volk nodig als verschaffer van finan ciën. Maar de gereformeerden zijn al lang geen „kleine luyden" meer en de VU is als emancipatieinstrument niet meer nodig. Mede als gevolg van de geslaagde emancipatie is het Kuyperiaans gere formeerde cultuurpatroon bezig te desintegreren. De behoefte aan een Brieven die niet zijn voorden van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden nan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: 's Winters hebben wij last van de beestjes, waarvan ik u er een toezend. In onze zlt-slaapkamer kruipen ze bij de muren omhoog en verdwijnen tussen de plinten en kieren van het plafond dat met zachtboard betimmerd is. Antwoord: Het diertje is een dief je (ptinus), hniin, soms gevlekt. De kleine pasgeboren exemplaren zijn de larven. De wijfjes zijn langwer pig rond, de mannetjes meer langge rekt. Zij zijn schadelijk voor aller lei droge en gedroogde levensmidde len. Berg deze in blikken of plastic bussen op. Laat keukenafval niet lang liggen. Verder kan u spuiten met huishoudinsecticide. Vraag: Houdt de waterslak een winterslaap? Antwoord: De echte waterslakken, die in het water leven, niet. Er zijn slakkensoorten die een winterslaap houden, o.a. de wijngaa-rdslak. Verzoek van lezer: Wie kan me helpen aan een constructietekening van een sigarenkastje, dat op tafel ka'n worden geplaatst waarbij men door het draaien van een knop vier deurtjes tegelijk 180 graden laat draaien? In gesloten toestand is er op elk deurtje een of ander figuur. Bij het draaien van de knop komen uit elke deur drie sigaren te voorschijn. Ik heb het kastje, toen ik nog kind was, bij mijn ouders op tafel zien staan. De hoogte was on geveer 20 cm., de breedte van de deurtjes 8 cm. Vraag: Een echtpaar met zeven kinderen woont met twee der kinde ren samen. Deze kinderen hebben verschillende dingen gekocht en aan de inboedel toegevoegd. De ouders zouden wensen dat de hele inboedel na hun dood aan de beide inwonen de kinderen komt en wensen vooral dat de kinderen de door henzelf ge kochte goederen kunnen behouden. Antwoord: Het beste is de kwitan ties goed te bewaren of alsnog de winkeliers te vragen een bewijs te verstrekken dat die goederen door de kinderen zijn gekocht. Ook kun nen zij een akte opmaken, waarin duidelijk omschreven staat, dat de goederen door die kinderen gekocht zijn. Willen zij de hele Inboedel aan die kinderen vermaken, dan kunnen zij door een notaris twee testamen ten in die geest laten opmaken. Vraag: Hoe komt het dat wij zulke natte ramen hebben? Wij hebben een gaskachel, één kamer, De gnsin- stallateur kon geen oorzaken 'inden De planten gaan niet direct dood. maar doen het toch niet goed. Antwoord: Het beslaan van de rui ten wordt veroorzaakt door het con denseren van vocht. In uw kamer wordt blijkbaar veel vocht geprodu ceerd. Vochlproducenten <unnen zijn: mensen, dieren, een tropisch aquarium, koken en warmen van water op de kachel, drogen van wasgoed in de kamer, dampende maaltijden, enz. Ga eens na welke rochtbronnen verwijderd kunnen worden en of u de ventilatie van de kamer kan bevorderen. In de handel zijn middelen ver krijgbaar ter bestrijding van con- densvorming op de ramen en ook kan u een verdund synthetisch was middel gebruiken. U drenkt hierin een flanellen lap, laat dit opdrogen en neemt hiermee de ruiten af. Zorg vooral voor een goede trek in de «choorsteen. (Van onze kerkredactie) LUNTEREN De synodevergadering begon gistermorgen vvel heel ongewoon toen assessor dr. C. Gilhuis onmiddellijk na opening de praeses, dr. P. G. Kunst, min of meer het woord afdwong om daarna mee te delen: Er is een voorstel zonder synodecommissie, zonder professoraal preadvies, zonder bespreking en zonder ha merslag aangenomen. Ik noem het punt nul van onze agenda op de ze dag. Mag ik dat aan de orde stellen? De praeses: en als ik nee zeg, wat Zij diende zich naast haar heer-ge- doet u dan? Dr. Gilhuis: ongehoor- maal te zetten. Er kwamen bloemen, zaam zijn! Om daar onmiddellijk de ze zeer persoonlijke vraag aan toe te voegen: bent u van mening, dat u zonder uw vrouw niet veel betekent? Waarop dr. Kunst zonder blikken of blozen beleed: Mijn ervaring is: niet m'n schuld maar wel mijn dankbaar heid wordt dagelijks meerder. Inmiddels was mevrouw Kunst op het moderamen-podium gesmokkeld. De gisteren zijn 63ste ver jaardag vierende synode-prae- ses, dr. P. G. Kunst met zijn zoals hij het zelf pleegt te noe men onmisbare „vleugels": dr. C. Gilhuis tz 's-Gravenha- ge-oost (rechts) en dr. A. Kruyswijk te Enschede. (Van onze kerkredactie) MOSKOU De vice-presi- denten van de Praagse Christe lijke Vredesconferentie hebberi het werkcomité (algemeen be stuur) van deze organisatie voor een buitengewone vergadering bijeengeroepen, rotterdammer 8 13 mach 13 pvea Deze zal van 27 februari tot 1 maart in Praag worden gehouden op uitno diging van de Tsjechoslaawaakse Raad van Kerken. Op deze vergadering zullen z(j voorstellen, dat de vicc-presidenten (zeven in getal) collectief de taken van de overleden voorzitter prof. Hromadka op zich zullen nemen. De Russische metropoliet Nikodim zou dan de leiding van dit zevenmanscol lege moeten krijgen. Als opvolger van dr. Ondra. die gedwongen werd af te treden als se-j vertegenwoordiger van Cuba ontbrak. I De Westduitse dr. Heinz Kloppen- j burg zei na afloop, dat het overleg ondanks de zakelijk niet gemakke lijke situatie in vriendschappelijke sfeer was- verlopen. Men was het er allemaal over eens, dat de wereldsitu atie een voortzetting van de gemeen schappelijke arbeid dringend nood zakelijk maakt. NED. HERV. KERK Aangenomen naar Nieuwleusen (vac. M. Fokkema; toez.) W. E. Steenbeek te Ingen. die bedankte voor Kollum en voor Woudrichem (toez.). Bedankt voor Oudshoorn (vac. H. Koudstaal), A. Romein te Wezep. Emeritaat verleend aan H. J. Plag- gemars te Groningen. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Bussum (vac. B. G. Mees ten Oever), drs. W. H. Mei les cretaris-generaal wegens zijn kritiek I te Amstelveen-Noord, naar Emmen- op de Russische interventie in Tsje- Angelslo (2e pred. pk), B. Borreman te choslowakije, willen zij dat een tijde- Noord-Seharwoude. lijk secretaris wordt aangewezen met Benoemd tot geestelijk verzorgerg drie nieuwe plaatsvervangers. i Rekkense inrichtingen te Rekken, R. De vice-presidenten vergaderden de Roos te Dieren deze weck in Moskou op uitnodiging Emeritaat aangevraagd (per 1 april) van metropoliet Nikodim. Alleen de door J. Hindriks te Rotterdam. die haar onder handgeklap werden geoffreerd. Ernstiger vervolgde dr. Gilhuis: u zult begrepen hebben, dat het om uw verjaardag gaat, uw 63-ste. Met enige zorg hebben we u deze week gevolgd. Destijds zei ik tegen u: Pas op uw hart. Maar u voegde er aan toe: èn op de kerken! Daar heb ik vaak aan gedacht in deze dagen. We willen u danken voor de voortreffelijke wijze waarop u uw taak vervult. Dat wil len we waarderen met een present, via kleine giften van hoog tot laag hier op de Blije Werelt mogelijk ge maakt. Ouderling W. Hildering uit Amsterdam had inmiddels een „zeer luie" tuinstoel ontvouwd en de prae ses was zo goed niet of hij moest hem, inclusief verse sigaar en een synoderapport, eens proberen. Een paar fotograferende dominees (onder meer ds. P. Riemersma van Rotter- dam-Alexanderstad) schoten toe om dit ongewone tafereel te vereeuwi gen. Lukt een foto, dan komt hij mis schien nog wel eens in de krant. Wie dacht dat hiermee de „plech tigheid" len einde was, had het mis, want drie dames kwamen aangeste vend, om begeleid met één vinger op het harmonium, een lied met Farce Majeure-tendenzen ten gehore te brengen. Wie vormden dat muzikale en dichterlijke trio? Haar namen mogen niet onvermeld blijven: mevrouw L. A. Smilde-Andriessen (van ouderling dr. Smilde uit Groningen), mevrouw H. Mulder-Thierry (van ouderling mr. Mulder uit Wassenaar) en me vrouw F. C. Griffioen-van Zoest (van ds. Griffioen uit Woerden). Ziehier fragmenten uit het lied, met steeds als refrein (...dat is uit hel leven gegrepen, al gauw door de hele synode meegebromd). „Op een hoog podium troont onze broeder praeses, houdt goed de touwtjes vast, dat is een ding dat waar is Hij viert dan nu vandaag z'n zoveelste ver jaardag, wij brengen hulde hem wat ook wel eens gezegd mag. We wensen hem dan toe veel wijsheid en veel kennis, geduld en vooral tact, wat op zichzelf al „kunst" is". Dr. Kunst wist een en ander te waarderen en sprak een ernstig gestemd dankwoord, nadat hem ook nog (Van wereld naar kerk is maar een kleine stap) „Dat 's Heren zegen op u daal?? was toegezongen. DEN HAAG Minister Klompé heeft drs. H. J. van den Heuvel in Delft opdracht gegeven tot het maken van een studie over het beleid inzake de Nederlandse radio-omroep gedu rende 1940-1945, alsmede het naoor logse herstel. De minister vei leende bovendien een opdracht aan mr. D. Giltay-Velh te Amsterdam to* het schrijven van een verhandeling over „Vrijheid en onvrijheid in de Nederlandse om roep." GEREF. KERKEN kand. K. Fol- Beroepen te Hoek, kertsnia te Bedum. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Hillegom. J. W. de Bruin te Nieuw-Amsterdam. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Amsterdam-Centrum. H. Ligtenberg te Genemuiden; te Benthuizen, P. Blok te Dirksland; te Herkin gen, G. .T. van de Noort te Ca- pelle aan den IJssel; te Oostkapelle, C. Harinck te Utrecht; te Opheusden, J. Karens te Nieuwerkerk (Zld.). taak en wat zij kan bijdragen aan de humanisering van de wereld. Maar daarvoor is de medewerking van het gereformeerde volk en van vele an deren nodig. Hij wijst op de mogelijkheden, die een universiteit heeft bij het oplossen van konkrete problemen en het ver lenen van hulp. Deze mogelijkheden zouden vergroot worden, als de uni versiteit voor deze taken over extra financiële middelen boven de overheidssubsidie zou beschikken. Dr. Van der Zouwenn noemt de mogelijkheid van een wetenschappe lijke „stand-by" aan christelijke uni versiteiten in ontwikkelingslanden. Of er zou een onderzoeksproject geëntameerd kunnen worden, dat bij voorbeeld ten doel heeft de verwek ker van een bepaalde tropische ziekte op te sporen, een project dat buiten de normale begroting zou worden uitgevoerd. Het aanvatten van zulke taken zou kunnen leiden tot een nieuwe relatie van wederzijdse afhankelijkheid tus sen de VU en het gereformeerde volk: steunverlening, die hulpverle ning mogelijk maakt. Het gereformeerde volk brengt nog altijd ruim een miljoen per jaar op voor de VU. Dat geld zou zo'n be stemming moeten krijgen, dat daaruit het karakter van de VU als centrum voor christelijke wetenschapsbeoefe ning zou blijken. De nieuwe taken zijn op zichzelf niet typisch christelijk te noemen in die zin, dat ze alleen aan christenen (laat staan gereformeerden) worden opgedragen. In principe zou het re- cruteringsveld voor steunverlening aan de VU-vereniging onbeperkt uit gebreid kunnen worden. Of dat ook lukt, zal mede afhangen van de vraag, of de VU-vereniging erin slaagt, haar vrijwilligersbestand minder eenzijdig samen te stellen en of ze erin slaagt haar vrijwilligers voor deze nieuwe taken te interesse ren. Kortom: of de band VU-volk een nieuwe inhoud zal krijgen, zal afhan gen van het maatschappelijk engage ment van de universiteit, de vinding rijkheid bij de taakstelling en de for mulering daarvan, de werving en mo tivering van de vrijwilligers en van de bereidheid van steunverlening niet meer op de eigen groep maar op an deren te richten-. Dr. Van der Zouwens proefschrift („De gereformeerden en de Vrije Uni versiteit", voor 23,50 te bestellen bij Samsom te Alphen aan den Rijn) is een studie op het nog zeer prille ge bied van de sociologie van de steun verlening, waarbij de VU-vereniging het object van zijn onderzoek was. In de geschiedenis van de VU-ver eniging onderscheidt dr. Van dr Zou wen duidelijk verschillende fazen. In de eerste faze na 1880 was een groot deel van de steunverleners ac tief lid van de vereniging. Men hield zich intensief bezig met de gang van zaken aan de universiteit. Sterk leef de de gedachte, dat financiële steun recht gaf op inspraak op het beleid ten aanzien van onderwijs en onder zoek. Dat heeft in de praktijk meermalen tot grote moeilijkheden aanleiding gegeven. Een universiteit is van na ture avant-gardistisch. Standpunten, die eens bij de VU golden als typi sche uitdrukkingsvormen van christe lijke wetenschapsbeoefening, zijn la ter door anderen vervangen. Bovendien onderkende Kuyper al, dat de doorsnee steunverlener een voudig niet in staat is, om onderwijs en onderzoek te beoordelen. Kuyper adviseerde de contribuan ten daarom, om onderwijs en onder zoek aan de grondslag van de VU te toetsen via de uitlatingen en gedra gingen van ;haar docenten, studenten en afgestudeerden buiten de muren van de universiteit. Dit advies is volgens dr. Van der Zouwen bijna noodlottig geworden voor de band tussen VU en achter land. Het zette de deur wijd open voor het beoordelen van personen en hun gedragingen aan bijkomstighe den (Wordt er toneel gespeeld door VU-studenten? Van welke partij is deze docent lid?) De slechte ervaringen, opgedaan met een directe confrontatie van het gereformeerde volk met controver siële opvattingen binnen de univer siteit (de kwesties Lohman in 1895 en Geelkerken in 1926) droegen ertoe bij, dat de universiteit zich steeds meer ging afschermen. Tussen 1930 en 1940, toen het fi nancieel niet best ging, ging men er steeds meer naar streven, om me ningsverschillen, veranderingen van standpunten en dergelijke binnen de muren van de universiteit te houden. De VU-vereniging ging als een soort waterdicht schot tussen VU en volk fungeren. De informatie over de VU kreeg iets uitwendigs: de opening van een nieuw gebouw, een nieuwe docent, berichten over fondsenwervingscam pagnes. In deze faze (19351965) wer den de leden van de VU-vereniging steeds minder leden en steeds meer contribuanten. Juist in een tijd, dat de inzichten van de VU snel evolueerden, stag neerde de informatiestroom op dit terrein, zodat een confrontatie van de nieuwe inzichten en het gereformeer de volk steeds hachelijker werd. Terwijl het denken aan de VU op het terrein van de theologie, biologie, de structuur van de samenleving zich ingrijpend wijzigde, bleef een deel van het gereformeerde volk opvattin gen huldigen, door de VU voor de oorlog vaak gepropageerd en nade oorlog verworpen. Terloops, maar veelzeggend, vestigt Van der Zouwen er de aandacht op, flat tot in 1964 de VU-vrijwilligers nog op pad gestuurd werden met een brochure, waarin deze zin stond: „Maar wanneer dan op christelijke landbouwscholen onze jonge boeren bewapend moeten worden met argu menten om deze evolutietheorie te bestrijden, dan is het de vrucht van christelijke wetenschap dat dat mo gelijk is." Mede dankzij de toenemende over heidssubsidie kon de VU-vereniging '.ich na 1965 vrijer gaan opstellen. Het bestuur van de VU, docenten van de VU en de leiding van het propa ganda- en wervingsapparaat gaan be wust discussies uitlokken en stimule ren over de formulering en interpre tatie van de grondslag van de Vrije Universiteit, bij voorbeeld de VU-da- gen van 1965 en 1968. Ook brengen ze een discussie op gang over „kern vraagstukken" van christelijke we tenschapsbeoefening. De welbekende forumavonden (door meer dan tienduizend mensen be zocht) confronteren het gereformeer de volk met de veranderde inzichten in de theologie en de natuurweten schappen. Van der Zouwen onthult, dat perso nen en instanties aan de VU, die eerst zeer sceptisch stonden ten aan- Dr. Johannes van der Zouwe\ is hoofd van de afdeling metho den en technieken van het so ciaal-wetenschappelijk ïnstituw van de Vrije Universiteit. Hij is voorts bestuurslid van de gere formeerde zondagsschoolvereni ging Jachin, bestuurslid van de christelijke jeugdraad en lid van het gereformeerde deputaatschap „Kerk en Jeugd". Hij is 30 jaar. (Van onze kerkredactie) VELP In Guadalajara, Mexi co heeft onlangs een auto-da-fej plaatsgehad. Alle exemplaren van een boek, dat^de clerus niet] aanstond, werden* in het open baar verbrand. Dit schrijft ds. H. J. Hegger in februari-nummcr van „In de recht^ straat." Het betrof het boek „Mijn I slaapt" van Salvador Freixedo pater jezuïet op Porto Rico. Freixe^ hekelt in dit boek de slapende hou ding van de Rooms-Katholieke Ker| in Latijns-Amerika te midden van ij, het sociale onrecht. Hij vraagt begp, voor de Columbiaanse priester-guer' rilla Camillo Torres. Het verschijnen van zijn boek ve: wekte een storm in Porto Rico. E bisschoppen keerden zich tege Freixedo. Hij moest ook de jezuïeteii orde verlaten. Maar binnen twe I maanden waren er al bijna 40.01 I exemplaren van zijn boek verkocht wu In Mexico heeft het al drie drui ve ken beleefd. Maar in Guadalajan, yvi een stad met meer dan een miljoftku' inwoners, liet de clerus alle oxcmpffhy ren uit de boekwinkels halen. -Zeni werden allemaal verbrand op h R grote plein van de stad, als in cspi: hoogtijd van de inkwisitie. Toen Freixedo in Columbia kwarj om over zijn boek te praten, werd Ij het land uitgezet. zien van de plannen voor deze rumavonden, enthousiast gemaal werden door de grote belangstelliij en de interessante problematiek, dat bij de tweede serie avonden mee' variatie kon worden aangebracht ij de samenstelling van de forums. Door het optreden van de studer ten op de VU-dag 1969 in Assfj kwam ook een andere relatie tussa de VU en haar steunverleners wee aan het licht: het zich méde veranl woordelijk voelen voor het beleid vi de universiteit en voor de vereniging T Voor het eerst na tientallen jars-1 werd de VU-dag weer beheerst dMin felle discussies. ;gen Pnf D'6 kon P.S zijn als Leii Of Nü toijr een poli (Van onze kerkredactie) LUNTEREN Binnen afzienbare lijd zal de Theologische Hogeschool der gereformeerde kerken te Kampen subsidie kunnen krijgen. Er is alle reden om aan te nemen de hoogbe jaarde mr. dr J Donner, als depu- taat voor correspondentie met de ho ge overheid, meldde dit ten overvloe de na een aantal besprekingen in Den Haag hierove» dat tegen het' aanvaarden hiervan geen bezwaren behoeven te bestaan. De school blijft volledig van de kerken. Dit sprak de synode gisteren daar om ook officieel uit, er (terecht) nog. voorzichtig aan toevoegend: „mits aard en karakter van de hogeschool als Theologische Hogeschool van de gereformeerde kerken gewaarborgd blijven". Een ander belangrijk punt dat over de „eigen opleiding"' aan de orde kwam was de benoeming van een studentenpastor-voor-halve dagen in Kampen, een functie die goed met „halve gewone dominee" in deze IJs- selstad kan worden gecombineerd. Daar kwamen nogal wat vragen over. Is dat nu wei nodig onder jon gelui die hopen straks het pastoraat ter hand te nemen? (drs. A. M. van der Zanden te Hemlichheim); zijn die studenten dan zulke labiele figuren dat ze het niet met gewone ouderlin gen of dominees dan wel hun hoog leraren af kunnen? (ouderling T. Scheper te Haarlem): waarom alleen voor de studenten en niet voor de hele hogeschoolgemeenschap? (ds. .T. Broederschap M. Bloemkolk te Eindhoven); hoe wordt het salaris van deze man gefi nancierd, wan* de begroting staat toch al vast voor het lopende jaar? (dr. A. Kruyswijk te Enschede). Op al deze en andere vragen werd een afdoend antwoord gegeven. Drs. G. Y. Vellènga te Apeldoorn, presi dent-curator van de hogeschool zei dat hij die bezwaren begrijpen kon, omdat het curatorium aanvankelijk ook in deze richting dacht. Maar ge leidelijk aan is, ook bij de kerkeraad van Kampen, dit inzicht veranderd. De interne feiten maken een ge kwalificeerd man nodig. Tegenwoor dig kan een hoogleraar geen pastor meer zijn, het wil eenvoudig niet. En aan de hogeschool komen geen profe ten studeren, maai gewone jongens met belangstelling voor de theologie, „die mogelijk nog eens de Heer gaan dienen in het heerlijk ambt". Juist door de complexiteit van nu in de theologische studie kunnen ze in de knoop raken Het aantal, dat drempelvrees heeft óm de pastorie in te gaan, stijgt. Juist zo'n specia listische pastor lean hen over die drempel heen helpen. En wat het geld betreft: er zijn fondsen om de eerste aanloop te financieren. Er waren ook vragen over de herstructurering gesteld (o.m. door dr. O. C. Broek Roelofs te Zuidlaren). Daarover kon drs. Vellenga niets dan verblijdende geluiden laten horen. Wij zijn eventuele spanningen daaro ver voor geweest. Onze mentaliteit is j gesclvedenis (1 „dat curatoren de zaal niet zullen wetenschappelijk verlaten voor de studenten inspraak en idem (hoofdassistenten. hebben" Er is regelmatig beraad t sen curatoren (een directorium f de hogeschool niet) en de acadfaisr mische raad (studenten). gen wil zijn Het is geen overdreven beweri)^ als ik zeg. aldus drs. Vellenga, dat ^-a| met onze hogeschoolgemeenschap me( tijd ver vooruit zijn. En hij haakj^ het objectieve oordeel van een hogj,,^ leraar theologie „van bulten" aan, hem onlangs nog zei: „Jullie een broederschap met frisse ideei Wat een zegen »-oor jullie kerken". De heer W. C. Veenendaal van i bureau der hogeschool vertelde i pj, hoezeer de contributies zich in st Li gende lijn bewegen. Kwam er in li je nog „maar" ƒ50.000 binnen, dat is al 120.000 en het loopt nog ven op. (De synode machtigde curatoi de meeropbrengst boven een ton j,es( „speciaal potje" te gebruiken). Ook werd uitgesproken (ouderl Perl T. Scheper te Haarlem had daar de nadruk op gelegd) dat de uitg£ niet eerder omhoog zullen gaan, ®,a'^ nadat zekerheid over subsidiëring j,oei verkregen. Hoe Tenslotte werd o.m. besloten cu? het toren te machtigen, zo mogelijk 'een dens de zittingsperiode van deze den node, te komen mei een voordraJmce voor de benoemir-g van een buiten ners woon hoogleraar in de godsdienjeen 2 uur per we^de i (hoofd medewerk Als lijst i staa lesf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2