Begroting werelddiakonaat dit jaar tien miljoen Wat Eerste ouderling voor massamedia Een woord voor vandaag Zondag collecten Uw probleem is het onze... Nieuws stelt aan kerk andere eisen Ds. A. R. de Jonj overleden Yj Van Brakel leidf vrii-katholieken^» Eppler: Geen Camara wanorde blinde agressi( Gevestigde verstoren GEWOON DOEN ALS GOED INSTRUMENT „Katholiek Archief' geoecumeniseerd NIEUV DONMRiDAG 29 JANUARI 1970 Jezus vervult geen verlangens die de duivel creëert, schreef ik giste ren. Dat zien we in Lucas 4. De duivel daagt Christus uit om Zijn wondermacht te gebruiken ten bate van zichzelf. Hij heeft honger. De duivel zegt: "Indien gij Gods Zoon zijt, zeg dan tot deze steen, dat hij brood worde." Hij die de steen schiep kan toch zeker ook die steen in brood veranderen. Het antwoord is merkwaardig. Het is bovendien een antwoord dat steeds weer terugkomt bij iedere verzoeking: "Er staat geschreven". En in dit geval zegt Jezus erbij: "Niet alleen van brood zal de mens leven.Jezus valt terug op de woorden van de bijbel. Zo weerstaat Hij de verzoeking. Dat Woord van God verdrijft iedere duivelse aanvechting. We praten zoveel over het gezag van de Schrift. We verdedigen het tegen aanvallen van mensen die niet goed meer weten waarom die Schrift nu zo'n bijzonder boek is. Maar we kunnen de bijbel zo krachtig verdedigen, dat we de bijbel geen kans geven zichzelf te bewijzen. En dit is het grote wonder van de bijbel: Dat boek bewijst zichzelf. Misschien zouden we de bijbel wat minder moeten verdedigen en wat meer moeten laten spreken in ons leven. We kunnen een prach tig geslepen topaas zo goed bewaren dat geen dief er aan kan ko men. Maar dan kan ook geen mens er meer van genieten. We kun nen de bijbel zo grondig verdedigen dat geen mens zijn kracht meer kan ervaren. De bijbel is er om te gebruiken. We lezen vandaag: Genesis 22:1-19 Drie gironummers vragen de aai dacht in verband met de collect» voor het werelddiakonaat. 8685 Hervormd Werelddiakonaat te Utrecht 2211 Algemeen Diakonaal Bureau Geref. Kerken te Utrecht 5261 Oecumenische Hulp te Utrecht UTRECHT De eerste zondag in februari blyft by velen in het geheugen gegrift als de dag van de verschrikkelijke storm ramp van 1953. Omdat wij het in Nederland toen ervaren hebben, wat interna tionale hulp in zulke omstandigheden betekent, hebben de (pro testantse) kerken sindsdien deze eerste zondag in februari be stempeld als de zondag van het werelddiakonaat. Van de collecten, die komende zondag gehouden worden, zal voor een groot deel afhangen, of de plannen, die voor 1970 opgezet zyn, verwezenlijkt kunnen worden. Gisteren vertelden de drie grote or ganisatieshet hervormd werelddia konaat, het gereformeerd werelddia konaat en de stichting Oecumenische Hulp (waarin naast de Hervormde Kerk 8 kleinere kerken samenwer ken) aan de pers waarvoor het geld zoal nodig is. De internationale hulpverlening door de kerken heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. Het gaat nu al om een bedrag van tien miljoen gulden per jaar. Ruw gezegd: de ge reformeerden hebben een begroting Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge- helmhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Ik heb een huis gekocht, waarin een dame van 82 jaar woont, die er volgens haar kinderen over drie jaar uit zou gaan, naar een bejaardentehuis of naar haar kinde ren. Ik heb de riolering laten ma ken, moet zij dat betalen of ik? Er ligt grint om het huis, maar ik wil er tegels laten leggen en ook wil ik er de dorens uit halen, die meer dan een meter hoog zijn. Van het schuurtje wil ik een groter maken en ook valt er binnenshuis heel wat op te knappen voordat ik erin trek. Zij wil dit alles niet hebben. Wat kan ik doen? Antwoord: Gezien de leeftijd van de huurster, zal het op zich zelf wel nodig zijn dat zij er over drie jaar uitgaat, om verzorging te genieten. De kans dat u over die tijd het huis kan betrekken, is dus vrij groot. De huurster moet huur betalen, doch u de riolering, althans indien dit een grote en niet dagelijkse reparatie is, hetgeen we uit uw brief opmaken. Voor de tegels heeft u toestem ming nodig van de huurster. Wat de dorens betreft, is het de vraag of de tuin verwaarloosd en vol onkruid is. Dit behoeft u niet te dulden en u kan haar dus desnoods in proces dwingen, dit toe te laten. Zijn het gewone beplantingen, dan kan de bewoonster weigeren. Wat het opknappen betreft, kan u uw wil slechts doorzetten als het dringende en noodzakelijke repara ties zijn. Als het schuurtje bouwval lig is, kan u haar dwingen reparatie toe te laten. Het bouwen van een grotere schuur staat echter ter beslissing van de huurster. (Van een onzer verslaggeefsters) UTRECHT De stadszending van de hervormde gemeente te Utrecht heeft voor een primeur gezorgd doordat op haar voor stel de centrale kerkeraad de eerste ouderling voor communi catie heeft benoemd. Het is de heer J. H. Bartelson. Men gaat van het standpunt uit, dat bij het kerkewerk meer aandacht moet worden besteed aan de vragen waarvoor de moderne media de ker ken stellen. Gebleken is, dat in het Utrechtse evangelisatiewerk dat is de stadszending behoefte is aan een afzonderlijke ambtsdrager voor deze media. Aftasten Hoe de heer Bartelson zich van zijn taak gaat kwijten is beslist nog niet bekend, omdat het een kwestie van verkennen, zoeken en aftasten is. „Maar welke ouderling kan zonder nieuwsgaring ouderling zijn. Ieder christen moet apostolair gericht zijn", zegt dr. A. Dronkers, verbonden aan de stadszending. „Bartelson heeft er feeling voor. Maar het is voorlopig een kwestie van zoeken. We hebben er al een paar maanden over gepraat en jarenlang geëxperimenteerd met discussies na de dienst. We hebben geleerd, dat dé publiciteitskant van de kerk bijzonder zwak is. Ook geeft de kerk het nieuws slecht door, Is niet gevoelig voor wat nieuws is", meent dr. Dronkers. Biafra Hij is indertijd gepromoveerd op het proefschrift „De religieuze film, een terreinverkenning" en werkt veel met films bij het evangelisatiewerk, maar ook in kerkdiensten. „Radio, te levisie en film vragen om een nieuwe instelling. Biafra is sterk door de te levisie gepresenteerd. De wijze waar op het de mensen raakt is anders dan wanneer ze het in kranteberichten le zen. De kerk moet daar rekening mee houden." Hij citeert prof. Firet, die verleden week op de conferentie over massa media op Hydepark heeft gezegd, dat de moderne media een verandering van vier miljoen de hervormden van drie miljoen en Oecumenische Hulp van nog eens drie miljoen. De kerken hopen vurig, dat de ac ties, die de afgelopen weken voor Biafra gevoerd zijn, niet van invloed zullen zijn op de opbrengst van de collecte van zondag. Solidariteit Zowel het hervormde als het gere formeerde werelddiakonaat leggen deze keer sterk de nadruk op de noodzaak van continuïteit van de hulpverlening. Het werelddiakonaat mag zich niet alleen richten op projecten, die op een gegeven moment in de mode zijn, om ze straks onafgewerkt weer te la ten schieten, zei dr. J. van Klinken, directeur van het algemeen diakonaal bureau van de Gereformeerde Ker ken. De ondersteuning moet een daad van solidariteit zijn, langduriger dan de golven van algemeen medelijden, zei mej. H. Kohlbrugge, secretaresse van de internationale hulpverlening van de Nederlandse Hervormde Kerk. Dr. Van Klinken vertelde, dat daarom 250.000 formulieren verspreid zijn onder de gereformeerden, waarop zij zich kunnen verplichten tot perio dieke girostortingen. Hij wilde geen percentage als richtlijn geven, maar „zoveel, dat we het in ons bestaan voelen, omdat we werkelijk iets hebben prijsgegeven." Als elk gereformeerd gezin gemiddeld tien gulden per maand zou geven, zou in 1970 veel nood kunnen worden ge lenigd. Het gereformeerde bureau begon nu tien jaar geleden met dit werk. Het heeft in die jaren in totaal twin tig miljoen gulden omgezet, waarvan een vijfde deel in 1969. Opbouwwerk Het gereformeerde werelddiakonaat legt de nadruk op het opbouwwerk. Van de gevraagde vier miljoen is meer dan anderhalf miljoen bestemd voor agrarisch-sociaal werk in Indo nesië, Pakistan, Suriname, Portugal, sociaal opbouwwerk in West-Pakistan en jeugd- en buurtwerk op Curacao en in Brazilië. Acht ton wil men besteden aan diakonale instellingen, zoals kinderin ternaten in Hongkong, Indonesië, Zuid-Italië centra voor gehandicapte kinderen in Indonesië, blindenvoor- zieningen in Iran, Pakistan en Indo nesië en sociaal-medisch werk in Pa kistan. De achterstand, die najaar 1969 gc- teweeg brengen bij de presentatie van de kerkelijke boodschap. De activiteiten van de stadszending hebben haar al eerder buiten Utrechf bekendheid gegeven. Een daarvan is de volkskerstzang, waarvoor het initiatief uit de Domstad kwam en die nu in heel Nederland wordt nage volgd. signaleerd werd, is dankzij de daarna, nog ontvangen giften goed ingelopen. De heer Van Klinken vertelde nog, dat zich de verheugende ontwikkeling voordoet, dat er geleidelijk minder mensen uitgezonden hoeven te wor den, omdat de jonge kerken over meer eigen deskundigen gaan be schikken. De uitzending g aat zich meer richten op korte termijn. Zo is het de bedoeling, dat C. M. baronesse van Heemstra voor termij nen van vier tot zes maanden gaat naar Semarang, Lahore en Afrika voor vrouwen- of gezinswerk. Verdrukten Het hervormde werelddiakonaat richt zich vooral op de hulp aan ver drukten. Mej. Kohlbrugge vertelde, dat de Hervormde Kerk uit de pro- jectenlijst van de Wereldraad de hulp kiest aan die mensen, die door ras sentegenstellingen of politieke span ningen in het gedrang zijn gekomen. Zij noemde twee voorbeelden: de Arabieren in Israël en de Bantoes in Zuid-Afrika. Voor verschillende projecten in Is raël is 92.000 gulden uitgetrokken. Zo wil het hervormd werelddiakonaat voor vijftigduizend gulden bijdragen in de bouw van een ambachtsschool voor het Arabische dorpje Mazra in Galilea (Israël). Dat is hulp die buiten Genève om moet geschieden, want de Wereldraad helpt geen Arabische vluchtelingen in Israël zelf (wel in de sinds 1967 door Israël bezette gebieden), omdat daar voor samenwerking met de Is raëlische autoriteiten nodig is en de kerken in de Arabische landen dat liever niet zien. Dit plaatje van een bedelaar in Djokjakarta zou kunnen spe culeren op een opwelling van medelijden. Maar de kerken, die zondag collecteren voor het we relddiakonaat, zeggen: De hulp verlening moet een daad van solidariteit zijn. Voor hulp aan het christelijk insti tuut in Zuid-Afrika en het vormings centrum Wilgespruit is 155.000 gulden bestemd. Enkele andere „hervormde" projec ten: hulp aan Portugese vluchtelin gen, aan Tsjechische uitgewekenen, het „Centre de Bopp" (sociaal-me disch) in Dakar (Senegal), scholen op Madagascar, een thuis voor geestelijk gehandicapten in Hongarije, opbouw werk in Zuid-Vietnam, en niet te vergeten de Actie Latijns-Amerika, HAARLEM In de leeftijd van jaar is overleden ds. A. R. de Joi leider van de door hem gestichte OpJ Religieuze Gemeenschap. De begi nis is zaterdag op Westerveld. Ds. De Jong was aanvankelijk hé vormd predikant, achtereenvolgens 's-Heerenhoek, Veghel en Helmond, jmaak 1919 vestigde hij zich in Bussum »0t ee voorganger van de afdeling van Ljster Nederlandse Protestantenbond. In 1932 legde hij deze functie ne^e om zich geheel te wijden aan de Op»van c Religieuze Gemeenschap, eerst te Bude po sum, later ook te Haarlem. Daarb behield hij emeritus-rechten in de Ni derlandse Hervormde Kerk. jje gevee dageli dat h< J De OEN HAAG De leiding; de Vrij Katholieke Kerk in Ni{ jloita derland en België wordt ionwostil> overgedragen aan de Haagse schop A. H. van Brakel. Bisschojcenta A. W. Goetmakers, die 72 jaar i Me treedt om gezondheidsreden^ af. De Vrij Katholieke Kerk is vooil gekomen uit de Oud Katholieke Ken en telt in ons land ongeveer 2000 1| den. Deze kerk wordt sterk behei door theosofische inzichten. Er zijn I ons land vijftien gemeenten veertig priesters, die er allen echt! een gewone werkkring bij hebben. De invloed van de theosofie woi in deze kerk wel kleiner. Er was tijd dat vrijwel ieder lid the» was. Naar schatting hangt nog derde tot de helft van de leden visie aan. De dertig bisschoppen in 1 zeventien landen waar een Vrij tholieke Kerk bestaat zijn wel maal theosofen. die voor een miljoen op de begrot| staat. Ten slotte de stichting „OecuiJ nische Hulp aan Kerken en Vluchl lingen". Secretaresse mevr. A. E.l Went-van der Vring maakte duial lijk, dat dat laatste er niet voor ni£ bij staat. Oecumenische Hulp rf zich inderdaad voor «en belangi deel op vluchtelingen en ontworS^ den in het algemeen. Deze stichting zal zich in 1970 vod al bezig houden met vijf project^ Gurupi, een landbouwontwikkeling) project in Noord-Brazilië, Turkar.: een resettlementproject v»x>r nomj den in Noord-Kenia, het Mississippi -Deltapastoraat, de Tsjechische uitgj wekenen in Oostenrijk en het zieke:! huis „De Barmhartige Samaritaan" i Buenos Aires. Magisch kruiswoord-puzzel Horizontaal woorden invullen die verticaal dezelfde betekenis hebben: 1. puntdicht, 2. toverkrachtig, 3. rapport. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Hor.: 1. pos. 3. Lea. 4. ert, 6. pat, 7. aks, 9. els, 11. os, 12. ge, 14. Ie, 15. ar. 17. To, 19. ed. 20. fa. 22. al, 23. ter. 25. arm, 27. aal, 29. mol, 30. alm. 31. lak. Vert.: 1. pap, 2. set, 3. Lek, 5. tal, 7. as, 8. sa. 9. Ee, 10. sa, 11. oot, 13. eed. 14. laf. 16. rel. 18. O.T.. 19. er. 21. Aa. 22. A.M.. 24. Eem, 26. rem. 27. alt, 28. lak. BEROEPINGSWERK GEREF. KERKEN (vrflgem.) Bedank voor Neerlandia, Alta (Ca nada) J. Slotman te Urk. GEREF. GEMEENTEN' Beroepen te Rotterdam-West J. C. van Ravenswaay te Arnhem. leven te spelen, ook filosofisch en godsdienstig. Steeds meer is het besef doorgedrongen dat wij als deel, als instrument van een door God geleide wereld, ons hebben te voegen(...). Gods instrument Pas wanneer we begrijpen, dat God de mensen aanvaardt als Zijn instru ment in alle omstandigheden, dan krijg je weer levenskracht om te werken, zonder je al te gejaagd op te stellen, zoals zovele jonge mensen vandaag de dag. Dat geweldige zogenaamd geënga geerde.... Ach nee, ik wil het niet kleineren en ik zeg niet, dat het niet waar is, maar de echte geëngageerd heid is heengegaan door de verbitte ring en de chaos van het uitzichtloze. Dan laat je jezelf door niets meer van het werk afhouden. Niet door verwachtingen die misschien niet vervuld worden en niet door te genslagen. Gewoon doen, zoals Ban ning schreef: „als een goed instru ment." Ook het ontwikkelingswerk behoort zo nuchter te worden gedaan, dat men de gedrevenheid volstrekt onder controle houdt. Ik geloof niet in het bouwen van de toren van Babel door onszelf, maar ik werk wel zoals Hij mij zegt. Ik ben er heel diep van overtuigd, dat God uw, mijn, ons leven in de hand heeft en ons op plaatsen zet waar we ons mogen toewijden. Ja, dat is een deel van m'n geloof. dat misschien een beetje ouderwets gaan begrijpen wat wereldwijde sa- j is, hoor. Ik geloof in de heiligheid menwerking in feite betekent. Dat van Gods oproep. Daarnaar moet begon een heel voorname rol in mijn I men zich voegen, zodat men de aan- ROTTERDAM Ik heb me vroeger vaak afgevraagd of m'n leven voldoende dienstbaar was, of ik m'n bestemming als mens tegenover God vervulde, of ik eigenlijk niet te veel bezig was met zakelijke dingen. Dit zegt in een onzakelijk gesprek drs. B. J. Udink, de minister voor ontwik kelingszaken. Hem werd door een medewerker van Bijeen, het maandblad voor ont wikkelingssamenwerking. gevraagd waardoor zijn leven tot nu toe werd beïnvloed en hoe hij overtuigd christen zijn werk ervaart als roe- ping. En hij gaat voort: Als u mij vraagt of ik graag minister ben, dan zeg ik om velerlei redenen „nee," maar om één reden zeg ik „ja." Ik mag doen waartoe ik geroepen ben. Dat gevoel j had ik vroeger nooit, hoe hard ik ook werkte. I, Er waren wel aanzetten, maar het Ij bleef het machteloos klapwieken van een vogel die op wil vliegen, maar jl dat toch niet kan.Het is een grote genade een poosje in je leven dingen te mogen doen, waarvan je zegt: dat is nou mijn roeping! Er zijn wel eens mensen die doen alsof dit soort werk vreselijk is. Ik vind het fijn en zou het onzin vinden om het onder stoe len of banken te steken. Eerder zei hij onder meer over het verband godsdienst-ontwikke- lingswerk: Geleidelijk aan ben ik MONTREUX Op de eerste conferentie over ontwikkelings hulp die de Wereldraad van Ker ken in Montreux heeft georgani seerd, hebben de rooms-katho- lieke aartsbisschop van het Bra ziliaanse bisdom Recife, Helder j Camara, en de Westduitse minis ter voor ontwikkelingshulp, dr. Erhard Eppler, scherp tegenover elkaar staande ideeën ontvouwd. In een aanklacht tegen „de verblin ding van de bezittende klasse" ver klaarde de kerkelijke leider uit Bra zilië, dat er geen goddelijke recht vaardiging is voor particulier eigen dom. Eigendom zou aan allen ten goede moeten komen. Volgens Camara heeft de huidige ontwikkelingshulp, zowel van Ameri ka als van Rusland de bezittende klasse nog rijker gemaakt en de ar men nog armer. Deze situatie zou drastisch moeten worden gewijzigd. Tachtig procent van de rijdom ligt thans in handen van 20 procent van de wereldbevolking „is deze 20 pro cent niet de eigenlijke aanstichter van het geweld en verantwoordelijk voor de uitbarsting van haat; die zich nu ontwikkelt?", zo vroeg de Brazi liaanse aartsbisschop zich af. Fel trok hij van leer tegen de chris telijke leiders die vrezen dat te snelle sociale veranderingen „de sociale or dé" zullen verstoren. „Over welke orde hebben zij het eigenlijk? Die welke wij nu voor ons zien en die miljoenen kinderen Go: in de ellende iaat, verdient veeleer naam van sociale wanorde van geo me de Has ven lere ver ing zal gro De gename en de onaangename dingen doet. God beweegt de wereld voortdu rend en wij falen alleen, als wij niet meedoen in die beweging. Hij zal al les tenslotte naar Zijn bestemming brengen. Dat is mijn geloof. j Minister Udink op een conferen- I tie over ontwikkelingssamenwerking in gesprek met de Indonesiër Wid- jojo Nitisastro van het regerings- i planningbureau in Djakarta, AMERSFOORT Het documenta tieblad „Katholiek Archief," bekend om het weergeven van bronnenmate riaal in de vorm van publikatie van letterlijke documenten, is bij de aan vang van de 25e jaargang omgedoopt tot „Archief van de Kerken." Het verschijnt wekelijks en kost j veertig gulden per jaar. Belangstel- lenden kunnen een proefnummer j aanvragen bij De Horstink te Amersfoort. dende onrechtvaardigheid. Hoeve: dwaasheden, hoeveel wreedhede worden er niet begaan onder h: voorwensel dat men ondermijnii moet voorkomen en het communism dient te bestrijden". Volgens Camara mag men niet illusie koesteren; dat men de struct!) ren in de ontwikkelingslanden ka veranderen zonder deze ook in ontwikkelde landen te wijzigen, wijziging in de mentaliteit ten aar zien van de arme landen zou ni« voldoende zijn. VERANDERING „Er moet een diepgaande verandf ring komen in de internationale han delspolitiek". Om de „onrechtvaai dige en onderdrukkingsstructuren" wijzigen stelde de aartsbisschop vcx „op Europese schaal aan weerskar. ten van het ijzeren gordijn openbare mening in beweging brengen" door middel van een groo debat over de conclusies van de wr reldhandelsconferentie. Aan dit gesprek zouden later ooi ■vertegenwoordigers van alle grot partijen en de werkgeversorganisati» en de vakverbonden moeten deelne men. DESKUNDIGEN Minister Eppler, die een belangrijk rol speelt in de protestantse hervor mingsbeweging in Duitsland, wees ee: „ogenblikkelijke en volledige veran dering van alle hedendaagse maat schappijen" van de hand. Met de be grippen „kapitalisme" en „industrie landen" heeft men niet alle kwaai in de wereld opgesomd, zo meende hij De minister gaf toe, dat er in ver scheidene maatschappijen verschil lende soorten veranderingen noodza kelijk zijn. Hij veroordeelde echte: „blinde agressie" tegen systemen. Var. beslissend belang noemde hij het ac tiveren van de bestaande structuren. Minister Eppler drong er bij dt kerken op aan een staf van deskundig gen op het gebied van de sociale stra tegie te vormen te vergelijken met dt staf van bankexperts en economen waarover de wereldbank beschikt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2