Nigeriaanse kerken nemen hulpverlening over Ook apartheid in R.K. Kerk Ieren moeten ook weg Bij bel verschepingen Nigeria normale zaak ditts r rivellamelfl z'n tweeën r 'Nooit een mini-rok en nimmer kaas uit het vuistje Maar kijk nu eens in Wassenaar. Een woord voor vandaag Steun van Wereldraad Vijf miljoen dollar mm*- Puzzelhoek Kerkgang in Duitsland veel minder PRAKTIJK WIJST UIT BEROEPINGSWERK Camara's woorden verzwegen Nieuwe seru interviews van Puchingt WOENSDAG 28 JANUARI 1970 JWE Veertig dagen was Jezus in de woestijn. Hij at niet, maar kreeg kennelijk geen honger. En dan lezen we ineens in het Evangelie van Lucas: "En toen ze voorbij waren, kreeg Hij honger." Waarom kreeg hij toen ineens wel honger? Ik dacht dat het antwoord ligt in de volgende woorden: "En de duivel zeide tot Hem." God laat je beseffen wat je hebt. Daarom is het grote bijbelse woord voor de gelovige ook "vervulling". Waar God komt wordt de mens vervuld. God heeft zóveel om te geven dat wij mensen het niet eens kunnen bevatten. We worden er vol van. Maar de duivel bewerkt altijd het omgekeerde. Dat begon al in het paradijs. Als de duivel, of beter: de slang, de vrouw de vrucht aan de boom heeft laten zien, lezen we: "En de vrouw zag... dat de boom begeer lijk was om daardoor verstandig te worden.Hier is ondertussen al weer iets gegroeid. De duivel laat de vrouw de vrucht zien en on middellijk gaat de vrouw die de duivel voet geeft, de boom begeren. De duivel is er op uit ons te laten voelen wat we missen. En daaróm komt hij bij Jezus met het gevoel van honger. Pas als de duivel in de buurt komt gaat Christus naar aards voedsel verlangen. Nu doet de duivel een beroep op Jezus om Zijn wondermacht in te schakelen om dat verlangen te bevredigen. Maar Jezus vervult geen verlangens die de duivel creëert. Wc lezen vandaag: Genesis 21:22-34 (Van onze kerkredactie) GENÈVE Met financiële steun van de Wereldraad van Kerken zjjn de Nigeriaanse kerken verleden week begonnen met de hulpverlening in het voormalige Biafra. De Nigeriaanse Raad van Kerken heeft zeven hulpteams met samen 29 mensen gestuurd naar het rampgebied. Nog eens drie teams staan klaar voor de distributie van voedsel en medicamen ten voor een gebied van 200.000 mensen, zodra het transport probleem opgelost is. Bovendien hebben de kerken twee honderd Nigerianen in dienst geno men om te assisteren bij de uitvoe ring van het hulpprogramma dat nu op gang komt. Het eerste grote project, dat de Ni geriaanse kerken reeds ter hand ge nomen hebben, betreft de plaats Asa- ba aan de rivier de Niger. Op het ogenblik keren de vluchte lingen daar terug. De kerken geven hen de middelen om opnieuw te be ginnen: zaaigoed, landbouwwerktui gen en kontant geld. Het programma is vooral gericht op de prodiuktie van palmolie en kippen en daarnaast op de riviervisserij. De Wereldraad heeft als eerste hulp 100.000 dollar overgemaakt. Om de Nigeriaanse kerken verder te kunnen steunen, heeft de Wereldraad een beroep op alle aangesloten kerken I gedaan om geld. Het streefcijfer is vijf miljoen dollar. Inmiddels is al ruim een miljoen i dollar toegezegd: 500.000 uit de Vere- nigde Staten, 240.000 uit Engeland, 200.000 uit Zweden, 100.000 uit j Zwitserland en 65.000 uit Canada. De Nederlandse bijdrage bedraagt tot nu toe 30.000 gulden. Dat was gistermiddag de stand van IKOR's Wilde-Ganzenactie van vorige week zondag. Bisschop Ernst: Paus waardeert de gehuwde priester UTRECHT De paus heeft nu al een positieve waardering voor de ge huwde priester. Dit heeft bisschop Ernst van Breda gezegd in een gesprek met Ruim Zicht, het blad van het Nederlands katholiek vakver bond. Bisschop Ernst wees er op, dat de met Rome geünieerde kerken van het oosten de gehuwde priester kennen. Bovendien heeft de paus enkele ke ren verlof gegeven, om gehuwde pre dikanten priester te wijden. Het lijkt bisschop Ernst niet onmogelijk, dat dit wordt uitgebreid. Misschien, dat de bisschoppensynode in verband met de celibaatskwestie vervroegd zal bijeenkomen, dacht hij. Verleden week heeft voor het eerst een adhoc-commissie van zes uit de internationale pauselijke theologen commissie in Parijs vergaderd. Deze commissie gaat een studiepro gram opstellen voor het priester- vraagstuk, waarbij ook het celibaat aan de orde zal komen. Secretaris van deze voorbereidingscommissie is de Nederlander prof. J. Lescrauwaet. m Bisschop Ernst Kruiswoord-puzzel. Horizontaal: 1. visje, 3. vrouw van Jacob, 4. peulvrucht, 6. schaakterm, 7. soort bijl, 9. priem, 11. rund, 12. pers. voorn aamw., 14. lidwoord (Frans). 15. slee, 17. meisjesnaam, 19. editie (afk.), 20. muzieknoot. 22. telwoord, 23. voorzetsel, 25. behoef tig, 27. vis, 29. insekteneter, 30. bergweide. 31. deel. van een boom. Verticaal: 1. brij, 2. tennisterm, 3. rivier in Ned., 5. 2Ó0 stuks harin gen, 7. spil, 8. soortelijk gewicht x'aflc.), 9. water in Friesl., 10. we laan. 11. wilde haver, 13^ plechtige gelofte, 14. smakeloos, 16. op- stoc'je, 18. deel van de bijbel, 19. voorvoegsel, 21. water in N. Br., 22. in het jaar der wereld (afk. Lat.), 24. water in Utrecht, 26 vertragings- toestel, 27. zangstem, 28. maling. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Hor.: I. tegel. 2. edele. 3. groen. 4. eland, 5. noria, 6. wanen, 7. Isallk. De zegswijze luidt: tegen wil en dank. Van een onzer verslaggeefsters TÜBINGEN Uit de resultaten van een enquête blijkt, dat de grote meerderheid van de bevolking van W est-Duitsland geen hinder heeft van het luiden van de kerkklokken. Ongeveer een op de vijf inwoners vindt het gelui daarentegen hinderlijk, terwijl tien per cent zich afvraagt of het nog wel past in deze tijd. De kritiek van de laatsten is nogal eens luidend. Het klokgelui vindt men storend, omdat het te hard is en meestal te vroeg naar de zin. Gezegd wordt, dat er geen rekening mee wordt gehouden dat men tegenwoordig andere rust- en werktijden heeft dan vroeger.. Maar in ieder geval heeft eenenzeventig percent, de grote meerderheid, geen kritiek laten horen. Wat de mening van de jeugd betreft: vijf entwintig percent van degenen onder de negenentwintig jaar zijn tegen het luiden van de klokken. In de meeste landen van de Bondsrepubliek ligt deze verhouding gelijk, behalve in Ds. Burgess Carr (34) uit Libe ria is namens de Wereldraad van Kerken in Nigerië, om de kerken daar te assisteren bij de hulp verlening. Namens de Wereldraad zit de Libe riaan ds. Burgess Carr in Nigeria. Hij is Afrika-secretaris van de afdeling hulpverlening van de Wereldraad. Het medische werk wordt ge coördineerd door de Oostenrijkse arts dr. Wolfgang Bulle. Hij was tevoren coördinator van het Rode-Kruiswerk in Nigeria. Stopgezet „Joint Church Aid" heeft eind vo rige week op een vergadering in Genève definitief besloten, haar werk stop te zetten. Deze organisatie, waarin 33 kerkelijke organisaties uit 21 landen samenwerkten, had zich nooit enige illusie gemaakt over voortzetting van haar arbeid na een ineenstorting van Biafra. Toch had JCA verleden week nog weer haar hulp aangeboden aan de Nigeriaanse regering. Het aanbod werd echter afgewezen. De hulpgoe deren, die nog op Sao Tomé aanwezig zijn, stelt JCA beschikbaar voor elke organisatie, die in staat is „daarmee de hongerende bevolking te bereiken, voordat het te laat is", aldus het slot van het laatste communiqué. In totaal heeft Joint Church Aid 5.900 voedsel- vluchten uitgevoerd. Rooms-katholieke autoriteiten in Lagos vrezen, dat ook de Ierse missie het verder werken in de voormalige Beieren, waar tweeëntwintig percent boven en in Noord-Rijn-Westfalen,, waar achttien percent beneden het gemiddelde ligt. De Duitse predikant, Theo Fehn, die deskundig is op het gebied van kerkklokken, is van mening, dat wanneer er sprake is van geluids hinder dit wordt veroorzaakt door een gebrekkige manier van luiden en door een verkeerde installatie. Bij het bouwen van nieuwe kerken zou men met het laatste rekening moeten houden, zo meent hij, zodat klokgelui verandert in klokken- muziek. HONGER NAAR HET WOORD (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Het Brits en buitenlands bijbelgenootschap in Londen deelt mee, dat giste ren een Engels schip naar Nige ria is vertrokken met 39 ton bij bels aan boord. Dit bericht trok overal sterk de aandacht. Voor de radio gisteravond zei de nieuwsdienst er echter niet bij dat de bijbels verzonden zijn op verzoek van het zelfstandige Ni geriaanse Bijbelgenootschap. Per jaar worden er in Nigeria bijna een miljoen bijbels en bijbelgedeelten verspreid. De meeste bijbels voor Ni geria komen uit Engeland. Deze la ding is dan ook niet speciaal bestemd voor Biafra. Een groot deel van de lading bestond uit bijbels in de Haussa- en Yorubatalen. Toch behoeft het geen verbazing te wekken dat op het ogenblik in Nigeria behoefte aan bijbels wordt gevoeld. Toen Biafra nog stand hield, verzocht de Presbyteriaanse Kerk in dat gebied aan het Nederlands Bijbelgenootschap om bijbels. Naar aanleiding van dit verzoek leverde Nederland 2500 nieuwe testa- I mentcn, die mèt het voedsel naar het gebied overgevlogen werden. Deze kerk vond op dat moment nieuwe testamenten belangrijker dan een ku bieke meter voedsel, ook al was de nood nog zo groot. Maar ook het omgekeerde is voor- gekomen. Nog maar enkele jaren ge leden stelde in Kongo het Bijbelge- nootschap zijn bevoorradingskanalen open voor verzending van voedsel voor hongerende stammen. Het bij belhuis van Kinshasa werd in 1961 een opslagplaats, vanwaar tonnen voedsel naar de hongergebieden ver zonden werden. Ook het Nederlands Bijbelgenoot schap heeft een beroep gedaan op het Nigeriaanse Genootschap al zijn in vloed bij de regering in Lagos aan te wenden om de hongersnood in Biafra te helpen verlichten. Onmiddellijk na de nederlaag van de Biafranen stuur den de staf en het hoofdbestuur van het NBG een telegram van deze in houd aan het bijbelgenootschap van Nigeria. Het Nederlandse hoofdbestuur heeft dezer dagen een brief ontvangen uit Lagos. Ross Manning, de Australische secretaris-generaal, zegt dat men alles zal doen wat in het vermogen ligt om het lijden te verzachten. Het bericht uit Londen heeft dus niet direct te maken met de hulp acties voor Biafra. Dat blijkt ook uit het feit dat in de haven van Lagos nog 24000 bijbels klaar liggen om ge lost te worden. Bovendien is een an der schip onderweg met 35000 bijbels en bijbelgedeelten. Het Nigeriaanse Bijbelgenootschap heeft Engeland om nog 105.000 bjjbels gevraagd. Het gaat om gebruikelijke ladingen die jaarlijks worden ver scheept, maar ditmaal in het nieuws kwamen omdat er zoveel voedsel en andere hulp nog nodig is En het land. (Van onze kerkredactie) BAD GODESBERG Paral lel aan het toenemend aantal bedankjes voor de kerk in West- Du itsland loopt het aantal kerk gangers de laatste jaren terug. Vorig jaar herfst gaf nog maar 37 procent van de bevolking op, dat zij elke zondag naar de kerk ging. In 1962 bedroeg het aantal regelmatige kerkgangers 45 procent. Bij de bevolkingsgroep boven de 65 jaar gaat 51 procent zondags regelma tig naar de kerk. Met het dalen van de leeftijd neemt ook de interesse voor de kerkgang af tot 22 procent bij de 18- tot 24-jarigen. Tussen rooms-katlholieken en protes tanten ligt een belangrijk verschil. Van j de volwassen protestanten gaat 21 pro- 1 cent regelmatig naar de kerk tegen 58 procent van de volwassen rooms-ka- j tholieken. Wel was dit verschil in 1962 nog groter. De teruggang in kerkbezoek is I bij de rooms-katholieken sterker. Ibostaat onmogelijk zal worden ge maakt. Er zijn nog ongeveer honderd Ierse missionarissen en nonnen, waarvan er al 32 zijn overgebracht naar Port Harcourt. Hun uitwijzing zou nog maar een kwestie van tijd zijn. Men verwacht, dat zelfs de 33 artsen en verpleegsters, die in rooms-katholieke medische teams ge werkt hebben aan de zijde van de federale troepen, niet zullen mogen blijven. Joint Church Aid heeft in ruim anderhalf jaar kans gezien, om 5310 verzorgingsvluchten naar Biafra uit te voeren. In totaal werden 60.325.643 kilo levensmiddelen en medicamen ten met een waarde van rond 420 miljoen gulden overgevlogen. Dit be drag is dan nog maar een fractie van de totale kosten van de luchtbrug. Tegen het einde van de actie wer den vier miljoen mensen verzorgd. Nooit zijn wapens meegeleverd en tot het laatst hebben de mensen van JCA strikt geweigerd, om levensmid delen te leveren aan de Biafraanse soldaten. J Rivellapuur-natuurlijke frisdrank, gelijk held er-goud geel, verkwikkend, ^de i lékkerI Zonder kleurstoffen of f voo conserveermiddelen, zo zuiver ze als kristal. l8k te Rood etiket: voor de liefhebbert had van een zachte, milde smaak. Blauw etiket (zonder suiker): een j pittige drank voor ledereen die „de slanke lijn" eerbiedigt altijd RIVELLA t op Uw gewondheid! (Van onze kerkredactie) KAAPSTAD Vijf Bantoe priesters hebben scherpe kritiek geuit op de Rooms-Katholieke Kerk in Zuid-Afrika omdat deze „met de mond de apartheid ver- Signaalkampen van Calvinistische Studenten (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG D'e Commissie Sig naalkampen der Calvinistische Stu denten Beweging in ons land organi seert dit jaar weer verschillende va kantiekampen waaraan onder des kundige leiding mavo- en havo- scho lieren deel kunnen nemen De CS33 die in 1918 werd opgericht begon haar activiteiten met vormingswerk. Tot vorig jaar bestond er nog be hoefte aan dergelijk werk. De CSB is nu voortgezet in genoemde commis sie. Dit jaar staan verschillende kam pen op het programma. Van 4-18 juli worden twee kampen gehouden in Uffelte (Drente): kosten ongeveer 90 en van 18 juli - 1 augustus in het Mullertal (Luxemburg); kosten, ongeveer 110. Tijdens de kampwe- ken wordt onder andere aandacht besteed aan discussie over de Bijbel en hedendaagse problemen. Ook staat sport en spel op het program ma. Voorts worden van 27 juni - 1 augustus zeilkampen gehouden in Op penhuizen (Friesland) en van 4 juli - 25 juli zeilzwerfkampen met een Rijn aak. Vorig jaar namen ongeveer 275 scholieren deel aan alle kampen. Een uitgebreide folder over de acti viteiten komt binnenkort van de pers in een oplage van 40.000 exemplaren die alle christelijke scholen krijgen toegestuurd. Het is een uitgave in samenwerking met de Vereniging tot Verspreiding der Heilige Schrift. Inlichtingen over de kampen zijn verkrijgbaar bij de commissie Sig naalkampen, postbus 5349, Amster dam. Z1JI e. F in an aruit ;r nii st or herr moei d, ze Nog "3-si he een aar 1 nk g boe n p: plaa et. NED. HERV. KERK Beroepen te Bergschenhoek: G. J. Wisgerhof te Daarle, te Gieten en te Vrouwenparochie: kand. L. Oosthoek te Utrecht. Bedankt voor De Bilt (U.) (vac. dr. R. Bijlsma): H. H. Tulp te Eind hoven. GEREF. KERKEN Beroepen te Vroomshoop: R. H. Boi- ten te Warns en Scharl. Aangenomen naar Baarland (in combinatie met 's Gravenpolder): I kand. Jac. Wagenmakers te Sliedrecht. GEREF. KERKEN (vrügem.) Bedankt voor Grootegast (nadere beslissing): R. Zijlstra te Eemdijk. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Sint Annaland: J. Ka rens te Nieuwer kerk. RIO DE JANEIRO Militaire au toriteiten hebben redacties van kran ten in de Braziliaanse hoofdstad ver boden aandacht te schenken aan een verklaring van Dom Helder Camara, de aartsbisschop van Recife in dat land. De bisschop, die bekend staat om zijn vooruitstrevende sociale opvat tingen, heeft na een onderhoud met paus Paulus in Vaticaanstad als zijn mening uitgesproken, dat de Brazili aanse regering veel aandacht moet schenken aan beschuldigingen inzake martelingen in Brazilië, die „betreu renswaardige schendingen van de rechten van de mens in Brazilië" worden genoemd. Eerder had de Canadese kardinaal Maurice Roy deze zaak al aan de orde gesteld in de pauselijke commis sie „Rechtvaardigheid en Vrede". Bij de deftige Nederlandse families duurde het even. Ze zagen de mini rok het eerst bij de dochters van him tuinlieden en vonden het maar ordinair. Het idee om een stuk kaas met de vingers - stel je voor! - beet te pakken was ondenkbaar. Maar ja, de nieuwe tijd was niet te stuiten. Al gauw waagden hun eigen dochters zich aan de minirok. Toen wandelden hun zoons 's avonds binnen met een forse reep kaas in de vingers. Nu ziet men in Wassenaar douairières met tweed boven de knie en diplomaten met kaas uit de vuist. We willen niet zeggen dat Alle klasseverschillen verdwenen zijn. Maar de kaas- verschillen zeer zeker. oordeelt, maar er in de praktf™ mee sympatiseert". „Lang voordat de regering apa^t heid voorschreef, bracht de kerk al in praktijk in haar seminar kloosters, ziekenhuizen, scholen verenigingen", schrijven zij. Zij verwijten de bisschoppen, zij een vals beeld van de zvt priester in stand houden, als verheerlijkte koorknaap, wie het luk ten deel gevallen is, te m< delen in het blanke priesterschap' Zij vragen nieuwe mogelij kh«J voor zwarte priesters, zoals een I langrijke functie in het bestuur een bisdom of het lidmaatschap een nationale commissie. „Waa kan Soweto (het zwarte stadsdeel! Johannesburg, waar een half mill mensen wonen) geen eigen bissq krijgen? Waarom moeten onze ste| beheerst worden door blanke lijken en waarom worden de zv geestelijken gestopt op het plattel! in ontoegankelijke parochies?" Kardinaal McMann van Kaap en aartsbisschop Garner van Preti wilden op deze open brief geen mentaar geven. Ag iling ijl ik n ideli eed DELFT Terwijl dr. G. Puchii et 1( al bezig is zijn vijfde serie intervle tud< te maken over „Christen en kunst," de vierde serie in boekvorm van pers gekomen. De titel luidt „H 9B8 vormd-gereformeerd één of gesel) He den". an Dr. Puchinger heeft in dat botveei niet alleen hervormde en gerefi rwi meerde theologen geïnterviewd. Er 'ord bijvoorbeeld ook een gesprek opgei ersi men met de christelijk-gereformeei r ni theoloog prof. dr. B. J. Oosterhoff 0 00( het eveneens christelijk-gereforme dei de Tweede-Kamerlid dr. C. Boertie 111 Als er sprake is van een gesp) ?n tussen de Hervormde Kerk en de ie r reformeerde Kerken, vinden zij i an de Christelijke Gereformeerde Ki (-)" ken dat gesprek niet moeten scl En wen. Voorts bevat dit boek gespreid! met hervormden als prof. dr. Th. Haitjema, prof. dr. W. C. van Unn 'f prof. dr. A. A. van Ruler en met reformeerden als H. Algra, prof. n R. Schippers en dr. O. Jager. Zelfs de hervormde prof. dr. Smits is niet vergeten en daardoor ongewild in de Hervormde Kerk 1) gesprek weer op gang gekomen or de vraag of deze Leidse hooglert terecht geschorst is of niet. Ook een lutheraan ontbreekt, nh Het is prof. dr. C. W. Mönnioh. B vraagt zich af of binnen het calvini me niet de leer van Calvijn ma het systeem wel die ene calvintó u.- sche kerk mogelijk is. Het boek van dr. G. Puchl „Hervormd-gereformeerd, één of scheiden" is een uitgave van W. 1;-"' Meinema te Delft. Ov erir LI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2