Chinees uit dominee in Brabant Geen samenspreking met Christelijke geref. kerken PAUS NIET VAN ZINS OM OOK MAAR IETS TOE TE GEVEN „Ons volk is o heilloos spoor" Drs. P. H. L. Lo sprak vier jaar geleden geen woord Nederlands Een woord voor vandaag Oecumenische kweekschool uit Suriname Puzzelhoek Ds.. Glashouwer naar DEO Internationaal orgeleoncours „De Koppel maakte zijn naam waar Paus laakt intercommunie BEROEPINGSWERK DONDERDAG 22 JANUAft! Als Christus gedoopt wordt, komt er een stem uit de hemel. God zelf maakt duidelijk wat deze doop betekent. De stem van God zegt: "Gij zijt Mijn Zoon. de geliefde, in U heb Ik Mijn welbehagen." Deze woorden herinneren aan het lied van de engelen, dat werd ge hoord door de herders: Ere zij God in de hoge. en vrede op aarde bij mensen van het welbehagen. Deze woorden hebben aanleiding gegeven tot eindeloze discussies in r de kerkgeschiedenis, want ze riekten naar werkheiligheid. Wie. im mers. had het welbehagen van God opgewekt? Niemand. Daartoe zijn wij mensen niet in staat. Wij zijn immers in zonden ontvangen en geboren. Er is in ons niets waarin God behagen kan scheppen. Hij kan ons alleen maar veroordelen. Wie is de mens die Gods welbehagen heeft opgewekt? Is er werke- lijk niemand? Ja. toch wel. Daar is Christus. God roept het verblijd uit vanuit zijn hemel: "In U heb Ik Mijn welbehagen.En terecht. Er is in Christus immers geen zonde. Er is in Hem immers geen falen. Er is in Hem immers alleen maar volkomen gehoorzaamheid te vinden, zelfs tot de dood toe. Er is er onder de velen één die Gods wil kan volbrengen. Er is er één die als een vlekkeloos Lam geslacht kan worden voor de zonden van velen. Er is er één die niet veroordeeld zal worden en overgeven aan de Vijand. Er is er één die volmaakt uit geloof leeft en wiens geloof bergen zal verzettenbergen van onrecht, schuld en zonde: Jezus Christus. Weiezen vandaag: Genesis 18:1-15 ZEIST In Paramaribo komt een oecumenische kweekschool op initia tief van de Evangelische Broederge meente in Suriname en het bisdom Paramaribo. De school, die vijfhon derd leerlingen moet herbergen, wordt als project voor de Neder landse ontwikkelingshulp aangebo den. De beginkosten zes ton zijn al beschikbaar. Voor een deel is dit te danken aan de actie Schoolslag van de Uniescholen in Nederland. De zes ton zijn een kwart van de totale bouwkosten. Nederlandse leerkrach ten zullen in het begin het onderwijs aan deze school moeten geven. Dit heeft dr. J. D. V. Polanen, ge volmachtigd minister van Suriname in Nederland, gisteren meegedeeld op de bijeenkomst in het Slot te Zeist, toen het dagblad Trouw een bedrag van ƒ60.000 overhandigde aan de Broedergemeente. Dit bedrag is een gift van de Trouw-lezers voor de jaarlijkse actie, die Trouw houdt rond 5 december. Het is bestemd voor een internaat voor Boslandkinderen, dat de naam „Trouw-internaat" zal krijgen. Wika Rijks, verbonden aan de zen ding van de Broedergemeente, deelde bij deze gelegenheid mee. dat de scholen aangesloten bij de Unie School en Evangelie het vorige jaar ruim een miljoen gulden hebben overgedragen- voor de scholen van de Broedergemeenten in Suriname. De christelijke kleuterscholen brachten niet minder dan een kwart van dit bedrag op. OEGSTGEEST Met dodelijke verwondingen is gistermorgen de 41-jarige Amsterdammer J. J. Slan gen naar het academisch ziekenhuis in Leiden overgebracht nadat hij met rijn auto op de rijksweg onder Oegst- geest in een slip was geraakt. Door opvriezing was het wegdek ter plaatse spekglad. De heer Slangen is j gisteravond aan zijn verwondingen overleden. Kruiswoord-puzzel Horizontaal. 1. wratmeloen, 10. plaaggeest, 11. zangstuk. 12. boom. 14. vertragingstoestel. 16. loot, 17. wandversiering. 19. droog, 21. afk. van Dona, 22. verdriet, 24. deel van een boom, 26. titel van turkse land voogden, 28. "roeipen. 31. hetzelfde, 33. maling, 35. muzieknoot, 37. wa ter in Duitsl.. 39. familielid, 40. tel woord, 42. nobel, 44.. vervoermid del. 45. verdikking der opperhuid. Verticaal. 2. spil, 3. dwaas. 4. stap. 5. bergplaats. 6. vreemde munt, 7. end. 8. aardappel, 9. streek op de grens van N. Br. en Limb.. 13. zeeuwse hoeve, 15. insekt. 18. half. 20. wiel, 23. desgelijks. 25. heks, 27. verstand, 29. jong schaap, 30. lol, 32. honingdrank. 34. broeibak, 36. vroeger, 38. soort hert. 41. bij woord, 43. laatst-leden (afk.). OPLOSSING VORIGE PUZZEL. Hor. 1. valk, 5. slak, 9. ora, 10. Epe, 11. adé, 12. raam, 14. laar, 15. nadelig. 19. karet, 21. toorn, 22. paars. 23. eigen, 26. regalia, 29. rail, 31. edel. 33. are, 34. oor, 35. era, 36. pats. 37. amen. Vert. 1. vork, 2. ara. 3. laan, 4. speer. 6. laag. 7. Ada. 8. kerk, 13. makreel, 14. litanie. 16. danig, 17. lepel, 18. lom, 20. arm, 24. galon. 25. krap, 26. riet. 27. adem. 28. elan, 30. ara, 32. ere. (door Koos Delhaas) WORMERVEER - Op school noem den ze hem Peter, maar zijn eigen lijke naam is Lo Hok Liong. Als hij naar Nederland was gekomen om hier een chinees restaurant te be ginnen had hij daaraan niets hoe ven te veranderen, maar nu hij over enkele maanden predikant in het Brabantse Meeuwen en Dus- sen wordt, ging dat moeilijker. Daarom paste hij zich aan het Ne derlands gebruik aan. Het werd P. H. L. Lo en al twee jaar lang staan de letters drs. daarvóór. Theologisch kandidaat drs. P. H. L. Lo (33) is een man met een verhaal. Niet zo zeer omdat hij de eerste Indonesiër is die gere formeerd predikant in ons land wordt, maar vooral om de inte ressante weg die hij heeft moe ten afleggen om die plaats te be reiken. Zijn soherp verstand en zijn bewonderenswaardig groot en snel aanpassingsvermogen hebben dat, menselijkerwijs ge sproken, mogelijk gemaakt. Opvoeding Peter Lo werd uit Chinese ouders geboren in de havenplaats Waingapoe op Soemba. Zijn moeder is daar ge boren. Zijn vader kwam uit China. Hij kreeg van zijn ouders een christelijke opvoeding: ze lieten hem dopen bij de Nederlandse zendeling ds. P. J. Lam- booy, die nu als emeritus-predikant geestelijk verzorger van het sanato rium Beatrixoord in Appelscha is. Het eiland Soemba was onder het Nederlands bewind zendingsterrein van de Gereformeerde Kerken in Ne derland, zoals het naburige Timor dat was van de Nederlandse Hervormde Kerk, terwijl Flores aan de r.k. mis sie was toegewezen. Slechts een klein percentage van de Soembanese bevol king is Chinees, maar velen van hen traden onder invloed van het werk van dr. B. J. Esser onder de Soemba- nezen tot het christendom toe. Op het ogenblik heeft de sterk groeiende christelijke kerk op Soemba bijna 40.000 leden. De omstandigheden waren van dien aard dat Peter pas na z'n tiende jaar naar school ging, maar hij kon toen ai rekenen als de beste. Dat had hij thuis spelenderwijs geleerd. In goed drie jaar snelde hij dan ook de lagere school door. Op wat latere leeftijd volgde hij een studie aan middelbare scholen in Soerabaja en Bandoeng. Zijn bedoeling was medicijnen te gaan studeren, maar toen hij in Soe- rabaja zijn vrije tijd aan kerkcljik werk ging besteden kwam hij daar in aanraking met de Chinese predikant ds. Oei. die sterke aandrang op hem uitoefende om in de theologie te gaan. De beslissing kostte hem een lange worsteling met zichzelf, maar van de uiteindelijke keus heeft hij nooit spijt gekregen. Vaticaanse autoriteiten verivachten (Van onze kerkredactie) ROME In Vaticaanse krin gen verwacht men, dat de paus in de celibaatskwestie niet be reid zal z\jn, om ook maar iets toe te geven. Officieel onthoudt het Vati- caan zich nog van elk commen taar op de stellingname van de Nederlandse bisschoppen. Men wil eerst het resultaat afwachten van de besprekingen, die kardi naal Alfrink met de paus zal voeren. Maar gezaghebbende woordvoer ders zeggen, dat de celibaatsplicht behoort tot de leer die de paus ver plicht is te handhaven. Daarbij zou hij al zijn gezag verliezen, wanneer hij nu zijn standpunt zou wijzigen, dat hij vooral de laatste tijd zo duidelijk naar voren heeft gebracht. De paus zal, zo verwacht men, naar alle waarschijnlijkheid proberen een openlijk conflict te voorkomen, om de toestand niet nog erger te maken. Men wijst er in dit verband op, dat er steeds vaker en gemakkelijker dispensatie aan priesters wordt ver leend. Maar deze incidentele onthef fingen tasten de celibaatswet als zodanig niet aan. In het vandaag verschenen num mer van de Osservatore del la Dome- nica geeft Brederico Alessandrini tommentaar op de uitspraak van Noordwijkerhout. Dit artikel was blijkbaar al geschreven voordat het communiqué van de Nederlandse bisschoppen bekend werd. Roeping Alessandrini zegt, dat de meeste sprekers in Noordwijkerhout de in druk wekten, dat zij het priesterschap niet zozeer als een roeping zien, dan wel als een beroep, dat in wezen niet verschilt van andere groepen. Men redeneert: als een dokter, een advo caat of een leraar trouwt, waarom mag de priester dat dan niet? Zij die zo redeneren, zijn blijkbaar vergeten dat wie voor het priester- DRIEBERGEN Ds. W. Glashou wer, hervormd predikant te Drieber gen, zal een functie krijgen bij de evangelische omroep DEO, die 1 april van start zal gaan. Wat die functie precies zal zijn kan ds. Glashouwer op het ogenblik nog niet zeggen, om dat dat nog moet worden geregeld. In overleg met de wijkkerkeraad zal hij 's zondags in de eigen ge meente blijven preken en het belang rijkste pastorale werk doen. Wel zal schap kiest, zich daarmee geheel aan God wijdt en aan zijn naasten, die hij moet leiden en steunen. Volgens Alessandrini is het pasto raal concilie buiten zjjn boekje ge gaan. De duideljjke bedoeling was, te komen tot een stemming en de bis schoppen daaraan te binden. Deze opvatting, die de kerk als een soort parlementaire democratie ziet, strookt niet mot de geest van het Vaticaans concilie. Hij beweert dat de Nederlandse bischoppen hoopten dat een eind stemming te vermijden was. Maar in die hoop werden zij bitter teleur gesteld. Ook het gelovige volk was verbijsterd. ARNHEM Van 18 tot en met 21 september, uitgezonderd zondag 20 september wordt in de Eusebiuskerk het vierde Internationale Orgelcon cours gehouden. Initiatiefneemster is de Stichting Internationale Orgelda gen Rijnstreek uit de Gelderse hoofd stad. Deelneming staat open voor jonge organisten uit de Rijnstreek (Duits land. Frankrijk, Zwitserland. Luxem burg en Nederland). Naast de orgel voor het wijkwerk enige hulp wor- j concerten worden tevens de den aangetrokken. Deze regeling zal I naamde Rijnstreekconcerten gehou- voorlopig voor een half jaar van j den op de meest bekende orgels in kracht zijn en ingaan op 1 april. Gelderland en de grensstreek. Zondagsrust meent (Van een onzer medewerkers) GOUDA Het vierde gebo heeft onder de Nieuwtestamen tische bedeling niets van haa kracht verloren. Dit betoogde de heer E. de Gru uit Utrecht in zijn openingswoord tweede voorzitter op de jaarvergai ring van de vereniging tot bevord ring van de zondagsrust en de zoi dagsheiliging. De oorzaak, dat dit gebod zo diskrediet is geraakt, zocht de het De Groot in de toenemende o kerstening. „Tegen alle waarsch wingen in gaat ons volk op dit heifl ze spoor voort. Gods oordelen kunn dan ook niet uitblijven. Eén van dn oordelen is de verharding," zei hij. „Zondagsrust" stelt zich ten het volk terug te roepen tot de v en tot de getuigenis. Ook tot onde houding van het vierde gebod, wa door Gods eer verhoogd en het h van het volk bevorderd zou'word! Het verslag van de secretaris, heer G. J. H. ter Weel uit Ede, maa te duidelijk, dat de vereniging, nu vijftien jaar bestaat, ruim 65 leden telt. Met woorden van dank voor door hen verrichte arbeid afscheid genomen van de heer Weel en administrateur de heer van der Zwaag uit Bameveld. In bestuur werd de heer J. Reyers Culemborg gekozen. Ds. F. Mallan uit Gouda sprak slotwoord naar aanleiding van Psa 118:24 „Dit is de dag, die de Hef gemaakt heeft; laat ons op dezel ons verheugen en verblijd zijn." Hij ging in 1958 studeren aan de Theologische Hogeschool in Djakarta en werd daar behalve student ook docent, want hij gaf er, als assistent, Griekse les aan zijn mede-studenten. In die tijd genoot hij gastvrij onder dak bij prof. Verkuyl thuis. Begin 1964 deed hij kandidaatsexamen, waarna een stage in Djakarta volgde. Kandidaat Lo wilde nu naar Ame rika om zijn doctoraal te gaan halen. Toen echter de diplomatieke betrek kingen tussen Nederland en Indonesië werden hersteld kon dat gemakke lijker in Nederland gebeuren en de keus viel op Kampen. Toen hij er in september 1964 aankwam sprak hij geen woord Nederlands, zodat hij zijn eerste tentamen in het Engels moest doen. Koppeling Op een gelukkige dag nam hij het besluit een oude kennis te gaan op zoeken. Hij was aan de weet geko men dat een van zijn vroegere onder wijzers van de lagere school op Soemba, de heer F. Smit, nu direc teur was van het Nederlands Bijbel Instituut „De Koppel" in Doorn. Het werd een hartelijk weerzien, maar nog hartelijker werd de ver standhouding die volgde uit de ken nismaking met een studente die hij daar ontmoette. Zij was van huis uit rooms-katholiek, maar van jongsaf sterk geïnteresseerd in het protestan tisme. Haar betrekking als onderwij zeres in Haarlem had ze opgezegd om zich met de studie aan het Doornse internaat te gaan oriënteren op de Bijbel en op het christen-zijn in de wereld. En toen die twee elkaar had den ontmoet maakte „De Koppel" zijn naam waar,.. Nadat de heer Lo in januari 1968 zijn doctoraal examen had gedaan, keerde hij, met zijn vrouw, die intus sen in Kampen in de gereformeerde kerk belijdenis had gedaan, terug naar Indonesië, waar hem een benoe ming als docent aan de theologische school in Koepang op Timor in uit zicht was gesteld. Daar aangekomen werd echter dui delijk dat die benoeming door plaat selijke en gezinsomstandigheden niet zou kunnen doorgaan. Na ongeveer acht maanden keerde het echtpaar naar Nederland terug. Voor mevrouw S. G. Lo-de Laat is het verblijf in Indonesië een on vergetelijke belevenis geworden. Ze maakte er kennis met haar vriende lijke schoonouders, met de streek en de samenleving waarin haar man was opgegroeid, met de schoonheid van het Indonesische eilandenrijk, maar ook met de schrijnende tegenstellin gen tussen arm en rijk, vooral in de grote steden op Java. Rondpreken Om nu ook in Nederland beroep baar te kunnen worden was het nodig dat de heer Lo in Kampen nog eens het préparatoir examen aflegde. Toen dat was gebeurd, eind vorig jaar, kon het „rondpreken" beginnen, wat re sulteerde in vier beroepen: Meeuwen en Dussen in Noord-Brabant, Scha- gen in Noord-Holland, Echten in Friesland en Hasselt in Overijssel. De keus viel op de eerste gemeente (eigenlijk twee gemeenten die zoals dat heet „voor de Dienst des Woords zijn gecombineerd"), die ook het langst van de vier vakant is. In de ruim vier jaar dat drs. Lo nu in ons land woont is zijn Visie op de taak van de kerk niet anders gewor den dan die in Indonesië al was. Hij zegt: „De kerk moet uit haar isole ment; zij heeft een profetische taak voor het maatschappelijk leven. De kerk moet zich bemoeien met wat in de samenleving gebeurt en daarin duidelijke uitspraken doen; dat ge beurt nog te weinig." reldwijde blik proberen te geven. Hij hoopt ertoe te mogen bijdragen dat de kerken, en de kerkleden, nog dui delijker hun taak voor de wereld gaan zien en uitvoeren. Op een nog nader vast te stellen zondag, vroeg in het komend voorj/aar zal de Israël-predikant ds. J. M. Snoek, die op het ogenblik tijdelijk in Wormcrveer woont en daar een goede vriend van de familie Lo is gewor den, de nieuwe predikant van Meeu wen en Dussen in zijn ambt beves tigen. In de al zo lang leegstaande Brabantse pastorie zal de verle den jaar op bevrijdingsdag gebo ren zoon van de heer en me vrouw Lo, die de zinvolle namen Immanuël Peter Alexander kreeg, straks het zonnetje van zijn ouders zijn. En bezoekers zullen daar kunnen rekenen op een charmante en vriendelijk- gastvrije ontvangst. Wie zelf van een groot aanpassingsvermogen hebben blijk gegeven verstaan kennelijk voorbeeldig de kunst ook anderen het aanpassen ge makkelijk te maken. (Van onze kerkredactie) ROME Paus Paulus het eel gisteren nog eens nadrukkelijk de uitspraak van het secretaria n In voor de eenheid onderstreep waarin intercommunie verbodf wordt. De weg naar de eenheid is zaam langzaam en geleidelijk, zei paus. Maar de intercommunie is afwijking van het goede pad. sprak op zijn wekelijkse audiënti Volgens de paus is intercomi een illusie, zolang men niet een; geloof en een identiek en priesterschap heeft. Hij zei ook, dat het probleem' de eenheid niet opgelost kan zonder het gezag en het charisw de eenheid, „dat naar wij gelwen goddelijk prerogatief van Petrus is Petrus kan niet afzien van eisen." LONDEN Namens het Michi jj"j -legioen heeft de heer Louis Knui mr der te Amsterdam een telegram rien stuurd aan kardinaal Willebrands, c^e voorzitter van het Vaticaanse seen jd riaat voor de eenheid. Knuvel w.ar vraagt de kardinaal in te grijpen ang{ de intercommunies, die komende tfe dag weer in enkele kerken in Nei land zullen worden gehouden. „De bisschop van Breda gaf refcre enkele malen toestemming tot i 6t L intercommunies, zondag zelfs in ra |ceds kerken. Toen hem op uw laatste creet werd gewezen, weigerde hij ijk a te grijpen", aldus het telegram. wan Gisteravond kwam het in Liverp tot vechtpartijen tussen de politie militante protestanten, die een c menische dienst in de kathedraal stoorden. In deze dienst preekte dinaal Willebrands voor 1400 mens Toen hij de kansel besteeg, rie; ongeveer 75 mannen en vrouwen koor „Geen paperij hier". De po! werkte hen naar buiten. Een i 3 zakte ineen en stierf aan een hart: nrt3 lamming. 'n Arts Afstand NED. HERV. KERK Beroepen te Giessen-Nieuwkerk (vac. G. Th. Vollebregt - toez.): S. W. Verploeg te Leerdam. Aangenomen naar Hilversum: C. v. d. Bosch te Gorkum; de benoeming t. pred. bijz. werkzaamh. (zendings diaconessenhuis te Amerongen): G. Kaastra aldaar. GEREF. KERKEN Beroepen te Gorkum: T. L. H. Pie- terse te Culemborg. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-west: M Vlietstra te Werkendam; te Sneek: M. W. Nieuwenhuijze te Delft; te Apeldoom-zuid: J. Plantinga te Ro zenburg. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Oosterland: D. Hak kenberg te Dordrecht Vrijgemaakte synode besluit: Een van de dingen die hem bij zijn komst in Nederland het meest hebben bevreemd is de nog grote afstand tus sen hervormden en gereformeerden. Zijn eigen binding aan de gerefor meerde kerk is logisch verklaarbaar uit het feit dat de gereformeerde zen ding nu eenmaal het christendom op Soemba heeft gebracht en daar het monopolie heeft bezeten. In Kampen heeft hij zich in de wordingsgeschiedenis van de gerefor- j meerde kerken moeten verdiepen, maar tegelijk heeft hij zich erover verbaasd dat na zo lange tijd dé te genstellingen nog zo aanzienlijk zijn. Wat de zending betreft is kandidaat Lo ervan overtuigd dat er voor de kerk nog veel te bereiken valt, niet in het minst op het sociale of diakonale vlak. In het algemeen leeft naar zijn mening bij de kerken nog te weinig zendingsbesef: er is ook onvoldoende kennis van wat er werkelijk bij de jonge zendingskerken gaande is. Om daarin verbetering aan te brengen zou de heer Lo het toejui chen als, om zijn eigen geboortegrond nu eens als voorbeeld te noemen, Soembanese predikanten, en niet Ne derlandse missionarissen, in het zen dingsblad voorlichting zouden kunnen geven. Wijde blik In zijn toekomstig werk als predi kant wil kapdidaat Lo de gemeente die hem wordt toevertrouwd een we- (Van een onzer medewerkers) HOOGEVEEN De Gerefor meerde Kerken (vrijgemaakt) zullen geen deputaten meer voor samenspreking met de Christe lijke Gereformeerde Kerken be noemen. Dat heeft de synode gis- tren met algemene stemmen be sloten. Tegelijk hee/t do synode een drin gend verzoek aan de Christelijke Ge reformeerde Kerken gedaan alsnog gehoor te geven aan het appel van de synode van Amersfoort-west 1967. om samen metterdaad de weg te kunnen betreden tot vereniging van beide kerken. De synode besloot -dit te doen met de ootmoedige bede, „dat de Heilige Geest de harten in de Christelijke Gereformeerde Kerken en in de Ge reformeerde Kerken (vrijgemaakt) moge brengen onder de klem van de eis van Christus om tegenover het valse eenheidsstreven en te midden van de afval onzer dagen, de ware kerkelijke gemeenschap te zoeken en te oefenen met hen die vasthouden aan het geloof dat eenmaal de heili gen is overgeleverd." In de discussie vroeg ds. C. J. Breen uit Katwijk zich af, of de Christelijke Gereformeerde Kerken de Acte van Afscheiding niet hebben losgelaten. Ds. D. van Houdt (Uithui- zermeeden) zei dat het het wonder van de twintigste eeuw zou zijn als de Christelijke Gereformeerde Ker ken en de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) elkaar zouden vinden. Wij zullen er de schuld wel van krijgen als het contact verbroken wordt, zei ds. Van Houdt. Maar toen Aan in d mui pen ttfur ngeli ndig ilksg Hn A de Christelijke Gereformeerde K afd ken indertijd contact zochten met ,n Gereformeerde Kerken en met )rcjt Gereformeerde Kerken (vrijgemai ve, beide was het al mis. Toen had ge d wij al kunnen zeggen dat het zo ging. Christus vraagt van ons nd' dat we vrijblijvend wat conta ieggen. I Sectarisch De praeses, ds. J. Kok, vond II onjuist het woord oecumenisnw LEI gebruiken. Men moet dergelijke tj rijd ringen achterwege laten. Boven in ei is het het typerende van de oeci hooi ne van 1970 dat men het eigene ven begraven en de Christelijke Gert meerde Kerken zijn juist beducht g het eigene te verliezen. Hij m« offie dat daarin het sectarisch kan e?jn| van de Christelijke Gereform» Gev Kerken openbaar kwam. Pl g De rapporteur van de comml "n&i ds. H. J. de Vries uit Marien! «wc herinnerde aan de situatie op de ri-,v node van Kampen 1951. Deze syi enS| wilde de kerkelijke eenheid zoe 0 Toen is al gewezen op de negal kanten van de Christelijke Gert pda- meerde Kerken, bijvoorbeeld op e vleugel, die men wel zwaar noemt J5® T Men moet ook rekening hoi ae met gezonde geluiden, zoals die prof. dr. J. van Genderen die c[' gezond schriftuurlijk ari£...ül geschreven heeft over roeping en gcd^uicvtru iu:i L UVCL iuc^iiig c kiezing in de jubileumbundel V8! Theologische Hogeschool in A or doom c' Nadat de beslissing gevallen heeft de praeses ds. J. Kok de 1 .5' uitgesproken dat de Christélijke - 'e reformeerde Kerken de kans aan- n pen om gewaarschuwd te wof voor de strikken van de laatste 'au. i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2