Dampo Waarschuwen tegen nieuwe theologie in onderwijs Apartheidspolitiek kan stranden op tijdgebrek Libanon? Kerk van Thiiringen kapt haar laatste band met Westen Een woord voor vandaag Vereniging van christelijke onderwijzers wil meer samenbundeling in de strijd Uw probleem is het onze... Puzzelhoek Duits theoloog: Christus woonde in Kapernaüm Spaanse YMCA Prof. Runia na bezoek aan Zuid-Afrika Politie dreef arbeiders uit kerk BEROEPINGSWERK te De laatste zin van gisteren luidde: soms zijn we zo ver op de geeste lijke weg gegaan, dat we op de aardse weg op onze schreden moeten terugkeren. Zo verging het Jozef en Maria. Ze waren zo bezig met wat zij geestelijk beleefd hadden dat zij Jezus vergaten. Velen zullen op deze oudejaarsavond wel klagen dat dc kerk nog minder invloed heeft dan vorig jaar, dat de afval nog weer is toege nomen, dat de cijfers van de kerkgang nog verder zijn geslonken, dat de secularisatie nog verder om zich heen heeft gegrepen als een niet te stuiten, laaiende bosbrand. Er zijn inderdaad redenen om aan het einde van dit jaar wat geestelijk in de put te zitten. Maar ik wil me toch vanavond niet richten tot hen die nog verder van het geloof zijn 'afgeweken in onze ogen. Ik wil me richten tot hen die dit jaar zo heel erg met de geestelijke dingen zijn bezig geweest, die scherp de nood in het leven van anderen hebben gezien, die met zekerheid konden zeggen dat die ander van Jezus Christus is afgedwaald. Kan het misschien zijn dal u net als Maria en Jozef in het gedrang van de. terugkeer naar het oude huis, Jezus bent kwijl geraakt? Kan hel zijn dal u zo bezig was met hemelse zaken dat u uw aardse plichten bent vergetenDan zult u terug moeten net als Jozef en Maria, niet naar het geloof van de vaderen, maar naar de ontmoe ting met de Vader. Met minder mógen we niet tevreden zijn. WOENSDAG 31 DECEMBER We lezen vandaag: Judas 117-25 We lezea morgen: Genesis 1:1-19 (Van een onzer verslaggeefsters) UTRECHT „Overal komt verzet tegen tendensen, die ons christelijk leven van het christe lijk karakter willen beroven. We moeten samenbundeling zoeken op ieder terrein, zoals dat van de pers, radio enzovoort om ant woord te geven", aldus de heer IJ. Jacobs, voorzitter van de Vereniging van christelijke on derwijzers. Gisteren hield deze vereniging haar algemene vergadering in Utrecht, door veertig leden bijgewoond. Hoofdzakelijk onderwijzend perso neel van orthodoxe signatuur is bij deze vereniging aangesloten, die zich verleden jaar niet heeft aangesloten bij de grote Protestants Christelijke Onderwijzers Vereniging (PCOV). „Wij moeten de kraeiiten samen bundelen in de «rijd voor bet christelijk onderwijsai dus de heer „Wat is christelijk en wat is in het woord christelijk? Dai Een majestueus panorama met. wat schaatsers als minuscu silhouetten een droomgezicht voor de velen die het jaar 197^: „al schaatsend" willen binnengaan. En overal in het land is ijskoorts voelbaar: Nederland, als een van de weinige Europe: landen waar de griepgolf aan voorbijgaat, kan zich ongestoor wijden aan de wintersport, thuis of elders Voor de scheepvaart is al dit vorstig gedoe wel wat lastig zoals in Amsterdamwaar door het doorzetten van de vorr het Buiten-lJ ontoegankelijk is geworden. Hier een dichtg vroren gedeelte ervan tussen de Schellingwoudebrug en Oranjesluizen. El l elo Brieven die niet rijn voorsten van naam en adres dunnen niet in behandeling worden eenomen. Ge heimhouding Is vertekerd. Vracen die niet onderlloc met elkaar In verband staan moeten in afzonder lijke brieven worden eesteld. Per brief dient eeD ruiden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Onlangs kwamen we voor bij het aquaduct bij Roelofa- rendsveen, juist toen er een boot over de autoweg voer. We waren zo enthousiast dat wc het fotograferen wilden, maar dit bleek niet mogelijk omdat men op de weg niet mag stil houden. Hoe kan ik aan een derge lijke foto of ansicht komen! Antwoord: Te Roelof arendsveen bleek geen zaak te zijn, waar derge lijke foto's e.d. te krijgen waren. Het gemeentebestuur adviseert u zich te wenden tot de directie Zuid-Holland van de rijkswa terstaat. Van Speykstraat 25. Den Haag. want deze heeft de aquaduct in beheer. Raad van lezer: Naar aanleiding van uw antwoord inzake het losma ken van een vastgedraaide glazen stop, weet ik een zeer eenvoudig middel, namelijk tegen de buiten kant zachtjes met een ander glas tikken. Dit kan ook als twee gewone glazen in elkaar zitten. Vraag: Mijn dochter van 16 jaar is eind juni van school gekomen en half september gaan werken. Heb ik dan voor het derde kwartaal recht op kinderbijslag. Antwoord: Neen. want de toestand op 1 juli is beslissend. Zij stond niet meer ingeschreven bij een dagonderwijsinstelling en het stond ook vast dat zij op 1 augustus niet meer naar school zou gaan. Had uw dochter na 1 juli vakantie ge kregen. dan had u wèl recht gehad op kinderbijslag. Raad van lezer: Een goedkoop middel om een kruiwagen met schelpen te versieren is deze dun insmeren met slappe stopverf en daar de schelpen even in aandruk ken. Als de stopverf hard wordt, houdt het wel. Gebruikt men te veel stopverf, dan gaat het brokkelen en kruimelen. U kunt ook kit ge bruiken. maar dat is niet zo mooi. De tuinders gebruiken veelal kit omdat de spreeuwen de stopverf aanpikken. Vraag: Wij zijn verzekerd voor een ziekenhuis, operatie en verdere bijkomende kosten. Op de tarieven lijst staat dat hierbij ook inbegrepen zijn de aanschaffing van kunstlede maten tot een bedrag van 1500. Nu weigert men een prothese voor een afgezette borsl te vergoeden, daar dit niet tot de ledematen behoort. Antwoord: Er zijn enkele ziekte kostenverzekeringen. die een zoge naamde mamma-prothese gedeelte lijk vergoeden, zoals aanvtil- lingsfondsen van de ziekenfondsen, maar 80 pet yan de verzekeringen gaat niet verder dan een kleine bij drage. alleen voor kunstledematen. Een goed zittende b.h. kan zeer goed in de behoefte voldoen. Vraag: Is er in Nederland een christelijke bond voor uitvaartver zorging? Antwoord: Er is een protestants christelijke bond van begrafenison dernemers. Het adres is hetzelfde als dat van de Nederlandse centrale voor het begrafenisbedrijf, Wasse- naarseweg 27. Den Haag. Vraag: Waarom worden in de meeste landen op zondag verkiezin gen gehouden? Antwoord: In landen waar men de principiële bezwaren minder telt dan in Nederland en waar geen op komstplicht bestaat, kiest men de zondag, omdat dan de meeste mensen vrij hebben en er gemakke lijker toe komen om te stemmen. Ook acht men het voordeel dat de leden van de stembureaus hun an dere werk niet behoeven te verzui men. Verder zijn de communicatie middelen op zordaeen minder bezet (Van onze kerkredactie) BERLIJN De kerk van Thiiringen is de eerste kerk van Oost-Dnitsland die de naam „Evangelische Kerk van Duits land" uit haar kerkorde heeft geschrapt. Ook werd de naam van de „Verenigde Evangelische Lutherse Kerk van Duitsland" geschrapt. Tot nu toe behoorde deze kerk officieel nog tot beide overkoepelende organen voor zowel Oost- als West-Duitsland. Deze kerk werd tot nu toe geleid door bisschop Moritz Mitzenheim. Hij is vooral bekend geworden door zijn verzoenende houding ten aanzien van het huidige communistische regime. Tijdens de bijeenkomst van de sy node, begin december, zo is nu be kend geworden in West-Berlijn, heeft deze 78-jarige bisschop zijn aftreden aangekondigd. Hij wil zich volgend jaar uit het ambt terugtrekken. In de oorspronkelijke artikelen van de kerkorde, die nu geschrapt zijn. wordt uitgesproken dat een bisschop gekozen zal worden in overleg met de EKD de Duitse Kerk het overkoe pelende orgaan van alle Duitse regio nale kerken en van de VELKD. het overkoepelend orgaan van alle lu therse kerken in de beide Duitslan- den. De nieuwe Bond van Oostduitse kerken behoeft niet gekend te wor den in de keuze van een nieuwe bis schop. BIJ VERKOUDHEDEN Verdediging De Evangelisch Lutherse Kerk van Thüringen werd precies vijftig jaar geleden gevormd door fusie van een aantal kleine regionale kerken. In Kruiswoord-puzzel Horizontaal. 1. plaats in Italië. 5. insektenetend zoogdier, 9. hachelijk, II. ongemanierd, 13. jongen, 15. lof. 17. vrouw, 18. zwaardvis, 19. plaats in Limb. 21. kant van een stroom, 22. schaaldiertje, 24. tel woord (Duits). 26. vreemd, 27. Myth, figuur. 28. plaat, in Frank rijk, 30. moedige zelfstandige vrouw, 31. lieve persoon, 32. syndi caat (afk.). 33. plaats in Zeel. Verticaal. 2. plaats in Fricsl.. 3. ar tikel van een wet. 4. wandversie ring, 5. ieder. 6. op die plaats, 7. gelijk, 8. rivier in Spanje, 10. niet gesloten. 12. voegzaam. 14. wereld deel, 16. voorval, 19. thee (eng.), 20. ingewand van haring, 21. onzin delijk, 22. gewicht, 23. sterrit. 24. endc, 25. reukzintuig. 27. romeins keizer, 29. sediment (afk.), 30 wig. Oplossing vorige puzzel. Hor. I. s, 2. ets. 3. leest, 4. Mengel, 5. periodiek. 6. stenografie. 7. smoorheet. 8. paradijs. 9. offer. 10. gil, II. c Vert. I. stenografie I zijn herdenkingsrede verdedigde bis schop Mitzenheim zich tegen de beschuldiging dat hij te lang bis schop is gebleven. Hij wilde de opbouw van zijn kerk afronden, zo zei hij. Kennelijk is dat nu gebeurd, nu de band met West-Duitsland in ieder opzicht is verdwenen. Mitzenheim verdedigde zich ook tegen de aanklacht dat hij zich teveel gericht had naar het com munistisch regime. Hij had, zei hij, altijd het beste met zijn kerk voorge had. (Van onze kerkredactie) BONN Aan de vele theo rieën over de afkomst van Je zus Christus is er weer een toe gevoegd. Volgens de jonge Duit se theoloog Hartmut Stegemann woonde Jezus niet in Nazereth. maar in Kapernaüm. Hij zei dit tijdens een college waarin hq zqn ambt aanvaarde van lector aan de universiteit van Bonn. Letterlijk zei hij: „Jezus stamt niet uit het afgelegen roversnest Naza reth, noch uit Bethlehem". Toch wil de hij niet beweren dat Jezus ook in Kapernaüm geboren was. Daarover bestaat geen zekerheid. Maar hij is er wel opgegroeid, volgens deze theo loog. Jezus heeft Nazareth zelfs nooit ge- i zien, meent Stegerrrann. Daarom moet hij ook niet „Jezus van Nazareth" i genoemd worden. Volgens de jonge lector is het misverstand ontstaan, doordat Jezus ook wel „De Nazarener" genoemd werd. Dat heeft evenwel niets te ma- ken met een afkomst uit Nazareth. Het woord betekent veeleer „voor het i gericht Gods behoeden." Dank zij een permanente voorlief- de voor het kerstevangelie zoals dat door Lucas wordt verteld is de idee ontstaan dat Christus in Bethlehem geboren zouden zijn. Door de verbastering van deze uit- irukking dachten de schrijvers van de evangeliën dat Christus uit Naza reth kwam. Zij wisten nog wel dat Jezus uit Galilea stamde, maar niet meer uit welk dorp. aldus deze theo loog uit Bonn. MADRID De regering van gene- raai Franco heeft Spaanse jongeren toestemming gegeven een eigen YM CA te stichten. De organisatie heeft zich in oktober al officieel geconsti- tucerd. De nieuwe vereniging begint met negentig leden. Voorzitter werd Enri que Mlret Magdalena een voor- 1 aanstaand lid van de Rooms Katho lieke Kerk. Zowel protestanten als rooms-kathoüeken maken namelijk deel uit van de nieuwe vereniging. Tot secretaris-eeneraal werd José Galeote benoemd, die reeds in Brazi-- iië voor de YMCA werkzaam geweest n. 1 zaJ in de toekomst een «eer belang rijke rol gaan spelen." Antwoord Het antwoord op beide vragen luidde: Alleen wanneer het onderwijs plaats heeft in gemeenschap met Christus, in liefde uit Christus en naar het woord van Christus. De voorzitter zag dreigende geva ren, want op een vergadering die tot doel had leiding te geven aan het christelijk onderwijs (PCOV-rede) is indertijd gezegd, dat men vooral re kening moest houden met schriftkri tiek. In dit verband werden de na men van prof. Kuitert en Augustijn genoemd. „Als deze gedachten doordringen tot ons christelijk onderwijs dan is het met de christelijke school gedaan, j Een ding moet vaststaan, dat we in j deze zaken een duidelijk standpunt 11 moeten innemen, gebonden aan Christus, zoals Hij in de Schrift wordt meegedeeld, waarachtig God en waarachtig mens. We moeten de Schrift aannemen zoals hij zich voor doet aan ons. Ds. A. Vergunst predikant van de gereformeerde gemeente te Rotter dam, behandelde als tweede spreker zeer uitgebreid het onderwerp „De betrouwbaarheid van het Woord van God en het bijbels onderwijs". Noch bij Luther, noch bij Calvijn zal men enige steun voor de heden daagse nieuwe theologie verstaan, constateerde hij. Verder pleitte hij voor eerherstel van Kuyper en Ba- vink, die onlangs in het blad Voorlo pig door prof. Augustijn in hun ver weer tegen de vrijzinnigheid in het ongelijk zijn gesteld. Universiteit „Zij hebben voor het Woord Gods tegen het modernisme gestreden op een wijze, die lof verdient. Het is zo droevig, dat vanuit de universiteit, die Kuyper heeft gesticht nu zo'n stroom van literatuur komt, die in deze opzichten zo gevaarlijk is. Ds. Vergunst waarschuwde voor het modernisme, waarvoor de gere formeerde deuren zijn opengegaan. Kuitert zegt, dat de Heilige Schrift de verpakking is varf Jezus Christus, maar wie maakt uit wat de verpak king is en wat de inhoud? Wat is de mens, dat hij de verpakking eraf haalt? Wie eenmaal deze weg opgaat, wie aan de betrouwbaarheid van de Schrift tornt is bezig het geheel van de Schrift aan te tasten. Dan blijft het niet bij Genesis 1-11, maar dan komen we zover, dat er van de waar heid niets meer overblijft. ■S am ■i SAN SEBASTIAAN. Spanje De Spaanse politie heeft 22 metaalarbei ders uit een kerk verwijderd. Een maand geleden waren zij daar gaan zitten om te protesteren tegen hun ontslag. De arbeiders werden ontslagen na dat de 3000 werknemers van de fa briek in Zumarrag bij San Sëbasti- aan gingen staken. Ze eisten in de fabriek meer veiligheid en hygiene en ook meer loon. De fabriek is in middels door de directie gesloten. Volgens een mededeling van de Spaanse regeringsvoorlichtingsdienst was de situatie in de kerk „een be dreiging voor het normale leven". (Van onze kerkredactie) GEELONG, Australië „De gemiddelde „Afrikaner" kan van de vroege morgen tot de late avond over politiek praten", constateert de gereformeerde Nederlandse theoloog in Austra lië en voorzitter van de Gerefor meerde Oecumenische Synode, prof. dr. K. Runia. Hq heeft een bezoek aan Zuid-Afrika gebracht en geeft in het Centraal Week blad zijn persoonlijke indrukken Het samenleven van verschillende rassen is altijd karakteristiek ge weest voor Zuid-Afrika, schrijft hij, maar pas sinds de grote Ban toe-stroom naar de steden begon is het een probleem geworden. Nu staan meer en meer groepen tegeno ver elkaar. Prof. Runia vervolgt.: Het is echt niet alleen maar een zaak van huidskleur. Vele andere factoren spelen ook een grote rol. De NED. HERV. KERK Aangenomen naar Terneuzen als pred. v. bijz. werkzaamh.. ziekenhuis- pred. v.h. Julianaziekenhuis: AJ. Mooy te Silvolde. Bedankt voor Barneveld: G H. v. Kooten te Delft GEREF. KERKEN Aangenomen naar Pieterburen (te vens evang. pred. in de classis Warf- fum): M. v. d. Werff te Niezijl. Bedankt voor Grijpskerk (Gr.): C. v. Ommen te Werkendam. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen te Vroomshoop: A. C. Haitsma te Zaamslag. Bedankt voor Smithville (Ont.-Can.): M. Brandes te Hengelo. blanken zijn westerse mensen met een hoge mate van westerse cultuur en een behoorlijke technische ont wikkeling, terwijl de bantoes over het geheel nog volkomen primitieve mensen zijn met hun eigen primitie ve cultuur, die totaal anders is, dan onze westerse. De blanken, met name de Afri kaans sprekende blanken, zijn christenen, terwijl de grote meerder heid van de bantoes nog hun oude heidense religie aanhangen, een re ligie die vooral in voorvaderver ering gekenmerkt wordt. Politiek schept deze situatie grote problemen en spanningen. Ze zijn al lemaal burgers van hetzelfde land. Maar kun je ze op dit moment alle maal al gelijke politieke rechten ge ven? Is het mogelijk om het funda mentele beginsel van onze westerse democratie: „one man, one vote", hier toe te passen? Mijns inziens is het volkomen dui delijk, dat een dergelijke toepassing op dit moment het hele machtseven wicht zou verbreken. Een enkele ver kiezing zou alle regeermacht in han den van de bantoes kunnen leggen, d.w.z. in de handen van dat deel der bevolking, dat nog primitief is. Locaties Na even te zijn ingegaan op het ontstaan van de apartheidsideologie beschrijft hij de „locaties", die zijn toegewezen aan verschillende rassen- groepen: „Ik ben er wel zeker van, dat het elke buitenlander tegen de borst stuit, die eindeloze rijen kleine eentonige huisjes." Maar hij heeft ontdekt dat een locatie er ook anders uit kan zien. Die locaties zijn echter maar één aspect van de regevingspolitiek en volgens prof. Runia het minst pretti ge. Ze zijn verbonden met de zoge naamde „kleine apartheid", die eist (Van onze kerkredactie) LONDEN Kana, waar Jezus water in wqn veranderde tij dens een bruiloftsfeest zou niet in Galilea, maar in het zuiden van Libanon hebben gelegen. De inwoners van dit dorp beweren zelfs de stenen vaten terugge vonden te hebben waarin de wqn aan de bruidegom werd aange boden. Bovendien toont de bevolking trots een reliëf, in een berg uit gehakt, van twaalf figuren die om een grotere figuur zqn ge schaard. Dat reliëf is niet lang geleden ontdekt. Het iou Chris tus met zijn twaalf discipelen uitbeelden. Fawzi Haddad eri Evelyn Massoud, correspondenten van de Britse Guar dian, hebben het dorp bezocht en de man die de eerste opgravingen heeft verricht geïnterviewd. De zestigjarige amateur-archeoloog Moussa Amer is al 25 jaar bezig om te bewijzen dat niet het Galilese Ka- na, maar zijn dorp het Kana is waar het wonder plaatsvond. Hij begon voor het eerst iets van de belangrijkheid van zijn dorp te beseffen, toen hij in het Afrikaanse Dakar, waar hij zich had gevestigd, in contact kwam met de jood Mauri ce Leve. Deze man beschreef precies wat er onder de grond van het dorp verborgen lag. Er moest een tempel zijn, en ten oosten daarvan eén bron en graven en ook catacomben. TERUG Amer ontdekte dat de stukken land die hem toebehoorden precies ten oosten van de tempel lagen. In aller ijl verkocht hij zijn zaak in Senegal en ging terug naar zijn Libanese dorp om te gaan graven. De inwoners lachten hem eerst uit, maar toen hij op de oude ruïnes stootte, begonnen zij in hem te geloven. Volgens Amer kan het Kana in Ga lilea. dat nu Kfar Kenna heet. vlak bij Nazareth, niet het Kana van het evangelieverhaal zijn. De Arabische naam van Kana luidde „Kana al Ja- lil". Dat betekent niet Kana van Ga lilea, maar Kana van God. Het dorp werd genoemd naar de tempel die er was, zegt Amer. Hij heeft in zijn grond vijf stenen kruiken gevonden. Maar toen moest hij zijn opgravingen stopzetten in op dracht van de regering. Die maakte hem duidelijk dat hij wel de grond mocht bewerken, maar er niet in mocht graven, want alle oudheden zijn regeringseigendom. Amer is boos op zijn regering, omdat zij het onder zoek niet heeft voortgezet. STEUN Inmiddels heeft Amer ook steun gekregen van een dichter-filosoof in Libanon, Aki. Volgens deze man werd in Galilea nimmer een dorp naar de streek genoemd. Hij vindt 3at hij daarmee bewezen heeft dat Kana al Jalil niet Kana van Galilea maar het Kana van God is. Ook heeft hij ontdekt dat de kerk vader Hiëronimus al schreef dat Ka na twaalf kilometer ten westen van Tyrus ligt. Dat moet het Kana van zuidelijk Libanon zijn. >ld1 dat blanken en bruinen niet sanfes zitten op een bank of in een kerk ouc zonnebaden op het strand. Prof. Runia schrijft dan over .grote apartheid" dat wil zeggen poging om aan de verschillende e sen en volken hun eigen deel van h land te geven en ze zodoende all maal gelegenheid te geven zich overeenstemming met hun struct! r en cultuur te ontwikkelen. Statenbond In de toekomst moet dit dan leiol tot een soort statenbond v Zuid-Afrika die uit zelfstandige i ties bestaat. Prof. Runia vervolgt: Persoonlijk geloof ik niet dat m van Christelijk standpunt bezwaï hoeft te hebben tegen de zgn. apartheid" als zodanig. Ik ben wel bereid om toe te geven dat t retisch dit de beste oplossing is. De grote vraag is echter: is er g noeg tijd voor de uitvoering van-j grote plan? Zijn ze niet veel te 1 begonnen? Betekent dit alles niet ej race tegen de klok, een race die I Zuidafrikanen wel moeten verlies Een van de grote voorwaarden u de economische ontwikkeling van i an zgn. „thuislanden" zodat de banto "j- die daar blijver, een goed besta hebben. Tegelijkertijd moeten ze oj geleid worden tot politieke zelfstal digheid. Men moet een bepaald n "e veau bereikt hebben voor politie! C en economische zelfstandigheid. .oo Het kan niet ontkend worden, -ev de regering ontzaglijk uee' geld as bijt dit plan besteedt. Scholen en un j]ai versiteiten worden gebouwd en daaigek bij wordt geen geld gespaard, li ik dustrieën worden in de zgn. grensgi bieden gevestigd. Onlangs heeft de; gering ook toegestaan, dat „blank pitaal" in de thuisgebieden geïnvesteerd wordt. Maar het algemeen toegeven, dat de ontwil ling veel te langzaam gaat op ogenblik. Langzaam De stroom van de bantoes naar (I steden, met hun hogere lonen, gai nog steeds door. De regeringspolitiej van de thuislanden kan alleen slat als deze stroom uit zich zelf ophoud| Maar vandaag is dat zeker nog ni« het geval. Met andere woorden: het van de politiek van „afzonderlij ontwikkeling" is nog steeds één vraagteken. In theorie mag het aarj dig klinken, maar of het mogelijk weet njemand. Toen ik deze dingen met de H nister-President. John V besprak, gaf hij eerlijk toe: „Wi kunnen alleen maar ons best does binnen de huidige mogelijkheden. Df rest moeten we aan onze kinder» overlaten." Maar zullen deze kin deren er nog de tijd voor hebben? liet weer in Enropa Amsterdam Brussel Frankfort Genève Innsbruck Kopehhagen Londen Luxemburg Madrid Majorca Münehen Nice Pa rij s Wenen Zürich geh. bew. geh. bew. geh. bew. geh. bew. licht bew. licht bew. geh. bew. sneeuw geh. bew. geh. bew regen geh. bew. motregen geh. bew. geh. bew.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2