Hromadka zag communism als een oordeel van God ff Voorbeeld van de hardnekkige hoop Aan een hartinfarct overleden Radio-evangelie voor gevluchte Chinezen Joden keerden zich tegen Duits hotel Een woord voor vandaag Britse stichting voor hulp aan ex-priesters Nieuwe heiligen voor R.K. Kerk (Doorprof. dr. A. J. Rasker) Drie jaar cel voor preek Een anglicaans bisdom voor het vasteland Puzzelhoek BEROEPINGSWER De ouders van Christus reisden elk jaar naar naar Jeruzalem om daar bij de tempel het paasfeest te vieren. Als zij terug gaan naar huis blijft Jezus achter. Zo vertelt Lucas het verhaal. Hij laat iets weg. Hij laat weg dat Jezus voor het eerst mee gaat. Meestal wordt dat wel gezegd. Tol zijn twaalfde moest hij thuis blijvenmaar dan mag hij mee. Maar dan hebben we op heel merkwaardige wijze iets in het bijbel verhaal veranderd. Dat doen we soms. We lezen maar al te vaak de bijbel met de ogen van de schooljuffrouw die ons de eerste bijbelse verhalen vertelde. Nog maar heel kort geleden ontdekte ik dat die juffrouw er 35 jaar geleden helemaal naast was. Maar al die jaren had ik de bijbel met haar ogen gelezen. Lucas zegt niet dat Christus mee gaat als hij twaalf jaar geworden is. Misschien ging hij wel ieder jaar mee. Lucas zegt dat Jezus ach terblijft als hij twaalf is geworden. Op die leeftijd worden de joodse jongens zoon van de wet.Het achterblijven van Jezus is de directe consequentie van het vorige vers: Hij groeide in wijsheid en genade. Met andere woorden: twaalf jaar is de leeftijd dat de zoon van een Israëlische vader zelf "zoon van de wet" moest worden. Hij krijgt een eigen verantwoordelijkheid. Jezus laat zien wat dat betekent. Zegt hij niet dat hij in de dingen van zijn Vader moet zijn. Jezus blijft achter, omdat hij heel persoonlijk gekozen heeft om God te dienen. Wc lezen vandaag Openbaring 22:10-21 MAANDAG 29 DECEMBER 1969 (Van onze kerkredactie) LONDEN* Zoveel priesters verla ten de Rooms Katholieke Kerk ln het Britse rijk dat er een nieuwe orga nisatie in het leven geroepen moest worden om hen op te vangen. De organisatie wordt vooral gesteund door rooms-katholieke gemeentele den. Ook een paar priesters geven medewerking. Tot nu toe bestond er reeds een organisatie genaamd Compass. Deze organisatie bleek echter dit jaar te klein voor de 97 priesters en religieu zen die haar hulp inriepen, omdat zij uit het ambt wilden treden of van hun kloostergeloften ontheven wilden worden. De nieuwe organisatie die nu gesticht is kreeg de naam „Bearings for Re-establishment". De organisa tie wil een centrum stichten waar pristers, monniken en nonnen opge vangen kunnen worden en om geschoold kunnen worden voor een taak in de maatschappij. ROME De Rooms Katholieke Kerk mag dan een streep gehaald hebben door een aantal twijfelachti ge heiligen, binnenkort wordt het lijstje aangevuld met weer een paar moderne heiligen. Een van hen is de Spaanse religieuze Maria Dolores Torres-Costa, stichtster van het insti tuut van Dienaressen van Maria. Zij wordt 25 januari heilig verklaard. Op 7 en 30 mei volgen dan nog de Belgische Marie Victoire Coucerc en de Italiaan Leonardo Murialdo. MADRID De Spaanse pries ter Mariano Gamo is tot drie jaar gevangenisstraf veroor deeld. H(j had in januari in een preek kritiek geleverd op de staat van beleg die op 24 januari door Fanco werd afgekondigd. Het was in die tyd onrustig in de studenten- en arbeiderswe reld. Oorspronkelijk werd tegen de priester niet minder dan zeven jaar geëist. Later bracht de officier van justitie de eis terug tot vier jaar en twee maanden. Het proces heeft hevig opzien ge baard in Spanje, hoewel het achtrir gesloten deuren plaats vond. Tijdens de zittingen die negen dagen duur den kwam het tot botsingen tussen vrienden van pater Gamo en leden van een fascistische bende die zich „Guerrilla's van Christus de Koning" noemt De veroordeelde priester zal zijn straf moeten ondergaan in een ge vangenis die speciaal voor priesters is ingericht Volgens het concordaat van Spanje met het Vaticaan mogen priesters niet in dezelfde gevangenis opgesloten worden met gewone mensen. (Van onze kerkredactie) LONDEN Als de anglicaanse Kerk haar medewerking verleent zul len de anglicaanse en Amerikaans- episcopaalse kerken van Europa een eigen bisdom gaan vormen in het vervolg. Dit is het resultaat van een gesprek dat al bijna een jaar aan de gang is. In april van dit jaar ontmoetten vertegenwoordigers van de afdeling voor „Noord- en Centraal-Europa" van de Engelse Kerk, de Amerikaan se convocatie van kerken in Europa, de anglicaanse bisschop van Gibral tar en de oud-katholieke bisschop van Haarlem elkaar. Er werd een plan opgesteld om tot een geheel nieuwe structuur te ko men waardoor Amerikaanse episco paalse kerken en de anglicaanse ker ken in Europa elkaar zouden kunnen vinden. Dit plan werd in oktober bespro ken door de raad van anglicaanse kerken op het vasteland en zal in april in Canterbury besproken wor den. Als de voorstellen worden aan vaard komt er een episcopaals bis dom op het vasteland. AMSTERDAM De drie Neder landse kunstenaars Ger van Elk. Jan Dibbets en Marinus van de Boezem zijn uitgenodigd deel te nemen aan de tiende biënnale, die in mei in To kio begint. Zij krijgen in het Metropolitan Museum of Modern Art ieder een zaal van 100 vierkante meter tot hun beschikking. Giften uit Nederland maakten dit mogelijk (Van een onzer verslaggeefsters) DUBLIN Trans World Radio, die van Monte Carlo uit zendt is voor het eerst begonnen met een programma in het Chinees. Giften uit Nederland heb ben dit mogelijk ge maakt. Iedere maandag om half drie spreekt ds. Timothy Mak zijn gehoor toe, dat grotendeels uit vluchtelingen uit het Chinese Canton be staat. Ze verblijven op het ogenblik in Engeland en op het vasteland van Euro pa. Men schat, dat 50.000 mensen in Engeland Cantonees spreken, 3500 in Ne derland, 500 in Ier land en een niet te berekenen aantal el ders in Europa. Ds. Mak, de pro grammaleider woont met zijn vrouw, die arts is, en zijn kinde ren in Dublin. Ds. Timothy Mak LEIDEN Gisteren bereikte ons het bericht dat prof. dr. L. Hromadka in Praag op tweede kerstdag 's avonds overleden is. Enkele weken geleden kreeg hij een hartinfarct, waarvan we hoop ten dat hij met zijn sterke gestel zou genezen, maar het heeft niet mogen zijn. Josef Hromadka werd 8 Juni 1889 geboren in Hodslavice, in Moravië als eerste kind in een boerengezin. On danks de harde doorvoering van de contrareformatie sedert 1620 waren in die afgelegen bergachtige streken de tradities van de Hussitische hervor ming bewaard gebleven. Na het tole rantie-edict van Jo6ef II, 1781, kre gen haar aanhangers een beperkte vrijheid, die o.a. inhield dat zij schuil kerken mochten bouwen. Tot zo'n schuilkerkgemeente behoorde de fa milie Hromadka. Josef studeerde theologie in Wenen, Bazel, Heidelberg en Aberdeen. Reeds in zijn studententijd, later als vicaris en voorganger, in zijn Moravische va derland en in Praag hield de vraag hem bezig: Wat zegt de boodschap die de kerk verkondigt, aan moderne mensen? Wat is haar eigenlijke waar de. onafhankelijk van vaak verouder de formuleringen? Wat betekent het evangelie van Jezus Christus voor de mens van deze tijd? Toen na de Eerste Wereldoorlog in de nieuwe staat Tsjechoslowakije het protestantisme eindelijk volle vrijheid kreeg, werd Hromadka als spoedig professor voor systematische theologie aan de in 1919 gestichte Jan Husfacul- teit (later Comeniusfaculteit genoemd). Hij werd daar weldra de algemeen er kende geestelijke leidsman in zijn kerk en voor velen daarbuiten, de lijn van Jan Hus via Johan Samos Comenius naar zijn eigen tijd doortrekkend in persoonlijk onderwijs en talrijke gro te en kleinere publikaties. Grote betekenis Evenmin als grote voorgangers heeft hij het daarbij zichzelf niet altijd ge makkelijk gemaakt, maar juist zo kon hij voor zijn volk, zijn kerk, de kerk in het algemeen een man van grote betekenis zijn en tot zijn dood toe blijven. Daarbij was het hem onmogelijk zich tot theologie in engere zin, als het ware van de wereld afgewend, te beperken. Voor hem was echter theo logie altijd een putten uit de bijbel en uit de geestelijke erfenis der vade ren, maar ook intensieve confrontatie met de \frereld, cultuur, sociale vragen, de politiek. De reden daarvan was dat het God in Jezus Christus om de de mens te doen is, de mens in de hoogte en vooral in de diepte van zijn bestaan, en dat wij daarom als christenen ge roepen zijn. ons voor mens en mense lijkheid in te zetten. Het evangelie, zo schreef hij later, leidt tot vrijheid en vreugde, het is Gods ja tot dc mens, en bevrijdt ons van het verleden en van de schuld, het brengt de kerk in onrust, omdat het ons dwingt een levende gemeente te zijn. Karl Barih Bekend is hoe hij en Karl Barth elkaar vonden in een gemeenschappe lijk inzicht ten aanzien van de bedrei ging en de verleiding van het natio- naal-socialisme. Daarom moest hij ten tiide van de Duitse bezetting zijn va derland verlaten. Van 1939 tot 1947 doceerde hij in Princeton (VS) theo logie en nam vandaar levendig deel aan de strijd voor de vrijheid van zijn volk en de vrijheid van de waarheid. Ofschoon hij in Amerika had kun nen blijven, ging hij in 1947 naar zijn lang terug, waar kort daarop in fe bruari 1948 de communistische machts overname plaatsvond. Een half jaar la ter, in augustus 1948, was hij een van de sprekers in de eerste algemene vergadering van de Wereldraad van Kerken in Amsterdam. De Amerikaanse minister van bui tenlandse zaken, John Foster Dulles, die als ouderling de Presbyteriaanse kerk vertegenwoordigde, probeerde in een fel betoog de Wereldraad tot werktuig van het anticommunisme te maken. Hromadka waarschuwde daar tegen met grote nadruk. De kerk. zo zei hij, is niet thuis in welke historische situatie dan ook. en ze wordt door geen historische ca tastrofe verlamd. Dan heeft ze te doen met „de overheden, de machten en de wereldbeheersers der duisternis" (Efe- ze 6:12). maar ze kan niet zeggen dat die strijd dezelfde is als die tegen het communisme. Oordeel Gods Hij waarschuwde, dat de wereld na de oorlog niet op anticommunistische basis georganiseerd kon worden. De westelijke overheersing in de inter nationale verhoudingen was voorgoed voorbij, de bourgeois-samenleving heeft haar prestige verloren en in de jaren 1918 tot 1938 haar kans verspeeld om de politieke architect van de wereld te worden. Zo zag Hromadka in het communis me een rechtvaardig oordeel van God over de zonde en het onrecht van een eeuwenoude christelijke geschie denis. Daarom leefde hij vrijwillig in een communistisch geworden land. Want hoe gevaarlijk het communisme in later jaren ook vaak geworden is, hoe zeer het soms de waarde en waar digheid van de menselijke persoon en liefde heeft aangetast, toch vertegen woordigt het. zij het in een atheïsti sche vorm, veel van de sociale aan drift van de levende kerk. Hierna groeide er vooral in Ameri ka veel wantrouwen tegen Hromadka. Maar later is men hem beter gaan be grijpen en sedert de tweede algemene vergadering van de Wereldraad in Evanston, in 1954, werd hij een van zijn meest markante en leidinggevende persoonlijkheden. Verzoening Evanston riep le christenen op. zich in te zetten voor gerechtigheid in de wereld en voor de dienst der verzoe ning tussen de volkeren. En het bleek weldra, dat deze oproep juist in Praag onder de vrienden en volgelingen van Hromadka gehoor vond. Juist in Praag, in het hart van het verdeelde Euro pa, leidde de dienst der verzoening tot een nieuwe visie en een nieuwe activiteit. Zo ontstond er onder Hromadka's leiding in 1958 de Christelijke Vredes conferentie. in het westen meestal Praagse Vredesconferentie genoemd. Christelijke kerken uit Oost- en West- Europa ontmoetten elkaar daar en leerden in vertrouwen met elkaar spreken, over de kloven van tegen gestelde politieke inzichten en ideolo» gische gebondenheden heen. 2 3 4 S 6 7 8 9 Kruiswoord-puzzel zonder zwart Horizontaal. I. land in Europa. 2. aanloop - bloeiwijzc - water in Friesland. 3. gepelde gerst - spil - laag schoven op de dorsvloer. 4. voorkomendheid - zwakke. 5. titel van de keizer van Abessynië - Noorse goden. 6. dui venhok - bek van een vogel. 7. meisjesnaam - achting - vlaktemaat. 8. plechtige gelofte - afk. van idem - rijstdrank. 9. ontkenning - slob kous (vl.) - maling. Verticaal. I telwoord. 2. Ifs-raak - denk beeld. 3. jij - i '....k. element - bergplaats. 4. loot - kalm. 5. raad geving - snee. 6. vracht - plaats bij Eindhoven. 7. plaats in rrankrijk - verschoten. 8. water in Limb. - lof - volksnaam van de kauw. 9. lans - oningewijde. OPLOSSING VORIGE PUZZEL. Hor. 2. patat. 6. Po, 8. er. 10. ora, II. gin. 12. rei, 14. arrest. 16. Eden, 17. Dina. 18. eer, 19. bete, 21*. laan, 23. gei, 25. karn, 26. mede, 27. ka naal, 29 nat, 30. end. 31. aar, 33. me. 34. G.S. 35. Almen. Vert. 1. gereed. 3. Ao, 4. tra, 5. aarden, 6. Pisa, 7. ont. 9. rede, II. genegen. 13. Ierland, 15. rit, 19. ba naal. 20. Pieter, 22. ara, 24. Edam, 25. kans, 27. keg. 28. lam, 32. re. OPPERRABBIJN PROEFDE MISSIONAIR VERGIF (Van een onzer medewerkers) JERUZALEM De angst voor zending en missie zit er b(j de joden diep in. Dat merkte een Duitse groep die in Zicliron Jaa- co, een van de oudste steden van het moderne Israël, een pel grimshotel exploiteerd. Het heeft aan enorme aanvallen blootge staan. De christelijke organisaties die zich in Israël hebben gevestigd worden nauwlettend gadegeslagen. Als maar de inar.-uk gewekt wordt dat zij er op uit zijn om zieltjes te winnen, dan keert de volkswoede van bepaalde joodse groeperingen zich tegen hen. Zo ontstond in december bij vele joden paniek, toen een groep Duitse piëtisten een vegetarisch pension kochten van een joodse vrouw om het als hotel in te richten. Vele joden waren er vast van overtuigd dat de Duitsers wilden gaan evangeliseren. 'Emoties De emoties liepen zo hoog, dat op perrabbijn Isar Unterman een brief richtte aan premier Golda Meir en haar bemiddeling verzocht. In de brief schreef de opperrabbijn i onder meer: „Tot onze spijt heeft de 1 Duitse missie haa_- centrum in onze steden ondergebracht en van hier uit verspreidt zij haar missionair gif. j Mensen van een volk dat miljoenen van onze broeders verbrandde en ver- i moordde vestigen zich temidden ran ons en kopen huis na huis." De brief vervolgt: „Deze mensen verleiden op arlistige wijze moesten met het lokaas der missie. Kom ons te hulp om de epidemie van de Duit se missie een halt toe te roepen." Ook aan de Duitse groep die het hotel exploiteerde werd een scherpe protestbrief gezonden. Weigering Daarin staat: „Aan de Duitse groep vragen wij, laat af en voeg bij de misdaad geen zonde. Want we zullen ons niet stilhouden en rustig blijven toezien als onze heilige grond in ge vaar komt." Premier Golda Meir heeft echter geweigerd zich met de kwestie te bemoeien. Dat hebben wel de kran ten in Israël gedaan. Toen bleek, dat van zendingsactiviteiten van deze groep geen sprake is. Duidelijk bleek dat de Duitsers de winsten van hun hotel al acht jaar ter beschikking stellen voor sociaal werk in Israël, waarbij op geen en kele manier werd geprobeerd om zieltjes te winnen voor de christelij ke kerk. riat Het X R'dim. W.d, With,Ir. 25 T#l 1155081,1,2H31 Kintori# U 'i-Bravinhagt, Leiden «n Dordrecht Wel hadden Tsjechische vrien den in Zürich al in 1930 enthou siaste verhalen over hun jonge professor gedaan en had ik Hromadka in 1948 in Amster dam zelf gehoord, maar in deze vredesarbeid kreeg ik het on vergetelijke voorrecht hem per soonlijk te leren kennen en met hem samen te werken. Gemakkelijk was dat werk niet, maar onder zijn bezielende leiding kon de christelijke vredesconferentie jarenlang voortwerken en menige cri sis overwinnen. Sedert 1961 namen steeds meer christenen en kerken uit de „derde wereld" aan deze beweging deel en werd de problematiek van de internationale gerechtigheid erkend als fundamentele voorwaarde voor de vrede. Ook de Wereldraad van Ker ken wijdde daaraan in Uppsala grote aandacht. In dezelfde tijd begon in Tsjecho slowakije een dialoog tussen christe nen en marxisten. Hromadka zelf zet te het gesprek in met zijn boekje „Op de drempel van de dialoog" van 1963. Evangelische grondbegrippen als ge nade en vergeving, verzoening en hei liging, zo zei hij, ontvouwen juist in de existentiële moeilijkheden, in de crisissituaties van het leven, een gro te scheppende kracht. De hele sociale en politieke opbouw is in gevaar wan neer er geen heiligdom en geen hei lige verplichtingen zijn, die ook de nieuwe maatschappij voor bederf en verval kunnen bewaren. 1968 aan deze ontwikkeling een einde maakten, gaf Hromadka in een tele gram aan de Russische ambassadeur in Praag uitdrukking aan zijn ont steltenis en diepe teleurstelling en deed dit later nog eens uitvoeriger in een memorandum voor de Christelijke vredesconferentie. Dit is hem door hen die het niet met hem eens waren, zeer kwalijk genomen en heeft in de Christelijke vredesconferentie tot een crisis tus sen „Oost" en „West" geleid, die hij niet in staat is geweest op te lossen. Het gevolg was dat de secretaris generaal, dr. J. N. Ondra, van offi ciële zijde onder zware druk werd gezet om af te treden, en dat Hro madka in solidariteit met Ondra (om dat hij begreep dat de verwijten eigenlijk hem als president golden) Zomaar een winterfoto ergens in Nederlandhet is nu misschien nog niet zover dat men een der gelijk sprookjesachtig tafereel te genkomt, maar de winter is nog lang. Beivaarplaats vooi Dode-Zeerollen verbeterd JERUZALEM Geruchten, dat oudste bekende Dode-Zeerol van bijbelboek Jesaja zou zijn beschad doordat de regering te weinig g voor de verzorging beschikbaar stellen zijn tegengesproken. P Wel is deze kostbare rol gekreil- volgens de curator van het Israëln seum. maar hij kan makkelijk won gladgestreken. Hij zei, dat vijf van ze manuscripten een jaar geleden het Israël-museum in Jeruzalem i dl gehaald en zijn opgeslagen in een lie D, dichte kluis. a Er zouden nu speciale met hel» .5 gevulde containers worden verva digd voor de rollen, „zodat ze nog het jaar 2500 zullen meegaan". Krantenberichten over beschadigfoi van de rollen hebben in Israël grtpd; verontwaardiging gewekt. NED. HERV. KERK Beroepen te Leeuwarden-oost: J. Fill kertsma te Apeldoorn. Bedankt voor Nieuw-Stadskana drs. S. Meyers te Ermelo; voor Bilthr ven (toez.)': dr. P. A. Elderenbosch Amersfoort. GEREF. KERKEN Beroepen te Bussum (vac. Mees ten Oever): drs. W. H. Melles Amstelveen. Aangenomen naar Westbroek: A. d. Hoorn te Vreeland. GEREF. KERKEN (VRIJGEM. - BUITEN VERB.) Aangenomen naar Kampen: A. Algra te Wormer: naar Bleiswijk: Keizer te Brouwershaven. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Corsica (South Dakot V.S.): M. Heerschap te Sint Catharii (Ont. Can.). Bedankt voor 's-Gravenpolder: Blok te Dirksland; voor Enkhuia Andijk: H. Ligtenberg te Genemuidl op 14 november ook zijn aftreden president bekendmaakte. Daarmee \yas het werk, waarv hij zich dè laatste twaalf jaren ledig had ingezet, en waarin al theologische en politieke toewijd als het ware waren samengevat, v het eerst afgebroken. Het is hem t zwaar gevallen. Een week tevoren ontmoette ik h voor het laatst op een conferentie medewerkers waar hij zijn aftrei al aankondigde. Hij zei: Op dit og< blik zie ik weinig mogelijkheid arbeid in die vorm voort te ze waarin wij er tot nu toe aan werkl Maar ik verzoek u allen niet op houden en door te gaan. Voor ons die met hem hebben mengewerkt ligt dit nu als een nal tenschap en een verplichting. Hoe dat moeten doen, is nog niet dui lijk. Maar er moet een weg zijn in zijn geest voort te gaan, die zola voor velen een vriend en een vad een leidsman, een raadsman en voorbeeld van „harnekklge hoop" geweest. BEGRIP Van marxistische zijde werd deze poging tot een dialoog beantwoord en dit leidde tot een nieuwe basis voor wederzijds begrip en samenwerking, zij het voornamelijk nog op univer sitair, niet op politiek niveau. Het laat zich denken dat zij die zich voor de vernieuwingsbeweging onder Dubcek inzetten, christenen en mar xisten, zich voor deze dialoog bijzon der interesseren. Hromadka zelf heeft zich ook zeer voor deze ontwikkeling van een „communisme met menselij ker gezicht" ingezet wat helemaal in de lijn was van zijn rede in 1948 in Amsterdam. CRISIS Toen de landen van het Warschau pact door de invasie van 21 augustus Hot weer in Enropa weer min. temp. gisteren neerslag Amsterdam zw. bew. -5 0 Brussel onbew. -4 0 Frankfort geh. bew. 0 Genéve motregen -4 0 Innsbruck mist -17 0 Kopenhagen geh. bew. -2 0 Locamo sneeuw 1 Londen motsneeuw -1 0.1 Luxemburg geh. bew. -6 0 Madrid licht bew. 1 Majorca zw. bew. +7 0 Milnchen geh. bew. -10 0 Nice zw. bew. +5 3 Parijs geh. bew. -2 0.1 licht bew. +2 6 Wenen sneeuw -5 0.1 Zürich geh. bew. -6 0

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2