Verontrusten links en
rechts onder één noemer
DERTIG PRIJZEN
VISSER-NEERLANDIA
Werkende jeugd eisl
ander onderwijs
Dr. Broek Roelofs: Zij moeten
elkaar weer kunnen vinden
Toen hebben we
het opgehangen
Het is geen sprookje
dat Klaas Vaak
een broer heeft,genaamd
Kaas Vaak.
Een woord voor vandaag
Duijvendijk
wil werf van
Boot kopen
Uw probleem
is het
onze..
Totaal-bedrag 72.500
Ex-Sliedrecht( CH
sticht centrui
in Australiër 7~
BEROEPINGSWEDe
G
Puzzelhoek
Als.de engelen op aarde in de kerstnacht neerdalen verkon
digen zij de herders: "Weest niet bevreesd, want zie, ik ver
kondig u grote blijdschap die heel het volk ten deel zal val
len: U is heden de Heiland geboren, namelijk Christus,
de Here, in de stad van David". Niet alleen Maria heeft een
zoon gekregen, de herders ontvangen een Heiland.
Want- als in een ziekenhuis de verpleegster uit de kraamka
mer komt en naar de vader van een pasgeborene stapt om
het hem te vertellen, zegt ze: U hebt een zoon. Zou ze het
heel mooi en een tikkeltje ouderwets zeggen, dan zou ze
zeggen: U is een zoon (of dóchter) geboren. En dat is nu
precies wat de engelen de herders komen vertellen.
De engelen leggen in de kerstnacht dus de. nadruk op de
bloedband tussen de pas geboren Heer en de mensen. Èn zo
is er een bloedband tussen Hem en ons. Want ook in onze
tijd komen de engelen het nog zeggen, en wij mensen mogen
het hen naspreken: U is de Heiland geboren.
Ik sprak van een bloedband, zoals die bestaat tussen vader
en zoon. Maar de engel zegt niet: een zoon maar "U is he
den de Heiland geboren.Het is niet de bloedband als tus
sen vader en zoon, maar als tussen man (of vrouw) en Hei
land, Verlosser. Hij heeft deel aan ons bloed. Hij zal dat
bloed van ons vergieten voor onze zonden, opdat wij vrij uit
zullen gaan voor eeuwig. De wortels van het kruis zijn al in
de kerstnacht te vinden.
We lezen vandaag: Openbaring 21:15-27
We lezen Eerste Kerstdag: Mattheus 1:18-25
We lezen Tweede Kerstdag: Mattheus 2:1 -12.
(Van een onzer verslaggevers)
LEKKERKERK Scheepswerf T.
van Duyvendyk wil de in financiële
moeilijkheden verkerende werf van
D. Boot in Alphen aan de Ryn kopen.
Direkteur A. Klip wil geen bedrag
noemeno „Ik onderhandel over een
redelyke prijs".
Het is hem niet direkt om de werf
te doen, maar eerder om de onge
veer 150 personeelsleden. Zijn werf
heeft voldoende orders, maar tevens
een voortdurend gebrek aan mensen.
Door de overname van Boot zou een
deel van het werk in Alphen kunnen
worden verricht.
De werven in Lekkerkerk en Al
phen zijn ongeveer evengroot en van
hetzelfde type.
De heer Klip zal niet eerder een
besluit nemen dan nadat er een rege
ling is getroffen tussen Boot en de
schuldeisers. Half januari zal daar
over worden onderhandeld.
Boot is in moeilijkheden gekomen
vanwege de te late oplevering van een
Rijnschip dat gebouwd wordt Zwaag
Botelcruises in Amsterdam. De werf
(Van onze kerkredactie)
NIJVERDAL Het jaar 1969 is voor de Gereformeerde Kerken
het jaar van de verontrusting. Dit schrijft dr. O. C. Broek Roelofs
in het Gereformeerd Kerkblad voor Drente en Overijssel, waarvan
hij de eindredacteur is.
Aan twee heel verschillende
kanten vraagt men zich veront
rust af, of de kerk het nog wel
redden zal. Dat is de gemeen
schappelijke band tussen de
twee groepen, die in de loop van
dit jaar1 scherp tegenover elkaar
zijn komen te staan en die elkaar
een gevaar achten.
Aanknopend bij een artikel van
nanniiukfcuu uil ucii c*i v
heeft door boeteclausules meer dan j Rinzema in het Gereformeerd
een miljoen gulden verloren. Weekblad (uitgave Kok) spreekt dr.
Direkteur Klip over Zwaag: „Dat
zijn mensen waarmee je geen zaken
moet doen. Elke werf moet daar met
z'n handen vanaf blijven. Op een ma
nier die niet netjes is manipuleren ze
met boeteclausules".
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet in
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding ts verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden ingesloten.
Vraag: Ik meen me te herinneren
dat er in Parijs een standbeeld van
Gaspard de Coligny staat. Toen ik
onlangs PariJ» bezocht, slaagde ik er
niet in te weten te komen waar dit
stond.
Antwoord: Het Franse verkeersbu
reau te Amsterdam wist van niets,
dat te Parijs evenmin, maar via de
Franse ambassade kwamen we in
contact met de predikant van de
Temple de l'Oratoire te Parijs en
deze zond een fotokaart van het mo
nument bij deze kerk. Het is wel
vreemd, dat de Fransen het monu
ment van deze grote Fransman niet
kennen. Koningin Wilhelmlna heeft
indertijd dit monument voor haar
voorvader te Parijs onthuld, met
een rede waarin zij zeide: „Christus
voor alles".
Vraag: Een kind van 2Vs jaar
heeft een kras gemaakt op de auto
van iemand anders door een steen
op de motorkap te gooien. De eige
naar is naar een spuitinrlchting ge
gaan om de auto te laten spulten en
vroeg de vader dit te betalen. Mag
hij nu zo maar naar een spultinrich-
ting gaan zonder dat de vader erin
gemoeid werd?
Antwoord: De eigenaar heeft het
recht de schade te laten herstellen
en betaling te vragen. Hij zal moe
ten bewijzen dat het kind de kras
heeft veroorzaakt. De kosten moe
ten binnen redelijke grenzen blij
ven. De vader mag er zich op beroe
pen, dat hij de schade niet had kun
nen voorkomen en dan zal de eige
naar moeten zien, dat hij later de
kosten op het kind verhaalt als het
zo oud Is geworden, dat het geld
verdient.
Voor een dergelijk bedrag is het
echter niet raadzaam te gaan proce
deren. Men kan zich tegen dergelij
ke wettelijke aansprakelijkheid voor
een betrekkelijk klein bedrag verze
keren.
Vraag: Hoe zit het met de „ing"-
titel, gevoerd door een afgestudeer
de van de hogere tuinbouwschool?
Antwoord: Het niveau van een re-
gister-ingenieur is gelijk te stellen
aan de academische opleiding van
bachelor of Science. Het is een aca
demische qualificatie. Alleen het
door de minister benoemde bestuur
van de Stichting ingenieursregister
is gerechtigd de aanduiding „ing"
toe te kennen en de rechthebbende
in te schrijven in het openbare ing-
reglster.
Afgestudeerden hoger technisch
onderwijs woeden nog geen regis
ter- ingenieur als aan hen de titel
„ingzou worden toegekend. Een
voorstel om de titel voor register -
ingenieurs te wijzigen in „reg-ing"
is door de minister naar een commis
sie terugverwezen.
De betrokkene is dus niet gerech
tigd de titel ing te voeren tenzij hij
is ingeschreven in het genoemde re
gister. Gezien de nauwe contacten
met de ingenieursverenigingen in
Angelsaksische landen is het niet
raadzaam bij sollicitaties ten on
rechte de titel ing te voeren.
De titel is nog niet wettelijk be
schermd, maar de minister heeft te
kennen gegeven dat de deugdelijk
heid van het ing- register door de
overheid wordt gewaarborgd om
een wijze, die nog uitgaat boven die
van een formele erkenning van bui
tenaf. en dat men op grond van het
ontbreken van een formele straf
rechtelijke bescherming van de aan
duiding of op andere gronden niet
behoeft te twijfelen aan de waarde
die de overheid aan de inschrijving
In het ing-register hecht.
DEN HAAG Het Algemeen
Nederlands Verbond heeft de
Visser-Neerlandiaprijzen 1969
toegekend. Het zijn er dertig,
waarvan vijftien voor personen
en instellingen in Nederland,
veertien in Vlaanderen en één
voor Zuid-Afrika. Er is een
totaal-bedrag beschikbaar van
72 500.
Karakterprijzen kregen onder meer
de vier studenten die hebben deel
genomen aan de Spitsbergenexpeditie,
voor hun doorzettingsvermogen. On
der hen zijn P. de Groot, (Den Haag)
en J. de Korte (Meliskerke).
Verder mevrouw mr. E. A. Stoop
in Rotterdam voor haar jarenlange
hulpverlening aan de lijdende mede
mens en mevrouw T. Talboom-Smits
in Den Haag voor haar belangeloos
optreden gedurende veertig jaar ten
behoeve van het door haar opgerichte
Hofstads jeugdorkest.
BLINDHEID
Een welzijnsprijs kreeg mevrouw
dr. J. Schapperl-Kimmijser in Den
Haag voor alles wat zij heeft gedaan
ter voorkoming van blindheid. Theun
de Vries uit Amsterdam was een van
de drie die een hoorspelprijs kreeg.
Voor de eerste maal in de geschie
denis van het ANV worden de Visser-
Nccrlandiapryzen in België uitge
reikt. Dat gebeurt op 28 februari in
Antwerpen. Dr. W. H. van den Berge,
de voorzitter van het ANV. zal de
pryzen uitreiken.
Broek Roelofs van de „progressief"
en de „conservatief" verontrusten.
Zonder inhoud
Die „conservatief" verontrusten zijn
over het algemeen niet van mening,
dat oudé vormen beslist in stand
moeten blijven. Zy zijn dan ook niet
j uitgesproken tegen een nieuwe bij
belvertaling, een nieuwe psalmbe
rijming, een andere gang in de ere
dienst en alles wat daarmee samen
hangt.
Maar zij zien in de tegenwoordige
tijd een nieuwe vorm van theologie
opkomen, waarvan zy de vrees koes
teren, dat deze op de lange duur
kerkverwoestend zal werken.
In de grootse poging van de „nieu
we theologen" om de evangeliever
kondiging aan te passen aan het be
gripsvermogen van de moderne mens
zou de eigenlijke inhoud van het
Evangelie verloren dreigen te gaan
en er zou alleen wat christelijk hu
manisme overblijven, waarin woor
den als solidariteit en medemenselijk
heid een grote rol spelen.
Maar dat zal straks niemand meer
aanspreken. De prediking zou zozeer
inhoudsloos worden, dat zij eigen
lijk niemand meer bereikt.
De „progressief" verontrusten heb
ben in feite dezelfde vrees. Zij heb
ben ook hun zorg over de toekomst
t v-congres
Geen
zonder de VPRO
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM VPRO's grote man
Jan Haasbroek, die heel veel voor 't j
zeggen heeft, kraakt in Vrije Gelui- j
den alvast het congres voor program
mamakers en kijkers, dat het Ned.
Cultureel Contact heeft uitgeschre-
ven voor zaterdag 10 januari a.s.
Het NCC heeft nl. de VPRO voor- j
bijgezien. In het panel, dat na een j
ochtendrede van VARA's Milo
Anstadt en vertoning van een half
uur fragmenten uit opzienbarende
tv-programma's des middags vragen
uit het publiek zal beantwoorden, zit
ten Netty Rosenfeld (NOS), Jan
van Hillo (NCRV), Ad Langebent
(KRO) en Herman Wigbold (VARA).
Jan Haasbroek noemt dit kwartet in
vette letters „tv-makers van een ou
dere generatie", maar voegt daaraan
een stuk verderop haastig toe. dat
oudere tv-makers niet slechter hoe
ven te zijn dan jongere en dat moge
vooral Langebent hartelijk
troosten: hij voelt zich nog niet van
een vorige generatie (evenmin trou
wens als de drie anderen).
Verder vit Haasbroek al van tevo
ren op van alles, wat het congres zal
inhouden, op te krappe tijd voor
discussie en teveel tijd voor de lunch,
op het feit dat deelnemers 10 moe
ten betalen omdat de RAI niet te
duur is voor de SJ en wel voor het
NCC.
Boos Is hij ook over het feit. dat er
bij de schokkende tv-fragmenterj
niets van de VPRO is te vinden „en
daarvan weet deze omroep toch wel
iets af, of men dat nu leuk vindt of
niet".
Hij heeft er zelfs over gebeld met
de organisator van het congres (dat
„Wat bezielt die jongens in Hil
versum?" zal heten!), drs. G. A. J. M.
Abbenhuis. en het verslag van dal
geïrriteerde telefoonpraatje staat ook
in het artikel te lezen.
Wat het NCC zich met het voorbij
zien van de VPRO op de hals heeft
gehaald? Jan Haasbroek vindt, dat
we allemaal naar dat congres moeten
gaan", hijzelf heeft al een gratis
kaartje en hij weet al. „dat er
mensen van de partij zullen zijn die
borg staan voor een kritische noot
hier en daar".
En dat terwijl de organisator
„voornamelijk verontruste moeders
van kinderen die naar Floris keken",
verwachtte—
(Van een onzer
verslaggeefsters)
VATIC A AN Ge
ruchten uit het Vati-
caan komen meestal
uit de mond van de zo
genaamde „woordvoer
ders". Naar alle
waarschijnlijkheid
kundige mensen, be
halve op het gedied
van portretten en an
dere kunst.
Laatst waren er be
richten over schilderij
en die zoek zouden
zijn, maar later vroeg
men zich af, of ze er
wel ooit hadden ge
hangen. Ja. aan een
boom zo volgeladen...
Of moet het zijn bij
een kerk met zo wei
nig kunstzinnige inte
resse?
Enfin, het volgende
deed zich dezer dagen
voor. In de perskamer
van het Vaticaan
hangt al enige tijd het
portret van een staan
de jonoe man, wiens
gelaatstrekken bijzon
der veel lijken op die
van de Chinese leider
Mao Tse-toeng. De
man heeft een soort
tuniek aan en de ge
laatstrekken zijn wat
aan de vage kant. Er
staat geen naam onder.
Journalisten
Zoiets bleef bij de
journalisten, die de
perskamer van het Va
ticaan betraden, niet
onopgemerkt en velen
meenden dat het
mysterie deze week
was opgelost toen men
een afbeelding van
Mao als jongeman te
zien kreeg in het blad
„Famiglia Christiana",
dat de Rooms-Katho-
lieke Kerk op grote
schaal verspreidt. Het
was een speciaal num
mer over commu
nistisch China.
De jongeman in het
blad leek in veel op
zichten op de man van
het schilderij. Zijn
kleding was gelijk
en ook de manier waar
op deze in de wind
uitgewaaid stond.
Schilderij
Beide figuren had
den de linkerhand tot
vuist gebald en klem
den een rode paraplu
onder de rechterarm.
Het Vaticaanse
schilderij is gesigneerd
met „Carnevali, 1969,
Alba". Maar in de stad
Alba, die in de buurt
van Genua ligtkomt
de naam Carnevali
niet voor.
Toen men bisschop
Fausto Vallainc, een
woordvoerder dus van
het Vaticaan, om in
lichtingen vroeg was
het antwoord: „Ik zou
het niet weten. Dat
portret is ons als
geschenk toegezonden.
Toen hebben we het
opgehangen, meer
niet."
van de kerk. Zij zijn ook bang, dat
de verkondiging van het Evangelie
niet meer zal aanspreken.
Maar hun vrees komt voort uit de
symptomen van verstarring, van
vasthouden aan tradities, van ge
bruik van oude termen, waardoor
het Evangelie niet meer overkomt.
Zij wijzen onder meer op uitdruk
kingen in onze belijdenisgeschriften,
die door de jongeren niet meer wor
den begrepen en onvoldoende worden
verwerkt.
Het taalgebruik in de kerk sluit
zich dan niet meer aan bij de eigen
tijd. Daardoor komt de vervreemding
van de prediking en daarmee op den
duur van de kerk. Wanneer dan bo
vendien de verkondiging van het
Evangelie niet meer ingaat op de
problemen, waarvoor de ontwikke
ling, met name de wetenschappelijke
ontwikkeling, ons stelt krijgen de
leden van de kerk niet voldoende
mee om hun, christen-zijn in de we
reld waar te kunnen maken.
Op de synode is duidelijk gebleken,
dat er een gemeenschappelijke zorg
is. Ook al legt de één meer nadruk
op de vrees voor het „horizontalis
me" en de ander op de vrees van het
„verticalisme". Algemeen is het oor
deel, dat de prediking niet inhouds
loos mag worden en niemand meer
bereikt.
Gegrond
Een niet ongegronde zorg om de
toekomst van de kerk bindt deze
beide groepen samen, aldus dr. Broek
Roelofs. Juist deze samenbinding zal
hen weer tot elkaar moeten brengen.
Want als de conservatieven vrezen,
dat de prediking van het evangelie
opgaat in een vervlakt christelijk hu
manisme, dan zullen ze daartegen
moeten waarschuwen, En als de pro
gressieven vrezen, dat de kerk ver
start en alleen leeft bij vaststaande
en dikwijls onbegrepen termen en
een taal gebruikt, die niet meer aan
spreekt, hebben ze ook het recht om
daarop te wijzen.
De Zuidlarense predikant, zelf lid
van de generale synode, wijst ten
slotte op de commissie, die door de
synode benomd is, om met de (con
servatieve) verontrusten samen "te
spreken.
Eenzijdig
Overigens heeft ds. J. B. van Me-
ohélen, een van de voormannen van
deze verontrusten, in het vandaag
verschenen nummer van Waarheid en
Eenheid al laten merken, dat hy van
dit gesprek met deze commissie niet
veel verwacht. De samenstelling van
de commissie noemt hy eenzijdig.
„De voornaamste variatie bestaat
hierin, dat van de één met iets gro
tere stelligheid dan van de ander
gezegd kan worden, dat hij met cfë
ondertekening van de belijdenis nog
alle kanten uit kan."
Ds. Van Mechelen noemt het voor
een gesprek dan ook prealabel „dat
de heren zich legitimeren aangaande
h un gereformeerd vasthouden aan de
gereformeerde belijdenis."
Het heeft volgens hem geen enkel
nut, om te spreken met mensen, die
zelf tot de kring behoren, die sympa
thie hebben met de leringen van prof.
Kuitert. „Dan kan men beter de man
zelf sturen, in plaats van zijn advo
caten", aldus ds. Van Mechelen.
„Zolang beklaagden adviseur van de
synode blijven, zolang kunnen sym
pathisanten bij uitsluiting van ande
ren in een commissie-van-overreding
benoemd worden, kan men slechts
aannemen dat het rapport al klaar is
en dat samenspreking alleen dienst
DR. O. C. BROEK ROELOFS
kan doen om over ons als hard, on
handelbaar, antiek en ultimatief te
rapporteren.
De samenstelling van de commissie
is dusdanig partydig, dat naar myn
overtuiging de kaarten al geschud
zyn. De vraag is nog alleen: wie wil
zyn hals in de lus steken? Myn me
ning is, dat er alleen te praten valt,
als zo'n samensprekingscommlssie
drastisch gesaneerd is."
Doorstoten
Ds. Van Mechelen bepleit voor het
komend jaar meer coördinatie tussen
„Waarheid en Eenheid" en „Schrift
en Getuigenis" en meer activiteiten
van de verontrusten.
„Hoewel het voorbarig is om de
banden al door te snijden, moeten we
ons wel instellen op het voortwerken
aan het herstel van het gezag van de
Schrift en van de binding aan de
belijdenis."
„Het devies moet zyn: niet langer
afwachten, hoe lang \vy ontzien wor
den, maar in geloof verzamelen bla
zen en doorstoten, oppassend dat we
niet meer breken dan nodig is", al
dus de Urker predikant.
ADELAIDE In een vol^
van Adelaide (Australië) I
Athol, is een luthers „social vi jJk
and relief-centrum geopend, df"
der leiding staat van de uit N
land afkomstige ds. D. C. Ovej
Het centrum heeft 25.000 dolla
kost.
Ds Overduin was van 1957 to
predikant van de Gereformeerdj
meente in Hersteld Verband te
drecht (thans de christelijke gej
meerde kerk Middeldiepstraat
1961 onttrok hij zich aan dei
meenten en vertrok hij naar hej
tenland.
Volgens het ANP-bericht is
Australië predikant van de Lu
Kerk geworden. Hij heeft zich g
cialiseerd in pastorale psych
Gedurende drie overzeese reizi
studeerde hij het beheer van
centra. In zijn gemeente in
Park zijn achttien nationaliteite
tegenwoordigd. Ds. Overduin
er in vier talen.
Rooms-katholieki
lIDEh
i zijr
aan i
doen ook mee mïrse 1
en gi
lie op
bijbelrooster
DRIEBERGEN Het bijbelrt1{
dat onze krant tot nu toe geb
onder Het Woord Voor Vanda
een uitgave van de Internati r s["ee
Bijbelbond en het Nederlandsch men
Genootschap en zal ook volgent e ma,
worden voortgezet.
Maar bij de „uitgevers" heef
nu ook de Katholieke Bijbel
ting geschaard.
„Vandaag lezen we" heet het
ne boekje, waar achterin het bf*
rooster is opgenomen. Voorin
een andere leidraad, die de 1
maar ook de KRO 's morgen Ikaar.
7.05 bij de dagopening „Het Let
Woord" zullen volgen.
Het rooster, dat onze krant
sinds 1964 volgt verschijnt in ISfjjen
len in een totale oplaag van 1.50
cor
NED. HERV. KERK waai
Aangenomen naar 's-Grevc en die
Capelle: B. J. Zaal te IJsselmt jr
Bedankt voor Oosterzee: S. 1 j
man te Warffum.
bije
t, dat
GEREF. KERKEN (vrygem. heeft.
Aangenomen naar Amstelveei st ree
Kuiper te Axel.
CHRIST. GEREF. KERKER.
Beroepen te Toronto (Can.-Frei
Ref. Ch.) en te London (Free Chi i"Jner
Ch.): J. Westerink te Werk'
Haamstede.
Naar I
Ie pai
is ve
iek, m
om
Vele k
van
K.:
bij
Ie pre
ichme
Wat
1st. M
Vooi
igelie
GEREF. GEMEENTEN 1
Beroepen te Hendrik Ido Amflwel.
P. Blok te Dirksland. en ée
Iworc
Vt c
lbord
pties
D'66
Slaapdeskundigen vertellen ons dat
een hapje mits niet te uitgebreid
het inslapen bevordert. Want het
verteren lokt wat bloed uit de
hersens en maakt ons slaperig (zijn
we niet altijd wat loom na het
eten?). Zo mag het geen verbazing
wekken dat 'kaas uit het vuistje'
vanzelf een goede, late gewoonte
werd. Vooral mannen ondernemen
na het laatste nieuws nog graag
even de tocht naar de koelkast. Ze
snijden een hartig stuk en geeuwen
daarna tevreden.
Want tegen Klaas
Vaak èn Kaas Vaak
heeft slapeloosheid
weinig kans.
SCHOOL BERUST OP AFVALSYSTE1
(Van onze onderwysredacteur)
AMSTERDAM „Als het
onderwijs niet anders wordt,
hoeft het van mij niet", zei gis
teren Wim van Seeters van de
Katholieke Werkende Jonge
ren op de jaarvergadering van
de ABOP. De Algemene Bond
van Onderwijzend Personeel
besprak een motie, die onder
meer aandringt op invoering
van de negenjarige leerplicht zo
mogelijk op 1 augustus van het
volgend jaar en uiterlijk in 1971.
Van Seeters raakte een kernpunt
van de discussies over onderwijs en
vorming voor de jongeren die nu na
hun leerplichttijd meteen in een baan
gaan: deze jongeren zijn onvoldoende
gevormd voor de maatschappij
maar als ze schoolmoe zijn, moeten
ze dan toch onderwijs blijven vol
gen?
Hoofdinspecteur drs. W. H. Wee-
kenborg die voor de onderwijzenden
een inleiding hield over het rapport
van de commissie-Lievegoed, wees er
onder meer op dat het accent
verschuift van werkende jongeren
die ook leren, naar lerende jongeren
die ook werken.
Afzonderlijk
Uit de vergadering klonk de op
merking „Niemand is, zoals wel eens
gezegd wordt aan z'n plafond toe.
Tot hij seniel wordt, kan ieder verder
leren, maar dan moet het onderwijs
wel rekening houden met ieders ca
paciteiten afzonderlijk".
Dat was ook het punt van de heer
v. Seeters die zei: Aan wat voor soort
onderwijs denkt men bij de verlen
ging van de leerplicht? Ons hele
schoolwezen berust op een afvalsys-
teem; wie de meeste aandacht ver
dient, krijgt de minste". Het lager
beroepsonderwijs verweet hij de
leerlingen alleen maar bedrijfsklaar
te maken. Aan de leerlingstelsels is
het bezwaar verbonden dat ze niet
uitgaan van de jongeren-, maar van
tie bedrijfsbelangen.
Handlangers
De consulenten noemde hij hand
langers van de werkgevers. De wer
kende jongeren voelen zich voetvolk.
Als er geen ander onderwijs komt, is
het beter de nadruk te leggen op
meer vormingswerk.
Sprekend over de vraag of er voor
gedeeltelijk onderwijs en vorming
een plicht of een recht moet komen,
zei Van Seeters dat het een plicht
moet worden. Volstaat men met een
recht, dan blijft de jongere toch te
veel afhankelijk van de situatie in
bet 50
en i
geha
Bij
nlijkc
irderh
brak
het bedrijf waar hij komt te verga
ken.
Omdat de nieuwe leerplichtwet
van een 9-jarige leerplicht spi
(in te voeren op een nog open
turn), hield de ABOP in zijn
vast aan een negenjarige plicl
mogelijk op 1 augustus a.s.
Bij ontwikkeling van volden
aangepaste onderwijsvoorzient
(individueel beroepsonderwijs)
die datum wel haalbaar zijn. De[- Aa
gemene bond vraagt verder in
motie een gedeeltelijke
mingsplicht tot en met 17 jaaiL,
bovendien een recht op part-time
derwijs tot het 27e jaar.
Ich::
K.:
;aak i
was
jen v
inderl
resul
r het
.K.:
ie v
de i
kwer
kwar
en di
Kruiswoord-puzzel.
Horizontaal. 2. aardappel, 6. rii
in Italië, 8. voorvoegsel, 10.
(Lat.). 11. sterke drank, 12. ka "aal
van zangers, 14. hechtenis, 16. lm on(
hof. 17. meisjesnaam, 18. vroef n
19. beet. 21. dreef. 23. scheepsto
25. boterton. 26. honingdrank, 1
gegraven waterweg, 29. vochtig,
eind, 31. bloeiwijze, 33. pers. vofl
naamw., 34. Gedeputeerde Stalt
(afk.), 35. plaatsje onder Gorssel.
Verticaal. 1. klaar, 3. jaar (aft
Lat.), 4. baan voor balspel, 5. W
ren. 6. plaats in Italië, 7. voorvoet
sel, 9. verstand, 11. gunstig gezind
13. land in Europa, 15. tocht, 1'
alledaags, 20. jongensnaam, 22. pi
pegaai, 24. plaats in N.H. 25. nv>
gelijkheid, 27. wig, 28. jong schaap
52. muzieknoot.
01
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Horizontaal. 1. ramp. 4. pok, 7. Rf
sa. 8. hora, 9. obers, 11. cel, U
riool, 14. ra, 15. nor, 16. en, 1'
.serge, 19. oot, 21. tante. 23. moed .eide:
24. ader, 25. pré, 26. snel. "s- d
Verticaal. 1. rob, 2. Aser, 3. marine 'eeni
4. poel. 5. ore, 6. kalender. 7. roef- |*en
domp. 10. soort. 13. orgaan. per
stee. 18. ende. 20. oor. 22. tel net
tope