vervul je hartewens... met de zilvervloot Hotels in Bethlehem zijn vrijwel volgeboekt weer Onderwijzers vinden vorming op scholen sexuell nodig": sparen- verstandig en handig Wereldbeeld moderne mens is erg klein Een noord voor vandaag ONDANKS ARABISCH DREIGEMENT Gereformeerde kerkbouwactie: f 3,2 miljoen Uw probleem is het onze... Jeugd zingt over kerst in deze tijd Doopconsensus van Schotse en r.k. kerk ntik? Hansen-: Bankpersoneel krijgt 6 pet. Ds. A. Kooistra overleden Enquête op christelijke lagere scholen Kerstlectuur en eenvoudige theologie Patiënten uit de bijbel BEROFPÏNGSWERK deze krant behoort tot Het Kwartetf DINSDAG 23 DECEMBER 1961 De lofzang van Maria is een heel wonderlijk, modern lied. Als we niet beter wisten zouden we haast zeggen dat het geschreven is door een van die radicale jongeren, die het evangelie alleen maar kunnen zien in intermenselijke ver houdingen, in ontwikkelingshulp en werelddiakonaat, in po litieke daden. Luister maar naar Maria: Hij heeft de machtigen van de troon gestolen... rijken heeft Hij ledig weggezonden Maar ook zegt' ze: "Hij heeft de eenvoudigen verhoogd., hongerigen heeft Hij met goederen vervuld" Eeuwenlang hebben we deze woorden vergeeste lijkt. De goederen waren de geestelijke zegeningen van God: de verhoging van de eenvoudigen sloeg op hun plaats in de hemel. Maar ik geloof dat we. nu we deze woorden weer letterlijk gaan nemen, dichter bij de waarheid van de bijbel komen. Want Jezus Christus is niet gekomen om de hongerigen met geestelijke spijze te voeden. Dat had Hij in de hemel ook kunnen doen en Hij had daar kunnen blijven. Hij kwam ook niet om de eenvoudigen een heerlijk plaatsje in de he- mei te geven. Dan had Hij in de hemek kunnen blijven om daar als Gids op te treden. Neen, Jezus Christus kwam op aarde om ons op aarde onze plaats en taak te wijzen. Het Nieuwe Jeruzalem daalt' neer op de aarde. Jezus komt op de aarde de hongerigen voeden. Hij komt op aarde de rijken, die tijk werden ten koste van anderen, vernederen. Hij komt op aarde om-de uitgestotenen hun deel te geven van Gods rijke schepping. W e lezen vandaag Openbaring 21:1-14 BETHLEHEM De geboorte plaats van Christus maakt zich gereed om voor de derde maal het Kerstfeest onder Israëlische bezetting te vieren. De bedevaartgangers zijn gekomen ondanks de volgende waarschuwing, die onlangs door een Arabisch radio station werd uitgezonden: „Wy doen een beroep op de pelgrims en gelovi- RIJSWIJK De kerkbouw- actie in de Gereformeerde Ker ken (SSK-'69) heeft 3,2 miljoen gulden opgebracht. Het bestuur van de Stichting Steun Kerkbouw is hier best over tevreden. Heel velen hebben voldaan aan het verzoek, om vijf procent te geven van hun maandinkomen (overeen komend met 0,4 procent van het jaar inkomen). De actie is nu afgesloten. gen thuis te bidden. Palestina is in oorlog. Als u naar Bethlehem onder de Israëlische vlag komt, moet u ook de gevolgen dragen." i De hotels in Jeruzalem en Bethle- hem melden desondanks, dat zij vrij- i wel zijn volgeboekt. Israëlische veiligheidsmannen hou den nauwlettend toezicht op de drukte. Op de daken van verschil lende gebouwen in Bethlehem staan zelfs de politiemannen op wacht. In het plaatsje wordt men slechts met een Israëlische vergunning toegela ten. Dank zij hun véiligheidsvoorzienin- gen verwachten de Israëli's, dat de kerstviering zonder ernstige inciden ten zal verlopen WELVAART De 25.000 inwoners van Bethlehem hebben overigens weinig klachten over de Israëlische bezetting. Zij schijnen welvarender onder het Israë lische bestuur, dan onder het Jor daanse voor de Zesdaagse Oorlog van juni 1967- „De zaken gaan beter dan vroe ger", zegt Ibrahin Handel, de presi dent van de kamer van koophandel van Bethlehem. „Een voordeel is dat onze zakenlieden belasting betalen volgens het oude Jordaanse tarief Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge- helmhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten in afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Is een 60-jarige die voor 80 tot 100 pet. arbeidsongeschikt is verklaard, verplicht zich te laten in schrijven bij het gewestelijk, arbeids bureau? Antwoord: Het kan voorkomen dat een gedeelte van de WAO- uit kering tijdelijk verrekend wordt met de uitkering krachtens de Werk loosheidswet. In dat geval is het om administratieve redenen nodig, ingeschreven te zijn. Informeer dus naar de reden van de Inschrijving. Voldoe er in dat geval aan. Ten overvloede is het altijd mogelijk een voor beroep vatbare beslissing aan te vragen en zo nodig In beroep te gaan. Vraag: Wat is de herkomst van de namen Wijnand Giessen? Antwoord: Wijnand betekent de vriendelijke dappere. Giessen bete kent zoon van Gijs. een afkorting van Gijsbert of Gijsbrecht, de edel- schitterende. Vraag: Bestaan er brochures die alle op het ogenblik van uitgave draaiende films vermelden, tezamen met plaats en bioscoop, waar ze ver toond worden? Zo niet, zijn er dan gegevens over films als Rosemary's Baby. Amerika, land van -God en Virginia Woolf? Antwoord: De Nederlandse Bios coopbond deelt mede dat een lande lijk overzicht van alle draaiende films de kosten niet zou opbrengen. U moet dus inlichtingen vragen aan de verhuurder. Voor Rosemary's Ba by is dit Paramount Filius NV, Fob- bemastraat 20, Amsterdam; Ame rika, land van God. Centra Film NV, Badhuisweg 91, Den Haag; Vir ginia Woolf. Warner Bros - Seven Arts Holland NV. Keizersgracht 778, Amsterdam. Aanvulling: Onze mededeling dat 'vestiging van een taxibedrijf niet gebonden is aan de vestigingswet behoeft aanvulling omdat de vesti ging desniettemin niet geheel vrij behoeft te zijn. Op grond van de Wet autovervoer personen, artikel 46, mag een gemeentebestuur be- drijfsvergunningen afgeven en in verband daarmede een zekere norm vaststellen, die plaatselijk zeer ver schillend kan zijn. Als men deze vergunning heeft, wordt de taxi geregistreerd en men dient bij het districtsbureau /an de Rijksdienst wegverkeer voor deze auto elk halfjaar een keuring aan te vragen. Men beginne eerst inlich tingen te vragen bij de Federatie van Nederlandse organisaties voor het personenvervoer. Vraag: Waarom staat op onze gul dens en rijksdaalders het rand schrift „God zij met ons"? Antwoord: De bevyerking van de rand van muntstukken geschiedde oorspronkelijk om het snoeien tegen te gaan. d.w.z. dat er van de munt een kleine hoeveelheid afgeknipt of afgevijld werd om een zekere hoe veelheid zilver of goud te krijgen en dat te laten aanmunten. Men plaatste dan een tekst op de dunne rand in de hoop, dat de mensen deze tekst niet zouden durven be schadigen. Later bewerkte men de rand ook wel als kartelrand enz. Omstreeks 1800 begon men er leu zen in te persen. Onder Lodewijk Napoleon had men de spreuk „De naam des heren zij geloofd", als rechtstreekse aansluiting op de mid deleeuwse teksten. Tijdens de Franse overheersing was het rand schrift „Dieu protege la France" (God bescherme Frankrijk). In de Duitse landen had men voorkeur voor de woorden „Gott mit uns" er. onder de invloed van dit buurland is de spreuk op onze munten ge komen. Feestelijke plaat met jazz-begeleidiug (Van een onzer verslaggeefsters) NIJMEGEN Steeds vaker gaan stemmen op. die luid ver kondigendat het kerstfeest niet langer gevierd kan ivor- den zoals het tot nog toe werd gedaan. Het zou te sentimen teel zijn en een kermis van de middenstander. Dat laatste 'is een uitdrukking van dr. 'Buskes in zijn boekje „Zin en onzin van Kerstmis". In het radio dineetje met Mies Bouman gaf hij zaterdagavond echter wel toe toch ook een klein beetje mee te doen aan die middenstandskermis. „Ik ben ook middenstander". Maar hoe moet het dan wèl vragen meer mensen zich af. Een klein beet je de weg wijst het jongerenkoor Christo uit Nijmegen met zijn langspeel grammofoonp'aat met kersimuzrek uit deze tijd. Het is een kerstplaat, die anders is dan de meeste van zijn voorgangers. Toch moeten we hierbij ook noemen de kleine frisse grammofoonplaat, die het I andelijk Centrum voor Gere formeerd Jeugdwerk verleden jaar heeft uitgegeven met ..Ik sla de trom tot Jezus' lof'. Bij beide platen is gezocht naar eigentijdse tekst en muziek. Beide ko ren hebben beslist geen grondige mu ziekopleiding achter de rug. maar zin gen gewoon en spontaan, waarbij de zachte „g" van het Nijmeegse koor enigszins humoristisch in onze protes tantse oren klinkt. Het geheel staat onder leiding vah Frans de Bruyn. De begeleidende Ro man Town Jazz band geeft het ge heel pen sterk- ritmisch en feestelijk tintje Zelfs de engelkens. die door het luahtruim zweven doen dit nog in strak ritmisch tempo en zo spreken ze de moderne jeugd beter aan dan vroeger. Veel teksten zijn van Fr. de Bruyn. We moeten toegeven, ze zijn niet al tijd even sterk, maar wel bedoeld om weer te geven hoe veel jongeren eer lijk gemeend Kerstmis in deze tijd proberen te beleven. Overigens zou den we wel willen, dat ook ouderen dergelijke muziek zouden kunnen waarderen, althans meeleven met hét zoeken van deze enthousiaste jeugd. Van deze ontwapenendepi^at cite- ren we tot slot de tekst van een lied om een indruk te geven. „Als ooit een mens op God moet vertrouwen dan is 't omdat Hij onder ons kwam. De Schepper werd mens en zo ons gelijke, teken van liefde, teken van God". Riet Diemer. meesterlijk mixi (Bij uwslijter/wijni GLASGOW In Schotland zijn de Rooms-Katholieke en de Episcopaalse Kerk het er over eens geworden, dat zij eikaars doop zullen erkennen. (Van onze soc.-econ. redactie) AMSTERDAM Voor de 30.000 werknemers bij de handelsbanken is een akkoord bereikt over verbete ring van arbeidsvoorwaarden per 1 januari. De lonen en salarissen gaan met 6 procent omhoog, waarvan 3 procent een reële loonsverbetering betekent en 3 procent een compen satie voor de te verwachten prijs stijgingen. Mocht in de loop van het jaar blij ken dat de prijzen meer stijgen, dan zullen de lonen nog verder worden aangepast met maximaal 3 procent. De totale loonsom over 1970 voor het bankpersoneel kan dus stijgen met maximaal 9 procent. Van de gratificaties die bij het bankbedrijf over het algemeen royaal worden verstrekt, wordt 2 procent overgebracht naar het cao-loon; 12 tot 15 procent gratificatie is bij ban ken geen uitzondering. De vakan ties worden met 2 dagen verlengd. Deze cao geldt niet voor de ca. 10.000 man personeel bij Raiffeisen- bank en Boerenleenbank, die tot nu toe weigerden een cao af te sluiten, maar over het algemeen wel dezelfde verbeteringen toepasten. 0 In een wedstrijd voor de cup lnternati- I onal heef. de ijghookeyclub Den Bosch I gisteravond in Tilburg voor 4400 toeschou wers met 98 gewonnen van de Tilburg Trappers. De tussenstanden waren: 3—2. I 3—3 en 2—4. maximaal 5 procent van het in komen. Dat maakt het voor ons mogelijk j de goederen veel goedkoper te verko- pen dan de Israëlische concurrenten die tot maximaal 60 procent van hun inkomen belasting betalen. Iedere dag komen veel joodse huisvrouwen uit Jeruzalem hier hun inkopen i doen, want alles is hier veel goedko- per. Onze paarlemoer- en olijfhout- j nijverheid doen geweldige zaken. Bethlehem gaat het meer voor de j wind dan ooit te voren." Maar de leuzen op de muren getui gen van het verzet tegen de bezet ting, ofschoon hier tot nu toe maar zeer weinig incidenten zijn geweest. Slechts drie huizen in Bethlehem zijn bij wijze van repressaille voor ver zetsdaden door de Israëli's met de grond gelijk gemaakt. In totaal worden 10.000 bedevaart gangers verwacht, de meesten uit Amerika, Groot-Brittannië en Scandi navië. ARNHEM In de leeftijd van 75 jaar is plotseling overleden ds. A. Kooistra, emeritus predikant van de hervormde gemeente van Elden, die de laatste jaren in Arnhem woonde. Ds. Kooistra is 26 jaar als predi kant werkzaam geweest in het voor malig Ne derlands Indië. In 1921 werd hij atev/aardigd en was werkzaam op C'xt>£s en op Oost-Java. Later werdtorfj docent aan de theologische scho^^ale Wvato in Malang. Nadat hij in 1946 was gerepatrieerd werd hij benoemd tot geestelijk ver zorger van een aantal opbouwkam- pen in Gelderland. In 1950 verbond hij zich aan de gemeente van Elden, tot hij in 1959 met emeritaat ging. Een rouwdienst wordt woensdag 24 december gehouden om twee uur in de Diaconessenkerk in Arnhem. De begrafenis is om drie uur op de Alge mene begraafplaats Moscowa in de zelfde plaats. Hoe dat kan? Heel eenvoudig als je zo vroeg moge lijk begint te sparen met de Zilvervloot. Wanneer je ermee kimt beginnen? Op iedere werkdag tussen je 15eg! en 21e verjaardag;oud-militairen zelfs tot en met 23 jaar. Je spaart 6 tot 9 jaar een bedrag van ten minste f 30, ten hoogste f 300,— per jaar. Na afloop van de spaarter* mijn (bij huwelijk al na ten minste 3 jaar sparen) ont vang je over de totale inleg plus rente een belasting vrije premie van 10%. Wie bijv. 9 jaar f 25,— per maand inlegt, krijgt maar liefst 'n dikke f 3.500,— terug (f 2.700,- inleg, zo'n f 500,- aan rente plus een premie van ruim f 300,-). Daar kim je heel wat mee doen! Vraag een brochure aan het Ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid, afdeling Voorlichting be zitsvorming, Postbus 51, Den Haag. Sr DEN HAAG De meeste onderwijzers vinden sexuele vorming op de scholen nodig. Dit blijkt uit een enquête, ver zonden naar 2429 christelijke basisscholen, waarop 798 leer krachten antwoord gaven. Van hen vonden 609 sexuele opvoe ding nodig en 176 niet. Op de vraag of zij ook sexuele vorming gaven, antwoordden er 235 met ja en 419 met nee. Ook is ge vraagd hoe ouders reageerden als ze meenden 281 leerkrachten. 337 von den de basisschool het meest ge schikt en 99 het voortgezet onder wijs. Deskundigen Sexuele vorming is volgens 470 on derwijzers een taak van de klassele raar, volgens 57 ondervraagden een taak van deskundigen van buiten en volgens 248 onderwijzers een taak van beiden. Deze enquête is niet geheel repre sentatief te noemen, aldus het Chris telijk pedagogisch studiecentrum, de Protestantse stichting voor verant- over sexuele voorlichting op school Woorde gezinsvorming en het Na- werden benaderd: 100 onderwijzers merkten dat de ouders meer wilden weten. 23 merkten geen belangstel ling en 53 constateerden afwijzing. Reeds op de kleuterschool moet i sexuele vorming worden gegeven, Het hoogste woord Kruiswoord-puzzel Horizontaal. I groot onheil, 4. puistje, 7. meisjesnaam. 8. uur (Lat.). 9. kelners. II. .eng. bier. 12. afvoerkanaal. 14. rondhout. 15. ge vangenis. 16. voegwoord. 17. geke perde wollen stof. 19. wilde haver. 21. familielid, 23. onverschrokken heid. 24. bloedhuis. 25. voor. 26. gezwind. Verticaal. I. zeehond. 2. zoon van Jacob, 3. zeemacht, 4. draskolk, 5. vreemde munt, 6. almanak. 7. moe rasvogel. 10. ras. 13. courant van een partij. 17. Zeeuwse hoeve, 18. einde. 20 gehoororgaan. 22. ach ting. OPLOSSING VORIGE PUZZEL. 1. griel. 2. boter. 3. pruim. 4. trede. 5. arena. 6. slank. 7. tafel. 8 ratel. 9. doorn. 10. pekel. II. salon. 12. stift. 13. taart. De plaatsnamen zijn: GOUDA ALFEN DELFT De schrijfster Riet Tigoheiaar heeft in „Het hoogste woord" zevenender tig werkelijk korte verhalen uit de bijbel betreffende advent en kerst feest naverteld voor kinderen. Ze doet dat fris en levendig. Tekstverwijzingen aan het eind van ieder verhaal kunnen leiden tot het lezen van de bijbel zelf. Achterin zijn richtlijnen gegeven voor gesprek en expressie. De fraaie illustraties zijn van Jennie Dalenoord. Een heer lijk boekje, dat is uitgegeven bij hei Boekencentrum. Den Haag. Het telt 112 pagfna's. de prijs is ƒ4.90. Het Nieuwe Testament voor mensen van deze lijd. deel 2 Deze fraai uitgevoerde pocket be- vat de Nieuwtestamentische boeken I na Handelingen. Men heeft getracht de taal alledaagser te maken. Wel is ••gij" gehandhaafd, maar daarnaast treffen we woorden aan als kwalifice ren en accepteren, die een prettige indruk maken. De supervisie hadden dr. Bertrangs te Leuven en dr. Schippers te Am sterdam. Meer dan honderd zwart wit foto's door het hele boek heen hebben betrekking op de bijbelteks ten. Overal doorzichtig is het boek overigens niel. Het is een uitgave van T. Wever, Franeker. Het telt 120 pagina's, de prijs 7.90. Dr. R. Schippers Het is een Kampen. Het I kost 11,75. uitgave van Kok in telt 420 pagina's en De doden weten niets Wat gebeurt er na ons sterven? Aan deze actuele discussie levert de ze paperback een interessante bij drage. Na een onderzoek naar het gebruik van het begrip „ziel" in Is raël toont ds. C. Vonk overtuigend aan. dat de tweedeling ziel- lichaam van heidense oorsprong is. Zo weet de bijbel niets van he' voortbestaan van de onsterfelijke zie' in een tussentoestand. Christus is ge storven, waardoor wij na ons sterver ..in een oogwenk" worden veranderd direct. De tijd speelt immers voor de dode geen rol Maar ook worden wc helemaal opgewekt en niet alleen on ze „ziel". Een prettig geschreven boek, voor zowel leek als theoloog. In dit boekje \an Will J. Barnard zijn teksten opgenomen van zes mini- hoorspelen, die werden geschreven voor het NCRV- ziekenprogramma „Onder de Hoogtezon" en uitgezon den in 1968/69. Ze handelen over Saul, de gezalf de, die alleen wilde beslissen, over Naaman, machtig en onmachtig en j Bar- Timéus, die leefde van de barm- j hartigheid. Verder zijn er nog drie andere Nieuwtestamentische verha- I len. Stuk voor stuk knap gëschre- ven. De uitgever is Wever - De Graafschap. Hét telt 62 pagina's; de prijs 5.75. tionaal protestants centrum voor de geestelijke volksgezondheid. Deze ver enigingen organiseren op 29 en 30 december in Lunteren een werkconfe rentie van het protestantse lager on derwijs over de sexuele opvoeding op school NED. HERV. KERK Beroepen te Terneuzen (pred. v. h. Julianaziekenhuis)A. J. Mooy te Sil- volde. Aangenomen naar Beverwijk: J. Be- zemer te Augustinusga. Bedankt voor Stolwijk (wijkgem. 2): J. Bos te Lunteren: voor Den Briel (vac. J. C. Nennie -toez.): C. Hoogendoorn te Oudelande, c.a. (Z.); voor Den Haag (vac P. Holst): P. v. d. Berg te Den Haag (wiikgem. twee). GEREF. KERKEN Aangenomen naar Onstwedde: J. Go- ris te Oldekerk. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Enschede-west: J. Wes terink te Haamstede-Kerkwerve. In het Westen veruit grootste prolK chr. dagbladpers net weer in Enropl weer min. temp. gisteren Amsterdam regen -0 Brussel motregen 1 Frankfort geh. bew. -1 Genève zw. bew. -1 Innsbruck geh. bew. -7 Kopenhagen zw. bew. -3 Locarno 1. bew. 3 Londen zw. bew. -6 Luxemburg sneeuw -2 Madrid onbew. -2 Majorca 1. bew. 7 MUnchen zw bew. -15 Nice regen 6 Parijs h. bew. 4 Rome zw. bew. 2 Wenen geh bew. -14 Ztlrlch geh. bew. -5 Prof. Rookmaker voor CSFR: (Van een onzer medewerkers) UTRECHT Het wereldbeeld van I de christen is in principe niet veran- derd. Het is een open wereldbeeld waarin God luistert en wonderen doet. Vanuit een gesloten wereld beeld is de geschiedenis niet te ver klaren. Geschiedenis zonder God is ongewoon, is een leugen. Aldus prof. dr. H. R. Rookmaker 1 op de kerstvergadering van de ci- vitas studiosorum in fundamento re- formato (CSFR). Hij betoogde, dat het wereldbeeld van de moderne mens erg klein is Met God en de duivelen zijn ook de normen naar buiten gegooid Mis daad is een gevolg van een verkeerd 1 geknoopt DNA molecuul. Hierdoor is de mens zijn vrijheid kwijt. Christus In id is gekomen omdat Hij dit niet »r aanzien. sti De wereld, de mens is eindig. I r. is niet zondig. Zonde is het juist je meer wilt zijn (zondeval). Gew» !d| mens- zijn is het moeilijkste vanmi les. zei prof. Rookmaker. Alleen heeft de zondeval serieus genon* t Hij heeft geprotesteerd door r.; Zoon te zenden. Evangeliseren is voor ieder uni^or Er is maar één richtlijn: nooit eigen kracht. God wil de voor geschikte mensen op onze weg bri gen. Hij haast zich daarbij niet. Das om staat bidden centraal. Het doel moet zijn, om de op zichv t teruggeworpen mens terug te bi* gen tot de enige werkelijke werkeffl heid. een wereld met God, prof. Rookmaker.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2