vervul je
hartewens...
met
de
zilvervloot
Hotels in Bethlehem zijn
vrijwel volgeboekt
weer
Onderwijzers vinden
vorming op scholen
sexuell
nodig":
sparen-
verstandig
en
handig
Wereldbeeld moderne
mens is erg klein
Een noord voor vandaag
ONDANKS ARABISCH DREIGEMENT
Gereformeerde
kerkbouwactie:
f 3,2 miljoen
Uw probleem
is het
onze...
Jeugd zingt over
kerst in deze tijd
Doopconsensus
van Schotse
en r.k. kerk
ntik?
Hansen-:
Bankpersoneel
krijgt 6 pet.
Ds. A. Kooistra
overleden
Enquête op christelijke lagere scholen
Kerstlectuur en eenvoudige theologie
Patiënten uit
de bijbel
BEROFPÏNGSWERK
deze
krant
behoort
tot
Het Kwartetf
DINSDAG 23 DECEMBER 1961
De lofzang van Maria is een heel wonderlijk, modern lied.
Als we niet beter wisten zouden we haast zeggen dat het
geschreven is door een van die radicale jongeren, die het
evangelie alleen maar kunnen zien in intermenselijke ver
houdingen, in ontwikkelingshulp en werelddiakonaat, in po
litieke daden. Luister maar naar Maria:
Hij heeft de machtigen van de troon gestolen... rijken heeft
Hij ledig weggezonden Maar ook zegt' ze: "Hij heeft de
eenvoudigen verhoogd., hongerigen heeft Hij met goederen
vervuld" Eeuwenlang hebben we deze woorden vergeeste
lijkt. De goederen waren de geestelijke zegeningen van God:
de verhoging van de eenvoudigen sloeg op hun plaats in de
hemel.
Maar ik geloof dat we. nu we deze woorden weer letterlijk
gaan nemen, dichter bij de waarheid van de bijbel komen.
Want Jezus Christus is niet gekomen om de hongerigen met
geestelijke spijze te voeden. Dat had Hij in de hemel ook
kunnen doen en Hij had daar kunnen blijven. Hij kwam
ook niet om de eenvoudigen een heerlijk plaatsje in de he-
mei te geven. Dan had Hij in de hemek kunnen blijven om
daar als Gids op te treden.
Neen, Jezus Christus kwam op aarde om ons op aarde onze
plaats en taak te wijzen. Het Nieuwe Jeruzalem daalt' neer
op de aarde. Jezus komt op de aarde de hongerigen voeden.
Hij komt op aarde de rijken, die tijk werden ten koste van
anderen, vernederen. Hij komt op aarde om-de uitgestotenen
hun deel te geven van Gods rijke schepping.
W e lezen vandaag Openbaring 21:1-14
BETHLEHEM De geboorte
plaats van Christus maakt zich
gereed om voor de derde maal
het Kerstfeest onder Israëlische
bezetting te vieren.
De bedevaartgangers zijn gekomen
ondanks de volgende waarschuwing,
die onlangs door een Arabisch radio
station werd uitgezonden: „Wy doen
een beroep op de pelgrims en gelovi-
RIJSWIJK De kerkbouw-
actie in de Gereformeerde Ker
ken (SSK-'69) heeft 3,2 miljoen
gulden opgebracht.
Het bestuur van de Stichting Steun
Kerkbouw is hier best over tevreden.
Heel velen hebben voldaan aan het
verzoek, om vijf procent te geven
van hun maandinkomen (overeen
komend met 0,4 procent van het jaar
inkomen). De actie is nu afgesloten.
gen thuis te bidden. Palestina is in
oorlog. Als u naar Bethlehem onder
de Israëlische vlag komt, moet u ook
de gevolgen dragen."
i De hotels in Jeruzalem en Bethle-
hem melden desondanks, dat zij vrij-
i wel zijn volgeboekt.
Israëlische veiligheidsmannen hou
den nauwlettend toezicht op de
drukte. Op de daken van verschil
lende gebouwen in Bethlehem staan
zelfs de politiemannen op wacht. In
het plaatsje wordt men slechts met
een Israëlische vergunning toegela
ten.
Dank zij hun véiligheidsvoorzienin-
gen verwachten de Israëli's, dat de
kerstviering zonder ernstige inciden
ten zal verlopen
WELVAART
De 25.000 inwoners van Bethlehem
hebben overigens weinig klachten
over de Israëlische bezetting. Zij
schijnen welvarender onder het Israë
lische bestuur, dan onder het Jor
daanse voor de Zesdaagse Oorlog
van juni 1967-
„De zaken gaan beter dan vroe
ger", zegt Ibrahin Handel, de presi
dent van de kamer van koophandel
van Bethlehem. „Een voordeel is dat
onze zakenlieden belasting betalen
volgens het oude Jordaanse tarief
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge-
helmhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten in afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Is een 60-jarige die voor
80 tot 100 pet. arbeidsongeschikt is
verklaard, verplicht zich te laten in
schrijven bij het gewestelijk, arbeids
bureau?
Antwoord: Het kan voorkomen
dat een gedeelte van de WAO- uit
kering tijdelijk verrekend wordt
met de uitkering krachtens de Werk
loosheidswet. In dat geval is het
om administratieve redenen nodig,
ingeschreven te zijn. Informeer dus
naar de reden van de Inschrijving.
Voldoe er in dat geval aan. Ten
overvloede is het altijd mogelijk een
voor beroep vatbare beslissing aan
te vragen en zo nodig In beroep te
gaan.
Vraag: Wat is de herkomst van de
namen Wijnand Giessen?
Antwoord: Wijnand betekent de
vriendelijke dappere. Giessen bete
kent zoon van Gijs. een afkorting
van Gijsbert of Gijsbrecht, de edel-
schitterende.
Vraag: Bestaan er brochures die
alle op het ogenblik van uitgave
draaiende films vermelden, tezamen
met plaats en bioscoop, waar ze ver
toond worden? Zo niet, zijn er dan
gegevens over films als Rosemary's
Baby. Amerika, land van -God en
Virginia Woolf?
Antwoord: De Nederlandse Bios
coopbond deelt mede dat een lande
lijk overzicht van alle draaiende
films de kosten niet zou opbrengen.
U moet dus inlichtingen vragen aan
de verhuurder. Voor Rosemary's Ba
by is dit Paramount Filius NV, Fob-
bemastraat 20, Amsterdam; Ame
rika, land van God. Centra Film
NV, Badhuisweg 91, Den Haag; Vir
ginia Woolf. Warner Bros - Seven
Arts Holland NV. Keizersgracht 778,
Amsterdam.
Aanvulling: Onze mededeling dat
'vestiging van een taxibedrijf niet
gebonden is aan de vestigingswet
behoeft aanvulling omdat de vesti
ging desniettemin niet geheel vrij
behoeft te zijn. Op grond van de
Wet autovervoer personen, artikel
46, mag een gemeentebestuur be-
drijfsvergunningen afgeven en in
verband daarmede een zekere norm
vaststellen, die plaatselijk zeer ver
schillend kan zijn.
Als men deze vergunning heeft,
wordt de taxi geregistreerd en men
dient bij het districtsbureau /an de
Rijksdienst wegverkeer voor deze
auto elk halfjaar een keuring aan te
vragen. Men beginne eerst inlich
tingen te vragen bij de Federatie
van Nederlandse organisaties voor
het personenvervoer.
Vraag: Waarom staat op onze gul
dens en rijksdaalders het rand
schrift „God zij met ons"?
Antwoord: De bevyerking van de
rand van muntstukken geschiedde
oorspronkelijk om het snoeien tegen
te gaan. d.w.z. dat er van de munt
een kleine hoeveelheid afgeknipt of
afgevijld werd om een zekere hoe
veelheid zilver of goud te krijgen en
dat te laten aanmunten. Men
plaatste dan een tekst op de dunne
rand in de hoop, dat de mensen
deze tekst niet zouden durven be
schadigen. Later bewerkte men de
rand ook wel als kartelrand enz.
Omstreeks 1800 begon men er leu
zen in te persen. Onder Lodewijk
Napoleon had men de spreuk „De
naam des heren zij geloofd", als
rechtstreekse aansluiting op de mid
deleeuwse teksten. Tijdens de
Franse overheersing was het rand
schrift „Dieu protege la France"
(God bescherme Frankrijk). In de
Duitse landen had men voorkeur
voor de woorden „Gott mit uns" er.
onder de invloed van dit buurland
is de spreuk op onze munten ge
komen.
Feestelijke plaat met jazz-begeleidiug
(Van een onzer verslaggeefsters)
NIJMEGEN Steeds vaker
gaan stemmen op. die luid ver
kondigendat het kerstfeest
niet langer gevierd kan ivor-
den zoals het tot nog toe werd
gedaan. Het zou te sentimen
teel zijn en een kermis van de
middenstander.
Dat laatste 'is een uitdrukking van
dr. 'Buskes in zijn boekje „Zin en
onzin van Kerstmis". In het radio
dineetje met Mies Bouman gaf hij
zaterdagavond echter wel toe toch
ook een klein beetje mee te doen aan
die middenstandskermis. „Ik ben ook
middenstander".
Maar hoe moet het dan wèl vragen
meer mensen zich af. Een klein beet
je de weg wijst het jongerenkoor
Christo uit Nijmegen met zijn
langspeel grammofoonp'aat met
kersimuzrek uit deze tijd.
Het is een kerstplaat, die anders is
dan de meeste van zijn voorgangers.
Toch moeten we hierbij ook noemen
de kleine frisse grammofoonplaat,
die het I andelijk Centrum voor Gere
formeerd Jeugdwerk verleden jaar
heeft uitgegeven met ..Ik sla de trom
tot Jezus' lof'.
Bij beide platen is gezocht naar
eigentijdse tekst en muziek. Beide ko
ren hebben beslist geen grondige mu
ziekopleiding achter de rug. maar zin
gen gewoon en spontaan, waarbij de
zachte „g" van het Nijmeegse koor
enigszins humoristisch in onze protes
tantse oren klinkt.
Het geheel staat onder leiding vah
Frans de Bruyn. De begeleidende Ro
man Town Jazz band geeft het ge
heel pen sterk- ritmisch en feestelijk
tintje
Zelfs de engelkens. die door het
luahtruim zweven doen dit nog in
strak ritmisch tempo en zo spreken
ze de moderne jeugd beter aan dan
vroeger.
Veel teksten zijn van Fr. de Bruyn.
We moeten toegeven, ze zijn niet al
tijd even sterk, maar wel bedoeld om
weer te geven hoe veel jongeren eer
lijk gemeend Kerstmis in deze tijd
proberen te beleven. Overigens zou
den we wel willen, dat ook ouderen
dergelijke muziek zouden kunnen
waarderen, althans meeleven met hét
zoeken van deze enthousiaste jeugd.
Van deze ontwapenendepi^at cite-
ren we tot slot de tekst van een lied
om een indruk te geven.
„Als ooit een mens op
God moet vertrouwen
dan is 't omdat Hij onder ons kwam.
De Schepper werd mens en zo ons
gelijke,
teken van liefde, teken van God".
Riet Diemer.
meesterlijk mixi
(Bij uwslijter/wijni
GLASGOW In Schotland zijn de
Rooms-Katholieke en de Episcopaalse
Kerk het er over eens geworden, dat
zij eikaars doop zullen erkennen.
(Van onze soc.-econ. redactie)
AMSTERDAM Voor de 30.000
werknemers bij de handelsbanken is
een akkoord bereikt over verbete
ring van arbeidsvoorwaarden per 1
januari. De lonen en salarissen gaan
met 6 procent omhoog, waarvan 3
procent een reële loonsverbetering
betekent en 3 procent een compen
satie voor de te verwachten prijs
stijgingen.
Mocht in de loop van het jaar blij
ken dat de prijzen meer stijgen, dan
zullen de lonen nog verder worden
aangepast met maximaal 3 procent.
De totale loonsom over 1970 voor het
bankpersoneel kan dus stijgen met
maximaal 9 procent.
Van de gratificaties die bij het
bankbedrijf over het algemeen royaal
worden verstrekt, wordt 2 procent
overgebracht naar het cao-loon; 12
tot 15 procent gratificatie is bij ban
ken geen uitzondering. De vakan
ties worden met 2 dagen verlengd.
Deze cao geldt niet voor de ca.
10.000 man personeel bij Raiffeisen-
bank en Boerenleenbank, die tot nu
toe weigerden een cao af te sluiten,
maar over het algemeen wel dezelfde
verbeteringen toepasten.
0 In een wedstrijd voor de cup lnternati-
I onal heef. de ijghookeyclub Den Bosch
I gisteravond in Tilburg voor 4400 toeschou
wers met 98 gewonnen van de Tilburg
Trappers. De tussenstanden waren: 3—2.
I 3—3 en 2—4.
maximaal 5 procent van het in
komen.
Dat maakt het voor ons mogelijk j
de goederen veel goedkoper te verko-
pen dan de Israëlische concurrenten
die tot maximaal 60 procent van hun
inkomen belasting betalen. Iedere
dag komen veel joodse huisvrouwen
uit Jeruzalem hier hun inkopen i
doen, want alles is hier veel goedko-
per. Onze paarlemoer- en olijfhout- j
nijverheid doen geweldige zaken.
Bethlehem gaat het meer voor de j
wind dan ooit te voren."
Maar de leuzen op de muren getui
gen van het verzet tegen de bezet
ting, ofschoon hier tot nu toe maar
zeer weinig incidenten zijn geweest.
Slechts drie huizen in Bethlehem zijn
bij wijze van repressaille voor ver
zetsdaden door de Israëli's met de
grond gelijk gemaakt.
In totaal worden 10.000 bedevaart
gangers verwacht, de meesten uit
Amerika, Groot-Brittannië en Scandi
navië.
ARNHEM In de leeftijd van 75
jaar is plotseling overleden ds. A.
Kooistra, emeritus predikant van de
hervormde gemeente van Elden, die
de laatste jaren in Arnhem woonde.
Ds. Kooistra is 26 jaar als predi
kant werkzaam geweest in het voor
malig Ne derlands Indië. In 1921 werd
hij atev/aardigd en was werkzaam
op C'xt>£s en op Oost-Java. Later
werdtorfj docent aan de theologische
scho^^ale Wvato in Malang.
Nadat hij in 1946 was gerepatrieerd
werd hij benoemd tot geestelijk ver
zorger van een aantal opbouwkam-
pen in Gelderland. In 1950 verbond
hij zich aan de gemeente van Elden,
tot hij in 1959 met emeritaat ging.
Een rouwdienst wordt woensdag 24
december gehouden om twee uur in
de Diaconessenkerk in Arnhem. De
begrafenis is om drie uur op de Alge
mene begraafplaats Moscowa in de
zelfde plaats.
Hoe dat kan? Heel eenvoudig als je zo vroeg moge
lijk begint te sparen met de Zilvervloot. Wanneer je
ermee kimt beginnen? Op iedere werkdag tussen je 15eg!
en 21e verjaardag;oud-militairen zelfs tot en met 23 jaar.
Je spaart 6 tot 9 jaar een bedrag van ten minste f 30,
ten hoogste f 300,— per jaar. Na afloop van de spaarter*
mijn (bij huwelijk al na ten minste 3 jaar sparen) ont
vang je over de totale inleg plus rente een belasting
vrije premie van 10%. Wie bijv. 9 jaar f 25,— per maand
inlegt, krijgt maar liefst 'n dikke f 3.500,— terug (f 2.700,-
inleg, zo'n f 500,- aan rente plus een premie van ruim
f 300,-). Daar kim je heel wat mee doen!
Vraag een brochure aan het Ministerie van Sociale
Zaken en Volksgezondheid, afdeling Voorlichting be
zitsvorming, Postbus 51, Den Haag.
Sr
DEN HAAG De meeste
onderwijzers vinden sexuele
vorming op de scholen nodig.
Dit blijkt uit een enquête, ver
zonden naar 2429 christelijke
basisscholen, waarop 798 leer
krachten antwoord gaven. Van
hen vonden 609 sexuele opvoe
ding nodig en 176 niet.
Op de vraag of zij ook sexuele
vorming gaven, antwoordden er 235
met ja en 419 met nee. Ook is ge
vraagd hoe ouders reageerden als ze
meenden 281 leerkrachten. 337 von
den de basisschool het meest ge
schikt en 99 het voortgezet onder
wijs.
Deskundigen
Sexuele vorming is volgens 470 on
derwijzers een taak van de klassele
raar, volgens 57 ondervraagden een
taak van deskundigen van buiten en
volgens 248 onderwijzers een taak
van beiden.
Deze enquête is niet geheel repre
sentatief te noemen, aldus het Chris
telijk pedagogisch studiecentrum, de
Protestantse stichting voor verant-
over sexuele voorlichting op school Woorde gezinsvorming en het Na-
werden benaderd: 100 onderwijzers
merkten dat de ouders meer wilden
weten. 23 merkten geen belangstel
ling en 53 constateerden afwijzing.
Reeds op de kleuterschool moet
i sexuele vorming worden gegeven,
Het hoogste woord
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal. I groot onheil, 4.
puistje, 7. meisjesnaam. 8. uur
(Lat.). 9. kelners. II. .eng. bier. 12.
afvoerkanaal. 14. rondhout. 15. ge
vangenis. 16. voegwoord. 17. geke
perde wollen stof. 19. wilde haver.
21. familielid, 23. onverschrokken
heid. 24. bloedhuis. 25. voor. 26.
gezwind.
Verticaal. I. zeehond. 2. zoon van
Jacob, 3. zeemacht, 4. draskolk, 5.
vreemde munt, 6. almanak. 7. moe
rasvogel. 10. ras. 13. courant van
een partij. 17. Zeeuwse hoeve, 18.
einde. 20 gehoororgaan. 22. ach
ting.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL.
1. griel. 2. boter. 3. pruim. 4. trede.
5. arena. 6. slank. 7. tafel. 8 ratel.
9. doorn. 10. pekel. II. salon. 12.
stift. 13. taart.
De plaatsnamen zijn: GOUDA
ALFEN DELFT
De schrijfster Riet Tigoheiaar heeft
in „Het hoogste woord" zevenender
tig werkelijk korte verhalen uit de
bijbel betreffende advent en kerst
feest naverteld voor kinderen. Ze
doet dat fris en levendig.
Tekstverwijzingen aan het eind
van ieder verhaal kunnen leiden tot
het lezen van de bijbel zelf. Achterin
zijn richtlijnen gegeven voor gesprek
en expressie. De fraaie illustraties
zijn van Jennie Dalenoord. Een heer
lijk boekje, dat is uitgegeven bij hei
Boekencentrum. Den Haag. Het telt
112 pagfna's. de prijs is ƒ4.90.
Het Nieuwe Testament
voor mensen van
deze lijd. deel 2
Deze fraai uitgevoerde pocket be-
vat de Nieuwtestamentische boeken
I na Handelingen. Men heeft getracht
de taal alledaagser te maken. Wel is
••gij" gehandhaafd, maar daarnaast
treffen we woorden aan als kwalifice
ren en accepteren, die een prettige
indruk maken.
De supervisie hadden dr. Bertrangs
te Leuven en dr. Schippers te Am
sterdam. Meer dan honderd zwart
wit foto's door het hele boek heen
hebben betrekking op de bijbelteks
ten. Overal doorzichtig is het boek
overigens niel.
Het is een uitgave van T. Wever,
Franeker. Het telt 120 pagina's, de
prijs 7.90.
Dr. R. Schippers
Het is een
Kampen. Het
I kost 11,75.
uitgave van Kok in
telt 420 pagina's en
De doden weten niets
Wat gebeurt er na ons sterven?
Aan deze actuele discussie levert de
ze paperback een interessante bij
drage. Na een onderzoek naar het
gebruik van het begrip „ziel" in Is
raël toont ds. C. Vonk overtuigend
aan. dat de tweedeling ziel- lichaam
van heidense oorsprong is.
Zo weet de bijbel niets van he'
voortbestaan van de onsterfelijke zie'
in een tussentoestand. Christus is ge
storven, waardoor wij na ons sterver
..in een oogwenk" worden veranderd
direct. De tijd speelt immers voor de
dode geen rol Maar ook worden wc
helemaal opgewekt en niet alleen on
ze „ziel".
Een prettig geschreven boek, voor
zowel leek als theoloog.
In dit boekje \an Will J. Barnard
zijn teksten opgenomen van zes mini-
hoorspelen, die werden geschreven
voor het NCRV- ziekenprogramma
„Onder de Hoogtezon" en uitgezon
den in 1968/69.
Ze handelen over Saul, de gezalf
de, die alleen wilde beslissen, over
Naaman, machtig en onmachtig en j
Bar- Timéus, die leefde van de barm- j
hartigheid. Verder zijn er nog drie
andere Nieuwtestamentische verha- I
len. Stuk voor stuk knap gëschre-
ven.
De uitgever is Wever - De
Graafschap. Hét telt 62 pagina's; de
prijs 5.75.
tionaal protestants centrum voor de
geestelijke volksgezondheid. Deze ver
enigingen organiseren op 29 en 30
december in Lunteren een werkconfe
rentie van het protestantse lager on
derwijs over de sexuele opvoeding op
school
NED. HERV. KERK
Beroepen te Terneuzen (pred. v. h.
Julianaziekenhuis)A. J. Mooy te Sil-
volde.
Aangenomen naar Beverwijk: J. Be-
zemer te Augustinusga.
Bedankt voor Stolwijk (wijkgem. 2):
J. Bos te Lunteren: voor Den Briel (vac.
J. C. Nennie -toez.): C. Hoogendoorn
te Oudelande, c.a. (Z.); voor Den Haag
(vac P. Holst): P. v. d. Berg te Den
Haag (wiikgem. twee).
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Onstwedde: J. Go-
ris te Oldekerk.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Enschede-west: J. Wes
terink te Haamstede-Kerkwerve.
In het Westen
veruit grootste prolK
chr. dagbladpers
net weer in Enropl
weer
min. temp.
gisteren
Amsterdam
regen
-0
Brussel
motregen
1
Frankfort
geh. bew.
-1
Genève
zw. bew.
-1
Innsbruck
geh. bew.
-7
Kopenhagen
zw. bew.
-3
Locarno
1. bew.
3
Londen
zw. bew.
-6
Luxemburg
sneeuw
-2
Madrid
onbew.
-2
Majorca
1. bew.
7
MUnchen
zw bew.
-15
Nice
regen
6
Parijs
h. bew.
4
Rome
zw. bew.
2
Wenen
geh bew.
-14
Ztlrlch
geh. bew.
-5
Prof. Rookmaker voor CSFR:
(Van een onzer medewerkers)
UTRECHT Het wereldbeeld van
I de christen is in principe niet veran-
derd. Het is een open wereldbeeld
waarin God luistert en wonderen
doet. Vanuit een gesloten wereld
beeld is de geschiedenis niet te ver
klaren. Geschiedenis zonder God is
ongewoon, is een leugen.
Aldus prof. dr. H. R. Rookmaker
1 op de kerstvergadering van de ci-
vitas studiosorum in fundamento re-
formato (CSFR).
Hij betoogde, dat het wereldbeeld
van de moderne mens erg klein is
Met God en de duivelen zijn ook de
normen naar buiten gegooid Mis
daad is een gevolg van een verkeerd
1 geknoopt DNA molecuul. Hierdoor is
de mens zijn vrijheid kwijt. Christus
In
id
is gekomen omdat Hij dit niet »r
aanzien. sti
De wereld, de mens is eindig. I r.
is niet zondig. Zonde is het juist
je meer wilt zijn (zondeval). Gew» !d|
mens- zijn is het moeilijkste vanmi
les. zei prof. Rookmaker. Alleen
heeft de zondeval serieus genon* t
Hij heeft geprotesteerd door r.;
Zoon te zenden.
Evangeliseren is voor ieder uni^or
Er is maar één richtlijn: nooit
eigen kracht. God wil de voor
geschikte mensen op onze weg bri
gen. Hij haast zich daarbij niet. Das
om staat bidden centraal. Het
doel moet zijn, om de op zichv t
teruggeworpen mens terug te bi*
gen tot de enige werkelijke werkeffl
heid. een wereld met God,
prof. Rookmaker.