Zwarte Christen zoekt eigen stijl LIEFDEWERK IN VREDESDORP DOOR DS. YPE SCHAAF In 1845 voer een kano de Wouririvier in Kameroen op. In die kano zaten een blanke en een neger. De een kwam uit Engeland, de ander was een bevrijde slaaf uit Jamaica. De bewo ners van de dorpjes die aan de rivier lagen, Douala en Bell, liepen te hoop. In de boot lagen geen wapens of kisten drank. Dit waren geen kooplui die om slaven of ivoor kwamen. De beide mannen klommen aan wal en vertelden een vreemd verhaal. Ze kwamen om de bood schap van een God te brengen. Een boodschap van bevrijding, van vrede, van liefde. Dat stond in een boek dat ze bij zich hadden. De Douala's keken elkaar aan. Andermaal vonden zij bewezen, dat blanken helemaal gek zijn. Da. Ype Schaaf, predikant voor buitengewone werkzaamheden In de Ned. Hervormde Kerk, was van 1959 tot 1963 bijbelgenoot- achapssecretaris in Kameroen en de volgende vier jaren publiciteits- adviseur van de bijbelgenoot schappen voor heel Afrika. Hij maakte regelmatig rondreizen op het gehele continent Sinds 1968 Is ds. Schaaf adjunct algemeen secretaris van het Nederlands Bijbelgenootschap, belast met het binnenlandse werk. iel lang geleden waren die blanken al imen. Met grote schepen. Eerst om te Toen om ruilhandel te bedrijven. Daar je heel erg bij opletten, anders werd je •ogen. Toen was er een nieuw soort han- intstaan: om zelf niet te worden wegge- nu een boodschap van een van liefde. Dat kon er ook wel bij. Er was trouwens iets geks. Deze twee man- bleven niet op hun schip, vilden een stuk grond aan val om bij de Douala's te wonen. chefs van Douala en Bell en het goed Was het om- God van de toch mach- blanken hun intrigeerde? het omdat die zendeling isschien kon helpen tegen evelarijen van de blanke ieden? Was het omdat die eling een kist medicijnen had? op de kusten van A- begon de verkondiging van van gel ie ongeveer zo. Tus- en 1870, dus nog vóór Dpese landen op de confe- van Berlijn in 1886 de lanse koek onder elkaar elden en de periode van jderne kolonialisme be kerken in Afrika groeiden Vandaag zijn daar 70 mil- art christenen (18 miljoen Kop- s) en Ethiopische orthodoxen, liljoen protestanten, 30 mil- rooms-katholieken). Dat is heel Afrika éénvijfde van bevolking, en van Afrika 7 Zuiden van de Sahara ruim 'e kwart. ie komt dat? Omdat God irbeid van zending en mis- ijk heeft gezegend. Omdat Tristendom aan behoeften d. ïtschappelijke behoeften: it de blanke kolonisator en omspringen, moest je taal leren lezen en jven. De door zending en opgerichte scholen gaven cans. zijn kant stimuleerde de kolonisator dit christe- riionderwijs ook een beetje, at hij lagere inheemse be- Ji ten nodig had en het zen- :- en het missieonderwijs 'h conden leveren. it dit onderwijs in een Tater ium ook de behoefte naar lie en politieke onafhanke- leid zou wakker maken, en de andere worden van de voerd moesten de Douala's kustbewoners slavenhalers blanke kooplieden. Ter bevordering van deze ..handel" leverden die blanken geweren aan de Douala's. En sterke drank. -)(■ Vrouwen in kerkdienst te Mokolo hebben noch de zendelingen, noch de kolonisatoren zich in het begin gerealiseerd. De Afrikaanse vrouw telt pas mee wanneer ze moeder is. Kin dersterfte was hoog in het oude Afrika. De medische zorg van zending en missie gaven de vrouwen een grotere kans om moeder van een levend kind te wonden. De blanke bleek ontzettend veel te kunnen. Dan moest zijn God ook een machtig God zijn! Kon je met die God misschien net zo machtig worden als de blanke? Het christendom voldeed ook aan geestelijke behoeften. In grote delen van West-Afrika kende men een God, die alles had geschapen. Maar de mens had ergens in de geschiedenis gewei gerd deze God te gehoorzamen. Na de „zondeval" was die God boos geworden en voorgoed ver trokken. Naar een plaats waar hij niet te bereiken was. Sindsdien moest de mens zioh behelpen, want God zelf was voor te leggen aan overleden vaderen. Door de machten van de natuur namen te geven en te „bewerken" via gaven en ri ten. Door de tovenaar die als kruidendeskundige en als ken ner van de riten en geheimen grote macht had. Maar het was behelpen, want God zelf was onbereikbaar. En leven: dat wil zeggen om gaan met elkaar en met de aar de en met de geesten en mach ten was een strijd om levens kracht. Een strijd om in leven te blijven. Met de dood als zeer nabije vijand. Dit type gedachtenwereld speelde met velerlei grotere en kleinere variaties een rol in het oestaan van vele stammen in Afrika. De boodschap van het christendom betekende hier een voudig: de mens wil God niet gehoorzamen, maar God is toch niet kwaad weggelopen. Inte gendeel, hij heeft Zijn Zoon ge stuurd om de breuk tussen mens en God te herstellen. Die zoon heeft niet alleen het leven over wonnen, maar ook de dood. Tovenaars, voorvaderen en geesten zijn overbodig. God spreekt gewoon jouw taal. En dit hele verhaal staat in een boek dat de Bijbel heel, en dat je zelf kunt lezen. De hele eer ste generatie zendelingen was tevens bijbelvertaler. Tussen 1860 en 1960 werd de Bijbel of gedeelten daarvan vertaald in 400 Afrikaanse talen!! Christe nen werden lezers van het boek over de God die niet boos weg liep. Toen de onafhankelijkheidsbe weging in de jaren zestig van deze eeuw over Afrika losbarst te met als resultaat in korte tijd tientallen nieuwe onafhan kelijke landen, waren de Euro pese zendingen en missies in vele gevallen al geëvolueerd tot inheemse kerken met eigen pre dikanten en priesters. Via het christelijk onderwijs hebben zending en missie een elite geleverd, die hard aan de ze onafhankelijkheidsbeweging heeft meegedaan en nu de hoge posten in de onafhankelijke naties bekleedt. De bijbelgenoot schappen verspreidden in Afrika tegen de tien miljoen bij bels en bijbelgedeelten. Was daarmee de droom wer kelijkheid geworden? De droom van de oude zendelingen van een Afrikaanse kerk. De droom van Christus' opdracht: Gaat uit en verkondigt diit evangelie aan alle creaturen? Of was een Europees christendom geïntro duceerd met alle daaraan ver- ÜSMi Ook voor de kerk van Kirinda in Roeanda blijven velen napraten bonden zegeningen en zonden? En zal dit Europese christen dom met de andere aspecten van het gehate kolonialisme gaan verdwijnen? Men kan de vraag ook zo for muleren: Was en is er nu een Afrikaanse kerk in Afrika, een eigen beleven van de evangeli sche boodschap? Ja en neen. Natuurlijk zijn er in de kerk in Afrika veel Europese elemen ten geïntroduceerd: de kerkge bouwen, de kerkordes en kerk genootschappen (luthers, her vormd, baptist, roomskatholiek, etc.). Vanzelfsprekend, want de zendingsarbeiders kwamen met wat ze van thuis hadden meege kregen. Alles moet nu geafrikani- seerd worden, wil de kerk geen Europese zaak zijn of blijven. Dit laatste is maar ten dele waar, omdat namelijk de nieu we samenleving die er groeit ook geen puur Afrikaanse sa menleving wordt of mag wor den (vinden de Afrikaanse intel lectuelen). Er is een herontdek king en herwaardering van de Afrikaanse cultuur aan de gang, maar ondanJks romantisch gepraat rond het laatste pan- afrikaanse culturele festival in Algiers dit jaar, niet om de he le samenleving weer echt Afri kaans te maken. Een elite voert een niet ge makkelijke strijd om een eigen cultuur en samenleving op te bouwen, waarin de beste ele menten uit de Afrikaanse cultu ren harmonisch moeten samen spelen met de eisen en conse quenties van een moderne tech nocratische wereld. Het is in deze context dat van Afrikaanse kerken ge vraagd wordt van Christus te getuigen op een Afrikaanse anno 1969 manier! Dit getui genis wordt vergemakkelijkt doordat de Afrikaanse mens van oorsprong eerder een prag maticus dan een dogmaticus is. De droom van een Afrikaan se kerk is nog niet afgelopen. Daarom is het slechts mogelijk een aantal voorbeelden te ge- Het gaat dan om de kerken die uit zending en missie zijn voort gekomen, niet om de aloude A- frikaanse kerken (de Kopten in Egypte en de Orthodoxe kerk in Ethiopië). Zo goed als wij uit het evan gelie Europese kerken hebben gehaald moet onze Afrikaanse medemens ook de Boodschap op zijn manier beleven en waar maken. 1. Europese kerkliederen wer den allang op Afrikaans ritme gezongen. Nu zijn er overal be wegingen aan de gang om eigen, niet op melodie maar op de beat gerichte kerkliederen te zingen. Zeer creatieve en tal rijke kerkkoren spelen hierin een rol. 2. De dans: in de Afrikaanse cultuur, uitdrukkingswijze van alle emoties, begint in allerlei vormen door te spelen in de kerk. De avondmaalsdans na de dienst in Bafoussam in Ka meroen was voor mij een bele venis 3. In de theologische scholen komt nu een reeks voor het Afrikaanse denken belangrijke vragen naar voren: Mogen we bidden voor overleden vade ren? Wat zegt de Bijbel over de relatie man-vrouw in verband met de bruidschat? Is het bij bels juist van een polygame man die christen wil worden, te eisen dat hij op één na al zijn vrouwen wegstuurt? 4. Zoals elke Europese natie ook om zo te zeggen haar favo riete bijbelgedeelten had, voelt de Afrikaanse mens zich het meest aangesproken door het verhaal (Abraham, Mozes, de evangeliën, Handelingen) maar niet door een abstract betoog (Paulus' brieven). 5. De Bijbel in de eigen taal gaf de Afrikaan de mogelijk heid om de boodschap van de blanke zendeling te „controle ren". Hem bleek dat de zending een aantal dingen die de A- frikaan belangrijk vond, niet voldoende verkondigde of deed: zieken genezen, geesten uitdrij ven, in werkelijke gemeenschap leven, etc. Hieruit zijn vele Afrikaanse onafhankelijke kerken ontstaan, die elk op hun manier bepaalde elementen uit het evangelie onderstrepen. Het zou wel eens kunnen zijn dat hier een volkomen eigen Afri kaanse uitingsvorm van het evangelie aan het groeien is. Er zijn nu in Afrika een 6000 van deze bewegingen die zeker ze ven miljoen mensen omvatten. Deze bewegingen zijn alles be halve onverdraagzaam. Trou wens ook de uit de zending voortgekomen kerken nemen el- kaars leden zonder enige dog matische problemen over. 6. Een van de grootste op drachten zo niet de grootste *=i van de kerk van Afrika is gemeenschap te zijn van men sen die in Christus bij elkaar horen. In woord, in sacrament en in dienstbetoon aan elkaar. Door verstedelijking, indus trialisatie, etc. vallen hechte dorps- en stamverbanden uit een. Maar de Afrikaanse mens heeft altijd samengeleefd. In fa milie, in dorp. in stam. Samen met de levenden, doch ook met de doden en met de machten en geesten. Die Afrikaanse mens, ontwik keld of primitief, heeft grote angst een eenzame egoïst te worden. Zoa^s de blanke is in zijn ogen. Hij vecht tegen deze mogelijke consequentie van de moderne tijd. Daarom puilen de kerken uit. Als plaats van gemeenschap. Waar je in je eigen taal de ge meenschap beleeft met God en met elkaar. Geestelijk in predi king en sacramenten. Praktisch in het vinden van onderdak of~ een baantje, etc. Dromen wij die droom nog in 1969? Of hebben we dat al opge geven? Mij spijt het dat ik op Kerst morgen niet naar de kerk kan in de Divine Healing Church van Brother Lawson in Ac cra in Ghana. Ondanks dat daar geen sneeuw en bran dende kaarsjes zijn. Maar ja. „Voor oorlogen worden moeiteloos miljarden op de been gebracht; voor oorlogsslachtoffers moet er moeizaam om tientjes worden gebedeld n Oberhausen, in het Vredesdorp, dat daar aan de rand van de Auto- in, het zogenaamde hazepad, werd gesticht, is de som van Ameri- w mse napalmbommen en Vietcong mortiergranaten *en verminkt kind. buitenstaander klinkt dit misschien wat macaber in de oren, maar er dominee Fritz Berghaus en diens medewerkers gaat 't om een stuk tere realiteit. De dertig Vietnamese kinderen, die ze verzorgen, zijn »r het leven, en veelal afschuwelijk geschonden. Als slachtoffers van oorlog, die aan het wereldgeweten knaagt, gingen en gaan ze door hel van lichamelijke en geestelijke pijn. •■ds Abel door de hand van Kaïn 2 gewelddadige dood vond, is er van agsleed sprake geweest. Van het dijs uit werd de hele aardbodem bloed doordrenkt. De mensheid it telkens opnieuw geconfronteerd )eten worden met de gevolgen van gj gewapend conflict om de gruwelijk- en de waanzin ervan te beseffen, at die kinderen In dat Vredesdorp Oberhausen in naam van de vrij- het recht en zelfs de vrede werd gedaan, is met geen pen te beschrij- "I Verbijsterd, beschaamd en ge- bt sterd In de ban van het eigen falen er ie naar hen. Wij, volwassenen, die at iltijd zo goed weten, die zo mooi r het voor en tegen van politieke eties kunnen spreken, die, belang- 1 if nog, het voorbeeld dienen te ge- gd Zij, peuters en kleuters nog, die zo UT, I van ons moeten leren, ook van de acht, die ons 6teeds weer lijkt te w ion, de weg van vernietiging, van 61 femieting In te slaan. eilerw'jl het welvarende deel van de Ci cosmetica-konlnginnen als e Rubinstein en Elizabeth Arden !ren, bestaat de make-up van de Sl hameesjes van dominee Berghaus elf Plastische chirurgie. Drie, vier keer, acht maal toe moeten die geschon- J gezichtjes en die afzichtelijke bjes en beentjes onder het mes om 'ets van de verloren schoonheid te len. 'fghaus, lichtelijk cynisch; „Er zijn hnden, tienduizenden mensen, die een Vietnamees kind in hun gezin 1 opnemen. Een mooi, gaaf meisje (I Pngetje natuurlijk met blauwzwart. |l ®end haar en leuke spleetoogjes zouden ze ook zo graag kinderen M aannemen, met wie ze nooit zul- tonnen pronken? Kinderen, die gri- •ten in plaats van lachen, omdat de I *1, de lippen, de wangen praktisch *eggevaagd door napalmbrandwon- Kijk eens naar dat meisje, dat loopt. Vreselijk, je, ja, eigenlijk monsterlijk nietwaar? Thao, liefje kom eens hier". De zesjarige Thao vleit zich tegen haar weldoener aan. Ze verstaat al Duits, ze spreekt 't zelfs een beetje, maar haar gemummel kunnen allleen in gewijden verstaan. Chirurgen hebben nog maar weinig van haar gezichtje kunnen maken. De nieuwe huid spant zich strak om het veel te kleine mondje. Het voorhoofd en de wangen zijn ge rimpeld en gevlekt. Het neusje is ver vormd, de oortjes lijken te zijn aange plakt. Wenkbrauwen zie ik niet. Wel prachtige, amandelvormlge ogen, die me schattend opnemen en daarna doel loos voor zich uitstaren. Een deel van de schedel van het meisje is kaal. Ik merk dat pas als de predikant liefkozpnd over het kopje strijkt, waarvan het haar In lange lok ken naar voren Is gekamd. Als hij het linkerhandje van Thao in z'n eigen han den neemt, zie ik opeens haar rechter handje. In klein formaat een replica van een door reuma verwrongen hand van een volwassene. „Het kind werd deerlijk verminkt in een greppel gevonden", zegt Berghaus zakelijk. „Het dorp, waarin ze woonde, bestaat niet meer. In de alles verteren de vuurzee van napalm kwamen haar vader en haar drie broertjes om. Alleen de moeder leeft nog. Thao werd waarschijnlijk van de dood gered, om dat ze. toen die eerste verblindende lichtflits kwam, haar handje afwerend tegen haar gezichtje aandrukte." Achter in de zaal, waar de in Utrecht gestudeerd hebbende dominee zijn ver haal doet, bevindt zich een groepje kin deren, dat in de Vietnamese taal wordt onderricht. De leerkracht is een hoofd onderwijzer uit Saigon, die door z'n pupillen Lang wordt genoemd. De man, die zijn taak met toewijding en geduld vervult, verblijft tijdelijk in Oberhausen. Met drie andere onderwijzers is hij voor twee jaar door het Vredesdorp aangetrokken om de oorlogeelachtoffer- tjes in hun eigen landstaal lezen en schrijven te leren, en bij de religieuze plichten van het Boeddhisme op te voe den. De jongens en meisjes in die hoek achter in de zaal zijn ogenschijnlijk gaaf en gezond. Niets wijst althans op oorlogsverminkingen. Als de les echter afgelopen is. moet Lang de kleintjes een voor een uit de stoel tillen. Ik zie slappe beentjes stuurloos heen en weer bengelen. Verlammingen van het onder lichaam als gevolg van verwoestende granaatscherven. Het Vredesdorp, een Vredesdorp dominee Berghaus is er de grondlegger van. In Mönchengladbach en in Vechta zijn soortgelijke projekten in ontwikke ling. Zuivere, op charitatieve grondslag gebaseerde privé-ondernemingen, welke in stand gehouden worden door particu lieren, die zich tot taak hebben gesteld de nood van het door oorlogsgeweld getroffen kind te lenigen. Voor de thans 40-jarige predikant is deze nazorg van jeugdige oorlogsslacht offers gebed in de naastenliefde die de Bijbel leert. „Het werd een obsessie", vertelt hij eerlijk. „In de vriendenkring, die zich in mijn gemeente heeft ge vormd, was men er al jaren geleden van overtuigd dat in het christelijke ge loof de plicht verankerd ligt het leed in de wereld te helpen verzachten. Onze gedachten gingen meteen al uit naar de kinderen. Maar doen wat het hart nodig vindt te doen. daar althans gestalte aan geven, is minder eenvoudig dan wel eens wordt gedacht." Berghaus en z'n vrienden waren eerst van plan de verzorging van een aantal Arabische vluchtelingenkinderen ter hand te nemen. De onwil van de be trokken regeringen was er echter oor- Een uit Vietnam gekomen leerkracht met vier van zijn pupillen. Rechts de door napalm blind geworden Los. zaak van dat hun aandacht zifch op Vietnam richtte. ,,'t Gaat ons niet om de medische verzorging van gewonde Vietnameesjes", aldus de ondernemende dominee. „Daar zijn de ziekenhuizen voor, daar zijn specialisten en onnoemelijke geldbedra gen voor nodig. Maar wel om de na zorg van de oorlogsslachtoffertjes, die genezen worden verklaard. Op het ge bied van de revalidatie is altijd nog veel te doen. Er zijn vaak nieuwe huid transplantaties nodig, of nieuwe pro thesen. omdat kinderen nu eenmaal groeien. Ook willen we de jongens en meisjes die aan ons worden toever trouwd tijdelijk, want ze gaan allen weer naar hun familie terug graag een vak leren. Invaliden, in 't bijzonder degenen, wier verminkingen altijd dui delijk zichtbaar blijven, hebben meestal grote aanpassingsmoeilijkheden. Toch kunnen ze bij een goede begeleiding volwaardige burgers worden, mensen, die zonder schaamte of vrees een plaats in de maatschappij kunnen inne men." Het startschot van de aktie Vredes dorp werd anderhalf jaar geleden ge lost. Hoewel er nog nauwelijks fondsen waren, werd besloten tot de bouw van een eenvoudig kindertehuis, dat uit vier bungalowachtlge eenheden moest bestaan. De grond een niet meer in gebruik zijnde vuilnisbelt werd door de directie van een kolenmijn ter beschikking gesteld. Soldaten van het Britse Rijnleger en de Duitse Bun- deswehr zetten zich belangeloos in om het terrein bouwrijp te maken. Terwijl Berghaus nachtmerries had over de toch nog honderdduizenden guldens, die bijeen moesten worden ge bracht, werd het Vredesdorp in ijltempo uit de grond gestampt. Aan hulp in de vorm van onbetaalde arbeid ontbrak 't niet. Bouwvakkers, politiemannen en schoolkinderen snelden toe om te metselen, te timmeren en te schilderen. Nog voor de Kerstdagen van het vo rig jaar kon het tehuis in gebruik wor den gesteld. Het werd betrokken door een eerste groep van dertien Vietna mese oorlogsslachtoffertjes, die „me disch geheeld", uit nabij liggende zie kenhuizen ontslagen waren. Het was nog een beetje moeilijk in het begin, medewerkers en patiëntjes moesten hun draal nog vinden, maar met het liefde werk in Vredesdorp kon een aanvang worden gemaakt. alk ben al weer aan de nodige uit- Dominee-weldoener Fritz Berghaus en de uit Saigon overgekomen hoofdonderwijzer Lang bij enige Vietnamese oorlogsslachtoffertjes. breidingen begonnen", verklaart de pre dikant, die een onverwoestbaar vertrou wen blijkt te hebben in de liefdadig heidszin van zijn medemensen. „Er komt ruimte bij voor nog eens twintg kinderen. Ook wordt er een klein revali datiecentrum gebouwd, dat onder leiding komt te staan van een in Oberhausen woonachtige orthopedist, die zijn diensten, ook nu al, gratis ter beschik king stelt. De Vietnameesjes, die hier rondlopen, zeg maar: rondstrompelen, .hebben bijna allen massage en heilgym nastiek nodig." In de zomer van dit |aar bezocht dominee Berghaus Vietnam. In de kinder ziekenhuizen daar zag hij het oor logsleed hoog opgestapeld. Vier ge wonde kleuters in één bed; pijn, nood en ellende; in alle opzichten tekort schietende medische zorg. „In een chartervliegtuig van Terre des Hommes vloog ik met zestig oor logsslachtoffertjes terug", zegt hij. „Slechts zestig van de duizenden, die ik had gezien, en van de tienduizenden, die er ongetwijfeld zijn. Een afschuwe lijke gedachte dat er in feite zo weinig wordt gedaan voor het door oorlogsge weld getroffen kind. In een groot en welvarend land als Duitsland worden bij eikaar nog geen tweehonderd Vietna meesjes verzorgd." „Ik weet 't, ik zie en ervaar het dagelijks. Voor oorlogen worden moei teloos miljarden op de been gebracht; voor oorlogsslachtoffers moet er moei zaam om tientjes worden gebedeld." Als bestrijder van kinderleed en kin derverdriet heeft Berghaus 30.000 gulden per maand nodig om zijn Vredesdorp te kunnen exploiteren. De gebouwen zijn trouwens ook nog niet helemaal be taald. Er ontbreekt nog een bedrag van 250.000 gulden. Hij vertelt dit alles niet zonder zorgen. Zijn onbeperkt godsver trouwen ten spijt bezorgt de gedachte aan de maandelijks terugkerende reke ningen hem toch wel menig slapeloos uurtje. „Als de gemeenschap els zodanig verstek laat gaan, als de overheden me slechts welwillend op de schouder klop pen", zegt hij ernstig, „zal ik nog meer particuliere geldbronnen moeten trach ten aan te boren om het geluk van de Vietnameesjes in het Vredesdorp een solide basis te kunnen geven. Merk waardig toch die ongelijkheid der groot heden, als men weet dat elke dode Vietcong de Amerikaanse schatkist meer dan een miljoen gulden kost." Als Locteen van de twee blinde jon gens In het tehuis, de zaal binnenkomt, lijken er opeens geen financiële lasten meer te bestaan. „Loc!", schalt de stem van de predikant, „Loc! Speel eens wat op de piano!" „Jawohl", antwoordt de elfjarige knaap. Z'n gezicht straalt, hoewel het licht in de ogen .werd weggeslagen door het veel - sterkere licht van een ontploffende napalmbom. Tastend langs de tafels en stoelen, die hem In de weg staan, schuifelt hij naar de vleugel om de bij hem In Vredesdorp ontdekte mu zikaliteit bot te vieren. Voor wie het nog niet mocht bevroe den: Loc is voorbestemd pianist te wor den. De lessen zijn duur en moeten contant worden betaald. „Aktion Frie- densdorf Kinder in Not" incasseert bij alle banken in Oberhausen en bij de postgiro In Essen onder nummer 1218,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 15