Eenheidsfictie van Duitse Kerk worde eenheidsfeit Ds. G. Boer legt functies neer Westen moreel is geestelijk en onderontwikkeld JERUZALEMSE HOTELS ZIJN VOLGEBOEKT Een woord voor vandaag Na twintig jaar Welke belijdenis? Uw probleem is het onze.. GEREFORMEERDE BOND Puzzelhoek UITSPRAAK IN ZAAK-GORKUM Zes kerken Noord-India gaan samen Philip Potter wil nieuwe visie op zending Bisschop zorgde voor public relations BEROEPINGSWERK Proefnummer \a$ weekblad Koer Prof. Schep lo; van Australisch kerkverband DONDERDAG 18 DECEMBER 1969 De joden hebben altijd moeite gehad met het slot van het laatste boek van het Oude Testament. Daar klinkt de waar- Schuwing: opdat Ik niet kome en het land treffe met de ban.Ze hebben nooit willen aanvaarden dat dat de laatste woorden waren van God. Als ze daarom Maleachi 4 lazen, keerden ze na die woorden terug naar de voorlaatste en la zen nog eens: Hij zal het hart der vaderen terugvoeren tot de kinderen Het merkwaardige is dat de engel Gabriel ook moeite schijnt te hebben met de laatste waarschuwing van Male- cachi. Ook hij citeert het laatste vers. Maar hij gaat niet door na de laatste waarschuwing en leest voor de tweede keer de laatste belofte, maar laat die waarschuwing geheel weg en in plaats daarvan geeft hij een nieuwe belofte. Gabriêl citeert: Hij zal uitgaan in de kracht van Elia "om de harten der vaderen te keren tot de kinderen en de onge- hoorzamen tot de gezindheid der rechtvaardigen.Maar dan zegt hij niet "opdat Ik niet kome en het land treffe met de ban" maar hij zegt: "ten einde de Here een weltoegerust volk te bereiden. Met andere woorden: Als Gabriel de boodschap van God komt brengen, spreekt de Here niet langer van een komend oordeel. God heeft Zijn armen geopend om Zijn volk te ont vangen en het te vernieuwetu Reeds hier zien we wat de komst van Christus vermag. Reeds eer Hij gekomen is neemt Hij het oordeel Gods weg. We lezen vandaag: Openbaring 181-10 (Van onze kerkredactie) FRANKFURT Hoewel we gewoonlijk spreken over de Evangelische of Protestantse Kerk van Duitsland, is die kerkelijke eenheid bij onze buren maar een fictie. In wezen is de Duitse Evangelische -Kerk niet meer dan een losse federatie van zeer zelfstandige, regionale kerken. Maar er wordt op nauwere banden aangedrongen. Een probleem is dat deze regionale kerken zich ook nog weer in drie belijdenis-verbanden georganiseerd hebben. De strafste organisatie is die van de lutherse kerken die 9amen werken onder de naam Vereinigte Evangelisch-Lutherische Kirche Deutschlands. Deze kerken houden strak vast aan de Augsburgse Belij denis. In veel regionale kerken hebben de lutheranen en calvinisten elkaar ge vonden. Dat zijn de Uniente Kirchen. Zij erkennen zowel de lutherse als de calvinistische belijdenisgeschriften en zijn verenigd in een los verband, de Amoldshainer Conferentie. Calvinistische of gereformeerde kerken zijn er niet veel, maar ook zij hebben elkaar gevonden en samen de Reformierte Bund gesticht. Van deze „Gereformeerde Bond", die dus totaal niet lijkt op de Gere- Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Ge heimhouding ls verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag; Hoe gedraagt zich een wesp? Ik zag een wesp met tussen pozen. soms iets dragend, vliegen in heel kleine holten. Na enige tijd lag er op het kozijn een hoopje poeder achtige stof. Kan een wesp die van een steen afknagen? Heeft ze daar een nest? Antwoord: De wesp is bezig ge weest een nest (kolonie) te. bouwen. Een moerwëSp, die ovérWintert, zoekt in het voorjaar een plaats op, waar ze het nest zal bouwen. Dit gebeurt soms op de vreemdste plaat sen. Het nestmateriaal bestaat uit allerlei, veelal plantaardige stoffen, zoals papier en knaagsels van hout. Die poederachtige stof is daarvan afkomstig. Het nest wordt in tegenstelling tot dat van de bijen, in horizontale lagen gebouwd met aan deonder kant de cellen, waarin de moeder- wesp haar eitjes legt. De wesp knaagt dus geen steen af, daar er veel gemakkelijker bouwmateriaal ter beschikking staat.. In het late najaar sterven de wespen, behalve de moerwesp, die overwintert. Vraag: Ik heb wel eens gehoord van een instituut waar men wordt getest op de psychologische geschikt heid om auto's te besturen. Waar is dit? Antwoord: Dit is de Stichting psy chologisch verkeerslaboratorium, Stationsstraat 8, Utrecht, dat hoofd zakelijk voor beroepschauffeurs reeds 25.000 keuringen verrichtte. Bij dit onderzoek naar de psychi sche en mentale geschiktheid wordt naar positieve en negatieve momen ten in persoon en omstandigheden en naar de verhouding daartussen in betrekking met de mogelijke in vloed op iemands stijl van handelen in het verkeer. Vraag: Wat beogen de Woodbroo- kers en waar in hun centrum? Antwoord: Het adres van de stich ting vormingscentrum te Barchem is Woodbrookershuis N 84. In 1908 werd de vereniging Woodbrookers in Nederland gesticht met het doel een band te leggen tussen bezoekers van het Engelse Woodbrooke bij Bir mingham, een Quakerstighting voor theologie en sociale studie. De sekte van de Quakers is uit het protestantisme ontstaan als ui ting van het zogenaamde spiritualis me. dat de godsdienst zuiver geeste lijk. innerlijk en persoonlijk wilde opvatten. Ze hechten geen waarde aan een geïnstitueerde kerk met ambten, sacramentsbediening en 'dogma's, maar hechten vooral be lang aan praktische vroomheid en eenvoudige levensstijl. Ze verzetten zich tegen oorlog en oorlogstoerus ting. Het conferentie-oord te Barchem is in 1913 gebouwd, in overeenstem ming met de waarde, die de Wood brookers hechten aan retraite. Ze streven naar toenadering tussen vrij- en rechtzinnigen en droegen veel bij tot aanvaarding van het socialisme in protestants- christelij ke kringen. Vraag: Wat betekent theologie, welke vakken zijn verbonden aan de studie? Antwoord: Het woord is afgeleid van het Griekse Theos (God) en lo gos (kennis). De student aan de uni versiteiten moet studie maken van Hebreeuws, uitlegging van Oud en Nieuw Testament, Griekse en La tijnse geschriften, kerkgeschiedenis, filosofie, dogmatiek, kennis van an dere godsdiensten. Mogelijkheid is er om pastorale psychologie en socio logische vakken te bestuderen. Spreek- en preekoefeningen zijn aan de studie verbonden. (Van onze kerkredactie) ZOETERMEER Ds. G. Boer is oxn gezondheidsredenen afge treden als voorziter van de Ge reformeerde Bond. Een jaar of vijf geleden heeft hij een zware operatie ondergaan. Nu oordeelden de specialisten, dat hij de spanning, die zijn functie met zich meebracht, niet langer kon verdragen. Hij mag wel zijn ambts werk in Zoetermeer normaal blij ven vervullen. Ds. Boer is 56 jaar. Ds. W. L. Tukker te Groot Am- mers, tot nu toe tweede voorzitter, is hem opgevolgd. Ds. Tukker is 60 jaar. Hij was achtereenvolgens pre dikant in Hei- en Boeicop, Elburg, Bleskensgraaf, Delft, Rotterdam, Katwijk aan Zee en Zwolle. Dit jaar deed hij intrede in Groot Ammers. Hij kreeg in brede kringen van de Nederlandse Hervormde Kerk be kendheid als lid van het college visi tatoren- generaal. Als einddirecteur van het week blad „De waarheidsvriend" is ds. Boer opgevolgd door ir. J. van der Graaf te Huizen, die reeds redactie secretaris was. Ir. Van der Graaf is leraar aan een lyceum. Banier Ds. Boer volgde in 1966 prof. dr. J. Severijn op als voorzitter van de Gereformeerde Bond. In een dank woord in het vandaag verschenen nummer van De Waarheidsvriend schrijft ds. Tukker, dat ds. Boer in deze periode een banier heeft om hooggestoken, die gezien is in de kerk en daarbuiten, in de bond en daarbuiten. Hij noemt daarbij met name het gezag van de Bijbel, de verzoening en de structuur van de Hervörriide Kerk. Geen wonder, aldus ds. Tuk ker, dat onze beweging de laatste jaren sterk is uitgegroeid en uitge breid. In zijn afscheidswoord schrijft ds. Boer, dat hij de afbraak van de kerk in versneld tempo voort ziet gaan. „Wanneer de oecumenisering, de hu- Kruiswoord-puzzel Horizontaal. 1. mondeling, 5. moe rasvogel, 8. tweehoevig zoogdier, 9. loon, 10. voorzetsel, 11. spijker, 12. opschrift van een boek, 13. scheik. element, 16. water in N.Br., 18. plaats in N.Br., 20. wreedaard, 22. maling. 24. de gezamenlijke edelen. 25. Romeins keizer, 26. deel van boom, 27. huisdier. Verticaal. 1. eenheid van electrici- tcit, 2. kier, 3. dierentuin, 4. atmos feer (afk.), 5. spinneweb, 6. stad in Frankrijk, 7. bloem, 9. bitter vocht, II. telwoord, 14. aardappel. 15. ver hindering, 17. opera van Verdi, 18. dwaas, 19. akelige. 21. latwerk, 23. schrobnet, 25. bijwoord. OPLOSSING VORIGE PUZZEL 1. rakel, 2. kol, 3. belet. Ds. G. BOER manisering, de vermaatschappelij king, de centralisering, de bureau cratisering, de ontrechting van de plaatselijke gemeenten voortgaan, zullen er in het geheel van onze kerk dermate grote spanningen ont staan, dat deze tot ontlading zullen komen, tenzij er bekering is en er ruimte wordt geschapen voor allen, die het geloof der kerk blijven be lijden." Maar ds. Boer ziet ook verblijden de tekenen. Het was voor hem een vreugdevolle ontdekking, buiten de formeerde Bond in de Hervormde Kerk, maar een bond is van kerken, is prof. dr. Wilhelm Niesel voorzitter. Oost en West De regionale kerken van Duitsland vonden elkaar twintig jaar geleden. Voor die tijd deed iedere kerk wat recht was in haar eigen ogen. Hoewel de oorlog een politieke streep getrok ken had door het vooroorlogse Duitsland probeerde de kerk een brug te zijn tussen oost en west. Tot de Evangelische Kerk van Duitsland behoorden dus niet alleen de regionale kerken van West-Duitsland, maar ook van Oost-Duitsland. Het communistisch regiem van Ul- bricht heeft zich tegen deze situatie altijd fel verzet, omdat het begreep alleen een politieke toekomst te heb ben, als er een volkomen scheiding kwam tussen de twee Duitslanden. Uiteindelijk hebben de regionale ker ken van Oost-Duitsland aan deze druk moeten toegeven en een eigen Bond van kerken gesticht. Daardoor is echter ook in West-Duitsland weer het gesprek over de vorm die de ene kerk moet hebben op gang gekomen. Zowel de Vereinigte Evangelisch-Lutherische Kirche als de Amoldshainer Confe rentie spraken al openlijk uit dat de huidige situatie beslist niet bevredi gend is. Hechtere band In weerwil van het feit dat er dus wel een toporgaan is en er ook gesproken wordt over de Evange lische Kerk van Duitsland is de een heid ver te zoeken. Predikanten van de ene regionale kerk zijn lang niet altijd beroepbaar in vele andere regi onale kerken. Tussen verschillende re gionale kerken bestaat zelfs geen avondmaalsgemeenschap. kring van de Gereformeerde Bond mensen te ontmoeten, die diep ver ankerd zijn in het reformatorisch belijden en de huidige ontwikkeling ten hoogste tegenstaat. Hij ziet in het geheel van de kerk een veel breder front ontstaan tegen de aan passing van de kerk aan de geest van deze tijd. Prediking Ook noemt hij de gestadigde groei van het aantal studenten en predi kanten in de Gereformeerde Bond een toenemende belangstelling voor de prediking. „Er is niet alleen een verkalkte traditionele kerkgang, die verdwijnt, maar op vele plaatsen een belang stelling voor en een honger naar Gods Woord. Ook vandaag zijn er gemeenten, waarin de kerkgang èn 's morgens èn 's avonds groeit. Neen, de prediking heeft haar tijd niet gehad. Zij is volop in de tijd en heeft de toekomst! De arbeid is niet te vergeefs, maar staat onder de krachtdadige belofte Gods." De lutherse kerken hebben nu een oplossing gevonden. De losse federa tie van het ogenblik moet vervangen worden door een hechtere organisa tie, maar dan moet de eenheidskerk zich wel baseren op de lutherse belij denis. Open gesprek De Reformierte Bund heeft enkele dagen geleden op die uitspraak gere ageerd. Ook deze bond wil een hech tere samenwerking en gemeenschap. Maar zij streeft er op haar beurt niet naar om haar belijdenisgeschriften aan de anderen op te dringen. De bond wil dat het toporgaan dat op het ogenblik de Evangelische Kerk van Duitsland heet zich zal richten tot de aangesloten kerken om een open gesprek op gang te brengen. Uitgangspunt moet dan niet zijn de een of andere belijdenis, maar het evangelie. In een brief schrijft het modera- men blij te zijn met de initiatieven van de afgelopen tijd om tot meer eenheid te komen. Uitgangspunt moet dan de twintig jaar geleden aanvaar de uitspraak zijn dat de kerk steeds meer en geloofwaardiger belijde- niskerk moet worden. Bartex is de fijnste snelscheercrême die ik ken. En nog de voordeligste ook! (Van een onzer medewerken) HOOGEVEEN De generale syno de van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) heeft de gemeenteleden in Gorinchem, die in 1963 tot afschei ding overgingen uit bezwaren tegen de prediking van ds. A. H. Algra in het gelijk gesteld. Reeds eerder hadden de classis Dor drecht en de particuliere synode van Zuid-Holland hun kerk als de wetti ge erkend. Daartegen hadden de ker ken van Langerak, Leerdam en Slie- drecht bezwaren ingebracht bij de ge nerale synode. De synode wees deze bezwaren af. (Van onze kerkredactie) AGRA (India) Ook de m thodisten hebben zich uitgespr ken voor toetreding tot de nie we verenigde Kerk van Noot India. De Kerk van Noord-India zal december 1970 geconstitueerd word De methodisten zullen bijna de hiBfl (600.000) van het totale ledental maken. Het bleef tot het laatst onzeker^, de methodisten mee zouden doen, 1 elp toen de stemmen van de eli et (laatste) regionale conferentie Wai geteld, was het zeker dat de verei tweederde meerderheid met de hi? J ken over de sloot gehaald was. En! le andere kerken hadden echter la besloten, om ook al zouden de met! disten niet meedoen, toch de verenf de kerk te stichten. De vijf andere kerken, die ra pt< doen, zijn de anglicanen (340.000), presbyterianen en congregatioi listen (die al yerenigd wan igi 188.000), de baptisten (110.000), or< Kerk der Broeders (18.000) en pild een methodistengroep (10.000). De zevende partner bij de bespi jn kingen, de Discipelen van Chris! (7.500) moet nog een beslissing i n men. roe D< (Van onze kerkeredactie) GENÈVE Iedereen weet wat zending inhoudt, behalve de zendingsfunctionarissen. Daarom dringt Philip Potter, de leider van de afdeling voor wereld- zending en evangelisatie van de Wereldraad van Kerken, er op aan dat de kerken zich weer helemaal opnieuw gaan be zinnen op hun taak in de wereld- Er zijn twee verschijnselen in de wereld van vandaag die grote in vloed hebben, op de christelijke zen ding. De eerste is het feit dat er één, maar toch pluriforme, wereld ontstaat, de andereis de verstedelij king van de huidige samenleving. Potter zei dit, toen hij de uitgebrei de commissie toesprak die het be stuur vormt van zijn afdeling. Zen- dingsfunctionarissen en kerkelijke vertegenwoordigers waren een week lang in Genève bijeen om de lijnen voor het toekomstige werk te trek ken. Beide verschijnselen, zei Potter, stellen de mensen in staat orn een vrijer en rijker sociaal leven op te bouwen. Maar tegelijkertijd veroorza ken beide verschijnselen „grotere hul peloosheid, eenzaamheid, en gebrek aan verantwoordelijkheid." In onze tijd wordt het gezag uit geoefend door mensen zonder gezich ten, die zich in de eerste plaats al- (Van een medewerker) JERUZALEM Vrijwel alle hotels in Jeruzalem zijn J reeds volgeboekt voor de komende Kerstdagen. Van voor Kerstmis tot na Nieuwjaar worden enige tien duizenden toeristen verwacht. Vooral Jeruzalem, Beth lehem en Nazareth zullen in de belangstelling staan. Mogelijk nog meer buitenlanders dan andere jaren zullen de christelijke feestdagen in Israël doorbrengen. De oorzaak is de reis die de Grieks-Katholieke aarts bisschop Raya van Akko, Haifa en geheel Galilea, een ressort geheel Israël omvattend, heeft gemaakt naar de Verenigde Staten, waar hij vóór hij naar Israël kwam bisschop was (in Alabama in Birmingham), Canada en België. Door zijn contacten met véle christelijke groepen, zijn interviews en spreekbeurten zijn velen over hun angst voor een oorlogstoestand in Israël heengekomen. Een Newyorks reisbureau heeft in samenwerking met de luchtvaartmaatschappij Alitalia speciale pelgrims reizen georganiseerd. Terug in Israël zei aartsbisschop Raya dezer dagen: ,Jk merkte dat vele mensen bang waren om naar Israël te gaan. Ik kalmeerde hen en zei hun dat er geen grond bestaat voor deze vrees. Het gaat ih Israël heel wat ordelijker toe dan in de Verenigde Staten en in Canada. Meisjes kunnen in Israël op alle uren van de nacht, avond of dag zonder angsten op straat lopen. Dat is meer dan van vele Amerikaanse steden kan worden rinekerk. Nazareth heeft voor veel pelgrims een bijzondere aantrekkingskracht. Voor het eerst na een afbouwperiode van veertien jaar wordt de middernachtmis in de Ver kondiging skerk opgedragen. Voor buitenlanders zijn 600 plaatsen beschikbaar gesteld in deze grootste katholieke kerk van het Nabije Oosten. Evenals vorig jaar zal de Latijnse patriarch van Jeruzalem op 24 december de Middagproccssie naar Bethlehem leiden, naar de Cathe- rinakerk. Via een gesloten tv-circuit zal de kerkdienst voor de duizenden die in de kerk geen plaats hebben kunnen krijgen op het grote plein te volgen zijn. De dienst in de Catherinekerk zal door de Israëlische televisie worden uitgezonden en op film worden vast gelegd. Ze zal nog diezelfde nacht per vliegtuig naar Europa en de Verenigde Staten worden overgevlogen, opdat zij ook daar tijdens de kerstdagen kan worden vertoond. Ondanks de oorlogsdreiging zullen duizenden pelgrims ook deze kerst weer de geboortegrot in Bethlehem en andere historisch-bijbelse plaatsen in Israël bezoeken. leen maar bezig houden met verho ging van produktie, de uitbreiding van stadswijken en het jagen naar rijkdom. Juist daarom, zo zei Potter tot de zestig afgevaardigden uit de Derde Wereld, Amerika en Europa, moeten we ons opnieuw er op bezinnen wat we eigenlijk willen met ons zendings werk. We moeten trachten te ontdek ken wat God bezig is te doen in deze wereld. VOOR ANDEREN De Westindische neger stond ook stil bij het thema van de volgende wereldzendingsconferentie, die in In dia gehouden zal worden. Dat thema luidt: „Het heil vandaag." Met dat „heil" wordt de bijbelse betekenis aangeduid van verlossing en gene zing in een dynamisch perspectief van wat er met de mens gebeurt, zowel in hem als in zijn samenleving. Als de kerk Christus wil volgen, moet zij kerk voor anderen zijn. Dit houdt in dat zij zich bezig moet hou den met de problemen waarvoor de mensen zich gesteld zien. Een van die problemen is het ra cisme. Het Centraal Comité van de Wereldraad van Kerken heeft in de afgelopen maand augustus besloten om de strijd tegen dit kwaad aan te binden. ONDERONTWIKKELD Tenzij de oecumenische bewe ging de kerken duidelijk kan maken dat ontwikkeling niet alleen een eco nomische aangelegenheid is, maar met de hele mens en met alle men sen te maken heeft", zei Potter nog, „zullen de arme landen daarin geen nieuw woord voor vrede zien, maar NED. HERV. KERK Beroepen te Schoonoord: J. M. de Vries te Odoorn-Valthermond, die dit beroep heeft aangenomen. Bedankt voor Nunspeet (toez.): H. A. v. Slooten te Nijkerk. GEREF. KERKEN Beroepen te Schagen: kand. drs. P. H. L. Lo te Wormerveer. Aangenomen naar Zeist: H. Vollen hoven te Rotterdam-Kralingen, die bedankte voor Haarlem-Zuid. GEREF. KERKEN (vrygem.) Aangenomen naar Grootegast: R. Zijlstra te Eemdijk. Bedankt voor Kampen: M. K. Drost te Dalfsen; voor Smithville (Ont.- Can.): M. Brandes te Hengelo. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Sunnyside (Wash.- V.S.): C. Hegeman te Union ville (Ont.-Can.), voorheen te Genemuiden. een nieuwe vorm van exploitatie i onderwerping. „Als we de wilde protesten studenten, arbeiders en minderheid10? groepen, en in het bijzonder de negf183 protesten tegen blank racisme i ils hun juiste waarde schatten, -wo; le ons duidelijk dat de rijke landen m reel en geestelijk onderontwikki a zijn. Ontwikkelingswerk moet neti de zending gezien worden als opdracht voor zes continenten." V* I m Deze week is 48 pagina's dik »m magazineformaat een proefniuie mer verschenen van het weekbl >n, Koers, een uitgave van de Reforre le torisch Christelijke Persstichting. 1 ild datum van definitieve verscWjning ieei afhankelijk van een toereikehd aa aa: tal abonnementen. Van de uitga dc! van een dagblad heeft men voorlopko afgezien. on m „Ons blad bedoelt te laten zie: schrijft ds. J. H. Velema, de voorzi ter van de stichting, „dat Go - Woord ook vandaag bindende krac heeft en richting dient te geven ai het hele leven." Hij hoopt dat Kof h dienstbaar zal zijn aan een geesteü en reveil, dat alle kerken nodig hebb ais en dat alle christenen samen kfet binden. Een redactie en een team mei^ie werkers moest bij het maken van proefnummer nog worden samefe gesteld. Van de vaste rubrieken men kennelijk wil gaan voeren, r men we: „Kansel en katheder", J|0ol lage landen", „In het leerhuis", ternationaal", „Maatschappelijk beuren", Cultureel patroon'" vrouwen- en een sportrubrïek. „Het wegvallen van de Spiege in aldus Koers, „heeft de behoefte a d\ een positief christelijk weekblad n *0 aanzienlijk vergroot." Niet dat Koe Fel een nieuwe Spiegel wil worden: i «1 moet qua opzet eerder een opini weekblad worden genoemd, waart men uiteraard meer bij de actualib wil aansluiten dan in dit proefnun mer mogelijk was. (Van een medewerker) VICTORIA Prof. dr. J. A. SchefU emeritus hoogleraar aan de opleidinp fl0' school van de Reformed Churches 1 W Australia in de plaats Geelong hed li» zich aan zijn kerkverband onttrokke cl De classis Victoria van de Refonffl hu Churches heeft zijn leer over de dtffrig met de Heilige Geest veroordeeld. Prof. Schep is bekend, niet in 0 laatste plaats in ons land, waar gereformeerd predikant is geweest Dronrijp, Bolnes, Bussum, DrachtS Assen en Schiedam. Hij had zijn leer kenbaar geraai in enkele boekjes. Bij de afkeurU van de classis was de stemmenverhtf ding dertien tegen zes. Voor de hoo leraar stemden ds. P. Oppelaar en_ T. J. Hagen te Melbourne, vroeger 1* venter. Aan een verzoek van de classis leer niet naar voren te brengen fc prof. Scheps niet voldoen. Hij meeï dat de Reformed Churches de tens boven Gods Woord stellen. In 1970 zal er een synode worden gel den. 11 Wastafel verstopt? Fifax lost op. Haal het even bij de drogist.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2