Stichting Audiovisie krijgt een eigen gebouw in Baarn evoluon AbrKuyper en Bavinck maakten funeste fout'''' B B B Een woord voor vandaag Vakmensen inschakelen Maar ook anderen Uw probleem is het onze... Sonneheerdt voert jubileumactie Ex-priesters doornenkroon van paus Puzzelhoek Actie Biafra GJV Dussen slaat aan Prof. Augustijn over „Het gelijk der vrijzinnigen" BEROEPINGSWERK Het hele jaar open DINSDAG 16 DECEMBER 1969 Zacharias was een man die mei heel zijn hart probeerde om naar de wet te leven Als hif met zijn weisbetrachting de ze gen des Heren had kunnen verdienen, dan had hij een heel groot gezin gehad, legen het einde van zijn leven heeft hij echter slechts één zekerheid: de naam van zijn geslacht zal uitgewist worden, net zoals de psalmist in Psalm 109:13 zegt van de goddelozen: "In het volgend geslacht worde hun naam uitgewist." 7:°:h™ Tc °"k T van Sebed- Als h,i gebed jlLju UT knJSen- had h'i ook een groot gezin gehad- Hoe vaak heeft h,/ niet gedacht aan Hanna. die ook bad om een zoon. en die de moeder van Samuel werd Of hïÏÏuZktenvl00!1 Sar"m°eder w"d - De engel zegt dat zijn gebed uiteindelijk toch verhoord werd, maar het werd verhoord, toen hij het bidden ai lang had opgegeven. Alle commentatoren zijn het er over eens dat, toen de engel Gabriel kwam, Zacharias en zijn vrouw al lang niet meer baden. Hij zegt immers tegen de engel, dat hij en zijn vrouw te oud geworden zijn om nog kinderen te krijgen. Waarom wachtte God zolang? Omdat Hij Zacharias en het volk van God wilde laten zien dat Hij wel een verhoorder is van gebeden, maar niet verhoort, omdat mensen bidden. Wij kunnen God niet naar onze hand zetten door ons gebed, maar God leert ons naar Zijn hand te gaan slaan via ons gebed. Het belangrijkste van het gebed is niet dat het ver hoord wordt, maar dat het ons in gemeenschap met God brengt. Weiezen vandaag: Openbaring 16:12-21. (Van onze kerkredactie) BAARN Nederland heeft er een nieuw interkerkelijk or gaan bjj, de stichting Audiovisie. Deze zijtak van de Nederlandse Zendingsraad gaat via beeld en geluid duidelijk maken wat zen ding is, waar gewerkt wordt en waarom. In een groot pand aan de Van Reenenlaan te Baarn wordt bovendien een enorm foto-, dia- en geluidsbandenarchief bijgehouden. Het nieuwe bureau is het eigendom van de gezamenlijke zendingsorga nisaties in ons land. Tevens heeft het Nederlands Bijbelgenootschap er een aandeel in en de Wereldbond van Bijbelgenootschappen. Gehoopt wordt dat binnen niet al te lange tijd ook de kerkelijke organen voor het we- relddiakonaat zich bij dit initiatief zullen aansluiten. Het bureau is heel klein begonnen op het Zendingscentrum van de Ge reformeerde Kerken, kreeg toen on derdak in een paar kamers van een huis aan de overkant, en heeft nu een eigen gebouw ter beschikking. Er is lang aan dit huis getimmerd. Er moesten een studio en opnameka mers komen. Een donkere kamer en archiefruimten. Ondertussen ging het werk door. Maar nu het gebouw klaar is, wilde de Nederlandse Zen- Brieven die niet zijn voorzien ven naam en adres kunnen niet in behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar in verband staan moeien In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Een weduwe met 4 kinde ren van 2 tot 12 jaar heeft recht op AWW-uitkering van 446,50 per maand. Ons bevreemdt dat een we duwe zonder kinderen recht heeft op ƒ314,50, terwijl een weduwe met 4 kinderen slechts ƒ132 meer ont vangt. Stel eens dat zij 12 kinderen had gehad. Dat zij naast het verlies van haar echtgenoot en de opvoeder van haar kinderen ook een groot deel van het minimum leefbaar in komen moet missen, moet toch in ons sociaal zo goed verzorgde Ne derland niet mogelijk zijn. Antwoord: Deze weduwe heeft recht op kinderbijslag voor 4 kinde ren. Als zij 12 kinderen had gehad, zouden er zekere kinderen bij zijn die of zelf verdienden of haar recht gaven op dubbele of drievoudige kinderbijslag. Er ls in onze wetge ving dus zeker een groot verschil tussen een weduwe met of zonder kinderen. Kan de weduwe ondanks de kin derbijslag niet in het levensonder houd voor haar en haar kinderen voorzien, dan heeft zij recht op een uitkering krachtens de Algemene bijstandswet. Vraag: Waar kan ik witte scha penwol krijgen en wat kost het per knot? Antwoord: Witte schapenwol is volgens ons niet meer in manufac- tuurzaken te koop. Het beste is een advertentie te plaatsen in streken, waar veel schapen gehouden wor den. Misschien kan ook een lezer helpen. Vraag: Hoe kan ik witte water vlekken ui teikehout verwijderen? Antwoord: Behandel de hele op pervlakte van het hout met een am monia-oplossing om er de was af te weken. Doe dit secuur. Daarna moet u glad schuren met zeer fijne staal- wol en dan weer in de gewenste kleur beitsen en later in de was zetten. Doet u alleen de witte vlek ken. dan blijft er een vlekkerig ge heel over. Vraag: Is het goed voor de banden om fietsen en brommers 's winters op cementen vloeren te laten staan? Antwoord: Cementen en stenen vloeren schaden de banden daar ze vocht optrekken. Beter is ze in rek ken te zetten met beide banden vrij van de vloer, of op planken of lat ten. Vraag: Bij onze woning is een rio lering aangelegd, maar de wc-afvoer is nog niet aangesloten. De we's worden van tijd tot tijd geleegd. Over enige tijd gaat de gemeente over tot aansluiting. Voor wie zijn dan de kosten? Antwoord: Voor de eigenaar. De gemeente zorgt voor de verbinding van het hoofdriool tot de erfschei- ding. Vraag: Wat moet er gebeuren als een huwelijk onmogelijk is gewor den en de echtgenoten een scheiding wensen? Antwoord: Laat men in de eerste plaats bedenken dat er kerkelijke bureaus zijn. die zich met huwe lijksmoeilijkheden bemoeien en die de diepere oorzaken kunnen opspo ren, die meestal aan de echtgenoten zelf onbekend zijn. Indien men tot een echtscheiding wil overgaan, is de hulp van een advocaat onont beerlijk. Een goede advocaat zal dan het juiste advies kunnen geven. Tegenwoordig neemt men de toe vlucht tot de ..grote leugen maar er is nog altijd de mogelijkheid te scheiden van tafel en bed en dan na enige jaren het huwelijk te doen ontbinden zonder dat de „grote leu gen" nodig is. Drie miljoen voor huisvesting blinden (Van een onzer verslaggeefsters) ERMELO Op 14 april 1970 zal het christelijk blindentehuis „Sonneheerdt" in Ermelo een halve eeuw bestaan. In verband daarmee is men in september be gonnen met een financiële actie om drie miljoen gulden bijeen te brengen voor een aantal drin- ROME Paus Paulus beschouwt het probleem van het groeiend aantal priesters die hun ambt verlaten, als zyn „doornenkroon". Dat zei hij gisteren in zijn kerst toespraak tot het college van kardi nalen. Het celibaat raakt de kern van het priesterschap. De paus noemde net zijn apostolische plicht „de wet op het heilige celibaat in zijn volle schoonheid te handhaven". HEILOO Maar tweederde van de pastorale raad in het bisdom Haar lem .heeft zich dit weekend uitge sproken vóór ontkoppeling van celi baat en priesterambt, ook als daar mee eer conflict met Rome zou wor den geriskeerd. Bijna een derde deel wil zelfs nog verder gaan en vindt dat ontkoppeling zelfs het risico van een breuk met Rome waard is. AMSTERDAM Bij gelegenheid van het honderdjarig beslaan van de Winkler Prins encyclopedie heeft het bestuur van de Winkler Prins-stich ting zestien wetenschappelijke prij zen. groot vierduizend gulden, in gesteld voor Nederland en België. t 2 i i 5 6 7 Hekwerk-puzzel Horizontaal: 4. wondermiddel. 5. roofvogel. 6. beneden in iels. 7. be treffende. Verticaal: 1. prelaat, 2. roman van Felix Timmermans, 3. belangheb bende. OPLOSSING VOR1GF. PUZZEL Hor.: 1. krenterig. 2. Aida - reëel. 3. kei - del - glu. 4. Ellen - tier, 5. triest - Ede. 6 Orel - traan. 7. ede le - Eems. 8. para - mirre. 9. are - kan - aam. Vert.: I. kaketoe - pa. 2 riet - Rr - dar. 3. editie - ere. 4. nadeel - lak. 5. trens - tema. 6. eelt - trein. 7. re gie - aera. 8. iel - Edam - ra. 9. gluren - Sem. gend noodzakelijke uitbreidingen en voorzieningen. Het tehuis is dus bijna vijftig jaar oud en voldoet daardoor niet meer aan de eisen, die vandaag mogen worden gesteld aan een redelijke en aangepaste huisvesting voor blinden en slechtzienden. Het gaat hier om woongelegenheid van ruim zestig al leenstaande blinden. Hun huidige woonkamers oorspronkelijk slaapkamers vra gen om uitbreiding, terwijl er meer kamers nodig zijn. Het sanitair en de elektrische installatie zijn volledig versleten en moeten worden vervan gen. Kerkzaal Verder is er behoefte aan een nieu we kerkzaal, die tevens als recreatie zaal kan worden gebruikt Terwijl directie en administratie nog zijn on dergebracht in een houten barak. De inzameling is tot nu toe gehou den door middel van eenvoudige briefacties met gestencilde circulai res. Men wil op deze manier de onkosten zo laag mogelijk houden. Naast de briefacties worden ook tal van plaatselijke acties gevoerd in de vorm van bazaars, concerten, uitvoe ringen enz. Zo zijn er zangavonden geweest in Leiderdorp, Elburg, Apel doorn. Voorthuizen en Utrecht. Met name in de Utrechtse Dom kerk was de uitvoering van het Ur- ker mannenkoor Hallelujah een groot succes. Voor belangstellenden vermelden wij hier het gironummer van het christelijk blindentehuis „Sonne heerdt" te Ermelo: 66.9.82. dingsraad er pok blij mee voor de dag komen. Praktisch Het gevolg was dat iedereen die iets met de zending te maken had gisteren naar Baarn was gekomen om het gebouw te zien. Daarna kwam men in de hal van het Zendingscen trum bijeen voor de officiële opening. De voorzitter van de Nederlandse Zendingsraad, dr. J. L. Swellengre- bel. constateerde trots dat alles prak tisch, compact en uitstekend is on dergebracht. Zo is een stukje onderlinge samen werking gegroeid, zei hij. Waar men vroeger gescheiden optrok heeft men deze taak nu samen aangepakt. Ds. Ype Schaaf, de adjunct-algemene se cretaris van het Nederlands Bijbelge nootschap, sprak over het gebruik van audiovisuele hulpmiddelen. Beeld en geluid stellen eigen eisen, zei 'hij. In de achttiende eeuw trokken ge grepen mensen erop uit om het evan gelie ver buiten eigen grenzen te gaan prediken. In die tijd v/as de ideale communicatiemogelijkheid tussen zending en thuisfront de - avond waarop de zendeling over zijn werk kwam vertellen. Die tijd is zo goed als voorbij. In het doorgeven van de informatie en vragen spelen de massamedia als pers, radio en te levisie een veel grotere rol dan de rondreizende zendeling. Eigen eisen Maar deze media stellen hun eigen eisen. En wil de stichting Audiovisie goed werken, dan zullen deze eisen en karakteristieken serieus genomen moeten worden. Dat geldt ook voor diaseries, voor zendingsbladen en voor kerkbladen in het algemeen. Daar moeten vakmensen aan te pas komen. Ds. Schaaf wilde echter toch niet volstaan met het inschakelen van vakmensen. Dat het gebeurt., noemde hij een verheugende zaak. Maar, zei hij: „vaklieden alleen werkend zijn levensgevaarlijk, omdat ze eenzijdig zijn". Ook de boodschap stelt zijn eisen aan de manier waarop zij wordt uitgedragen. Daarom moet een vakman op het gebied van de communicatiemoge lijkheden nauw samenwerken met mensen die de boodschap verstaan en de achtergronden kennen. Een vak man moet de boodschap te lijf gaan met de eisen van zijn medium, of het nu pers, radio of televisie is. Maar de theoloog moet dan weer zorgen dat toch de boodschap zuiver overkomt. Volgens ds. Schaaf zal Audiovisie pas goed functioneren als er goed sa menspel is. Hij pleitte ervoor dat het nieuwe orgaan niet zou blijven staan bij de traditionele mogelijkheden. Het is niet voldoende te zorgen voor vak technisch goede foto's, dia's, ge luidsbanden en films. Pers, radio en televisie vragen meer. Ze vragen ba sisinformatie in woord en beeld waaraan ze dan zelf vorm kunnen geven. Bovendien ontstaan overal in het land groepen en groepjes van jonge ren die hevig geïnteresseerd zijn in wat gebeurt in de derde wereld. Zij hebben informatie nodig. Ook daar aan zal de nieuwe stichf'ng moeten denken. De registratiekamer van Audio visie beschikt over modern ma teriaal om banden te maken. In deze kamer wordt de zendings krant voor blinden opgenomen, maar ook de geluidsbanden bij diaseries en bij films. De directeur van de nieuwe Stichting Audiovisie, de heer S. L. Pleijsant leest een artikel voor de blindenkrant op de band, Al enkele jaren lang wordt in Baarn iedere maand een inter kerkelijke zendingskrant voor blinden op de band vastgelegd. Op die band worden artikelen gelezen uit zendingsbladen, wordt andere informatie ver strekt over het zendingswerk. De band wordt door veel blinden besteld, maar wordt ook ge bruikt in rusthuizen ter infor matie van oxiden van dagen en wordt door sommige kerken ge bruikt voor door-de-weekse uit zendingen via de kerktelefoon voor zieken. (Van een onzer verslaggevers) DUSSEN De gedachte van de Gereformeerde Jeugd Vereniging „Werk Eendrachtig" in Dussen om Kerstmis 1969 in het teken van Biafra te zetten, vindt bij andere jeugdverenigingen in ons land i klank. De jeugdverenigingen in Spran; j Capelle en Genderen hebben zich reet achter dit initiatief geplaafc Eerder wisten de GJV-ers in Du zich al gesteund door de gemeent ke overheid en de plaatselijke ke ken. Het bestuur van de Dussense GJ streeft er naar alle jeugdverenip gen in Nederland bij de actie te is trekken, „Straks is het weer Kent. feest," schrijft men. „Dan lopen w,v weer met gevulde magen ron/ en herdenken wij dat God zijn zwaia, de ellende heeft gestuurd." Eerste Kerstdag De actie, die op Eerste Kerstd zal culmineren in kanselboodschs; e pen en demonstraties, breidt zich dit moment uit over heel het La: van Heusden en Altena. Op gi: 1118638 van de Boerenleenbank Dussen beginnen de overschrijving! binnen te druppelen voor de Actjl Biafra. „Omdat er jaarlijks duizenden kii deren sterven van de honger en des tekort aan medische hulp, voelen ts ons genoodzaakt te protesteren tege en te collecteren voor Biafra. Das: om: geef hun dit beetje „geluk s .K mogen blijven leven," vragen it Kerstmis talloze jeugdvereniging j in verschillende plaatsen van a land. Het weer in Europa (Van onze kerkredactie) DELFT Het woord „vrij zinnigheid" of modernisme" j roept in de Gereformeerde Ker ken nog altijd gevoelens van on behagen en afwijzing op. Vele gereformeerden hebben zelfs nu nog een totaal verouderd beeld van de vrijzinnigheid. Dat schrijft VU-hoogleraar prof. dr. C. Augustijn in het de cembernummer van „Voorlopig". Zijn artikel heeft als titel „Het gelijk der vrijzinnigen". Het ging de vrijzinnigen in het i eind van de vorige eeuw om één I ding, schrijft prof. Augustijn: hoe kunnen wij als moderne mensen op e-m eerlijke manier christen zijn? Maar hij laat zien, dat dezelfde vragen ook in gereformeerde kring leefden. Ook mannen als Kuyper en Bavinck ervoeren de botsing tussen een modern wereldbeeld en een mo dern levensgevoel enerzijds en het bijbelse belevingsklimaat anderzijds. Het was de uitweg, die men zocht, waardoor de beide stromingen zo scherp tegenover elkaar kwamen te staar.. Voor de vrijzinnige theologen was dit niet moeilijk. Zij vereerden de bijbel hoog, maar deze had voor hen geen bindend gezag meer, ze was een menselijk boek geworden. Een an dere mogelijkheid was er huns in ziens niet. Het gehele wereldbeeld van de bij bel was zo volstrekt onaanvaardbaar voor de mens van de negentiende eeuw, dat men deze geschriften niet met een eerlijk geweten als goddelijk kon beschouwen. Dat gaf natuurlijk een grote mate van vrijheid in het onderzoek van de bijbel, en stimuleerde daardoor het reeds bestaande kritische onderzoek van de bijbel enorm. Praktisch alle belangrijke exegeten van de tweede helft der negentiende eeuw waren vrijzinnige theologen en de resulta ten van hun studies waren indruk wekkend. Verworpen Mensen als Kuyper en Bavinck zijn van dit alles sterk onder de in druk geweest. Toch hebben zij een andere weg gekozen. Zij wilden de bijbel blijven zien als het woord van God, dat absoluut gezag heeft. Zij zagen het als een noodzakelijke con sequentie van deze geloofsvisie, dat zij ook. het moderne bijbelonderzoek dienden te verwerpen. In dit laatste ligt „des Pudels Kern". Zo zagen bij de vrijzinnigen de verwerping van het gezag van de bijbel èn het moderne bijbelonder zoek hand in hand gaan en hebben het één als onlosmakelijk met het ander verbonden gezien. Daardoor werd hun reactie deze. dat zij de erkenning van het gezag van de bijbel als woord van God gepaard lieten gaan met een absolute verwerping van deze methode van bijbelonderzoek. Historisch valt deze ontwikkeling dus zeer wel te verkla ren. Het dilemma werd hun door de vrijzinnige theologen bijna opgedron gen. Toch ligt hier volgens prof. Augustijen de grondfout van de gere formeerden theologie van rond 1900. Deze koppeling van de erkenning van de bijbel als woord van God enerzijds en de afwijzing van het moderne bijbelonderzoek anderzijds heeft funeste gevolgen góhad en is de gereformeerde theologie duur tc staan gekomen Geknoei In de eerste plaats heeft het vol gens prof. Augustijn geleid tot een regelrecht geknoei in wetenschappe lijk opzicht. In de tweede plaats heeft het ertoe geleid, dat de exegese in de gereformeerde kring totaal ver waarloosd werd. Prof. Augustijn schrijft dat Kuy per en Bavinck op een vaak ontstel lende manier met de bijbel omsprin gen. Wanneer later toch de exegese komt (prof. Augustijn doelt dan ken- nelijk op mannen als J. Ridderbos, Aalders, Grosheide en Greijdanus), is ze zo sterk gebonden aan ,de door dogmatici voorgeschreven richtlijnen, dat ze voor lange tijd onvruchtbaar is. Een laatste gevolg is geweest, dat men niet voldoende oog heeft gehad voor de ontwikkelingen, die zich bin nen de vrijzinnigheid voordeden. Al- gemeen heerste het besef, dat de vrij zinnigen „de bijbelkritiek hanteer den" en dat veranderingen binnen deze stroming dus nooit wezenlijk konden zijn. „Het isolement, waarin de gerefor meerden zich door deze gehele ont wikkeling gebracht hebben, is nu 1 i wel doorbroken. Het werd ook tijd!" I zo besluit prof. Augustijn zijn ar- I I likel. NED. HERV. KERK Beroepen te Nij verdal: J. G. Huetink te Markelo; te Warnsveld (toez.): N. J. Flink te Burgh (Z.); te Amsterdam (pred. v. buitengew. werkzmh.-Andreasziekenhuis): A. P. Mijnarends te Amsterdam-Buitenvel- dert; te Bergen (N.H.) (toez.): J. Wal stra te Jorwerd, c.a. (Fr.). Aangenomen naar Nigtevegt: kand. drs. G. H. Lensink te Amsterdam; naar Souburg: J. H. Dorgelo te Kloos terhaar. Bedankt voor Rotterdam-zuid: A. Vink te Katwijk a. Zee. Benoemd tot wetensch. hoofdmede werkster a.d. theol. faculteit v.d. VU: mej. dr. J. C. Schreuder, pred. voor buitengew. werkzmh. (bejaardenwerk te Amsterdam). GEREF. KERKEN Beroepen te Grijpskerk (Gr.): C. v. Ommen te Werkendam; te Gerkes- klooster-Stroobos: C. Moens te Frie- sepalen-Siegerswoude. Aangenomen naar Leiderdorp (vac. F. Minnema): G. v. Loenen te Alk maar. Bedankt voor Smilde: W. Visscher te Maasdijk. Beroepbaarstelling: kand. I. Pop ping te Gauw (Fr.), die beroepen is te Spijk (Gr.) en dit beroep heeft aange nomen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Tholen: C. Hegeman te Unionville (Can.), voorheen te Gene- 1 muiden; te 's Gravenpolder: P. Blok te Dirksland; te Zeist: J. v. Haaren te Amersfoort, die bedankte voor Apeldoorn en Zoetermeer. Bedankt voor Boskoop: W. Suyker te Lisse. Predikautentekort in Engeland LONDEN Het predikantentekort in de Congregationalistische Kerk van Engeland en Wales is zo groot geworden, dat het aantal gemeente leden met preekbevoegdheid thans tweemaal zo groot is, als het aantal predikanten. Volgens het nieuwe jaarboek heeft deze kerk 1.165 predikanten en 2.260 gemeenteleden, die mogen preken. weer min. temp. gisteren Amsterdam geh.bew. -1 Zürlch geh.bew. 1 Brussel zw.bew. 0 Frankfort sneeuw 0 Genève geh.bew. -3 Innsbruck sneeuw -2 Kopenhagen onbew. -2 Locarno onbew. 2 Londen sneeuw -0 Luxemburg onbew. 5 Madrid onbew. 12 Majorca sneeuw -2 München onbew. 6 Nice geh.bew. 2 Parijs zw.bew. 7 Rome mist -2 Wenen sneeuwbui 0 Uitgezonderd 1e Kerstdag en Nieuwjaarsdag. Het Evoluon: een futuristisch bouwwerk, enig ter wereld. Dynamisch tentoongesteld: de evolutie van onze samenleving, de mens, de wetenschap en de techniek. Het Evoluon: een uitstekend doel voor een dagje uit met uw hele gezin. Airconditioned Evoluon, direct aan de E38. Ruim parkeren; een gezellig restaurant gesticht door philips in 1966 Jllbl >tc fd;

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2