Kerstbladen vragenwat voor feest m Studieconferentie in Beiroet voor vier wereldreligies ukunt 20% extra op uw effectenaankoop verdienen Vijf Griekse bisschoppen disciplinair gestraft sparen., verstandig en M handig Een woord voor vandaag Op zoek naar theologisch frameivork Poging om gesprek op gang te brengen Uw probleem is het onze... DS. VAN HOUDT BEZORGD Canadese vrijgemaakten lopen uit de pas Amos, profeet van onze tijd Puzzelhoek Joden steunen Bantoes Tien geboden van Spirow Agnew BEROEPÏNGSWERK Evangelische Omroep op radio en tv NIEUWE CRISIS IN ATHENE Geldt ABW ook voor kloosterlingen? DONDERDAG'DECEMBER 1969 Het derde hoofdstuk van Maleachi is gewijd aan het onderscheid tus sen goddeloze en rechtvaardige mensen. De Israëlieten hadden tegen de profeet geklaagd, dat er maar heel weinig verschil is tussen hen. Ze zeiden: Nutteloos is het God te dienenwie goddeloosheid bedrij ven worden toch gebouwd. God laat door Maleachi zien dat de dag komt, waarop onderscheid wordt gemaakt. In Maleachi 3 18 staal: "Dan op die Dag des Heren die voor zijn kinderen een feestdag is zult gij tot inkeer komen en het on derscheid zien tussen de rechtvaardige en de goddeloze: tussen wie God dient en wie hem niet diént.Over de eerste zin van deze tekst is nogal verschil van mening. Hoe kunnen, op die Dag des Heren, mensen nog tot inkeer komen? Misschien helpt de Statenvertaling nog het beste, beter dan vele com mentaren. Daar staat: "Dan zult gij wederom zien.Of, in wal meer hedendaags Nederlands: "Dan zult ge terugziende het onder scheid onderkennen lussen de rechtvaardige en de goddeloze. Op die Dag des Heren zal her onderscheid openbaar worden. Maar dan zullen de mensen terugziende ineens zeggen: Waarom hebben we dat toen niet onderkend Ook toen was immers het verschil in aanleg al aanwezig. Maar wij keken te veel naar loon en straf en te weinig naar waarom de mensen God dienden. Ze dienden Hem niet. omdat zij er iets aan zouden verdienen, maar omdat ze van Hem hielden. We lezen vandaag: Openbaring 5: l—11 (Van onze kerkredactie) GENÊVE Voor het eerst zullen vertegenwoordigers van vier grote wereldgodsdiensten onder auspiciën van de Wereldraad van Kerken b(j elkaar komen om de problemen en de mogelijkheden te bespreken van het gesprek tussen de wereldgodsdiensten. Daartoe wordt van 16 tot 25 maart 1970 een studieconferentie georga niseerd voor veertig christenen, boeddhisten, hindoes en islamieten in Ajaltoen bij de Libanese hoofdstad Beiroet. Tot deze conferentie besloot het centraal comité van de Wereldraad in augustus van dit jaar op zijn verga dering in Canterbury. Het centraal comité sprak toen uit, dat het de ver houding met mensen van ander ge loof en van andere levensovertuiging o)> het ogenblik een van de belang rijkste kwesties vindt voor de We reldraad. Het gesprek tussen christendom en jodendom is al lang aan de gang. De conferentie in Beiroet zal moeten uit wijzen. of er daarnaast ook mogelijk- Brieven die niet rijn voorzien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden genomen. Ge heimhouding is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten in afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden ingesloten. Vraag: Elk voorjaar onderzoek ik mijn dahlia-knollen op rot en verstening en het is altijd zo dat de mooiste soorten niets meer waard zijn, terwijl de ouderwetse soorten goed blijven. Hoe kan dat? Wat is de beste manier om te rooien en te bewaren? Antwoord: De nieuwere soorten zijn over het algemeen niet zo sterk als de meer ouderwetse. Voor de rooitijd (d.i. na de vorst) aanbreekt, moet u de pollen nakijken of er geen ziekte in zit, bijvoorbeeld bon te bladeren. Die moet u weg doen, daar dat bont besmettelijk is en ook door de knollen kan worden overge bracht. Naam, kleur, hoogte, enz. op een etiket vermelden. Na het rooien snijdt u de stengels een goede handbreedte boven de knollen af, spuit de grond (vaak besmet) eraf en laat z.e dan goeo drogen, zodat u geen last heeft van schimmel. Berg ze in een droge goed geventileerde ruimte op, bijv. in turfmolm, en laat ze tot het vroege voorjaar staan. Vraag: Wanneer en door wie is de eerste schrijfmachine geconstrueerd en op de markt gebracht? Antwoord: Hoewel Christopher Latham Shols de 52ste uitvinder van de schrijfmachine is geweest, wordt hij toch als de vader van het tegen woordige instrument beschouwd. Aanvankelijk kon hij slechts de let ter W typen, maar toch is hij erin geslaagd zijn ingewikkelde machine in 1867 bij een feestelijke gelegen heid te Milwaukee te demonstreren. Er is veel gedokterd met het toetsenbord. Hij probeerde hel ene na het andere. Het moet tussen 1867 en 1883 geweest zijn, toen de machi ne voor het eerst op de markt kwam. In 1888 kwam men op het idee alle tien vingers te gebruiken. Dit werd ingevoerd door mevrouw L. V. Lonley, een lerares te Cincinnati. Aan Frank E. McGurrin komt de eer toe voor het eerst „blind*' te hebben getikt. Vraag: Kan ik de pitten van een meloen, die ik bij de groenteboer heb gekocht, in de tuin poten Antwoord: Zaden van meloenen moeten in het voorjaar liefst op warmte gezaaid worden, in een bak of kas. Ook kan u het proberen in een bloempot, waarin u enige pitten zaait en deze met een plastic hoesje bedekt, waarna u ze op een warme plaats, bijvoorbeeld een schoorsteen, laat ontkiemen. Verder in potjes verspenen, liefst op een warme lich te plaats en tenslotte in een 12 cm grote pot zetten, in voedzame aarde. Na half mei kunt u ze bij gunstig weer buiten uitplanten. doch veel succes geeft dit meestal niet. De me loen houdt nu eenmaal van warmte en vooral van een warme voet. Zoek er een warm plaatsje voor, een kou de bak is nog beter. Als de jonge plantjes drie of vier blaadjes ge vormd hebben, het kopje eruit ne men, waardoor de plant kan vertak ken en vlugger vruchtranken vor men. Vruchtranken waaraan al een aardig vruchtje zit. innijpen tot op een of twee bladeren boven de vrucht. Het zaad van uw meloen moet u nu droog en koel bewaren tot maart-april. Vraag: Een kennis zegt dat zuur kool verrot is of kool, die aan het vergaan is. Antwoord: Het is ingemaakte kool. waarbij het de bedoeling is, de ontwikkeling van schimmel- of rot- tingskiemen tegen te eaan. doch de melkzuurbacil gelegenheid tot ont wikkeling te geven, want juist deze roept de aangename frisse smaak van zuurkool te voorschijn. (Van een onzer medewerkers) HOOGEVEEN Er is in de Gereformeerde Kerken (vrijge maakt) zorg over ontwikkelin gen in de Canadese Reformed Churches, de vrijgemaakte emi- grantenkerk in Canada. Van deze zorg maakte zich gisteren ds. D. van Houdt tolk by de behan deling van het rapport van deputaten correspondentie buitenlandse kerken op de generale synode. Kennisneming van wat er Canada zoal geschreven wordt, had ds. Van Houdt tot de conclusie gebracht, dat men in de Canadian Reformed Chur ches niet altijd oog heeft voor het behoud van de gereformeerde koers. Door goede correspondentie moeten de Gerefprmeerde Kerken (vrijge maakt) de zusterkerk in Canada op de hoogte houden. Er zijn ook wel moedgevende verschijnselen, maar er is ook nalatigheid, die op zichzelf wel onschuldig kan lijken, maar toch zorg geeft. Men moet op elkaar toezien, zei ds. Van Houdt. Dat is geen bewijs van wantrouwen, maar daar spreekt het schriftuurlijk besef, dat hij die staat, toeziet dat hij niet valle. Een bijzonder actueel boek heeft de Heidelberger oud-testamenticus Hans Walter Wolff geschreven over het boek Amos. Amos staat voor prof. Wolff model voor de profeten, de revolutionairen van Jahweh. „Wie een profeet wjl leren kennen, moet Amos lezen", zo begint de schrijver zijn boek. dat hij de titel meegaf ..Die Stunde des Amos" en de ondertitel „Prophetie und Protest". Hij deelde ziin studie in vieren: het eerste deel handelt over de pro feet en zijn verkondiging; het tweede belv-lsf „een exegetische inle:ding voor niet-exegeten"; het derde brengt vier actuele preken (o.a. over het protest tegen de welvaartsmaatschap pij) en het vierde geeft-een voortref- fe'v'ke vertaling van het Amos-boek. De profeten van het Oude Testa ment staat altijd in het midden van de tijd. ook van onze tijd. Dit in het kort de samenvatting van dezg leven dige Amos-studie. Het boek. dat is uitgegeven bij Chr. Kaiser Verlag. München. telt 215 bladzijden en kost Dm 14.50. 1 2 3 4 2 3 U Invul-puzzel. Hor. woorden invullen die verticaal de zelfde betekenis hebben: 1. verscholen. 2. rivier in Italië. 3. hoekpijler. 4. meisjes naam. OPLOSSING VORIGE Pl'ZZLL HOR. I. rimpel - mos. 2. Onan - liiari, 3. ook - eerste. 4 stuur - ikal. 5. tante - Lede, 6. Hlias - emoe, 7. Rie - bod - ank. S cd - tor - iris, V. nar - rekesi VER7 I. Roosteren. 2 m - Oi - Alida. 3 mak - unie - tr. 4. pneu - l abor, 5. cler - es - ore. 6. larie - edik. 7. maske - mare. 8. Ort - adonis. 9. stc - teek -si. Het colloquium doctum, dat de Ca nadese kerk kent voor predikanten, die nog niet eerder deze kerk gediend hebben, vond ds. Van Houdt voor dat toezien een geschikt middel. Teleurstellend Het contact, dat deputaten hebber, gehad met de Christian Reformed Church, noemen zij in hun rapport aan de synode zeer teleurstellend Deze Amerikaanse kerk is bereid om correspondentie aan te gaan met de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt), maar zij wil de correspondentie met de Gereformeerde Kerken niet ver breken. Deputaten hadden toen de Christian Reformed Church ingelicht en gezegd, dat de scheiding tussen de twee ker ken in Nederland niet een zaak is van meningsverschillen, maar dat het hier gaat om de oude strijd tussen licht en duisternis. De Christian Reformed Church had toen teruggeschreven, dat het niet betamelyk en billijk is, dat de ene christelijke kerk haar oordeel over de andere christelijke kerk aan der den doorgeeft. De synode besloot, dat het contact met de emigrantenkerk te Monte Alegre (Brazilië) zal blijven lopen via deputaten. De classis Assen kan dienen als instantie voor beroep en examinatie. wanneer kandidaten naar artikel 4 of 8 willen worden geëxa mineerd. Actie van studenten (Van een onzer medewerkers) AMSTERDAM De federatie van joodse studentenorganisaties in ons land is een actie begonnen tot steun aande studenten slachtoffers van de apartheids politiek in Zuid-Afrika en Rho- desië. Men wil 20.000 gulden bijeenbren gen voor een Bantoe uit deze landen, zodat hij zijn afgebroken studie aan een universiteit in Israël kan voort zetten. „Er is-waarschijnlijk geen land ter wereld, dat zoveel aan ontwikke lingshulp doet als Israël. Er studeren daar tientallen uit Afrikaanse en Aziatische landen." „Israëlische deskundigen zijn in tal van die landen werkzaam", vertellen Rob Simons (22). vierdejaars politiek sociale wetenschappen aan de uni versiteit van Amsterdam en Jacov Wunnik (23), zesdejaars chemische technologie te Delft, respectievelijk vertegenwoordiger voor Nederland van de Wereldunie van joodse stu denten (WUJS) en voorzitter van dë heden zijn voor een gesprek in een groter kader. Uitgangspunt zullen de gesprekken zijn, die christenen de laatste tijd gevoerd hebben met hindoes, boed dhisten en moslims afzonderlijk. Zo was er dit jaar een studieconferentie van christenen en moslims in Cartig- ny bij Genève en een andere tussen christenen, moslims en joden in Ber lijn. Men zal nagaan, welke factoren het gesprek hinderen en welke creatieve mogelijkheden er zijn. „Religieus pluralisme is niet langer een academische kwestie, maar een werkelijkheid", zegt dr. Stanley J. Samartha uit India, staflid van de Wereldraad die met de voorbereiding belast is. Samenwerken Hij hoopt, dat het in de toekomst mogelijk zal zijn, om als grote we reldgodsdiensten tot gemeenschappe lijke stellingnamen of acties te ko men. Het moet volgens hem mogelijk zijn, om als mensen van verschil lende godsdienstige overtuiging sa men te spreken over de ge meenschappelijke vragen, die ons als mensen allemaal bezig houden, zoals de rechten van de mens, de vrede en de toekomst van de mens. Hij hoopt dan ook, dat de groep zicht zal krijgen op een „theologisch framework", waarbinnen mensen van verschillende godsdienst met behoud van hun eigen integriteit samen kun nen werken. Dertig deelnemers aan de studie conferentie zullen christenen zijn (protestanten. orthodoxen en rooms-katholieken) en de andere tien boeddhisten, hindoes en moslims. Uitgenodigd worden mensen, die al aan dergelijke gesprekken hebben deelgenomen en die deskundig geacht worden in minstens een geloof naast hun eigen. Als eerste follow-up is gedacht aan een conferentie van christenen onder elkaar, waar in de theologische impli caties van de resultaten van Beiroet besproken zullen worden. In de com missie'van voorbereiding zitten naast dr. Samartha, prof. dr. Hans J. Mar- gull van de universiteit van Ham burg, J. Lopez Gay van de Gregori- us-universlteit te Rome, Lynn de Sil- va, directeur van een studiecentrum te Colombo (Ceylon) en George Kho- dre uit Beiroet, secretaris-generaal van de orthodoxe jeugdbeweging. WASHINGTON De Ameri kaanse vice-president Spiro Agnew heeft gisteren gezegd, dat de jonge demonstranten de volgende ..tien ge- boden van het protest" naleven: „Gij zult uw tegenstander niet toestaan te spreken, gij zult geen ei gen programma opstellen, gij zult ie mand van boven de dertig niet ver trouwen, gij zult uw vader en moe der niet eren, gij zult u niet storen aan de lessen der historie, gij zult niets meeT schrijven dat langer is dan een leus. gij zult geen eisen stel len waarover onderhandeld kan wor den, gij zult geen denkbeeld van de gevestigde orde aanvaarden, gij zult alleen maar totalitaire helden aan bidden, gij zult geen vergeving vra gen voor uw vergrijpen, maar dit juist eisen". NED. HERV. KERK Beroepen te Brielle (vac. J. C. Nen- nie; toez.): C. Hoogendoorn te Oude- lande; te Souburg: J. H. Dorgelo te Kloosterhaar. Bedankt voor IJsse'muiden (vac. J. Jongerden): C. J. P. Lam te Putten. Heel eenvoudig, door met uw vrouw deel te nemen aan het Premie Spaarplan. Als u samen jaarlijks via effec- tenbewijzen voor f 500,— of minder een aandeeltje of obligatie koopt, krijgt u over dat bedrag later per jaar een premie van 20% (maximaal f 100,—). Belastingvrij. Aan het Premie Spaarplan kunnen deelnemen zij die in Nederland wonen, tot de leeftijdsgroep van 21 t/m 59 jaar behoren en in het vorige jaar een belastbaar in komen hadden van ten hoogste f 15.000,-. Het maximum spaarbedrag is f 250,- per deelnemer per jaar en f 500,— voor een echtpaar. Vraag morgen eens inlichtingen over dit spaarsysteem met effectenbewijzen. Banken, Boerenleenbanken, Raiff- eisenbanken, Spaarbanken en Hypotheekbanken zullen u graag helpen. U kunt ook een brochure over alle spaarvormen van het Premie Spaarplan aanvragen bij het Ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid, afdeling Voorlichting bezitsvorming, Postbus 51, Den Haag. Zendmachtiging gekregen DOORN De stichting De Evan gelische Omroep, die ongeveer twin tigduizend leden telt, heeft zend machtiging gekregen. Men hoopt in april met radio- en tv-uitzendingen te beginnen. Wekelijks beschikt de EO over drie uur radio en één uur televisie. De uitgave van een pro grammablad is in voorbereiding. De EO had aanvankelijk gepro beerd zijn doelstellingen binnen de NCRV te verwezenlijken. Toen dit geen resultaat opleverde, vroeg de EO in maart zendvergunning aan. Bijbel De stichting, die 'bij de NCRV her haaldelijk heeft aangedrongen op een koerswijziging, vindt dat radio en tv meer moet worden ingeschakeld om de bijbelse waarheid in deze tijd te laten klinken. De EO presenteerde zich in 1967 voor het eerst. Na het verwijt dat zij te veel een organisatie van „Pinkster- en Maranathamensen" was. werd het bestuur verbreed en een stichtingsraad ingesteld. Een groot aantal kerkgenootschappen is erin vertegenwoordigd. Nederlandse zionistische studentenor ganisatie. In dertig landen bedrijven joodse studenten activiteiten om gedupeer den in Zuid-Afrika en Rhodesië aan beurzen voor Israël te helpen. Dat kan repercussies hebben voor de joodse gemeenschap in Zuid-Afrika. Maar de studenten zien dat niet als een hinderpaal voor de actie. „Dat is nu ^enmaal het lot van de joden buiten Israël", zegt Jacov Wunnik. „Maar het is een zaak van zelfrespect, van solidariteit en inte griteit van het joodse volk. dat het andere onderdrukten bijstaat." (Van onze kerkredactie) ATHENE De strijd tussen aartsbisschop Hieronymos en de rebelse bisschoppen in de Griek se Kerk is een nieuwe fase inge gaan. De „heilige synode" heeft vijf bisschoppen disciplinair ge straft, omdat zij de aartsbisschop beschuldigd hadden van „wel overwogen minachting van het kanonieke recht". Tegenover elkaar staan de „volkskerk"-gToep en de „staatskerk"-groep. De. eerste wenst een sterke autonomie voor de plaatselijke bisschoppen; de andere is voorstander van een straf centraal geregeerde kerk, zeer nauw verbon den aan het militaire bewind. Sinds hij in april 1967 de leiding van de kerk kreeg, heeft Hieronymos de macht van de bisschoppen zoveel mogelijk teruggedrongen. Hij regeert met behulp van de „heilige synode", een tienmansorgaan dat door een besluit van het militaire bewind in het leven werd geroepen. SUSTBREN Heeft een klooster ling net als iedere andere staatsbur ger recht op uitkering volgens de algemene bijstandswet? Op deze vraag zullen gedeputeerde staten van Limburg antwoord moe ten geven. Het gemeentebestuur van Susteren weigert de 73-jarige pater J. Janssen, die in het lazaristenklooster ter plaatse woont, uitkering met de moti vering. dat religieuze orden en con gregaties zelf voor hun leden moeten zorgen. Het gaat het klooster niet om het geld, maar om het principe en daarom is het in beroep gegaan bij gedeputeerde staten. De bisschoppenconferentie, die in maart van dit jaar bijeen kwam, keurde de nieuwe kerkorde goed. De bisschoppen konden weinig anders, want de kerkorde was door een noodverordening van de regering al van kracht geworden. Zij kozen een nieuwe „heilige synode" en ook daar in hadden zij weinig keus, want dit lichaam had zelf van tevoren al be paald, dat het in ieder geval geconti nueerd moest worden. Toch blijkt nu, dat de rebelse bis schoppen hun verzet niet hebben op gegeven. Zij vonden steun in een uitspraak van de Juridische Raad, een adviesorgaan van de Griekse re gering, dat gezegd heeft, dat de bis schoppenconferentie van maart on wettig is geweest en dat derhalve de besluiten daar genomen, zoals de vor ming van de synode geen rechts kracht hebben. Daartegenover staat de mening van de beide hoogleraren in het kerk recht van de theologische faculteit te Athene, die artikel 51 van de nieu we kerkorde zo interpreteren, dat de voorlopige heilige synode van voor maart het recht had. haar opvolging te regelen zonder eerst de gezamen lijke bisschoppen te raadplegen. Drie van de bisschoppen, die disci plinair zijn gestraft, staan bekend als rebellen. Het zijn Ghrysostomos van Piraeus. Panteleimon van Korinthe en de metropoliet van Siatista. Opmerkelijk zijn echter de namen van de andere twee, die tot nu toe altijd als naaste medewerkers van Hieronymos beschouwd werden. Het zijn Nikodimos van Nevrokop en Ti- motheos van Maroneia. De eerste is een van de ontwerpers van Hierony mos' nieuwe kerkorde en de andere was de man. die Hieronymos in maart afbracht van zijn voornemen, om af te treden als hoofd van de Griekse kerk. AFRIKA Wie zijde spint bij de ruzie in Grie kenland is patriarch Nikolaos VI van Alexandrië, het hoofd van de i Grieks-Orthodoxe Kerk in Afrika. De oproep van Nikolaos, om naar zijn dt (Van een onzer verslaggeetsters) ROTTERDAM „Feest in op spraak" is het thema van het oecumenisch kerstblad De Open Deur/Onderweg. Aan de samen stelling en verspreiding hebben dit jaar weer meegewerkt her vormden, gereformeerden, lu- thersen en rooms-katholiëken. Het blad wil een kleine actie op touw zetten. Negenduizend gulden hoopt men bijeen te brengen voor de bouw van zes huizen in de Bolivi aanse stad Cochabamba. Aan verschillende personen wordt de vraag gesteld: Kan in deze wereld het kerstfeest nog wel worden ge vierd en zo ja, op welke manier mag dat dan? Antwoord trachten kardi naal Alfrink, dr. J. J. Buskes, ds. G. P. Klijn, ds. E. Pijlman én Godfried Bomans te geven. «Deze laatste blijkt dit jaar veel gevraagd te zijn in de kerstlectuur, want ook in het kerstnummer van het Leger des Heils „De Strijdkreet" wordt zijn mening gevraagd over hel hedendaagse kerstfeest. Dat gebeurt eveneens aan prof. dr. J. W. Schulte Nordholt, Jaap Zijlstra en Gerard van het Reve. Voor mensen, die zich afvragen: hoe moet ik kerstfeest '69 vieren?, kan het lezen van beide bladen een duggesteuntje zijn. De publicist Jan Filius heeft verder een vraaggesprek met de nieuwe ge neraal van het Leger des Heils, Erik Wickberg (65), waarvan we citeren (over theologie): „Ik ben bijzonder geïnteresseerd. Maar laten we theolo gie niet met evangelie verwarren. Het gevaar is ook groot, dat de theo logie over de hoofden van de mensen heen spreekt, vanuit een ivoren tc- renpositie als het ware." Traditiegetrouw is het kerstnum mer van De Strijdkreet een fijn leesbaar blad. Het verzorgde kerstnummer van Echo, dat uitgaat van hervormd-gere- formeerde zijde probeert „door een verantwoorde vertolking van de oude Bijbelse boodschap in de taal van deze tijd de mens van tegenwoordig aan te spreken". Het bekende evangelisatieblad De Elisabeth bode heeft als thema: Het kind van de rekening. Het ziet er goed uit en houdt als andere jaren vast aan het oude vertrouwde, iets dat veel lezers zullen blijven waarde ren. jurisdictie over te komen, heeft i tastbare resultaten gehad. De vroegere synodale secretaris u Athene, archimandriet Methodic) Phougias, is nu bisschop van Ethio pië. De theoloog Eleftherios Georgia- dis bekleedt nu een hoge positie op het centraal kantoor van het patriar chaat in Alexandrië. In Alexandrië herinnert men zich hoe moeilijkheden in het patriar chaat van Jeruzalem in het bega van deze eeuw een uittocht vai knappe theologen naar Egypte te gevolge had, die destijds de inleidia betekende van de renaissance van dt orthodoxie in Afrika. ARRESTATIES Ook verschillende afgescheiden or thodoxe groeperingen in GriekenlaN zelf schijnen zo tc. groeien, dat het di regering bezorgd maakt. Dat ku blijken uit het feit, dat in korte tlj< in Athene en omgeving negen per» nen zijn gearresteerd wegens het on wettig uitoefenen van het bit- schopsambt en andere religieui werkzaamheden. Onder hen zijn Nikanor, „oudgelo vig" metropoliet van Piraeus, Nikola os. die van de Russische kerk in ht buitenland een wijding heeft gekre gen tot titulair bisschop van Venezu- ela, en Dorotheos, metropoliet va: Nomenvasia, die in contact staat me' episcopi vagantes (blikken bisschop pen). De andere zes zijn priesters. On der hen is Johannes Papadakis, ab van een vrijkerkelijk klooster Mandre, Attica. De Griekse staatspolitie heeft eer speciale afdeling opgericht bestrijding van de onafhankelijke or thodoxe groepen. Ook de Jehova's Getuigen groeie de laatste tijd in Griekenland sterk Duits memorandum ech tschei d in gsreclit HANNOVER Over enkele wt ken verschijnt er in West-Duitslam een memorandum van de EvangeB sche Kerk over de vernieuwing vi het echtscheidingsrecht. Hierin b« veelt de Evangelische Kerk aan jj van het schuldbeginsel af te stapp en „ontwrichting" tot grondslag t het echtscheidingsrecht te maken. Dit memorandum, dat vorige wi door het moderamen van de Evang lische* Kerk werd goedgekeurd, is doeld als bijdrage aan de bezin) op de komende herziening van echtscheidingsrecht in de bondsré] bliek. (Advertentie) TEGEN HET COMMUNISt HET EVANGELIE De Roemeense predikant RICH WURMBRAND spreekt op avond. 6 december in de RiviW le Rett r'nm iDtergaarde Bliji Aanvang 7.30 uur. Zaal open 7.00 unr De toegang is vrij.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2