Kerstbladen vragenwat
voor feest
m
Studieconferentie in Beiroet
voor vier wereldreligies
ukunt
20%
extra op uw
effectenaankoop
verdienen
Vijf Griekse bisschoppen
disciplinair gestraft
sparen.,
verstandig
en
M handig
Een woord voor vandaag
Op zoek naar theologisch frameivork
Poging om gesprek
op gang te brengen
Uw probleem
is het
onze...
DS. VAN HOUDT BEZORGD
Canadese vrijgemaakten
lopen uit de pas
Amos, profeet
van onze tijd
Puzzelhoek
Joden steunen
Bantoes
Tien geboden van
Spirow Agnew
BEROEPÏNGSWERK
Evangelische
Omroep op
radio en tv
NIEUWE CRISIS IN ATHENE
Geldt ABW ook voor
kloosterlingen?
DONDERDAG'DECEMBER 1969
Het derde hoofdstuk van Maleachi is gewijd aan het onderscheid tus
sen goddeloze en rechtvaardige mensen. De Israëlieten hadden tegen
de profeet geklaagd, dat er maar heel weinig verschil is tussen hen.
Ze zeiden: Nutteloos is het God te dienenwie goddeloosheid bedrij
ven worden toch gebouwd. God laat door Maleachi zien dat de dag
komt, waarop onderscheid wordt gemaakt.
In Maleachi 3 18 staal: "Dan op die Dag des Heren die voor
zijn kinderen een feestdag is zult gij tot inkeer komen en het on
derscheid zien tussen de rechtvaardige en de goddeloze: tussen wie
God dient en wie hem niet diént.Over de eerste zin van deze tekst
is nogal verschil van mening. Hoe kunnen, op die Dag des Heren,
mensen nog tot inkeer komen?
Misschien helpt de Statenvertaling nog het beste, beter dan vele com
mentaren. Daar staat: "Dan zult gij wederom zien.Of, in wal
meer hedendaags Nederlands: "Dan zult ge terugziende het onder
scheid onderkennen lussen de rechtvaardige en de goddeloze.
Op die Dag des Heren zal her onderscheid openbaar worden. Maar
dan zullen de mensen terugziende ineens zeggen: Waarom hebben we
dat toen niet onderkend Ook toen was immers het verschil in aanleg
al aanwezig. Maar wij keken te veel naar loon en straf en te weinig
naar waarom de mensen God dienden. Ze dienden Hem niet. omdat
zij er iets aan zouden verdienen, maar omdat ze van Hem hielden.
We lezen vandaag: Openbaring 5: l—11
(Van onze kerkredactie)
GENÊVE Voor het eerst zullen vertegenwoordigers van vier
grote wereldgodsdiensten onder auspiciën van de Wereldraad van
Kerken b(j elkaar komen om de problemen en de mogelijkheden te
bespreken van het gesprek tussen de wereldgodsdiensten.
Daartoe wordt van 16 tot 25 maart
1970 een studieconferentie georga
niseerd voor veertig christenen,
boeddhisten, hindoes en islamieten in
Ajaltoen bij de Libanese hoofdstad
Beiroet.
Tot deze conferentie besloot het
centraal comité van de Wereldraad in
augustus van dit jaar op zijn verga
dering in Canterbury. Het centraal
comité sprak toen uit, dat het de ver
houding met mensen van ander ge
loof en van andere levensovertuiging
o)> het ogenblik een van de belang
rijkste kwesties vindt voor de We
reldraad.
Het gesprek tussen christendom en
jodendom is al lang aan de gang. De
conferentie in Beiroet zal moeten uit
wijzen. of er daarnaast ook mogelijk-
Brieven die niet rijn voorzien
van naam en adres kunnen niet in
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten in afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden ingesloten.
Vraag: Elk voorjaar onderzoek ik
mijn dahlia-knollen op rot en
verstening en het is altijd zo dat de
mooiste soorten niets meer waard
zijn, terwijl de ouderwetse soorten
goed blijven. Hoe kan dat? Wat is
de beste manier om te rooien en te
bewaren?
Antwoord: De nieuwere soorten
zijn over het algemeen niet zo sterk
als de meer ouderwetse. Voor de
rooitijd (d.i. na de vorst) aanbreekt,
moet u de pollen nakijken of er
geen ziekte in zit, bijvoorbeeld bon
te bladeren. Die moet u weg doen,
daar dat bont besmettelijk is en ook
door de knollen kan worden overge
bracht. Naam, kleur, hoogte, enz. op
een etiket vermelden.
Na het rooien snijdt u de stengels
een goede handbreedte boven de
knollen af, spuit de grond (vaak
besmet) eraf en laat z.e dan goeo
drogen, zodat u geen last heeft van
schimmel. Berg ze in een droge goed
geventileerde ruimte op, bijv. in
turfmolm, en laat ze tot het vroege
voorjaar staan.
Vraag: Wanneer en door wie is de
eerste schrijfmachine geconstrueerd
en op de markt gebracht?
Antwoord: Hoewel Christopher
Latham Shols de 52ste uitvinder van
de schrijfmachine is geweest, wordt
hij toch als de vader van het tegen
woordige instrument beschouwd.
Aanvankelijk kon hij slechts de let
ter W typen, maar toch is hij erin
geslaagd zijn ingewikkelde machine
in 1867 bij een feestelijke gelegen
heid te Milwaukee te demonstreren.
Er is veel gedokterd met het
toetsenbord. Hij probeerde hel ene
na het andere. Het moet tussen 1867
en 1883 geweest zijn, toen de machi
ne voor het eerst op de markt
kwam.
In 1888 kwam men op het idee
alle tien vingers te gebruiken. Dit
werd ingevoerd door mevrouw L. V.
Lonley, een lerares te Cincinnati.
Aan Frank E. McGurrin komt de
eer toe voor het eerst „blind*' te
hebben getikt.
Vraag: Kan ik de pitten van een
meloen, die ik bij de groenteboer heb
gekocht, in de tuin poten
Antwoord: Zaden van meloenen
moeten in het voorjaar liefst op
warmte gezaaid worden, in een bak
of kas. Ook kan u het proberen in
een bloempot, waarin u enige pitten
zaait en deze met een plastic hoesje
bedekt, waarna u ze op een warme
plaats, bijvoorbeeld een schoorsteen,
laat ontkiemen. Verder in potjes
verspenen, liefst op een warme lich
te plaats en tenslotte in een 12 cm
grote pot zetten, in voedzame aarde.
Na half mei kunt u ze bij gunstig
weer buiten uitplanten. doch veel
succes geeft dit meestal niet. De me
loen houdt nu eenmaal van warmte
en vooral van een warme voet. Zoek
er een warm plaatsje voor, een kou
de bak is nog beter. Als de jonge
plantjes drie of vier blaadjes ge
vormd hebben, het kopje eruit ne
men, waardoor de plant kan vertak
ken en vlugger vruchtranken vor
men. Vruchtranken waaraan al een
aardig vruchtje zit. innijpen tot op
een of twee bladeren boven de
vrucht. Het zaad van uw meloen
moet u nu droog en koel bewaren
tot maart-april.
Vraag: Een kennis zegt dat zuur
kool verrot is of kool, die aan het
vergaan is.
Antwoord: Het is ingemaakte
kool. waarbij het de bedoeling is, de
ontwikkeling van schimmel- of rot-
tingskiemen tegen te eaan. doch de
melkzuurbacil gelegenheid tot ont
wikkeling te geven, want juist deze
roept de aangename frisse smaak
van zuurkool te voorschijn.
(Van een onzer medewerkers)
HOOGEVEEN Er is in de
Gereformeerde Kerken (vrijge
maakt) zorg over ontwikkelin
gen in de Canadese Reformed
Churches, de vrijgemaakte emi-
grantenkerk in Canada.
Van deze zorg maakte zich gisteren
ds. D. van Houdt tolk by de behan
deling van het rapport van deputaten
correspondentie buitenlandse kerken
op de generale synode.
Kennisneming van wat er Canada
zoal geschreven wordt, had ds. Van
Houdt tot de conclusie gebracht, dat
men in de Canadian Reformed Chur
ches niet altijd oog heeft voor het
behoud van de gereformeerde koers.
Door goede correspondentie moeten
de Gerefprmeerde Kerken (vrijge
maakt) de zusterkerk in Canada op
de hoogte houden. Er zijn ook wel
moedgevende verschijnselen, maar er
is ook nalatigheid, die op zichzelf wel
onschuldig kan lijken, maar toch zorg
geeft.
Men moet op elkaar toezien, zei ds.
Van Houdt. Dat is geen bewijs van
wantrouwen, maar daar spreekt het
schriftuurlijk besef, dat hij die staat,
toeziet dat hij niet valle.
Een bijzonder actueel boek heeft
de Heidelberger oud-testamenticus
Hans Walter Wolff geschreven over
het boek Amos. Amos staat voor
prof. Wolff model voor de profeten,
de revolutionairen van Jahweh.
„Wie een profeet wjl leren kennen,
moet Amos lezen", zo begint de
schrijver zijn boek. dat hij de titel
meegaf ..Die Stunde des Amos" en de
ondertitel „Prophetie und Protest".
Hij deelde ziin studie in vieren:
het eerste deel handelt over de pro
feet en zijn verkondiging; het tweede
belv-lsf „een exegetische inle:ding
voor niet-exegeten"; het derde brengt
vier actuele preken (o.a. over het
protest tegen de welvaartsmaatschap
pij) en het vierde geeft-een voortref-
fe'v'ke vertaling van het Amos-boek.
De profeten van het Oude Testa
ment staat altijd in het midden van
de tijd. ook van onze tijd. Dit in het
kort de samenvatting van dezg leven
dige Amos-studie.
Het boek. dat is uitgegeven bij
Chr. Kaiser Verlag. München. telt 215
bladzijden en kost Dm 14.50.
1
2
3
4
2
3
U
Invul-puzzel.
Hor. woorden invullen die verticaal de
zelfde betekenis hebben: 1. verscholen. 2.
rivier in Italië. 3. hoekpijler. 4. meisjes
naam.
OPLOSSING VORIGE Pl'ZZLL
HOR.
I. rimpel - mos. 2. Onan - liiari, 3. ook -
eerste. 4 stuur - ikal. 5. tante - Lede, 6.
Hlias - emoe, 7. Rie - bod - ank. S cd - tor
- iris, V. nar - rekesi
VER7
I. Roosteren. 2 m - Oi - Alida. 3 mak -
unie - tr. 4. pneu - l abor, 5. cler - es - ore.
6. larie - edik. 7. maske - mare. 8. Ort -
adonis. 9. stc - teek -si.
Het colloquium doctum, dat de Ca
nadese kerk kent voor predikanten,
die nog niet eerder deze kerk gediend
hebben, vond ds. Van Houdt voor dat
toezien een geschikt middel.
Teleurstellend
Het contact, dat deputaten hebber,
gehad met de Christian Reformed
Church, noemen zij in hun rapport
aan de synode zeer teleurstellend
Deze Amerikaanse kerk is bereid om
correspondentie aan te gaan met de
Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt),
maar zij wil de correspondentie met
de Gereformeerde Kerken niet ver
breken.
Deputaten hadden toen de Christian
Reformed Church ingelicht en gezegd,
dat de scheiding tussen de twee ker
ken in Nederland niet een zaak is
van meningsverschillen, maar dat het
hier gaat om de oude strijd tussen
licht en duisternis.
De Christian Reformed Church had
toen teruggeschreven, dat het niet
betamelyk en billijk is, dat de ene
christelijke kerk haar oordeel over
de andere christelijke kerk aan der
den doorgeeft.
De synode besloot, dat het contact
met de emigrantenkerk te Monte
Alegre (Brazilië) zal blijven lopen
via deputaten. De classis Assen kan
dienen als instantie voor beroep en
examinatie. wanneer kandidaten naar
artikel 4 of 8 willen worden geëxa
mineerd.
Actie van studenten
(Van een onzer medewerkers)
AMSTERDAM De federatie
van joodse studentenorganisaties
in ons land is een actie begonnen
tot steun aande studenten
slachtoffers van de apartheids
politiek in Zuid-Afrika en Rho-
desië.
Men wil 20.000 gulden bijeenbren
gen voor een Bantoe uit deze landen,
zodat hij zijn afgebroken studie aan
een universiteit in Israël kan voort
zetten.
„Er is-waarschijnlijk geen land ter
wereld, dat zoveel aan ontwikke
lingshulp doet als Israël. Er studeren
daar tientallen uit Afrikaanse en
Aziatische landen."
„Israëlische deskundigen zijn in tal
van die landen werkzaam", vertellen
Rob Simons (22). vierdejaars politiek
sociale wetenschappen aan de uni
versiteit van Amsterdam en Jacov
Wunnik (23), zesdejaars chemische
technologie te Delft, respectievelijk
vertegenwoordiger voor Nederland
van de Wereldunie van joodse stu
denten (WUJS) en voorzitter van dë
heden zijn voor een gesprek in een
groter kader.
Uitgangspunt zullen de gesprekken
zijn, die christenen de laatste tijd
gevoerd hebben met hindoes, boed
dhisten en moslims afzonderlijk. Zo
was er dit jaar een studieconferentie
van christenen en moslims in Cartig-
ny bij Genève en een andere tussen
christenen, moslims en joden in Ber
lijn.
Men zal nagaan, welke factoren het
gesprek hinderen en welke creatieve
mogelijkheden er zijn.
„Religieus pluralisme is niet langer
een academische kwestie, maar een
werkelijkheid", zegt dr. Stanley J.
Samartha uit India, staflid van de
Wereldraad die met de voorbereiding
belast is.
Samenwerken
Hij hoopt, dat het in de toekomst
mogelijk zal zijn, om als grote we
reldgodsdiensten tot gemeenschappe
lijke stellingnamen of acties te ko
men. Het moet volgens hem mogelijk
zijn, om als mensen van verschil
lende godsdienstige overtuiging sa
men te spreken over de ge
meenschappelijke vragen, die ons als
mensen allemaal bezig houden, zoals
de rechten van de mens, de vrede en
de toekomst van de mens.
Hij hoopt dan ook, dat de groep
zicht zal krijgen op een „theologisch
framework", waarbinnen mensen van
verschillende godsdienst met behoud
van hun eigen integriteit samen kun
nen werken.
Dertig deelnemers aan de studie
conferentie zullen christenen zijn
(protestanten. orthodoxen en
rooms-katholieken) en de andere tien
boeddhisten, hindoes en moslims.
Uitgenodigd worden mensen, die al
aan dergelijke gesprekken hebben
deelgenomen en die deskundig geacht
worden in minstens een geloof naast
hun eigen.
Als eerste follow-up is gedacht aan
een conferentie van christenen onder
elkaar, waar in de theologische impli
caties van de resultaten van Beiroet
besproken zullen worden. In de com
missie'van voorbereiding zitten naast
dr. Samartha, prof. dr. Hans J. Mar-
gull van de universiteit van Ham
burg, J. Lopez Gay van de Gregori-
us-universlteit te Rome, Lynn de Sil-
va, directeur van een studiecentrum
te Colombo (Ceylon) en George Kho-
dre uit Beiroet, secretaris-generaal
van de orthodoxe jeugdbeweging.
WASHINGTON De Ameri
kaanse vice-president Spiro Agnew
heeft gisteren gezegd, dat de jonge
demonstranten de volgende ..tien ge-
boden van het protest" naleven:
„Gij zult uw tegenstander niet
toestaan te spreken, gij zult geen ei
gen programma opstellen, gij zult ie
mand van boven de dertig niet ver
trouwen, gij zult uw vader en moe
der niet eren, gij zult u niet storen
aan de lessen der historie, gij zult
niets meeT schrijven dat langer is
dan een leus. gij zult geen eisen stel
len waarover onderhandeld kan wor
den, gij zult geen denkbeeld van de
gevestigde orde aanvaarden, gij zult
alleen maar totalitaire helden aan
bidden, gij zult geen vergeving vra
gen voor uw vergrijpen, maar dit
juist eisen".
NED. HERV. KERK
Beroepen te Brielle (vac. J. C. Nen-
nie; toez.): C. Hoogendoorn te Oude-
lande; te Souburg: J. H. Dorgelo te
Kloosterhaar.
Bedankt voor IJsse'muiden (vac. J.
Jongerden): C. J. P. Lam te Putten.
Heel eenvoudig, door met uw vrouw deel te nemen aan
het Premie Spaarplan. Als u samen jaarlijks via effec-
tenbewijzen voor f 500,— of minder een aandeeltje of
obligatie koopt, krijgt u over dat bedrag later per jaar
een premie van 20% (maximaal f 100,—). Belastingvrij.
Aan het Premie Spaarplan kunnen deelnemen zij die in
Nederland wonen, tot de leeftijdsgroep van 21 t/m 59
jaar behoren en in het vorige jaar een belastbaar in
komen hadden van ten hoogste f 15.000,-. Het maximum
spaarbedrag is f 250,- per deelnemer per jaar en f 500,—
voor een echtpaar.
Vraag morgen eens inlichtingen over dit spaarsysteem
met effectenbewijzen. Banken, Boerenleenbanken, Raiff-
eisenbanken, Spaarbanken en Hypotheekbanken zullen
u graag helpen. U kunt ook een brochure over alle
spaarvormen van het Premie Spaarplan aanvragen bij
het Ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid,
afdeling Voorlichting bezitsvorming, Postbus 51,
Den Haag.
Zendmachtiging gekregen
DOORN De stichting De Evan
gelische Omroep, die ongeveer twin
tigduizend leden telt, heeft zend
machtiging gekregen. Men hoopt in
april met radio- en tv-uitzendingen
te beginnen. Wekelijks beschikt de
EO over drie uur radio en één uur
televisie. De uitgave van een pro
grammablad is in voorbereiding.
De EO had aanvankelijk gepro
beerd zijn doelstellingen binnen de
NCRV te verwezenlijken. Toen dit
geen resultaat opleverde, vroeg de
EO in maart zendvergunning aan.
Bijbel
De stichting, die 'bij de NCRV her
haaldelijk heeft aangedrongen op een
koerswijziging, vindt dat radio en tv
meer moet worden ingeschakeld om
de bijbelse waarheid in deze tijd te
laten klinken.
De EO presenteerde zich in 1967
voor het eerst. Na het verwijt dat zij
te veel een organisatie van
„Pinkster- en Maranathamensen"
was. werd het bestuur verbreed en
een stichtingsraad ingesteld. Een
groot aantal kerkgenootschappen is
erin vertegenwoordigd.
Nederlandse zionistische studentenor
ganisatie.
In dertig landen bedrijven joodse
studenten activiteiten om gedupeer
den in Zuid-Afrika en Rhodesië aan
beurzen voor Israël te helpen. Dat
kan repercussies hebben voor de
joodse gemeenschap in Zuid-Afrika.
Maar de studenten zien dat niet als
een hinderpaal voor de actie.
„Dat is nu ^enmaal het lot van de
joden buiten Israël", zegt Jacov
Wunnik. „Maar het is een zaak van
zelfrespect, van solidariteit en inte
griteit van het joodse volk. dat het
andere onderdrukten bijstaat."
(Van onze kerkredactie)
ATHENE De strijd tussen
aartsbisschop Hieronymos en de
rebelse bisschoppen in de Griek
se Kerk is een nieuwe fase inge
gaan. De „heilige synode" heeft
vijf bisschoppen disciplinair ge
straft, omdat zij de aartsbisschop
beschuldigd hadden van „wel
overwogen minachting van het
kanonieke recht".
Tegenover elkaar staan de
„volkskerk"-gToep en de
„staatskerk"-groep. De. eerste wenst
een sterke autonomie voor de
plaatselijke bisschoppen; de andere is
voorstander van een straf centraal
geregeerde kerk, zeer nauw verbon
den aan het militaire bewind.
Sinds hij in april 1967 de leiding
van de kerk kreeg, heeft Hieronymos
de macht van de bisschoppen zoveel
mogelijk teruggedrongen. Hij regeert
met behulp van de „heilige synode",
een tienmansorgaan dat door een
besluit van het militaire bewind in
het leven werd geroepen.
SUSTBREN Heeft een klooster
ling net als iedere andere staatsbur
ger recht op uitkering volgens de
algemene bijstandswet?
Op deze vraag zullen gedeputeerde
staten van Limburg antwoord moe
ten geven.
Het gemeentebestuur van Susteren
weigert de 73-jarige pater J. Janssen,
die in het lazaristenklooster ter
plaatse woont, uitkering met de moti
vering. dat religieuze orden en con
gregaties zelf voor hun leden moeten
zorgen. Het gaat het klooster niet om
het geld, maar om het principe en
daarom is het in beroep gegaan bij
gedeputeerde staten.
De bisschoppenconferentie, die in
maart van dit jaar bijeen kwam,
keurde de nieuwe kerkorde goed. De
bisschoppen konden weinig anders,
want de kerkorde was door een
noodverordening van de regering al
van kracht geworden. Zij kozen een
nieuwe „heilige synode" en ook daar
in hadden zij weinig keus, want dit
lichaam had zelf van tevoren al be
paald, dat het in ieder geval geconti
nueerd moest worden.
Toch blijkt nu, dat de rebelse bis
schoppen hun verzet niet hebben op
gegeven. Zij vonden steun in een
uitspraak van de Juridische Raad,
een adviesorgaan van de Griekse re
gering, dat gezegd heeft, dat de bis
schoppenconferentie van maart on
wettig is geweest en dat derhalve de
besluiten daar genomen, zoals de vor
ming van de synode geen rechts
kracht hebben.
Daartegenover staat de mening van
de beide hoogleraren in het kerk
recht van de theologische faculteit
te Athene, die artikel 51 van de nieu
we kerkorde zo interpreteren, dat de
voorlopige heilige synode van voor
maart het recht had. haar opvolging
te regelen zonder eerst de gezamen
lijke bisschoppen te raadplegen.
Drie van de bisschoppen, die disci
plinair zijn gestraft, staan bekend als
rebellen. Het zijn Ghrysostomos van
Piraeus. Panteleimon van Korinthe
en de metropoliet van Siatista.
Opmerkelijk zijn echter de namen
van de andere twee, die tot nu toe
altijd als naaste medewerkers van
Hieronymos beschouwd werden. Het
zijn Nikodimos van Nevrokop en Ti-
motheos van Maroneia. De eerste is
een van de ontwerpers van Hierony
mos' nieuwe kerkorde en de andere
was de man. die Hieronymos in
maart afbracht van zijn voornemen,
om af te treden als hoofd van de
Griekse kerk.
AFRIKA
Wie zijde spint bij de ruzie in Grie
kenland is patriarch Nikolaos VI van
Alexandrië, het hoofd van de
i Grieks-Orthodoxe Kerk in Afrika. De
oproep van Nikolaos, om naar zijn
dt
(Van een onzer verslaggeetsters)
ROTTERDAM „Feest in op
spraak" is het thema van het
oecumenisch kerstblad De Open
Deur/Onderweg. Aan de samen
stelling en verspreiding hebben
dit jaar weer meegewerkt her
vormden, gereformeerden, lu-
thersen en rooms-katholiëken.
Het blad wil een kleine actie op
touw zetten. Negenduizend gulden
hoopt men bijeen te brengen voor de
bouw van zes huizen in de Bolivi
aanse stad Cochabamba.
Aan verschillende personen wordt
de vraag gesteld: Kan in deze wereld
het kerstfeest nog wel worden ge
vierd en zo ja, op welke manier mag
dat dan? Antwoord trachten kardi
naal Alfrink, dr. J. J. Buskes, ds. G.
P. Klijn, ds. E. Pijlman én Godfried
Bomans te geven.
«Deze laatste blijkt dit jaar veel
gevraagd te zijn in de kerstlectuur,
want ook in het kerstnummer van
het Leger des Heils „De Strijdkreet"
wordt zijn mening gevraagd over hel
hedendaagse kerstfeest. Dat gebeurt
eveneens aan prof. dr. J. W. Schulte
Nordholt, Jaap Zijlstra en Gerard
van het Reve.
Voor mensen, die zich afvragen:
hoe moet ik kerstfeest '69 vieren?,
kan het lezen van beide bladen een
duggesteuntje zijn.
De publicist Jan Filius heeft verder
een vraaggesprek met de nieuwe ge
neraal van het Leger des Heils, Erik
Wickberg (65), waarvan we citeren
(over theologie): „Ik ben bijzonder
geïnteresseerd. Maar laten we theolo
gie niet met evangelie verwarren.
Het gevaar is ook groot, dat de theo
logie over de hoofden van de mensen
heen spreekt, vanuit een ivoren tc-
renpositie als het ware."
Traditiegetrouw is het kerstnum
mer van De Strijdkreet een fijn
leesbaar blad.
Het verzorgde kerstnummer van
Echo, dat uitgaat van hervormd-gere-
formeerde zijde probeert „door een
verantwoorde vertolking van de oude
Bijbelse boodschap in de taal van
deze tijd de mens van tegenwoordig
aan te spreken".
Het bekende evangelisatieblad De
Elisabeth bode heeft als thema: Het
kind van de rekening. Het ziet er
goed uit en houdt als andere jaren
vast aan het oude vertrouwde, iets
dat veel lezers zullen blijven waarde
ren.
jurisdictie over te komen, heeft i
tastbare resultaten gehad.
De vroegere synodale secretaris u
Athene, archimandriet Methodic)
Phougias, is nu bisschop van Ethio
pië. De theoloog Eleftherios Georgia-
dis bekleedt nu een hoge positie op
het centraal kantoor van het patriar
chaat in Alexandrië.
In Alexandrië herinnert men zich
hoe moeilijkheden in het patriar
chaat van Jeruzalem in het bega
van deze eeuw een uittocht vai
knappe theologen naar Egypte te
gevolge had, die destijds de inleidia
betekende van de renaissance van dt
orthodoxie in Afrika.
ARRESTATIES
Ook verschillende afgescheiden or
thodoxe groeperingen in GriekenlaN
zelf schijnen zo tc. groeien, dat het di
regering bezorgd maakt. Dat ku
blijken uit het feit, dat in korte tlj<
in Athene en omgeving negen per»
nen zijn gearresteerd wegens het on
wettig uitoefenen van het bit-
schopsambt en andere religieui
werkzaamheden.
Onder hen zijn Nikanor, „oudgelo
vig" metropoliet van Piraeus, Nikola
os. die van de Russische kerk in ht
buitenland een wijding heeft gekre
gen tot titulair bisschop van Venezu-
ela, en Dorotheos, metropoliet va:
Nomenvasia, die in contact staat me'
episcopi vagantes (blikken bisschop
pen). De andere zes zijn priesters. On
der hen is Johannes Papadakis, ab
van een vrijkerkelijk klooster
Mandre, Attica.
De Griekse staatspolitie heeft eer
speciale afdeling opgericht
bestrijding van de onafhankelijke or
thodoxe groepen.
Ook de Jehova's Getuigen groeie
de laatste tijd in Griekenland sterk
Duits memorandum
ech tschei d in gsreclit
HANNOVER Over enkele wt
ken verschijnt er in West-Duitslam
een memorandum van de EvangeB
sche Kerk over de vernieuwing vi
het echtscheidingsrecht. Hierin b«
veelt de Evangelische Kerk aan jj
van het schuldbeginsel af te stapp
en „ontwrichting" tot grondslag t
het echtscheidingsrecht te maken.
Dit memorandum, dat vorige wi
door het moderamen van de Evang
lische* Kerk werd goedgekeurd, is
doeld als bijdrage aan de bezin)
op de komende herziening van
echtscheidingsrecht in de bondsré]
bliek.
(Advertentie)
TEGEN HET COMMUNISt
HET EVANGELIE
De Roemeense predikant RICH
WURMBRAND spreekt op
avond. 6 december in de RiviW
le Rett r'nm iDtergaarde Bliji
Aanvang 7.30 uur. Zaal open 7.00 unr
De toegang is vrij.