BIJNA 30.000 JODEN IN ONS LAND SUKRISTOL VERDERE TOETSING NIEUWE BERIJMING WESTFALEN STAAT UITSTEL DOOP TOE Veel meer dan altijd aangenomen werd Paus blijft geloven in Sint Barbara Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze... Puzzelhoetv BEROEPINGSWERK Tissot PR 516 GL met dag en datum WOENSDAG 3 DECEMBER 196» In hel Gedenkboek van God staan de namen opgetekend van hen die de Here vrezen. Zij zullen Gods eigendom worden op de dag die Hij bereid heeft. Maar dat is nog niet alles. De profeet Maleachi schrijft nog meer. God zegt: „En Ik zal hen sparen zoals iemand zijn zoon spaart, die hem dient." Ik heb in de afgelopen dagen steeds de indruk gegeven, dat op die Dag des Heren de goddelozen hun straf zullen ontvangen en de men sen wier namen in het Gedenkboek staan hun loon zullen uitbetaald krijgen. Maar dat is niet helemaal juist. God behandelt ons niet als dienstknechten, zelfs niet als trouwe dienstknechten. Hij zal ons op zijn Dag sparen, zoals iemand zijn zoon spaart. De band van het bloed zal op die dag zwaarder wegen dan onze inspan ning. Dat is voor mij een grote troost. Want ik ben een beetfe bang dat achter mijn naam niet zo erg veel góeds staat. Het is mijn op rechte wens de Heer tê dienen, maar ik weet maar al te goed dat het vaak een erg zelfzuchtig dienen is, gericht op mijn heil en mijn ge mak Ik ben niet zoveel beter dan de Israëlieten die wel de Heren wilden dienen, maar zich afvroegen in welk opzicht ze daarvan béter werden. Maar God helpt mij niet als een trouwe dienstknecht maar als een soms niet al te trouwe zoon. Hij betaalt geen loon uit. Hij laat mij delen in alles wat hij bezit. We lezen vandaag: Openbaring 41—11 Brieven die ulei /ijn voorzien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden eenomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vracen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten in alzonder- lljke brieven worden eesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag (van lezer die zijn adres niet opgaf): Vorig jaar verhuurde ik in het bijzijn van getuigen monde ling een boot voor ƒ30 in de week. De huurder zou mogelijke schade herstellen. Na 17 weken wilde de huurder afrekenen, maar hij wilde van het uit te betalen bedrag 100 aftrekken, zijnde mijn aaldeel in. een schade van ƒ200. Zijn argument was: „Als je wat verhuurt, heb je altijd slijtage". Ik kon hiermee niet akkoord gaan en kreeg geen geld. In de eerste plaats was dit geen afspraak, in de tweede plaats had ik mijn boot nog niet zodat ik niet zien kon van wel ke aard de beschadiging was, in de derde plaats was de boot nog niet gerepareerd en ook was er geen op dracht aan de bootmaker gegeven. Antwoord: Naar ik vermoed, heeft u de boot nog steeds niet terug. U kan dus over de volle tijd huur vor deren. Als de boot beschadigd is, komt dit voor rekening van de huurder, tenzij hij aantoont, dat de ze schade gevolg is van overmacht slijtage of veroudering en niet klein en dagelijks is. U zal daartegenover moeten bewijzen dat de huurder ook deze laatstgenoemde schaden op zich heeft genomen bij de monde linge afspraak. Aangezien het een jaar huur betreft, is het verant woord zo nodig een advocaat of deurwaarder te hulp te roepen. Vraag: Wordt bij aansluiting van een gaskachel de BTW geheven uit sluitend over de materialen of ook over het arbeidsloon? Antwoord: Ook over het arbeids loon. Vraag: Kan u me inlichten over deze tak met bolletjes. Deze is ge plukt in Sestri Levante in Italië. De bolletjes zijn groen op de tak maar kleuren op water ook door tot diep rood. Zijn de bolletjes nog bruikbaar voor gelei e.d.? Antwoord: Dit takje is afkomstig van het aardbeienboompje (arbutus undedo). Het is groenblijvend, bloe men in hangende pluimen, witrose, vruchten oranierood. aardbei-achtig. Het boompje kan tot 10 meter hoog worden en is in het wild te vinden in heel West-Europa tot Ierland toe. De vruchten smaken flauw met bit tere nasmaak. Of er gelei gan ge maakt kan worden, is ons onbe kend. Vraag: Een ongehuwde dame werkt op twee morgens in de week enkele uren in de huishouding tegen een vergoeding van ƒ15 per week. Is zii AOW-premie en loonbelasting verschuldigd? Is zii verplicht verze kerd en hoeveel bedraagt de pre- mie? Antwoord: Voor een huishoudelli- ke hulp die niet meer dan twee morgens in de week werkt, be hoeven geen sociale lasten te wor den betaald. Voor de AOW en AWW is voor een dagloon van f7.50 f 0.80 premie verschuldigd. Maar 'het betreft hier in werkelijkheid geen dagloon, want er wordt allpen 's morgens gewerkt. Het zou dus wellicht beter zijnde premie voor een dagloon van f15 te nemen en daar de helft van af te dragen. Voor een dagloon van ƒ15 is vol gens de tabel voor huishoudelijk per soneel ƒ1.50 AOW en AWW-oremie en ƒ0,37 loonbelasting. Wellicht kunt u even bij de loonbelastingin spectie informeren hoeveel u ver schuldigd is Vraag: Wanneer iemand als kleine zelfstandige gesaneerd is en een pe riodieke uitkering ontvangt van de Stichting ontwikkeling en sanering voor het midden- en kleinbedrijf, hoeveel mag hij dan bijverdienen? Antwoord: Verdiensten uit loon dienst hebben geen enkele invloed .p de jaarlijkse uitkering. (Van een onzer medewerkers) AMSTERDAM De joodse gemeenschap in Nederland blijkt groter te zijn dan men dacht. Een demografisch onderzoek in opdracht van de stichting Joods Maatschappelijk Werk heeft uitgewezen, dat er per 1 januari 1966 29.775 joden in ons land woonden. Dit werd meegedeeld door de soci- anno 1981. Dit symposium had ten ograaf drs. M. Akker tijdens een doel na te gaan welke wegen ingesla- symposium over dc joodse identiteit gen moeten worden, nu het joodse zielental groter is, dan was gedacht. Geen cyclamaten èn geen calorieën! de veilige zoetstof In handig draaidoosje. 400 tabletten 85 cent. Goedgekeurd door de Ned. Ver. van Suikerzieken. Jeugd BAARN De naam „Jeugdbijbei" op het kaft van een van de laatste uitgaven van Bosch en Keuning te Baam Igat aan duidelijkheid niets te wensen over: een bijbel voor de jeugd en dus geen bijbels vertelboek 1 2 3 4 6 7 8 9 2 3 4 S 6 7 8 9 Kruiswoord-puzzel zonder zwart HOR i. plooi - sporeplant, 2. zoon van Ju«J.i - gebak, 3. tevens - rangtelwoord. 4. deel van een fiets - handweefwerk (Ind). 5. fa milielid - plaats in Zeeland. 6. profeci - drietcnige struis, 7. meisjesnaam - de ge boden som - werktuig van de goudsmid. 8. bekende afkorting - kever - bloem. 9. zot - verzoekschrift. VERT I. plaats in Limb.. 2. voorzetsel - jon gensnaam - meisjesnaam. 3. tam - vereni ging - trustee (afk). 4. luchtband - berg be kend uit de bijbel. 5. gast - boom - vreem de munt. 6. slappe koffie of thee - azijn, 7, bloei wijze - tijding, 8. plaats in Oostenrijk' - schone jongeling, 9. sociè'tcit (afk) - soort mijt-sint (afk). OPLOSSING VORIGE PUZZEL. I. adem, 2. dito, 3. eten, 4. Monster. 3. tree, 6. eens. 7. ressort, 8. Oder. 9. rede. 10. Jezus wordt gezalfd door de vrouw uit Bethanië. voor kinderenEen boek. dat voorziet i'n een behoefte. De Duitse schrijver Eriedrich Hoff man heeft zich zeer dicht bij de bij belse tekst gehouden en zo in het kort de hoofdlijnen van het Oude en Nieuwe Testament in prettige een voudige taal weergegeven. De verta ling in het Nederlands is van Ton van der Worp. Een voorbeeld van hel taalgebruik is het volgende. In Lucas 24 vers 25 zegt Jezus tegen de Emmaüsgangers: „O onverstandig en en tragen van hart". In de jeugdbijbei staat het als volgt: „O,- wat zijn jullie traag va begrip!" De kritiek, die de meeste kinder bijbels de laatste tijd moeten ontgel den als zouden zij de bijbelse waar heid niet dekken, is beslist niet van toepassing op dit jeugdboek. Onder de verhalen staat steeds de gebruikte tekst vermeld. De illustraties zijn van Eric de Saussure, een van de broeders van Taizé. Ze zijn in' de trant van jonge mensen, maar ondanks de sterke mo menten in. het werk, doet het soms steriel en een beetje al te kinderlijk aan. Het kleurgebruik is over het al gemeen bijzonder mooi. De „Jeugdbijbei" telt 280 pagind's en kost 22,50. Rome Tien acteurs en zes actri ces van het „Living Theatre" zijn ge arresteerd daar zij vrijwel naakt optraden in de show Paradise now, die zij zonder vergunning opvoerden. De show werd maandagavond ge geven voor duizenden studenten van de universiteit van Rome. Deze waren de juridische faculteit binnengedron gen om de acteurs van het Living Theatre voor de show een grote zaal te kunnen aanbieden. Door een inval van de politie werd aan de show een eind gemaakt. Stu denten deelden pamfletten uit waarin werd geprotesteerd tegen de „sexuele onderdrukking" en het „zielige mid deleeuwse Italiaanse gezin". Een leidster van een zionistische jeugdvereniging zei, dat de enige mo gelijkheid voor een joodse toekomst van de joden in Nederland daarin ligt, dat alle activiteiten worden ge richt op de jeugd, opdat deze naar Israël vertrekt. Ook tijdens de rap portering van de discussiegroepen bleek, dat in het bijzonder aande jeugd werd gedacht. Per 1 januari 1966 waren er in ons land 7700 joden beneden de twin tig jaar. Dit aantal zal over tien jaar met duizend zijn verminderd. Om de ze jeugd een joodse identiteit te ge ven, zal het jeugdwerk alle. prioriteit moeten krijgen. Maar niet vergeten mag worden de grote groep joden, die in Nederland zal blijven wonen. Gepleit werd voor een samenbundeling van alle joodse jeugdorganisaties in ons land. Hier van uitgaande zou een vergroting van de joodse identiteit bij de oude ren moeten worden verwezenlijkt, waarbij joodse identiteit werd omschreven als „het jood zijn geïnte greerd hebbend in het dagelijks le venspatroon". Maar een sluitende definitie van wat dat jood-zijn nu wel is, heeft men nog nooit kunnen vinden. Het is meer dan een religieuze binding. Moeders Het onderzoek heeft alleen als jo den geteld, die zo door het traditio nele jodendom erkend worden, dat wil zeggen: zij, die uit een joodse moeder geboren zijn. Zouden ook als joden aangemerkt zijn degenen, die alleen een joodse j vader hebben, dan zou het aantal jo- den nog veel hoger zijn. de gehuwde joodse procent met een Meeting; van nieuwe O groep verontrusten in de r.k.-kerk DELFT Woensdagavond 10 de cember wordt in de Stadsdoelen in Delft een massale bijeenkomst gehou den van rooms- katholieken, die ern stige bedenkingen hebben tegen de huidige gang van zaken in de Neder landse kerkprovincie. Deze keer is niet het conservatieve Michaellegioen de organisator, maar de zogenaamde „Interparochie Maria van Nazareth", die enige weken gele den in Delft is opgericht. Pater J. Krekelberg is als pastor hieraan ver bonden. Pater dr. H. J. van Dijk (34) zal spreken over: „Het sein staat op rood de ogen moeten open." Pater Van Dijk,die op het pastoraal con cilie veel van zich deed spreken sghreef daarna: „Schijn en werkelijk heid in Noordwijkerhout." NED. HERV. KERK Beroepen te Biervliet (toez.): C. Dolman te Weert; te Bilthoven (toez.): dr. P. A. Elderenbosch te Amersfoort. Aangenomen naar Kolder- en Dinx- terveen: kand. drs. W. L. B. Schipper te Leiden, die heeft bedankt voor Kats en Wilhelminadorp. Bedankt voor Stellendam (toez.): C. v. Schoonhoven te Vreeswijk. GEREF. KERKEN Beroepen te Onstwedde: J. Goris te Oldenkerk; te Westbroek: A. A. v. d. Hoorn te Vreeland. GEREF. KERKEN (vrijgem). Bedankt voor Haarlem: Joh. Stra- ting te Hattem. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Hoogeveen en voor Deventer: G. Bijkerk te Oud-Beijer- land. niet-jood getrouwd. De kinderen uit I deze huwelijken zijn wel meegeteld. I Zo heeft een derde van de joodse kinderen in ons land een niet-joodse vader. Maar van de gehuwde joodse 'man nen trouwde 42 procent met een niet-joodse vrouw. Hun kinderen (en kele duizenden) werden niet meege teld. Meer dan de helft van de joden in Nederland is niet aangesloten bij een van de drie joodse kerkgenootschap pen. Mede daarom werd op het sym posium opgeworpen, dat begonnen zou moeten worden met een op grote schaal werven van proselieten. Daar mee werd vooral bedoeld de joden zelf te bewegen zich meer bij het jodendom betrokken te voelen. Verrassend De resultaten van het demografisch onderzoek, waarvan nog maar enkele cijfers bekend zijn (er komt volgend jaar een publikatie), zijn ongetwij feld verrassend. Tot nu toe werd de joodse gemeenschap op hooguit 24.000 zielen geschat. In het dezer dagen bij Van Gorcum te Assen uitgekomen boekie „De Jo den in Nederland" van de journa listen Klein en Kopuit' werd al gestéld, dat met 27.500 joden reke ning gehouden moest worden. Als uitgangspunt werd de laatste •jaren het demografisch onderzoek van 1 januari 1954 genomen. Eerst thans is bekend gemaakt, dat dit on derzoek alleen via de gegevens van de joodse gemeente tot stand is geko men, waarvan alleen die in de grote steden een min of meer nauwkeurige administratie biihouden. Bij het nieuwe onderzoek werden ook het Centraal Bureau voor Sta tistiek en burgerlijke standen in de arm genomen. Al is het aantal joden in Nederland groter dan gedacht en al geeft de leeftijdspyramide aan, dat over een termijn van twintig jaar van een te ruggang nauwelijks sprake is, het zegt uiteraard niets over de joodse identiteit. Het toenemen van het ge mengde huwelijk toont eerder aan, dat die identiteit voortdurend af neemt. De nieuwste aanwinst in de revolutionaire PR serie. Verend opgehangen uurwerk Robuuste kast Grote waterdichtheid Extra versterkt glas Mannelijk van vorm afgebeeld: SEASTAR Roestvrij staal met stalen band f 236.— doublé f 231.— Vrijgemaakte synode besluit (Van een onzer medewerkers) HOOGEVEEN De Gerefor meerde Kerken (vrijgemaakt) gaan toch verder met de toet sing van de nieuwe interkerke lijke psalmberijming. Het feest van surprise en rijm is pas compleet met bloemen. Van die grote, kleurige bossen. Of een fijne plant. Originele 5 december-verrassingen! Gewetensbezwaren ouders (Van onze kerkredactie) BETHEL De kinderdoop blijft regel. Het staat de ouders vrij, de doop van hun kinderen uit te stellen. Tot dit compromis heeft de synode van de Evangelische Kerk van \yest- falen besloten. Ook ambtsdragers hebben het recht, de doop van hun kinderen uit te stellen, zondat dat zij tuchtmaatregelen hoeven te vrezen. Zoals vele andere kerken kreeg ook de kerk van Westfalen (met 3,7 mil joen leden een van de grootste regio nale Duitse kerken) in toenemende mate -te maken met gewetensbezwa ren tegen de traditionele kinderdoop. De kerkorde schrijft officieel voor, „dat de kinderen van christelijke ou ders in de eerste weken na de ge boorte gedoopt worden". Voor een principiële gelijkstelling van kinderdoop en vohvassendoop voelde de synode niets. De huidige Oplossing is als een voorlopige te beschouwen in afwachting van meer duidelijkheid in het doopvraagstuk, Onlangs van kalender geschrapt (Van onze kerkredactie) ROME Paus Paulus ontving dinsdag een groep mijnwerkers, die bezig zijn een tunnel te graven voor een nieuwe autoweg door de Italiaanse Alpen. Hij wenste hun voorspoed in hun werk, zegende het beeld van hun bescherm heilige Barbara, dat zij bij zich hadden, en verklaarde toen plechtig: „Moge de beschermheilige van de mijnwerkers door haar tussenkomst de vaderlijke hulp en genade van God over u en uw werk brengen". Barbara is eeuwenlang aangeroepen als de beschermheilige in gevaarlijke beroepen, zoals brandweerlieden, mijnwerkers, artilleristen. Zij zou volgens het verhaal in het jaar 306 op gruwelijke wijze door haar vader zijn vermoord, omdat zij christin geworden was. Maar historisch onderzoek heeft uitgewezen, dat zij vrijwel zeker nooit be staan heeft. Daarom is zij bij de sanering' van de heiligenkalender een half jaar geleden geschrapt van de lijst. Babara deelde dat lot met veertig andere heiligen, die onder de bijl van de historische kritiek waren gevallen. De zegenwens van de paus heeft daarom in Rome de aandacht getrokken Zou het er misschien iets mee te maken hebben, dat de feestdag van Barbara één dag voor 5 december viel? De syhode sprak wel uit, dat pre dikanten die niet alleen hun eigen kinderen, maar helemaal geen kinde ren willen dopen, niet in hun ambt gehandhaafd kunnen blijven. Dezelfde In de theologische fundering van de uitspraak wordt uitdrukkelijk vastgesteld, dat de kerk maar één doop kent en dat de verhouding tus sen doop en geloof bij kinder- en bij vohvassendoop dezelfde is. „Doop en geloof horen bij elkaar, maar noch het geloof van de gemeen te, noch het geloof van dc enkeling zijn grond voor de doop, maar Christus' raad en belofte". De synode van de Evangelische Kerk van Rijnland heeft begin van dit jaar tot een dergelijk compromis besloten. De synode van de Hervormde Kerk van het Zwitserse kanton Wallis heeft als compromis de niet-sacra- mentele plechtigheid van het „opdra gen" van kinderen toegelaten. Daar door kunnen ouders die bezwaar te gen de kinderdoop hebben, hun kin deren „in een kerkdienst aan de Heer opdragen", doordat zij ze door de predikant latgn zegenen. Ook deze synode sprak uit. dat de kinderdoop regel moet blijven. Op een vergadering- van Oost- duitse nredikanten en gemeenteleden, die kritisch staan tegen de huidice praktijk van de kinderdoop in de volkskerk, vorige maand in Oost-Berlijn, werd bekendgemaakt, dat er in Oost-Duitsland al meer dan vijftig predikanten zijn die uit pro test tegen ,de ontwaarding van het sacrament „een teken hebben opge richt" door hun eigen kinderen onge doopt te laten. IIPl Ff-Mrt,,.» weer mm. temp. neerslag gisteren Amsterdam motregen 5 2 Brussel motregen 3 2 Frankfort -2 0.5 Genève zw bew. 0 Innsbruck 1 bew -9 0 Kopenhaper 0 2 Locarno zw.bew. 11 0 Londen motregen 8 3 Luxemburg motsneeuv -2 0.5 Madrid h.bew 4 0 Majorca 0 0 München zw.bew. -4 4 Nice onbewolkt 1 0 Parijs 4 8 Rome 0 4 Wenen h.bew -3 0.1 Zürich zw.bew. -5 0 De synode nam gisteren een voorstel van ds. D. Nieuwenhuis aan, waarin deputaten de op dracht krijgen, met hun werk door te gaan. Er was een sterke stroming in de synode (waaronder de meerderheid •van de commissie van rapport), die bezwaar had tegen verdere bestude ring. Dat betekende niet dat zij wil den blijven vasthouden aan de be rijming van 1773. Maar, zeiden zij, de toetsing van de nieuwe interkerke-, lijke berijming heeft nu al zoveel (f tekortkomingen laten zien, dat we jj beter maar ineens kunnen beslui! ten alles te zetten op de kaart vaifi| een eigen vrijgemaakte berijminj Het'zoii de Gereforjneerde Kerken! (vrijgemaakt) niet ontsieren, aldu: ds. S. S. Cnossen, als ze nu zoudej ophouden en zouden zeggen: w' kunnen onze tijd beter gebruikei Nog eens drie jaar doorgaan me deze interkerkelijke berijming zo» alleen zin hebben, als we de gedacht hadden dat er nog iets uit zou kun nen voortkomen. Hij gaf vele voor beelden, waarin de nieuwe berij ming zijns inziens niet nauwkeurij aansluit bij de bijbeltekst. Geargumenteerd Daartegenover stond het standpunt van ds. Nieuwenhuis, dat krachtig; gesteund werd door praeses ds. J. Kok. Deze zei, dat de vorige synode om een geargumenteerd oordeel had gevraagd. Deputaten hebben nu we( in hun rapport van 111 psalmen een aantal berijmingen voor onaan' vaardbaar verklaard, maar dat nog maar een voorlopig oordeel. Deputaten hebben het recht, boos te worden als de synode nu .hun werk zou afbreken, want dan wordt er op een verkeerde manier omge sprongen met hun voorlopig oordeel. De vorige synode was bang voor im provisatie en meende dat de inter kerkelijke berijming alleen na een gefundeerd oordeel zou kunnen wor den afgewezen. De voorstanders van voortzetting van de toetsing lieten wel' merken, dat zij tegen de berijming zelf grote bezwaren hebben. Deputaat ds. R. Houwen zei, dat als de deputaten nu hun oordeel zouden moeten geven, dat eerder negatief dan positief zou zijn. De synode droeg de deputaten op, ook verder te gaan met de beoorde ling van andere proeven van berij ming, inzonderheid die van ds. G. A Hoekstra te Schildwolde. Nog even kwam net televisie-op treden van dr. Jan Wit ter sprake. Praeses ds. Kok noemde het onjuist, dat daar publiek op gereageerd werd zonder dat men ds. Wit zelf had aan gesproken. Sommige kerkeraden, die de synode brieven hebben gestuurd, hebben het programma nieteens ge zien of de tekst ervan gelezen. Dat is in strijd met het negende gebod.] Bezonnenheid Met de Theologische Hogeschool kwam de synode' ook gisteren nog niet klaar. Deze zaak komt volgende week weer aan de orde. .President curator ds. D. van Dijk ontwikkel de gisteren bezwaren tegen de sug gesties, die verleden week gedaan werden inzake een vernieuwing van het college van curatoren. Er is al géiioeg wisseling van per sonen, zei ds. Van Dijk. Dat er oude ren in het curatorium zitten is wel goed. Er moet toch ook bezonnenheid zijn. En het is een van de oudst* curatoren geweest, die zo sterk had aangedrongen op de uitbreiding van het aantal hoogleraren. (Ds. Van Dijk is zelf 81 jaar.) Ds. Van Dijk was het ook niet eens met de suggestie, bij voorbeeld een econoom of een iurisl in het college van curatoren op te nemen. Hoe kunnen die nu oordelen over een col lege Oude Testament?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2