I RADIO Wie honoreert inspraak van het kijkpubliek? Vriendelijk We lachen te weinig bij de tv Loppie Loep in kokosnoten VANAVOND TE ZIEN VANAVOND TE HOREN CAROLINA YES Kareltje Knetter en de Bos-bubbel WOENSDAG 3 DECEMBER 1969 T\nze vooraanstaande Kamerleden zullen stuk voor stuk aardige, vriendelijke, huiselijke mannen blij ken te zijn. Dat hebben we al begre pen na het tweede tv-portret dat Brandpunt maakte van een fractie voorzitter. Buiten hun werk zijn ze anders: daar had je gisteravond Schmelzer, eventjes gewichtig door de gangen van het Kamergebouw schrijdend, maar meteen al met de voeten op het bureau en met goed- gespeelde kameraadschappelijkheid zijn collega-voorzitters voor een ver gadering ontmoetend. Allemaal Hans en Barend, Norbert en Joop met elkaar, echt gezellig. „Nee Barend," zei Norbert zacht jes, „ik hou er ook niet van als ze met de televisie bij me thuis komen, en dan 't gezin om de eettafel, nee hoor!" Maar we zagen de heer Schmelzer wel degelijk thuis: op zaterdagmiddag lekker pianospelend en bereid te laten horen welke kleu terliedjes hij voor zijn nu al weer een stuk groter dochtertje heeft ge maakt. Mevrouw Schmelzer zei dat ze de bijnaam tekkelvoor haar man niet erg vindt. De kinderen zaten er wel bij, maar kwamen niet aan 't woord zoals bij de familie Den Uyl: misschien heb ben zij nog geen oordeel over vaders kwaliteiten. Brandpunt besteedde de rest van de zendtijd aan de EEG-topconfe- rentie en ook AVRO's Tèlevizier deed dat later op de avond. Televizier signaleerde ook het lot van Pools-joodse vluchtelingen in Denemarken. Kenmerk komt daar vanavond op terug. Er was ook een gesprek met dr. Soemitrio, Indo nesia's minister van handel. De bekende buitenlandse amuse mentsseries completeerden de dins dagse tv-avond en de KRO zond een tweede film, gemaakt naar een ver haal van Graham Greene, uit. Een .■spannende spionagegeschiedenis van niet zo bijster hoge kwaliteit, die wat dik „Heerschappij van de angst" was geheten. Het onschuldige jeugdfeuiUeton „Rare vogels" van de AVRO blijkt niet onaardig, niet opvallend best ook. Er zit weinig vaart in en het geheel is te gezocht. Miehiel de Ruyter naar de jazz-quiz HILVERSUM Elk jaar houdt de Europese Radio Unie in een van de aangesloten landen een jazzquiz. In mei 1970 wordt Oslo daarvoor gast- vrouwe. De Nederlandse candidaat zal zijn jazz-expert Miehiel dè Ruy ter, en hij krijgt Aad Bos mee als commentator. Joop de Roo heeft zit ting in de internationale jury. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Ruim 70 pet. van het miljoen- kijkpubliek in Nederland vindt, dat er te wei nig gelachen kan worden bij de televisie, een dikke 20 pet. slechts vindt het genoeg. Dat heeft de ijverige redactie van het nieuwe (beste) NOS'pro- gramma Video voor ons laten uitzoeken en wij hebben dat in feite te aanvaarden als een nog al belangrijk feit. Zulk een opi nie-onderzoek zou moeten wor den omgezet in inspraak van de kijkers maar wie kan „meer lachen" werkelijk honoreren? Er komen regelmatig cijfers over kijkdichtheid en programmawaarde ring binnen bij de omroepen, zulks niet alleen tot „vermaeck", maar voornamelijk ter „lee'ringhe". En wat doe je nu, als pakweg een kleine drie miljoen „klanten" vraagt om alsje blieft minder diepe ernst en meer echte humor op de buis? Mag dat terzijde worden gescho ven, of.zal Rengelink toch nog een laat gelijk krijgen? Goed, de NOS-programmacommissaris had het over „meer amusement" en sommige omroepen hebben zich dat een beetje aangetrokken, de meeste wisten het echter beter. Het blijkt uit de eveneens door Vi deo gelanceerde cijfers, dat de Ne derlandse televisie slechts voor 25 pet amusement biedt, wanneer men dat van spel- en filmprodukties wil scheiden. Dat lijkt inderdaad wel aan de magere kant. Maar alle amusement is nog geen lachverwekkende zaak. En helaas. alle grappig-bedoelde programma's zijn dat evemnln. We komen weer terug op het oude argument: Neder land heeft c?n veel te gering arsenaal aan humoristische schrijvers die voor tv kunnen en willen werken en aan komische acteurs. De narigheid is, dat we de in aan merking komenden haast op de vin gers kunnen tellen en ze gemakkelijk bij name kunnen noemen. Nieuwe ta lenten staan heel sporadisch op, drin gen althans bitter moeilijk door tot Hilversum. Witte raaf Eigenlijk is een goed Nederlands laohprogramma een witte raaf op het scherm. Een enkele maal een uit gespeelde show van Toon Hermans of Wim Sonneveld, series als „Rust noch duur", het nieuwe „Schaep met 5 pooten", Farce Majeure, Hadimassa, Kiikkijk. En nog niet eens iedereen lacht I daarom. Grappig-bedoelde uitzendin gen, zoal de nieuwe Rijk de Gooy- er-show of de serie met Johnny Kraaikamp brengen geen lacheffec- ten teweeg. 'Krijgen we incidenteel een gelukt stuk humor, dan blijft dat in gedach ten en gesprekken nog een tijdlang in herinnering: Enny de Leeuwe in „De bemoeial", het Sinterklaaspro gramma van de NCRV, een cabaret voorstelling. 't zijn allemaal zeld zaamheden. Zeker grijpen de omroepen naar gekochte lachprogramma's, met Marty, met Tommy Cooper e.a. Ge weldige lachsuccesse-n waar iedereen van geniet, zijn dit ook al niet en volkomen begrijpelijk heeft de helft van de Nederlandse kijkers een hekel aan het ingeblikte gelach, dat oorspronkelijk van Amerikaanse kom af is en dat de programma's een lach-of-ik-schiet-effect geeft. Nu is de televisie natuurlijk niet bedoeld als een lachverwekker dat zou ook maar een vermoeiende zaak worden, maar iets meer aan vrolijk heid te kunnen plukken van het scherm, dat zo dikwijls druipt van werkelijke ellende dan wel van gespeeld geweld, zou nog geen over daad zijn. Een opgave In elk geval een goed en gezond tegenwicht voor de overvloed aan diep-ernstige informatie die wij via de lichtkast krijgen. Nederland is van oorsprong echter geen goedlachs land. Wij zijn over 't geheel liever narrig en zwaartillend dan uitbundg vrolijk en wij kennen de merkwaar digheid altijd een zekere gêne te voe len als we ergens vreselijk om moe ten lachen. Liefst zitten we een beetje zuch tend en fronsend te kijken naar het vermaak dat ons wordt voorgescho teld en het i§ stijlvol dan te murme len: „Moet dat nou bepaald?" Daarom is het voor Nederlandse Het R'dim. W.da Withstr. 25 Til.1 Kantoren t* 'i-Gravanhaga, Laidan an Dordraoht TELEVISIE V A W V O VU Hilversum I. 402 m. VARA: 18.00 Nieuws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van D'66. 18.30 Stereo Klink Klaar - zonder nonsens. 19.30 Nieuws. 19.36 Buitenlands weekoverzicht. 19.45 stereo: Rango Rumba orkest met zangsollsten. 20.10 Licht In strumentaal trio. 20.30 Stereo: VARA-Dansorkest en solis ten. 20.55 Programma over de kloof tussen deskundigen en nlet-deskundlgen ln onze maatschappij. 21.15 Stereo: Licht Instrumentaal ensemble. 21.45 Nou, en...! actueel sati risch programma. 22.10 Coun try en Western muziek. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen. 32.43 Actualiteiten. 22.55 Mo derne kamermuziek (opn.) 23.20 Radio Jazz Magazine. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II, 298 m NCRV: 18.30 Nieuws. 18.41 Actualiteiten. NOS: 19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10 Er was watersnood ln Tunesië, klankbeeld. 19.35 Geen onder daan maar burger: uitzendin gen over de staatkundige vor ming van de Nederlander. 19.50 Programma voor blinden en slechtzienden. 20.00 Stereo: Omroepkamerkoor. 20.15 Ste reo: Concertgebouworkest. In de pauze plm. 21.10-21.30 Met zestien Jaar naar de stem- dus?, discussie. 22.15 Parlement extra uitzending. 22.30 Nieuws. 22.38 Parlementsover- zlcht. 22.45 Stereo: x. een sprong ln het duister. 23.55-24.00 Nieuws. NEDERLAND 1 NOS: 18.50 kleur: De Fabel tjeskrant. STER: 18.50 Recla me. NOS: 19.00 Joum. STER: 19.03 Reel. NOS: 19.07 Scala: In formatief rogramma. CVK/I- KOR;RKK: 19.31 Kenmerk: in- formaterubriek over kerk en samenleving. STER: 19.56 Re clame. NOS: 20.00 journaal. STER: 20.16 Reclame. NOS: 20.20 Hulp can Tunesië, docu mentair programma. 20.50 Po litieke Partijen - Uitzending van de KVP. 21.00 Uitzending Stichting Socutera. NOS: 21.05 Kleur: Vanlna Vanlnl. speel film. (14 Jaar). 22.50 Elgentl'-is: Traumdeutung, psychodrama voor 4 koren van Vlnko Glo- bokar. (ner. van 23 september 1968). 23.20 - 23.25 Journaal. NEDERLAND II NOS: 18.50 kleur: De Fabel tjeskrant. STER: 18.56 Reclame NOS: 19.00 Journaal. AVRO: 19.03 Kleur: Audubon Natuur- theater: Van de vergen tot de Zee. fllmreportage. 19.30 Info: maandelijkse advies- en Infor matie rubriek. STER: 19.56 Re clame. NOS: 20.00 Jour aaL STER: 20.16 Reclame. NOS. 20.20 Hulp aan Tunesië, 'ocu- mentalr programme, ter on dersteuning van deze actie. AVRO: 20.50 De dansers van Ceylon: folkloristisch pro gramma. 21.15 Kleur: Vrijdag middag twee uur. TV-spel. 22.00 Spreekuur: medische ru briek. NOS: 22.30 Journaal. TELEAC: 22.35-23.05 Levende Filosofie - les 9 (herh.) BELGIë Kanalen Nederland 2 en 10: 19.25 zandmahnetje, 19.30 Vergrootglas op de postzegel. 19.45 Hier spreekt men Neder lands. 19.50 Zoeklicht. 19.53 Mededelingen en De Weerman. 20.00 Nieuws. 30.25 Actuall- teltsreporta"e (onder voorbe houd) met onderbreking omstreeks 21.15 voor een te kenfilm: School voor gehuw den. 22.15 Het vrije woord: Het Humanistisch Verbond. 22.45 Nieuws. Grammoföonplatenprogram- ma draadomroep vanavond Van 18 - 20 uur: Wo die Zltronen blühen, Fragm. „Der Graf von Luxemburg", Maria Elena. Washington Square, Blue Velvet, Rambim1 Rose, Twilight on the trail, The good times. Charade, Danke schön, June ln January, Gee baby ain't I good to you, You'd be so nice to come ho me to, A swlngln' safari, Ro ses are red, Fools Rush In, Bag's groove, C Jam blues, Wee-Dot, If I had you. Quicksilver, Now's the time. Confirmation. Hilversum I, 402 m AVRO: 7.00 Nieuws en och tendgymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuzlek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojour naal. 8.20 Stereo: Lichte gram mofoonmuzlek. (8.30 - 8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwij ding. 9.00 Stereo: Klankjuwe len (gr.) 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. '0.10 Arbeidsvitami nen (gr.) (11.00-11.02 Nieuws) 11.30 Voor de vrouw. (11.55 Beursberichten) 12.30 Sportre- vue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radio journaal. 13.30 Stereo: 't Muzi kantenuur: 7. Klavecimbel-re cital; II: "Sopraan en plano: III: Planorecital; IV. Altviool en plano. 14.30 't Is historisch: over geschiedenis. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Scala: I. Vlooi en pia no. II. Sopraan en plano; III. Zangduo net gitaarbegelel- dlng: IV. Licht Instrumentaal kwartet met zangsollste. 17.00 Lichte grammofoonmuzlek voor de tieners. 17.30 Voor de jeugd. 17.55 Mededelingen. Hilversum II. 298 m KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo: Badlnerie: klassieke muziek (gr) (7.30 Nieuws: 7.32 Actuali teiten: 7.50 Overweging; 8.00 Nieuws.) 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de kinderen. (9.00 Gymnastiek voor de huisvrouw). NOS: 10.00 Wat heeft dat kind?, pe dagogische lezng. 10.20 Stereo: Muziek uit de Barok (opn) KRO: 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. NCRV: 12.00 Los-vast: gevari eerd program. (12.26 Medede lingen; 12.30 Nieuws; 12.41 Ac tualiteiten; 12.50-13.10 Advents- stonde). 14.00 Stereo: The Klli- ma Hawallans Show (opn) 14.30 Stereo: Bariton en plano. 15.00 Gereformeerde middag- dienst. NOS: 15.30 Meer over minder: over mensen en din gen die minder op de voor grond treden (16.00-16.02 nieuws). NCRV: 17.45 Sportac- tualitelten. 18.00 Stereo: Tijd vrij voor muziek ln vrije tijd: Melsleskoor met Instrumentale begeleiding: sinterklaasliedjes. Hilversum III, 240 m en FM-kanalen NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Mu ziek van toen voor luisteraars van nu. 9.30 Licht Instrumen taal programma. 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek bij de koffie. (11.00 Nieuws) NOS: 12.00 Nieuws. 12.03 Pop-Sllck. KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Actualitei ten. 13.08 Muziek van één tot twee. 14.00 Nieuws. 14.03 Pop-ln. 15.00 Nieuws. 15.03 Pop- en countrymuzlek. 16.04 Nieuws. 16.03 Hitparade. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.07-18.00 Verzoekplatenpro- nederland i NOS/NÖT: 11.10 - 12.00 en 14.25 - 14.50 SchOOl-TV. 25. Bij hel vierde bord van Jonas, betrad een forse ma troos de kombuis, (keuken) "Als de heren genoeg warmte en soep naar binnen hebben moet ik zeggen of dat ze bij de kapitein verwacht worden". Lappie en Jonas keken ver baasd naar de matroos. "Ja, ziet U, de kapitein wil eens even met jullie praten...." Jonas keek verwonderd naar Lap pie, Die knikte. "Dat is eigenlijk heel normaal, Jonas, want we hebben onze redder helemaal niet bedankt". Jonas sprong van zijn stoel op. ."Inderdaad!" riep hij, "Nu zouden: wij haast vergeten onze burgerlijke plicht te... nou ja. din ges.... we gaan onmiddellijk met U mee". Maar de matroos was weer aan zijn werk gegaan en de twee vrienden moes ten zelf hun weg naar de brug vinden. "Ik geloof, dat we dan die trap op moeten", zei Jonas, toen ze een eindje het dek opgelopen waren tv-makers een dubbel zware taak, hun klanten-kijkers met lachverwek kende uitzendingen te bedenken. Want wie zit er bijv. te schateren bij de toestanden in NCRV's Dubbel- zeskamp, bij de grappenmakers in Willem's Vuist of de clowns in een van KRO's vele circusprogramma's? Dikwijls hoor en zie je het publiek in zaal of studio smakelijk lachen, maar wij thuis, niet opgenomen in de sfeer van „we-zijn-uit-en-willen-ons- amuseren", zitten dat maar zo'n beetje aan te kijken, hooguit elkaar vragende: „Vind jij dat nou echt leuk?" Dit raakt misschien wel de kern van de opgave voor de omroepen: publiek dat echt uit is, gezellig zit in de zaal, wil plezier hebben en lacht gauw. Maar zo bij jezelf thuis, met de perikelen van het gezin, van je werk, je eenzaamheid wellicht, direct om je heendan moet er wel heel wat gebeuren, wil je (als Neder- der) eens gezellig in lachen uit barsten. Drempel Humor op de televisie moet gewel dig goed overkomen, wil het aanste kelijk werken. Dat glas, dat kleine beeld, staat er wel goed tussen. En dan nog die schroom van ons, je over te geven aan zomaar lachen. Kijk maar eens in de bioscoop of in het theater: als er iemand onverdroten 'hardop lacht, draaien zich idem zo veel hoofden afkeurend om. Onge hoord, zomaar te zitten schateren! Over die drempel moet het tv- amusement ons ook nog tillen. Opge teld bij alle andere genoemde beper kingen is het voor de programmama kers wèl iets om grijze haren van te krijgen. Maar toch.wij als kijkers heb ben het recht, te blijven hopen op de bevrijding van de lach, ons ook aan geboden door de televisie. Niets om ons over te schamen: wie tenslotte niet wil lachen, kan altijd wel een ander programma vinden. Radio Filharmonisch nog eens in Trier (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Als resultaat van het succesvol optreden van het Radio Filharmonisch orkest, verleden jaar oktober in Trier, is uit deze Duitse stad een tweede uitnodiging gekomen voor een concert. Maandagavond a.s. zal het Radio Filharmonisch, gedirigeerd door Francis Travi muzikaal leider in gemeentelijke dienst; concerteren in het Stadtheater van Trier. Uitge voerd worden het 5e pianoconcert van Beethoven (solist Hans Richter Haaser) en de eerste symfonie van Mahler. Op zijn verjaardag vergeet Sinterklaas de „kijkbuis- kinderen" niet: er is 's middags van half 5 tot kwart over 5 weer een 'fijn feest mee te maken. Er komen heel veel kinderen in de zadl en Sinterklaas zal ver gezeld zijn van een stoet Pieten die allemaal wat te doen hebben. Voor de moeders de tip, er alvast mee te rekenen dat zij dit kijkuurtje pooh de kinderen reserveren, want op de 5e december is het meestal niet zo'n regel in huis. Voor de kinderen een foto om boven het bed te hangen: Sinterklaas samen met Mies Bouwman, die vrijdag natuurlijk weer gastvrouwe, zal zijn, anders is het feest niet echt. Nederland 1 NOS 7.31 uur (kerkelijke zendgemachtigden) Kenmerk. 8.20 uur actie Hulp aan Tunesië: documentaire en gesprekken. 9.05 uur Italiaanse speelfilrp „Vanina Vanini", de liefde van een prinses (14 jaar). 10.50 uur Eigentijds: uitvoering „Traumdeutung", psy chodrama voor 4 koren, opnamen van 7 sep tember j.l. in de Rotterdamse Doelen. Nederland 2 AVRO 7.03 uur Canadese dierenfilm. 7.30 uur Info. 8.20 uur actie Hulp aan Tunesië. 8.50 uur Oe dansers van Ceylon. 9.15 uur eenakter van Chris Verheugd „Vrijdagmiddag 2 uur". 10.00 uur De arts A. C. van Swol houdt spreekuur. Hilversum I P ARA 8.10 uur Cocktail Trio, daarna dansmuziek. 8.55 uur Stilte: er is geen gesprek meer mogelijk over sociale problemen. 9.45 uur „Nou en...!" kritisch magazine 10.55 uur werken van Villa-Lobos. 11.20 uur jazzmagazine. Hilversum II NOS 7.10 uur actie Hulp aan Tunesië. 8.15 uur Concertgebouw speelt Mozart, Schumann, Debussy en Respighi. 10.45 uur Iks, actueel magazine. CHARLES DICKENS DE LOTGEVALLEN VAN NICOLAAS NICKLEBY 43 'Hé!' riep deze. 'Willen jullie de godganse dag slapen? Kom eruit!' 'Luie rekels!' voegde mevrouw Squcers er aantoe. - 'Wij komen zo bene den, meneer Squeers!' antwoordde Nicolaas. - 'Zo beneden?' herhaalde Squcers. 'Dat is je geraden, als je niet wilt dat ik zo boven kom. Waar is Smike?' Nicolaas keek nog eens rond, maar gaf geen antwoord. 'Smike!' schreeuwde Squeers. - 'Heb je nog niet genoeg gehad, Smike!' vroeg de beminnelijke echtgenote van de schoolmeester op dezelfde toon, Er volgde nog geen antwoord. Nicolaas staarde nog steeds om zich heen, en de meeste jongens, die intussen wakker waren, deden hetzelfde. 'De duivel hale zijn onbeschaamdheidbromde Squeers en sloeg onge duldig met zijn stok tegen de trapleuning. 'Nickleby!' - 'Meneer?' - 'Smijt die koppige schobbejak van de trap af!' - 'Hij is hier niet,' ant woordde Nicolaas. - 'Lieg mij niet voor!' hernam de schoolmeester. 'Hij moet boven zijn.' - 'Hij is er 'niet,' riep Nicolaas. 'Als u het beter weet, kom hem dan maar halen.' - 'We zullen zien,' zei Squeers, de trap op lopend. 'Ik zal hem wel vinden, dat beloof ik u.' Met deze woorden stoof Squeers het slaapvertrek binnen, en sprong, zijn stok in de lucht zwaaiend, naar de hoek, waar zijn slaaf gewoonlijk' 's nachts lag uitgestrekt. De stok daalde, zonder iemand leed gedaan te hebben, op de grond neer, er lag daar niemand. - 'Wat moet dat betekenen?' vroeg Squcers, terwijl hij zich met een bleek gezicht omkeerde. 'Waar hebt u hem weggestopt?' - 'Ik heb hem sedert gisteravond niet meer gezien,' antwoordde Nicolaas. 'Kom op,' zei Squeers, die zichtbaar verschrikt was, ofschoon hij zich alle moeite gaf om dat te verbergen. 'U zult hem op die manier niet red den. Waar is hij - 'Misschien wel op de bodem van een waterput,' ant woordde Nicolaas, de schoolmeester strak in het gezicht kijkend.- 'Voor de duivel, wat wilt u daarmee zeggen?' riep Squeers ontsteld en zonder antwoord af te wachten vroeg hij de jongens of iemand van hen ook iets van hun ontbrekende schoolkameraad wist. Er volgde een algemeen gemompel van angstige ontkenning, waaronder zich een fijn stemmetje liet horen dat uitsprak, wat de anderen dachten; 'Meester, ik geloof dat Smike weggelopen is.' - 'Ha!' riep Squeers uit, zich omkerend: 'Wie zegt dat?' 'Tomkins, meester!' riep een koor van stemmen. Squeers wierp zich op de troep jongens en vatte met één greep een heel kleine jongen, die nog in pyama was. - 'Je denkt dus, dat hij weggelopen is, jongetje?' vroeg Squeers, - 'Ja, meneer!' antwoordde het kind. - 'En welke reden heb je daarvoor?' zei Squeers, terwijl hij het arme schaap plotseling onder de armen greep, en zijn hemd met buitengewone behendigheid omhoogtrok: 'Welke reden heb je te denken dat een van de jongens uit dit instituut zou willen weglopen?' Het kind begon in plaats van antwoord te geven erbarmelijk te huilen, en Squeers sloeg het arme kind tot het zich krimpend uit zijn handen wrong, waarop hij het genadig liet wegkruipen. 'Zie zozei Squeers. 'Als nu nog één van de anderen denkt, dat Smike weggelopen is, zou ik graag eens met hem spreken.' Natuurlijk heerste alom het diepste stilzwijgen, waaronder Nicolaas zijn afschuw duidelijk aan de dag legde. 'Wel, Nickleby!' zei Squeers, hem boosaardig aankijkend. 'U denktzeker ook, dat hij weggelopen is, nietwaar?' - 'Ik houd het voor zeer waar schijnlijk,' antwoordde Nicolaas bedaard. - 'Zo!' hernam Squeers spot tend. 'Misschien weet u het wel zeker?' - 'Ik weet er niets van.'-'Hij heeft u dus niet gezegd, dat hij wilde weggaan?' vervolgde Squeers sma lend. - 'Nee,' antwoordde Nicolaas, 'en gelukkig maar dat hij het niet ge daan heeft, want dan zou het mijn plicht geweest zijn u bijtijds te waar schuwen.' - 'Wat u ongetwijfeld zeer gespeten zou hebben?' zei Squeers. 'Dat zou het inderdaad,' hernam Nicolaas. 'U begrijpt heel goed wat ii denk.' Mevrouw Squcers had dit gesprek beneden aan dc trap gehoord maar nu verloor zij al haar geduld. Ze trok vlug liaar kameijas aan en liep naar boven. (Wordt vervolgd) 53: De tijdelijke bewoner van het vervallen buiten huis was de heer Opopol Istietof, de minister van sportzaken van Barrebe- rië en tevens volkscom missaris van lichamelijke opvoeding. Ook hij had een krant ontvangen en ook hij had daarin het ar tikeltje over Kareltje Knetter gelezen. „Drom- melsk!" grinnikte hij, ei) van pure geestdrift liet hij een aantal van die fijne barreberische kokalodka- boertjes over zijn dikke tong naar buiten rollen. „Drommelsk!" herhaalde hij. „Isse die Kareltje Knettert al een reuze bok- sert, schaatsert en gewichtheffert! Enne nou lees ik isse hij óók nog een groot voetballert! De ontdekking van de eeuw enne de sensatie van het seizoen! Haha, ikke ga natuurlijk ook een kijkie doen. Enne asse kan, ikke pik hem op om mee te neem naar onoverwinnelijke Barreberië. Ikke zal ze daar vast meedeel dat ikke de alder-alder-'alder-beste sportman van de wereld op die spoor ben!" Om uitvoering te geven aan dit voornemen, begaf Opopol Is tietof zich naar de duistere kelderspelonk, die zich onder de vervallen villa uitstrekte. Toen bleek ook duidelijk wat voor een staatsgevaarlijk mannetje die Opopol eigenlijk was, want in die kelder had hij een zendapparaat opge steld. Hij zette de geheime zender in werking en sprak in de microfoon: „Istietof roept Humbuksk! Istietof roept Humbuksk! Hoort gij mij?" Toen hij eenmaal contact had. vertelde hij alles van Kareltje Knetter en hij eindig de zijn boodschap met de woorden: „Istietof zal alles in het werk stellen om de betreffende atleet in handen te krijgenDat klonk dus allemaal on heilspellend genoeg. En op datzelfde ogenblik zat Ouwe Sybil, alias mejuf frouw Sybila van Sorcieren, in een gemakkelijke houding bij haar radio toestel. Ongeïnteresseerd luisterde ze naar het nieuws, doch plotseling spitste ze haar roze oortjes. Het nieuws ging nu namelijk over Kareltje Knetter... „Héél grappig," lachte Sybila. „Ik heb eer van mijn werk. Het baasje is dus reeds ontdekt door de een of andere voetbalronselaar. Maar hij zal niet veel plezier van zijn capaciteiten beleven, geloof ik. Ik denk, dat ik ook maar eens ga kijken

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 10