I
RADIO
Wie honoreert inspraak
van het kijkpubliek?
Vriendelijk
We lachen te weinig bij de tv
Loppie Loep in kokosnoten
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
CAROLINA YES
Kareltje Knetter en de Bos-bubbel
WOENSDAG 3 DECEMBER 1969
T\nze vooraanstaande Kamerleden
zullen stuk voor stuk aardige,
vriendelijke, huiselijke mannen blij
ken te zijn. Dat hebben we al begre
pen na het tweede tv-portret dat
Brandpunt maakte van een fractie
voorzitter. Buiten hun werk zijn ze
anders: daar had je gisteravond
Schmelzer, eventjes gewichtig door
de gangen van het Kamergebouw
schrijdend, maar meteen al met de
voeten op het bureau en met goed-
gespeelde kameraadschappelijkheid
zijn collega-voorzitters voor een ver
gadering ontmoetend. Allemaal Hans
en Barend, Norbert en Joop met
elkaar, echt gezellig.
„Nee Barend," zei Norbert zacht
jes, „ik hou er ook niet van als ze
met de televisie bij me thuis komen,
en dan 't gezin om de eettafel, nee
hoor!" Maar we zagen de heer
Schmelzer wel degelijk thuis: op
zaterdagmiddag lekker pianospelend
en bereid te laten horen welke kleu
terliedjes hij voor zijn nu al weer
een stuk groter dochtertje heeft ge
maakt.
Mevrouw Schmelzer zei dat ze de
bijnaam tekkelvoor haar man
niet erg vindt.
De kinderen zaten er wel bij, maar
kwamen niet aan 't woord zoals bij
de familie Den Uyl: misschien heb
ben zij nog geen oordeel over vaders
kwaliteiten.
Brandpunt besteedde de rest van
de zendtijd aan de EEG-topconfe-
rentie en ook AVRO's Tèlevizier deed
dat later op de avond.
Televizier signaleerde ook het lot
van Pools-joodse vluchtelingen in
Denemarken. Kenmerk komt daar
vanavond op terug. Er was ook een
gesprek met dr. Soemitrio, Indo
nesia's minister van handel.
De bekende buitenlandse amuse
mentsseries completeerden de dins
dagse tv-avond en de KRO zond een
tweede film, gemaakt naar een ver
haal van Graham Greene, uit. Een
.■spannende spionagegeschiedenis van
niet zo bijster hoge kwaliteit, die
wat dik „Heerschappij van de angst"
was geheten.
Het onschuldige jeugdfeuiUeton
„Rare vogels" van de AVRO blijkt
niet onaardig, niet opvallend best
ook. Er zit weinig vaart in en het
geheel is te gezocht.
Miehiel de Ruyter
naar de jazz-quiz
HILVERSUM Elk jaar houdt de
Europese Radio Unie in een van de
aangesloten landen een jazzquiz. In
mei 1970 wordt Oslo daarvoor gast-
vrouwe. De Nederlandse candidaat
zal zijn jazz-expert Miehiel dè Ruy
ter, en hij krijgt Aad Bos mee als
commentator. Joop de Roo heeft zit
ting in de internationale jury.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Ruim 70 pet.
van het miljoen- kijkpubliek in
Nederland vindt, dat er te wei
nig gelachen kan worden bij de
televisie, een dikke 20 pet.
slechts vindt het genoeg. Dat
heeft de ijverige redactie van
het nieuwe (beste) NOS'pro-
gramma Video voor ons laten
uitzoeken en wij hebben dat in
feite te aanvaarden als een nog
al belangrijk feit. Zulk een opi
nie-onderzoek zou moeten wor
den omgezet in inspraak van de
kijkers maar wie kan „meer
lachen" werkelijk honoreren?
Er komen regelmatig cijfers over
kijkdichtheid en programmawaarde
ring binnen bij de omroepen, zulks
niet alleen tot „vermaeck", maar
voornamelijk ter „lee'ringhe". En wat
doe je nu, als pakweg een kleine drie
miljoen „klanten" vraagt om alsje
blieft minder diepe ernst en meer
echte humor op de buis?
Mag dat terzijde worden gescho
ven, of.zal Rengelink toch nog een
laat gelijk krijgen? Goed, de
NOS-programmacommissaris had het
over „meer amusement" en sommige
omroepen hebben zich dat een beetje
aangetrokken, de meeste wisten het
echter beter.
Het blijkt uit de eveneens door Vi
deo gelanceerde cijfers, dat de Ne
derlandse televisie slechts voor 25 pet
amusement biedt, wanneer men dat
van spel- en filmprodukties wil
scheiden. Dat lijkt inderdaad wel aan
de magere kant.
Maar alle amusement is nog geen
lachverwekkende zaak. En helaas.
alle grappig-bedoelde programma's
zijn dat evemnln. We komen weer
terug op het oude argument: Neder
land heeft c?n veel te gering arsenaal
aan humoristische schrijvers die voor
tv kunnen en willen werken en aan
komische acteurs.
De narigheid is, dat we de in aan
merking komenden haast op de vin
gers kunnen tellen en ze gemakkelijk
bij name kunnen noemen. Nieuwe ta
lenten staan heel sporadisch op, drin
gen althans bitter moeilijk door tot
Hilversum.
Witte raaf
Eigenlijk is een goed Nederlands
laohprogramma een witte raaf op
het scherm. Een enkele maal een uit
gespeelde show van Toon Hermans of
Wim Sonneveld, series als „Rust
noch duur", het nieuwe „Schaep met
5 pooten", Farce Majeure, Hadimassa,
Kiikkijk.
En nog niet eens iedereen lacht I
daarom. Grappig-bedoelde uitzendin
gen, zoal de nieuwe Rijk de Gooy-
er-show of de serie met Johnny
Kraaikamp brengen geen lacheffec-
ten teweeg.
'Krijgen we incidenteel een gelukt
stuk humor, dan blijft dat in gedach
ten en gesprekken nog een tijdlang
in herinnering: Enny de Leeuwe in
„De bemoeial", het Sinterklaaspro
gramma van de NCRV, een cabaret
voorstelling. 't zijn allemaal zeld
zaamheden.
Zeker grijpen de omroepen naar
gekochte lachprogramma's, met
Marty, met Tommy Cooper e.a. Ge
weldige lachsuccesse-n waar iedereen
van geniet, zijn dit ook al niet en
volkomen begrijpelijk heeft de helft
van de Nederlandse kijkers een hekel
aan het ingeblikte gelach, dat
oorspronkelijk van Amerikaanse kom
af is en dat de programma's een
lach-of-ik-schiet-effect geeft.
Nu is de televisie natuurlijk niet
bedoeld als een lachverwekker dat
zou ook maar een vermoeiende zaak
worden, maar iets meer aan vrolijk
heid te kunnen plukken van het
scherm, dat zo dikwijls druipt van
werkelijke ellende dan wel van
gespeeld geweld, zou nog geen over
daad zijn.
Een opgave
In elk geval een goed en gezond
tegenwicht voor de overvloed aan
diep-ernstige informatie die wij via
de lichtkast krijgen. Nederland is
van oorsprong echter geen goedlachs
land. Wij zijn over 't geheel liever
narrig en zwaartillend dan uitbundg
vrolijk en wij kennen de merkwaar
digheid altijd een zekere gêne te voe
len als we ergens vreselijk om moe
ten lachen.
Liefst zitten we een beetje zuch
tend en fronsend te kijken naar het
vermaak dat ons wordt voorgescho
teld en het i§ stijlvol dan te murme
len: „Moet dat nou bepaald?"
Daarom is het voor Nederlandse
Het
R'dim. W.da Withstr. 25 Til.1
Kantoren t* 'i-Gravanhaga, Laidan an Dordraoht
TELEVISIE
V A W V O VU
Hilversum I. 402 m.
VARA: 18.00 Nieuws. 18.11
Actualiteiten. 18.20 Uitzending
van D'66. 18.30 Stereo Klink
Klaar - zonder nonsens. 19.30
Nieuws. 19.36 Buitenlands
weekoverzicht. 19.45 stereo:
Rango Rumba orkest met
zangsollsten. 20.10 Licht In
strumentaal trio. 20.30 Stereo:
VARA-Dansorkest en solis
ten. 20.55 Programma over de
kloof tussen deskundigen en
nlet-deskundlgen ln onze
maatschappij. 21.15 Stereo:
Licht Instrumentaal ensemble.
21.45 Nou, en...! actueel sati
risch programma. 22.10 Coun
try en Western muziek. 22.30
Nieuws. 22.38 Mededelingen.
32.43 Actualiteiten. 22.55 Mo
derne kamermuziek (opn.)
23.20 Radio Jazz Magazine.
23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum II, 298 m
NCRV: 18.30 Nieuws. 18.41
Actualiteiten. NOS: 19.00
Openbaar Kunstbezit. 19.10 Er
was watersnood ln Tunesië,
klankbeeld. 19.35 Geen onder
daan maar burger: uitzendin
gen over de staatkundige vor
ming van de Nederlander.
19.50 Programma voor blinden
en slechtzienden. 20.00 Stereo:
Omroepkamerkoor. 20.15 Ste
reo: Concertgebouworkest.
In de pauze plm. 21.10-21.30
Met zestien Jaar naar de stem-
dus?, discussie. 22.15 Parlement
extra uitzending. 22.30
Nieuws. 22.38 Parlementsover-
zlcht. 22.45 Stereo: x. een
sprong ln het duister.
23.55-24.00 Nieuws.
NEDERLAND 1
NOS: 18.50 kleur: De Fabel
tjeskrant. STER: 18.50 Recla
me. NOS: 19.00 Joum. STER:
19.03 Reel. NOS: 19.07 Scala: In
formatief rogramma. CVK/I-
KOR;RKK: 19.31 Kenmerk: in-
formaterubriek over kerk en
samenleving. STER: 19.56 Re
clame. NOS: 20.00 journaal.
STER: 20.16 Reclame. NOS:
20.20 Hulp can Tunesië, docu
mentair programma. 20.50 Po
litieke Partijen - Uitzending
van de KVP. 21.00 Uitzending
Stichting Socutera. NOS: 21.05
Kleur: Vanlna Vanlnl. speel
film. (14 Jaar). 22.50 Elgentl'-is:
Traumdeutung, psychodrama
voor 4 koren van Vlnko Glo-
bokar. (ner. van 23 september
1968). 23.20 - 23.25 Journaal.
NEDERLAND II
NOS: 18.50 kleur: De Fabel
tjeskrant. STER: 18.56 Reclame
NOS: 19.00 Journaal. AVRO:
19.03 Kleur: Audubon Natuur-
theater: Van de vergen tot de
Zee. fllmreportage. 19.30 Info:
maandelijkse advies- en Infor
matie rubriek. STER: 19.56 Re
clame. NOS: 20.00 Jour aaL
STER: 20.16 Reclame. NOS.
20.20 Hulp aan Tunesië, 'ocu-
mentalr programme, ter on
dersteuning van deze actie.
AVRO: 20.50 De dansers van
Ceylon: folkloristisch pro
gramma. 21.15 Kleur: Vrijdag
middag twee uur. TV-spel.
22.00 Spreekuur: medische ru
briek. NOS: 22.30 Journaal.
TELEAC: 22.35-23.05 Levende
Filosofie - les 9 (herh.)
BELGIë
Kanalen Nederland 2 en 10:
19.25 zandmahnetje, 19.30
Vergrootglas op de postzegel.
19.45 Hier spreekt men Neder
lands. 19.50 Zoeklicht. 19.53
Mededelingen en De Weerman.
20.00 Nieuws. 30.25 Actuall-
teltsreporta"e (onder voorbe
houd) met onderbreking
omstreeks 21.15 voor een te
kenfilm: School voor gehuw
den. 22.15 Het vrije woord:
Het Humanistisch Verbond.
22.45 Nieuws.
Grammoföonplatenprogram-
ma draadomroep vanavond
Van 18 - 20 uur: Wo die
Zltronen blühen, Fragm. „Der
Graf von Luxemburg", Maria
Elena. Washington Square,
Blue Velvet, Rambim1 Rose,
Twilight on the trail, The
good times. Charade, Danke
schön, June ln January, Gee
baby ain't I good to you,
You'd be so nice to come ho
me to, A swlngln' safari, Ro
ses are red, Fools Rush In,
Bag's groove, C Jam blues,
Wee-Dot, If I had you.
Quicksilver, Now's the time.
Confirmation.
Hilversum I, 402 m
AVRO: 7.00 Nieuws en och
tendgymnastiek. 7.20 Stereo:
Lichte grammofoonmuzlek.
8.00 Nieuws. 8.11 Radiojour
naal. 8.20 Stereo: Lichte gram
mofoonmuzlek. (8.30 - 8.33 De
groenteman). 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 Stereo: Klankjuwe
len (gr.) 9.35 Waterstanden.
9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de
kleuters. '0.10 Arbeidsvitami
nen (gr.) (11.00-11.02 Nieuws)
11.30 Voor de vrouw. (11.55
Beursberichten) 12.30 Sportre-
vue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radio
journaal. 13.30 Stereo: 't Muzi
kantenuur: 7. Klavecimbel-re
cital; II: "Sopraan en plano:
III: Planorecital; IV. Altviool
en plano. 14.30 't Is historisch:
over geschiedenis. 15.00 Voor
de zieken. 16.00 Nieuws. 16.02
Stereo: Scala: I. Vlooi en pia
no. II. Sopraan en plano; III.
Zangduo net gitaarbegelel-
dlng: IV. Licht Instrumentaal
kwartet met zangsollste. 17.00
Lichte grammofoonmuzlek
voor de tieners. 17.30 Voor de
jeugd. 17.55 Mededelingen.
Hilversum II. 298 m
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het
levende woord. 7.15 Stereo:
Badlnerie: klassieke muziek
(gr) (7.30 Nieuws: 7.32 Actuali
teiten: 7.50 Overweging; 8.00
Nieuws.) 8.30 Nieuws. 8.32 Voor
de kinderen. (9.00 Gymnastiek
voor de huisvrouw). NOS:
10.00 Wat heeft dat kind?, pe
dagogische lezng. 10.20 Stereo:
Muziek uit de Barok (opn)
KRO: 11.00 Nieuws. 11.02 Voor
de zieken. 11.55 Mededelingen.
NCRV: 12.00 Los-vast: gevari
eerd program. (12.26 Medede
lingen; 12.30 Nieuws; 12.41 Ac
tualiteiten; 12.50-13.10 Advents-
stonde). 14.00 Stereo: The Klli-
ma Hawallans Show (opn)
14.30 Stereo: Bariton en plano.
15.00 Gereformeerde middag-
dienst. NOS: 15.30 Meer over
minder: over mensen en din
gen die minder op de voor
grond treden (16.00-16.02
nieuws). NCRV: 17.45 Sportac-
tualitelten. 18.00 Stereo: Tijd
vrij voor muziek ln vrije tijd:
Melsleskoor met Instrumentale
begeleiding: sinterklaasliedjes.
Hilversum III, 240 m en
FM-kanalen
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Mu
ziek van toen voor luisteraars
van nu. 9.30 Licht Instrumen
taal programma. 10.00 Nieuws.
10.03 Muziek bij de koffie.
(11.00 Nieuws) NOS: 12.00
Nieuws. 12.03 Pop-Sllck. KRO:
13.00 Nieuws. 13.03 Actualitei
ten. 13.08 Muziek van één tot
twee. 14.00 Nieuws. 14.03
Pop-ln. 15.00 Nieuws. 15.03
Pop- en countrymuzlek. 16.04
Nieuws. 16.03 Hitparade. 17.00
Nieuws. 17.02 Actualiteiten.
17.07-18.00 Verzoekplatenpro-
nederland i
NOS/NÖT: 11.10 - 12.00 en
14.25 - 14.50 SchOOl-TV.
25. Bij hel vierde bord van Jonas, betrad een forse ma
troos de kombuis, (keuken) "Als de heren genoeg warmte
en soep naar binnen hebben moet ik zeggen of dat ze bij
de kapitein verwacht worden". Lappie en Jonas keken ver
baasd naar de matroos. "Ja, ziet U, de kapitein wil eens
even met jullie praten...." Jonas keek verwonderd naar Lap
pie, Die knikte. "Dat is eigenlijk heel normaal, Jonas, want
we hebben onze redder helemaal niet bedankt". Jonas
sprong van zijn stoel op. ."Inderdaad!" riep hij, "Nu zouden:
wij haast vergeten onze burgerlijke plicht te... nou ja. din
ges.... we gaan onmiddellijk met U mee". Maar de matroos
was weer aan zijn werk gegaan en de twee vrienden moes
ten zelf hun weg naar de brug vinden. "Ik geloof, dat we
dan die trap op moeten", zei Jonas, toen ze een eindje het
dek opgelopen waren
tv-makers een dubbel zware taak,
hun klanten-kijkers met lachverwek
kende uitzendingen te bedenken.
Want wie zit er bijv. te schateren bij
de toestanden in NCRV's Dubbel-
zeskamp, bij de grappenmakers in
Willem's Vuist of de clowns in een
van KRO's vele circusprogramma's?
Dikwijls hoor en zie je het publiek in
zaal of studio smakelijk lachen, maar
wij thuis, niet opgenomen in de sfeer
van „we-zijn-uit-en-willen-ons-
amuseren", zitten dat maar zo'n
beetje aan te kijken, hooguit elkaar
vragende: „Vind jij dat nou echt
leuk?"
Dit raakt misschien wel de kern
van de opgave voor de omroepen:
publiek dat echt uit is, gezellig zit in
de zaal, wil plezier hebben en lacht
gauw. Maar zo bij jezelf thuis, met
de perikelen van het gezin, van je
werk, je eenzaamheid wellicht, direct
om je heendan moet er wel heel
wat gebeuren, wil je (als Neder-
der) eens gezellig in lachen uit
barsten.
Drempel
Humor op de televisie moet gewel
dig goed overkomen, wil het aanste
kelijk werken. Dat glas, dat kleine
beeld, staat er wel goed tussen. En
dan nog die schroom van ons, je over
te geven aan zomaar lachen. Kijk
maar eens in de bioscoop of in het
theater: als er iemand onverdroten
'hardop lacht, draaien zich idem zo
veel hoofden afkeurend om. Onge
hoord, zomaar te zitten schateren!
Over die drempel moet het tv-
amusement ons ook nog tillen. Opge
teld bij alle andere genoemde beper
kingen is het voor de programmama
kers wèl iets om grijze haren van te
krijgen.
Maar toch.wij als kijkers heb
ben het recht, te blijven hopen op de
bevrijding van de lach, ons ook aan
geboden door de televisie. Niets om
ons over te schamen: wie tenslotte
niet wil lachen, kan altijd wel een
ander programma vinden.
Radio Filharmonisch
nog eens in Trier
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Als resultaat van
het succesvol optreden van het Radio
Filharmonisch orkest, verleden jaar
oktober in Trier, is uit deze Duitse
stad een tweede uitnodiging gekomen
voor een concert.
Maandagavond a.s. zal het Radio
Filharmonisch, gedirigeerd door
Francis Travi muzikaal leider in
gemeentelijke dienst; concerteren in
het Stadtheater van Trier. Uitge
voerd worden het 5e pianoconcert
van Beethoven (solist Hans Richter
Haaser) en de eerste symfonie van
Mahler.
Op zijn verjaardag vergeet Sinterklaas de „kijkbuis-
kinderen" niet: er is 's middags van half 5 tot kwart
over 5 weer een 'fijn feest mee te maken. Er komen
heel veel kinderen in de zadl en Sinterklaas zal ver
gezeld zijn van een stoet Pieten die allemaal wat te
doen hebben.
Voor de moeders de tip, er alvast mee te rekenen dat
zij dit kijkuurtje pooh de kinderen reserveren, want op
de 5e december is het meestal niet zo'n regel in huis.
Voor de kinderen een foto om boven het bed te hangen:
Sinterklaas samen met Mies Bouwman, die vrijdag
natuurlijk weer gastvrouwe, zal zijn, anders is het feest
niet echt.
Nederland 1 NOS
7.31 uur (kerkelijke zendgemachtigden) Kenmerk.
8.20 uur actie Hulp aan Tunesië: documentaire en
gesprekken.
9.05 uur Italiaanse speelfilrp „Vanina Vanini", de
liefde van een prinses (14 jaar).
10.50 uur Eigentijds: uitvoering „Traumdeutung", psy
chodrama voor 4 koren, opnamen van 7 sep
tember j.l. in de Rotterdamse Doelen.
Nederland 2 AVRO
7.03 uur Canadese dierenfilm.
7.30 uur Info.
8.20 uur actie Hulp aan Tunesië.
8.50 uur Oe dansers van Ceylon.
9.15 uur eenakter van Chris Verheugd „Vrijdagmiddag
2 uur".
10.00 uur De arts A. C. van Swol houdt spreekuur.
Hilversum I P ARA
8.10 uur Cocktail Trio, daarna dansmuziek.
8.55 uur Stilte: er is geen gesprek meer mogelijk over
sociale problemen.
9.45 uur „Nou en...!" kritisch magazine
10.55 uur werken van Villa-Lobos.
11.20 uur jazzmagazine.
Hilversum II NOS
7.10 uur actie Hulp aan Tunesië.
8.15 uur Concertgebouw speelt Mozart, Schumann,
Debussy en Respighi.
10.45 uur Iks, actueel magazine.
CHARLES DICKENS
DE LOTGEVALLEN VAN
NICOLAAS NICKLEBY
43
'Hé!' riep deze. 'Willen jullie de godganse dag slapen? Kom eruit!'
'Luie rekels!' voegde mevrouw Squcers er aantoe. - 'Wij komen zo bene
den, meneer Squeers!' antwoordde Nicolaas. - 'Zo beneden?' herhaalde
Squcers. 'Dat is je geraden, als je niet wilt dat ik zo boven kom. Waar is
Smike?'
Nicolaas keek nog eens rond, maar gaf geen antwoord.
'Smike!' schreeuwde Squeers. - 'Heb je nog niet genoeg gehad, Smike!'
vroeg de beminnelijke echtgenote van de schoolmeester op dezelfde toon,
Er volgde nog geen antwoord. Nicolaas staarde nog steeds om zich heen,
en de meeste jongens, die intussen wakker waren, deden hetzelfde.
'De duivel hale zijn onbeschaamdheidbromde Squeers en sloeg onge
duldig met zijn stok tegen de trapleuning. 'Nickleby!' - 'Meneer?' -
'Smijt die koppige schobbejak van de trap af!' - 'Hij is hier niet,' ant
woordde Nicolaas. - 'Lieg mij niet voor!' hernam de schoolmeester. 'Hij
moet boven zijn.' - 'Hij is er 'niet,' riep Nicolaas. 'Als u het beter weet,
kom hem dan maar halen.' - 'We zullen zien,' zei Squeers, de trap op
lopend. 'Ik zal hem wel vinden, dat beloof ik u.' Met deze woorden stoof
Squeers het slaapvertrek binnen, en sprong, zijn stok in de lucht zwaaiend,
naar de hoek, waar zijn slaaf gewoonlijk' 's nachts lag uitgestrekt. De stok
daalde, zonder iemand leed gedaan te hebben, op de grond neer, er lag
daar niemand. - 'Wat moet dat betekenen?' vroeg Squcers, terwijl hij zich
met een bleek gezicht omkeerde. 'Waar hebt u hem weggestopt?' - 'Ik
heb hem sedert gisteravond niet meer gezien,' antwoordde Nicolaas.
'Kom op,' zei Squeers, die zichtbaar verschrikt was, ofschoon hij zich
alle moeite gaf om dat te verbergen. 'U zult hem op die manier niet red
den. Waar is hij - 'Misschien wel op de bodem van een waterput,' ant
woordde Nicolaas, de schoolmeester strak in het gezicht kijkend.- 'Voor
de duivel, wat wilt u daarmee zeggen?' riep Squeers ontsteld en zonder
antwoord af te wachten vroeg hij de jongens of iemand van hen ook iets
van hun ontbrekende schoolkameraad wist.
Er volgde een algemeen gemompel van angstige ontkenning, waaronder
zich een fijn stemmetje liet horen dat uitsprak, wat de anderen dachten;
'Meester, ik geloof dat Smike weggelopen is.' - 'Ha!' riep Squeers uit,
zich omkerend: 'Wie zegt dat?' 'Tomkins, meester!' riep een koor van
stemmen. Squeers wierp zich op de troep jongens en vatte met één greep
een heel kleine jongen, die nog in pyama was. - 'Je denkt dus, dat hij
weggelopen is, jongetje?' vroeg Squeers, - 'Ja, meneer!' antwoordde het
kind. - 'En welke reden heb je daarvoor?' zei Squeers, terwijl hij het arme
schaap plotseling onder de armen greep, en zijn hemd met buitengewone
behendigheid omhoogtrok: 'Welke reden heb je te denken dat een van de
jongens uit dit instituut zou willen weglopen?'
Het kind begon in plaats van antwoord te geven erbarmelijk te huilen, en
Squeers sloeg het arme kind tot het zich krimpend uit zijn handen wrong,
waarop hij het genadig liet wegkruipen.
'Zie zozei Squeers. 'Als nu nog één van de anderen denkt, dat Smike
weggelopen is, zou ik graag eens met hem spreken.'
Natuurlijk heerste alom het diepste stilzwijgen, waaronder Nicolaas zijn
afschuw duidelijk aan de dag legde.
'Wel, Nickleby!' zei Squeers, hem boosaardig aankijkend. 'U denktzeker
ook, dat hij weggelopen is, nietwaar?' - 'Ik houd het voor zeer waar
schijnlijk,' antwoordde Nicolaas bedaard. - 'Zo!' hernam Squeers spot
tend. 'Misschien weet u het wel zeker?' - 'Ik weet er niets van.'-'Hij
heeft u dus niet gezegd, dat hij wilde weggaan?' vervolgde Squeers sma
lend. - 'Nee,' antwoordde Nicolaas, 'en gelukkig maar dat hij het niet ge
daan heeft, want dan zou het mijn plicht geweest zijn u bijtijds te waar
schuwen.' - 'Wat u ongetwijfeld zeer gespeten zou hebben?' zei Squeers.
'Dat zou het inderdaad,' hernam Nicolaas. 'U begrijpt heel goed wat ii
denk.'
Mevrouw Squcers had dit gesprek beneden aan dc trap gehoord maar nu
verloor zij al haar geduld. Ze trok vlug liaar kameijas aan en liep naar
boven.
(Wordt vervolgd)
53: De tijdelijke bewoner
van het vervallen buiten
huis was de heer Opopol
Istietof, de minister van
sportzaken van Barrebe-
rië en tevens volkscom
missaris van lichamelijke
opvoeding. Ook hij had
een krant ontvangen en
ook hij had daarin het ar
tikeltje over Kareltje
Knetter gelezen. „Drom-
melsk!" grinnikte hij, ei)
van pure geestdrift liet hij
een aantal van die fijne
barreberische kokalodka-
boertjes over zijn dikke
tong naar buiten rollen.
„Drommelsk!" herhaalde
hij. „Isse die Kareltje
Knettert al een reuze bok-
sert, schaatsert en gewichtheffert! Enne nou lees ik isse hij óók nog een groot
voetballert! De ontdekking van de eeuw enne de sensatie van het seizoen!
Haha, ikke ga natuurlijk ook een kijkie doen. Enne asse kan, ikke pik hem
op om mee te neem naar onoverwinnelijke Barreberië. Ikke zal ze daar vast
meedeel dat ikke de alder-alder-'alder-beste sportman van de wereld op die
spoor ben!" Om uitvoering te geven aan dit voornemen, begaf Opopol Is
tietof zich naar de duistere kelderspelonk, die zich onder de vervallen villa
uitstrekte. Toen bleek ook duidelijk wat voor een staatsgevaarlijk mannetje
die Opopol eigenlijk was, want in die kelder had hij een zendapparaat opge
steld. Hij zette de geheime zender in werking en sprak in de microfoon:
„Istietof roept Humbuksk! Istietof roept Humbuksk! Hoort gij mij?" Toen
hij eenmaal contact had. vertelde hij alles van Kareltje Knetter en hij eindig
de zijn boodschap met de woorden: „Istietof zal alles in het werk stellen om
de betreffende atleet in handen te krijgenDat klonk dus allemaal on
heilspellend genoeg. En op datzelfde ogenblik zat Ouwe Sybil, alias mejuf
frouw Sybila van Sorcieren, in een gemakkelijke houding bij haar radio
toestel. Ongeïnteresseerd luisterde ze naar het nieuws, doch plotseling spitste
ze haar roze oortjes. Het nieuws ging nu namelijk over Kareltje Knetter...
„Héél grappig," lachte Sybila. „Ik heb eer van mijn werk. Het baasje is
dus reeds ontdekt door de een of andere voetbalronselaar. Maar hij zal niet
veel plezier van zijn capaciteiten beleven, geloof ik. Ik denk, dat ik ook maar
eens ga kijken