Prof. Berkhof wil gesprek tussen verticalisten en horizontalisten december- voordeel 3dagen gratis reizen Rapport-Van Walsum moet in openbare discussie komen Russische aanval op Wereldraad Een woord voor vandaag KERK MOET INSPIREREN EN RELA TIVEREN Uw probleem is het onze... Jeugd boekjes f van Meinema Puzzelhoek Jaarkaart of 3-maandskaart 65+? „WESTERS IMPERIALISME" Neem nu een jaarkaart 65+en profiteer van het H. Aardoom (41) overleden D. Schaap wordt jeugdwerkleider Hongerdood in Biafra gaat verder BEROEPINGSWERK In Maleachi 3 16 schrijft de profeet over het Gedenkboek van God Maar volgens de profeet staan daarin niet alle kwade praktijken en alle goddeloze daden opgetekend, maar is nauwkeurig bij gehouden hoe trouw we Hem dienden. Het Gedenkboek is geen strafregister maar een loonstaat. luister maar naar wat volgt. God spreekt nog steeds over hen wier namen in dat Gedenkboek staan opgetekend: "Zij zullen Mij ten eigendom zijn. zegt de Here der heerscharen, op de dag die Ik berei den zal." Tot nu toe hebben de Israëlieten steeds geklaagd dat God de goddelozen niet strafte en dat het geen zin heeft Hem te dienen, want die de Here vrezen plukken er toch de vruchten niet van. Hu begint God ineens te spreken over de dag die Hij gaat maken. Er moet nog een scheppingsdag volgen, de zevende, de dag waarop God die werkt tot nu toe rust van al Zijn scheppend bezig zijn. De vrucht van de zesde dag, de dag van de mens, wordt ontvangen op de zevende dag. de dag des Heren. Wij denken aan die "dag des Heren" zo vaak als aan een dag van vuur en oordeel, straf en vergelding. En ineèns blijkt dat het een dag vol zegen is. Het is de dag die God bereidt voor die Hem vrezen. Op die dag zullen zij geheel en al zijn eigendom zijn. Het is niet de dag van de vergelding, maar van de overwinning. Het is een feestdag. Wc lezen vandaag: I Thessalonicenzen 512—28 DINSDAG 2 DECEMBER 1969 (Van onze kerkredactie) GENÈVE Als de kerk zich werkelijk gaat inzetten voor de vernieuwing van de samenleving zal ze gewantrouwd worden door de dogmatici van de gevestigde orde en door die van de revolutie. Dit schrijft prof. dr. H. Berkhof in „The Ecumenical Review", het kwartaalblad van de Wereldraad van Kerken. Zijn artikel wil het gesprek op gang brengen met de „horizontalisten," die alleen kunnen denken in termen van tussenmenselijke ver houdingen. De tegenstelling tussen de horizon tale en verticale benadering is op de vierde assemblee van Uppsala in Zweden vorig jaar openbaar gewor den. In zijn beroemde rede waarschuwde dr. W. A. Visser 't Hooft de assemblee toen, dat zij zich moest losmaken uit de pendulum-be- weging tussen de verticale Interpre tatie van het evangelie, die het evan gelie hoofdzakelijk beschouwt als een uiting van Gods reddend handelen in het leven van individuele mensen, en de horizontale die zich vooral bezig houdt met de verhoudingen tussen de mensen in de wereld. Toch heeft deze assemblee, zegt prof. Berkhof, zich niet helemaal log kunnen maken van deze spanning. Zelfs in de meest uitgebalanceerde rapporten is die spanning voelbaar. In sommige gevallen zit zij verscho len onder vage uitspraken, in andere Brieven die niet zUn voorzien van naam en adrea kunnen niet ln behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Ik gebruik een oud dres soir als linnenkast. Daarin hangt een sterke lucht, waarschijnlijk van parfum. Hoe verwijder ik die? Antwoord: Parfumlucht is hard nekkig. Probeer het met een mengsel van 50 gram formaline op een kwart liter water. Daarbij goed luchten. Wellicht zal herhaling noodzakelijk zijn. Vraag: In welke jaren sprak voor en na de oorlog pater Henry de Gre- ve voor de radio? Is hij tot het protestantisme overgegaan? Antwoord: Hij heeft voor de KRO de rubriek „het Lichtbaken" ver zorgd van januari 1935 tot 1 maart 1950 met onderbreking tijdens de oorlog. Hij is nog steeds priester in de rooms-katholieke kerk; getuige een periodiek terugkerende adver tentie in de Nieuwe Linie doet hij nog steeds sociaal werk. Hij woont te Berg en Dal. Vraag: Mijn zoon is in militaire dienst gegaan enkele weken voordat hij 21 jaar werd. Nu is mij verteld dat je dan in aanmerking komt voor meer belastingaftrek en kinder bijslag. Antwoord: Dit is onjuist. Hij komt niet voor meer dan 50 pet. ten laste van zijn ouders, zodat er geen aan leiding is tot belastingaftrek en kin derbijslag. Vraag: Ik kocht twee vrijstaande huizen, per stuk voor ƒ45.000,- in een Gelderse gemeente. Ze zijn drie jaar geleden gebouwd. In een daar van mag ik zelf gaan wonen, doch de gemeente meent dat zij recht heeft op het tweede voor iemand, die eco nomisch aan de gemeente geboden is. Is dit juist? Antwoord: Het is juist dat de ge meente zeggenschap heeft over de toewijzing aan een huurder die eco nomisch aan de gemeente gebonden is. Voor taxatie van de huurwaarde kunt u zich tot de huuradviescom missie wenden. Vraag: Wij sturen u de monsters van een plantje dat we in het Haag se Bos vonden. Gelet op de bladzet ting aan de stengel moet het tot de sterbladigen behoren. Het struweelt door de hakige haartjes aan blad en stengel. Ons viel het wortelstelsel op, waarvan de fijne hoofdwortels rood van kleur zijn. Welk plantje is dit? Antwoord: Dit is het kleefkruid fgalicum aparine), behorend tot de familie van sterbladigen of rubia- ceae. Jongens werpen wel eens tak jes of ranken op de rug van andere mensen, waar ze door de haakvormi ge haren aan de stengels blijven zitten. De planten gebruiken de haakjes om zich in struiken omhoog te werken. Wij menen dat de wor tels in vroeger tijden voor kleurstof- bereiding werden gebruikt. Vraag: In de collectebussen tref fen we veel munten aan, die nie meer in omloop zijn. Wat moeten we hiermee doen? Antwoord: U telt de munten en stelt de vroegere waarde vast, pakt ze in en voegt er een gefrankeerde postwissel bij voor deze waarde, waarop alles is ingevuld. Dit pakket stuurt u aangetekend naar de Rijksmunt. Leidseweg 90. Utrecht Daar wordt het geld nagekeken en na een dag of tien ontvangt u de postwissel ingevuld voor de waarde van het geldig bevonden bedrag. Vraag: Een van mijn parkieten bijt voortdurend in de zitstokken, zodat deze tenslotte afbreken. De vogelhandelaar zei dat deze be hoefte heeft aan een speciaal soort voer. Hij ried aan haver te geven. Dit helpt echter niet. Moet ik of telkens nieuwe stokken kopen, of het beest de nek omdraaien? Antwoord: Deze hebbelijkheid komt veel bij papegaaien en parkie- teb voor. Het beste is regelmatig verse wilgentakjes te geven. Dan blijft het dier wel van de zitstokken af. (Van onze kerkredactie) DRIEBERGEN Het Oeku- menisch Aktiecentrum (OAC) vindt het de hoogste tijd, dat de financiële verhouding tussen overheid en kerken in publieke .discussie komt. Voor haastige be slissingen ontbreekt elke grond. Het OAC vindt het veel belang rijker. dat zoveel mogelijk men sen in een zo breed mogelijke bezinning meedenken. De discussie heeft zich nu al meer dan twintig jaar afgespeeld binnen een zeer kleine kring van ingewij- I den. Na de publikatie van het rap- port-Van Walsum en de nota- Witte- veen dit voorjaar heeft de pers enig j commentaar gegeven, doch voor een publieke discussie ontbreekt tot dus- verre elke basis, aldus het OAC. Rapport er. nota zijn door de Staatsdrukkerij gepubliceerd, doch deze publikatie is uitverkocht en wordt niet herdrukt. Bovendien zou voor het op gang brengen van een openbare discussie een algemeen toe gankelijke wijze van publikatie in brochure- of boekvorm geboden zijn. In deze openbare discussie is zowel de positie van de kerken als de structuur van de Nederlandse samen leving en de taak van de overheid in het geding. Daarom zal de menings vorming ook niet beperkt kunnen blijven binnen de kring der kerken, doch daaraan zal een ieder moeten deelnemen. Het OAC is van plan binnen afzien bare tijd een beraad te organiseren en stelt zich tevens voor door publi- katies en documentatie de discussie te ondersteunen. Ook wil het bij voortduring deze zaak op plaatselijk en regionaal niveau aan de orde stel len. Tweeslachtig In een brief, die het OAC aan ker kelijke en overheidsinstanties heeft gestuurd, zegt het, dat het rapport- Van Walsum een tweeslachtig karak ter heeft, omdat het niet kiest tussen de twee alternatieven (voortzetting van de regeling van 1815 of een nieu we basis). De nota-Witteveen houdt geen rekening met de vooral sinds de tweede wereldoorlog gegroeide ver houding tussen overheid en samenle ving en is in zijn argumentatie ui terst aanvechtbaar. Met nadruk spreekt het Oecume- nisch Aktiecentrum zich uit voor de gezamenlijke verplichting van de ker ken tot publieke verantwoording van de kerkelijke financiën. Overheid en samenleving kunnen en mogen geen nieuwe financiële relatie met de ker ken aanvaarden, tenzij deze berust op een volledige openbaarheid en overzichtelijkheid van de financiële middelen, waarover de kerken be schikken. Voorts constateert het OAC, dat de kerken tot dusverre in gebreke zijn gebleven tot een gezamenlijk finan cieel beleid te komen. Indien de ker ken het uiterste doen wat in hun vermogen ligt om tot een bundeling van hun financieel beleid te komen, staan zij veel sterker in hun overleg met de overheid. rapporten, zoals het rapport over 3e vernieuwing van de zending, is de kloof duidelijk zichtbaar. Dialoog Prof. Berkhof wil vertegenwoordi gers van beide groepen bij elkaar hebben. Hoewel hij beseft dat hij zelf in de ogen van vele „horizontalisten" een „verticalist" is, zet hij twaalf punten op papier die een uit gangspunt zouden kunnen vormen voor een gesprek. Uit die punten blijkt hoe objectief hij deze te genstelling onder ogen wil zien. Deze tegenstelling breekt in iedere kerk door. De 24 verontruste her vormde predikanten kunnen we ver ticalisten noemen, de werkgroep Uppsala-Nederland die vooral de „wereldse" rapporten van de assem blee in daden omgezet wil zien, ver tegenwoordigt dan de horizontalisten. In de Rooms Katholieke Kerk staan de bezorgde mensen van Confrontatie tegenover de Septuagintgroep. In de Gereformeerde Kerken staan de mannen van „Waarheid en Een heid" tegenover de jongens van sv- noodkreet. Daarom vertalen we de twaalf punten van prof. Berkhof en geven we onder ieder punt een korte samenvatting van zijn artikel, omdat de Leidse hoogleraar een dergelijk gesprek kennelijk niet alleen op we reldniveau, maar ook in Nederland op gang wil brengen. Stellingen 1. Degenen die de idee van een revo lutionaire ontwikkeling centraal plaatsen in hun overtuiging en handelen stellen zich achter een es sentiële gedachte van het evange lie. Gods werk heeft volgens de Schrift een revolutionair karakter. Hij is de God van de Exodus en van de opstan ding van Jezus. Zij kerk hoort en begrijpt het zuchten van een mensheid in barensweeën. Daarom moet de christen die iets afweet van het nieuwe menszijn in Jezus Christus altijd iemand zijn die pro testeert tegen de bestaande wereld. 2. De verlossing via de revolutie is Invul-puzzel. Hor woorden invullen die verticaal de zelfde betekenis hebben. I. levenslucht, 2. hetzelfde. 3. voedsel. 4 plaats in Z.H.. 5. stap. 6. eenmaal. 7. springveer, S. rivier in Duitsland, 9. verstand, 10. haarvlechL OPLOSSING VORIGE PUZZEL. 1. donk, 2. oren, 3. Nede, 4. knel. Uitgeverij Meinema te Delft komt traditiegetrouw met een aantal aller aardigste jeugdboeken op de markt, waarvan sommige bestemd zijn voor de kleintjes, die nog maar net op de lagere sehool zitten en het dus nog van moeders voorleesuurtje moeten hebben en andere voor de stoere „jongeman", die van een span nend verhaal geniet. De prijzen va riëren van 0.80 tot 3.50. Om met de twee ingenaaide boek jes te beginnen: Kees zoekt katjes en O... die Katinka. beide van C. J. van Doornik-Lengkeek. Kees, die met zijn ouders buiten de stad is gaan wonen, gaat katjes zoeken in het bos. Als hij na een lange zwerf tocht door het bos verregend thuis komt met echte katjes hebben zijn ouders pret want zij bedoelden wil genkatjes. De katjes worden terugge bracht en later krijgt hij toch een "echt" katje. Een vlot verteld ver haaltje voor jongens en meisjes van 6 tot 8 jaar. Voor hen is ook het tweede boek je bestemd. Katinka wil graag een step met luchtbanden hebben gaat hem zelf kopen. Onderweg gaat ze met de bakkerskar mee. Als ze dan voor derde keer naar de winkel loopt verdwaalt ze en komt ten slotte op de wagen van de vod denman terecht. Hij wil haar naar het politiebureau brengen maar hal verwege springt ze van de kar en verbergt zich achter een kinderwa gen. Natuurlijk komt ze weer bij moeder terug. Ze hoeft geen step meer... De illustraties doen het heel goed. Beide boekjes kosten 0, Annelot Liesbeth Lems schreef twee boek jes over Annelot. Annelot en de op- blaasbal (48 blz, ƒ2) en Annelot en witje (64 blz., 2.25) zullen de kinde ren van 6 tot 8 jaar snel kunnen lezen. Veel korte zinnen en een groot lettertype. Annelot raakt op het strand haar grote bal kwijt. Sandra, die niet kan lopen, vindt de bal en zou hem ook graag willen houden. Toch stuurt ze hem terug naar Annelot. Zo worden beiden vriendinnnen. In het tweede boekje kan men verder lezen over deze vriendschap. In het tehuis waar Sandra verblijft wordt haar verjaardag gevierd. De vader van Annelot bouwt een vo lière voor haar. En een plezier dat ze van de vogeltjes hebben... Twee gezellige boekjes. Kijk mee bij Joost en Joekie, door Gerda van der Hout, heeft niet veel pit. Twee kinderen gaan uit logeren bij opa en oma in een tehuis. Ook gaan ze met moeder mee naar de stad. En later zijn ze weer bij oma en opa, die dan op de tiende etage wonen. Een nogal zoetelijk verhaal, waarbij alles op rolletjes loopt (80 blz., ƒ2.15). Het is bestemd voor kin deren van 6 tot 9 jaar. Voor wat oudere meisjes en jon gens (9 tot 12) schreef Johan Hid- ding Vlucht door het oerwoud. Het gaat over een gezin dat in de Kongo lese rimboe woont. De rebellen zijn op komst en dat geeft de nodige verwikkelingen. Telkens weten va der, moeder en kinderen te ontsnap pen. Een avontuurlijk boekje van 80 bladzijden. Het is bovendien met verve geschreven 2,15). Saskia's vlucht, geschreven door C. C. van den Berg-Akkerman, is een „levensecht" verhaal over Sas- kia die het moeilijk heeft op school. Het slechte rapport laat ze niet zien. Zelfs gaat ze spijbelen. Na een dag en een nacht zoek geweest tè zijn laat vader haar testen om na te gaan wat ze moet worden. Bij al deze problemen speelt oma e?n be middelende rol. Toch is Saskia blij. Een uitstekend boekje voor meisjes van 10 tot 13 jaar (88 blz., 2,30). Voor deze groep meisjes is ook het boekje van C. Th. Jongejan-de Groot. Met z'n drietjes, bestemd. Jos- je en Toos sluiten vriendschap met Liesbeth, die op school een buiten beentje is omdat ze geen bijbelverha len kent. De kinderen lachen haar uit. Ze ontmoeten ook Barbara op school, die op krukken loopt. Als Toos verhuist blijven er toch nog drie dikke vriendinnen over Van harte aanbevolen (96 blz., 2.50). Foor jongens Ook de jongens kunnen bij Mei nema aan hun trekken komen. Drie stevige boeken brengen we graag onder de aandacht: De brand in de blokhut, door H. Henszen Veenland, Bootsman en galeislaaf, door H. te Merwe en Spoken in Afrika, door S. M. van der Galiën. Pelsjager Bill Stokes is de hoofd persoon in het boekje van Henszen Veenland. Zoon van farmer Briton mag bij Bill gaan slapen en met hem gaan jagen. Jim en Eddy be dreigen de pelsjager en weten zelfs zijn hut in brand te steken en zijn paard mee te nemen. Jim bekent schuld en gaat mee helpen bij de herbouw van de blokhut. Zeer ge schikt voor jongens van 10 tot 13 jaar (144 blz., ƒ3.25). Spoken in Afrika speelt zich af in Kongo, waar zich allerlei griezelto nelen afspelen. Jager Verbiest en zijn zoon proberen te ontvluchten samen met Mangoengoe. Wat er ook gebeurt: de aanslag van de Kroko- dillenbond mislukt. (160 blz., ƒ3.50). De spanning in dit boekje is te snij den. Ten slotte het kostelijke boekje van Te Merwe, een auteur die elk jaar zijn bijdrage aan de jeugdboe ken levert. De boot van visser Sche le wordt in beslag genomen door de Spanjaarden. De bemanning moet dienst doen als galeislaven. Later weten bootsman Faasse en twee vrienden te ontsnappen. Na veel ontbering, zo waren ze als muildierdrijvers werkzaam, ko men ze In de haven van Barcelona, vanwaaruit ze mee kunnen varen naar Bordeaux. Een ander schip brengt hen naar Amsterdam. (144 blz.. 3.25). het werk van God zelf. maar de mens wordt ingeschakeld als een instrument van zijn vernieuwende I Geest. De Geest is een werkelijkheid en dat houdt in dat God zo werkt dat de mens geïnspireerd, door de Geest vervuld, wordt om onder en met Hem te werken. God alleen maakt alle dingen nieuw, maar de mens draagt in het hemels Jeruzalem de vruchten van zijn eigen werk binnen, de „heerlijkheid en de eer der volke ren". Daarom geloven we dat de mens in het algemeen, als Gods zoon en ver tegenwoordiger, en de Kerk van Je zus Christus als de eerste vrucht van Gods schepselen een essentiële rol spelen in de bereiding van het Ko ninkrijk van vrede en gerechtigheid. 3. Structuren spelen een essentiële rol in het menselijk leven en in het proces van de vermenselijking. De christelijke kerk heeft altijd de mens en zijn geestelijke behoeften in het middelpunt geplaatst, en dat was juist. Maar vaak vergat zij dat een ziel zonder lichaam een geest is. Zo wordt ook het persoonlijk leven ge dragen, gevormd en omschut door so ciale, economische, politieke gerech telijke en culturele structuren. Een strijd voor een waardiger menszijn moet daarom tegelijkertijd een strijd zijn voor structuren die beter voldoen. Men kan niet zeggen dat de kerk deze waarheid vergat, maar in de laatste drie eeuwen heeft zij toch het evangelie steeds meer verindividualiseerd en verinnerlijkt, waardoor we het besef verloren van het belang van de structuren. 4. Het huidige verlangen naar struc turele vernieuwing is een essentieel onderdeel van de christelijke hei ligmaking. Als we ons afvragen welk aspect van het christelijk geloof in het den ken van de horizontalisten centraal staat, moeten we antwoorden: de hei ligmaking. Deze leer komt nu op een wijdere en rijkere manier op ons af. Het gaat niet langer meer alleen om onze verhouding tot de naaste, maar ook om de sociale en structurele im plicaties. 5. Structurele vernieuwing vereist een zekere ideologie. Zolang we de heiligmaking alleen maar zien als een persoonlijke zaak hebben wij geen ideologie nodig. Maar waar de algemene structuren aan de orde komen, hebben we een uitgangspunt nodig om ons er op de juiste wijze op te kunnen bezinnen. In dat geval hebben we een ideolo gie nodig, een verzameling inzichten, doelen en regels om de noodzakelijke verandering ook inderdaad te kunnen verwezenlijken. Het christelijk geloof heeft nimmer iets ontwikkeld dat er uitziet als een ideologie van de ver andering. Daarom voelen zo velen zich op het ogenblik aangetrokken tot het marxisme. 6. Het mandaat voor de structurele vernieuwing kan niet uitgevoerd worden zonder hulp van andere as pecten van het christelijk geloof. De horizontalisten zullen maar een halfslachtig en krachteloos evangelie i prediken, als ze niet serieus de con- tekst gaan overwegen waarbinnen het zware werk van de structurele vernieuwing moet geschieden. Om die te kunnen volbrengen hebben we de bovenmenselijke kracht nodig van zelfverloochening en liefde. Zonder I die kracht worden we wanhopig door de overweldigende grootte van de nood, ons eigen falen en de te- teleurstellingen die de naasten, die we willen helpen, ons bereiden. Wij kun- i nen die taak alleen volta engen als we ons gedragen weten door Gods eeuwige liefde. 7 Zonder die achtergrond (Gods lief de) verzanden onze eisen tot struc turele vernieuwing in legalisme en fatalisme. De weerstand van de structuren is afschuwelijk groot. En meer nog, waar de mens zelf niet verandert, zullen nieuwe structuren bepaalde egoïstische karaktertrekken en ge woonten aan de kaak stellen, maar zijn niet-vernieuwde natuur zal altijd weer wegen vinden om ze te openba ren ten koste van zijn medemensen. Tussen de prediking van de wet aan onbekeerde mensen en tussen het bij de pakken neerzitten wijst het evan gelie ons een derde weg: voortgaan in het licht van Gods genade en be loften. 8. De belangrijkste taak van de christelijke kerk is de mensen te roepen tot de bron van Gods gena de en beloften. De kerken moeten voor alles de mensen in hun overmoed en neerslachtigheid zeggen dat de wet een aspect van Gods genade is. Karl Bart zei eens: De boodschap van het evangelie is niet dat slechte mensen goede mensen moeten worden, maar dat God goed is voor slechte mensen. 9. Structurele vernieuwing is niet slechts de taak van de christelijke kerk, maar dc verantwoordelijk heid van de mensheid. Deze stelling kan ik alleen maar met een zekere schaamte neerschrij ven. Hoe vaak voelden niet-christenen de problemen niet veel beter aan dan de christelijke kerken. Maar God is niet afhankelijk van zijn kerk Zijn Geest werkt in de gehele we reld. Maar tegelijkertijd is het waar dat aan de kerk de Geest geschonken is als de eersteling van de komende oogst. Daarom mogen we verwachten dat de christelijke kerk en de ver nieuwingsbewegingen elkaar steeds weer zullen vinden. Het verlangen naar werkelijke vernieuwing mag en kan geen kerkelijk monopolie zijn. j Hoe eerder het deel gaat uitmaken I van het algemene menselijke gewe- I ten hoe beter het is. 10. Met het oog op de strijd voor structurele vernieuwing en de mo gelijke frustraties die daarbij optre den. moet de kerk weer opnieuw aandacht gaan schenken aan haar primaire taak. De diakonale taken van de kerk kunnen door algemene organisaties worden overgenomen. Maar te allen tijde moet de kerk Gods liefde open baren. Zolang de mensheid naar ver nieuwing blijft streven, maar geen oog heeft voor de bron van vernieu wing in de liefde van God, in de gekruisigde en opgestane Jezus, kan de kerk haar gemak er niet van ne men. Om op de juiste weg te blijven hebben we Gods vernieuwende verge ving nodig die ons herschept naar het beeld van zijn Zoon. Een kerk die dat vergeet vergeet haar bijzondere opdracht voor de vernieuwing in de wereld. 11. In de strijd om ontwikkeling en structurele vernieuwing moet de kerk niet alleen inspireren, maar ook relativeren. De structuren hebben een grote in vloed op de mensen, maar de christe lijke kerk moet ook waarschuwen te gen een overschatting van de invloed van de structuren. Anders wordt ze zelf schuldig aan de neerslachtigheid en het fatalisme die opduiken als blijkt dat de vernieuwing zich niet zo gemakkelijk voltrekt. De kerk moet blijven waarschuwen dat een vernieuwde wereld er nimmer zal ko- Als speciale nieuwjaars- attentie kunnen alle houders van een 65+-kaart (ook van een 3-maandskaart) op de dinsdagen 13, 20 en 27 januari helemaal vrij reizen. De 65 4--kaart is dan uw spoorkaartje 2e klasse. voordelig uit met NS men zonder persoonlijke vernieu wing. 12. Het bewijs van de authentici teit van de kerk is, dat zij gewan trouwd zal worden door de dogma tici van de gevestigde orde en die van de revolutie. Een dienstknecht is niet meer dan' zijn meester. Jezus diende en redde j' de mens door de weg te gaan van de stervende graankorrel en door te wei geren zich bij de ideologieën aan te sluiten of de methoden over te ne men van de bewegingen om hem heen. Hij was geen conformist zoals de Herodianen en evenmin een revolu tionair als de Zeloten, noch een le galist zoals de Farizieeën. Christenen onderscheiden zich van andere men sen, doordat ze leren dat alleen Jezus redt. Ze kiezen een eenzame weg. Als ze werkelijk geloven dat dit de weg van het ware leven is voor henzelf en voor alle mensen, moeten zij ook de prijs willen betalen. De geschiedenis van het christelijk conformisme aan wereldse gedragspatronen heeft al te lang geduurd. (Van onze kerkredactie) MOSKOU In het westen zijn er steeds mensen die de Wereldraad van Kerken verwijten, dat zij harder te gen Amerika en tegen het westen aanschopt dan tegen Moskou. Maar onlangs is er in Rusland een artikel verschenen, waarin de Wereldraad op felle toon beschuldigd wordt van „westerse imperialistische activiteit" en een anti-marxistische houding. Het artikel, geschreven door N. Grodienko, verscheen in „Politieke Zelfopvoeding", een tijdschrift met een oplaag van meer dan een mil joen. Grodienko toont, dat hij tot in de details zeer goed op de hoogte is van Een jaarkaart voor 1970 is ook al in december geldig. Dus 13 maanden reisvoordeel! Profiteer ervan! Prijs f 50.- p.p. - echtpaar 175.-, Vraag ernaar op het station! voordelig uit met NS DEN HAAG Na een korte hevige ziekte is in het gemeenteziekenhuis aan de Zuidwal in de leeftijd van 41 jaar overleden de heer H. Aardoom. directeur van de technische school van het christelijk doofstommeninsti- tuut Effatha le Voorburg. De heer Aardoom die te 's-Graven- hage werd geboren was eerst werkzaam bij de technische dienst van de PTT. In 1957 werd hij leraar aan de technische school van Effatha. In 1958 werd hij benoemd tot ad junct-directeur. In deze kwaliteit heeft de overledene zich voor Ef fatha grote verdienste verworven. Hij heeft een belangrijke bijdrage-ge leverd aan de bouwplannen die op I het gehele instituut betrekking had den en ook aan allerlei uitbreidings plannen aandacht gegeven. Zijn heengaan is voor Effatha een groot verlies. De begrafenis zal plaatsvinden woensdag om half vier op Nieuw Eijkenduynen te Den I Haag. Aan de begrafenis gaat om half drie in de aula van Effatha te Voorburg een rouwdienst vooraf. BILTHOVEN De heer D. Schaap te Ochten is benoemd tot landelijk jeugdwerkleider van de bond van hervormde knapen verenigingen op gereformeerde grondslag. Hij zal woensdag 10 december door de voorzitter van de knapenbond, ds. C. A. Korevaar, in zijn werk worden ingeleid tijdens een dienst in de Oude Kerk te Huizen, die kwart voor acht begint het werk van de Wereldraad. Hij neemt met name de uitspraken van, de Wereldraad inzake de Koreaanse oorlog, de Hongaarse opstand in 1956 en de invasie in Tsjechoslowakije in 1968 onder vuur. Maar Grodienko's eigenlijke aanval is gericht op de Russische Orthodoxi Kerk, die zou hebben berust in de westerse anti-communistische hou ding van de Wereldraad. In 1961 trad deze kerk tot de Wereldraad toe, ge volgd door andere orthodoxe kerken uit Oosteuropese landen. Maar, schrijft Grodienko, dat heeft in het denken van de Wereldraad geen we zenlijke verandering gebracht. GENEVE De voedselvluchten op Biafra blijven doorgaan, maar het voedseltekort is groot en het langza me sterven door de hongerdood gaat verder. Per dag is minstens vijfhon derd ton voedsel nodig, maar daar van wordt slechts voor veertig pro cent voldaan. Eind vorige week is vanwege de interkerkelijke hulpactie Joint Church Aid de 45000e landing in Biafra uitgevoerd met een DC-6 van de Noorse maatschappij Braathen. Aan medicijnen werd toen 3,4 ton en aan meel 6.6 ton binnengevlogen. In de afgelopen jaren heeft Joint Church Aid in totaal vijftig miljoen kilo voedsel naar Biafra gebracht ter waarde van vijftien miljoen dollar. NED. HERV. KERK Beroepen te Stolwijk 'wijkgem,. twee): J. Bos te Lunteren: te Rotter dam-zuid: A. Vink te Katwijk a. Zee; te Beverwijk: J. Bezemer te Augusti- nusga: te 's Grevelduin-Capelle: B. J. Zaal te IJsselmuiden; te Wageningen: J. P. v. Roon te Katwijk a. zee. Aangenomen naar Gouda: A. v. Eij! te Bergschenhoek; naar Wierden: H. A. v. d. Pol te Leerbroek: de benoem, tot leraar godsd.ond. a.h. Nassau-Velu- we lyceum te Harderwijk: J. J. v. d. Krift te Veenendaal. GEREF. KERKEN Beroepen te Rijswijk (Z.H.) - ivac. L. J. Boeyinga): M. Grashoff te Slie- drecht. Bedankt voor Joure: J. Nierop te Nijkerk. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen te Smitfiville (Ont.-Can.):, M. Brandes te Hengelo (O.). Bedankt voor Hoogkerk: J. v. Dijk te Uithuizen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Wolfaartsdijk: H. Lig- tenberg te Genemuiden. Dvt nopr in Pnropa weer min. temp. gisteren neersla! Amsterdam zwbew, 1 1 Brussel mist 0 1 Frankfort geh.bew. -7 0 Genève onbew. -3 0 Innsbruck sneeuw -7 3 Kopenhager sneeuw -0 2 Locarno onbew. -3 0 Londen onbew. 1 1 Luxemburg geh.bew -8 0 Madrid onbew 3 0 Majorca l.bew. 0 0.8 Milnchen h.bew. -11 0 i Nice onbew. 3 0 Parijs motregen -2 0.4 geh bew. 7 a i Wenen h bew. -6 0 ZUrich onbew. -7 0

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2