Commentaar Conceptuitspraak synode: afblijven van ABC-wapens NOG GEEN NIEUWE GEZANGEN IN GEREF. KERKEN Vrijgemaakten overwegen afwijzing nieuwe berijming Nieuwe jeugdboeken Een woord voor vandaag - Leger des Heils niet in ICCC Puzzelhoek J\og geen beslissing „Eeuwenoude Petrus in Utrechtse Kerk BEROEPINGSWER Verdere toetsing niet nodig Kerken in Afrik bij GOS VRIJDAG 28 NOVEMBER 1969 In de afgelopen weken heb ik een paar maal gezegd, dat Gods zegen niet alleen in geestelijke zaken wordt uitgedrukt. Gods zegen is niet alleen bestemd voor de zondag, maar ook voor het alledaagse leven. Nu is het probleem van onze tijd, dat veel mensen eigenlijk met hun geloof geen raad weten. Nog niet zo lang geleden heeft een enquête uitgewezen, dat de, preek van de zondag geen antwoord geeft op de vragen van de week. En het gaat1 niet alleen om de preek, maar om het hele geloof. Ook dat is echter geen nieuw probleem. Ook in Maleachi's tijd werd dat zo ervaren. God zegt dat het volk "vermetel" over Hem spreekt. En als het volk Hem verbaasd vraagt, wat ze dan verkeerd zéggen, antwoordt God: "Gij zegt: nutteloos is het God te dienen: wat gewin geeft het dat wij Zijn geboden onderhouden en dat wij in de rouw gaan voor het aangezicht van de Here der heerscharen?" Wat heb je aan het geloof in het gewone dagelijkse leven? Op die vraag antwoorden duizenden met de Israëlieten: Niets. Nut teloos is het God te dienen. Nog echter klinkt de uitdaging na van wat we al eerder samen bespraken, het woord van God uit Maleachi 3:10 1 "beproeft Mij toch daarmede.... of Ik dan niet voor u de vensters van de hemel zal openen. Het is gemakkelijk om over het geloof te klagen, maar hebben wij het al eens echt met God geprobeerd? Hebben wij God de kans gegeven om Zich in ons leven te openbaren? Wc lezen vandaag: I Thessalonicenzen 2:13—20 Onbegrijpelijk £AE gereformeerde synode heeft gistermorgen onbegrijpelijk veel tijd gestoken in een uitvoerige dis cussie over de vraag, op welke wijze het besluit om toe te treden tot de Wereldraad van Kerken geformu leerd moest worden. Dat besluit werd reeds een maand geleden genomen. De commissie van pre-advies kreeg toen opdracht het precies onder woorden te brengen. De synode voert op dit punt een an der beleid dan bijvoorbeeld de her vormde. Met een gemak dat gerefor meerden ten enen male vreemd is zegt de hervormde praeses: „Ds. Land man zal wel voor de juiste formu lering zorgen." Gereformeerde sy nodeleden beslissen daarover zelf graag mee. Maar het werd sommige afgevaar digden gisteren toch wel te bar. Ze constateerden, dat ze drie uur nodig hadden gehad voor een uitspraak die alleen een plaats zal krijgen in de Acta. Want de synode moet niet verwach ten dat deze bewoordingen nog weer eens door kranten en tijdschriften gepubliceerd zullen worden. Die heb ben het besluit vorige maand reeds openbaar gemaakt, en daarbij vaak omstandig uitgelegd hoe het tot stand kwam. Op hun artikelen is in tal van kerkelijke bladen reeds uit voerig gereageerd. Onze vraag is: Voor wie trok de sy node gisteren zoveel tijd uit? Het enige juiste antwoord lijkt ons het volgende: voor de kerkhistoricus die later de kerkgeschiedenis van de Ge reformeerde Kerken zal doceren. Het lijkt ons een wat dure bijdrage aan die wetenschappelijke studie. (Van onze kerkredactie) NAIROBI Er is geen sprake van, dat het Leger des Heils in Afrika zelfs maar zou overwegen, om zich aan te sluiten bij de In ternationale Raad van Christe lijke Kerken (ICCC). ICCC-voorzitter dr. Carl Mclntire gaf in zijn blad de Christian Beacon van 9 oktober een juichend verslag van zijn reis naar Afrika. Alleen in Oost-Afrika hadden zich al weer acht nieuwe leden voor de ICCC aangt meld. Hij drukte in het blad een foto af van hemzelf samen met enige Afri kanen in Leger-des-Heils-uniform met als onderschrift „Dr. Mclntire met leiders van het Leger des Heils in Afrika, dat het lidmaatschap van de Oostafrikaanse christelijke allian tie en van de ICCC heeft aange vraagd." Wij namen dit bericht over met een vraagteken, omdat het Leger des Heils via zijn hoofdkwartier in Lon den ook lid is van de Wereldraad van Kerken. Thans bericht de territoriaal com mandant van het Leger des Heils in Oost-Afrika. kolonel Edward John in Nairobi, ons. dat er van geen enkel contact van zijn organisatie met de ICCC of haar Oostafrikaanse afdeling sprake ls. Hij acht het mogelijk, dat dr Mc Intire in a mraking is gekomen met de „Wokovoe Afrikaanse Kerk", oen kleine groep, die in haar uni forms en vlaggen het Leger des Heils imiteert. ..maar dit kan intelligente en ontwikkeld? mensen nooit over tuigen. tenzij zij het per sé willen geloven", aldus kolonel John. 2 3 4 6 7 9 Kruiswoord-puzzel zonder zwart HOR. I. hoofddeksel - steeds: 2. werelddeel - biersoort; 3. afval van vlas - eind - zuster: 4. vogel - streling - voegwoord (Fr); 5. na kroost - aanleg; 6 sieraad - stap; 7. bekend dier - niet gesloten: 8. herkauwer - een maal: 9. rijkstclefoon (afk) - op die plaats - steen. VERT. I. stengel van granen en grassen - hoop je drogend hooi; 2. nevenschikkend voeg woord - uitroep - koemestvocht; 3. hoek- halkon - voorlichting: 4. plaats in België' - meisjesnaam; 5. pers. voornaamw. - wijzer van een kompas - kindergroet; 6. familie lid - laagvlakte - een lastig werk: 7. wijze van doen - kleverige stof: 8. oude lengte maat - dorp in Gelder!. - een zekere; 9. kippenloop - geheel dc uwe talk. Lat.) - voegwoord - muzieknoot. OPLOSSING VORIGE PUZZEL I. bton. 2. rode. 3. Oder. 4. nerf. (Van onze kerkr.edactie) LUNTEREN Op de synode van de Gereformeerde Kerken hebben gisteravond 25 sprekers het woord gevoerd, maar de synode heeft zich nog niet uitgesproken over het vraagstuk van oorlog en vrede. Het was de tweede maal dat dit onderwerp in een avond vergadering aan de orde kwam. Vorige maand voerden reeds 22 spre kers het woord. Ditmaal had een commissie van preadvies gezorgd voor een uitvoerige uitspraak, die echter van twee kanten nogal fel werd aangevallen. Kern van dit voorstel was de uitspraak dat „de synode diep onder de indruk is van de verschrikking der vernietiging die gevonden wordt in het moderne oorlogsapparaat en daarom zich keert tegen het gebruik van de wapenen, die zoals het in het bijzonder van ABC-wapens geldt in een totale oorlog de menselij ke samenleving bedreigen met ver woesting en ondergang". In de tweede plaats werd „de oor log die men nu alom ter wereld aan het voorbereiden is" niet een ramp genoemd, maar zonde. Daarmee sloot de commissie zich vrij dicht aan bij dr. J. A. H. J. S. Bruins Slot, de hoofdredacteur van het dagblad Trouw, die vorige maand die woor den bijna zo letterlijk gebruikte. Amendement Nog eer de discussie begon kregen de synodeleden op hun tafels twee uitvoerige amendementen. die eigenlijk al bij voorbaat de twee po sities omschreven die de synodeleden later in het debat zouden innemen. Minder dan de commissie wilde ouderling G. van Galen uitspreken. Hij werd gesteund door de predikan ten P. van Til, dr. H. B. Weijland, ds. A. RL van der Zanden en ouderling T. Biesma. Meer dan de synode wilde ds. D. N. Wouters uitspreken, die steun kreeg van de predikanten H. Schut. P. Heinen, drs. J. D. B. van der Meulen, dr. F. L. Bos en G. van Halsema. Het amendement-Van Galen wilde beginnen met te zeggen dat de sy node diep onder de indruk was van de vernietigingskracht van de mo derne bewapening en van de bedrei ging, die het ontwikkelen en het be zit ervan vormt voor de gehele we reld en de mensheid. Geen woord dus over een zich keren tegen die wapens. log zou kunnen bevorderen, met na me het in voorraad hebben en produ ceren van. het zich oefenen en drei gen met bovengenoemde moderne vernietigingswapens". Midden wet Hoewel hij eerst niet het woord had willen voeren, sprak dr. Bruins Slot toch na de koffiepauze en hij vatte waarschijnlijk het best de geschapen situatie samen. Volgens hem betreedt het amendement-Wouters het gebied van de concrete politiek. Het amende ment-Van Galen probeert echter zover mogelijk van de politiek verwijderd te blijven. Evenals hij dat de vorige keer had gedaan, verzocht hij zo duidelijk mo gelijk de oorlog te willen veroordelen als zonde. Hij waarschuwde de sy node echter niet op het terrein van de concrete politiek te begeven. Hij wilde wat hij noemde een „voorpoli tiek pastorale uitspraak". Daarom kon hij zich in grote lijnen met het rapport van de commissie wel vereni gen. Mevrouw dr. F. T. Diemer-Linde- boom en dr. C. Gilhuis hadden het gevoel dat het rapport op een geheel ander punt faalde. Mevrouw Diemer wilde een uitspraak waarin het bij bels geloof meer zou kunnen door klinken. Dr. Gilhuis legde er de na druk op dat er een bijbels getuigenis moest zitten in de uitspraak. Dat juist miste hij. Heel even kreeg de rapporteur van de commissie, dr. O. C. Broek Roe- lofs nog het woord. Hij beant woordde de sprekers niet, maar gaf een korte nabeschouwing. Naar zijn mening kan veel van de beide amen dementen worden overgenomen, maar met dr. Bruins Slot was hij van oordeel dat het amendement- Van Galen te vrijblijvend spreekt en het amendent-Wouters te veel zegt. Naar zijn mening was de kernuit spraak over het keren van het ge bruik van .ABC-wapens niet goed begrepen door velen. Het gaat daar bij niet om een volledig afwijzen van die wapens, en evenmin om een ver oordeling ervan, maar de commissie wilde alleen tegen de regering zeg gen: handen eraf. Zij zal zich nu eerst weer op andere voorstellen die tijdens deze avondvergadering wer den geuit, moeten bezinnen. De synode trok oorspronkelijk twee uur uit voor dit debat. Omdat lang niet ieder om negen uur aan het woord was geweest, duurde de avond bijeenkomst een uur langer dan ge woon. 's Morgens echter had de synode eveneens drie uur nodig om de over wegingen en het besluit te formule ren van haar wil om toe te treden tot de Wereldraad van kerken. Dat besluit was in principe al de vorige maand genomen, maar moest nog on der woorden worden gebracht. Weigeren Het amendement van ds. Wouters wilde de synode laten zeggen, dat zij diep onder de indruk is van de ver schrikkelijke vernietigingsmogelijkhe den die de moderne strijdmiddelen bezitten, namelijk het verwoesten van bevolkingscentra en het onleef baar maken van gehele gebieden. Daarna moest de synode uitspre ken dat elke oorlogvoering die van deze strijdmiddelen gebruik maakt, zonde is tegen God. En als van over heidswege medewerking wordt ver leend aan een dergelijke oorlogvoe ring, dan moeten de leden van Chris tus' gemeente Gode meer gehoor zaam zijn dan mensen en medewer king weigeren. Dit amendement wilde zelfs nog verder gaan en uitspreken dat de synode „medewerking aan zulk een oorlog naar evangelische maatstaf' af moet wijzen en dat bete kent: „het zich onthouden van alles wat het uitbreken van zulk een oor- Bij de uitgeverij G. F. Callenbach te N'ij kerk kwam weer een aantal jeugdboekjes van de pers, die met de feestdagen in het verschiet onge twijfeld hun weg naar het leesgrage schoolkind zullen vinden, terwijl sommige boekjes zich uitstekend le nen om uit voor te lezen. De kleinsten die nog maar net kunnen lezen (6 tot 8 jaar) zullen genieten van Susanneke, door C. J. van Doornik-Lengkeek. Het doch tertje van de koster gaat de kerk versieren op de middag voor het Kerstfeest, Maar de kerkgangers stellen dat helemaal niet op priis Dat schokt Susannekes kinderziel. Maar gelukkig is oma er om haar prnb'eempje op te lossen 0.95). Meisjes en tongens van 7 tot 9 iaar hebben de keus uit drie boek- ies: Kora, waar her. je1 door Chrfs- tiaan B. van Veer. De tovenaar, door W. G. van de Hulst jr. en Hans en zijn poesje, door Rennv van Roven. Kora. waar ben je is het derde deel van een serie van vier. Kora en haar vriendje Moengo, die nog niel op school gaan omdat ze niet kun nen zwemmen, gaan kijken bij de „witte mannen" die aan het bomen rooien zijn. Kora krijgt een popje maar dat maakt Moengo jaloers. Ko ra rolt van een boomstam ir hel water en raakt haar popje kwijt. Moengo vindt het en zij mag het popje van haar moeder houden. Dan leren ze zwemmen en mogen ze naar school ff 1.60). Ook De tovenaar is een gezellig verhaaltie. Kinderen laten zich nos zo heerliik „betoveren" zoals Mar ian die al dromend op de rug van een eekhoorn zit. In de klas was er °"n eekhoorn geweest die de pinda's od kwam eten A's de meester bin- noiVimf schiet het d'ertie weg. In die droom komt ze zelf ook ir de vensterbar1' op school terecht Te schrikt wekker en ziet de pin da's nn» od hef nachtkastJp staan Al plaatieskiikend kunnen .-ip kinrle- -e" i->e* verhaal volgen ff 1 95). Hansie en zijn noesie ziin dikk» vrienden. Het poesje loopt weg maar het duurt niet lang of hij heeft een ander poesie van de schoolmuur ge haald. Als er vier kleine poesjes zijn is het groot feest, want moeder is ook weer beter 1.90). Krojoto's wonderbare reis, door K. Norel, is een boekje voor meisjes en jongens van 8 tot 10 jaar. De vriendjes Krojoto en Agani wonen bij een Papoea-stam. Krojoto krijgt een ongeluk met zijn hand waar door hij naar het ziekenhuis moet. Daar leert hij lezen en schrijven en andere levensgewoonten. Hij plukt de vruchten van het zendingswerk, zou je kunnen zeggen. Van harte aanbevolen ff 1.70). Voorts drie boekje* voor jongens van 12 jaar en ouder. Een boeiend '•erhaal schreef Nanne J. Bosma: Geus tegen wil en dank. Floor (14) woont in Mechelen en ziet zijn ouders, broeders en zusjes doodschie ten. Een visser en zijn wouw ontfer men zich over hem. maar de geuzen vpoorden ook deze mensen. Floor verstopt zich in het schip van de visser en zodoende komt hij bij de geuzen terecht en strijdt met hen mee. Schipper Laurens de Blok is als een vader voor hem. Ook hij Merft is de strijd, 't Harde leven in de geuzentijd wordt knap beschre ven (ƒ3.65. 124 blz.) De roekeloze tocht, door Sipke van der Land. speelt zich af in Ca nada. Door de droogte is er gebrek •lan voedsel. Tim en Jim gaan zwerven en trekken langs boerde rijen. Ze helpen de boeren en de houthakkers. Als pelsjagers verdie nen ze een stevig zakcentje maar in het voorjaar is er geen werk meer gaan ze huiswaarts. Tim is blij dat hij zijn moeder weer ziet. al heeft hii dan toch ook op eigen be nen leren staan. Met het geld kan zijn vader een nieuw bedriifje op bouwen. Een voortreffelijk boek. al is de priis (f6.50) wel erg hoog voor slechts 116 bladzijden. Ten sTotte sclyeef Cor Bruvn Aan het einde van de wereld. Jongens die op avontuur uit zijn en van de zee houden zullen met genoegen dit h^ek f181 blz.) lezen. Vissers in de Noordelijke T.Tszee trotseren de ele menten maar aan de wal zitten ve len in angstige spanning, (ƒ9.25). (Van onze kerkredactie) LUNTEREN De oecumeni sche mammoetbundel van ge zangen heeft zich niet voetstoots een plaats veroverd in de gere formeerde eredienst. Hooguit vier synodeleden waren bereid de bundel direct vrjj te geven om hem te gaan beproeven. De overgrote meerderheid wilde alle voorstellen om amendementen voor verdere bezinning terug zenden naar de commissie van preadvies. De Hervormde Kerk zal dus ook nog even moeten wachten totdat ze een nieuw gezang kan aanheffen. De ze kerk heeft de nieuwe bundel al goedgekeurd, maar heeft besloten te wachten tot de gereformeerden een besluit genomen hebben. Als die de bundel verwerpen, gaan de hervormden toch verder. Aanvaar den de gereformeerden de bundel, dan zijn er nog wijzigingen mogelijk. In beperkte mate kunnen nog gere formeerde „lievelingsgezangen" een plaats krijgen. Schok De voorstanders van de bundel en de deputaten die zich over dit onder werp beraden hebben, kregen aan het begin van de vergadering de schok van hun leven. In plaats van het voorgestelde be sluit om de bundel in de ered rnst te gaan beproeven was de commissie voor preadvies gistermorgen ineens tot de conclusie gekomen dat de bun del niet in die zin aanvaard kon wor den. Naar de rapporteur, ouderling J. Barkmeijer, meedeelde waren er kerk- ordelijke bezwaren. Eerst moeten 6e mindere vergaderingen zich nog uitspreken. De deputaten lieten blijken dat ze allerminst gelukkig waren met dat voorstel en de theologische adviseur van de commissie, die van niets wist. vertelde dat hij verbijsterd was. „Ik hou me aan het oorspronkelijke be sluit", zei prof. dr. H. M. Kuitert. I moet uitmaken wat er nu moet ge beuren. Dit besluit brengt de Hervormde Kerk in vrij grote moeilijkheden. De ze kerk wil de bundel graag zo spoe dig mogelijk invoeren. Hervormden vragen zich af wat er nu gaat gebeu ren. Als de gereformeerden inderdaad de weg opgaan van eerst nog weer eens het werk van de deputaten door een speciale commissie te laten con troleren wat werd voorgesteld en als daarna eerst de mindere verga deringen zich moeten uitspreken, kan het nog twee (zo niet vier) jaar duren eer de bundel eindelijk kan worden aanvaard om beproefd te worden. Het is de vraag of de her vormden zo lang willen wachten. De Pieterskerk is een van de vele oude Utrechtse kerken, die worden gerestaureerd. Tijdens de werkzaamheden is een veertien- de-eeuwse sarcofaag gevonden. Het graf heeft aan de binnenzij de schilderingen, zoals dat van Petrus. Het hoofd is weggesleten. Daarnaast knielt een kanunnik, waarschijnlijk de eerste gebrui ker van het graf. Op de foto wijst restaurateur J. Jacobs naar de schildering. Dat de Pieterskerk zijn naam aan de apostel Petrus heeft ont leend spreekt wel uit deze vondst. Tijdens de avondzitting deelde dr. O. C. Broek Roelofs namens de com missie van preadvies mee een gesprek te hebben gehad met de sa menstellers van de bundel. De com missie bleef bij haar besluit om de bundel nog niet vrij te geven. Wel kregen de synodeleden het verzoek om vooor medio december schriftelijk hun bezwaren en wensen kenbaar te maken, opdat de synode in januari weer op dit onderwerp kan terugko men. NED. HERV. KERK Beroepen te Naaldwijk (buitenge wijkgem. in wording vac. S. G. Goverts toez.): B. v. d. Lelie Hansweert: te Ede (vac. J. v. d. He vel): J. H. Vlijm te Krimpen a IJssel. Bedankt voor Nijmegen: d:r:. J. d. Berg. pred. voor bijz. werkzaam! jeugdpredikant te Utrecht. GEREF. KERKEN Bedankt voor Broek op Langedj D. C. Fir et te Eefde-Gorssel. Het weer in Europa neeg weer min. temp. gisteren Amsterdam regenbul 5 Brussel geh. bew. 2 Frankfort sneeuw -0 Innsbruck nr. bew. -7 Kopenhagen onbew. 0 Londen onbew. 4 Luxemburg regen 4 Madrid onbew. -4 Majorca onbew. -0 MUnchen sneeuw Nice onbew. 3 Parijs regen 5 Rome onbew. -0 Wenen sneeuw 0 Kritiek Het ontbrak niet aan kritiek op de bundel. Er bleken nogal wat geliefde kerkliederen in de prullenmand terecht te zijn gekomen. Dr. H. B. Weijland uit Arnhem beschuldigde de samen stellers er zelfs van zich te heb ben laten leiden door hun eigen smaak in plaats van door de vraag wat de gemeente graag zingt. De Friese predikant J. D. B. van der Meulen wilde beslist de rubriek „Vaderland" uit de bundel geschrapt zien. „Het wordt tijd dat we een streep halen door de mythe van va derland". zei hij, „we moeten besef fen dat de kerk zich uitstrekt over grenzen heen." Heel wat synodeleden klaagden ero ver dat te veel gezangen uit de gere formeerde bundel van de 119 gezan gen vervallen waren. En ouderling N. J. de Koning uit Apeldoorn klaagde, dat minstens 200 van de 450 opgenomen liederen onzingbaar zijn. Amendementen De synode bestond uit zoveel hoof den. zoveel zinnen met amendemen ten. Ds. L. L. van Vliet wilde een veel kleinere bundel, anderen wilden veel meer liederen erin. Het debat leverde eigenlijk geen lijn op waar langs verder gehandeld kon worden j Toen bleek dat slechts een heel klei ne minderheid direct de nieuwe bua- del wilde invoeren, werd besloten de I heel zaak terug te sturen naar de commissie, die op vrij korte termijn (Van een onzer medewerkers) HOOGEVEEN Moeten we verder gaan met het onderzoek van de nieuwe psalmberijming? Of moeten we haar nu al af wijzen? Dit was het dilemma, waarvoor ou de generale synode van de Gerefor meerde Kerken (vrijgemaakt) staat. Het studiedeputaatschap, dat door de vorige synode was benoemd, is tot Psalm 111 gekomen en wil het werk afmaken, zodat de kerken een gede tailleerd rapport krijgen en de vol gende synode een beslissing kan ne men. Maar de commissie van rapport wil in meerderheid de nieuwe berij ming nu al afwijzen. De redenering van de commissie (rapporteur ds. J. van Raalte) is: de interkerkelijke stichting, van wie deze psalmberijming uitgaat, wil niet dat er een selectie wordt toegepast. De hele berijming moet aanvaard of af gewezen worden. Deputaten hebben echter al verschillende psalmen ont dekt, die onaanvaardbaar zijn. Dus moeten we de hele bundel afwijzen. De commissie vindt voorts het in terkerkelijk karakter van de berij ming een bezwaar. Het is niet een zoeken van het isolement, wanneer wij duidelijk laten zien. dat wij ook in het aanvaarden van een psalmbe rijming niet interkerkelijk willen zijn, maar gereformeerd en schriftuur lijk willen blijven. Dat is veeleer een getuigenis, aldus de commissie. Jan Wit Verschillende kerkeraden hadden de synode geattendeerd op de beruchte televisie-uitzending met ds. Jan Wit, een van de medewerkers van de be rijming. De commissie was het met de verontwaardiging eens en citeerde de Bijbel, dat een goede boom geen kwade vruchten kan voortbrengen en een kwade boom geen goede vruch ten. Uit dezelfde mond kan geen ze gening en vervloeking tegelijk komen. Alleen ds. D. Nieuwenhuis had als lid van de commissie een minder heidsrapport ingediend, waarin hij ervoor pleitte, dat het werk, dat de putaten Jarenlang hebben verricht, wordt voortgezet. Dr. J. Douma, een van de deputaten, had ernstige kritiek op het voorstel van de meerderheid der commissie. Wat ds. Van Raalte wil, is een ver loochening van het besluit van de synode van Amersfoort-West. In de 25 psalmen, die toen al waren getoetst, waren ook al enkele onaanvaardbare psalmen en de synode wist toen ook al, dat het om een interkerkelijke be rijming ging. Ook was men vroeger al bezig geweest met het toetsen van de berijming van ds. Hasper, die ook niet vrijgemaakt is. Het optreden van ds. Wit was in derdaad schandelijk, maar men weet niet of de dichters van de oude be rijming zich allen ethisch goed heb ben gedragen. Wordt het werk dat we nu doen, waardeloos als we later iets doen, wat niet goed is? Is een bundel niet verantwoord, omdat een van de dichters zich ernstig misdra gen heeft? Ook prof. H. J. Schilder, een andere deputaat, stelde de synode voor met de toetsing verder te gaan. Maar de meeste synodeleden die het woord voerden, voelden er niet voor. Ouderling W. C. van Dijk zei. dat de oude berijming inderdaad ook veel kwaads bevat, maar die heeft men nu eenmaal. Men moet nu niet iets nieuws kiezen, dat ook weer veel kwa'ad bevat. Ds. S. S. Cnossen zei, dat hij op de vorige synode al tegen een toet sen van de interkerkelijke berijming was gefeest, omdat hij vond dat dat het eigen werken aan een nieuwe berijming ophield. Alternatief De commissiemeerderheid heeft als alternatief voorgesteld de sa menstelling van een eigen berijming, beslaande uit het goede van de oude berijming en een deel van de be rijming van ds. G. A. Hoekstra te Schildwolde, Maar ds. Hoekstra gaat niet ver der met zijn arbeid, omdat hij als deputaat de interkerkelijke berijming moet toetsen. Zo wordt de zaak op- gehouden, zei ds Cnossen. Bovendien was ds. Cnossen er niet zeker van, of de interkerkelijke berijming het in de andere kerken wel goed zal doen. De berijming van ds. Hoekstra daarentegen kaj wel blijvend zijn. Ds. C. J. Breen antwoordde na mens de commissie op de opmerka gen. Inzake ds. Wit wilde de cod missie haar voorstel wel veranda ren. Zij stelde nu voor te oordelen dat niet de levenshouding en levensovertuiging of de incident» uitlating van een der dichters, maa de materiële inhoud van de beid ming voor de beoordeling bepalen] is. Daarmee is het hart van M kwestie geraakt. De opvattingen van ds. Wit zij] bij hem zo geïntegreerd, dat hij dj verbondstaal niet meer spreekt. Da blijkt bijvoorbeeld uit Psalm li? Men kon niet aannemen, dat d psalmen, die nu nog getoetst mot ten worden, zo goed zijn, dat ht slechte dat in de 111 getoetste ge constateerd is, verslonden wordt. W weten nu genoeg, aldus ds. Breen Hij vond het op zichzelf nog hele maal niet zo erg. om in een isole ment te komen. De vrijgemaakl kinderen, die interkerkelijke scho len bezoeken, leren daar wel met versjes, die ze niet in de kerk zin gen. Vandaag werd de discussie voort gezet. GRAND RAPTDS De Presbyteri aanse Kerk van Malawi en c Presbyteriaanse Kerk van Rhodesi zijn definitief lid geworden van c< Gereformeerde Oecumenische Syno de Zij waren op de assemblee vai Lunfpren. verleden jaar. al voorion toerelaten in afwachting van hun de finRlevp aanvraag. Beide kerken zijn door het zen dineswerit van de Nederduitse Gere formeerde Kerk in Zuid-Afrik nntstoan d'e van Malawi sinds 188 en die van Rhodesië sinds 1965 Zi tel'en respectievelijk 88.000 en 5.8(1 leden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2