BERICHTGEVING ZONDER
BEELDEN EEN LEEMTE
pi
ram
jur?g
sefwlum
r
faast drukke informatie over school-
entenactiviteiten was er ook een
'an Roelof Kiers waarin de
Libië uit de doeken werd ge-
als een brok markant jeugdwerk en
jische bewustwording. Over de excla
ve, dat Libië zich nu zou inzetten
de bevrijding van het bezette ge
en de „gehele Palestijnse zaak"
commentaarloos heengestapt,
wilgende week zal de VPRO een groot
liew met drs. F. Weinreb uitzenden,
worproefje van het gesprek, dat
nelijk zal handelen over de onl-
in zijn memoires, was gister-
te horen.
jletIronisch beveiligd
VANAVOND TE ZIEN
VANAVOND TE HOREN
PHILIPS
Schaep met vijf pooten
pleegt liefdadigheid
CAROLINA YES
Lappie Loep in kokosnoten
Kareltje Knetter en de Bos-bubbel
FERDNAND
VRIJDAG 21 'NOVEMBER 1969
Goed en slecht
IPRO'S lange praatavond vond eenons
heel welkome, afwisseling in de lied-
ion' van Gerard Cox, die vlot van sta-
tl liep en pregnante hoogtepunten om-
jfje. Rob Touber had de regie terecht
ber gehouden en enkele decors tcaren
trassend goed getroffen: Cox' kleine
rtellingen, geschreven door hemzelf en
deren, vergen geen drukke opsmuk.
Cox is wel een artietst die een eigen
show waard is.
Aan Zendtijd, dat erop gericht blijft de
rdige dames uit liijp met haar naïeve
atemming voor schut te zetten, was
tn aardigheid te beleven. Het was alles
ikwerk van de smakeloze soort. De
iiexamenfilm ging ons blijkbaar bo
de pet: wij vonden liet moderne gooi-
smijtwerk onappctijtelijker dan het
usieke en, zo vroeg op de avond als
nderen nog kijken, het overgenomen
.5( ukje „schok" afschuwelijk. Verder za
ts uiij er niets in.
e VPRO-televisieavonden ge-
feite te veel informatie om een
ltd totaalprogramma te realiseren. Er
zeker een massa interessants in
KW, maar het is een vermoeiende zaak
zich in enkele uren werkelijk te ver- I
pen in zoveel aangedragen stof. Doet
j de belangstellende kijker daar wer-
dijk een dienst mee? 't Is ook jammer 1
er zulke tegenstellingen in goede en
hte kwaliteiten zijn.
Ditmaal werd het programma nog ge- 1
ipleleerd met een tweede beeldverslag I
i Roelof Kiers, en wel over seksuele
oorliehting op de Zweedse scholen, af-
irond met een gesprek over wal er op
terrein in Nederland gebeurt. Nog niet
10 lang gefeden werden wij daarover op
t beeldbuis echter al veel ruimer geïn-
ormeerd.
Arme Taetslce Hellinga, de presentatie
tog steeds niet machtig, liet de „grappige I
uilsmijter" de mist ingaan.
Israëlische grenzen
i#O
TEL AVIV Israëlische geleerden
bben elektronische apparaten ont-
orpen, waardoor grensoverschrij-
ngen worden gesignaleerd, aldus
eldt het in Tel Aviv verschijnende
ondblad „Maariv".
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Zelden heb
ben we zo sterk gevoeld welk een
oppermachtige plaats de tele
visie in de berichtgeving heeft
ingenomen als nu we ineens niet
op de maan konden kijken.
Honderden miljoenen mensen
over vrijwel heel de wereld
hebben zich diep teleurgesteld,
ja zelfs „genomen" gevoeld, en
dat alles werd veroorzaakt door
het defect-raken van één kost
bare camera. De tv is niet meer
weg te denken uit de communi
catie, het beeld schijnt alles te
zijn.
Ongetwijfeld is het een pijnlijke
leemte geweest, niet alleen voor de
talloze kijkers, ook voor de omroepor
ganisaties en tv-stations, die zich lan
ge voorbereidingen en flinke kosten
hadden getroost voor zegevierende
beeldberichtgeving.
Br viel van alles in duigen omdat
één camera het liet afweten. Dat wil
wat zeggen. Ten eerste, dat de hele
beeldinformatie afhing van één ap
paraat en ten tweede, dat het le
vende beeld meer voor zichzelf
spreekt dan men zou hebben veron
dersteld.
Natuurlijk hebben kranten en ra
dio hun eigen speciale en zeker even
onmisbare taak in de berichtgeving:
de radio blinkt uit door het direct
weergeven van de spanning middels
gesproken woord dat practisoh over
de hele wereld kan klinken, de krant
bezit de macht van de bestendigheid
tegenover het vluchtige van het
etherwoord. De maanreis lezen kan
ieder doen op zijn eigen tijd, de
maanreis beluisteren moet stante pe-
de gebeuren of 't is alweer voorbij.
tiefilms cn tv-demonstraties van oefe
ningen en apparaturen kregen wij
wel enig idee van de activiteiten der j
maanbezoekers, maar het directe tv-
bceld is en blijft bepalend voor het
mec-beleven van dit stuk .historie.
De mens van onze tijd is gewei-
dig verwend. Het is hem een ge
woonte geworden, te kunnen zien
wat er aan wereldnieuws is. Is er
ergens iets gebeurd en komt het tv
journaal met alleen een foto, dan
wordt onmiddellijk geklaagd: wat
hebben we daaraan?
De televisie is het, die ons met de
neus op het wereldgebeuren drukt.
Er kan gesproken, geschreven, gedis
cussieerd worden over Biafra of hon
gerend India, maar laat een filmpje
zien van drie minuten, laat stervende
kinderen en verhongerde mensen
zien.... en men is tot in het diepst
van de ziel geschokt en bereid tot
alle hulp.
Wat een macht! Maar wat een bit
ter- zware verantwoordelijkheid ook!
Zulk een beïnvloeding van de pu
blieke opinie kan schitterend, maar
ook fnuikend zijn.
Niet
wi
Bepalend
Zeker zullen er foto's zyn, die als
nog het ontdekte maanlandschap
kunnen tonen. Dank zy anima-
sP
rtfihiT
slijter/wijnhandel)
Want in feite kijken niet wij, aan
onze beeldbuis gezeten, in de wereld
rond, maar de cameraman en zijn
regisseur. Het cameraoog is beperkt.
Het kan zich richten op wat één man
wil. En wie zal dat, van veraf, tegen
spreken? Wie zal dat controleren?
Film in onze gTote steden een paar
vervuilde grachten en een stel krot
woningen en zeg: „Zo ziet de wel
vaartsstaat Nederland er uit!" En
wie in .het verre buitenland weet het
dan beter?
Film ook louter mooie dingen en
goede zaken, Iaat tevreden mensen
aan het woord en sla alle bestaande
ellende en ontevredenheid over... en
daar is in feite hetzelfde verwrongen
beeld voor de niet-weter.
De kreet: „Maar ik heb het zelf
gezien op de televisie!" is uitermate
betrekkelijk ten opzichte van de
waarheid. Kan dat althans zijn, wan
neer de grote verantwoordelijkheid
voor het beïnvloeden van de pu
blieke opinie uit het oog wordt verlo
ren in het verlangen, heel stralende
of heel verontrustende beelden te la
ten zien.
Toch
Wat dit laatste betreft, hebben wij
bij de maanvlucht van de Apollo-12
via het beeldscherm nog een goed
lesje gehad. In afwachting van de
landing werd ons verteld, hoe over-
gespannen Armstrong was op het mo
ment van de eerste landing: hij ver
gat in zijn zenuwen zelfs een van de
voornaamste handelingen, het afzet
ten van de motor.
Maar wij „hebben gezien" hoe hij
„danste van vreugde" toen bij zijn
voeten op de maan zette. Heus waar.
zelf gezien! Wat wij in feite zagen
was een man, die onder dodelijke
spanning voor het eerst moest probe
ren hoe hij na een lange periode van
gewichtsloosheid bij de geringe aan
trekkingskracht van de maan stap
pen kon doen op een onbekende bo
dem.
Leuk volkje
Dat moet een enorm angstig ogen
blik zijn geweest voor Armstrong.
Kon hij lopen Was de maanbodem
inderdaad hard? Zou er voldoende
aantrekkingskracht zijn om op zijn
voeten te blijven staan? Hij moest
die enerverende taak volbrengen in
volstrekte eenzaamheid, want zou
het hem inderdaad gelukken, in de
nabijheid van de LM te blijven?
Maar wy, heerlijk volslagen le
ken, wij zagen hem „dansen van
vreugde" en wij vonden het niet aar
dig van hem, dat hij niet eens blij in
de camera keek en naar ons wuifde.
Wij kijkers, we zijn toch een leuk j
volkje... maar gevaarlijk bij het „in- j
nemen" van tv-beelden.
Ned. 1 KRO
7.07 uur reportage Zweedse circus Scott.
8.20 uur 2e aflevering „'t Schaep met 5 pooten".
9.00 uur actualiteiten.
9.35, uur aflevering Gunsmoke.
10.55 uur Brandpunt extra: NKV 60 jaar.
Ned. 2 AVRO
7.30 uur Weivaardigheden.
8.20 uur Duitse show Festival der sterren.
9.30 uur tweede deel „De winkel van Sinkel".
10.05 uur „Vandaag of morgen": automatisering.
Hilvei
l VPRO en VARA
4.00—9.00 uur VPRO-vrijdag, groot gevarieerd pro
gramma.
9.00 uur Radio Filharmonisch orkest speelt.
10.55 uur lichte platen in Prettig weekend.
Hilversum II NCRV en TROS
7.40 uur impressies algemene vergadering Ned. Herv.
kerk.
8.00 uur volksmuziek, Zingen met Cecilia.
8.15 uur lichte platen „Op het weekend af".
9.20 uur hoorspel „Cader en leraar".
10.00 uur Iene miene muze.
10.40 uur Tjies plies, daarna lichte muziek en nieuws.
batterijen
Wij
En toch kunnen wij die hele ver
antwoordelijkheid niet afschuiven op
de man achter de camera en de com
mentator die de beelden met indrin
gende woorden nog een stevige dimen
sie meer meegeeft.
Wij moeten ons realiseren, dat het
oog van de camera beperkt is en
nooit volledig objectief kan voorlich
ten. Wij moeten meerzijdige informa
tie tegen elkaar afwegen en nooit
botweg innemen wat ons oog ziet...
of meent te zien.
RADIO
VAVWOM»
Hilversum I. 402 m. VPRO
vrijdag (verv.). 18.00 Nieuws:
18 20 Uitzending De Vrije Ge
dachte: Nieuwe tijden nieu
we grondrechten, lezing: 19.30
Nieuws.). VARA: 21.00 Stereo:
Radio Filharmonisch orkest en
solisten. 22 30 Nieuws. 22.40
Mededelingen. 22.45 Actualitei
ten. 22.55 Stereo: Licht geva
rieerd platenprogramma.
23.55-24.00 Nieuws.
Hilversum II. 298 m. NCRV
18.30 Nieuws. 18.41 Actualitei
ten. 19.00 Wereldpanorama.
19.10 veel gevraagde gewijde
muziek (gr.). 10.40 Vernieuwing
of restauratie?, impressies van
de grote algemene kerkverga
dering van de Nederlands
Hervormde Kerk. 20.00
Volksmuziek. 20.15 Licht pla
tenprogramma. 21.20 Vader en
leraar, hoorspel. TROS: 22.00
Stereo: Nieuws over under
ground en Westcoast music.
22.30 Nieuws. 22.40 Licht
Licht platenprogramma. 23.45
Actualiteiten. 23.55-24.00
Nieuws.
Nederland I. N.O.S.: 18.50
Kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. N.O.S.:
19.00 Journaal. STER: 19.03 Re
clame. KRO: 19.07 Filmrepor
tage van het beroemde
Zweedse circus Scott. STER:
19.56 Reclame. N.O.S.: 20.00
Journaal. STER: 20.16 Reclame.
KRO: 20.20 Kleur: 't Schaep
met de 5 pooten, TV-serie.
21.00 Brandpunt. 21.35 Kleur:
Gunsmoke. TV-serie. 22.25 Re
portage 60-jarig bestaan NKV.
N.O.S.: 22.55 Journaal. TELE-
AC: 23.00-23.30 Hoofdstukken
uit prehistorie en vroege
geschiedenis - les 6 herh.
Nederland II. N.O.S.: 18.50
Kleur: De Fabeltjeskrant.
STER: 18.56 Reclame. N.O.S.:
19.00 Journaal. 19.03 Scaia: in
formatief programma. AVRO:
19.30 Weivaardigheden: We
tenswaardigheden uit de we
reld van het bedrijfsleven.
STER: 19.5G Reclame. N.O.S.:
20.00 Journaal. STER: 20.16 Re
clame. AVRO: 20.20 Festival
der Sterren: showprogramma
uit München. 21.30 De winkel
van Sinkel. TV-serie. 22.05
Vandaag of morgen: Automa
tisering, gesprekken. N.O.S.:
22.55 Journaal. 23.00-23 JO Apol
lo 12: overzicht van de laatste
gebeurtenissen.
België kanalen Nederlands: 2
en 10. 18.55 Zandmannetje.
19.00 Luceat: katho
liek-godsdienstige uitzending.
19.30 Overzicht van de tv-pro-
gramma's tot volgende vrij
dag. 19.45 Hier spreekt men
Nederlands. 19.50 Zoeklicht.
19.55 Mededelingen en De
Weerman. 20.00 Nieuws. 20.25
John Gabriel Borkman. To
neelstuk van Henrik Tbsen.
21.45 Eurovisie: Balletprogram
ma met John Crauko, op wer
ken v. Tsjaikowsky. Milhaud
e.a. 22.35 Nieuws. 22.40 Apollo
12. met o.m. rechtstreeks re
portage van een gedeelte van
de 9e uitzending tijdens de
vlucht.
GR.AMMOFOON-
PROGRAMMA
DRAADOMROEP VANAVOND
Van 18-20 uur: George Frede
rick Handel I. „Julius Caesar"
de bedrijf: II. Concert voor
luit, harp en orkest in Bes
gr.t. op. 4 nr. 6), III. Fire-
workmuslc. orkestconcert nr.
HILVERSUM 1, 402 m:
VARA: 7.99 Nieuws en och
tendgymnastiek. 7-23 Week
eind: jeugduitzending.
VPRO: 7.54 Deze dag. VARA:
8.00 Nieuws. 8.11 Van de voor
pagina. 8.15 Z.O. 135 gevari
eerd programma (9.35-9.40 Wa
terstanden). 10.30 Werkgeven
en -nemen: over arbeid en ar
beidsverhoudingen. 10.50 Voor
nu en later, lezing, 11.00
Nieuws. 11.02 Tips voor trips
en vakantie. 11.10 Nieuwe op
namen van jazz- en amuse
mentsmuziek. 11.25 Afrikaanse
Kroniek. 11.45 Kennismaking
met Jonge artiesten. 12.05 Ste
reo: Strijkorkest. 1Z.3Ö Actueel
sportnieuws. 13.00 Nieuws. 13.11
VARA-Varia. 13.13 Actualitei
ten. 13.23 Stereo: Dit is het
begin. Jongerenprogramma.
14.35 Radio Jazz Magazine.
NOS: 15.00 Frans - Duits -
Engels: een luisterprogramma.
16.00 Nieuws. 16.02 Stereo:
Scan: populair programma
over elektronica. VARA: 16.15
Pianorecital. 16.35 Artistieke
staalkaart. 17.10 De Scala 19.18
- 1926: Opera-aria's. 17.55 Me
dedelingen.
HILVERSUM II. 298 m.:
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het
levende woord. 7.15 Klassieke
grammofoonmuziek met
nieuws en actualiteiten. 8.00
Nieuws. 8.11 Te Deum lauda-
mus (gr). 8.30 Nieuws. 8.32
Voor de hulsvrouw. 9.00 Theo
logische etherleergang. 9.35
Gymnastiek voor de
huisvrouw. 9.45 Sollstenkamer:
gesprek met muzikale illustra
ties. (Om plm. 10.25 Klassieke
muziek, uitgezocht door de
gast in de Sollstenkamer van
vanmorgen.). 10.55 Informatie
over actuele tentoonstellingen
11.00 Nieuws 11.02 Wat is lief
hebben?, lezing. 11.15 Solari
um: een hoogtezonprogramma
voor iedereen, plm. 11.55 Me
dedelingen. KRO: 12.00 Zonder
grenzen:: over missie en zen
ding. 12.10 Grammofoonmu
ziek. 12.14 Marktberichten.
12.16 Overheidsvoorlichting.
12.26 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.30 Nieuws.
12.41 Actualiteiten. 12.50 Bui
tenlands kommentaar. 13.00
CHRISTIAN SCIENCE: Vrij
zijn van lichamelijke beper
kingen, vraaggesprek. NOS:
13.15 Verzoekplatenprogramma
voor onze militairen. KRO:
amateuristische muziekbeoefe
ning. HIRO: 17.00 HIRO-Maga-
zlnë. 17.15 Gasten van de
week. KRO: 17.30 Lichte mu
ziek. 18.19 Uitzending van de
CHU.
HILVERSUM III. 240 m en
FM-kanalen.:
KRO: 9.00 Nieuws. 9.02
Djlnn: gevarieerd programma.
(10.00 en 11.00 Nieuws) NOS:
12.00 Nieuws. 12.03 Informatie
over nieuwe langspeelplaten.
NCRV: 13.00 Nieuws 13.03
Licht platenprogramma met
verzoeknummers. (14.00 en
15.00 Nieuws). 16.00 Nieuws.
16.03 Licht gevarieerd muziek
programma. 17.00 Nieuws.
17.02-18.00 Sportshow met lich
te grammofoonmuziek.
TELEVISIE
MORGEN
TELEVISIE NEDERLAND I
TELEAC09.30 Hoofdstukken
uit prehistorie en vroege
geschiedenis - les 7. 10.00 Le
vende Filosofie - les 8. 10.30
Organiseren en leiding geven -
les 9. 11.00 - 11.30 Statistiek -
les 9. NOS: 16.00 Journaal.
VARA: 16.02 Dagje ouder. 17.00
BELGIë: Nederland, kanalen
16.00 - 18.00 Volksuniversiteit.
HILVERSUM Het trio van
I buurtcafé ,,'t Schaep met vijf pooten",
baas Kootje, bediende Lukas en tante
Door de buurvrouw, komt vanavond
weer in actie.
Er is opnieuw toestand met de
mooie Lena van de bakker, want het
gaat niet best met haar splinternieu
we liefde, de bokser. De dokters ver
bieden hem voortaan zijn beroep uit
te oefenen en wat nu?
Pratend, confererend en vooral ook
zingend gaat het goedhartige drie
manschap een actie beginnen om de
bokser aan een nieuw bestaan te
helpen en daaraan moet natuurlijk
de hele buurt meedoen.
Kootje en Lukas weten wel raad
met de stamgasten en de mevrouwen
in de wasserette worden door tante
Door onderhanden genomen. En als
het er dan, op tekst van Eli Asser en
met muziek van Harry Bannink, niet
van komt, is het bepaald niet de
schuld van Piet Römer, Adèle Bloe-
mendaal en Leen Jongewaard, hier
eendrachtig achter de tapkast.
CHARLES DICKENS
DE LOTGEVALLEN VAN
NICOLAAS NICKLEBY
32
Alsof dit werkelijk een reden geweest was om te lachen, trok de borenko
per de mond van het ene oor tot het andere, en nam weer een boterham.
Het was inderdaad prachtig tc zien hoe hij en Nicolaas het bord ledigden.
'U zult, denk ik, alle avonden zoveel niet krijgen, vriendje?' zei de koren
koper, nadat hij Nicolaas een poos had aangekeken. Deze beet zich op
dc lippen en kleurde, maar deed alsof hij de opmerking niet gehoord had.
- 'Ik weet wel,' zei Browdie, in een luid gelach uitbarstend, 'dat schraal
hans hier dc keukenmeester is. U zult niets dan vel over been zijn, wan
neer u maar een halfjaar hier geweest bent.' - 'U bent aardig, meneer,*
zei Nicolaas met minachting. - 'Och nee,' antwoordde Browdie, 'maar
die andere ondermeester, die vroeger hier was, die was zo dun als een
bonestaak.' De herinnering aan de laatste ondermeester scheen Browdie
veel genoegen te doen, want hij lachte, dat hij de tranen met zijn mouw
moest afvegen. - 'Ik weet niet, of uw verstand zover reikt, meneer Brow
die om te begrijpen, dat uw opmerkingen zeer beledigend zijn,' riep Nico
laas, die zijn toom niet langer bedwingen kon.
Het was thans de taak van Fanny Squeers om Nicolaas tot bedaren te
brengen, en het gevolg van deze interventie was, dat hij en John Browdie
elkaar over de tafel deftig de hand gaven. De indruk, die deze plechtig
heid teweegbracht was zo treffend, dat Fanny een stroom tranen vergoot.
'Wat scheelt eraan, Fanny?' vroeg haar vriendin. - 'Niets,' antwoordde
Fanny snikkende. - 'Het is immers voorbij,' zei Mathilda. 'Nietwaar, me
neer Nicklcby?' 'O ja,' antwoordde Nicolaas.' 'Welnu,' fluisterde.
Mathilda hem in het oor, 'spreek haar dan toch ccn vriendelijk woord toe,
dan zal zij wel bedaren. Zullen John cn ik naar de keuken gaan, en strak
jes terugkomen?' - "Wel nee, zeker niet!' riep Nicolaas uit, die dit voor
stel werkelijk deed schrikken. 'Waarom zou u dat doen?' 'Nu,' zei
Mathilda, hem terzijde nemend, met zekere minachting in haar stem. 'U
bent er ook om te vrijen!' 'Wat bedoel jc toch?' vroeg Nicolaas zacht,
'Ik ben niet hier gekomen om te vrijen. Ik begrijp u niet.' - 'Foeil' zei
Mathilda. 'Zij is zo mooi gekleed, en ziet er zo vriendelijk uitAls ik u
was, zou ik mij schamen.' - 'Maar, meisjelief, wat raakt het mij, of ze
mooi gekleed is en er vriendelijk uitziet?' vroeg Nicolaas. 'Noem mij
niet meisjelief!' zei Mathilda maar glimlachte tevens, want rij was inder
daad lief en bevallig, en op haar manier enigszins koket; bovendien was
Nicolaas knap. 'Kom,' vervolgde zij, 'we gaan kaart spelen.' Terwijl ze
deze woorden luid uitsprak, trippelde zij weg en voegde zich bij de ko
renkoper.
Voor Nicolaas was dit alles onbegrijpelijk, hij merkte dat Fanny Squeers
vrij lelijk was en dat haar vriendin Price er zeer bevallig uit zag. Hij had
echter geen tijd om lang na te denken, want de thee was intussen wegge
nomen en men zette zich aan het kaartspel.
'Daar wij met ons vieren zijn,' zei Fanny, 'kunnen wij het best twee aan
twee samendoen.' - *Wat zegt u ervan, mijnheer Nicklcby?' vroeg Ma
thilda. - 'Met het grootste genoegen,' antwoordde Nicolaas, en terwijl hij
dit zei, schoof hij, zonder te vermoeden wat een vreselijk vergrijp hij be
ging, de stukjes papier van oude adreskaarten geknipt, die tot fiches moes
ten dienen, van zijn kant bij het hoopje dat voor Mathilda lag. - 'Meneer
Browdie,' zei Fanny Squeers met een hese stem.
De korenkoper gaf toestemming ofschoon de onbescheidenheid van de
nieuwe ondermeester hem geheel cn al van zijn stuk bracht. Fanny
Squeers wierp een boosaardige blik op haar vriendin en lachte kramp
achtig.
Nicolaas moest geven en het geluk was met hem. 'Wij winnen alles,' zei
hij, toen het eerste spel uit was.
'Ik ben nog nooit zo gelukkig geweest,' riep Tilda na een paar spellen.
'Dat komt denk ik door u, meneer Nickleby. Ik zou u wel altijd tot partner
willen hebben.' - 'Ik wou dat u mij altijd tot partner had.' - 'Maar u zult
een kwade vrouw krijgen als u met spelen altijd wint,' zei Mathilda. -
'Niet als uw wens vervuld werd,' antwoordde Nicolaas. 'Ik weet zeker,
dat ik in dat geval een goede treffen zou.' A
(Wordt vervolgd)
m &£IAH6ST£LUH& VOCE AUTO'S
HC2&BMDÉ- Me/sjes MerALLsem...'.
IKBEJJ BLO DAT DÉ BAAS CMDÉRVJÊG
IS. WC HEBÈ.ÊW VÊRSTÉRKiAJfe
,)0OD|6'
43. Glanzend van genoe
gen klauterde Opopol uit
zijn auto, een bekend Barre-
berisch merkje van vlot
en vooruitstrevend model.
Toen boog hij zich ver
trouwelijk tot de kleine
j Kareltje Knetter over en
I hij zei, fluisterend achter
zijn hand: „Jij bent een
fenomenale schaatsert en
I boksert! Zou jij niet
I graag met ome Opopol
mee willen naar Barre-
berië? Daar hoef je dan
geen benzine meer te ver
kopen, want auto's heb
ben we d'r bijna tóch niet!
Daar mag je dan altijd
maar fijn schaatseren en
bokseren voor de eer van
het grote, machtige Barreberië!" „Wat moet ik in Barreberië doen?" vroeg
j Kareltje Knetter verbaasd. „Kan ik soms niet schaatsen en "boksen voor
I de eer van mijn eigen land? Ik heb het hier best naar mijn zin en mijn baas
is een reuze goeierd!" „Dat bestéat niet!" gromde Opopol Istietof grimmig.
I „Je woont in een klein snert-landje en je baas is een uitbuitert en een sla-
i vendrijvert! Je bent een misleide slaaf! Je hebt het hier dus slecht en je
wordt vertrapt! Maar bij ons in Barreberië zou je een held zijn! Je zou héél
veel geld met boksen en schaatsen kunnen verdienen en je zou een fijne
medaille op je buik krijgen als held nummer één van hygiëne en volksge
zondheid!" „Meneer, u bent niet goed wijs!" zei Kareltje oneerbiedig. „Ik
ben niet misleid en ik ben geen slaaf en ik wil helemaal niet naar Barrebe
rië en ik heb ook niet de minste behoefte aan een medaille voor een hy
giënische, gezonde, volkse held!" Toen vulde Kareltje rustig de tank van
Istietofs malle wagentje bij. Een hevige woede maakte zich intussen meester
van de eigenaar van deze wagen. Knarsetandend zette hij een zware sigaar
tussen zijn lippen en grommend ontstak hij een lucifer. Hij scheen helemaal
te vergeten, dat-ie van binnen nog vol benzinedampen zat
15. Lappie liep het smalle trapje al' en kwam in het ruim
cn de bodem van het schip, toen hij van de laatste tree wil
de stappen, voelde hij tot zijn grote schrik, dat hij tot aan
'!in knieën in het water kwam te staan. "Hemeltje!", riep
hlJ verschrikt uit. "Het is al erger dan ik dacht..." Hij keek
jtael om zich heen. In het midden van het ruim stond de
machine. Grote stoomwolken sloegen van het hete metaal.
"De machine is gloeiend!", dacht Lappie gejaagd,. "Dat
loopt nooit goed af, het water staat al" veel te hooj>!" Lap
pie dacht een ogenblik héél diep na. Als het koude zeewa
ter bij de hete machine zou komen, was een ontploffing on
vermijdelijk. "Weg!", riep Lappie cn hij rende naar het
trapje. "Hier helpt geen reparatie meer...!"