Er komt gespreksstof genoeg
voor Alg. Kerkvergadering
Vliegende schotels gaven stoot
tot nieuwe wereldbeschouwing
Eerste ronde
Topleiding moet taken
meer gaan selecteren
Synode beschuldigt
kerk van Bilthoven
MENSHEID ZOCHT NIEUWE HEILANDEN
Een woord voor vandaag
Gisteren eerste vergadering in Zuid-Hollancl
Uw probleem
is het
onze...
Program chr.
partijen voor
Zuid-Holland
CHJO: Centrum
gespreksgroep
doet vervelend
Houtbonden:
korter werken
en 3 procent
BEROEPÏNGSWERK
Smaak van
nieuwe wijn
Drie man van Keo
in zee gevonden
Symposium over
gevaren van
procesindustrie
ZATERDAG 8 NOVEMBER 196? |N'
De pericoop van Maleachi over de echtscheiding eindigt met
de volgende opmerking: „Want ik haat de echtscheiding, zegt
de Here, de God van Israël, en dat men zijn gewaad met ge
weldpleging overdekt, zegt de Here der heerscharen. Daarom
weest op uw hoede voor uw hartstocht en weest niet ontrouw."
Hartstocht is een geweldige macht. Hij sleurt ons mee, maakt
ons tot willoze slachtoffers. Met hartstocht moet niet gespot
worden. Maar tegelijkertijd moeten we goed beseffen, dat
hartstocht in ons leven niet het laatste woord behoeft te heb
ben.
Hartstocht overvalt ons alleen, als we ons hart op de tocht
zetten. Zolang ons hart die ene toebehoort en God toebehoort
die twee sluiten elkaar niet uit is er voor hartstocht geen
plaats. Daarom wordt God in deze tekst de „God van Israël"
genoemd. Hij is de God die het hart van Israël heeft ontvan
gen. Israël spreekt immers van „geheel uw hart" geven aan
God. Liefde is het antwoord op hartstocht. Liefde sluit harts
tocht uit.
Maar ik schreef net ook, dat hartstocht een geweldige kracht
is. Dan mogen we ook nog met iets anders rekening houden.
God wordt in deze tekst ook genoemd: de Here der heerscha
ren. Die uitdrukking spreekt van Zijn macht. Hij heeft al Zijn
engelen en cherubim ter beschikking om ons te beschermen.
Daarom is het beste antwoord dat wij ook deel uitmaken van
de „heerscharen" van de Heer. Als wij in Zijn dienst staan,
dan ook kan hartstocht ons niet overweldigen, ómdat wij een
veel groter macht achter ons hebben.
We lezen vandaag Hebreeën 6
We lezen morgen: Hebreeën 7
9-20.
1-10.
Brieven «le niet rijn voorzien
van naam en adres kunnen niet in
behandeling worden genomen. Ge-
helmhouding ts verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten In alzonder-
Ujke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: In de badcel is de grond
graniet. Nu is er op dat graniet
doordat ik daarop mijn was doe en
er veel sop op de vloer komt een
witte laag op sommige plaatsen ge
komen.
Antwoord: Dergelijk kunstgraniet
ig gemaakt van cement, stukjes
marmer en kiezel. U kan dus daarop
niet gaan werken met bijtende mid
delen. Als een normale schoonmaak
beurt met sop en schuurpapier niet
helpt, is het enige het graniet te
laten schuren en polijsten door een
granietwerker. De vloer wordt dan
weer als metlw. 1 r
Vraag: Ik heb een schilderij, een
rotspartij en waarschijnlijk een
Rijngezicht, van Wilhelm Theodor
Nocken, payagiste a Diksseldorf, 19
siècle (Ec.All.). exposé partier de
1850 (dictionaire Benezit 3.367V
Kan u hierover iets meer vertellen.
Antwoord: Deze schilder bevindt
zich niet in onze archieven. Het
beste is te informeren bij het
rijksbureau voor kunsthistorische
documentatie. Korte Vijverberg 7.
Den Haag.
Vraag: Een groot slaapkamerraam
ligt op het westen. Dit is
waarschijnlijk van dun glas. De re
gendruppels. die er bij westenwind
opkomen, maken een verschrikke
lijk lawaai. Wat is hiertegen te
doen? Dikker glas laten inzetten,
dubbele ramen? De ruit zit niet los.
Antwoord: Het vermoeden ligt
voor de hand dat het glas te dun is;
u kunt dus een aanmerkelijk dikke
re ruit laten inzetten.
Vraag: Als een gescheiden vrouw
een tweede huwelijk aangaat, is dan
de gewezen man verplicht alimenta
tie te blijven betalen voor zijn min
derjarig kind?
Antwoord: De alimentatieplicht
van de man voor het kind duurt
voort.
Vraag: Wat is het adres van de
Nederlandse vereniging van het
stripschap en dat van de stripwin
kel Lambiek te Amsterdam?
Antwoord: Het adres van de heer
H. R. Mondria, secretaris dier ver
eniging. is Tevelinghof 8, Leiden,
dat van Lambiek, Kerkstraat 104,
Amsterdam.
(Van een onxer verslaggevers)
DEN HAAG De provinciale be
sturen van ARP. CHU en KVP in
Zuid-Holland hebben gisteravond in
een te Rotterdam gehouden geza
menlijke vergadering overeenstem
ming bereikt over de inhoud van een
gemeenschappelijk program voor de
komende verkiezing van leden van
de Provinciale Staten.
In deze bijeenkomst, welke onder
leiding stond van de heer Woudstra
(AR), waarbij ook de gedeputeer
den N. v. d. Brugge (AR), dr. R.
Eysink (KVP) en ir. N. Buysert
(CH) aanwezig waren, werd op
basis van de gemeenschappelijke
overtuiging dat het Evangelie van
Jezus Christus het uitgangspunt en
fundamentele inspiratiebron van po
litiek handelen dient te zijn. beslo
ten in de komende zittingsperiode
van de Provincial Staten nauw sa
men te werken, regelmatig gezamen
lijk fractieberaad te houden, werk
groepen in te stellen en het gemeen
schappelijk beleid af te stemmen op
het door de kandidaten van ARP.
CHU en KVP te onderschrijven ge
meenschappelijk programma.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG „Vroeger gebruikte
de CHU het bestaan van stromingen
in de Unie als excuus om geen poli
tiek te voeren en nu gaat het gevaar
weer dreigen doordat een kleine be
houdende groepering vervelend gaat
doen, ondanks de afspraak geen blok
vorming. geen uitspraken naar bui
ten".
De CHJO-voorzitter Jac. Huijsen
richtte vanmiddag op de Najaarscon
ferentie van de CH-jongeren in Drie
bergen dit verwijt blijkbaar
rechtstreeks naar de Cen
trum-Gespreksgroep. „De CHJO is
een redelijke club", aldus Huijsen,
„die niets extreems eist. Als jongeren
verlangt men een vooruitstrevend be
leid en goede interne meningsvor
ming, die democratisch tot stand
komt".
Hij had dan ook weinig waardering
voor de manier waarop de Cen-
trum-Grespreksgroep, voor hem een
zeer behoudende groepering, naar
buiten treedt.
Unie heeft pech
De jongeren hebben begrip voor de
pecht, die de Unie de laatste tijd
schijnt te achtervolgen. Ten aanzien
van de onduidelijke koersbepaling
toonden de jongeren geduld. Maar.
aan alle geduld komt een eind en de
CHJO wil niet weer de volgende ver
kiezingen met lege handen ingaan.
De jongeren wiPen dat het bestuur,
hoofd- en dagelijks bestuur, met durf
en vastbeslotenheid zullen bouwen
aan de vernieuwing en zich daarbij
niet laten tegenhouden door behou
dende groepen.
(Van onze kerkredactie)
LEIDEN Er behoefde gisteravond in Leiden niet eerst één
schaap over de brug te komen eer de aanwezigen het woord vroe
gen. Nauwelijks had de praeses, dra. Nicolette H. Volteren, direc
trice van Oud-Poelgeest, de gelegenheid gegeven om voorstellen in
te dienen, of de eerste spreker vroeg het woord. Hij had niet slechts
één voorstel voor de agenda van de Algemene Kerk Vergadering
(AKV) van de Hervormde Kerk, maar wel vier. Hij diende ze in
namens een bijbelkring in Warmond.
Voor de vergadering begon, toonde
dra. Volteren zich een beetje bezorgt.
Het regende en ze kende de lauwheid
van het hervormde kerkvolk, dat zich
niet gauw voor een kerkelijke zaak
nat laat regenen. Hervormde inlanders
van Leiden en omstreken hielden haar
dan ook lang in spanning. Pas na
achten bleek, dat ze zich helemaal
geen zorgen had behoeven te maken.
De Koningskerk van Leiden is mis
schien geen grote kerk. maar hij was
uitzonderlijk bezet
Gisteravond werd dus voor Zuid-
Holland de eerste vergadering gehou
den in het kader van de Algemene
Kerkvergadering. Meelevende en niet
meelevende hervormden, maar ook an
deren konden met argumenten omkleed
onderwerpen noemen, die op de AKV
ter sprake zullen moeten komen. En
al gauw bleek dat deze geheel nieuwe
vergadering aan onderwerpen geen ge
brek kzal hebben.
Vrede
De bijbelkring in Warmond droeg er
alleen al vier aan. Het eerste had dra.
Volteren in besprekmg: de AKV moet
zich uitspreken over het probleem van
oorlog en vrede en daarbij duidelijk
alle atoomwapens afwijzen. Een stu
dent was het daar helemaal niet mee
eens. Voor hem had de kerk duidelijk
genoeg gesproken in het kernwapen
rapport van de synode. Al gauw zei een
ander, dat de leden van de kerk dat
rapport gewoon naast zich neer heb
ben gelegd.
Het onderwerp zal worden doorge
geven om op de agenda te komen.
Slecht'; veertien aanwezigen waren
daartegen Voor er een tweede onder
werp aan de orde werd gesteld, stond
UTRECHT Bij de vernieuwing
van de cao's in de houtsector, die
eind dit jaar aflopen, denken de drie
samenwerkende vakbonden aan een
reëelc loonstijging van drie procent
metd e mogelijkheid van inflatie-
ajnpassing. De bonden overwegen bij
de start van een cao, vooruitlopend op
de te verwachten prijsstijgingen, een
voorschot te vragen.
De bonden willen de arbeidstijd
verkorten tot 42,5 uur en het aantal
vakantie- en snipperdagen tot maxi
maal 20 uitbreiden.
Ook wordt gedacht aan het invoe
ren van een maximum-vakantietoe
slag voor volwassenen van 600.
iemand op, die kritiek had op de lei
ding, omdat de praeses niet begonnen
was met gebed. Naar zijn gevoel zou
een belangrijke bijeenkomst als deze
kerkvergadering alleen kunnen slagen
als de hulp van de Heilige Geest werd
ingeroepen.
V erscheidenheid
Lang niet iedereen bleek het met
eens te zijn, maar hoewel sommigen
het toch wel probeerden, liet de meer
derheid duidelijk blijken geen discus
sie over het gebed op prijs te stellen.
Al spoedig echter groeide uit deze
vraag een veel wijder probleem: moet
er niet veel meer verscheidenheid ko
men in gebedsvormen, in eredienst, in
de belijdenis?
Er werd ernstige kritiek geuit op
het huidige kerkboek, omdat het niet
genoeg mogeliikheden biedt. Heel in
het biizonder drong, één spreker erop
aan, dat er geprobeerd moet worden
om te komen tot een nieuwe belijdenis.
Later bleek hij gesteund te worden
door meerderen in de vergadering.
Een student wilde bijvoorbeeld in
het kerkboek ook de geloofsbelijdenis
van de God-is-dood-theologen Dorothee
Sölle opnemen. Maar toen het onder
werp onder woorden moest worden ge
bracht voor de agenda werd het toch
algemener geformuleerd. Met acht
stemmen tegen werd besloten dat de
AKV moet gaan praten over de vraag
of nie een veel groter verscheidenheid
van vormen in de kerk kan worden
toegestaan.
Structuren
Natuurlijk ontbrak de roep om
structuurvernieuwing van de kerk en
samenleving niet. Merkwaardig ge-
i noeg verkreeg het voorstel om te gaan
spreken over structuurvernieuwing van
de kerk niet zo'n geweldige grote
meerderheid. Voor structuurvernieu
wing van de maatschappij was een veel
grotere groep.
Een student wilde in dat verband
dat de kerk een studie gaat maken van
de programma's van de politieke par
tijen. vooral van wa zij zeggen over
ontwikkelingshulp.
Tal van andere onderwerpen kwa
men ter sprake, te veel om op te noe
men. Maar ook bleek dat lang niet
alle aanwezigen voor een dergelijk ex
periment als een Algemene Kerkverga
dering zijn. Zij behoorden lang niet
alleen tot de ouderen. Opmerkelijk was
trouwens dat over het algemeen de
jongeren het meest aan het woord wa
ren. En lang niet alle jongeren beho
ren tot de voorstanders van de AKV.
Jonge tegenstanders klaagden er bij
voorbeeld over dat ze een minder
heidsgroep waren en dat er nauwe
lijks naar hen werd geluisterd.
Armoede
Uit hun kring, maar ook ouderen
spraken daarover, kwam ook de sug
gestie naar voren om op de agenda
het probleem te plaatsen van de „gees
telijke armoede" van de kerk. En nie
mand drong erop aan dat dit als een
apart punt op de agenda zou komen.
Het gevolg was dat het zal worden in
gediend als een soort onderdeel bij de
roep om verscheidenheid. Het is de
vraag of degenen die er over spraken
daarmee zo gelukkig zijn.
De kerk als instituut kreeg gister
avond veel te verduren. Er werd ge
klaagd over bureaucratie en dirigisme.
Maar niet alleen de leiding van de
kerk werd als een rem aanvaard, ook
de kerkorde. En zo kwam op de agen
da ook de vraag of de huidige kerk
orde niet een remmende uitwerking
beeft op het kerkelijk leven.
Gisteren bleek dat de tegenstanders
van een AKV de voorbereidende ver
gadering niet boycotten. Ze waren er
en spraken zich vrijmoedig uit. En toen
er over een bepaalde opmerking wat
gegnuifd werd zi.i één van hen: „Mag
ik ook het recht hebben van inspraak
of niet?" En hij kreeg het.
In het land begint men zich al over
de kerkvergaderingen druk te maken.
De classis Goes heeft de synode al laten
weten niet gelukkig te z\jn met het inl-
LEIDEN De eerste ronde van de
Algemene Kerk Vergadering van de
Hervcormde Kerk is begonnen. In de
ze maand worden in alle delen van
ons land regionale vergaderingen ge
houden. Mensen kunnen daar bepaalde
onderwerpen naar voren brengen, die
naar hun mening op de agende moeten
komen.
Deze onderwerpen zullen allemaal
door een werkcommissie worden inge
deeld en zo zal er een agenda worden
opgesteld. Dan worden alle onderwer
pen aan de plaatselijke gemeenten toe
gezonden. Die besluiten wat zij zelf
kunnen bespreken en wat van lande
lijk belang is.
De onderwerpen die dan overblijven
op een regionale vergadering. Op
nieuw worden daar de onderwerpen
uitgezocht die van regionaal belang
zijn om te bespreken. De algemene
onderwerpen komen vervolgens op de
AKv met Pinksteren volgend jaar op
Heydepark aan de orde.
tiatief. De classis is vooral boos. omdat
zij niet in het plan is gekend. Zij
vreest ook dat de termijn van voorbe
reiding te kort is. Daardoor zal de
vergadering hooguit „festival van pres
siegroepen" worden.
Deze classis vraagt of de AKV een
jaar zal worden uitgesteld om beter
voorbereid te worden.
Het breed-ministerie van de ring
Rhenen is het daar met algemene stem
men mee eens. Ook zij veroordeelt de
haast waarmee alles is opgezet. De clas
sis Heusden heeft al laten weten niet
mee te zullen doen. Ook deze classis
wil minstens een jaar uitstel om er ze
ker van te zijn dat de Hervormde Kerk
de AKV zal organiseren.
Maar inmiddels is het werk al be
gonnen. Eergisteren werden de eerste
twee vergaderingen gehouden in Nij-
verdal en Hoogkarspel. In Zuid-Hol
land was gisteren Leiden de eerste stad
die begon. Volgende week, op 14 no
vember. komen Den Haag, Rotterdam.
Gouda en Dordrecht aan de beurt. Op
merkelijk is uit de opgaven van de
provincies, dat tot nu toe de provincie
Friesland nog helemaal verstek laat
gaan.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Nijmegen (vac. J. v. d.
Hoek) - toez.: dr. J. v. d. Wef. jeugd-
pred. te Utrecht
Aangenomen de benoem, t. geestel.
verzorger v. d. verpleeginrichting De
Kreek te 's Gravenzande (m.l.v. 1 mei):
P. Moerenhout te Rotterdam-Kralingen;
naar H. I. Ambacht: C. Baas te Nieu-
werkerk a. d. IJssel.
Bedankt voor Hardinxveld (2e p.p.):
drs. I. Boot te Wijngaarden; voor Som-
melsdijk: J. Smit te Putten; voor Berg
ambacht: G. v. Estrik te Genemuiden.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Veenendaal (3e
p.p.) Th. Ferwerda te Amsterdam- Wa
tergraafsmeer.
Bedankt voor Schiedam (vac. J. N.
Nammensma)A. M. de Hoogh te Dalf-
GEREF. KERKEN (vrijgem.)
Aangenomen naar Rijnsburg (vac. dr.
J. Douma): K. Deddens, pred. te Cura
sao.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Hoogeveen: G. Bijkerk
te Oud-Beijerland.
Bedankt voor Apeldoorn-Zuid: J.
Westerink te Haamstere-Kerkwerve.
Dit is de Surinaamse pater Aloyi
F. Ziehen, die bisschop Kuypen
zal opvolgen als bisschop van
Paramaribo.
Toch
toestemming voor
C'
mars langs Witte Iluis
WASHINGTON Het Amerikaanse
ministerie van justitie heeft de organi
satoren van de demonstratie tegen de
oorlog in Vietnam (volgende week za
terdag) alsnog toestemming gegeven
de protestmars ook langs het Witte
Huis te laten trekken. Dit was aanvan
kelijk verboden uit vrees voor ongere
geldheden.
(Van onze kerkredactie)
KAMPEN Een nieuwe uitdml
king heeft zijn intrede gedaan In k
kerkelijk jargon: „de ondergronds
kerk". Meestal wordt daarmee et
groep in de vrije westerse wert
aangeduid die samenkomt in
huis en zich om kerk noch kerkorf
bekommert.
Meestal ook zijn dergelijke groeps
nogal „links- radicaal". Maar Kok;.
Kampen heeft nu een boek uitgeg*
ven waarin we met een geheel ai
ders geaarde „ondergrondse kerk" j
aanraking komen.
De Amerikaan Keith Mill»
schreef een boek, dat hij „De smai
van nieuwe wijn" noemde. Z:;
klacht van de kerken is, dat ze
gen naar „een behoorlijke dosis
belkennis. Maar er wordt niet
vraagd, of men bereid is zich
Christus over te geven in die al
te zin, die de nieuwe chri:
eraan hechten."
Tegenover de „nieuwe theolog
stelt hij „de nieuwe christenen",
sen die uit geloofservaring kunn
spreken, elkaar ontmoeten, san
bidden, samen de bijbel bestudenj
en samen verantwoordelijk leren
voor mensen in nood.
Het is eer, heel persoonlijk
geworden. Miller laat zien, hoe
evangelie tot hem kwam in zijn
standigheden. Het zou een „vix
boek genoemd kunnen worden,
dat woord niet zo was uitgesli
Het is een beetje een ander boeki
we van Kok gewend zijn, maaiii
zeker een geheel eigen lezerskr*
vinden, omdat het een antwoord
op een diepe behoefte die bij vel
leeft. (Prijs 7,90; 130 pagina's).
Voorzitter Registeraccountants
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG De register
accountants hebben in het Con
gresgebouw vandaag de accoun
tantsdag 1969 gehouden. Voor
zitter drs. J. Los stond uitvoerig
stil bij de opleiding tot accoun
tant, vooral rond het gecompli
ceerder worden van de maat
schappij. De verwachting be
staat. dat in samenwerking met
andere betrokkenen, het NIvRA
op dit terrein in de toekomst
een grotere activiteit kan ont
plooien.
In een preadvies werd gezegd., dat'
als gevolg van het ..management"
moet word n gezien een accentver
schuiving van dagelijkse leiding naar
beleidsvorming in het bedrijfsleven.
Teneinde haar functie doelmatig en
zonder gevaar voor eigen gezondheid
te blijven uitoefenen, moet de topleiding
selectief zijn in de taken die zij voor
haar rekening neemt. Grotere aan
dacht moet worden besteed aan de kwa
liteit van het „management" en hel
verbeteren van de kwaliteit van de or
ganisatie. Het beroep van accountant
moet zich nu al bezinnen op de gevol
gen. die de ontwikkeling kan hebben
voor de functievervulling door de ac
countant. Daarbij zal specialisatie ge
wenst zijn.
Dr. P. Kuin zegt in zijn advies o.m.
te verwachten een reactie op de in
dustrialisatie. de technologische revo
lutie en zelfs de stijgende welvaart.
„Wij zijn in onze dagen geiu'gc van
een herleving van het protest tegen
welvaart en techniek en de droom van
een mooie, broederlijke gemeenschap.
NEW YORK 235 kilometer ten
zuiden van het eiland Nantuiket heeft
men drie verdronken bemanningsleden
van het tankschip Keo eevonden. Hat
woensdag in een storm in tweeën is
gebroken. Al eerder had men een on
bemande reddingssloep met de naam
Keo erop gevonden. De Keo had 36
man aan boord.
De dragers van de beweging zijn
hoofdzakelijk studenten, oudere scho
lieren en jongere intellectuelen".
„Hun doelwit is de maatschappij
als geheel. Hun oproep tot totale af
braak in nihilistisch, hun ideaal van
opbouw daarna herinnert aan het 19e-
eeuwse anarchisme", stelde hij. Hij
meende dat de drang tot gelijkmatige
verdeling van inkomens en vermogen
over verschillende bevolkingsgroepen
in de komende jaren met onvermin
derde kracht doen gelden.
Over de inspraak zei hij, dat de
drang daartoe zal toenemen, maar dat
zeggenschap in het beleid van de on
derneming niet verenigbaar is met de
eisen van een goede ondernemingslei
ding.
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG Na zes jaar wordt in
Nederland opnieuw een symposium ge
organiseerd. dat de gevaarsaspecten in
do chemische en procesindustrie tot on
derwerp heeft. HeJ tweedaagse sympo
sium wordt donderdag en vrijdag in
het Nederlands Congresgebouw te Den
Haag gehouden en zal geopend worden
door staatssecretaris dr. R. J. H. Krui-
singa.
Het staat onder auspiciën van de af
deling chemische echniek van het Ko
ninklijk instituut van ingenieurs en
de rc!:e 'hemriche chnologie va® de
Koninklijke Nederlandse chemische
vereniging.
Van de ingeschreven 210 deelnemers
komen er ongeveer 70 uit het buiten
land.
Inleiders en deelnemers zullen voor
al de gevaren bekijken die zich bij
diverse processen kunnen voordoen. Dit
hoeft nie alljd een explosie te zijn. de
zogenaamde ..langzame explosie" kan
veel gevaarlijker ziin. Men kan de op-
losrng roeken in verhoogde veilig
heid-voorsch^ften. maar veel beter is
het het verloop van de processen te
bestuderen en te whzieen als de vei-
?b«id hierbii pebaat is.
De cohtc - '~tpn -uilen ook iiaoa m
of de enorme rchaalvergroting. die in
de chemische en procesindustrie aan de
I gang is, ook de risico's verhoogt.
Boven een snelweg in Californië werd in 1965 deze vliegende schotel
gefotografeerd.
(Van onze kerkredatie)
HOOGEVEEN Gisteren
kwamen op de synode van de
Gereformeerde Kerken-vrij ge
maakt de kwestie Bilthoven en
de kwestie Loosdrecht ter
sprake. De gereformeerde kerk-
vrijgemaakt van Bilthoven werd
beschuldigd ernstig in gebreke
te zijn gebleven, evenals de ker-
keraad.
In de gedachtenwisseling op de
synode ging het vooral om de hou
ding van enkele ouderlingen uit de
kerken en van enkele ambtsdragers
van de kerkeraad van Bilthoven, die
de gemeente hadden opgeroepen van
achter de kerkeraad.
Dat hadden zij gedaan op 29 mei
1969, twee dagen nadat de kerkeraad
nog had vergaderd, toen de praeses,
ds. C. van Leeuwen had geconstateerd,
dat de breoders elkaar niet hadden
gevonden, maar dat men de bespre
kingen zou voortzetten.
Open brief
Ds. C. J. Breen en ds. D. Nieuwen-
huis vroegen of het voor de ambts
dragers die de gemeente opriepen fc
juiste moment was geweest en of
zich niet eerst tot de classis haddi
moeten wenden. De rapporteur, ds.
van Houdt meende echter, dat dit n*
het geval was. De kerkeraad had
melijk besloten om ds. J. Snijder, ee
ondertekenaar van de open brief,
laten voorgaan in de kerkdiensten
Toen de ambtsdragers, die het
niet mee eens waren, daar bezwa
tegen maakten en de kerkeraad ero
wezen dat hij zich moest houden as
de uitspraak van de classis Utrecht
Breukelen antwoordde ds. Van Leeu
wen, dat men dan zijn bezwaren tege
ds. Snijder eerst maar eens moe
bewijzen. De kerkeraad wilde
niet van de classis uit in appèl
Volgens ds. Van Houdt had het weiru
zin meer om zich tot de classis
wenden.
Wat de kwestie Loosdrecht betref
de kerkeraad heeft indertijd de tx
vestiging van de beroepen predikai
ds. J. Verhoeff laten doorgaan, hoew
deze predikant was geschorst
De synode sprak gisteren uit, d
de kerkeraad van Loosdrecht zich nu
zijn bezwaarschrift tot de particulia
synode had moeten wenden.
(Van onze kerkredactie)
STUTTGART De vliegende
schotels van enige jaren geleden
hebben een nieuwe wereldbe
schouwing gestimuleerd. Dit is
de conclusie van de Duitse theo
loog dr. Kurt Hutten, die een
van 's werelds grootste specia
listen is op het gebied van sek
ten. Zijn conclusie is dat de
vliegende schotels-beweging een
religieuze inslag heeft.
Meestal worden in vaktaal de vlie
gende schotels aangeduid met de let
ters „UFO", een afkorting van de
Engr'se benarr'rg „Unidentified Fly
ing Obiects". Hoewel ze naarstig be
st u-'p-v-d worden, hebben de techni
sche sp:- ali'ten geen kans gezien
•m t° voorkomen 'at er allerlei the
orieën en specula''es Je ronde doen.
Uit die theorieën is die nieuwe
wereldbeschouwing voortgekomen
die in vakkringen de „UFO-bewe-
ging" wordt genoemd.
Dr. Kurt Hutten geeft uitvoerig
informatie over deze beweging. Hij
begint bij de oudste geschiedenis van
de mensheid, onder meer ook de bij
belse periode en alle visioenen van
toen. En hij eindigt in het midden
van deze eeuw, toen vele „vliegende
scnotels" boven Noord-Amerika en
elders in de wereld werden waarge
nomen.
VISIOENEN
De psycholoog dr. Carl Gustav
Jung schreef in 1958 de dingen die in
vroeger tijden aan de hemel werden
gezien toe aan ..collectieve visioe
nen." Als voorbeeld haalde hij aan
wat de kruisridders zagen tijdens de
belegering van Jeruzalem. Opwin
ding of angst worden ~oms geprojec
teerd in buitenwereldse objecten.
Volgens dr. Hutten kunnen, de vlie
tende schotels die in 1947 en de daar
opvolgende jaren opdoken terug te
voeren zijn tot het „geestelijke kli
maat dat toen apocalyptisch geladen
was". De wereld was in de jaren
vijftig immers zeer diep onder de
indruk van de atoombom.
Hutten herinnert zijn lezers eraan
hij schrijft erover in zijn eigen
vaktijdschrift dat aan sekten is ge
wijd dat toen de koude oorlog
tussen de wereldblokken zijn diepte
punt had bereikt. In Korea werd he
vig gevochten en de wereldvrede,
waarvan men zich na 1945 zo veel
had voorgesteld, leek verder weg dan
ooit.
BRANDWEER
Juist op dat moment begonnen de
geheimzinnig vliegende schotels te
verschijnen en ontstond er een bewe
ging, waarvan de aanhangers zich
beslist niet met hersenspinsels bezig
meenden te houden of hallucinaties
hadden, maar die vast geloofden te
maken te heb:>en met een soort ..kos
mische brandweer". Naar hun gevoel
kwamen zeer edele ruimtebewoners
naar ons toe om de mensheid voor
zelfvernietiging te behoeden.
In deze uitleg van de
van de ruimtewezens" ziet dr. Hifj
ten een geloofsbeweging die in oiuf
moderne wereld een antwoord
op de geestelijke en politieke spacj
ningen, op de massificatie, de 1
worsteling en de zelfvervreem
van de mens.
Hutten schrijft: In de boodsc
van de Middelaar Christus die 1
ons is gekomen vinden zij geen i
woord of vervulling. Daarom zijn ij
op zoek naar. andere heilanden
die vinden zij in de vliegende i
tels."
Tegelijkertijd predikt dit
geloof een heilsverwachting, die -
of ze nu op echte boodschappen vil
ruimtewezens te baseren is, of 4
een schepping van het eigen angst!
onderbewustzijn een rUep innerlijl
verlangen openbaar maakt.
Daarom, zegl Hutten mae de theoj
leaie niet aan deze verlangens voojl
bijkiiken: Zij moet in Chns'ii'
kosmos overwinnen en Christus 4
kosmisch perspectief zien."