DOEN EN LATEN VAN HET KIND IS K en O-OPLEIDING WAARD Conflict tussen Streuvels en Lateur Een dolle show van Rijk DEZE WEEK Gezegd Door Zettie Leeuwenburgh Accent op creatieve vakken Invaller doet het linke werk dat grote ster niet aandurft De legende van Johnny Green ZATERDAG I NOVEMBER 1969 '4 Een grote mobile van vliegende vogels hangt vandaag, zaterdag, in de Rotterdamse De Doelen. Hangt daar als versiering, maar wellicht ook als symbool. Een symbool van de snelle opkomst en groei van de Vereni ging Kinderverzorging en Opvoeding; mis schien ook als symbool van de bijzonder vluchtige kennis, die de meeste mensen helaas hebben van deze vereniging. Na tuurlijk heeft iedereen weieens van de ver eniging, die vandaag haar vijftigjarig be staan viert en die kortweg K en O wordt genoemd, gehoord. Slechts weinigen zullen echter precies weten wat K en O is en doet Rijk de Gooyer zal van avond moeten bewijzen, dat hij de deuken in zijn image, onder meer opge lopen door mislukte eigen shows bij de TROS, te boven is gekomen. Op Ned. 2 start de AVRO zijn nieuwe dolle programma „De dat doet de deur dicht show" of „Hoe Rijk de Gooyer zijn pet ver loor en weer terugvond". Een titel die druipt van opzettelijkheid en daarin hopelijk niet parallel loopt met het gebodene. Rijk verbrak de tv-sa- menwerking met Johnny Kraaykamp om naar de TROS te gaan als zelf standig tv-maker. Geluk kig is hij daarbij niet ge worden. Het fikse salaris woog niet op tegen de moeilijkheden. Het valt ook niet mee zelf een klinkende show in elkaar te zetten als je tot dan toe alleen teksten van an deren hebt gespeeld en bovendien hebt gefun geerd als „aangever" In de klucht. Maar voor vanavond heeft Rijk stevige hulp, onder andere van de te genwoordig overal ver schijnende ex-Klisjeeman- netjes Kees van Kooten en Wim de Bie en niet te vergeten van de helemaal „in" zijnde chimpansee, die argeloos voor humor zorgt en iedereen ver tedert. Intussen hebben Johnny en Rijk elkaar toch al weer gevonden, al is dat niet voor ons genoegen gebeurd. Zij gaan binnen kort in Duitsland een aantal shows opnemen, die begin 1970 daar op het scherm komen. HE WEEK in Holland, dat is dit keer vooral de Kamer. Niemand heeft een goed woord voor de nieuwe politiewet, en a.r. Schakel kondigt al een initiatief- wet aan. Witteveen haalt zich met zijn opmerkingen over de financiën der grote steden der- zelver toorn op de hals. Maar vooral de defensie moet het ont gelden. De christelijke partijen vragen soldijverhoging, de c.h. Kikkert ontvouwt zijn plan voor o.a. een beroepsleger, de rege ringspartijen vallen de staatsmu- nitiefabriek (Hemburg) aan. De synode der Gereformeerde kerken in Lunteren beleeft be langrijke dagen. Niet alleen dat het nieuwe kerkboek wordt aan geboden en dat de kwestie van de vrouw-in-het-ambt nader wordt geregeld, maar vooral het gezag van de belijdenisgeschriften is aan de orde. Na lange tijd weer een Nobel prijs naar ons land: prof. dr. J. Tinbergen krijgt de prijs voor de economie. Deze week overleden de econoom prof. dr. G. M. Ver rijn Stuart, de luchtvaartpionier Boon Sillevit, de vrijzinnige pre dikant H. van Lunzen. De gemeenteraad van Amster dam verbiedt hinderlijk opont houd bij het nationaal monu ment De pacifisten voelen niet voor een landelijk progressief akkoord. Het evenwicht in de atoombe wapening dreigt verstoord te worden door nieuwe vindingen: reden voor de Amerikanen en de Russen, om de conferentietafel te gaan zitten. Over evenwicht gesproken: de Duitse revaluatie (mark nu 921/j cent) brengt schommelingen in Europa te weeg, maar Belgische frank en gulden gaan niet mee. Witteveen zegt wel dat onze prijzen erdoor zullen stijgen, en Biesheuvel ziet zich steeds meer gelijk krijgen in zijn verzet teqen 600 miljoen be lastingverlaging in 1970. Suriname: Pengel verliest bij de verkiezingen: voorlopiq geen actie voor onafhankelijkheid. Israël doet een ruk naar rechte en Golda Meirs partij verliest de absolute meerderheid. In Portu gal krijgt de oppositie (nog) geen voet aan de qrond. Dagenlang lijkt het eroo dat er geen sprake is van bijlegging van het conflict om Libanon, maar nu schijnt er toch kans te zijn od een eigen strook land voor Palestijnse guerrilla's. Willy Brandt zoekt toenadering tot het oosten, wat hem door de oppositie (die zolang aan het be wind is geweest) niet in dank wordt afgenomen. Ups en downs in de sociaal-e conomische hoek. Roolvink wil AOW en AWW volgend jaar flink verhogen, plus vakantiebijslag. De grote rederijen'uffie gaat door, met de VNS erbij. In de boezems van CNV en NVV zijn fusies ophanden. In de strokar ton wordt weer gewerkt; nu is bil de Euratominstellingen, o.a. in Petten, een dagje qestaakt. Bij de Nyma in Nijmegen moeten 700 man verdwiinen. En in het Westland is de onge rustheid over de waterverzilting noq helemaal niet verdwenen Het schijnt als een enorme verdienste te worden beschouwd als iemand ergens 25 of 40 jaar blijft hangen. We zouden de iub:- tea moeten afschaffen en moeten zeggen: „Je krijgt niets, we hou den integendeel een maandsala ris in. want een jubileum is niet iets om trots op te rijn maar iets waarvoor we je eigenlijk zouden moeten straffen." (Mevrouw dr. H. Verwey-Jonker). Vijftig jaar geleden werd de V ereni- ging tot bevordering van het ondencijs in Kinderverzorging en Opvoeding opge richt. Momenteel draagt zij de naam Vereniging K. en O. Deze moederinstel lingoverkoepelt de Opleidingen K en O in Amsterdamdie deel uit maakt van de Noordhollandse Scholengemeenschap, en in Rotterdamdie een zelfstandig leven leidt. De opleiding is er op gericht de leerlingen kennis en inzicht te doen verkrijgen omtrent de geestelijke en li chamelijke ontwikkeling van het kind in zijn verschillende leeftijdsfasen. Ook het zinrijk en creatief-ontwikkelend bezig zijn van en met kinderen van verschillende leeftijden speelt bij de opleiding K en O een grote rol. Nauwelijks kan men deze op leiding vergelijken met die aan de Sociaal Akademie, die sterker is gericht op het geeste lijk of lichamelijk afwijkende kind. Begon K en O als een opleiding die moest voorzien in de behoefte aan functionaris sen, die op een verantwoorde wijze voorlichting zouden kun nen geven aan ouders en an dere opvoeders van kinderen, thans is zij uitgebreid met de akte N XX, waardoor een rui mer en vooral meer gedifferen tieerd arbeidsterrein ontstond. De akte N XX met het peda gogisch getuigschrift, die in 1936 door het Rijk werd inge steld. geeft namelijk de be voegdheid les te geven bij het nijverheidsonderwijs. Sinds de invoering van de Mammoetwet is deze mogelijkheid groter ge worden omdat het vak hand vaardigheid op HAVO en MA- VO-opleidingen en op scholen voor beroepsonderwijs is inge steld. Buiten het onderwijs zijn veel gediplomeerden werkzaam in leidinggevende of staffunk- ties bij instellingen en tehuizen voor kinderen met lichamelijke, zintuigelijke, geestelijke of maatschappelijke afwijkingen. Ook worden zij dikwijls inge schakeld via Kruisverenigingen bij de ouder- en gezinsvoorlich ting of vinden zij een werk kring bij het vormingswerk. De toelatingseisen voor de op leiding K en O zijn: het einddi ploma van een school voor HA VO of VWO of het einddiploma van een school voor MAVO met het getuigschrift van de voorbereidende vormingsklas van een erkende nijverheids school. Ook worden toegelaten leer lingen met een bewijs van on voorwaardelijke bevordering naar de vierde klas van een school voor HAVO of VWO, die eveneens een getuigschrift van een vormingsklas moeten heb ben. Daarnaast kunnen ook leer lingen, die met succes de drieja rige vooropleiding voor Hoger Beroepsonderwijs hebben ge volgd, voor de opleiding in schrijven. De cursus duurt vier jaar. In het eerste jaar krijgen de leer lingen een theoretische inlei ding. waarbij inzicht wordt ge geven in de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van het normale kind en in de daar bij passende pedagogiek en psy chologie. Ook het afwijkende en het zieke kind worden be handeld. Veel tijd wordt in dit eerste jaar besteed aan de creatieve vakken als handenarbeid, mu ziek en tekenen, die de eigen cretativiteit bevorderen en ook het „creatief bezig zijn" van kindéren stimuleren. Hel tweede jaar is een prak tijkjaar, waarin de opgedane kennis van het eerste jaar wordt getoetst wan de praktijk. De leerlingen lopen vier weken stage in een eenvoudig midden standsgezin en zeven wekerr in een gezin op het ^platteland. In beide gezinnen .moeten mi nimaal drie kinderen onder de twaalf jaar zijn. Vorder lopen de meisjes stage in tehuizen bij zuigelingen, kleuters, v schoolkin deren en de rijpere .jeugd. In dit jaar wordt nauw contact on derhouden met de school, waar zij eventuele moeilijkheden met hun stageleidster kunlien be spreken. Het derde jaar is weer een theoriejaar, waarin voorül aan dacht wordt besteed ann de voorbereiding voor het eerste deel van het examen van de - N XX-akte, dat in dit jaar moet worden afgelegd. Boven-dien wordt aan de leerstof toege voegd de kennis van de JMO- wet. In december van het viende jaar worden de eerste exametis K en O afgenomen, gevolgd door de examens in april en juni. Daarop sluit het tweede gedeelte van de akte-N XX aan. Zes maanden later kan het pedagogisch getuigschrift wor- den behaald. V In Rotterdam volgen 270 meis- jes de opleiding. Zestig procent komt van buiten de stad. De leerlingen komen uit heel Ne derland. zelfs uit de Neder landse Antillen en Suriname. De school in Amsterdam telt 150 leerlingen. Het verschil in aantal is begrijpelijk als men bedenkt, dat Amsterdam scher per selecteert naar leeftijd. Daar worden geen leerlingen beneden de achttien jaar aange nomen, terwijl in Rotterdam de minimum leeftijdsgrens zeven tien jaar en zes maanden is. Dit verschil komt voort uit de over heidsmaatregel, dat men voor 1 januari in het derde leerjaar ne gentien jaar moet zijn. Een ander verschil tussen Amsterdam en Rotterdam is. dat de opleiding in Rotterdam, aan de Schonebergerweg, de enige is, die niet aan een nijver heidsschool is verbonden. Aan de school is geen inter naat verbonden. De meisjes kunnen via bemiddeling van de. school een kamer in Rotterdam krijgen, wat in -de meeste geval len goed bevalt. Vaak gebeurt het dat de kamer van een tweedejaars wordt overgeno men door een eerstejaars, om dat de tweedejaars leerling dan stage loopt. Gedurende het der de en vierde jaar gaan zij vaak r naar hun oude kamer te rug. alangrijk is nog te weten, dat de salariëring van de gedi plomeerden wordt geregeld bij het rapport Haeck. Meisjes met alleen vooropleiding N XX wor den volgens deze salarisschaal met acht punten gewaardeerd. K en O-gediplomeerden met ak te N XX met tien punten. Er is in de wereld van de film geen triester baan dan die van de stand-in, de „dou blé". De invaller, Het even beeld van de grote ster, die de rol tot in de perfectie moet kennen, over beschei denheid, bekwaamheid, uit houdingsvermogen, moed en durf dient te beschikken, alle gevaarlijke karweien moet opknappen, absoluut onmis baar is en toch nooit ge noemd, nooit geëerd of er kend wordt. Zeker, het zijn goed-betaalde banen, maar zo triest en uit zichtloos. Je moet het kunnen opbrengen te fungeren als de immer verdwijnende schaduw van de ster, die je helpt groot te maken. Neem nu het Duitse stunt meisje Friedel Frank. Nooit van gehoord, zegt U. Vanzelfspre kend. Maar indien U houdt van het KRO - feuilleton. „De Wre kers" hebt u haar al talloze ma len gezien. Zij was jarenlang de stand-in voor Diana Rigg, toen ze Emma Peel speelde. Diana is er ander half jaar geleden al mee opge houden, maar bij ons draait het feuilleton nog steeds en dus ziet U Friedel ook steevast op dinsdagavond. Friedel lijkt in haar gezicht niet eens zo veel op Diana. Ze heeft echter dezelfde lengte, hetzelfde ranke figuur en het zelfde lange donkere haar. De filmmaatschappij die De Wre kers uitbrengt, zag haar als een vondst. Het is namelijk niet Di ana, die zo prachtig aan judo doet en zo formidabel kan vechten. Op het moment dat Emma Peel een uitval doet of een ge vaarlijk karweitje moet op knappen ziet U Friedel. De ster Diana is te kostbaar en maakt bovendien haar handen niet vuil aan judo en dergelijke. Friedel knapte trouwens nog veel meer op. Zij viel in bij alle repetities als Diana er niet was. Zij stond eindeloos in de decors voor de camera-instellingen en pas als het hoogst-vermoeiende poseren voorbij was, stapte Di ana in de scène. Friedel kwam er pas in terug, als er gerend, geklommen, gesprongen of ge vochten moest worden. Toen Diana zei: „Ik doe het niet meer" stond Friedel ook aan de kant. Er wend koortsachtig gezocht naar een opvolgster voor Diana. De serie was té goed om afgebroken te worden. Friedel bood zich aan.maar neen, een stand-in wordt nooit een ster. Bovendien sprak zij te weinig Engels. Er is wel een vervangster voor Diana gevonden, maar de serie heeft het toch niet lang uitgehouden. Patrick MacNee wilde ook wel eens ophouden en dus heeft Emma op een keer op een verkeerde knop gedrukt, waardoor John Steed voorgoed naar de maan vloog en d'aarmee was de reeks ten einde. Waar is Friedel Frank nu ge en op 't ogenblik staat zij in Stuttgart in een stuk van Erich Kastner. Friedel heeft echter andere ambities. Zij wil zangeres wor den. Ze had een aardige, niet-geschoolde stem. In het tweede Duitse tv-programma ZDF heeft ze meegedaan in een muzikale show-in-afleveringen. Ze zong daarin niet onver dienstelijk en kreeg aanbiedin gen van platenmaatschappijen om opnamen te maken. Nee, zei Friedel, ik moet eerst zangles sen nemen om het beter te kun nen doen. Ze is aan de studie gegaan. Nu ze echter overtuigd is van haar kwaliteiten als zangeres is de ZDF-show vergeten. Geen platenfirma kijkt meer naar haar om. Arme Friedel. Voorlo pig blijft ze maar aan het to neel, hopend op een sterrentoe- komst voor haar alleen. De Westvlaming Frank Lateur schreef onder de schuilnaam Stijn Streuvels. Lateur conformeerde zich wat het uiterlijke betreft aan de rooms-katholieke leer en moraal; Streuvels, schrijvend als het ware als een onbekende, voelde panthe ïstisch en fatalistisch. Hij gaf vorm aan de mens zoals hij is. Streuvels' kritische bewonderaar Hed- wtq Spellers (geb. 1935), die al eerder in Wij. galspuwers (Brugge 1965), deze visie op Vlaanderens literaire aartsvader had geschetst, heeft nu een boek van 230 bladzijden gepubliceerd onder de titel Omtrent Streuvels. met de ondertitel Het einde van een myte (Speliers hanteert een radicale spelling). Het boek is uitge geven bij Nljgh 4 Van Dltmër te 's-Gra- venhage en kost f 9.90 De auteur noemt zijn werk een anti-es say. Dit betekent dat hi| zich afzet tegen de bestaande studies, zoals van De- medts. De PiHecijn. KnuvekJer. Roelants Westerling en misschien noq anderen Wat hem kwaad maakt bij schrijvers over Streuvels is hun quasi-obiectiviteit en verder hun annexatie van Streuvels ten bate van de rooms-katholieke kerk en haar status in Vlaanderen. Wat mij betreft hoeft Speliers, althans wat zijn Nederlandse lezers aangaat, zijn boek geen anti-essay te noemen. De hou ding van wetenschappelijke objectiviteit in de letterkundige kritiek wordt meer en meer verlaten. Ze is ook niet vol te houden, al is voor een werkelijk recht- Stijn Streuvels vaardige beoordeling van literair werk bij de criticus een zekere onthechting nodig, het vermogen afstand te nemen van zijn eigen inzichten en voorkeuren. Juist omdat men weet dat dit toch nooit helemaal lukt. is hfet beter zich niet sys tematisch en programmatisch aan zijn ei- qen subjectiviteit prijs te qeven Speliers. met de onvermijdelijke agressiviteit van de dertigjarigen, doet dit wel. Het resul taat is in elk geval frisheid, leesbaarheid en subjectieve waarachtigheid en dat is al heel wat. Hij pretendeert ook niet over Streuvels het laatste woord te hebben gesproken. Op de achtergrond van deze studie oroeft men het leed en de verbittering van iemand, die zidr uit de beknelling van zijn Vlaams-rooms milieu heeft moe ten losvechten en de gevolgen daarvan nooit helemaal te boven zal komen. Streuvels heeft dit nooit qedaan, maar dat verhindert Speliers niet van zijn werk te blijven houden, juist omdat in dat crea tieve oeuvre zich de waarachtige Streu vels openbaart, met zijn belanqstellina voor het probleem van de erfelijkheid (12. 28). zijn fatalisme en dualisme (13) zijn sfeer van sexualiteit en sexuele frustraties (21. 54). zijn wroeten naar de zin van het bestaan (26) en zijn pan theïstische godsbeleving (145). Ook op deze authentieke Streuvels heeft Speliers wel kritiek. Hij vindt zijn bewonderd voorbeeld maatschappelijk conservatief (39, 98). bijna feodaal be grensd (63). Speliers vindt dat Streuvels de menselijke natuur onderschat en de werking van de kosmische krachten overschat (75). Zeker. Streuvels geeft vorm aan de mens zoals hij is (93). maar hij is geen feitelijk qeëngageerd schrijver (98). Weinig waardering heeft Speliers voor de mediterende Frank Lateur, die in stille uren zijn meningen over alles en nog wat ten beste geeft: dan zie |e hoe deze mediterende Streuvels (Frank Lateur) in flagrante tegenspraak komt met de krea- tieve Streuvels!" (100). ..Meteen heb je dat oesDÜtste ik: in dat soort proza sta je voor Frank Lateur. de brave huisvader die 's voormiddags zijn bomen snoeit en de beerput over zijn moestuin keert en 's namiddags zijn Stiin-Streuvels-plunje aantrekt en boeken schrijft. In deze omgekeerde Stijn Streuvels bots je opnieuw op twee personen, een die min of meer ..links" denkt en allerlei taboes van zijn tijd op de korre1 neemt, en een die konsekwent ..rechts" denkt, en onder hetzelfde pseudoniem zaken schrijft zoals Stille avonden" (100/101). Hoewel geen Streuvelskenner. ben ik geneigd mij bij Speliers' visie aan te sluiten. De bestaande machten verlangen of eisen van de Individuele auteur oropa- gand^materiaal en van de meris een hah: tus die öf model kon heten, óf zonder veel bezwaar kan worden geïdealiseerd. In het roomse Vlaanderen geldt dit na tuurlijk in meer strikte zin dan in Holland. Maar ook hier werd en wordt van de christelijke auteur verlangd dat hij In de eerste plaats geloofsgetuigenissen schrijft, apologieën i-n verhaalvorm. Men vergeet dat elke echte schrijver, en mutatis mutandis ook elke echte criti cus, tot op zekere hoogte een enfant terrible Is. die onaangename din«en zegt, waarvan later blijkt dat die hoogst nodiq oezeqd moesten worden. De letterkundi ge inspiratie is nauw verbonden aan de waarheidsdrang. Zonder een element van waarheid kan oeen kunst ontstaan. De voor mij belangrijkste opmerking in dit boek staat op bk 96. De auteur w'l Streuvels oppoetsen" en Streuvela laten weerkaatsen teoen het klankbord van eer- gewijzigd wereldbeeld." Stilistisch is de ze zin afgrijselijk. Er is een wereldbeeld Dit beekJ is qewijziqd. Dit gewijzigde wereldbeeld beschikt over een klankbord. Tegen dat klankbord weerkaatst een op gepoetste Streuvels. Enfin, de bedoeling is duidelijk. Streuvels sohreef naar aanleiding van Gezelles dood: „En zo Is Guido Gezelle de eeuwigheid ingegaan om te worden 't geen de overlevenden van hem maken zouden. Hij heeft het moeten ondergaan gelijk iedereen van zi|n soort: ..Nous ne survivons qu'arrangés" (221). Dat onver mijdelijke arrangement hangt samen met het verdwijnen van wat men zou kunnen noemen de „levenscontext" van elk kunstwerk. De tijd verschuift. Onzichtbare steunsels om een figuur heen (denk b.v. ook aan Colijn) vallen weq en de grote man komt naakt voor de lens van de kritiek. Wie echt Is en groot houdt dat uit Wel is elke idealisering, elke annexa tie onmogelijk geworden. En het gevaar van onbillijke ontluistering is levensgroot. Latere generaties zullen de onze qemis aan historische zin verwijten, en terecht. Maar het proces van herwaardering van de mens. zonder nimbus, zonder wierook, is onvermijdelijk. Speliers heeft dit ten nanzien van Streuvels qedaan, hoewel niet zonder hem een beetje te annexeren. Zoals een dirigent „zijn" 8eethoven qeeft, zo heeft Speliers ons zijn Streu vels gegeven. Een interpretatie die er wezen mag. Vanavond wordt het kiezen tussen de nieuwe Rijk de Gooyer-show hij de AVRO of het muzikale tv-spel „De le gende van Johnny Green", een western-geschiedenis, bij de KRO op Ned. 1. De KRO heeft veel werk ge maakt van dit traditionele ver haal van Eddie Miller. Johnny (René Frank) is getrouwd met zijn lieve Mary Jane (Els Hil- lenius). Johnny heeft echter een benarde jeugd gehad en „dus" komen de narigheden: ene slechte Jezebel Jones (Car ry Tefsen) pakt hem van Mary af en als John ten slotte be rouwvol terugkeert, zijn er al lemaal nare dingen gebeurd, waarbij een oude appelboom een eigen rol speelt. bleven? Friedel, nu 26, leerde heel wat tijdens haar werk bij de Engelse tv-maatschappij. waar zij Diana verving. Ze ging terug naar haar vaderland, naar haar geboortestad München' en probeerde aan het toneel te ko men. Dat lukte haar wonderwel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 14