Prof. Van Ruler van jubilerend Voetius erelid Eenheid groter dan verschillen Bisschoppen moeten thuis meer experimenteren Geef lege kloosters aan de gemeenschap Predikantsvrouwen in Utrecht hij een Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze... Grootste theologendispuut in Utrecht j In Biafra j 7 nu 36 werf „Landbouwlonen blijven achter" Duitsers in Nes Ammim toegelaten et domper op de verwachtingen BEROEPINGSWERK [POTTERS „UNIA omgekomt Baptisten teg< ds. Wurm bran VRIJDAG 24 OKTOBER 1 „lk heb geen welgevallen aan u, zegt de Here der heerscha ren, en in een offer van uw hand schep ik geen behagen." Dit staat te lezen in Maleacln 1 10. Maar wat volgt is opmerke lijk. Het had gesproken kunnen zijn van onze tijd bijvoorbeeld tot het zogenaamde christelijke westen: „Want vanwaar de zon opkomt tot waar zij ondergaat, is-Mijn naam groot onder de volken, allerwege wordt Mijn naam reukwerk gebracht en een rein spijsoffer, want groot is Mijn naam onder de volken, zegt de Here der Heerscharen." Deze woorden, zo vele eeuwen geleden tot Israël gesproken, zijn hyperactueel. Wij in het westen hebben van vader op zoon het evangelie geslachten lang doorgegeven. Maar we kunnen al lang niet meer spreken van het „christelijke wes ten." Onze maatschappij is geseculariseerd, zeggen we met een moeilijk woord. Heel letterlijk zijn we verwereldlijkt Maar in het noorden van Nigeria komen de Tiv-mensen met honderden tot geloof. In Indonesië sluiten nog steeds duizen den zich bij de kerk aan. In Birma, waaruit alle buitenlandse zendelingen verdwenen, zijn, komen berichten van groei. Is raël was het uitverkoren volkmaar de heidenwereld erkende Gods almacht. Het westen was de uitverkoren wereld, waar heen Paulus werd geroepen door de man uit Macedonië. Maar het evangelie openbaart nu zijn kracht in de heidenwe reld. Wie God niet trouw blijft ziet hoe Hij Zich tot anderen wendt. We lezen vandaag 2 Petrus 2 1-11. VN moeten de Indianenmoord onderzoeken (Van onze kerkredactic) DEN HAAG De Internatio nal Fellowship of Reconciliation (IFOR) heeft zich tot de secreta ris-generaal van de Verenigde Naties gericht met het verzoek een onderzoek in te stellen naar de moord op Indianen in Latqns- Amerika. In Brazilië en verschil lende andere Zuidamerikaanse landen zouden plannen worden beraamd om tussen de 500.000 en 1.000.000 Indianen te liquideren. Vooral de landen Brazilië. Peru, Bolivia en Equador zijn bij deze mas samoord betrokken. Een van de rede nen voor de uitroeiing is dat deze Indianen geen contact wensen met de blanke wereld en niet tot een behoorlijk beschavingspeil te ontwik kelen zijn. Daardoor zouden ze een gemakkelijke prooi kunnen worden van de communisten en zouden so ciale revoluties gestimuleerd kunnen worden, aldus de Zuidamerikaanse regeringen. De Verenigde Naties vormen vol gens de IFOR, waartoe in Nederland Kerk en Vrede en de Doopsgezinde Vredesgroep behoren, de meest aan gewezen instantie om een onderzoek ter plaatse in te stellen. Deze wereld organisatie van staten kan tevens druk uitoefenen op de regeringen van de verschillende Zuidamerikaan se landen. (Van onze kerkredactie) UTRECHT Prof. dr. A. A. van Ruler is erelid geworden van de Gereformeerde Theolo gen Studenten Vereniging „Voe tius". Dit gebéurde gisteren tij dens de viering van het zeven tigjarig bestaan van deze vereni ging. Prof. Van Ruler kon zelf niet aanwezig zijn, omdat hjj enkele weken geleden getroffen is door een hartinfart. Wel had hij schriftelijk laten weten, met zijn benoeming zeer ingenomen te zijn. Hoogtepunt van de viering was de lustrumrede, die uitgesproken werd door de Groningse oudtestamenticus prof. dr. A. A. van der Woude over „Schepping en verlossing". Zijn betoog, dat bij zijn gehoor, duidelijk in de smaak viel, was ei genlijk een reactie op de huidige the ologie, die alleen maar van verlossing kan spreken. Brieven die niet artjn voorzien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden genomen. Ge heimhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gutden nnn postze gels te worden ingesloten. Vraag: Leeft dokter Pameyer nog of is dat een naam van jaren terug? Antwoord: In 1931 werd een klei ne werkplaats ingericht in het westen van Rotterdam voor pa tiënten van de thans overleden dr. J. H. Pameijer, hoofdinspecteur voor de geestelijke volksgezondheid. Hier werden ze geholpen om in het nor male leven terug te keren. In het begin verliep het werk erg moeilijk tengevolge van de malaise der jaren dertig. •Onder leiding van drie medewer kers werd begonnen met het ver vaardigen van cocosmatten, gewe ven stoffen, schoenreparatie en boekbinden. De artikelen werden huis aan huis verkocht. De pa tiënten ontvingen een loon van 2,25 per week, dat enigszins aange vuld werd door de sociale bijstand Door dat werk kregen ze hun zelf respect terug en tevens hun verant woordelijkheidsgevoel. Ze waren trots op het resultaat van hun werk en na korte tijd keerden velen van hen terug naar het gewone be drijfsleven. Na de de oorlog werden de sociale werkplaatsen In Nederland gereor ganiseerd, waarbij men uitging van het beginsel dat de tewerkgestelden aanvankelijk minstens een derde deel moesten produceren van wat in het normale bedrijfsleven ge presteerd werd. Daarvoor ontvingen deze werkne mers een minimumloon, vermeer derd met toeslagen voor kwaliteit, hoeveelheid, ijver, gedrag en zorg voor het materiaal der gereedschap pen. Meer en meer drong het tot het bedrijfsleven door dat deze gehandi capte werknemers in staat waren tot normale arbeidsprestaties. Sinds die tijd onderging(en) de dr. J. H. Pameijers werkplaatsen grote veranderingen en thans behoren zij tot de grootste sociale werkplaatsen in Nederland, waarin ongeveer 60fi mannen en vrouwen te werk gesteld zijn en waarvan het personeel uit ongeveer 75 leden bestaat. Vraag: Waar kan ik inlichtingen krijgen over rassendiscriminatie en verdovende middelen? Antwoord: Over het eerste o.a. bij de Oecumenische raad van kerken in Nederland. Maliebaan 88. Utrecht, over het tweede bij de Nationale federatie voor de geestelijke volksgezondheid, J. J. Viottastraat, .Amsterdam. Uit hun bibliotheken kan u gratis boeken lenen, alleen de verzendkosten komen voor uw reke ning. Vraag: Gaarne inlichtingen over een winterverblijf voor gepensio neerden en Indische Nederlanders in Spanje. Antwoord: Deze zijn te krijgen bij N. van den Brink te El Atabal en ir. Z. Salverda, Eykmanlaan 407, U- trecht (tel. 030 - 713490) over Alican te. Vraag: We willen de winterkou ontvluchten te Ventimiglia en ons in maart geboren katertje meenemen. Hij is ingeënt tegen kattenziekte en we willen hem nog laten castreren. Mag hij nu zomaar in de trein in een mandje? We nemen couchettes. En hoe gaat het met het luchtver keer? Antwoord: Bij internationaal ver voer met de spoorwegen moet uw katertje de hele reis in de bagage wagen blijven. U zou echter wel met het personeel kunnen bespreken er voor de verzorging zo nu en dan naar toe te gaan. Voor een reis met de KLM kan u een speciale doos aanvragen met gaatjes en een hengsel, die u ook gebruiken kunt voor het binnenlands vervoer in Ita lië. Voor eventueel nog noodzake lijke inentingen kunt u zich wenden tot een dierenarts. Prof. Van der Woude betoogde, dat het Oude Testament de schepping niet zonder meer vanuit de verlossing beziet en dat het geloof in God als Schepper voor de Israëliet niet se cundair was aan dat in God als Red der en Verlosser. Daarmee wilde hij beslist niet beweren dat geschapen zijn meer is dan verlost zijn. Maar wij megen het zijn niet doen opgaan in het verlost zijn. Het is niet zo. dat de verlossing in orde aan de schepping voorafgaat. We hoeven niet eerst naar Golgotha voor we van de schepping kunnen spreken, zodat de man die zegt „Ik geloof wel dat er een God bestaat, want ik geloof niet dat dit alles van zelf ontstaat" het begin uitspreekt van een lofprijzing, die wij niet moe ten diskwalificeren. Tot zover een (zeer populaire) sa menvatting van het referaat, van prof. Van der Woude, die zich met name keerde tegen de Duitse oud testamenticus Von Rad en eigenlijk vooral (hoewel hij zijn naam niet i noemde) tegen Karl Barth. Toevlucht De dag begon met een wijdings- stonde in de aula van het universi teitsgebouw. Het Kamerlid ds. H. G. Abma sprak daar over „Toevlucht in het Ambt", naar aanleiding van Jo hannes 6 „Wilt gij ook niet weg gaan?" „Voetius" is verreweg het grootste theologendispuut aan de Utrechtse universiteit. Ongeveer veertig pro cent van de theologische studenten is "bij deze vereniging aangesloten. Dat zijn er circa 120. De verhouding wordt zelfs nog steeds gunstiger voor Voetius. Dit jaar werden van de 48 eerstejaars 22 voetiaan. Hoewel in de praktijk het overgro te deel van de leden „gereformeerde 'bonder" is (en tachtig procent van de gereformeerde - bo n dsp r edik ant en is reünist van Voetius), is er beslist ook plaats voor anderen. Naast nu prof. Van Ruler is ook een prof. dr. G. P. van Itterzon al langer onder de erele den. Maar de grondslag wordt gevormd door de gereformeerde belijde nisgeschriften. De roomse jongens, die met de integratie van de KTHU meekomen, kunnen dus geen lid wor den. Wel willen de voetianen. een se rieuze confrontatie met hen. Gedacht wordt aan een speciale werkgroep voor dit contact. Ook vrouwelijke studenten worden niet toegelaten, ook al zouden ze met de grondslag instemmen. Dit wordt geargumenteerd door te wijzen op het doel van de vereniging, dat naast de gerichtheid op de gereformeerde theologie ook de praktische gericht heid op het ambt inhoudt. UTRECHT Het hoofdbestuur van de Nederlandse Christelijke agrarische bedri.ifsbond beraadt zich over concre te maatregelen om een verder achter blijven van de lonen in de landbouw bij die in de nijverheid tegen te gaan. De NCAB vindt de huidige situatie onaanvaardbaar en zal nog deze maand de verschillende bedrijfsgroepen be trekken bij het vooroverleg over de te volgen koers. Uit de toelichting bij de begroting van landbouw blijkt, dat de uurlonen in de nijverheid sinds 1958 procentueel meer ziin gestegen dan die in de land bouw, nl. met 138 procent tegenover 129 procent. Twee wereldbonden tot hun kerken In de Verenigde Arabische. Republiek leven nog 2000 joden. Ze beschikken nog altijd over dertig synngoges en hun geestelijk hoofd is opperrabijn Haim Douek. Een van hen is de joodse apotheker, dr. Joseph Romano ('45 jaar). Hij is vast van pion om met zijn gezin in Egypte te blijven. Nederlandse rebellenpriesters tot synode JERUZALEM Voor het eerst sinds in het begin van de jaren zestig de christelijke ki- boets Nes Ammim (Banier der Volkeren) in Galilea in Israël werd gesticht zijn Duitsers tot de gemeenschap toegetreden, I De bevolking bestaat in Nes Am- /t fl y*fj 1 fl fl /~1 mim uit 45 Nederlanders en een jlYCC'# LA/VIl/WVl l ROME Het bleef gisteren rustig in Rome. De 146 bisschop pen die in hun synode bijeen zjjn vergaderen achter gesloten deu ren in negen werkgroepen. Ze probeerden tot nauwere betrek kingen te komen tussen de na tionale kerken. Inmiddels heb ben de Nederlandse rebellen priesters een beroep op de bis schoppen gedaan om vrijelijk in hun eigen territorium te experi menteren. Deze oproep was vervat in een ver klaring, die is uitgegeven door de voor handhaving van het primaat schap van dc paus en van diens recht de kerk alleen te besturen. Maar men Is wel unaniem bijna van mening dat de bisschoppen meer zeg genschap in de kerk moeten krijgen en de paus van advies moeten die nen. Amerikaanse familie. Bij dé stichting van de kibboets, die zich onder meer bezighoudt met het kweken van ro zen en avocado's, werd met de Israëlische regering overeengekomen, dat geen Duitsers in Nes Ammim zouden worden opgenomen. In het bijzonder wilde men de gevoelens ontzien van de inwoners van de nabij gelegen kibboets Loagamei Hagettaoth waar overlevenden van Poolse getto's wonen. De 68-jarige uit Duisburg afkomsti- ge vroegere SS-er Otto Busch en zijn echtgenote zijn echter in Nes Am mim opgenomen op aandringen van overlevenden uit het Poolse getto van Bialystok. In 1942 werd Otto Busch, lid van de SS naar het Poolse getto gezonden om daar een fabriek te leiden met joodse slavenarbeiders als personeel. Van zijn functie maakte Busch ge bruik de uitgemergelde joden met voedsel en kleding te helpen. Ook waarschuwde hij verschillende joden wanneer razzia's op komst waren en hielp hij verscheidenen het getto te ontkomen. Enige van de door hem geholpen joden wonen thans in Israël. Zij no digden Otto Busch uit het land te bezoeken. Bij terugkomst in Duisburg werd Busch door verschei dene Duitsers geboycot omdat hij door zijn bekendgeworden hulp aan joden de principes van de SS zou hebben geschonden. Door bemidde ling van de door hem geredden en in Israël wonenden zijn Otto Busch en zijn echtgenote thans als eerste Duitsers in Nes Ammim opgenomen. Nederlandse delegatie naar de Euro pese vergadering van de rebellen priesters in Rome. Zij zochten op hun eigen wijze naar een nieuwe ver houding tussen paus en bisschoppen, die van het primaatschap niet veel heel liet. De Nederlandse priesters steunen j de voorstellen die naar voren zijn gebracht door de werkgroep van de j Duits sprekende bisschoppen, waar toe kardinaal Alfrink behoort. Zij dringen er op aan de plaatselijke bis schoppen het recht te geven zelf te' beslissen over zaken die niet strikt de leer raken. Kardinaal Inmiddels is een Amerikaanse kar dinaal. John Wright, de paus te hulp gesneld. Dit hoofd van de Vaticaanse congregatie voor de geestelijkheid zei, dat de bisschoppensynode nooit een instrument mag worden „om de paus te pakken." „Uit sommige berichten zou men kunnen denken." zei hij, „dat er kar dinalen zijn die tegen de paus samen spannen. Als dat zo is dan zijn zij in de discussie uiterst discreet geweest." Primaatschap Volgens hem zijn alle bisschoppen NED. IIERV. KERK Beroepen te 's-Hertogenboseh (vac. J. W. Mazurel; toez.h J. Walstra te Jorwerd; te Hollandscheveld. C. J. P. Lam te Putten: te Renkum (vac. M. J. G. van der Velden). G. Th. Vollebregt te Giessen-Nieuwkerk; te Vianen (vac. A. Stegenga). L. Gulmans te Klooster ter Apel. Aangenomen naar Buurse (toez.), L. Cannegieter. em.pred. te Haarlem: naar Westervoort. kand. A. K. Ploeger te Wijchen. GEREF. KERKEN Beroepen te Smilde. H. Willems te Hengelo. Beroepbaar kand. R. ter Haar, Nieu- wendammerdijk 63. Amsterdam-Noord. VRIJE EVANG. GEMEENTEN Beroepen te Goes. H. Raven le 1 Utrecht-Centrum. (Van onze kerkredactie) GENÈVE De uitvoerende besturen van de Hervormde We reldbond en de Internationale Raad van Congregationalistische Kerken hebben zich samen tot hun ledenkerken gericht. In een boodschap aan de kerken zeggen zij, dat het vreemd was „dat wij, die zoveel gemeen hadden, toch gescheiden bleven optrekken". In augustus van het volgend jaar hopen beide wereldorgani saties te fuseren. Beide organisaties erkennen dat een doorgaande reformatie noodzake lijk is. In de brief wordt gezegd dat nu de „overtuiging is gegroeid dat de verschillen die er op organisatorisch vlak waren, ondergeschikt zijn aan het gemeenschappelijk geloof". Tevens wordt gezegd dat de beide organisaties beseffen dat zij binnen de oecumenische beweging, waaraan ze van harte meewerken, of effectie ve wijze moeten getuigen van hun re formatorische erfenis en ervaring. Plaatselijk Volgens deze boodschap aan de kerken hebben beide confessionale wereldorganisaties altijd de betekenis van de plaatselijke gemeente bena drukt, omdat zij daarin de katholici teit van de kerk geopenbaard zien. De ledenkerken worden opgeroepen om zich ook met „wereldse zaken" bezig te houden, maar dan op zo'n manier dat de gehoorzaamheid aan Jezus Christus blijkt maar ook de openheid tot mensen van alle geslachten, rassen en naties. „We erkennen", zo wordt gezegd, „dat God ons in geloof roept onze geliefde wegen en instituten te ver anderen om gehoorzamer en vrucht baarder te kunnen worden.". Waarschuwing De nieuwe organisatie, die in au gustus in het leven zal worden geroe pen. zal in het bijzonder aandacht schenken aan de minderheidskerken in de verstrooiing. „We moeten hen krachtig bemoedigen .en helpen om meer dan ooit hun taak te vervullen bij de opbouw van de katholieke kerk". Maar die minderheidskerken, en al le andere worden ook gewaarschuwd. De bood chap zegt: „We herinneren onze kerken eraan dat resultaten uit het verleden nimmer de plaats mo gen innemen van gehoorzaamheid in het heden". (eoctj en bij zware of hardnekkige verkoudheid POTTER'S CATARRH PASTILLES Alleen bij apothekers en drogisten (Van onze kerkredactie ERLANGEN Bij het h in Biafra zijn 36 medewerk Joint Church Aid om het levi men. Dit is meegedeeld door i zitter van het Duitse diakona Theodor Schober, op een ver, in het Duitse Erlangen. Tot de dodfen behoren pile neergestorte vliegtuigen c voedsel van Sao Tomé ove maar ook medewerkers i voedsel in het binnenland Sedert het begin van deze tie van de kerken uit Noord en Amerika zijn 3900 vluchl Biafra uitgevoerd. Tweeduizi deren werden uit het land haald en naar het kinderdor ville overgebracht. De vluch het Rode Kruis liggen al ir lang stil. Kruiswoord-puzzel Hor.: 1. plaats in België, 3 dier, 6. groente, 9. water in 1 10. tent, 12. meisjesnaam, 1: teling, 15. de O.mond van di sel, 17. cilindervormig voon boom, 21. mening, 25. pa vaartuig, 27. hamertje in ee 31. achting, 32. telwoord, 34. N. Brab., 36. verfstof, 38. noot, 39. plaats in N. Brab., in Nederl. "(afk.), 42. vo hoofddeksel, 44. vruchtje. Vert.: 1. vruchtenat, 2. tw| vogel, 4. waterin N. Brab., god, 7. wandeldreef. 8. vooi 10. gewicht, 11. manier van dracht, 14. werklijst ener scli lijdzaam, 18. oud gewicht (al spoedig, 22. kippenloop, 23. bijl, 28. meisjesnaam, 29. Japj 30. ontkenning, 31, zwak, 31 in Z. Frankrijk, 34. tijdrekei) boom, 36. voorzetsel, 37. gra\ voorzetsel. Oplossing vorige puzzel Hor.: 1. paars, 5. Maris, 1( 12. nona, 13. re, 14. kalis, 17 ink, 20. Son, 21. sta, 22. af, 25. stek, 26. bark, 28. Ee, 30. oor. 34. oom, 36. pol, 38. el, mer. 41. pa,' 42. tien, 44. Ac Sedan, 47. stang. Vert.: 1. Paris, 2. aren, 3. rek. 6. Ans, 7. r.o., 8. inkt, 9 11. slok, 15. as, 16. in, 19. ka strop, 23. fee, 24. sap, 27. po Rome, 31. slang, 33. olie, 34. i me, 37. open, 39. Ina, 40. rat. 45. da. PvdA-jongeren tot bisschop (Van een onzer medewerksters) UTRECHT Traditiegetrouw kwamen deze week in Utrecht de hervormde predikantsvrou wen bjjeen die deel uitmaken van hun concio. Dit jaar sprak ds. P. A. A. Kliisener over de pastorale arbeid in psychiatri sche inrichtingen. Met de patiënten is vaak een goed gesprek mogelijk, zei hij. Zij moeten echter als volwaardige mensen wor den aangesproken. Daarom dienst de pastorale benadering zo gewoon mo gelijk te zijn. In de inrichtingen worden ook ge wone kerkdiensten gehouden. Het avondmaal wordt bediend, er wordt catechisatie gegeven en ook doel men belijdenis. Belangrijk is dat er goede contac ten gelegd worden. Dat is op zichzelf al heilzaam voor de patiënt, want gebrek aan contact is juist de grot» nood bij velen van hen. Wal den zen 's Middags sprak mejuffrouw Mia van Oostveen over de Waldenzen. Aan de hand van dia's en tekeningen SDrak zij over de bewogen geschiede nis van deze Italiaanse protestanten. Eeuwenlang zijn zij vervolgd en verdrukt, vaak werden zij verdreven van huis en haard. Nu. in onze tijd. leven zij weer in vrijheid. Ze hebben gelijke rechten als de andere Italia nen, maar toch worden ze in veel opzichten achtergesteld. VENLO De afdeling Lim burg van de Federatie van Jon gerengroepen van de Partjj van de Arbeid, heeft een beroep ge daan op de bisschop van Roer mond om zoveel mogelqk mon niken en nonnen te concentreren in zo weinig mogeljjk kloosters. De daardoor vrij komende kloos- sters kunnen dan de gemeen schap ten goede komen. Dc jongeren uit Limburg zeggen geschokt te zijn door recente onthul lingen omtrent de schrijnende onder bezetting van kloosters in Limburg. Slechts enkele tienta'len kloosterlin gen bevolken vele tientallen kloos ters. „Volgens onze opvatting." zo schrijven de jongeren, „over een wer kelijke christelijke maatschappijbe schouwing mag op zijn minst van de organisaties die onder leiding staan van het kerkelijk apparaat in Rome, worden verwacht dat zij het maat schappelijk leven zodanig benaderen, dat zij naast de geestelijke bemoei enis ook in het bijzonder de materië le verzorging van alle mensen tot hun taak rekenen." Overdragen „In dit licht gezien getuigt, het van eerlijke christelijkheid, wanneer de leiders van de religieuze ordes waarvan de leden, wier gelederen in de afgelopen jaren drastisch zijn uit gedund. de ruime kapitale gebouwen bewonen, zouden besluiten het over grote deel van deze kloostergebou wen over te dragen aan de gemeen schap." De jongeren seloven dat door een I dergelijk gebaar een niet onbelang- I rijk contingent woon- en leefruimte zou vrijkomen, welke kan worj nut voor bejaarden, alleens! en jonge gezinnen." In het slot van de brief spr( bestuur van de Limburgse gl hoop uit dat de bisschop de van de brief voor verwl king van de erin vervatte su| zal overbrengen aan de aanf| personen. (Van onze kerkredactie KASSEL Een Duitsi tistenpredikant, dr. Wieske, waarschuwt teg uit een Roemeense geva vrijgekochte christen-joo cliard Wurmbrand. Hjj grond van onjuiste beri ving geld verzamelen vo zogenaamde ondergronds! in Roemenië die niet best: Wieske schrijft in het Die Gemeinde: „Vervolgens vast :lat de Roemenen die ik lopen zomer ontmoette zich geren aan de dienst die Wur in het westen hen aanbiedt.'' ..Oprechte christenen" schr „zijn in Roemenië er niet in resseerd en ze willen van zij nisatie zelfs geen cent ontvang! In zijn artikel beschrijft dr. een reveilbeweging in Roeme zich in het openbaar voltre baptistengemeenten groeien

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2