Leo Driehuijs: „Camera's
suggereren het publiek"
NOS-orkesten geven tv-concerteiv
CAROLINA YES
13
WOENSDAG 22 OKTOBER 1969
VANAVOND TE ZIEN
j Ned. 1 NOS
7.07 uur Scala.
I 7.31 uur (kerkelijke zendgemachtigden) Kenmerk.
8.30 uur Italiaanse speelfilm Vanina Vinini.
'10.30 uur Toonbeeld, tv-concert door het Omroeporkest.
Ned. 2 KRO
7.03 uur Mik in Doetinchem.
1 8.20 uur aflevering misdaadserie „Politie New York".
8.45 uur documentaire film over Gandhi.
9.25 uur „Zelf doen": bollen planten, wenteltrap ma
ken, autoverzorging.
Emoties
DE emoties, gisteren losgebarsten
I in de Tweede Kamer, werden
\lteravond druk op het scherm ge
apporteerd. Het NOS-journaal
\aakte er melding van, maar Brand
gat was met een filmploeg aanwezig
koeest en kon er een extra reporta-
i van laten zien.
Een ander evenement was de ver-
lezing van Willy Brandt tot
tndskanselier van West-Duitsland,
«araan het journaal veel aandacht
iteedde. Daarom dus het voor
'RO's Televizier een tegenslag, dat
'RO's Televizier een tegenslag, dat
•scheen: wat drs. Hoogendijk nu
uit de Tweede Kamer en wat Jo-
van Minnen uit Duitsland vertel-
was al overbekend. Het nog altijd
ikke magazine had één opvallend
irwerp tussen vele kleine, name-
een beeldverslag van het aan-
ien van Marokkanen voor werk
Nederland.
iKRO's door jongeren gemaakte
pgazine „Verslag op dinsdag" kan
jjn vorm nog niet vinden. Het knik
ken door bejaarden was wel een
pdig onderwerp, maar werd te on-
[idelijk behandeld. Treffend was
el als tijdsbeeld het gesprek met
m 20-jarige muzikant, die een poos
mg alleen om het geld in Vietnam
jor de Amerikaanse soldaten had
speeld en zich van oorlog niets had
ngetrokken, terwijl hij achteraf
aagde dat hij zo hard is geworden
het nu in Nederland zo vervelend
idt omdat er geen 3000 gulden per
iand is te verdienen met een mu-
kinstrument.
De rest van het halve uur is bij
alweer in nevelen van vergeten
rgaan.
De vele overige uren van de avond
rden besteed aan bekend amuse-
>nt in vaste rubrieken. Brandpunts
jrtuitzending was daartussen een
tig stuk werk.
lond met ruilhart
krijgt vier jongen
PARIJS De Franse hond Nou-
uche, die twee jaar geleden tege-
k met Philip Blaiberg een nieuw
irt kreeg, heeft in Parijs het leven
schonken aan vier gezonde hon-
©nbabies. Ook de vader van de jon-
hondjes heeft een ruilhart. Het is
e eerste keer dat nieuw leven werd
>boren uit honden met een overge-
int hart.
^UfOltrengf
jn de huid gezondheid en zuiverheid
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM „Ik zag ex-
eerst erg tegenop, maar het is
me zo meegevallen", zegt de
jonge dirigent Leo Driehuijs,
„de camera's suggereerden voor
mij een groot publiek en ik heb
contact met toehoorders nodig."
„Het was de eerste keer, dat
ik voor televisie dirigeerde. Op
de repetitiedag was ik nerveus
door al die lampen en die be
wegende camera's om me heen.
De volgende dag was ik er al
aan gewend en kon ik heerlijk
werken."
De NOS begint vanavond op Ned. 1
met het uitzenden van 9 tv-concer-
ten, te geven door „eigen" orkesten.
Het Omroeporkest bijt de spits af. In
feite is Henk Spruit vaste dirigent
van dit orkest. Waarom staat Leo
Driehuijs er dan voor?
Regisseur Fred Bosman vertelt ons:
Leo Driehuijs is een van onze diri
genten in vaste dienst. De opnamen
vielen toevallig in een periode, waar
in hij het Omroeporkest leidde. Henk
Spruit was er toen niet."
De concerten zullen zich bewegen
op het licht-aansprekende, polu-
lair-romantische vlak. Vandaar dat u
vanavond in 40 minuten krijgt te ho
ren: de ouverture „Ruslan en Lud-
milla" van Glinka, een Serenade voor
strijkorkest van Elgar en de overbe
kende compositie „De Moldau" van
Smetana.
„Wij weten heel goed, dat wij mik
ken op een minderheidsgroep onder
de kijkers", zegt Fred Bosman, „maar
dat betekent toch altijd nog een au
ditorium dat in één keer ongeveer ge
lijk staat aan het hele winterse con
certbezoek in Nederland."
Het televisieconcert is geen grote
treffer, maar het haalt op Ned. 1
(volgens het kijkonderzoek van de
NOS) 11 tot 12 pet. kijkdichtheid
(naar schatting 800.000 personen) en
op Ned. 2 5 pet. Dat valt niet uit te
poetsen.
„En wij hopen met deze concerten
steeds meer kijkers aan te trekken".
Hoop doet leven en wie weet. An
dere omroepen hebben dat ook al sei
zoenen lang geprobeerd en de resul
taten zijn niet overweldigend maar
wel moedgevend.
Waarom ineens?
„Waarom begint de NOS ineens
met eigen concerten? Echt alleen
maar om het kijkpubliek te dienen of
ook omdat er sinds de oprichting van
de NOS een mogelijkheid bestaat om
de grote (dure) radio-orkesten ook op
de televisie te brengen?" vragen wij.
Fred Bosman geeft dat laatsté ge
redelijk toe:
HILVERSUM
j VARA 18.00 Nieuws. 18.11
Actualiteiten. 18.20 Uitzending
D'66. 18.30 Stereo: Klink
zonder nonsens. 19.30
19.35 Buitenlands week-
'erzlcht. 19.45 Stereo: Tan-
>-Rumba orkest met zangso
en. 20.10 Licht instrumen-
trio. 20.30 De verkiezingen
Oostelijk Flevoland: uitsla-
en commentaren. 20.40
|Btereo: VABiA-Dansorkest en
tolisten. 21.05 Reportage over
bisschoppen-synode in Ro-
21.25 Pop-eye: licht mu
ziekprogramma. 22.00 No'u,
kn...l: actueel satirisch pro
gramma. 22.30 Nieuws. 22.38
Mededelingen. 22.43 Actualitei
ten. 22.55 Stereo: Hobo, klari
net en fagot. 23.20 Radio Jazz
Magazine. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM n 298 m.
NCRV 18.30 Nieuws. 18.41 Ac
tualiteiten. N.O.S.: 19.00 Open-
Kunstbezlt. :»*0 Moet de
teftijd van meëïderjarlgheid
'erlaagd wordendiscussie.
1.35 Geen onderdaan maar
urger: over de staatkundige
'orming van de Nederlander.
1.50 Programma voor blinden
m slechtzienden. 20.00 Radio-
lortret van Georg Kessler.
1.25 Reportage voetbal
wedstrijd Nederland - Bulga
rije. 22.20 Stereo: Lichte gram-
mofoonmuziek. 22.30 Nieuws.
K.38 Parlementsoverzicht. 22.45
'lereo: X, een sprong in het
'ster. 23.55-24.00 Nieuws.
TELEVISIE;
i
VANAVOND::
NEDERLAND I
N.O.S.: 18.50 Kleur: De Fa
beltjeskrant. STER: 18.56 Re
clame. N.O.S.: 19.00 Journaal.
STER: 19.03 Reclame. N.O.S.:
19.07 Scala: informatief pro
gramma. CVK/IKOR/RKK:
19.31 Kenmerk: over kerk en
samenleving. STER: 19.56 Re
clame. N.O.S.: 20.00 Journaal.
STER: 20.16 Reclame. 20.20 Po
litieke Partijen: D'66. 20.30
Kleur: Vanina Vanini, speel
film. (Keuring: 14 jaar). 22.15
Uitzending Stichting Socutera.
22.30 Toonbeeld: Omroepor
kest. 23.10-23.15 Journaal.
NEDERLAND II
N.O.S.: 18.50 Kleur: De Fa
beltjeskrant. STER: 18.56 Re
clame. N.O.S.: 19.00 Journaal.
KRO: 19.05 MIK: muzikaal
amusementsprogramma. STER:
19.56 Reclame. NOS 20.00
Journaal. STER: 20.16 Reclame.
KRO: 20.20 Kleur: Politie New
York. TV-serie. 20.45 Gandhi:
revolutionair zonder geweld,
documentaire film. 21.25 Zelf
doen: adviezenrubrlek. HIRO:
22.05 Wij Europeanen. 22.10
Jongensstad Brasil. 22.15 40
Jaar A.V.O. 22.20 HIRO-Maga-
zine. N.O.S.: 22.25 Journaal.
TELEAC: 22.30-23.00 Levende
Filosofie - les 3 (herh.)
België, Kanalen Nederlands:
2 en 10.
19.25 Zandmannetje: Ooie
vaarsfamilie. 19.30 Vergrootglas
op de postzegel. 19.45 Hier
spreekt men Nederlands. 19.50
Zoeklicht. 19.55 Mededelingen
en De Weerman. 20 00 Nieuws.
20.25 Doris Day-show, feuille
ton 19. 20.50 Panorama. 21.35
Monica, eenakter van Pauline
Macau ly. 22.10 Gastprogram-
ma: Het vrije woord. 22.40
Nieuws.
GRAMMOFOONPLATEN-
PROGRAMMA
DRAADOMROEP
Filmmuziek „Oklahoma", Lc
canon de Pachelbel, Le chant
de mallory, Le refuge de tes
bras, Delilah, Pour la vie, Les
roses rouges sont fanées. Pour
une porame, Comme un
garcon, I'll never leave you,
Lik ou flnit le ciel, De ville
en ville, Le dixieland, Aqua
rian moon, Bouquet. Rojo,
Whisper not, Latin hangover,
His sister.
HILVERSUM I 402 m.
AVRO: 7.00 Nieuws en och
tendgymnastiek. 7.20 Stereo:
Lichte grammofoonmuziek. 8.00
Nieuws. 8.11 Radiojournaal.
8.20 Stereo: Lichte grammo
foonmuziek. (8.30-8.33 De
groenteman). 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 Stereo: Klankjuwe
len (gr). 9.35 Waterstanden.
9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitami
nen. (gr). (11.00-11.02 Nieuws).
11.30 Voor de vrouw. (11.55
Beursberichten). 12.30 Sportre-
vue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radio
journaal. 13.30 *t Muzikanten-
uur: I. Beiaardconcert: n
Koperkwartet: III. Stereo: Pia
norecital. 14.30 Met het oog op
de toekomst: I. Hoe houden
wij Nederland leefbaar. 15.00
Voor de zieken. 16.00 Nieuws.
16.02 Stereo: Scala: ontmoetin
gen met jonge Nederlandse
kunstenaars: I. Klarinet en pl
ano: n. Pianorecital: m trio
met zangsoliste en vocaal
ensemble. 17.00 Lichte gram
mofoonmuziek voor de tieners
17.30 Voor de jeugd. 17.55 Me
dedelingen.
HILVERSUM II. 298 m.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het
levende woord. 7.15 Stereo:
Badlnerle: klassieke grammo
foonmuziek. (7.30 Nieuws; 7.32
Actualiteiten: 7.50 Overweging:
8.00 Nieuws.) 8.30 Nieuws. 8.32
Voor de huisvrouw. (9.00-9.10
Gymnastiek voor de
huisvrouw.) N.O.S.: 10.00 Wat
heeft dat kind?: pedagogische
lezing. 10.20 Stereo: Muziek uit
de Barok (opn.). KRO: 11.00
Nieuws. 11.02 Voor de zieken.
11.55 Mededelingen. NORV:
12.00 Los-vast: gevarieerd pro
gramma. .12.26 Mededelingen
tb.v. land- en tuinbouw: 12.30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten.
14.00 Stereo: The Klllma Ha-
wailans Show. 14.30 Stereo:
moderne kamermuziek. 15.00
Protestantse mlddagdienst.
N.O.S.: 15.30 Meer over min
der: meer informatie over
mensen en dingen, die minder
op de voorgrond treden.
C16.00 - 16.02 Nieuws) NCRV
17.45 Sportactuallteiten. 18.00
Tijd vrij voor muziek ln vrije
tijd: koorzang.
HILVERSUM 111. 240 m. en
FM-kanalen.
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Mu
ziek van toen voor luisteraars
van nu. 9.30 Licht instrumen
taal programma. 10.00 Nieuws.
10.03 Muziek bij de koffie.
(11.00 Nieuws.) N.O.S.: 12.00
Nieuws. 12.03 Herman Stok
presenteert.... KRO: 13.00
Nieuws. 13.03 Actualiteiten.
13.08 Muziek van één tot twee.
14.00 Nieuws. 14.03 Pop-In. 15.00
Nieuws 15.03 Pop- en country-
muzlek. 16.00 Nieuws. 16.03
Hitparade. 17.00 Nieuws. 17.02
Actualiteiten. 17.07-18.00 Ver-
zoekplatenprogramma.
W-x4::-:v:w^
televisie;
WORGEN
BELGIë Nederlands progr.
kan. 2 en 10
14.05-15.50 School-tv.
moet je heel sterk voor wezen. Nu
heb ik het voordeel, dat ik me hele
maal aan mijn man kan wijden, dat
ik ook goed begrijp, waar hij het
over heeft als hij moe thuiskomt. Hij
moet dan kunnen uitpraten en ik
weet hoe ik hem moet opvangen."
„Ja, wij hebben twee kinderen, Ni-
eolette van 8 en ons anderhalf jarig
knulletje Bastia&n. Ik heb een heer
lijke hulp, die altijd wel wil oppas
sen, dat is ideaal. We wonen in Mui-
derberg, maar nu mijn man is be
noemd tot vaste dirigent bij het Gel
ders orkest, proberen we in de buurt
van Arnhem te gaan wonen. Natuur
lijk blijft hij ook in dienst bij de
NOS. maar dat is meest werk over
dag, dan kan hij wel naar Hilversum
toe gaan."
..Vindt u het prettig, uw man op de
televisie te zien?"
„Ja. heel erg. Ik denk dat het hem
ook grotere bekendheid zal geven en
dat vind ik zo fijn!"
VANAVOND TE HOREN
Hilversum 1 VARA
8.10 uur Ziezo
8.30 uur uitslag verkiezingen in Oostelijk Flevoland.
9.05 uur reportage bisschoppen synode in Rome.
9.25 uur pop-eye.
10.00 uur satireprogramma „Nou, en
11.20 uur jazzmagazine.
Hilversum 2 NOS
8 uur portret van bondscoach Georg Kessler.
8.25 uur reportage voetbalwedstrijd NederlandBul
garije in Rotterdam.
10.45 uur magazine Iks, een sprong in het duister.
Leo Driehuijs, die vanavond het
Omroeporkest voor de NOS-televisie
dirigeert en zelf toelichting geeft op
de uit te voeren werken.
„Ja, wij kregen nu de kans. Het
Radio Filharmonisch, het Omroepor
kest, hel Radio Kamerorkest, het
Promenadeorkest, ze zijn stuk voor
stuk van zulk een kwaliteit dat ze
mogen worden gehoord en nu daarbij
gezien ook."
„Maar voor de musici betekent een
contract voor radio-optreden iets an
ders dan een voor tv-optreden. Is
daarvoor al een regeling getroffen?"
„Neen, nog niet, wc zijn er wel
over bezig. De musici zijn in goed
vertrouwen op juist overleg alvast
begonnen. De sfee.r is best."
„Wij missen het Metropoleorkest in
de rij?"
„Dat heeft verleden jaar al een
reeks voor de VARA gemaakt, maar
dat speelt een ander genre dan wij in
deze serie (die vierwekelijks op het
scherm komt) voorslaan: hel popu-
lair-romantisch-klassieke. 't Is echt
geen kwestie van één orkest uitslui
ten."
We hebben de uitzending voor van
avond vooruit gezien. Naast Leo
Driehuijs zal zijn jonge blonde
vrouw Henny Driehuijs-Postma mee
te kijken.
„Ik ga altijd als het maar even
kan. met mijn man mee. Ik heb ne
gen jaar geleden, toen we trouwden,
mijn eigen carrière voor de zijne op
gegeven. Ik was operazangeres, ik
zong bij de eerste Nederlandse Ope
ra. Leo was toen we elkaar leerden
kennen hoboïst in liet orkest. Maar
hij wilde toen al dirigent worden en
wetrd het ook al voordat wij trouw
den. Twee kunstcarrières naast el
kaar, dat gaat niet."
„O nee, ik heb geen spijt, dat ik heb
opgegeven. Ik zou mentaal toch mis
schien te kort geschoten zijn om een
eigen carrière op te bouwen, daar
Te
zien
oppie Loep en het geheim van de degenstok
Wat u vanavond krijgt te zien is
geen concertreportage. Het Omroep
orkest en zijn dirigent treden keurig
gerokt voor u op, maar in een hoek
van studio I en zonder publiek.
Daardoo-r mist het concert op zich
zelf naar onze smaak een dimensie:
de sfeer van de volle zaal, waardoor
directe reacties ontstaan en de kijker
zich voelt opgenomen in het geheel.
Er volgt geen applaus op de uitvoe
ring. de dirigent dankt u niet voor
uw bijval."
Er is ook niet origineel gefilmd:
regisseur Bosman volgde de platge
treden paden: alle bekkenslagen in
beeld, de paukenroffel van dichtbij te
zien, een pregnant stukje harpspel en
de inzet van de houtblazers in close
up.
Hoewel het niet gewenst is, een
klassiek concert met regieschokken
en heftige cameratrucs op te luisteren,
maakt nu het geheel een wat steriele
indruk. Maar de muziekliefhebber
komt aan zijn trekken, als hij, zoals
bij elk tv-concert het metalige
FM-geluid voor lief wil nemen.
HILVERSUM NOS-programma-
commissaris voor televisie J. W. Ren-
gelink is een belangrijke positie bij
de EBU (Europese Radio Unie) toege
vallen. Tijdens een in Londen gehou
den vergadering van de t.v.-program-
macommissie werd hij benoemd tot
voorzitter.
Hij volgt hiermee de heer M. Be-
zenQon, directeur-generaal van de
Zwitserse omroep, op. De program
macommissie houdt zich bezig met
Eurovisie-aangelegenheden, de inter
nationale nieuwsuitwisseling (waar
toe de heer Rcngclink jaren geleden
de stoot gaf) en lopende projecten
waarbij niet alleen de Eurovisielan-
den, maar ook tv-organisaties in an
dere werelddelen kunnen betrokken
zijn.
Ter herinnering aan het feit, dat de
Indiase vrijheidsstrijder Mahatma
Gandhi 100 jaar geleden werd gebo
ren, maakte de Britse tv-maatschap-
pij Granada een documentaire film
over zijn persoon en leven. De KRO
vertoont die vanavond op Ned. 2.
Gandhi, U ziet hem op deze foto
samen met lord Mountbatten, een
van de belangrijkste tegenspelers, de
toenmalige onderkoning van Brits In-
dië, ivas de grote voortrekker in het
lijdelijk verzet, dat pas in de jaren
'60 grote navolging vond.
In 1933 ging hij voor het eerst in
hongerstaking, daarmee de hele we
reld opschrikkende en zo de aandacht
op zijn land vestigende. Gandhi mik
te ook op een totale verzoening tus-
sqn Hindoes en Moslims en dat doel
heeft hij nooit bereikt. Een jaar na
de onafhankelijkheidsverklaring voor
India, in 1948, stierf hij op 79-jarige
leeftijd door een kogel, die een fana
tieke Hindoe bij het begin van zijn
dagelijkse gebedsdienst op hem af
vuurde.
Zijn geweldadige dood komt over
een met die van dr Martin Luther
King, een van zijn volgelingen in de
vreedzame, maar onverzettelijke
strijd voor een vrije mensheid.
CHARLES DICKENS
DE LOTGEVALLEN VAN
NICOLAAS NICKLEBY
'Waarom?' vroeg Nïckleby. - 'Omdat u zich nooit ergens over
verwondert,' antwoordde Newman.
Nickleby rukte zijn bediende de brief uit de hand, wierp er een koele blik
op, opende hem, las hem en stak hem in zijn zak.
'Het is zoals ik dacht, Newmanzei Nickleby. 'Hij is werkelijk dood.
Lieve hemel! Het is toch onverwacht. Ik had het niet gedacht, waarlijk
niet.' Bij deze roerende ontboezemingen van zijn smart, trok hij bedaard
zijn handschoenen aan, en ging met de handen op de rug, langzaam ver
der de weg op naar het West-End. - 'Kinderen in leven?' vroegNoggsdie
naast hem liep. - 'Ja, dat is juist het ergste,' antwoordde Nickleby, 'zij
leven alle twee nog.' - 'Twee?' zei Newman Noggs. - 'En de weduwe ook
nog!' voegde Nickleby eraan toe. 'En alle drie hier - hier in Londen, ver
duiveld!'
Newman bleef een eindje achter zijn baas lopen en zijn gezicht was
krampachtig samengetrokken.
'Ga naar huis," zei Nickleby na een poos stilzwijgen. De woorden waren
nauwelijks uitgesproken, of Newman schoot dc straat over en was in een
ogenblik uit het gezicht verdwenen. 'Heel aardig,' prevelde Nickleby bij
zichzelf, terwijl hij zijn weg vervolgde, 'heel aardig. Mijn broer deed
nooit het geringste voor mij zolang hij leefde cn ik verwachtte zo iets ook
niet, maar nauwelijks heeft hij de laatste adem uitgeblazen, of men wendt
zich tot mij als enige steun van een gezonde sterke vrouw en een paar op
geschoten kinderen. Wat gaan ze mij aan? Ik heb ze nooit gezien.'
Vol van deze overdenkingen legde Nickleby de weg naar het Strand af, en
bleef eindelijk voor de deur van ccn bovenhuis staan.
'Is mevrouw Nickleby thuis?' vroeg hij scherp. - 'Zij heet niet Nickleby,*
antwoordde het meisje dat opendeed. 'U bedoelt zeker La Creevy.' J
Nickleby zag de meid, die hem op deze wijze terecht wees, misnoegd aan
en vroeg op vinnige toon, wat zij daarmee zeggen wilde. Zij was juist van
plan hem te antwoorden, toen een vrouwenstem vroeg wat er gaande was.
'Mevrouw Nickleby,' zei Ralph. - 'Dat is op de tweede verdieping,' ant
woordde dezelfde stem. 'Wat.ben je toch een dom ding! Is de juffrouw
van de tweede verdieping thuis?' - 'Er is zoéven iemand uitgegaan, maar
het was, geloof ik die van het zolderkamertje,' antwoordde het meisje. -
'Je moest dan maar gaan kijken,' zei de onzichtbare dame. 'Wijs meneer
waar de bel is, en zeg hem dat hij niet kloppen moet wanneer hij op de
tweede verdieping moet zijn.' - 'Goed,' hernam Ralph, terwijl hij zonder
verder betoog binnen trad. 'Bent u juffrouw La - 'La Creevy,' ant
woordde dc stem, en er werd een gele muts over de leuning vin het bo-
venportaal zichtbaar. - 'Ik wens met uw verlof, ccn ogenblik met u te
spreken,' zei Ralph.
De stem antwoordde, dat meneer maar boven moest komenmaar hij was
al boven voordat zij was uitgesproken en toen hij in de kamer kwam, werd
hij door de eigenares van de gele muts ontvangen. Juffrouw La Creevy
was een opgedirkte dame van goed vijftig jaar.
'Uit hetgeen u zoéven tegen uw meid hebt gezegd,' zei Nickleby, 'maak
ik op, dat dit bovenhuis u toebehoort, juffrouw 1'
Juffrouw La Creevy antwoordde, dat dit het geval was en daar zij op dit
ogenblik juist de kamers van de tweede verdieping niet nodig had ver
huurde zij die. Tegenwoordig woonde er een dame met twee kinderen.
'Een weduwe?' vroeg Ralph. - 'Ja, zij is weduwe,' antwoordde de dame.
- 'Een arme weduwe, juffrouw?' vroeg Ralph, met een krachtige nadruk
op het bijvoegelijk naamwoord. - 'Ja, ik vrees dat zij arm is,' hernam juf
frouw La Creevy. - 'Ik weet toevallig dat zij dat werkelijk is, juffrouw,'
zei Ralph. 'En ik zou zeggen, wat heeft een arme weduwe in zo'n huis als
dit tc maken?' - 'Wel welantwoordde juffrouw La Creevy. 'Wel well' -
'Ik ben van nabij met haar omstandigheden bekend, juffrouw,' hervatte
Ralph. 'Ik ben eigenlijk van de familie en zou u raden haar niet bij u te
houden.' - 'Ik hoop toch,' zei juffrouw I.a Creevy hoestende, 'dat, wan
neer haar de middelen ontbraken, om aan haar verplichtingen tc voldoen,
dc familie van de dame...'
(Wordt vervo Ig<0
Kareltje Knetter en de Bos-bubbel
f: „Kom maar even
binnen, ventje", zei Boltje.
toen hij uit zijn lach-
krampje was bijgekomen.
,Ik moet je werkelijk even
spreken. Je moet me het
hele verhaal van Ouwe Sy
bil maar eens vertellen. Ik
ben zo nieuwsgierig als een
tamme kraai, vat je?!'
„Ik kom graag even binnen
meneer Boltje". zei Karel
tje. „Als ik in uw huisje
past tenminste." Nu, dat
viel werkelijk wel mee. Hij
paste precies in de ene
leunstoel, die Boltje bij de
haard had staan.
Hij vond het bovendien
ook erg gezellig in Böltje's
boomhuisje. Dat merkte
deze natuurlijk wel en daarom zei hij trots: „In een gezellig huis behoort een
goede gastheer, mensenkind. Daarom zal ik je eens even tonen, dat een erkende
boskabouter zijn manieren kent. Wat wil je drinken? Een kommetje eikelcacao
misschien?"
Hij wachtte niet eens antwoord af en liep dadelijk bedrijvig naar boven om
wat eikelcacao uit zijn wintervoorraad te halen. Toen duurde het niet lang
meer of hij kon een dampend kopje inschenken. „HmLekker!" zei Kareltje
en hij slurpte genietend van de gloeiend hete drank.
„En nu je verhaal van Ouwe Sybil", beval Boltje, die brandde van nieuws
gierigheid. Kareltje stelde zijn kleine gastheer niet langer op de proef en
vertelde hem alles wat wij allemaal al weten. Boltje luisterde met stomme
verbazing en schudde vragend zijn wijze hoofdje, zeggende: „En heeft ze je
niet ééns betoverd? Heeft ze je niet eens veranderd in een giftige pad?
Heeft ze je niet eens opgsloten in een hok om je vet te mesten, zoals indertijd
ook met een zekere Hans en Grietje is gebeurd? Jonge, jonge, jonge, dan heb
je geboft, hoor! Haast niet te geloven! Ik zou bijna zeggen, die heksgp van
tegenwoordig daar zit het ware vuur óók niet meer in. Die zijn óók niet meer
wat wij, erkende boskabouters, van oudsher heksen noemen!"
p Jaap bedacht zich geen ogenblik. De schat interesseer-
hem niets meer. Hij wierp zijn houweel tegen de grond
rende, alsof een losgelaten berggeest hem op de hielen
A "Verschrikkelijk!" hijgde hij, "lk moet me redden, de
{kaanHij kon zelfs niet meer denken van angst.
lar was de uitgang en Jaap rende het eiland op. "Ik moet
af', zuchtte hij, "in het water is de enige veilige
tot»...!" En hij voegde de daad bij het woord, toen hij
boven aan de stijle rots gekomen was. Even keek hij in de
gapende diepte, toen vermande hij zich en sprong dapper
naar beneden. Een harde plons zei, dat Jaap in het zilte nat
terecht was gekomen
Lappie en Jonas hadden het strand bereikt, waar de
schipper bezig was het bootje op gang te houden, "of jullie
nooit komen!" riep hij. "Die lavastroom komt hier recht op
aan... als we niet vlug zijn verbrand mijn hele schip!"
10074