„Wij kregen nooit inbreng waar wij recht op hebben" Meesten tegen vrouw in ambt Utrechtse synodeleden organiseren hearing Geen acti maar wel steun Huidige kritiek op on maatschappij is terec% Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze... Tilburg moet elf kerken sluiten Ds. A. VroegindeweijNiet meedoen aan AKV ïnlijke De eigenlijke nood de afval van God Telling in Wereldraad Open studiedag doopsgezinde vrouwen BEROEPINGSWERK Prof. Van der Kooy op VU-die Beslissende rol van religie Estafette loperskrijgen materiaal mee Puzzelhoek MAANDAG 20 OKTOBER 19( „Een zoon eert zijn vader en een knecht zijn heer. Indien ik nu een vader ben, waar is de eerbied voor Mij, en indien Ik een heer ben, waar is de vrees voor Mij1" Deze woorden spreekt God tot de priesters van Israël. Ze zijn te vinden in Maleachi 1 6. Ik zou er op kunnen wijzen, dat wij leven in een tijd waarin het gene ratieconflict zich duidelijk laat voelen. Maar zelfs in onze tijd is er tussen de meeste zoons en hun vaders een goede verstandhouding. We hebben een tijd achter ons, waarin de arbeiders zich hebben moeten organiseren om hun deel te krijgen. En toch is er in de meeste be drijven een goede verstandhouding tussen de werkgevers en de werk nemers. Daarom spreekt het beeld ook ons aan. Zonen eren vaders en knechten eren heren. Zullen wij dan God niet eren? Met andere woorden: Maleachi laat ons voelen hoe onnatuurlijk het feit is dat de priesters God verachten. Maar wat gold voor de dagen van Maleachi, geldt ook voor onze tijd. Vaders en werkgevers worden nog geëerd, maar God is een vergeten grootheid geworden. Hij ts de vergeten Vader en de in de steek gelaten Heer. In Jesaja 53 lees ik: ,JIij was veracht en van mensen verlaten." Die woorden heb ben betrekking op Jezus Christus. Maar die woorden hebben ook steeds opnieuw betrekking op God in iedere generatie. En toch is dat onnatuurlijk. Heeft Augustinus niet geschreven dat we pas tot rust komen als ons hart rust vindt in God! Dat is natuurlijk, want God legde het in onze natuur. We lezen vandaag: Spreuken 18 1024. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet Ln behandeling worden genomen. Ge heimhouding is verzekerd, vragen die niet onderling met elkaar ln verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden ingesloten. Vraag: Een echtpaar heeft een aanvraag ingediend voor afkoop van rentekaarten. De vrouw is in maart 1909 geboren en heeft volgens de laatste afrekening 663,05 be taald. Zij kreeg ten antwoord: „een vroegere afkoop is uitsluitend mo gelijk bij overlijden van de verzeker den", enz. De man is september 1908 geboren en heeft volgens de laatste afrekening 1232 betaald. Deze kreeg bericht: „De verzekerde heeft geen enkel recht op een afkoopsom omdat hij op 1 juli 1967 ouder was dan 35 jaar en het bedrag van de op 65-jarige leeftijd toe te kennen ouderdomsrente 60 per jaar of meer gaat bedragen". Een en ander is ons niet duidelijk omdat de raden van arbeid „zitten" met 25 mil joen. Antwoord: Zowel voor uw vrouw als voor u zelf is meer aan renteze gels geplakt dan voor 286 en dat is de grens voor de afkoop. Is er meer geplakt, dan ontvangt men op 65-ja- rige leeftijd ouderdomsrente. Is er minder geplakt, dan komt men in aanmerking voor afkoop. De aanvra gen zijn dus terecht afgewezen. Vraag: ik heb een zilveren dukaat (rijksdaalder) met opschrift: „Mon: Nov: Arg: Prov: Confoed: Belg: Com: Zei". (Nieuwe zilveren munt van de Verenigde Provinciën van Nederland, van het graafschap Zee land). Op de keerzijde staat „Con cordia Res Parvae Crescunt" of Een dracht maakt Macht. Jaartal 1790. Wat is de waarde? Antwoord: Aangezien de Zeeuwse rijksdaalders tegen een koers van 52 stuiver in omloop werden gebracht, in plaats van tegen 50 stuiver zoals elders, liet men voor de binnen landse omloop de rijksdaalders meestal in Middelburg slaan. Men kreeg dan voor dezelfde hoeveelheid zilver een hogere waarde in stui vers. Zeeuwse rijksdaalders zijn daarom het minst schaars. Als de munt in goede staat is, is de waarde tussen verzamelaars onderling ƒ30 tot ƒ35. Vraag: Ik huurde een piano, die op de 19de van de maand gebracht werd door de eigenaar zelf. Ik zei: „Ik zal u de huur direct overmaken. Deze loopt dan van de 19de tot de 19de van de volgende maand". „In orde," zei hij. Ik heb geen contract. Wel zei hij dat het vervoer voor mijn rekening was. Op de 15de van de volgende maand belde ik hem op dat ik de Diano zou terugzenden. Hij zei toen dat hij nog huur krijgt voor de daarop volgende maand. Ik zei: „Dat is niet afgesproken", maar hij zei dat het stilzwijgend de gewoonte is, een maand van tevoren op te zeggen. Antwoord: Als de piano voor één maand gehuurd is, is u over de tweede maand geen huur verschul digd. Is de huur niet voor één maand aangegaan, dus voor onbe paalde tijd, dan wel. Vraag: Zijn de vruchten van de Japanse kers eetbaar? Antwoord: Neen. Vraag: Zijn er in de IJssel draai kolken aanwezig? Antwoord: In elke grote rivier moet men rekenen op draaikolken. Vraag: Een vrouw is gehuwd met een weduwnaar met kinderen. Uit dit tweede huwelijk is één kind ge boren. De vrouw heeft een klein be drag geërfd van haar ouders. Kan zij dit geld op haar kind vastzetten? Zij is in gemeenschap van goederen gehuwd Antwoord: Dit geld is in de huwe lijksgemeenschap gevallen. Het beste is daarom de zaak in overleg met een notaris te regelen. (Van onze kerkredactie) TILBURG Tilburg moet elf van de 22 rooms-katholieke ker ken gaan sluiten bij gebrek aan voldoende kerkgangers. Drie kerken zullen zelfs al op zeer korte termqn moeten worden af geschaft. Dit is een gevolg van de nijpende financiële situatie. Al de kerken liggen in het oude re deel van de stad. Dit althans is de oplossing die de adviescommissie suggereert aan het bisdom Den Bosch. Het rapport gaat nu naar de diocesane planningscom missie die uiteindelijk de bisschop advies moet uitbrengen. Tellingen over vele jaren hebben uitgewezen dat de 22 rooms-katholie ke kerken in 1952 nog bezocht wer den door 75 procent van de leden. In 1968 was het gemiddeld 50 procent, maar voor verschillende kerken nog veel lager. i I (Van onze kerkredactie) UTRECHT Men verwijt ons wel eens, dat wij de nood van de wereld voorbijgaan, dat wjj te veel met onszelf bezig zijn. Maar wie bij het Woord Gods leeft, ziet de nood veel scherper. De eigenlijke nood is de zonde, de afval van God. Aldus ds. A. Vroegindeweij uit Veenendaal in zyn openingswoord als voorzitter op de jaarlijkse toogdag van de hervormde mannen bond, zaterdag in Utrecht. Men probeert met behulp van „ho ge christelijke waarden" een betere wereld, vrede en gerechtigheid te be reiken, maar dat zal nooit lukken. Alleen Christus Zelf zal het doen. Straks komt de nieuwe wereld door oordeel en gericht heen en wie in Christus gelooft, zal leven en wonen op die nieuwe wereld, waar gerech tigheid wonen zal. Die enige Naam heeft de kerk uit te roepen. Daarnaar zal zij geoordeeld worden. Om deze roeping vast te stellen, heeft de kerk geen Algemene Kerk vergadering (AKV) nodig, aldus ds. Vroegindeweij, want deze roeping staat vast. Wanneer de kerk niet meer oproept tot waarachtige beke ring, zal het bloed van hen die verlo ren gaan, van de wachters worden geëist. Maar met smart konstateerde hij, dat veel dominees meer thuis zijn in boeken over ontwikke lingshulp en maatschappijver nieuwing, dan in de Bijbel. „Nu zegt men, dat men het niet meer weet en dat men wil luisteren naar allerlei groepen. Maar het is de nood, dat men niet meer hoort naar het Woord van God." Hij ondersteunde dan ook het ad vies van het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond, om niet mee te doen met deze AKV. Misschien zal iemand het jammer vinden, dat zo de hervormd-gerefor- meerde stem niet gehoord zal wor den. Maar men heeft zich in het ver leden weinig of niet bekommerd over die hervormd-gereformeerde stem. Men heeft de hervormd-gereformeer den nooit de inbreng gegeven, die hun toekomt. Men make zich dan ook nu geen illusies. (Van onze kerkredactie) GENEVE Een recente tel ling heeft uitgewezen, dat on geveer vijftig kerken, die bij de Wereldraad zijn aangesloten, vrouwelijke predikanten kennen. De grote meerderheid (170) staat tot nu toe afwijzend tegen over de vrouw in het ambt. De kerken, die de vrouw tot de kansel hebben toegelaten, zijn meest luthers of hervormd (presbyteriaans), terwijl er ook enkele baptisten- en methodistenkerken bij zijn. De assemblee van Uppsala vorig jaar drong er op aan, dat de studies over de toelating van de vrouw tot de ambten zouden worden voortgezet en „dat daarbij vooral de ervaring betrokken zou worden van de ker ken, die thans vrouwen ordenen, zo dat er in het licht van deze ervaring theologisch verder kan worden ge dacht over de oecumenische gevolgen van deze ontwikkeling." Deze vragen zullen volgend jaar september aan de orde komen op een conferentie over het ambt, die het secretariaat van de commissie voor geloofsbelijdenis en kerkorde organi seert. Met het oog op deze conferentie belegt de afdeling van de Wereld raad voor de samenwerking van man en vrouw vlak ervoor een samen komst van vrouwelijke theologen en predikanten. Daarop zullen de resul taten besproken worden van een en quête, die onder deze groepen over de gehele wereld gehouden wordt. Dit onderzoek richt zich speciaal op de moeilijkheden, waarmee de vrouwelijke predikant in haar werk te maken heeft (verhouding tot man nelijke collega's, gemeenteleden en kerkelijke organen). Niet meedoen zal volgens de Vee- nendaalse predikant een helderder en klaarder getuigenis zijn dan wel meedoen. Men zal nog moeilijk kun nen spreken van een algemene kerk vergadering, als zo'n grote groep niet meedoet en ook zegt waarom niet. Trouwens, van een kerkvergade ring kan men ook niet spreken. Groe pen en stemmen komen aan het woord, zonder dat men duidelijk stelt, dat zij zich stellen onder het gezag van de ene Koning der kerk. „Wij vrezen, dat dit geen kerkverga dering zal zijn, omdat men de wereld het woord geeft." PUN Ds. Vroegindeweij, die eerder vast gesteld had, dat de kerk bezig is te verbasteren tot een religieus huma nistisch genootschap tot verbetering van de wereld, zei, dit allemaal met grote pijn te constateren. „Wij snij den in ons eigen vlees, want deze kerk is ons lief. En ook wij laten ons zo vaak meeslepen door de wereld." Daarom sloot hij de hervormd-gere formeerden ook met nadruk in bij zijn oproep tot wederkeer. „Na dit openingswoord zegt u mis schien: Daar heb je er zo een!" zei ds. G. Wursten uit Sprang (zelf gere- formeerdebonder), die vervolgens als assessor van het moderamen een groetwoord namens de synode sprak. „Toch kan ik de voorzitter zo goed begrijpen", vervolgde hij. „Er is op het ogenblik een geweldige strijd aan de gang. En telkens kwam in zijn betoog ook naar voren, dat wij in onze kerk willen staan." Als wij waarlijk bewogen zijn om de ander, kunnen wij nooit vrijwillig in het isolement gaan. Dan proberen wij zolang God ons de gelegenheid schenkt, als een zuurdesem in het midden van de Hervormde Kerk te leven en te werken. Wat'het ons ook kost, als wij maar dienen mogen. GENESIS Twee referaten werden op deze druk bezochte dag gehouden. Ds. J. den Besten sprak over Schriftgezag en Schriftgeloof in onze tijd". Hij legde er de nadruk op, dat Jezus Zelf en de apostelen de geschiedschrijving uit het Oude Testament niet zagen als de beschrijving van wat subjec tief door de bijbelschrijvers geloofd w.erd, maar als beschrijving van de werkelijke daden Gods, ook in de schepping. De kerk belijdt, dat de wereld is ontstaan uit het niets, door het won der van Gods scheppende daad. Het wonder is niet wetenschappelijk na te rekenen. Dan zou het geen wonder meer zijn. Daarom zal de kerk luiste ren naar de wetenschap voor zover deze de heerlijkheid van de werken Gods in de schepping uitstraalt. Maar de kerk zal de wetenschap ook moe ten wijzen op haar grenzen. FIOLET Drs. K. Exalto gaf een scherpzinni ge analyse van de oecumene van nu. Hij ging in op Fiolets nieuwe boek „De tweede reformatie" en consta teerde, dat we steeds meer terecht zijn gekomen in het stadium van sa menwerking en daden. Dat betekent voor de hervormd-gereformeerden een nieuwe en zeer scherpe uitda ging. „Wij zullen steeds meer ook voor praktische beslissingen komen te staan. De houding van het zich afzij dig houden wordt onmogelijk; wij zullen ja of neen moeten zeggen en dienovereenkomstig moeten hande len. Dat kan een nieuwe onrust en gisting betekenen, maar naar wij ho pen gaat er ook een zuivering van uit en zal blijken dat het gereformeerde deel van onze kerk een zeer krachtig en vitaal deel is." Drs. Exalto vond het er ver van daan, dat men zich op Calvijn zou kunnen beroepen voor wat tegen woordig onder oecumenische arbeid doorgaat. Calvijns eenheidsstreven had duidelijke grenzen. Rome en de wederdopers vielen er buiten. En van de jongste ontwikkelingen in de Rooms-Katholieke Kerk zou hij zich niet minder afkerig getoond hebben dan van het Rome van Trente. Calvijn correspondeerde met, angli caanse bisschoppen, maar dat bete kende niet dat voor hem een bis schoppelijke kerkinrichting accepta bel was. Hij kon eenvoudig niet an ders, wilde hij invloed uitoefenen in een proces daar, dat nog maar net op AMERSFOORT Op donderdag 30 oktober is er in het Doopsgezind Centrum te Amersfoort een open stu diedag over het onderwerp: Zijn wij bij de tijd? Een drietal lezingen zal worden ge houden. Mevrouw Woudstra-Gorter spreekt over: Wat bepaalt onze le venshouding?; ir. Sj. Schamhart over: Hebben wij invloed op ons leefklimaat? en dra. J. W. Zuidema over: Ons doopsgezind antwoord. NED. HERV. KERK Beroepen te Beusichem: T. H. Oos- tenbrug. ziekenhuispred. te Rotterdam (Bergwegziekenhuis) Aangenomen naar Heerde: P. Holst te Den Haag; naar Waddinxveen: D. van Vliet te Zetten-Andelst, die be dankte voor alle andere beroepen. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Harderwijk: D. Pasman te Alkmaar. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Bedankt voor Leens: M. v. Dooren te Vlaardingen; voor Nijkerk: J. Pouts- ma te Nijega-Opeinde. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Sliedrecht (Middel diepstraat): J. P. Geels te Haarlem- centrum. gang was. Het ging Calvijn steeds om eenheid in de waarheid. KWAAD Overigens, al veroordeelde drs. Exalto het „moderne oecumenisme", de verdeeldheid van de kerk noemde hij een groot kwaad. Vooral daar waar men in religie en belijdenis maa.r heel weinig van elkaar verschilt, is de verdeeldheid op geen enkele wijze te rechtvaardigen. Maar geen eenheidsstreven, dat buiten Christus, zijn Woord en waar heid omgaat. „Waar wij voor de keus gezet worden: waarheid öf eenheid, zullen wij voor de waarheid moeten kiezen, omdat er zonder waarheid geen sprake kan zijn van waarachti ge eenheid. Met een onwaarachtige eenheid is noch de kerk van nu, noch die van de toekomst gebaat." Ook veroordeelde drs. Exalto de moderne rooms-katholieke opvatting van de katholiciteit van de kerk. Het deed hem denken „aan een kwaad dat Rome al van oude tijden aan kleeft, namelijk dat van het synkre- tisme, dat alles, tot en met het bui- ten-christelijke en heidense doet sa mensmelten met het christelijke. Dat loopt op niets anders uit dan een vermenging van waarheid en leugen, een vermenging die in de zestiende eeuw terecht de reactie van de Re formatie heeft opgeroepen, welke de waarheid weer in haar zuiverheid herstelde. Het moderne roomse oecu menisme kan onmogelijk recht doen aan de reformatie, dreigt haar alleen maar te overwinnen en te verslin den", aldus drs. Exalto. (Van onze kerkredactie) UTRECHT De Gereform de Kerken doen niet mee aai Adventsactie van de Roo j Katholieke Kerk en de kei die samenwerken in de stich Oecumenische Hulp. 'Maar hebben wel besloten om e ATW projecten in Zuid-Amerika ^assei gaan financieren tot een be van 100.000 gulden. l23"16 hstru Dit werd besloten ondanks he ^toi dat het gereformeerde wereldc v£m j naat misschien een half miljoen den tekort zal komen op de begr°P van dit jaar. Daarvoor moet ooi|ens een extra actie gevoerd worden. Een andere oorzaak is dat de °°r^ formeerden dit jaar al een over de F actie-programma hebben, omdi de Stichting Steun Kerkbouw de r miljoenen bijeen wil brengen. "I peld heeft men zich in gereform ast v kring sterk ingezet voor de acti larakl de Unie „School en Evangelie" s sta chirstelijke scholen buiten onze |ann< zen. de Oecui «m Volgens de Informatiedienst v is e< Gereformeerde Kerken heeft he rijdt relddiakonaat ook rekening geh ede met het feit dat in verschillende - amerikaanse landen de o« nische verhouding tussen room tholieken en protestanten nog vei niet zo is ontwikkeld als in N r se land. Men zou het daar dan ooi enor kunnen begrijpen dat van rt aa testantse zijde wordt meege m j aan de opleiding en huisvestin j,) missionarissen en priesters. Volgens de Informatiedienst kent dit niet dat de gereforme JT. nooit zouden willen samenwerki landen waar de situatie andeiJJ gebeurt dit wel, onder meer i kistan eri op Curagao. erre 1 ar; (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Ondanks een herstel van de welvaart na de tweede wereldoorlog is er thans veel aanlei ding tot gerechtvaardigde kritiek. Wij bevinden ons op een niveau van bezinning waar religieuze factoren een beslissende rol spelen. Daarbij denk ik allereerst aan het liefdege bod. dat ons oproept tot solidariteit met de medemens en met komende generaties. Anders gezegd: men moet in God geloven om het geloof in de toekomst van het menselijk geslacht niet te verliezen. Deze uitspraken zijn van prof. dr. T. P. van der Kooy, hoogleraar in de economie, en hij deed ze maandag in een rede ter gelegenheid van de 89ste Dies der Vrije Universiteit in het ge- Hor.woörden invullen die verticaal dezelfde betekenis hebben: 1. water .n Gelderland, 2. bijb. figuur (R.K.), 3'. vertegenwoordiger. OPLOSSING VORIGE PUZZEL 1. zendeling, 2. buitenman, 3. sti mulans, 4. donderdag, 5. schelling, 6. overdadig. 7. enterdreg, 8. tegendeel, 9. voornemen. ZUIDLAREN. (Van onze kerkredactie) UTRECHT Niet bovenma tig groot was de belangstelling voor de „praatmiddag", die de Utrechtse afgevaardigden op de gereformeerde synode zaterdag middag georganiseerd hadden in de Pniëlkerk. Toch waren er nog een tweehonderd gemeentele den, die vooral over het oorlogs- vraagstuk hartstochtelijk discus sieerden. Deze hearing was een novum, uit gedacht door de Utrechtse synode leden als een experiment, om de af stand tussen synode en kerk, die de laatste decennia steeds groter gewor den is. weg te nemen, zo vertelde ds. P. Heinen, studentenpredikant in Utrecht en synodelid. Er heerst argwaan in het achter land. Aan de ene kant is er veront ren ditmaal echte jongeren, in leef tijd variërend van 16 tot 25 jaar. Zij openden de discussie met het voorlezen van een aantal moties. Zij vroegen, dat de synode zich duide lijk zou uitspreken tegen de ABC- wapens. De synode zou er voor moe ten ijveren, dat Nederland al zijn verplichtingen met betrekking tot de ABC-wapens afbreekt, even tueel uit de NAVO treedt en langs diplomatieke weg initiatieven ont wikkelt voor een internationaal af schaffen van de ABC-wapens. Verder vroegen zij herroeping van het synodebesluit uit 1936, waarin „antimilitaristische verwerping van de oorlog in elke vorm" een on schriftuurlijke dwaling genoemd wordt De militaire dienstplicht zou samen met vormen van hulpverle nende dienst ingebed moeten wor den in een algemene dienstplicht. De vrijstelling voor theologen zou moeten vervallen, zodat ook zij een bewuste keuze zouden moeten ma ken. Ook drongen zij aan op een speci- rusling. aari de andere kant agressie. aa, dtputaalKl,ap dat erv00r 10rft Verschillende jongeren nemen de hjat nnrin«rcvraoo-c<..k r...»» var synode niet meer serieus, omdat ze haar niet meer als representatief er varen. Vandaar het zoeken naar nieuwe middelen om te weten, wat het achterland denkt en bedoelt. Het voorbeeld van het pastoraal con cilie werkte inspirerend, aldus ds. Heinen. Twee onderwerpen, die ter synode nog hete hangijzers zullen zijn, kwamen aan de orde: het oorlogs- vraagstuk en de belijdeniskwestie. Een aantal jongeren hadden zich op het eerste geducht geprepareerd. Zij hadden 's morgens een eigen sa menkomst gehad onder de naam „Synoodzaak Utrecht" en het wa- dat het oorlogsvraagstuk punt van bezinning in de kerk blijft, onder an dere door regionale actieavonden a la de VU-avonden. Eisen Het was allemaal niet zo erg re volutionair en al stoten sommige ouderen zich aan de vorm waarin de jongeren hun verlangens ver woordden (,,Wij, jongeren uit de pro vincie Utrecht, eisen hun be sprak ieder wel aan. ,,Wij zijn in principe allemaal anti-militarist", zei de heer Van Bemmel uit Harme ien, „maar hoe kunnen we bereiken dat het militarisme niet meer nodig is?" En de heer Wartena beleefd: I „Zodra ik aangevallen word, ben ik I onmiddellijk anti-militarist af." Theologisch student P. Suurmond, die zich zeer weerde: „Mijnheer, u bent geen anti-militarist, maar op portunist!" Een andere theologische student vond dat we wel eens serieus mogen nagaan of de vrijheid hier werkelijk zoveel groter is dan achter het IJze ren Gordijn. Nadat de verontwaar diging was gestild, lichtte Suurmond toe: Wat heb je er aan als je vrij heid van spreken hebt en het komt toch niet door. Men laat je maar praten. Mag de kerk wel over deze din gen spreken? Wij lopen als kerk zo de politici, speciaal de christen-poli tici, voor de voeten, meende de heer Breekveld. Maar Suurmond vond zwijgen ook een vorm van spreken: een sancitoneren van het bestaande. De synode-uitspraak van 1936 was ook politiek spreken. Ds. Heinen stelde dat het evange lie altijd over konkrete zaken gaat. Waar elementaire menselijke rech ten in het geding zijn, moet de kerk spreken. Hij herinnerde aan wat met de kerk in Rusland is gebeurd we gens haar niet-politieke spreken. Het kwam er op neer, dat men het in de grond van de zaak toch eigenlijk wel met elkaar eens was. Aalleen waren de ouderen meer ge neigd zich bij de bestaande situatie neer te leggen en wilden de jon geren er tegen strijden, zonder dat zij scherp in het vizier hadden hoe. Belijdenis Na dit debat was de fut er een beetje uit, om ook nog over de problematiek van de belijdenis te praten Een mevrouw vroeg om herschrijving van de belijdenisge schriften in modern Nederlands en in verkorte vorm. Dan zouden ze weer gaan leven, dacht zij. Ds. Heinen benaderde het bin dingsprobleem met de categorieën fundamentele en niet-fundamentele waarheden en toen trachtte de heer Wartena de synodeleden uit hun tent te lokken. Zij moesten hoofd voor hoofd maar eens zeggen, wat zij als niet-fundamentele stukken in de belijdenis beschouwden, waarop wijselijk niemand inging. In het opstellen van een nieuw belijdenisgeschrift zag niemand iets. Misschien sloeg ds. J. P. Bos uit Scherpenzeel mog het meest de spijker op de kop, toen hij de sy nodeleden vroeg: we moeten on derscheid maken tussen centrale waarheden in de belijdenis en waar heden. die meger aan de periferie staan. Maar laat de synode dan duidelijk aangeven, hoe wij niet kunnen vervallen in de fout van de negentiende eeuw. De gemeente wil zekeringen houden. Stemming Er werd aan het eind nog een po ging gedaan door de jongeren om een stemming te forceren over de vraag ABC-wapens ja of nee, mar daar was de situatie duidelijk niet rijp voor. „Wij hopen, dat dit begin een ver volg krijgt", aldus namens de synode leden drs. H. Schut. „Rapporteer van deze middag in uw eigen kring. Wij nemen de moties van de jeugd mee naar de synode en wie er verder nog wat heeft, kan na afloop nog bij ons terecht. Wij zijn de estafettelopers, die het overnemen op weg naar Lun- teren." En verder was er op deze dag de gewone foklore van jongeren, die bor den tussen de banken plantten, de boze koster, die een spandoek op de galerij („Makker, wordt wakker!) probeerde op te rollen, de boze mijn heer die protesteerde omdat de koster belemmerd werd in het uitoefenen van zijn plicht enzovoort. van tewe nte< zev< bouw van de Vrije Gemeente, het ware aanleunt tegen de i wekkende nieuwbouw van de Buitenveldert. De hoogleraar, die in kort een boeiende analyse gaf van dendaagse maatschappijkritiek met op te merken, dat de sai ving der westerse democratisch 1 den noch kapitalistisch, noch ratistisch, noch socialistisch t|wo men is. Het is immers de bedoeling dL kelingen, groepen en staalL hun/zijn aard zo goed mogeli r hun recht komen. Een moeilijl au gaaf. die aanleiding vormt to!l(Wi kritiek. Studenten icereld In de eerste plaats door aanstaande economisten die b )tS rijke constructieve bijdragen i kritiek leverden. Maar uit neg kritiek, die met name in de tenwereld grote weerklank hef er] vonden. Hierin treffen we net xistische en anarchistische tern Marcuse is een Amerikaan de herleving van het mai eii krachtig heeft bijgedragen. Hi 00 vast, dat de arbeidersklasse dc b welvaart haar revolutionair ment heeft verloren. Toch cons de hij in rijke landen onderdru gevolg van bureaucratische nocratische overheersing. N heeft weinig hoop dat volke deze druk zullen worden n, vrijd. Tegenover deze pessimis visie ontstond verpet, onder bij de Westduitse socioloo bermas, die gelooft, dat activi studenten een belangrijke tot de geestelijke bevrijding i massa kunnen leveren. Anden als de Franse auteur Gorz, 1 [j meer vertrouwen in de arbeidt met nieuwe georganiseerde act dit doel zouden kunnen Anarchisten stellen hun lioopj.£ op geëmancipeerde enkelingen provocerend optreden „het zou ten doen". Eendrachtig Plicht daarentegen, een Wes l auteur, meent dat alleen eeni n ge, planmatige, wetenscha] s verantwoorde inspanning var volkeren een uitvlieg uit de h j impasse, waar we ons inderdi bevinden, een uitweg kan bieden Professor Van der Kooy bief laatstgenoemde auteur van rr 1 dat de „rationaliteit" van de rr* 2 maatschappij alleen tot „rede worden gebracht als de eiser mondiale sociale gerechtlghei korte termijn en met alle kracl j de orde worden gesteld. De „rede" is het vermogen v woordelijk te denken en te har e Grondslag van de rede is de fl i de menselijkheid en deze wor i voorstellingen die uit de religi voortgekomen. Het liefdegebod in de PT daar gaat het ten diepste om. M l vrucht daarvan de solidaritei bestaat uit het zich openstellen dc noden en behoeften van de i De ongerechtigheid en ellende naaste) die wij dan ontwaren i ons drijven tot inspanning v* i krachten om zowel dadelijke n< lenigen als noodzakelijke strut veranderingen aan te brengen maatschappijstructuur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2