Onderwerp van vredesweek spreekt kinderen zeer aan Marieke Kloostermanfonds voor scheidende presidente; Lutherse vrouwenbond tot «moderne devotie" Pionierswerk op gebied van geestelijk-sociale scholing Eeii woord voor vandaag Haarlemse kindervredeskrant Eredoctoraat voor B. Sijes Luther-congres in 1971 Bijbelvertalingen in Afrika Abernathy waagt meer steun Euro-mniisters vergaderen in Hoogeveen Katoen Geref. vrouwe^ Z.-Holland-Z.) in Atrium Ds. Van Heijsf^ overleden k BEROEPINGSWERK ZATERDAG 27 SEPTEMBER 196' Paulus heeft geleerd met alle omstandigheden genoegen te nemen. Hij zegt dat nog eens met nadruk uitgebreider: „In elk opzicht en in alle dingen ben ik ingewijd, zowel in verzadigd worden als in honger lijden, zowel in overvloed als in gebrek". En dan schrijft hij die bekende woorden aan de gemeente van Philippi: Jk vermag alle dingen in Hem, die mij kracht geeft". Deze woorden worden vrijwel altijd uit hun verband gerukt. We zeggen dan dat door het geloof alles mogelijk is. Maar zo uitgelegd gaan ze rechtstreeks in tegen wat Paulus hier aan het uitleggen is. Ik neem genoegen met armoede. Als echter Jk vermag alle dingen" betekent wat veel mensen zeggen, dan neemt hij geen genoegen met armoede, maar gaat hij er juist tegen in. Pas nu gaan we er iets van begrijpen wat deze woorden: ,Jk vermag alle dingen" betekenen. Ze betekenen niet dat we tot alles in staat zijn. Ze betekenen wel dat we in alle omstandig heden met de Heer kunnen leven en Zijn kracht zullen er varen. Ik vermag alle dingen, betekent dat God ons in staat stelt om in armoede te leven en toch Hem te openbaren. Het betekent dat ook God ons in staat stelt om in overvloed te leven en toch Zijn kracht te openbaren. We lezen vandaag: Handelingen 25 1-12. We lezen morgen: Handelingen 25 13-27. ,Wij moeten samen leven (door drs. C. H. Koetsier) HAARLEM De kinderen van de Haarlemse Bavinckscliool hebben intensief meege werkt aan de vredesweek. Daar kwam de actieve onderwijzeres van klas twee, mevrouw M. Drogendijk-Kuijper, op de originele gedachte, om op de maandagse weekopening de vredeskrant te bespreken. Twee weken voor de Vredesweek begon, vertelde ze de kinderen over de armoede in de derde wereld. Ontmoetingsdag in Zwolle n (Van een onzer medewerkers ZWOLLE Vandaag zijn we in Zwolle samengekomen. Een stad, waar eens de begijnen heb ben gewerkt, niet opgesloten in hun kloosters, maar in de we reld, staande in de dienst van God. Meer dan vijf eeuwen na de oude „moderne devotie", worden wij, lutherse vrouwen van Nederland, geroepen tot een nieuwe „moderne devotie". Met deze woorden opende mejuf frouw. Henriëtte M Wcstermann gisteren de jaarlijkse ontmoetingsdag der Nederlandse Lutherse Vrouwen bond. „Moderne devotie", ging ze verder, omdat de vrouwen toegewijd moeten zijn aan hun gezin en aan alles wat haar hand vindt om te doen. Modern, omdat we moeten bezig zijn met de veranderingen om ons heen, met de jeugd en met de problemen van de ouder wordende mens. We zullen ons niet mogen afzonderen, maar veel moeten nadenken, horen, lezen en spreken. Na de presidente voerde ds. A. Burghoorn, vice-voorzitter van de Lutherse synode, namens het lande lijke kerkbestuur het woord. Hij stak zijn verbazing en blijdschap niet on der stoelen of banken zoveel en thousiaste en actieve vrouwen bijeen te zien. Vrouwen die in hun plaatse- AMSTERDAM Aan de heer B. A. Sijes, wetenschappelijk medewer ker van het Rijksinstituut voor oor logsdocumentatie, zal een eredocto raat in de sociale wetenschappen worden verleend. De senaat va» de Amsterdamse gemeentelijke universi teit heeft daartoe besloten. De ere promotie zal begin volgend jaar ge schieden. De heer Sijes werd bekend door zijn geschiedschrijving over de april- meistaking tijdens de Tweede We reldoorlog. de razzia in Rotterdam, de februaristaking en de arbeidsinzet. Verscheidene malen trad hij op als getuige-deskundige in processen tegen oorlogsmisdadigers. (Van onze kerkredactie) LUND (Zweden) In Saint Louis I (VS) zal in augustus 1971 een zes daags internationaal Luthercongres worden gehouden. Het is dan 450 jaar geleden, dat Luther zijn opvat- I ting verdedigde op de Rijksdag te i Worms, waarop hij in de rijksban werd gedaan. Meer dan honderd Luther-ken- I ners van over de hele wereld worden op dit congres verwacht. Bij de voor bereiding is ook de rooms-katholie- ke universiteit van Saint Louis actief betrokken. Het thema luidt „Luther en het begin van de nieuwe tijd" met als onderthema's: sociale verandering en reformatie, renaissance en reforma tie, geweten en autoriteit bij Luther. In de commissie van zeven man, die het congres voorbereidt, zit één Nederlander, prof. Heiko Oberman (Tübingen). De commissie wordt ge leid door de Amerikaan Jaroslav Pe- likan. Dit congres is de vierde in een serie. De vorige drie werden in Euro pa gehouden, laatstelijk in 1966 in Finland. -g. Rev. B. B. Burnett, secretaris-gene raal van de Zuidafrikaanse raad van kerken, is benoemd tot anglicaans bis schop van Grahamstown (Zuid-Afrika). De wereldbond van Gideons is be zig. dit jaar een record van zes miljoen bijbels en nieuwe testamenten te ver spreiden. niet alleen in hotels, ook in ziekenhuizen, onder militairen, scholie ren en gevangenen. lijke gemeenten zoveel werk verzet ten. Daarom betreurde hij het dat nog steeds geen vrouw deel uitmaak te van het dagelijks bestuur der Lu therse kerk. Mini-gemeeiite De hoofdschotel van de morgenbij eenkomst vormde het referaat van mevrouw. Ds. M. Mos ter t-Schend e- laar over „Werken aan de kerk". Zij vertelde over haar werk als predi kante in de Lutherse mini-gemeente te 's-Hertogenbosch, temidden van een Rooms-Katholieke omgeving. Over de bezinning van protestanten en Rooms-Katholieken samen van uit de geestelijke nalatenschap van bisschop Bekkers op thema's als: Niemand leeft voor zichzelf: Waar zijn we aan toe in de kerk, vernieu wing aan binnen- en buitenkant; Ge loven in de toekomst, in de verwach ting van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde; Het leren voor elkaar verantwoordelijk te zijn, als horizon talen en verticalen, als progressieven en conservatieven. In de middagvergadering werd ge rapporteerd over contacten met de oogarts Dr. S. Franken in Ludhiana (India), met een hem bijstaande len- zenslijpster, en met de heer J. van der Meulen, die als analist in Tanza- nië werkzaam is. Allen zijn mede voor de lutherse zending uitgezonden. Vanuit de zaal werden enkele naai machines aangeboden, die naar de zendingsterreinen zullen worden ver zonden. AMSTERDAM In het verslag van de Zeister zendingsdag is een percentage verwisseld met een aan tal. Daardoor ontstond de indruk dat in slechts 15 Afrikaanse talen de vol ledige Bijbel is vertaald. Dat beeld is te somber, schrijft ds. R. J. van der Veen. algemeen secreta ris van de Nederlandse Zendings raad, ons. In 240 Afrikaanse talen is vertaal werk verricht. in 75 van die talen is compleet de Bijbel voorradig. In nog 120 talen meer is een volledig Nieuw Testa ment verkrijgbaar. Dat betekent, dat in 225 talen slechts een klein deel vertaald is, meestal alleen één evan gelie. Een aantal vertalingen moet wor den overgedaan, omdat ze niet vol doende leesbaar zijn. Daarenboven zijn er nog honderden talen, waarin niets van de Bijbel is vertaald. Deze talen worden gesproken door stammen die bestaan uit enkele hon derden tot vele duizenden leden. Zij vergeleek de wereld met een huis, waar in de ene kamer een paar kinderen wonen, die allerlei lekkers hebben, veel speelgoed en allerlei andere mooie dingen. In datzelfde huis is ook een kamer vol arme kinderen, die met zijn allen een paar boterhammen moeten delen en haast geen speelgoed hebben. Maar mevrouw Drogendijk bleef niet steken in de sfeer van meewarig heid en liefdadigheid. Zij vertelde ook, hoe de rijke mensen de produk- ten van de arme mensen als suiker en cacao tegenhouden, door er hoge belastingen op te heffen. Zo probeer de ze de achtergronden van het ont wikkelingsvraagstuk duidelijk te ma ken. Of ze daarin slaagde? Oordeelt u zelf maar aan de hand van de kinder vredeskrant. Na de vertelling vroeg zij de kinderen opstellen, tekeningen en gedichten te maken. Het resultaat selecteerde zij en gaf zij uit als vre deskrant. In 260 exemplaren kwam die krant van de schoolstencilmachi- ne. Ook kregen de ouders allen een exemplaar van de officiële vredes krant. Reactie van een van de leerlingen: „Juf, ik bewaar hem tot ik getrouwd ben. Dag ga ik hem met mijn vrouw nog eens lezen." Zo ziet de vredeskrant er van bui ten uit: Wim (klas 6) dicht onder de titel „Arm en rijk": In het zuiden is het warm, maar de mensen zijn heel arm. werken zich het zweet in het ge zicht, en vroeg opstaan, nog voor het licht. In het noorden is het goed. zitten aan het strand bij de vloed. De mensen slapen heel lang uit en maken met hun salaris heel wat buit Nu weten jullie het verschil. En dat is nou juist wat ik wil. Blank of zwart, het moet gelijk. Niet de een arm en de ander rijk. Na deze inleiding gaat het eerst over het verschil tussen arm en rijk. Bettina uit klas 2 vindt er dit van: „Wij hebben een boel eten en de anderen niet, wij hebben een boel kleren en de anderen niet, wij heb ben een pop en de anderen niet, wij kunnen leuk spelen en de anderen niet, wij hebben sokken en de ande ren niet, wij hebben kleurpotloden en de anderen niet, wij hebben schoe nen en de anderen niet, wij hebben een trui en de anderen niet, wij heb ben een broek en de anderen niet." En Robin uit klas 6 tekent en schrijft: Geiveldloosheid SAINT PETERSBURG (VS) Als we het „oog-om-oog, tand-om tand" volgen, zal de volgende genera tie geheel blind en tandenloos zijn. Aldus de negerpredikant Ralph Abernathy op een congres van tien duizend baptisten. (Hij vroeg steun voor het programma van geweldloos heid van de organisatie van Martin Luther King, de SCLC, die nu door hem geleid wordt. Na de dood van King en de opkomst van de NBEDC (de organisatie van james Forman, die bekend werd door het Zwart Ma nifest) is de invloed van Abernathy's groep sterk getaand. Prof. dr. J. Zandee gewoon hoogleraar UTRECHT Tot gewoon hoogle raar in de faculteit der godgeleerd heid is benoemd prof. dr. J. Zandee. Hij zal de geschiedenis van de an tieke godsdiensten en hun verschijn selen in de Egyptische taal- en letter kunde doceren. Prof. Zandee was al sinds 1965 bui tengewoon hoogleraar in de Egyptolo- gie aan de universiteit van Amster dam. De nieuw benoemde is 55 jaar. In 1939 werd hij hervormd predikant te 's Heer Hendrikskinderen. In 1945 ging hij naar Warmond, waar hem in 1957 emeritaat verleend werd, omdat hij in dienst trad van de Utre<;htse hoofdmedewerker doceerde hij Kop tisch. Prof. Zandee is tweemaal ge promoveerd, allebei in Leiden, in 1948 in de theologie en twaalf jaar later in de faculteit der letteren. Over welzijnszorg (Van een onzer redacteuren) DEN HAAG Al jarenlang heb ben ministers uit de landen van de Raad van Europa in jaarlijkse confe renties, die speciaal gewijd zijn aan gezinsaangelegenheden, een contact informatie- en signaleringspunt. Vol gende week maandag tot cn met woensdag wordt de conferentie in het cultureel centrum van Hoogeveen, De Tamboer, gehouden. Aan de orde komt ditmaal het di recte woon- en leefmilieu van het ge zin. Juist nu er zoveel veranderingen in de gezinssféer optreden: in struc tuur, leefpatroon, maatschappelijke betrekkingen en behoeften is dit on derwerp uitermate belangrijk. Het nut dezer conferenties Is dui delijk bewezen. Zo is bijvoorbeeld het opkomende instituut „dienstver leningscentrum" er in ons land mede het gevolg van geweest. De besprekingen zullen worden af gewisseld met werkbezoeken aan de omgeving van Hoogeveen. De confe rentie, die wellicht in de toekomst zal worden uitgebreid met vertegen woordigers uit Oosteuropese landen in strikt informeel en niet openbaar: het gaat uitsluitend om het uitwisse len van ervaringen, ideeën en feite lijke gegevens, die tot een slagvaar diger beleid in elk der landen aanlei ding kunnen geven. „Hoe de rijke landen leven. Die hebben het maar wat goed. Elke dag volop eten en altijd hebben ze wel een baan. Als ze 's avonds thuis ko men, gaan ze lekker in een luie stoel zitten en maar naar de tv kijken. Maar zo wonen de arme landen! Die hebben het maar wat slecht. Als die 's avonds laat thuis komen, staat hun niet een lekkere maaltijd te wachten. Hoogstens een klein beetje rijst." (Van een onzer verslaggevers) BENTVELD De Wood- brookers in Nederland vieren vandaag in alle stilte hun vijftig jarig bestaan. In alle stilte: want de Barchembeweging zoals deze groep ook genoemd wordt, heeft nooit aan de weg willen timme ren en steeds bezinningscentrum willen zijn „tot versterking en verrijking van het religieuze leven door bespreking van gods dienstige en sociale vraag stukken". De Woodbrookers ontlenen hun naam aan het Woodbrooke-semi- narlum in Engeland, dat in het begin deze eeuw door Quakers werd gesticht in de buurt van Birming ham. Toen een aantal Nederlanders, onder wie theologische studenten sterk waren vertegenwoordigd, dit centrum bezocht, kwamen zij die on der de indruk van het godsdienstig samenleven op ondogmatische grondslag dat ze daar aantroffen. Zij ontdekten er een vroomheid die bo ven dogmatische en kerkelijke verschillen uitging. Men wilde zoiets ook in eigen land en begon in Barchem regélmatig bij een te komen om de verbinding tus sen religie en socialisme te (on derzoeken. Maar men wilde meer en ook mensen helpen bij hun geeste lijke en sociale ontplooiing door hen beter te doen verstaan, wat het Evangelie van Jezus Christus voor het persoonlijke en maatschappelijke leven te zeggen heeft. In de crisisjaren ontstonden zo werklozencursussen, waar honderden arbeiders, kantoorbedienden, onder wijzers en academici in centra als Bentveld en Kortehemmen (Friesland) een onvermoede vorming kregen, waarover zij nu nog met en thousiasme spreken. Een naam die ln dit verband met ere genoemd mag worden is die van dr. W. Banning, die jarenlang direc teur van Bentveld is geweest. Dit al les gold dan nog maar één overi gens het belangrijkste facet van de Woodbrookersactiviteiten in ons land: die van de Arbeiders Ge meenschap. Daarnaast bestaan er nog twee werkverbanden: dat voor internatio nale samenwerking en het z.g. OLO-werkverband (oud-ledenorga nisatie van de vrijzinnig christelijke studentenbond) die de „Barchemsyn- these" zoekt te realiseren met recht zinnige geloofsbelijders. De Woodbrookers kunnen bogen op het bezit van de oudste vormingscen tra in ons land, waar thans moderne problemen als inspraak, hoe onderne mingsraden idealiter dienen te func tioneren, en het ontwikki- lingsvraagstuk aan de orde komen. Het gaat er heel duidelijk om volksontwikkeling, hetgeen vandaag werd onderstreept toen mr. L. B. van Ommen van CRM over perspectieven van volksontwikkelingswerk sprak in de jubileumbijeenkomst die te Bent veld werd gehouden. Het woord werd ook door het vrouwelijke SER-lid dr. H. Verwey-Jonker gevoerd. Zij sprak over vormingserk als maatschappij kritiek. Hoe komt het, dat de armen steeds armer en de rijken steeds rijker wor den? Dat doet Hans ut klas 3 ons als volgt uit de doeken: „Er was eens een man, die woonde in Zuid-Azië. En elk jaar kwamen er twee mannen. En toen verkocht hij twee zakken katoen en daarvoor kreeg hij geld. En voor dat geld kon hij een heleboel kopen. Hij kon drie dekens kopen en zeven meter stof, dat is een heleboel. En een poos later kwamen die men sen weer. En toen verkocht diezelfde man weer twee zakken katoen. En toen kreeg die man weer geld. Maar toen kon hij maar drie meter stof kopen en één deken. Dat is niet eerlijk en daarom zou ik zo graag willen, dat er ook heel veel geld in al die arme landen kwam. En ook veel geld uit Holland. Dat zou ik heel fijn vinden en dat zullen die arme mensen ook heel fijn vinden." Bas uit klas 6 vertelt in een samen spraak hoe weinig de arme landen aan de cacao verdienen: „Hee Willem", zegt Klaas. „Het is toch wel belachelijk he, dat de cacao uit de arme landen komt, en dat de rijke landen het heel goedkoop ko pen, en dan maken de rijke landen er repen van en voor vier repen beta len wij één gulden, maar Nederland koopt het in voor acht cent." „Daar moeten we wat aan doen, Klaas", zegt Willem. „Dat was mijn idee ook, Willem", zegt Klaas. Machteloos Het verhaal van Evert-Jan (klas 6) laat heel beeldend iets zien van de machteloosheid van de suikerrietver bouwer: „Pats, pats, pats, steeds maar het zelfde geluid, het geluid komt van het hakmes van de oude suikerriet verbouwer in India, hij heet Silang. Hij hakt met zijn zelfgemaakt hak mes het riet. Maar ach, waar doet hij het eigenlijk voor, want rijk zal hij nooit worden. Als hij het aan andere, rijke landen wil verkopen, moet hij zoveel invoerrechten betalen, dat hij er haast niets mee verdient. Daar kunnen we toch wel wat aan doen! Ja, dat kunnen we ook! Door de invoerrechten kleiner te maken Ja, dan wordt het verschil al klei ner." Erg gemeen, zeiden de kinderen toen zc hoorden van de hoge invoer-' rechten. Rianne, uit klas 5, tekende het zo: Wat kunnen we er aan doen? was tenslotte de vraag van de juffrouw. Dit, zei Frans (5e klas): „Ik zou er dokters, zusters, ver pleegsters enz. heen sturen en geld daarvoor geven. Ik zou er mooie ste nen huizen laten bouwen en zieken huizen en ook fabrieken, zodat de mensen werk kregen. En dat ze rij ker werden. En dat ze kleren enz. zouden kunnen kopen. Dat moet eigenlijk gebeuren. Dan pas was er vrede." Oplossing Bernard, klas 5, biedt deze oplos sing: „Alle mannen in de rijke landen, die wel kunnen werken, moeten de helft van hun salaris aan de arme landen geven. Maar de rijke mannen moeten ook kunnen leven, want als de helft van hun salaris eraf gaat, dan blijft er te weinig over voor de rijken. Maar daar is ook een oplos sing voor gevonden: als de bedrijven, waar de rijken werken, meer salaris geven, dan verdienen de mannen meer en dan kunnen ze de helft mis sen. Maar waar haalt de baas het geld vandaan? Nou, dat kan wel, want als hij een heleboel geld op spaart, dan kan hij het opgespaarde geld geven en zo kunnen we toch nog wat voor de arme landen doen." Richard uit klas 5 vat alles samen in: „Wij moeten samen leven. Niet de ene helft arm en de andere rijk. Dat is het verkeerde. Nog maals: wij moeten samen leven." En daarmee raakt hij precies de kern. ROTTERDAM De afdeling Zi Holland-Zuid van de Bond i Gereformeerde Vrouwenverenigin in Nederland hoopt op 16 okto haar jaarlijkse provinciale dag houden in gebouw Atrium aan Karei Doormanstraat 143 te Rot dam. Aanvang kwart over tien. Mevrouw N. Riemersma-de Gj Fortman zal als presidente de openen. Ds. J. C. Hagen, ziekenhi predikant te Rotterdam, zal een zing houden over „Verantwoordel heid inzake de levensduur". 1 's Middags zal de vereniging \J pelle aan den IJssel een televisies opvoeren. Leden van de verenij met Rotterdam presenteert zich Rotterdam-Alexanderstad koi i de planken. F (Van onze correspondent) jd KRIMPEN AAN DE LEK Gistermorgen is na langdurige zii in het Sint Franciscusziekenhuis Rotterdam overleden de gereforms de emeritus-predikant ds. H. Heijst. Hij is 69 jaar geworden. De begrafenis vindt dinsdagmid plaats te Krimpen aan de Lek na rouwdienst in de gereformeerde k die om een uur begint. Na zijn studie aan de Theologii Hogeschool te Kampen werd ds. Heijst in 1939 predikant in Wai huizen. In 1931 nam hij een bei aan naar Nieuw-Lekkerland, w gemeente hij in 1947 voor Zwa meer in Drenthe verwisselde. In 1963 werd hem emeritaat leend, waarna hij nog tot 1 okb J 1966 hulpdiensten verrichtte in Kif pen aan de Lek. Het weer in Europaf^ ti weer max. temp gisteren Amsterdam regen 17 Brussel gehiew. 17 Frankfort h.bew. 20 Genève mist 21 Innsbruck zw.bew. 22 Kopenhagen regen 17 Locarno mist 13 Londen regen 19 Luxemburg zw.bew. 18 Madrid zw bew. 25 Majorca l.bew. 25 München I.bew. 19 Nice onbew. 24 Parijs geh.bew. 19 Rome onbew. 26 Wenen l.bew. Zürlch zw.bew. 21 (Van een onzer verslaggeefsters) UTRECHT Onder grote be langstelling is gistermiddag tij dens een receptie in huize Swel- lengrebél in Utrecht officieel af scheid genomen van mevrouw M. O. E. Kloosterman-Fortgens als presidente van de Christen Jonge Vrouwen Federatie YWCA. NED. HERV. KERK Aangenomen naar Eemnes-Buiten, R. de Bruin te Lunteren. Bedankt voor Hollandscheveld. J. Bos te Lunteren. GEREF. KERKEN Beroepen te Groningen-Noordoost, J. W. Bats te Marknesse. Aangenomen naar Hoogeveen, P. To renbeek te Anna Jacobapolder, die be dankt voor Rijswijk (vac. H. J. Spier). Emeritaat aangevraagd door J. Stien- stra te iMinnertsga (per 1 juli 1970). GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bedankt voor Brampton (Ont.), W. Triemstra te Vrouwenpolder. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Veenendaal, J. Karens te Nieuwerkerk (Zld.). REMONSTR. BROEDERSCHAP Aangenomen een benoeming bij ZWO. H. J. Adriaanse, pred. in tijd. dienst te 's-Gravenhage. Er was veel belangstelling de receptie ter gelegenheid i het afscheid van mevrovl Kosterman-F ortg ens als prt sidente van de Christen Jongl vrouwen Federatie. Zoals wij gisteren in de kL schreven was er slechts sprake L een gedeeltelijk afscheid, want n vrouw Kloosterman blijft in u CJVF nog enkele bestuursfunL. vervullen. Een van de geschenken, dicP kreeg aangeboden was het nieuior gerichte Marieke Kloosterman fd Het is bestemd voor uitzending r jongeren, die zijn aangesloten bi£ CJVF naar conferenties in het bu^ land. Een persoonlijk aandenken mevrouw Kloosterman in de van een portret van haar echtgei mr. S. Kloosterman, geschilderd f Brinkworth. Op de receptie konden de aanu gen ook kennis maken met mevt|< K. de Vries-Peters, de nieuwe pél dente en met Miss Elizabeth Palii de algemeen secretaresse uane Young Women Christian Associate Geen samemverkiri ARP/CHU met KM in Noord-Brabanj' EINDHOVEN De proving kringen van de ARP en van de in Noord-Brabant hebben negafc gereageerd op een verzoek van J district NoorcJ-Brabant van de i om een gesprek aan te gaan samenwerking op provinciaal niv^ In een brief aan de Brabantse 1 heet het: „Wij menen dat een sam werking tussen uw partij en groepering in Noord-Brabant slet een constructie zou blijken en f zodanig geen verrijking kan zijn het politieke leven in onze provinl We tekenen hierbij aan dat hetzj de zou gelden voor een samenv/f king met andere partijen dan |i uwe".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2