DE OPENHEIDEN DE
GESPLETEN IDEEËN
krant van formaat
Bevrijding
„Hilversum doet maai"
Teken voor vrede
werd een succes
De moord
aan de
Vestadreef
CAROLINA YES
VRIJDAG 19 SEPTEMBER 1969
)E bevrijdingsbijdrage van de
i TROS „Hier is Herrijzend Neder-
zag er heel goed uit. De archie-
werden met zorg uitgehaald zo-
wat geluid als beeld betreft, en
het thema „de radio terug" bouw-
Karel Nort en Paul Wallenburg
pakkend stuk herinnering op,
vooral hen die het allemaal
\e-beleefden, zeer zal hebben ge
lid.
werd een vlotlopend mêlé ge
it van verleden en heden, en
irbij sprong de betekenis van het
eginnend radiobedrijf er domine-
ld uit. Er was alles gedaan om via
's en bewaard woord zoveel mo-
ijk te reconstrueren.
fen beetje overdreven was het dat
[Philips nu tegen een door kogels
ivend stuk muur stond te spreken
t 25 jaar geleden, maar laten we
bij de slimme vondsten rekenen,
npathiek deed het aan dat
jS-directeur Landré zich slechts
de anonimiteit van „de Fox" liet
en en niet op de voorgrond trad,
uiijl hij toch ook zijn aandeel had
de terugkomende Nederlandse ra-
W was een bijzonder prettige bij-
ige van Frank Gillard, destijds
iogscorrespondent, nu presi-
nt-directeur van de BBC. De TROS
eft met dit herinneringsprogramma
waardevol document voor het
uwe archief gemaakt.
Joor liefhebbers van authentieke
logsfilms was er daarna de uitzen-
\g van de film „Als ik niet terug-
de spannende ervaringen van
logsvliegers ten voeten uit.
)e VARA heeft waarschijnlijk
niemands spijt, want we hoorden
nooit een blij woord over de
«nse strip „De Shadoks en de Gi-
in één lange hap beëindigd. Het
gels-Duitse spel „De man in het
enhuis" bleek een uitgesponnen
esverhaal te zijn, dat ons niet erg
bekoren. Gezochte en onechte
'.lemmingen liepen telkens op niets
en het gegeven op zichzelf was
c al niet om hoera over te roepen.
I
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Sinds wij, nu alweer enkele maanden geleden,
u mededeelden dat NOS-voorzitter E. A. Schüttenhelm onverhoeds
in een persconferentie zei „dat hij wel voelde voor openbare be
stuursvergaderingen", is het trekkebekken over zulk een openheid
in Hilversum niet van de lucht. De omroepen lopen als een kat om
de hete brij om de vraag heen, de NOS-prominenten zeggen ja en
nee en iedereen wacht op wat een ander zal bekokstoven.
Het aardige van het geval is, dat
iedere omroepbcstuurdcr meent dat
het hele Nederlandse kijkers- en luis-
teraarsdom als het ware zit te wach
ten op zulk een „openheid", en dat
het hele land zegt: „Ze doen maar in
Hilversum met ons geld, we willen
alles weten!"
In feite staat de „openheidspan"
alleen in Hilversum te vuur: weet de
doorsnee-kijker en -luisteraar veel,
die is uit op het zien en horen van
programma's die hem of haar goed
bevallen.
Het touwtrekken tussen NOS en
omroepen, dat aan alles ten
grondslag ligt, raakt de consument
niet of nauwelijks. Waar de program
ma's vandaan komen is een tweede....
als ze maar komen.
Niet de kijker/luisteraar vraagt om
ontmoetingsprogramma's noch om se
lectie voor „gezamenlijke aanpak".
Het zal hem een zorg zijn of Prinsjes
dag en Duitse verkiezingen door
NOS of omroepen in de ether wor
den gebracht. Hij weet toch wel, dat
zijn „eigen omroep", welke die dan
ook is, aan zal komen met commenta
ren en andere informatie. En
misschien heeft hij wel liever een
fijne speelfilm of een grappige strip:
de politiek leest hij wel in de krant.
Volkswil
Natuurlijk wordt dc kreet „Ze
doen maar in Hilversum" wel ge
hoord, maar dat gaat dan echt niet
over de zendtijdindeling of andere
wat de pot schaft: zie de brieven die
de omroepen bereiken, hoor de vra
gen in de vereniginesvergadcringen.
Dat is een begrijpelijke zaak, maar
waarom dan de controverse omroe
pen - NOS af te schuiven op een
soort volkswil?
Graag wordt dan gewapperd met
het klassieke voorbeeld van „Dubbel
spion", waarom inderdaad kijkers be
gonnen te roepen, toen de NOS, door
de omroepen gedwongen, dat uur-
lange amusementsprogramma liet val
len.
Geen kijker echter mengde zich in
de strijd „ontmoetingsprogramma ja
dan nee", men riep eenvoudig om
een gëliefde kijkserie en wie die nu
uitzond maakte niets uit.
Op het ogenblik is het zo, dat van
NOS-zijde de openheid wordt geën
tameerd uit een houding van „wij
hebben niets te verbergen, wij zijn
bereid tot alle samenwerking met de
omroepen", en van de kant van de
organisaties enige terughoudendheid
wordt betracht
Iedereen op zijn beurt zegt: „Hè ja,
van het NOS-bestuur, dat zou
prachtig zijn", „maar
En dan komt het grote bezwaar:
de NOS heeft bij wijze van dagelijks
bestuur de Raad van Beheer. Het
gaat niet aan, dadelijk maar in 't
openbaar alle voorkomende plannen,
kwesties en ideeën te behandelen. En
dus.... zou die Raad van Beheer wel
erg veel bevoegdheid en beslissings
recht krijgen enwaar is dan de stem
van de omroeporganisaties?
Een derde
In die Raad van Beheer zitten ze
ker wel functionarissen, zelfs topfigu
ren, van de omroepen. Maar toch
niet als vertegenwoordigers van hun
eigen organisaties. Zij dienen er ge
spleten ideeën op na te houden: als
NOS-commissaris zijn zij NOS-
dienaren en daarbij moeten zij de
belangen van hun eigen omroep niet
laten gelden. Touwtrekken op dat
vlak gebeurt in de bestuursvergade
ringen, waar een derde van het aantal
leden namens de eigen omroep
spreekt.
De meeste programmacommissaris
sen van de NOS, voortgekomen uit
de omroeporganisaties, zijn min of
meer vrijgestelden vanwege de onmo
gelijkheid, een dubbele taak uit te
voeren. Dit geldt zeker voor de belde
programmacommissarissen, de heren
Rengelink van de VARA (tv) en Wa
genaar van de KRO (radio). Maar
bijv. technisch commissaris mr. A. H.
van de Veen is in de eerste plaats
directeur van de NCRV en in die
functie nèuw betrokken bij het pro-
gramma-beleid van zijn omroep.
Dit alles in het oog houdende
wordt het voor de al dan niet be
langstellende leek wel duidelijk, dat
het laatste woord over de gewenste
openheid van de NOS nog lang
niet is gesproken. Op de winterpers-
conferenties hebben de journalisten
niet nagelaten, bij voorzitters en di
recteuren van de omroepen te infor
meren naar hun ideeën over openba
re bestuursvergaderingen van de
NOS en overal luidden de antwoor
den: „We zijn er wel voor, maar
en dan kwam meestal dat bezwaar
van de te grote beslissingsmacht van
de Raad van Beheer.
Mr. Van de Veen zei dat niet zo,
hij had een ander argument: het
mankeert in de NOS aan de ware
democratie en daarom zou openheid
wel eens goed zijn.
Dikke brokken
De hele kwestie is terug te leiden
tot het ene omroep-politieke punt:
de weerzin tegen de wet, die de NOS
zulke dikke brokken radio- en televi
siezendtijd heeft toegedacht als blijk
van „hoe prachtig de gezamenlijk
heid van de omroepen" hierin kan
uitkomen.
Gezamenlijkheid of niet: de NOS is
een omroep op zichzelf geworden,
waarin de uit psn-ticulier initiatief
voortgekomen organisaties, die tien
tallen jaren lang autonoom de ether
beheersten, wel voor een derde mo
gen meepraten, maar die zij toch
zien als een machtige concurrent die
hun zendtijd opslurpt en zich niet
hoeft te bekommeren over een leden
aantal.
Die macht aan banden te leggen en
te houden is de kern van de zaak.
Het is de wet, die de controverse
heeft geschapen. De kijkers vallen er
zich geen buil aan als de NOS in
Scala onderwerpen behandelt die bui
ten het criterium „bij uitstek ge
schikt voor gezamenlijke aanpak"
vallen... de omroepen wél. Zij moéten
immers blinken met initiatieven, niet
alleen om het publiek welgevallig te
zijn, maar in de eerste plaats om hun
bestaansrecht te behouden, aangezien
dezelfde wet dat recht koppelt aan
het ledenaantal.
Ook hier werkt de gespletenheid
van ideeën door. In zekere zin komt
dan toch het welgevallen van de kij
ker/luisteraar eraan te pas, of hij er
nu bij geïnteresseerd is of niet. Daar
om moet hij hoe dan ook, het naadje
I van de kous weten.
HILVERSUM IKOR/CVK heb
ben 20.000 tekeningen en honderden
opstellen binnen gekregen naar aan
leiding van de Woord - voor - Woord -
uitzendingen over de Openbaring
van Johannes. Hoewel het een
wedstrijd was voor jonge kinderen,
was de jongste inzender 2 jaar en de
oudste 95. Zestig scholen zonden een
gezamenlijk werkstuk in.
Alzo is de wedstrijd „Teken voor
vrede" een goed succes geworden en
zondag a.s. is daarvan een en ander
te zien in een uitzending op Ned. 1
tussen 7 en 7.30 uur. Er wordt dan
een collage vertoond van tekeningen,
opstelteksten en beelden uit de wer
kelijkheid.
In diverse gemeenten, o.a. in Den
Haag, zullen in de komende weken
selecties uit de tekeningen worden
tentoongesteld.
Over enkele maanden hopen
CVK/IKOR nog twee programma's
met tekeningen uit te zenden, maar
dan voor volwassenen. Met medewer
king van enkele deskundigen wil
men dan een inzicht geven in de
belevingswereld van het kind, door
creativiteit uitgedrukt.
Op Ned. 2 vertoont de NCRV vanavond een in
teressant filmportret van de jonge piano-virtuoos
Vladimir Ashkenazy, Rus van geboorte en op IJsland
wonende. Zijn roemvolle carrière begon, toen hij op
17-jarige leeftijd de 2e prijs won op het Chopin-
concours in Warschau. Daarna won hij alleen nog maar
eerste prijzen, o.a. in 1965 die van het Koningin Elisa
beth Concours in Brussel.
Ashkenazy, die meestal op toe mee is, vindt maar
weinig tijd om thuis uit te rusten, maar hoezeer hij dan
ook echtgenoot en vader is, laat de film mede zien.
VANAVOND TE ZIEN
Ned.
7.07
8.20
8.30
8.55
9.45
Ned.
7.30
8.20
9.10
9.30
10.20
1 AVRO
uur kort verhaal „Romeo", daarna aflevering „Julia".
uur reportage Het monster van Loch Ness.
uur actualiteiten.
uur tweede deel „N.V. Moord".
uur Voor de vuist weg.
2 NCRV
uur nieuwe amusementsserie „Schoonmoeders",
uur circusromantiek in „The greatest show on earth"
uur Farce Majeure.
VANAVOND TE HOREN
Hilversum I NCRV en TROS
8.00 uur Firato Promenadeconcert.
9.00 uur hoorspel „Oscar of de wet op de zwaartekracht"
10.00 uur Sentimental journey.
10.45 uur vervolghoorspel „Weerwolf".
11.15 uur Relaxez-vous.
12.00-2 uur (NOS) uitzending van de Firato: Metropole
orkest en daarna Seks-tig minuten.
Hilversum II VPRO en VARA
4.00-9.00 uur doorlopend programma „VPRO-Vrijdag".
9.00 uur Radio Filharmonisch orkest concerteert.
10.55 uur lichte platen in Prettig Weekend.
S»
POLITIEVERHAAL
VAN
N. A. M. WIJCHGEL
73
„Dat is inderdaad het geval," stemde Timmermans, na een
korte aarzeling toe. De oude man maakt op hem een zeer
sympathieke en betrouwbare indruk En" ging hij door ze
zijn helaas spoorloos verdwenen."
„Ik kan u niet aan hun adres helpen, meneer, maar ik
weet wel in welke kroeg ze bijna elke avond te vinden zijn."
,.U bedoelt waarschijnlijk „Het Anker"?"
„Ja, dat bedoelde ik. Hoe wist u dat?" vroeg hij verbaasd.
„Toevallig gehoord. Denkt u dat ik daar iets gewaar zou
kunnen worden?"
„Ja meneer, dat geloof ik wel. Ze hebben daar een kelner,
een man op leeftijd, net als ik. Hij heet Beurs, Klaas Beurs.
Als u zegt dat u van mij komt mijn naam is Piet Jager dan
denk ik wel dat hij u zo het een enanderkan vertellen
waar u belang in stelt"
„Ik zou het kunnen proberen," zei Timmermans niet erg
enthousiast omdat hij er weinig of geen heil in zag.
„Ik geloof werkelijk meneer, dat u daar de beste kans
heeft om iets van hen gewaar te worden."
„Wel, in elk geval bedankt voor de tip, meneer Jager,",
antwoordde Timmermans hartelijk, terwijl hij hem de hand
reikte. De gerimpelde wangen kleurden zich.
„Het is lang geleden dat ze mij zo noemden. Goedenavond,
meneer. Ik wens u van harte succes," zei de oude man,
blijkbaar getroffen door Timmermans' hoffelijke houding
Hij opende de duer voor hem.
U weet Het Anker" toch? Op de hoëk van de derde
zijstraat links."
„Ja, dank u. Ik heb het in het voorbijgaan gezien."
Toen de deur gesloten was bleef Timmermans even in
gedachten verzonken staan, weifelend of hij naar het bureau
terug zou gaan óm melding te maken van wat hij vernomen
had of dat hij alleen door zou gaan en de aanwijzing van de
oude baas opvolgen. Hij besloot tot het laatste en zette zich
in beweging Nog voordat hij de kroeg bereikt had drongen
de schrille tonen van jazzmuziek al tot hem door en toen hij
het lokaal betrad omving hem een benauwende lucht van
alokohol, goedkope tabak, ordinair parfum en zweet. Er
waren maar weinig onbezette plaatsen, maar hij ontdekte
nog een vrije stoel bij een tafeltje dat wat achteraf in een
hoek stond en liep erheen.
„Onbezet?" vroeg hij aan het drietal dat er zat, een
jongeman en twee meisjes. De man knikte met een nors
gezicht en de meisjes begonnen te giechelen. Niet erg op zijn
gemak ging Timmermans zitten. Toen hij zijn blik rond liet
gaan zag hij heel wat ongure typen die steeds naar hem
gluurden. Zijn gedachten werden hiervan afgeleid door de
komst van de kelner, een oude man die hij terecht voor
Klaas Beurs hield. Hij bestelde een bier en omdat hij merkt
dat de mensen aan zijn tafeltje hem gade sloegen zij hij
verder niets Hij stak een sigaret op en noopte op een bétere
kans als het bier hem gebracht werd. Intussen keek hij naar
de kleine dansruimte in het midden tussen de tafeltjes waar
rumoerig gedanst werd. Dronken matrozen schreeuwden
obscene zinnen op de wijs van de dansmuziek en knepen
hun partners die zich dicht tegen hen aandrukten in de
billen.
„Kom Ben," zei het meisje dat tegenover hem zat. De
jongeman naast haar stond op en volgde haar naar de
dansvloer.
„Wij ook?" vroeg het andere meisje aan Timmermans.
Straks misschien eerst m'n bier" antwoordde hij glimla
chend.
„Daar wacht ik niet op, graag of niet," zei ze bits. Ze stond
ojj en liep naar een ander tafeltje, waar ze een al oudere
man aanklampte. Timmermans schonk haar verder geen
aandacht omdat hij de kelner naar hem toe zag komen.
U bent Klaas Beurs is het niet?" vroeg hij toen het glas
bier voor hem werd neergezet.
Jaen" Het klonk niet erg toeschietelijk
„Ik kom van Piet Jager. Zou ik u ergens alleen kunnen
spreken?" Hij betaalde het bier en voegde er een rijksdaal
der aan toe.
Beurs boog zich naar hem toe om zich zonder stemverhef
fing verstaanbaar te kunnen maken.
Wat moet u weten?" vroeg hij zacht
„Waar Geurtsema en Boekei gebleven zijn. Ze zijn uit de
Warmoesstraat verdwenen zonder een adres achter te laten,"
antwoordde Timmermans zonder omwegen.
(Wordt vervo 'g<0
TELEVISIE
VANAVO
Hilversum I. 102 m. NCRV:
1.30 Nieuws; 18.41 Actualitel-
•n; 19.00 Wereldpanorama:
il-lO Country and western ru-
irlekS 19.40 Internationale
rlëntatie ln kerk. zending en
ïene; 19.50 Reportage Eu-
t>pese atlettekkampl-
«nschappen te Athene; 20.00
tereo: Firato Promenade
'oncert: Promenade-orkest en
ingsollsten21.00 Oscar of de
vet op de zwaartekracht,
(oorspel; TROS; 22.00 Muztka-
herinneringen aan vroeger
eren; 22.30 Nieuws: 22.40 Me
edelingen; 22.45 Weerwolf.
lghoorspel; 23.15 Licht
evarieerd platenprogramma;
3.45 Actualiteiten; 23.55-24.00
ïieuws
Hilversum II. 298 m. VPRO;
8.00 Nieuws: 18.20 Uitzending
van de VVD; 19.30 Nieuws;
VARA: 21.00 Stereo: Radio Fll-
larmonisch orkest en solist:
3.30 Nieuws: 22.40 Actualltel-
en; 22.55 Stereo: Licht plateri-
'rogramma: 23.55-24.00 Nieuws.
GRAMMOFOONPLATENPRA
JRAMMA DRAADOMROEP
VANAVOND
VAN 18-20 UUR
Antonln Dvóralk: I. Slavische
Rapsodie ln kl.t. op. 45 nr.
3. n Slavische Dans ln D gr.t.
op. 46 nr. 6. in. Drie Ouvertu
res: In de Natuur op. 91. Car-
haval op. 92. Othello op. 3. IV.
i.Rusalka" (le bedrUf).
Nederland I. NOS: 18.50
Kleur: De Fabeltjeskrant;
STER: 18.56 Reclame; NOS:
19.00 Journaal: STER: 19.03 Re
clame: AVRO: 19.07 Romeo,
tv-fllm voor de kinderen; 19.30
Kleur: Julia, tv-serle; STER:
19.56 Reclame; NOS: 20.00
Journaal; STER: 20.16 Recla
me; AVRO: 20.20 Het monster
van Loch Ness, filmreportage;
20.30 AVRO's Televizler; 20.55
N.V. Moord, tv-feullleton; 21.45
Voor de vuist weg; 22.55 Cur
susinformatie Teleac: Scha
ken; NOS: 23.00 Journaal;
23.05-23.45 Samenvatting van
de Europese atletlekkampl-
oenschappen te Athene.
Nederland n. NOS: 18.50
Kleur: De Fabeltjeskrant;
STER: 18.56 Reclame; NOS:
19.00 Journaal; 19.03 Scala: In
formatief programma: NCRV:
19.30 Kleur: Schoonmoeders,
tv-klucht; STER: 19.56 Recla
me: NOS: 20.00 Journaal:
STER: 20.16 Reclame: NCRV:
20.20 Kleur: The greatest show
on earth, tv-drcusfilm; 21.10
Faroe Majeure: satirisch pro
gramma; 21 30 Filmportret van
Vladimir Ashkenazy; 22.20 Ac
tualiteitenrubriek: 22.45 Boek
bespreking: NOS: 22.50-22.55
Journaal.
België. Nederlands program
ma. Kanalen 2 en 10. 19.30 O-
verzlcht van de tv-program-
ma's tot 26 september: 19.45
Hier spreekt men Nederlands;
19.50 Zoeklicht. Culturele actu
aliteiten: 19.55 Mededelingen
en weeroverzicht: 20.00 Jour
naal: 20.25 King Lear. to
neelspel van William Sha
kespeare: 23.30 Laatste nieuws.
Hilversum I. 402 m. NOS:
00.00-02.00 Nachtuitzending
t.g.v. de Firato: Stereo: Me
tro's Midnight music en licht
platenprogramma; (00.55-01.00
en 01.55-02.00 Nieuws); NCRV:
5.00 Vijven en zessen, veel
muziek en reportages;
(5.00-5.05 en 6.00-6.05 Nieuws):
7.00 Nieuws; 7.10 Het levende
woord: 7.10 Lichte grammo-
foonmuzlek met nieuws en ac
tualiteiten; 8.00 Nieuws; 8.H
Gewijde muziek (gr.): 8.30
Nieuws: 8.32 Stereo: Moderne
orkestmuziek (nr.): 9.10 Theo
logische etherleergang: 9.35
Waterstanden; 9.40 Voor de
huisvrouw; (9.40-9.50 Gym
nastiek voor de huisvrouw);
10.15 Stereo: Londens Symfo
nie-orkest (gr.): 10.55 Ten-
toonstellingsagenda: 11.00
Nieuws; 11.02 vrede en vre-
deslnhoud, lezin-g; 11.15 Solari
um: gevarieerd programma:
11.55 Mededelingen; KRO: 12 oo
Stereo: Lichte grammofoon-
muziek: 12.14 Marktbericht-
12.16 Overheidsvoorlichting;
12.26 Mededelingen t.b.v. l»nd-
en tuinbouw: 12.30 Nieuws:
KRO: 12.41 Actualiteiten: 12 f
Zonder grenzen: over missie
en zending; NOS: 13.00 Gram-
mofoonplatenprogramma voor
de militairen: KRO: 14.00
P.M.: een weekblad met veel
plaatjes; (16.00-16.02 Nieuws):
NOS: 16.30 Stereo: Internatio
nale Gaudeamusmuzlekweek:
Amsterdams Studenten Kamer
orkest: HTRO: 17.00 Hlro-ma-
gazlne: 17.15 Gasten van de
week: KRO: 17.30 Muziek voor
tfvlleners: 18.24 Kanier Ko
ning Kompetitie 1969.
Hilversum n. 298 m. VARA:
7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek; 7.23 Voor de jeugd
VPRO: 7.54 Deze dag; VARA
8.00 Nieuws en Van de voorpa
gina; 8.15 Z.O. 135: gevarieerd
programma; 10.30 Stereo: Tan-
J;o Rumba orkest en zangso-
Isten; 11.00 Nieuws: 11.02 Har
monie- en fanfaremuziek (gr.):
11.25 Oosteuropese kroniek:
11.45 Klatergoud. muzlkaa'
feuilleton: 12.15 Stereo: Lichte
grammofoonmuzlek: 12.30 Ac
tueel sportnieuws: 13.00
Nieuws; 13.11 VARA-Varln
13.13 Actualiteiten; 13.20 Ste
reo: Licht platenprogramma
14.00 Uitlaat: voor Jonge
mensen; 14.35 Radio Jazz Ma
gazine: NOS: 15.00 Frans -
Duits - Entrels: een luisterpro
gramma; 16.00 Nieuws: 16.02
Programma voor blinden en
slechtzienden: VARA: 16.15
Blues Power: 16.35 Artistieke
Staalkaart: 17.10 Seml-klassie-
ke opera-arl
dedellngen.
Hilversum in. 240 m en
FM-kanalen. KRO: 9.00
Nieuws; 9.02 DJlnn: gevarieerd
Srogramma: <10.00 en 11.00
leuws): NOS- 1200 Nieuws:
12.03 Nieuwe langspeelplaten:
NCRV: 13.00 Nieuws: 13.03
Licht platenprogramma met
verzoeknummers: (14.00 en
15.00 Nieuws): (Tussen 16.00 en
17.00 evtl. onderbrekdlng voor
een reportage van de Ronde
van de Toekomst): 16.00
Nieuws: 16.03 Licht gevarl"—
muziekprogramma: 17.00
Nieuws; 17.02-18.00 Sportshow
met de Europese atletlekkam-
oloenschappen te Athene.
TELEVISIE MORGEN
Nederland I. NOS: 16.00
rournaal: KRO: 16.02 Kleur:
Jeugdprogramma.
Lappie Loep en het- geheim van de degenstok
u vwsE pe pgesitewT-
Misschien
luictest
Smidje Verholen en het geheim van de Uylenborgh
1325: „Wel gompeldepip!
Daar schijnt iemand in
nood te verkeren", gromde
smidje Verholen, de deur
van het kantoortje open
gooiend. Toen trof hem een
vreemd schouwspel, want
daar op de grond, half ge
leund tegen het schrijf
bureau, zat een meneertje
met een bolhoedje. Hij
droeg een keurig horecaf-
gelegenheidspak en zijn
opgerolde paraplu lag bij
hem op de grond. „Wel,
wel!" zei de smid grimmig.
„Als dèt Loetje Saloe niet
is! Maar zoals ik zie, is
Kleuntjes de „mepper" mij
[al voor geweest en die
heeft jou goed stevig in de
hennepen touwtjes gezet!" De gebonden figuur schudde driftig van néé.
want hij had een prop in zijn mond en kon geen woord uitbrengen. Toen zag
smidje Verholen, dat hij zich vergiste, want deze figuur had een kale biljart
bal en gladgeschoren wangen, terwijl Loetje Saloe zich mocht verheugen in
een hippe haardos met blitse bakkebaarden. „Ja ja, tk begrijp het al
zuchtte de smid en ijlings begon hij de arme gevangene los te knopen.
„U begrijpt NIKS!" raasde deze, toen hij vrij was. „Ik. ben commandant
Klunzemans van het overvalcommando! Loetje Saloe dwong mij ZIJN kleren
- Met de kundige schipper aan het grote stuurwiel,
tfde het bootje vastberaden door dc golven van het zilte
De meeuwen waren, toen het schip te ver uit de kust
g. teruggevlogen naar het vaste land, zodat het vrolijke
iwettcr niet meer gehoord werd. Het drietal was nu al-
n met de lucht en het water. Het tuffen van het motortje
het enige dat de sfeer van de grote natuur verstoorde,
las liep over het dek en keek in zee. Naast het schip
om een donkere figuur. Af en tpe werd het uit het ge
kt onttrokken door de opspattende schuirakopjes van het
boegwater. "Hé Lappie!" riep Jonas, "moet je i
men kijken!" Lappie holde naar de reling en
nou eens ko-
|VpPH|Pi reling cn keek in het
water. "Daar zwemmen er nog een paar", ontdekte Jonas en
hij wees met gestrekte'arm over de zee. Lappie keek Jonas
met een verwonderd gezicht aan. "Weet je dat dan niet, Jo
nas?" vroeg hij, "dat zijn haaien"HAAIEN!" riep Jo
nas verschrikt uit. "die gevaarlijke monsters!" De schipper,
die door de open deur naar buiten keek en alles had ge
hoord zei lachend: "Dit is een reis naar mijn hart. Haaien,
de woeste golf en het meeuweneiland
aan te trekken. Stel je voor: een commandant in een horecaf-pakkie! Zelf
is-ie er toen vandoor gegaan in MIJN fraaie uniform en dat acht ik een
belediging! Mijn mannen sloot-ie op in een kelder door ergens op een geheim
knopje te drukken!" „Zulke knopjes zitten altijd onder het tafelblad van
een schrijfbureau", mompelde de smid, zich bukkend. En jaweldaór
zat het knopje. Nauwelijks had hij erop gedrukt, of daar kwamen de wakkere
agenten van het overvalcommando de kamer al binnenstormen. „Waér is de
schurk, die ons dit kunstje heeft geflikt?" brulden ze wraakzuchtig.
FERDNAND