Zilveren eremedalje
voor dn Buskes
Spaanse
regering heeft
geen haast met controle
Grenzen provincies
worden herzien
Maatregel tegen
Jager en Veenhof
Puzzelboek
Afrikaanse kerken
leggen zichzelf
zware last op
Een woord voor vandaag
Honderden vrienden feliciteren 70-jarige
Ook dit jaar
nog geen inzage boeken
JUBILEUM IN
BERLIJN
Kleurboek met
tekeningen uit
Afrika
Lacueva terug
in
Spanje
Kortingen op
treinreizen
GESCHORST ALS ADVISEUR
PIKE IN JAFFA
BEGRAVEN
BEROEPINGSWERK
Bisschoppen waken
voor kunstbezit
WOFN5DAG 17 1
Gisteren schreef ik dat we zo vaak in de wereld denken dat
al wat nieuw is beter is, omdat het nieuw is. En in de kerk
denken we zo vaak dat al wat oud is beter is omdat het oud is.
Maar we zullen al wat nieuw is en al wat oud is moeten
toetsen. Zo ver kwamen we en toen was de ruimte op. Waaraan
moeten we dat alles toetsen?
Het antwoord is te vinden in Phïlippi 4 9, de woorden die wij
deze week gebruiken als basis voor deze overdenkingen.
Paulus schrijft aan de gemeente van Philippi dat de mensen
in toepassing moeten brengen: „al wat gij van mij gehoord
en gezien hebt".
Al wat we gehoord hébben. Daarbij gaat het om het evangelie
dat Paulus verkondigd heeft. De mensen hebben allen ge
zondigd. Christus is mens geworden en heeft onze zonden op
zich genomen. We mogen Hem geloven en ons leven aan Hem
toevertrouwen. Dat is het evangelie van de gekomen Heer, die
zal wederkomen. Daaraan moet alles wat oud en wat nieuw is
getoetst worden.
Maar Paulus spreekt ook over „al wat gezien is". Paulus
spreekt nooit alleen over de leer. Hij spreekt altijd tegelijker
tijd ook over het leven. Wat we horen, moeten we ook zien.
Het evangelie spreekt niet alleen van nieuw leven, maar ook
van een nieuw beleven. Het woord moet altijd gekoppeld
worden aan de daad. En daarom zullen we al wat nieuw en al
wat oud is ook moeten toetsen aan het leven van hen die voor
ons heel dicht met God hebben geleefd. Hun levensstijl heeft
ook een boodschap.
We lezen vandaag: Handelingen 2017-38.
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM „Ik ben moe
en dankbaar", zei dr. J. J. Bus
kes,' de 70-jarige Amsterdamse
hervormde predikant gistermid
dag. Het was geen wonder,
want een eindeloze rij bezoekers
was in Krasnapolsky langs hem
heen geschuifeld om hem met
zijn verjaardag geluk te wensen.
Amsterdam had deze ëmeritus-
predikant niet vergeten; het
volk van Amsterdam niet en het
bestuur van Amsterdam niet.
Wethouder P. J. Koets kwam
hem de zilveren eremedaille
van de stad aanbieden.
In die medalje, vertelde hij, staat
niet alleen de naam, maar ook de
reden waarom de medalje is uitge
reikt. Wij waarderen vooral het feit
dat u altijd radicaal bent geweest,
maar toch nimmer doctrinair bent
geworden. Uw radicaliteit is altijd
gepaard gegaan met een grote open
heid. Dat zie je zo zelden samengaan.
(Van onze correspondent)
MADRID Spaanse regeringsautoriteiten hebben de protes
tantse kerken laten weten, dat zij ook dit jaar nog niet
van plan zijn, om hun boekhouding en ledenregisters te con
troleren.
Gelijk bekend is deze jaarlijkse
controle het grote bezwaar geweest
van vele protestanten tegen de nieu
we wet op de godsdienstvrijheid. Ge
leidelijk aan heeft toch echter de ge
dachte veld gewonnen, dat de voor
delen van registratie onder de nieu
we wet verre opwogen tegen dit be-
De regering wil nu blijkbaar de
twijfelaars over de streep trekken
door te tonen, dat ze die controle zelf
helemaal niet zo belangrijk vindt.
Het Is vooral de Unie van Bap
tistengemeenten, waar de kwestie
van erkenning aanvragen ja of nee
oorzaak is geworden van ernstige
spanningen. De unie-vergadering in
september 1967 sprak zich beslist uit
tegen het aanvragen van erkenning.
BERLIJN De Nederlandse oecu
menische gemeente in Berlijn heeft
het afgelopen weekend haar twintig
jarig bestaan gevierd.
Ze is in deze tijd uitgegroeid tot
meer dan alleen een gemeente van
protestantse landgenoten in de
vreemde. Van grote invloed op het
werk is prof. dr. Hendrik Kraemer
geweest In januari 1959 werd het
centrum van de gemeente naar hem
vernoemd. Sinds juli 1965 wordt het
werk gesteund door een vereniging
van vrienden van het Hendrik Krae-
merhuis.
Dit huis, waaraan een team van
vijf personen onder leiding van ds.
Bé Ruys vast verbonden is, werd be
kend als ontmoetingscentrum tussen
christenen van oost en west, tussen
christenen en marxisten, door mede
werking aan vredesactiviteiten en
door het werk op het gebied van
„kerk en samenleving".
Inmiddels hebben echter nu al vijf
tien plaatselijke gemeenten (van de
52) op eigen houtje erkenning ge
vraagd en gekregen. Zij beroepen
zich op het baptistenbeginsel van de
autonomie van de plaatselijke ge
meente.
Dertien andere gemeenten hebben
in principe geen bezwaar meer om
erkenning aan te vragen, maar zij
willen eerst de unievergadering af
wachten, die binnenkort in Madrid
wordt gehouden en zich daar bij de
meerderheid neerleggen.
De tegenstanders waren tot voor
kort nog zo sterk in de meerderheid,
dat zij door konden drijven dat de
baptisten zich terugtrokken uit de
Verdedigingscommissie van het pro
testantisme. Nu is er een grote groep,
die deze stap weer ongedaan wil ma
ken.
Radio
De Vrije Evangelische Gemeenten,
de Gemeenten van Christus en de
Adventkerk hebben toestemming ge
kregen voor eigen radiouitzendingen.
Alleen erkende kerken kunnen
toestemming krijgen. Aan het begin
en aan het eind van de uitzending
AMSTERDAM De Nederlandse
Zendingsraad heeft een kleurboek
uitgegeven met Afrikaanse kinderte
keningen. Ze werden verzameld door
R. Lagrave. terwijl de begeleidende
tekst is van R. Bomhoff-van Rhijn.
De tekeningen stellen bijvoorbeeld
het maken van een Afrikaanse hut
of mat, het oerwoud en de markt
voor.
De bedoeling is de Nederlandse kin
deren bekend te maken met de Afri
kaanse levensgewoonten.
Het boek, dat 23 bladzijden telt,
kost f2,25.
moet duidelijk de naam van de be
trokken kerk genoemd worden.
Er blijft overigens sprake van
discriminatie: de protestantse kerken
moeten zendtijd kopen; de
Rooms-Katholieke Kerk krijgt gratis
zendtijd voor radio en televisie.
De pinkstergemeenten hebben deze
zomer een maand lang een grote
tentcampagne gehouden in Valencia.
Dit was mogelijk, omdat zij erken
ning gevraagd hebben.
Postzegel
Aan de posterijen is gevraagd, om
het vierhonderdjarig bestaan van de
Spaanse protestantse bijbelvertaling
met een gelegenheidszegel te herden
ken. Daarvoor lijkt het echter on
danks de onmiskenbare dooi nog
te vroeg.
Na zeven jaar
(Van onze correspondent)
MADRID Francisco La
cueva, een vooraanstaand Spaans
rooms-katholiek theoloog, die in
1962 zijn ambt neerlegde en
Spanje verliet, is teruggekomen
als zendeling van de Engelse
„strenge baptisten".
Lacueva was doctor in de theologie
en eerste kanunnik in de kathedraal
van Tarazona, toen hij tot bekering
kwam. Hij vestigde zich in Engeland,
waar hij zich aansloot bij een kleine
groep baptisten, volgelingen van de
negentiende eeuwse predikant J. C.
Philpot. Zijn overgang beschreef hij
in een boek, getiteld „Mijn weg naar
Damascus".
Het duurde zeven jaar, voordat de
rooms-katholieke autoriteiten bereid
waren, om zich bij Lacueva's stap
neer te leggen. Een officieel docu
ment, hem verstrekt door de curie in
Rome, bewijst d?t hij nu vrij is van
elke band met zijn voormalige kerk.
Daardoor is het hem mogelijk gewor
den, om als predikant in Spanje te
gaan werken.
Bij zijn aankomst in Spanje zei hij,
dat Spanje's werkelijke probleem het
gebrek aan bijbelkennis is. Hij zei
ook, dat het enige alternatief tegeno
ver het rooms-katholicisme en de
groeiende onverschilligheid gelegen
is in een „onvoorwaardelijk vasthou
den aan het oud-gereformeerde calvi
nistische standpunt." Elke andere
vorm van protestantisme is slap en
spreekt niet duidelijk genoeg tot de
mensen, zei hij.
En we wilden ook graag iets tot
uitdrukking brengen van de bijbelse
boodschap, die u door de jaren heen
hebt gepredikt en van uw jarenlang
streven voor de vrede. Uiteindelijk
hebben we dat allemaal maar samen
uitgedrukt in het ene woord „sja-
loom".
Prof. VanNiftrik
Het werd geen receptie met tien
tallen sprekers. Namens de organisa
toren had de uitgever Jurriaan ten
Have prof. dr. G. C. van Niftrik ge
vraagd om als enige het woord te
voeren.
Ik ben er thuis voor gaan zitten om
deze speech in elkaar te zetten, zei de
Amsterdamse theoloog, maar het is
me niet gelukt. Daarom heb ik ook
geen papiertje voor me.
Ik had eerst iets willen zeggen
over Buskes als prediker en zielzor
ger. Nog deze week vertelde de sla
ger mijn vrouw, dat hij overal waar
je preekte, je achterna liep. Zo zijn
er velen geweest. En hoezeer je een
zielzorger bent, heb je zelf duidelijk
gemaakt door je boek over de ziel
zorg aan het "ziek-en sterfbed.
Wisselen
Daarna had ik iets willen zeggen
over Buskes als theoloog. Je hebt zelf
eens gezegd, dat je de grote munt
van Karl Barth en- prof. Miskotte ge
wisseld hebt voor klein geld. Daar
zijn we allemaal dankbaar voor.
In de derde plaats wilde ik iets
zeggen over je politieke en
maatschappelijke betekenis. Toen de
meeste dominees daar nog niet aan
toe waren, bewoog jij je al op dat
gebied.
Een ding slechts betreurde prof.
Van Niftrik: de socialist Buskes heeft
onlangs gezegd dat als hij een
christelijke partij moest kiezen hij de
ARP zou kiezen. Dat kon het
Voor 70 tientjes
minister Klompé
in de verf
DEN HAAG Leden van de Fe
deratie van beroepsverenigingen van
beeldende kunstenaars hebben de
gedachten van minister Klompé eens
willen afleiden van de recreatie en
het maatschappelijk werk, om ze te
richten op kunst en kunstenaars.
,,Laat haar eens in een écht ate
lier bij een échte schilder poseren",
dachten ze en daarom lazen gister
middag verbaasde ambtenaren van
het ministerie van CRM dat, als ze
ventig van hen een tientje storten,
een prima Nederlands kunstenaar
aan het werk kan worden gezet om
minister Klompé te portretteren.
Het pamflet waarin dit 'te lezen
stond, werd eerst aan de portiers
uitgereikt, daarna aan tientallen
ambtenaren en tenslotte maakte
men er de plaatsvervangend direc
teur-generaal, mr. R. Hotke, blij
mee, die zowel het geschrift als de
meegevoerde borden aandachtig las,
maar tenslotte opmerkte het met de
kreten niet eens te zijn. Maar mr.
J. F. M. J. Jansen, hoofd van dc
hoofdafdeling kunst, zei te hopen
dat de minister zou willen poseren.
,,We zullen haar met alle beleefd
heid en voorkomendheid behande
len," zeiden de kunstenaars en gin
gen toen naar huis om de eerste
tientjes af te wachten.
UTRECHT De Nederlandse
Spoorwegen en de directie van het in
aanbouw zjjnde Jaarbeurs-congres
centrum in Utrecht z\jn overeenge
komen, dat deelnemers aan in het
nieuwe centrum te houden congres
sen reductie krijgen op de retourbil
jetten voor de treinreis naar Utrecht.
Al naar gelang dc afstand varieert
deze reductie van 10 tot 30 procent.
De regeling wordt van kracht zodra
het centrum gereed is, begin volgend
jaar.
NS legt er de nadruk op, dat deze
faciliteiten in principe ook mogelijk
zijn voor andere congrescentra in ons
land. „Het is gewoon een kwestie
van onderhandelen. Tot nu is er ech
ter van deze zijde nog geen initiatief
genomen".
bestuurslid van de CHU, prof. Van
Niftrik, maar moeilijk verkroppen.
Maar, vervolgde prof. Van Niftrik,
eigenlijk is dat allemaal niet belang
rijk. Wat belangrijk is, is dat we
verbonden zijn door een band van
liefde en genegenheid. Daar gaat het
om.
Veel vrienden
Duidelijk bleek gistermiddag tus
sen 2 en 4 uur in Krasnapolsky hoe
veel vrienden dr. Buskes heeft en uit
hoeveel verschillende hoeken en ga
ten ze komen.
Er waren tal van bekende gerefor
meerden, zoals prof. dr. G. C. Ber-
kouwer. prof. dr. Herman N. Ridder
bos, prof. dr. J. Verkuyl en dr. P. G.
Kunst.
Er waren veel hervormden, zoals
prof. dr. K. H. Miskotte, prof. dr. A.
J. Bronkhorst, ds. L. H. Ruitenberg,
ds. P. G. van den Hooff. Er was de
oud-katholieke bisschop van Haar
lem, Van Kleef, er was de r.k. stu
dentenmoderator Jan van Kilsdonk.
Een eindeloze rij. Geen wonder dat
ds. Buskes aan het einde in zijn
dankwoord zei: Ik ben moe en dank
baar, maar ik ben meer dankbaar
dan moe.
JAFFA James Pike, de Ameri
kaanse ex - bisschop die in de woes
tijn van Judea om het leven ge
komen is, is verleden week begraven
op het protestantse kerkhof van Jaf
fa.
Naar nu bekend geworden is, werd
Pike gevonden in biddende houding.
Vijf minuten van de plaats, waar hij
stierf was een waterbron.
HOOGEVEEN De generale
synode van de Gereformeerde
Kerken (vrijgemaakt) heeft gis
teren disciplinaire maatregelen
genomen tegen de emeriti hoog
leraren prof. dr. H. J. Jager en
prof. C. Veenhof.
De synode heeft grote bezwaren te
gen de beschouwingen van deze
hoogleraren inzake de belijdenis.
Verleden week al werden door de
synode de opvattingen van deze twee
hoogleraren veroordeeld.
Prof. Jager had de geëiste genoeg
doening met betrekking tot de trouw
aan de leer en de orde der kerken
niet gegeven en prof. Veenhof had
zulks niet gedaan ten aanzien van de
geëiste genoegdoening met betrek
king tot de bescherming van de leer
en de trouw aan de orde der kerken.
De synode heeft thans uitgesproken
dat prof. Jager en prof. Veenhof, zo
lang zij de geëiste genoegdoening
niet hebben gegeven, geen recht
meer hebben om volgens artikel 10
van het reglement voor de theolo
gische hogeschool als lid met raadge
vende stem zitting te hebben in de
senaat.
De synode heeft dat gedaan nadat
zij kennis genomen had van het
besluit van de curatoren van de theo
logische hogeschool van 28 maart
1969, voor de twee hoogleraren met
ingang van een nader te bepalen da
tum, de uitoefening van het recht op
NED. HERV. KERK
Beroepen te Vianen (toez.) (vac. A.
Stegenga): T. Tijsma te Sexbierum.
Aangenomen naar Klooster-Ter
Apel: H. E. Sterringa te Marssum
(Fr.).
Bedankt voor Tholen (toez.): P.
Koeman te Bruchem-Kerkwijk.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Lewedorp; te Olde-
boorn; te Paesens-Moddergat en te
Witmarsum-Schraard: kand. J. Mak
te Beverwijk, die geen verdere beroe
pen meer in overweging kan nemen.
Bedankt voor Halfweg-Zwanenburg:
K. J. Arwert te Balk.
GEREF. KERKEN (vrijgem.)
Beroepen te Urk en Nagele (in com
binatie bij accl.)Joh. Strating te
Hattem.
Bedankt voor Noordbergum: B. de
Vos te Ten Boer (Gr.).
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Zoetermeer: J. C. West-
strate te Meliskerke; te Leerdam: W.
Hage te Krabbendijke.
Bedankt voor H.I. Ambacht: G. A.
Zijderveld te Middelburg.
EVANG. LUTH. KERK
Beroepen te Hilversum: B. G. te
Winkel te Gouda.
te schorten om als adviseur zitting te
hebben in de vergaderingen van de
senaat. De curatoren hadden daaro
ver van de synode een nader oordeel
gevraagd.
DEN HAAG Dc laatste jaren is
door herinrichting van kerken onno
dig veel schade toegebracht aan het
rooms - katholiek kerkelijk kunstbe
zit. Daarbij is men vaak door on
kunde tot transacties overgegaan, die
ook financieel niet verantwoord zijn.
Daarom hebben de bisschoppen in
overleg met het ministerie van cul
tuur, recreatie en maatschappijk
werk opdracht gegeven voor een heel
nieuwe inventarisering van alle mo
numenten, die eigendom zijn van een
parochie of van een andere kerkelij
ke instelling en die van belang zijn
voor geschiedenis of kunst.
Wat eenmaal op de lijst van be
schermde monumenten staat, mag op
geen enkele wijze worden vervreemd
of gerestaureerd zonder toestemming
van de betrokken autoriteiten. Bij
verkoop moet het object zo mogelijk
een kerkelijke bestemming gegeven
worden. Is dit niet mogelijk, dan zijn
eerst de kerkelijke musea, dan de
andere musea en pas in de laatste
plaats partticulieren gegadigden voor
aankoop.
PRESIDENT Nixon heeft j
uitlatingen gedaan die
dacht vragen, omdat zij direj
band met elkaar houden,
omdat zij nieuw lijken en I
zijn.
De tijd is gekomen om een
de oorlog in Vietnam te i
Nixon gezegd. Het is een opi
die uit zijn mond verbazing^
klinkt.
Was zijn verkiezingscampag
jaar geleden niet volledig ger j§
de belofte, dat hij als pi
spoedig een eind aan de str
maken?
We kunnen niet aan de indn p
komen, dat Nixon tracht tijd gj
nen en een gebrek aan daa g
tracht te verbergen achter ei
dijn van woorden. m
Tijd benutten kan voor
echter alleen betekenen, zo sn
gelijk de strijd te beëindigen be i
aanvaardbaar politiek compnjg^
te streven. L t
Het is niet voldoende als Nixof
stelt te hebben afgezien van etf..
taire oplossing, maar tegelip2
nalaat politieke toenadering teP
deren.
In een tweede uitlating bei
president zich op het recht
Zuidvietnamezen, hun eigen U
te bepalen zonder buitenland
menging.
Terecht dachten we, al mo<kr
vaststellen, dat de ZuidvietrP*!
al vóór de komst van de AmeL
van dit recht nooit gebruik
maken.
Öok moet een vraagteken woi
zet achter de bewering, dat lt
dige bewind te Saigon geaclr®
worden namens de ZuidvietL.
bevolking te spreken.
Daar komt bij, dat uitoefent
het zelfbeschikkingsrecht eerslLj
lijk is, als de vijandelijkhed(
gestaakt en vrije verkiezingeojj
lijk.
Zolang Nixon weigert deze j
cirkel te doorbreken, kunm
vorderingen worden gemaakt
niet als hij op bescheiden schi
pen terugroept.
Een vreedzame regeling isfe
mogelijk, als Amerika het miP
eens wordt over een snelle tq
uit Zuid-Vietnam, dat verd
eigen zaken moet regelen.
Kortom, Nixon moet zich niet
de dienst laten voorschrijven
militaire bevelhebbers in Sai n
geen politieke toenadering wi
reeds openlijk met een greep
macht dreigen.
ivor
at 1®*
I Decentralisatie door geivestvorming
Horizontaal: 1. plaats in Gelderl -
gezamenlijke hoeveelheid. 2. koor
van zangers - biersoort
meisjesnaam. 3. vloeistof - beneden
deel van de rug. 4. bekende afkorting
- plaats in Groningen. 5. ontkenning
- water in Limb. 6. provincie van
Nederl. (afk) - graveur - volksnaam
van de kauw. 7. stronkje - droogoven
ZN) - Europeaan. 8. bid (Lat) -
duister. 9. de maangodin - sociëteit
(afk).
Verticaal: 1. makker - visje. 2. het
zelfde - vreemde munt 3. gevangenis
(barg) - meestal. 4. uitstekend - vaar
wel. 5. reeds - leeg - gem. in N.Brab.
water in Z.H. - klinknageltje - deel
van een Franse ontkenning. 7. boom -
munt in Nederland (spreektaal). 8.
eind - slede - zoutziederij. 9. welaan
- stad in Duitsland - slede.
Oplossing vorige puzzel. 1. R, 2. os,
3. gek, 4. gaar, 5. edele, 6. Londen -
ROGGEL.
(Van onze parlementsredactie)
DEN HAAG Minister Beer-
nink en staatssecretaris Van
Veen van binnenlandse zaken
hebben de Tweede Kamer een
nota over de bestuurlijke herin
deling van ons land aangeboden.
Daarin delen de bewindslieden
mee, dat zij de raad voor de ter
ritoriale decentralisatie binnen
kort opdracht zullen geven een
onderzzoek in te stellen naar de
toekomstige positie van provin
cie, gemeente en gewest.
Op korte termijn stellen de ministers
voor het locale bestuur te versterken
door:
samenvoeging van gemeenten vol
gens richtlijnen die binnenkort aan de
Tweede Kamer zullen worden voorge
legd;
door gewestvorming, waardoor de
Wet gemeenschappelijke regelingen zal
moeten worden gewijzigd.
Verder streven de bewindslieden naar
een herziening van de provinciale gren
zen. De hele provinciale indeling van
ons land zal worden bekeken.
Geleidelijk aan zal een struktuurschets
voor de bestuurlijke herindeling moeten
worden opgesteld, terwijl een financiële
regeling voor de te vormen gewesten
moet worden getroffen.
Ten slotte zullen de bewindslieden bij
de Tweede Kamer definitieve wettelijke
regelingen vooor de bestuurlijke organi
satie van Rijnmond en Groot-Amster
dam indienen.
Adviezen
Minister Beernink en staatssecretaris
Van Veen delen in de nota mee. dat zij
uit zijn gegaan van de adviezen van de
Vereniging van Nederlandse gemeenten.
de Raad van advies voor de ruimtelijke
ordening en de Dr. Wiardi Beekman
Stichting.
Het advies van veel Kamerleden om
voor het onderzoek naar de toekomstige
bestuursvorming in Nederland gebruik
te maken van een in te stellen staats
commissie, hebben de bewindslieden
naast zich neergelegd.
Zij menen, dat de raad voor de terri
toriale decentralisatie zeer goed ln staat
is dit probleem te bestuderen, vooral
omdat in de raad zowel vertegenwoor
digers zitten van gemeenten als theo
retici.
Studie-objekten zijn:
de verhouding bestuur-bestuurder en
de bevordering van de decentralisatie
binnen de gemeenten;
de wijze van decentralisatie van ta
ken:
de regeling van toezicht, waarbij de
belangrijkste vraag is of dit toezicht
op de gewesten bij het provinciaal be
stuur moet blijven of aan de centrale
overheid moet worden overgedragen;
de bevoegdheden van het provinciaal
bestuur zelf.
Wijziging
Instelling van gewesten zal wijziging
van de provinciale grenzen noodzakelijk
maken, constateren de bewindslieden.
Het onderzoek hiernaar kan allen maar
goed worden uitgevoerd door de pro
vincies zelf in nauwe samenwerking
met de centrale overheid.
Dit vraagstuk is minder geschikt om
door een adviescollege te laten onder
zoeken. Bovendien gaat de provinciale
herindeling pas op lange termijn spre
ken.
Wat de gewestvorming en samenvoe
ging van gemeenten betreft willen de
bewindslieden geen duidelijke keus
doen. De Raad van advies voor de ruim
telijke ordening en de Vereniging van
Nederlandse gemeenten deden dat in
hun advies aan minister Beernink weL
De raad voelt meer voor de vorming
van grote gemeenten, de VNG daaren
tegen ziet meer in gewestvorming.
(Van onze kerkredactie)
ABIDJAN De begroting,
die de assemblee van de pan-
Afrikaanse kerkenconferentie
bij het scheiden van de markt
heeft aangenomen, is zonder
meer revolutionair. In 1968 was
het budget 350.000 gulden. Voor
1970 is 850.000 gulden begroot.
Dat is op zichzelf al meer dan
een verdubbeling.
Maar dan moet men bovendien
weten dat in 1968 slechts 25.000 gul
den door de Afrikaanse kerken zelf
werd opgebracht. De rest kwam van
de Wereldraad en uit andere niet-
Afrikaanse bronnen. Besloten werd,
de geweldige stijging helemaal zelf
op te vangen.
Dat betekent dat de Afrikaanse
kerken twintig maal zoveel zullen
moeten gaan betalen aan het werk
van hun organisatie.
Deze daad des geloofs (want an
ders kan men het toch niet noemen)
demonstreert beter dan welke fraaie
resolutie dan ook, dat de kerken in
Afrika de gigantische uitdaging die
de huidige situatie hen biedt, aan
vaard hebben. Het kon gewoon niet
anders. Er waren dan ook maar drie
stemmen tegen.
De sectierapporten werden in de
slotzitting aanvaard. Sectie I (samen
leving, economie en politiek) vraagt
een afdeling voor ontwikkelings
vraagstukken bij de kerkenconferen
tie. Deze sectie dringt er ook bij de
kerken op aan, zich duidelijk uit te
spreken over hun politiek engage
ment
Sectie II (culturele revolutie) pleit
voor een permanente theologische
afdeling. Zij signaleert het gevaar,
dat het streven naar een eigen Afri
kaanse theologie leidt tot syncij
en een zich afwenden van de bi
grondslagen. Ook een AfrikaaJ
interpreteerde theologie moet cl
centrisch zijn. De sectie waara
tegen een „afrikanisering va
kerk tot elke prijs", om het bi
dringen van heidense element
vermijden. Het moet erom I
„Gods stem tot Afrika begrijpa
maken, zodat de Afrikanen va
trouw kunnen blijven aan het
telijk geloof."
Sectie III (vernieuwing der
neemt de stelling van de n
katholieke aartsbisschop John
sah over, dat intercommun»
bijzondere aanleidingen en
kerkelijk toezicht nu al toela
is. Deze sectie wil, dat daaroj
over de doop doorgepraat zal
met de Rooms-Katholieke KerkJ
vraagt ook om een gesprek ij
conservatief-evangelische en dl
damentalistische kerken.
DANK
Deze sectie doet een beroep
Europese en Amerikaanse kert
te houden hun onderlinge veri
i nAfrika over te planten, maar
hen ook, „zonder wier opofl
arbeid wij hier niet zouden stl
De assemblee besloot nog m(
mene stemmen, een commiss
'goede diensten te zenden naar
ria en de voormalige oostelijk
vincie".
Deze commissie moet probe
christenen van beide kanten i
tafel te brengen. E enzwaar vi
men bedenkt, dat het de as.'
in vorige dagen zelfs niet gelti
de ledenkerken in Nigeria
alsnog te bewegen tot het zeni
afgevaardigden naar Abidja
was bij „waarnemers" en bij
liere bezoekers gebleven.