Moise Kayuwa conferentie is ster van in Abidjan 1 Antwoorden op reacties ee Afrikal zoekt eenheiè J Vakcentrales: geen nieuwe prijsgolf Dagbladen tevreden tot uiterst kritisch Kerkelijke 1 lichtbrui gaat onverdroten do< Piizzelhoek EX Een woord voor vandaag Weer autonome kerk Politiek serviel Eminentie met strohoed Tanker op pier snel weer vlot KERK MOET LESLOKAAL WORDEN 99 Breuk in Den Helder Van Dis vraagt aandacht voor „heilige oorlog" s1 FOS 1 1 In Rechte Straf toogdag in Goui BEROEPWGSWE DINSDAG 16 SEPTEMBER )i E LEK Gisteren begonnen we aan de slotwoorden van Paulus. Hij zei, dat wij moeten bedenken wat waar, waardig, welluidend en beminnelijk is. Hij gaat verder en zegt dan tot de gemeente van Philippi: „Wat u geleerd en overgeleverd is, wat gij van mij gehoord en gezien hebt, brengt dat in toepassing." Hecht waarde aan wat u overgeleverd is, zegt Paulus. Maar in onze tijd heeft het verleden, behalve in de kerk, weinig waarde. Van Darwins evolutietheorie is een filosofie gemaakt, die zegt dat de sterkste altijd wint. En daardoor zijn we gaan denken dat alles wat we nu hebben beter is dan wat we vroeger bezaten. Daar komt dan de invloed van de technologie bij. Iedere auto is beter dan de vorige, iedere ijskast ruimer dan die van ver leden jaar. Zo gaan we haast automatisch geloven dat alles wat zich aandient als nieuw beter moet zijn. Daarom ook wordt zo vaak het nieuwe niet verdedigd. Men gaat eenvoudig uit van de gedachte dat het beter is, omdat het nieuwer is. Alleen de kerk houdt vast aan overleveringen. Maar zijn het de overleveringen van Paulus, of is het de korst die in latere eeuwen om het evangelie gegroeid is? In de kerk is de traditie altijd beter dan al het nieuwe. Maar dat is evenmin een garantie dat het beter is. Daarom moeten we zowel het oude dat ons wordt overgeleverd, als het nieuwe dat zich aandient toetsen. We lezen vandaag: Handelingen 20 1-16. (Door Friedrich Carl Schilling) ABIDJAN „Zijne eminentie Moise R. T. Kayuwa, legale al gemeen-vertegenwoordiger van de Kongolese Kerk van Christus in het licht van de Heilige Geest." Zo luidt de letterlijke tekst van z(jn indrukwekkende visitekaart. Moise Kayuwa was beslist de ster van de Panafrikaanse Conferentie van Kerken die zaterdag in de hoofdstad van de Ivoorkust gesloten werd. De meeste andere afgevaardigden droegen „gewoon" Europese kleren. Enkelen waren gekleed in prachtige, kleurrijke, nationale kostuums en sommigen hadden zich gehuld in li turgische fantasiegewaden. De Kon golese eminentie echter droeg een roestbruin pak volgens d^laatste mo de van de jaren twintig, een platte strohoed en steunde op een wan delstok met een ivoren knop. Je ver moedde in hem beslist niet de prae- ses van een synode. (Van onze soc. econ. redactie) UTRECHT Een van de be langrijkste voorwaarden voor de doorbreking van de loon- en prijsspiraal is het achterwege blijven van overheidsmaatrege len, die zoals de ervaringen van dit jaar hebben geleerd een ware prijsgolf kunnen ontke tenen. Op deze wijze formuleren de drie vakcentralen hun belangrijkste be zwaar tegen de ingediende rijksbe groting en het rapport van het Cen traal Planbureau. CNV. NKV en NW betreuren het dat de regering heeft voorgesteld de BTW in de loop van 1970 te ver hogen. Daardoor dreigt de grond- De commentaren van de dag bladen op Troonrede en Miljoe nennota lopen ook nu weer uit een van instemmend tot uiterst kritisch. DE TIJD AU bedoeld wordt dat de regering hel nieuwe streven begrijpt en eiiteat, schrijft do Tijd (r.k.), en als zij met een dergelijke opening van de Troonrede |c kennen wil geven hoezeer het haar ernst is met haar wil dc verstarring te doorbre ken, is dat ow. stap in de goede richting. Maar dan zou het ook wel sierlijk lijn geweest te zeggen dat zij aan de nieuwe levenswijze „mede" richting wil geven. De meeste zaken die de regering in de eerste paragraaf van de Troonrede zegt na te willen streven zijn een echo van dc onrustige beweging die zich moer buiten don binnen do kringen van regering en parlement heeft geopenbaard. Het ia goed dat de regering aan al het nieuwe leven richting wil geven maar hot zou nog beter zijn als wat duidelijker tot uiting kwam dat zij van een dergelijk streven geen monopolie bezit, noch bezitten wil. HI T VRIJE VOLK Het Vrije Volk (soc.) schrijft dat dc heiligheid van een liberale verkiezingsbe lofte de grootste brond van inspiratie blijkt te zijn. Dc inflatiecorrectie op de loon- en inkomstenbelasting zal volgend jaar boginnen. De toppen van het beleid reiken in 1970 niet veel hoger dan voorzichtige woorden over democratisering, medezeggenschap en inkomensverdeling, over anderhalf kind minder in de dichtbevolkte klassen van lager- en kleuteronderwijs (zodat we het achterlijke Portugal een neuslengte voor blijven), over het schrappen van de opkomstplicht bij verkiezingen, een nieuw soort lintjesregen en een zilveren tientje. HET FINANCIEEL DAGBLAD De regering-De .long blijft volgens liet Financieel Dagblad ook dit jaar haar karakter getrouw. Zij laveert zorgvuldig en behoedzaam tussen alle klippen door en probeert zo min mogelijk in opspraak te komen. De miljoenennota is een voorzichtig •tuk. Zij geeft blyk van gezonde inzich ten op beheersgebied. De regering blijkt een soliedc en nauwkeurige administratie te voeren van de nationale volkshuishou ding. Haar voorzichtigheid is groter dan haar faniasio en overtuigingskracht. (Van een onzer verslaggevers) ROTTERDAM - Vannacht om half twee is de 54.908 tun metende tanker Texaco West op de rrborderpier te Hoek van Holland gelopen. Drie kwartier later was het schip vjot getrokken. Het Is naar Europoort gesleept. De Texaco West b lek geraakt en beeft een hoeveelheid ruwe olie ver loren Het schip was uit de koers ge rankt slag te ontvallen aan een door de SER aanbevolen beleid, dat erop geri°ht was de prijsinflatie te be teugelen door een samenwerking van overheid, werkgevers en werk nemers- Het overlegorgaan van de drie vakcentralen verwacht dat de prijs stijging nu veel verder val gaan dan de regering veronderstelt- weinig betekenis kent men toe aan het over brengen van een aantal artikelen naar een lager btw-tarief. De vakcentralen zijn van oordel, dat de regering de door de SER voorgestelde andere oplossingen, zo als een verschuiving van een groter deel van de inflatiecorrectie in de loon- en inkomstenbelasting naar 1971 en een verhoging van de ver mogensbelasting, ten onrechte van de hand wijst- Aan de argumenten van de SER zou in de miljoenen nota onvoldoende aandacht zijn be steed- Alsnog De vakcentralen doen een dringend beroep op regering en parlement als nog de door de SER voorgestelde maatregelen met betrekking tot loon- en inkomstenbelasting, en ,BTW: te volgen, ten einde de vakbeweging in staat te stellen haar voorgenomen beleid te nuitvoer te brengen. De vakcentralen willen met nadruk te kennen geven, dat zij voor 1970 wensen vast te houden aan het uit gangspunt van de SER dat naast de arbeidstijdverkorting de stijging van het reëel besteedbaar loon 2Vi a 3 procent moet bedragen, waarbij de invloed van zogenaamde incidentele loonstgingn nog nader moet worden vastgesteld. Betreurd wordt dat in de plannen van heet kabinet met betrekking tot de belastingaanpassing in 1970 en 1971 geen bijzondere aandacht is bee- sted aan de verlaging van de belas ting voor de laagste en dc middelgrote inkomens. Waardering Het overlegorgaan constateert met voldoening dat een eerste stap op de weg naar verlaging van de leerlingen- schaal bij het kleuter- en lager onder wijs en dat aan het probleem van de zittenblijvers extra aandacht wordt besteed. Met nadruk wijst men vooral op de urgentie van maatregelen voor het geven van dagonderwijs aan wer kende jongeren. Gezien de onevenredige spreiding, van de werkloosheid over het land wordt een grondige aanpak, van de regionale ontwikkeling dringend noodzakelijk geacht. De vakbeweging onderschrijft de mening van de regering dat een ak- En toch is dat de kerkelijke functie •die Moise Kayuwa uit Kinshasa be kleedt. Hij spreekt foutloos Frans met een licht Parijs accent en daar om werd hij ook prompt al aan het begin van de conferentie van waar nemer tot gedelegeerde gepromo veerd. De „Kongolese Kerk van Christus in het Licht van de Heilige Geest" is de 78ste en jongste telg van deze gemeenschap van niet-rooms-katholieke kerken uit 35 Afrikaanse landen. Zij is tegelijker tijd het meest opvallende lid. •fe Onafhankelijk Kayuwa's kerk is nog in geen enkel kerkelijk handboek, hoe uitgebreid ook te vinden. Ze is een van die „onafhankelijke" Afrikaanse kerken die geen enkele band hebben met de tief arbeidsmarktbeleid moet worden gevoerd. Naarmate het bedrijfsleven ten gevolge van structurele wijzigin gen zwaardere eisen aan de werk nemers stelt, stijgt het aantal van hen die niet of moeilijk weer in het produktieproces kunnen worden in geschakeld. De vakcentralen vrezen dat de schaarste op de kapitaalmarkt het woningbouwprogramma 1970 ernstig in gevaar zal brengen. Met voldoe ning wordt vastgesteld dat de rege ring de stadssanering, de stadsrecrea- tie alsmede de doorstroming zal be vorderen. Een systeem van individuele huur subsidie kan voor degenen die in ver houding tot hun inkomen te hoge huur moeten betalen, inderdaad ver lichting brengen. Tegen het vermin deren van de objectieve huursubsi dies voor sommige groepen huurders heeft het overlegorgaan in beginsel geen bezwaar. Ingestemd wordt met de voorziene maatregelen met betrekking tot de sociale verzekeringen ten behoeve van dé mindérdraagkrachtigen. Wat betreft de financiering wordt de voorkeur gegeven aan een bijdrage uit de algemene middelen. confessionele wereldgemeenschappen, zoals van de lutheranen, presbyterla nen, baptisten en methodisten. Ze zijn niet ontstaan uit het zen dingswerk van een blanke kerk, maar gesproten uit de prediking van een Afrikaanse evangelist. Volgens de „legale algemene verte genwoordiger" telt zijn kerk niet minder dan 100.000 gedoopte leden. Vergelijken we dat aantal met het le denbestand van de eveneens Kongo lese „Kerk van Christus op aarde volgens de prediking van de profeet Joseph Kimbangu", die meer dan drie miljoen leden telt dan is Kayu wa's kerk maar klein. Toch is ze gro ter dan vele kerken in Kongo die uit het zendingswerk zijn ontstaan. •fo Grenzen De verhouding van de Panafri kaanse Conferentie van Kerken tot deze autonome Afrikaanse kerken was een van de talloze problemen van dit congres. Deze kerken, kerkjes en sekten, met soms de meest bizarre leerstellingen, dwingen deze Afri kaanse oecumenische organisatie dui delijke kerkelijke grenzen te trekken, opdat ieder kan weten welke kerk wel, en welke kerk niet kan toetre den. De conferentie kon zich niet met sekten vereenzelvigen, maar die schieten op het ogenblik wel als pad destoelen uit de gronid William H. Crane, die een diep gaande studie heeft gemaakt van de ze onafhankelijke kerken, schreef on langs: „Iedere gelovige Afrikaanse christen, die genoeg eigenwaan heeft of iets wil bereiken, is op het ogen blik in staat een kerk te stichten met als grondslag zijn eigen visioenen of dromen. Hij zal altijd wel voldoende leden trekken." Politiek Een heel ander probleem waarmee deze Panafrikaanse conferentie te maken kreeg, was de verhouding van de kerken tot de nieuwe heren op het politieke toneel. Het had er veel van weg dat de nog maar zo kort geleden uit de kinderkamer van de zen dingsorganisaties ontslagen Afri kaanse christenen erop uit waren om zo devoot of zelfs zo serviel mogelijk de wereldheersers naar de mond te praten. Wat echter praese9 Samson Agoh Nandjui van de Methodistenkerk van de Ivoorkust, die als gastvrouwe voor deze conferentie optreedt, tot hoger eer van minister-president Felix Houphouet-Boigny te berde bracht grenst aan persoonsverheerlijking. (Van een onzer redacteuren) HILVERSUM Kerkmensen hunkeren er naar bij de hand ge nomen en aan het werk, ook het ge- bedswerk, gezet te worden. In de kerk heerst een erbarmelijke gees telijke crisis. De liefde wordt er on voldoende, of in het geheel niet, geleerd. Evenmin het bidden. Nog minder het doen. Die impasse moet worden doorbroken. Deze zinnen tekenden we ruim een maand geleden op uit de mond van „een gemeentelid", de heer R. Hooijsma in Hilversum, die wel van de daken zou willen bazuinen dat het anders moet en wel zo gauw mogelijk. Daar is een aantal reacties uit de lezerskring op gekomen, die we naar de heer Hooijsma hebben op gestuurd. Hieronder willen we een samenvatting geven van zijn re acties daar weer op. We doen dat in deze vorm, omdat de zaak zo be langrijk is. Namen laten we weg, omdat die er in dit verband weinig toe doen. Eerst nog iets het kan niet anders dan heel kort over de richting waarin de heer Hooijsma een oplossing ziet. Hij zegt: liefde vor de ander, daadwerkelijk, door biddend doen, moet onderwezen worden. Het is daarbij niet: je hebt het of je hebt het niet; het is een kunst, die je door volhardende, toe gewijde oefening kunt leren. Andere kerk Waar? In de kerk, maar niet de kerk zoals die zich overwegend pre senteert. De kerk zal eerst moeten veranderen in „een -leslokaal in liefde en karaktervorming", waar we niet door bekendene klanken moeten worden omspoeld, maar waar eindelijk eens iets gezegd moet worden waar we wat mee kunnen. We moeten er wat mee aan! Dus preken gericht op de daad, over Talzé en andere krachtcentra met gelegenheid de nodige notities over het geleerde te maken. Preken in teamverband, want waarom zou de dominee het alleen moeten doen? Kortom: wat de kerk moet gaan geven zijn praktische leefre gels en raadgevingen opdat we alle maal actlevelingen In Gods diensf in liefdebetoon worden. De heer R. Hooysma Op dit pleidooi zijn om te begin nen enkele positieve reacties ont vangen. De heer Hooijsma: Je zou met zulke mensen een samenzwe ring moeten kunnen maken om er samen voor te werken. Want nog steeds is het voor mij de vraag: lioe bereiken we. dat het tot dc daad komt? Ja maar, zegt een andere schrij ver, is het wel het kerkSYSTEEM dat faalt? Gaat het niet over het repeterend thema van de gewijde en kerkgeschiedenis, dat clerus en gemeenteleden zélf falen? De heer Hooijsma: inderdaad is het de eeuwen door al zo'n voort durend wegzinken en hervormen geweest. De opgave isdus nü: hoe werken we (mee) aan de zo nodige hervorming en opwekking? Er is sprake van grandioze liefde loosheid, zegt een brief. Precies. Daarom juist het „leslokaal" met zijn onmisbaar vernieuwd aandrin gen op persoonlijke bekering. (Mocht dit laatste in mijn betoog te weinig accent hebben gekregen, doordat ik er stilzwijgend van uit ging, aldus de heer Hooijsma, dan hartelijk dank voor deze aanmaning om de fout recht te zetten.) Nee, die methode van de heer Hooijsma bevalt me niet, zegt een andere. Laten we toch geen ver haaltjes uit kran, boek of tijdschrift op de preekstoel gaan voorlezen. Er moet beter gepréékt worden; alle registers dienen daarbij te worden opengezet. De heer Hooijsma: als ik het goed zie, is dit woord wel de stem van velen onder het kerkvolk. Blijkbaar vinden zij dat de geijkte preekvorm gehandhaafd moet worden. Maar mag ik daar deze gedachte eens tegenover stellen? Als onze Heer tijdens zijn aanwezigheid op deze aarde een preek hield, die be stond uit het verhaaltje (het was maar een gelijkenis, nietwaar, en dat is toch een vervonnen verhaal tje?) van de barmhartige Sameri- taan, met geen andere toepassing dan „Ga nu ook zo doen", waarom moeten onze preken dan persé zijn. zoals ze zijn? En waarom zou bijvoorbeeld dat zeldzame, bovendien nog ware en eigentijdse verhaal van Readers Digest, augustus 1960, „Het gebeur de aan de Kwai" voorgelezen of goed verteld mogen worden? Met als toepassing: Mensen, het is vast niet voor niets dat deze ge beurtenis voor ons bewaard geble ven is. Natuurlijk geldt voor ons hier evengoed Jezus' woord: „Ga nu ook zo doen". Wij voegen hier echter bij: hoe zullen we nu leren en ons oefenen om zo te worden, dat we het ook kunnen? Van zulke mensen heeft onze Koning op het ogenblik namelijk een wereldkerk vol nodig! Weerstanden Maar „u onderschat de weerstan den", zo heet het elders. De heer Hooijsma: dat geloof ik toch niet. Ik ben daarvoor te zeer overtuigd van de zondigheid in het menselijk hart en zo ook in de menselijke sa menlevingsvormen. Het is daarmee als met de lianen van een oerwoud, die in elkaar zijn vastgegroeid en een ondoordringbaar geheel vormen. Met ons gewone beetje menselijk heid, goedwillendheid en het woord durven gebruiken liefde, valt hier dan ook zowat niets te be reiken. Hier is de grote liefde en kracht nodig, die een echte beke ring door de Heilige Geest geeft. Maar zit de enige oorzaak niet, zo zegt een briefschrijver, in het loslaten van dogma's? De heer Hooijsma: ik meen, dat deze schrij ver daar op zijn beurt weer niet diep genoeg graaft. Ook ik vrees, dat er hier en daar een gevaarlijk spel wordt gespeeld in dit opzicht en verwys in dit verband graag naar de diep-ernstige toon in de „open brieven", die de hoogleraren Herman Ridderbos en G. C. Berk houwer In het Gereformeerd Week blad onlangs tot elkaar hebben ge richt. Graag zou ik willen, dat we de arbeid van de mensen die zware kerkelijke verantwoordelijkheid dragen, met meer gebed bege-, leidden. Al zo lany Maar ik zou er toch ook op willen wi.jzen, dat toen de dogma's onder ons onomstreden waren, koudheid en dorheid ai hun verwoestend werk deden. Behalve uit de levens ervaring van ouderen kan dat over vloedig blijken uit boek en tijd schrift van (meer dan) vijftig jaar geleden. Ik noem alleen de biografie van een grote in de kerk als de beken de Murray. Dan maken we daarin al kennis met ongerustheid en zorg en de worsteling van hem en velen van die tijd (omstreeks 1900) over de geestelijke achteruitgang, traag heid, verkilling, onmacht om tot ge bedsleven te komen. Dat we, met wat ik voorstel, zou den komen in de wateren van het vroegere Amerikaanse „social Gos pel", zoals elders wordt geschreven, geloof ik niet, aldus de heer Hooijs ma. Ik zou willen vragen: is het ook niet wat lichtvaardig dit zo maar te stellen? Als zo nadrukkelijk wordt aangedrongen op het ernst maken met de Grote Liefde, dit is de liefde van Christus zoals het toch duidelijk en voluit geformu leerd werd kunnen we daar dan veel gevaar voor lopen? Ik denk juist, dat we dan profe- tisch-kritisch en tegelijk apostolisch- opbouwend bezig zijn. Als we dit dan begeleiden met veel gebed, ver trouw ik dat we de uitkomst aan onze Heer kunnen overlaten. De Europese waarnemers waren ten minste allerminst gelukkig met zijn opmerkingen. Want een dergelijke solidariteit met de politieke hiërarchie van deze jonge staten die vaak veel verder afstaat van het gewone volk dan de regeringen van de rijke landen op het noordelijk halfrond, moet wel de vervulling van de opdracht die deze kerken op zich hebben genomen in de weg staan. Zij willen immens in de geest van christelijke naastenlief de meewerken aan de vorming van een nieuw Afrikaans mensbeeld. DEN HELDER Ds. H. Smit heeft zich onttrokken aan de gerefor meerde kerk (vrijgemaakt). Ongeveer een derde deel van de 649 leden is hem gevolgd. Afgelopen zondag heb ben zij voor het eerst eigen kerk diensten gehouden. Ds. Smit had bezwaar tegen de keus van zijn kerkeraad in het Noordhollands conflict. Zijn be zwaarschrift werd enkele weken gele den door de generale synode afgewe zen. Hij wil zich weer voegen bij de buiten verband staande classis Alk maar-Zaandam. DEN HAAG Het - tweede kamerlid Van Dis (sg) heeft minister Luns gevraagd, stappen te onder nemen by de Indonesische regering, die er toe kunnen leider), dat aan de „heilige oorlog" der mohammedanen in Indonesië voorgoed een einde wordt gemaakt en dat de schuldigen streng worden gestraft. De heer Van Dis attendeert minis ter Luns daarbij op het bericht in onze krant volgens welke binnen twee jaar veertig kerken en scholen in Indonesië door moslims verwoest zijn. Pas bij de 39-ste verwoesting werd de eerste arrestatie verricht. (Van onze kerkredactie) ABIDJAN Dc Panafr se Conferentie van Kerk« en moet een instrument z! de kerkelijke eenheid te ht len, zei de voorzitter, Ho Makulu (55) uit Zambia. h(j als secretaris-generai muel Hanson Amissah veel overeenkomsten deze Conferentie van kertia,t de Organisatie voor Afril eenheid, die de AfrikaansE ten samen wil bundelen. ORl ?hri 21 di kn opr en n li m e i iign d den inti Terwijl de Panafrikaanse coi tie van kerken van 2 tot en september vergaderde in Ivoorkust, begon de OAE 6 ber in Addis Abeba, Ethiopië, gaderen. Het is geen toeval, zeiden leiders van de organisatie va ken, dat eerst de kerken en de staten zich hebben kunnen ken van „blanke heersen. Evenmin is het een toeval datf9rc kerken en staten vrijwel tegtpólc tijd ontdekten, dat ze hun van af opgedrongen verspllnterlnj ten zien te overwinnen. CV Toch erkenden zowel Mak» Amissah dat de conferentie ken nog niet op eigen financl nen kan staan en ook dat 4 steeds afhankelijk is van Eurofr Amerikaanse werkers. Maar beiden hebben een c"; gedaan op de Afrikaanse chr r om hun eigen oecumenische nisatie te helpen financieren. De eerste stap is een actie dlc® miljoen shillingen" wordt ge lg Men vraagt de Afrikaanse chrip s< samen rond 450.000 gulden bl]op brengen om het werk voort t ,v< nen zetten. -a-t De conferentie kwam in A tot de conclusie dat het „Oflin nisch Noodfonds voor AfrikaHe kan worden voortgezet. Vijf jai heeft dit fonds allerlei projecf bate van vluchtelingen gefina De meesten kwamen uit Roeanda en de Portugese koffie: Dit werk zal worden overge aan de Lutherse Wereldfederati te tei Zondag 3500-ste vlucht naar Biafra is F LI fe« de (Van onze kerkredactie) GENÈVE Op de dag, dat het internationale Rode Kruis een nieuwe poging om zijn luchtbrug te hervatten zag stranden, maakte Joint Church Aid, de luchtbrug van de ker ken haar 3500ste vlucht. Het Rode Kruis staakte zijn lucht brug drie maanden geleden, nadat Nigeria een van zijn toestellen had neergeschoten. Het wil alleen weer beginnen, wanneer Nigeria èn Biafra daarmee akkoord gaan. De kerkelijke hulporganisatie is doorgegaan en maakte de laatste drie maanden nog ongeveer duizend vluchten. Joint. Church Aid slaagde er zelfs in, om het daggemiddelde weer wat op te voeren. Werd in juni en juli gemiddeld honderd ton levensmidde len naar Biafra gebracht, over au gustus en september bedraagt het ge middelde tot nu toe 130 ton. Dat is dan nog maar een kwart van de 500 ton, die Biafra elke dag mini maal nodig heeft. Per dag sterven duizend kinderen. IEREN De luchtbrug van de kerken wordt nu al beschouwd als de grootste oe cumenische hulpactie, die er ooit ge weest is. Ze begon te werken in april vorig jaar. toen twee Ierse priesters vluchten gingen organiseren vanaf het Portugese eiland Sao Tomé. DRIEHOEKPUZZEL Vul horizontaal in: 1. Medeklinker, 2. rund, 3. dwaas, 4. genoeg gekookt. 5. nobele, 6. stad in Engeland. Bij een juiste oplossing vormen de be ginletters de naam van een plaats in Limburg. Oplossing vorige puzzel. 1. aren-nare, 2. ster-rest, 3. pias-Pisa, 4. even-veen, 5. roek-oker, 6. elan-Lena, 7. niet-tlen. ASPEREN. Ze kwam echter pas goed o» toen in de zomer van vorig jaar ra zijn laatste haven Port Hij verloor. Kerkelijke hulporgai* in Duitsland en Skandinavlë f met de Ieren samenwerken.?' Church Aid werd (nu precit( jaar geleden) opgericht, waan ter nog meer organisaties meedoen, ook uit Nederland. De vluchten zijn al die tijd n onderbroken, wel soms sterk 1 onder druk van de Nigeriaansef macht. Men hoopt de luchtbrug eind van het conflict in stand t nen houden. Reeds wordt met dachte gespeeld, om de orgai 1 ook daarna als een soort „oefT nische brandweer" te laten be11 e e VELP Twee prominente t rusten, respectievelijk in de X landse Hervormde Kerk en In reformeerde Kerken, zijn de spi op de jaarlijkse toogdag v» stichting „In de Rechte Straat". Dr. W. Aalders, lector aan de versiteit te Nijmegen, spreekt het onderwerp „Crisis" en dr. j Arntzen uit 's-Gravendeel over Schriftgezag bij Rome en Ref(1 tie". De toogdag wordt gehouden i. dag 25 oktober in het kerkge van de gereformeerde gemeenti de Ronsseweg te Gouda. De sl1 komsten binnen om half elf es' twee uur. NED. HERV. KERK Beroepen te Hijkersmildc: T. 1 te Sexbierum; te Souburg: C. For te Wichmond; te Wolfaartsdijk Warns te Gendringen; te Zetten: Wijntje te Delft: te Waddinxvet v. Vliet te Zetten. Aangenomen naar Egmond a. B Martèl te Neede. Bedankt voor Arnemuiden: J. P. kade te Nieuwe Tonge; voor tensdijk-Hollandse Rading: T. 1 te Sexbierum. Emeritaat verleend m.i.v. 5 j» 1970 aan dr. H. Bout te Utrecht GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-Zuid: dl H. Homans te Eindhoven. Aangenomen naar Marrum: K 1 steen te Boerakker. GEREF. KERKEN (vr«gem.) Aangenomen naar Capelle a. d. I T. Dekker te Goes. Bedankt voor Niikerk: B. de V Ten Boer (Gr.): voor Ommen en Bunschoten-Spakenburg: J. C. Po Pietei-buren. CHRIST. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Leerdam: P.t Zonneveld te Papendrecht. Bedankt voor Veenendaal (Bi kerk): H. v. d. Schaaf te Dordri Zuid. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Haarlem: W. Suyk( Lisse: te Rotterdam-West: P. Blo! Dirksland.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2