Oosteuropese predikanten
Joegoslavië bijeen
in
PROF. VEENHO
YEROORDEELI
FORMAA
Op assemblee in Abidjan klinken
harde verwijten jegens zending
Referaten werden in
acht talen vertaald
Uw probleem
is het
onze...
Zending ontmaskert
een dodelijk virus
VISIOEN VAN AMISSAH
EIGEN THEOLOGIE
krant van
Een woord voor vandaag
Thema: Evangelisatie
Kerkgrenzen doorbroken
BEROEPINGSWERK
GetuiS
Feilbaar
mensenwerk
bedenkelijk
NPB krijgt nie
sevicebureai
ZATERDAG 13 SEPTEMBER! 96*
Gisteren stemden wé stil bij wat ïk zou willen noemen: de
mooiste tekst uit het Nieuwe Testament. Paulus schrijft aan
de gemeente van Philippi: „En de vrede Gods, die alle ver
stand te boven gaat, tal uw harten en uw gedachten behoe
den in Christus Jezus. „We schreven wel over de vrede die
onze harten zal vervullen. Dat is een gedachte die wel vaker
in de bijbel naar voren komt. Maar Paulus zegt ook dat die
vrede onze gedachten zal vervullen.
Zo vaak weten we precies wat het geloof betekent. We kun
nen het iemand anders haarfijn uitleggen. Maar over vrede
spreken is nog heel iets anders dan vrede ervaren. We kun
nen onszelf aanpraten dat we geloven dat er iets zal gaan
gebeuren. Ik geloof dat ik dat nieuwe huis krijg. Ik geloof
dat ik slaag voor het examen. Ik geloof dat vader toch weer
beter zal worden.
Maar als we nachts op bed liggen wil de slaap niet komen.
In plaats van Klaas Vaak komen onze gedachten. Ze spelen
krijgertje in ons moede hoofd. We spreken van vrede in het
hart, maar er is beslist geen vrede in onze gedachtenwereld.
In een andere brief zegt Paulus dat we onze gedachten ge
vangen moeten nemen en aan Christus moeten overdragen.
Dat is het enig juiste antwoord. We moeten Hem vragen niet
slechts in ons hart te komen huizen, maar ook in ons hoofd
te komen denken. Maar dat kan pas, als we onze toekomst
helemaal in Zijn handen leggen.
We lezen vandaag: Handelingen 19 1-10.
We lezen morgen: Handelingen 19 11-27.
(Door dr. Carl F. H. Henry)
NOVI SAD, Joegoslavië De Oosteuropese predikantencon
ferentie van Novi Sad bewijst dat in de landen achter het ijzeren
gorden met nieuwe moed aandacht wordt geschonken aan de
kern van de christelijke boodschap.
Het was een congres speciaal gewijd aan evangelisatie. Deel
nemers kwamen niet alleen uit Joegoslavië, maar ook uit Polen,
Roemenië, Hongarije en Tsjechoslowakjje. In 1966 mochten alleen
Joegoslaven het wereldevangelisatiecongres van Berlqn bijwo
nen.
Toch ontbraken ook nu weer genodig
den. Geen van de genodigde predikanten
uit Rusland, Oost-Duitsland en Bul
garije, landen die vijandig staan tegen
over een actief christendom, ontvingen
een visum. En ook uit Albanië, waar de
Brieven die niet «ljn vooralen
ven neem en edres kunnen niet in
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding Is veraekerd. vragen
die niet onderling met eikeer In
verbend staan moeten In afzonder-
lljke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden ean poetee
gels te worden ingesloten.
Vraag: Wat is het adres van de
Beethovenclub?
Antwoord: Een echte Beethoven-
club kennen wij niet in Nederland,
maar het adres van de Nederlandse
afdeling van de Internationale Beet
hoven-beweging is: secretariaat Pre
sident Rooseveltlaan 108a te Maas
tricht. Voorzitter is de heer W. van
Otterlo, dirigent van het Residen
tie-orkest. Deze Beethoven-bewe
ging zal in 1970 een internationale
wedstrijd uitschrijven voor compo
nisten. Er worden door haar op
drachten aan componisten verleend,
propaganda voor muziekwerken ge
maakt en concerten georganiseerd.
Vraag: Is er in Duitsland een spe
ciaal voetbaltijdschrift?
Antwoord: Het voornaamste is
Kicker Sportmagasin Badestrasse
4-6, 85 Nürnberg.
Vraag: Hoe is de positie van perso
neel van uitzendbureaus van kan
toorkrachten?
Antwoord: Hier heeft men niet te
maken met „personeel" in de strikte
zin van het woord. Bij personeel
denkt men aan werknemers en daar
op zijn alle wettelijke regels van
het arbeidscontract van toepassing.
Een „free lance" valt niet onder de
ze categorie. De landelijke uitzendor
ganisatie Tempo - Team Nederland
NV verstrekte ons nadere inlichtin
gen hierover.
De enige wettelijke regeling, hier
bij van belang, is de wet van 1
januari 1966, waarbij jyerd bepaald
dat ten aanzien van loonbelasting
wetgeving en sociale verzekerings
wetten het begrip „dienstbetrek
king" ook op uitzendkrachten van
toepassing is. Alle overige wetsbepa
lingen zoals wettelijke proeftermij-
nen, opzegtermijnen, vakantierege
ling e.d. zijn niet van toepassing
voor de groep free-lance-krachten.
De beloningsregeling voor uitzend
krachten. aangenomen door de Alge
mene bond van uitzendbureaus
heeft een heel ander karakter dan
de prijsbeschikking van het ministe
rie van economische zaken. Deze
twee hebben niets met elkaar te ma
ken en dienen als twee zelfstandi
gen te worden gezien. De belonings
regeling is slechts een afspraak tus
sen de bij de bond aangesloten bu
reaus. waarin een maximum aan de
functies wordt gesteld. Wat de afge
kondigde prijsbeschikking 1969 be
treft, hieronder vallen ook de uit
zendbureaus.
Vraag: Hoe komt toch die mooie
beplanting tot stan<J in de Flevopol-
der? Onlangs reden wij over de dijk
en het viel ons op dat er zulke
prachtige gele en paarse bloemen te
zien waren.
Antwoord: Zodra de polder op
een bepaald peil is drooggevallen,
zijn de omstandigheden zeer ge
schikt voor de moerasandijvie, een
vrij hoog groeiend gewas met gele
bloemen. De zaadpluizen vliegen
overal heen als kleine parachutes.
Waar ze vandaan komen, weet men
niet altijd, maar als de omstandighe
den gunstig zijn, ziet men ze bij
duizenden. Er wordt ook blauw
maanzaad gezaaid en later plant
men o.a. riet als grondverbeteraar.
Verder zijn er nog meer moerasplan-
ten, maar de moerasandijvie is in de
meerderheid. De bijen halen daar
van veel honing van goede kwali
teit.
Vraag: Wanneer ik pudding of vla
maak en ik doe er de eierdooier
apart in en dan later het eiwit, dan
is de pudding de volgende dag dun.
Hoe komt dat?
Antwoord: Het eiwit verliest zeer
spoedig de bindende werking, dus
dit mag u pas vlak voor het gebruik
er doorheen klutsen, tot de vla of
pudding gebonden is. Gebruik hier
voor liefst een houten lepel, daar
een metalen lepel verkeerde werkin
gen veroorzaakt. Ook kan u inplaats
van door de koude pudding het
eiwit stijfkloppen door de hete pud
ding.
(Van een onzer verslaggeefsters)
NEW YORK Onlangs is in
een ziekenhuis in New York een
ontdekking gedaan, die een on
bekend virus, dat aan twee zen
delingen het leven heeft gekost,
heeft ontmaskerd, zodat het nu
kan worden bestreden.
Voor die tijd nam men ten onrechte
aan, dat veel ziekten die zendelingen
door dit virus opliepen malaria wa
ren.
In januari werd een zwaar zieke
zendingsverpleegster naar het Bing
ham Hospitaal in Jos gebracht. Ze
werd verzorgd door dr. Jeanette
Troup en de verpleegster Charlotte
Shaw van de Soedanese binnenlandse
zending. De volgende dag overleed ze
echter.
Een week later werd Charlotte
Shaw ziek. Dokter Troup en zuster
Pinneo werkten tegen de klok in om
het leven van zuster Shaw te redden.
Ze overleed na tien dagen.
Dr. Troup had zorgvuldig notities
gemaakt en van beide patiënten
bloedproeven genomen. Toen bij
zuster Pinneo dezelfde ziekte
verschijnselen zich openbaarden en
de koorts tot bijna 42 graden steeg
werd de hulp ingeroepen van de arts,
Frame. Hoewel de proeven aanvan
kelijk mislukten herstelde zuster
Pinneo op wonderbaarlijke wijze.
Het onderzoek werd echter voort
gezet. Men kwam tot de ontdekking
wat het virus was en dat in het li
chaam van de laatste patiënte, zuster
Pinneo een antistof was ontwikkeld.
Het nieuw ontmaskerde dodelijke
virus is er een van over de honderd
in Afrika.
Ziaster Lily Pinneo was cle enige
van de drie, die de raadselachti
ge ziekte overleefde.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Biezelinge: H. Nobel te
Veldhoven; te KloosterTer Apel: H.
E. Sterringa te Marssum, c.a.
Aangenomen naar Zierikzee: kand.
H. Favier te Uithoorn.
Bedankt voor Rozenburg (2e""-pred.
pl toez.): S. G. J. Goverts te Naald
wijk.
Geref. Kerken
Beroepen te Schoondijke (Z.): kand.
J. Mak te Beverwijk.
Aangenomen naar Vlaardingen: drs.
H. Th. v. Reenen te Londen (Eng.).
DEN HAAG De zeven organisaties
van ondernemers en van werknemers,
op wier verzoek indertijd het bedrijf
schap schoenmakerij werd ingesteld,
hebben de SER nu gevraagd het schap
weer op te heffen en in plaats daarvan
een branche-commissie te vormen bij
het hoofdbedrijfschap ambachten. De
bureaus van beide schappen zullen dan
worden samengevoegd, waardoor een
aanzienlijke kostenbesparing wordt ver
kregen.
kerkelijke situatie helemaal onzeker is.
kon niemand komen.
Toch namen meer dan 130 predikan
ten aan de conferentie deel, een aantal
dat de verwachtingen van het organi
serend comité ver te boven ging. Niet
alleen bemoeiden de Joegoslavische
autoriteiten zich in het geheel niet met
het congres, ze gaven zelfs alle mede
werking.
De meeste deelnemers waren voor
gangers van plaatselijke gemeenten.
Sommigen bereisden als evangelisten
een bepaalde streek en verzorgden do
zijnen kleine gemeenten, of hadden
bijzondere evangelisatieopdrachten.
Maar er waren ook gewone ge
meenteleden, de meesten academici, die
zich aan evangelisatiewerk wijden.
Waarnemers kwamen bovendien uit
Oostenrijk, West-Duitsland, Frankrijk,
Zwitserland en Nederland.
•fo Evangelisatie
De belangrijkste referaten werden ge
houden door de predikant van de grote
Calvary Baptist Church in New York,
dr. Stephen Olford. De kerkdiensten op
de eerste dag, een zondag, waarmee het
congres werd geopend, boden een prach
tige kans voor evangelisatie. De aan-
I wezigheid van mensen uit het westen
trok velen die zelden of nooit het evan
gelie gehoord hadden naar de bijeen
komsten. Na afloop van de diensten
voerden de plaatselijke predikanten
pastorale gesprekken met tientallen.
Terwijl dr. Olford hoofdzakelijk aan
dacht schonk aan de praktische en
pastorale aspecten van het evangeli
satiewerk, moest ik meer de theologische
benadering geven. Het bleek nodig de
referaten in acht talen te vertalen. Toch
verliep alles zonder haperen. De deel
nemers aanvaardden dit veeltalig ge-|
tuigenis als een bewijs van het feit, dat
iedere tong Christus zal belijden.
Een van de tolken was een bekwame
Joegoslavische arts. Hij woonde drie
jaar geleden ook het wereldcongres in
Berlijn bij. Daar besloot hij zich geheel
te gaan wijden aan de publikatie en
distributie van evangelische lectuur.
Carl F. H. Henry is tien ju
lang de hoofdredacteur gewet
van het bekende blad „Christi
nity Today'. Hij was enkele jan
geleden ook voorzitter van k
wereldevangelisatiecongres
Berlijn. Het afgelopen jaar het
hü gestudeerd aan de universit
van Cambridge. Hü is nu naar
Verenigde Staten teruggeket
om hoogleraar te worden van
Eastern Baptist Seminary,
van de grootste protestantse
minaria van Amerika.
dat er handen tekort kwamen,
rooms-katholieke priesters woonde
congres als gast bij, maar ze hadde
clericale boordjes en toga's tij
afgelegd.
Moeilijkhe
Sommige afgevaardigden hadd
communistische gevangenissen ge
anderen mochten jarenlang niet p:
Velen kampten met geweldige
en financiële problemen. In sa
landen, zoals Hongarije en Roe
moeten predikanten nog vanuit de
het socialisme verdedigen, willen i
vergunning om te mogen blijva
diken behouden.
Bladerend in hun bijbels luisten
aanwezigen met intense aandad
wij, uit het westen, spraken. M
spoedig bleek dat wij veel vai
konden leren, vooral als ze sprake
de christelijke wandel en het gi
getuigenis.
Carl. F. H. Henry rechtsin
gesprek met zijn tolk, dr. Br on
to Lovrec uit Joegoslavië en
zijn vriend dr. Stephen Olford,
predikant van de Calvary Bap
tist Curch in New York.
beleggen in Praag voor de Oosteuropese
baptisten evangelisten en predikanten.
Dr. Billi' Graham, die in Wenen het
Congres van Europese Baptisten toe
sprak, zou ook naar Novi Sad komen.
Aangezien het congres echter gehouden
werd toen de Tsjechen de inval van de
troepen van het Warschaupact her
dachten, vreesde hij dat zijn aanwezig
heid verkeerd zou worden uitgelegd en
dat hij de christenen in Oost-Europa
alleen maar moeilijkheden zou bezor
gen. Daarom zag hij van zijn bezoek af.
De aanwezigen kwamen diep onder de
indruk van de grote mate van vrijheid
die de Joegoslaven bezitten, in tegen
stelling tot de andere Oosteuropese vol
keren. De kerk van Petrovac bijvoor
beeld had net een grote evangelisatie-
week achter de rug, die per avond
minstens 70 niet-kerkelijken trok. Tien
van hebben zich al laten dopen.
■fe Mogelijkheden
In een andere stad mochten jongeren
een christelijke leeszaal openen. Dat
lijkt allemaal misschien niet veel ver
geleken bij de mogelijkheden die de
kerken van het westen bezitten, maar de
Joegoslavische protestanten zijn van
mening dat zij over meer vrijheid be
schikken dan de protestanten in Grie
kenland, Spanje en Italië.
Niet weinig gedelegeerden woonden
voor hel eerst van hun leven een inter
kerkelijke conferentie bij. Zy ontdekten
christenbroeders die in dezelfde streek
werkten. En ze hoorden wat er bij
anderen gebeurt. Een'baptist uit Hon
onlangs 26 jonge mensen gedoopt wer
den. Tsjechen vertelden, hoe ze duizen
den Russische bijbels hebben uitgereikt
aan het bezettingsleger.
Het congres werd georganiseerd door
The Evangelical Alliance Mission, de
zending van de Amerikaanse Vrije
Evangelische Gemeenten. Organisator
was Thomas Cosmades. Amerikanen die
in hun kerk thuis voor het congres
hadden horen bidden, kwamen als toe
rist binnenvallen om een kijkje te
nemen. De vrouwen van de sprekers
moesten bijspringen in de keuken, om-
Zij beseften dat voor hen de t
evangelisatie, die ze wel van v
kenden, niet was weggelegd. Ai
wilden helemaal niets weten va
genoemd werd „agressieve
satie." Bij evangelisatie dachten i
aan bijzondere samenkomsten, ma
de gewone diensten van de gem
en aan het werk van de zondags
Maar allen verlangden intern
een theologische vitaliteit en een
gelistische vruchtbabrheid.
Deze mensen, die leven in de
van het marxistisch materialism!
ben heimwee naar de realiteit i
Geest Gods. Mensen, die tot nu t
geloof als een angstig geheim vert
beginnen er rond voor uit te kom
christenen die twintig jaar lang
gedwongen opgesloten zaten
eigen kerkgemeenschappen be
over kerkelijke grenzen heen tc sl
Slechts hiin gelovig getuigenis I
Waarheid Gods uitdragen aan f
joenen die een generatie lang nii
Christus hebben gehoord.
Interkerkelijk
Oorspronkelijk waren de Europese
baptisten van plan hun eigen baptistisch
evangelisatiecongres te beleggen. Ten
slotte besloten ze echter mee te werken
aan het interkerkelijk congres van Novi
Sad. Zij stelden de ruimten beschikbaar
van hun seminarium. Zij zijn nu van
plan om in 1970 een eigen congres te'gartfe vertelde dat in zyn gemeente
(Van een onzer medewerkers)
HOOGEVEEN De opvat
tingen van prof. C. Veenhof,
emeritus-hoogleraar aan de
Theologische Hogeschool van de
Gereformeerde Kerken (vrijge
maakt) te Kampen, zyn gisteren,
evenals die van prof. Jager eer
der deze week, door de generale
synode veroordeeld.
(Van onze kerkredactie)
ABIDJAN Niets zal
straks meer aan eeuwen
Europees zendingswerk in
Afrika herinneren, als het
visioen van de Afrikaanse
kerk van de toekomst
werkelijkheid wordt, dat
de rooms-katholieke Gha-
nese aartsbisschop John
Amissah schilderde op de
assemblee van de pan-
Afrikaanse kerkenconfe-
rentie.
Hij had voor ogen, dal de
lalloze protestantse denomina
ties en de ontelbare „onafhan
kelijke" christelijke geloofs
gemeenschappen zich met de
Rooms-Katholieke Kerk zullen
verenigen op basis van een ge
meenschappelijke en vooral
Iandseigen Afrikaanse theolo
gie. die voor alle christenen
van dit reuzencontinent aan
vaardbaar zou kunnen zijn.
De pogingen van de zende
lingen van alle richtingen, om
Afrika een „Europees" chris
tendom op te dringen, zijn
mislukt, zei hij. Zal het chris
tendom in dit werelddeel nog
een toekomst hebben, dan zul
len er daarom vergaande din
gen moeten gebeuren.
FOUTEN
Inderdaad wordt deze assem
blee gekenmerkt door harde
verwijten jegens de zending.
Drie beslissende fouten hebben
de blanke zedelingen gemaakt,
werd gezegd tijdens een dis
cussie: zij namen zichzelf tot
maatstaf en „ontpersoonlijk-
ten" de Afrikanen; zij toonden
geen begrip voor de menselijke
waarde in de Afrikaanse ziel
en zij onderdrukten systema
tisch de Afrikaanse schep
pingsdrang op cultureel gebied.
„Voor deze noodlottige fou
ten moeten de zendende ker
ken de volle verantwoordelijk
heid dragen", zei een afge
vaardigde uit Kameroen, die
de zendeling zelfs „lange tijd
de ergste exponent van de wes
terse vernielingsdrift in Afri
ka" noemde.
Uitgerekend de vertegen
woordigers van het christen
dom heben volgens hem het
meest bijgedragen tot de zelf-
vervreemding van de Afrika
nen en dat enkel op grond van
het vooroordeel, dat de Afri
kaanse kunst alleen maar fe
tisjisme en afgoderij was.
PAULUS
Paulus timmerde de Griekse
tempels toch ook niet in elkaar,
zei een andere discussiedeelne
mer. H(j leerde hen juist, om
op de oude plaatsen van ere
dienst een nieuwe Heer te die
nen. Waarom hebben de zende
lingen dat ook niet gedaan?
Zjjn bazuin en harmonium
werkeljjk christelijker dan
tamtam of gong?
Een theologisch student uit
Tanzanië pleitte met nadruk
voor de inschakeling van tra
ditionele Afrikaanse muziek
instrumenten, dansen en liede
ren in de kerkdienst. .Alleen
dan zullen de anderen ons als
hun gelijken beschouwen en
niet als zwarte Europeanen",
zei hij.
De kerk moet zich aan het
Afrikaanse denken aanpassen.
Zij moet „de grote volksstam
van God" in Afrika worden.
Een voorstelling van de kerk
als „gemeente van gedoopte
christenen" heeft geen zin in
een cultuur, waarin het sociaal
stelsel vanouds berust op
bloedbanden van familie, ge
slacht of stam. Alleen een
Iandseigen Afrikaans christen
dom zal een rol kunnen spelen
in de tegenwoordige culturele
revolutie.
Vandaar dat vele sprekers
ook de kerken kritiseren, die
nu nog steeds het westerse
kerkelijke leven pogen te ko
piëren. „Het is aan geen Afri
kaan meer te verkopen, dat
alles na de onafhankelijkheid
precies zo moet gaan als vroe
ger. Hebben wij zelf dan wer
kelijk niets te bieden?"
CHAOS
Inderdaad levert Abidjan het
bewijs, dat er zo gauw moge
lijk wat moet gebeuren, wli
het in Afrika niet komen tot
een volledige chaos op geeste
lijk gebied. De assemblee geeft
zelf een beeld van een hopeloos
versplinterd protestantisme en
dan zijn nog lang niet alle pro
testantse kerken en zendingen
aangesloten.
Het beeld wordt nog meer
verwarrend, omdat naast de
traditionele kerken ook ver
schillende onafhankelijke ge
loofsgemeenschappen verte
genwoordigd zijn, die zonder
toedoen van blanke zendelin
gen vooral de laatste jaren als
paddestoelen uit de grond op
gerezen zijn.
Het is ook duidelijk, dat de
Rooms-Katholieke Kerk, waar
toe de helft van alle Afrikaan
se christenen behoort, een hel
derder zicht op de situatie
heeft dan het bonte conglome
raat van de anderen.
Dat bleek wel uit het betoog
van aartsbisschop John Amis
sah, die als waarnemer op de
assemblee is, omdat de Roos-
Katholieke Kerk niet bij de
pan-Afrikaanse conferentie
van kerken is aangesloten.
AVONDMAAL
Amissah zei, dat de christe
nen van Afrika voor een heel
nieuw begin staan. En zoals
Christus aan het pascha van
zyn vaderen een nieuwe in
houd gaf als avondmaal, zo
zouden ook wy onze geloofs
voorstellingen moeten gaan
oriënteren aan de bestaande
Afrikaanse zeden en gebruiken.
Menig stamritieel zou zich
op deze wijze laten kerstenen.
Waarom zouden de gemeen
schappelijke maaltijden bij
voorbeeld niet als avondmaal
gezien kunnen worden?
Amissah kwam zelfs tot het
voor een rooms-katholiek
aartsbisschop revolutionaire
geluid, dat hij intercommunie
niet maar alleen als uitdruk
king van tot stand gekomen
eenheid wilde zien, maar ook
als middel om tot eenheid te
komen. Daarom zag hij ge
meenschappelijke avondmaals
diensten in Afrika nu al als
legitiem, zij het dan onder ver
schillende voorwaarden.
Het was van Amissah, zoals
men in Abidjan meteen vast
stelde, een historische rede.
Het zaad viel in leder geval
in een vruchtbare akker.
Donderdag was er nog verschil van
mening tussen de curatoren en de com
missie die hierover rapporteerde. De
curatoren waren namelijk van mening
dat prof. Veenhofs instemming met de
belijdenis en zijn belofte zich daaraan
te houden, niet het karakter droegen
zoals dat door het ondertekenings
formulier duidelijk werd gevraagd. De
commissie vond, dat voor dat oordeel
niet voldoende grond was.
Maar gisteren was de commissie met
een nieuw concept-besluit gekomen,
waarin zij stelde, dat de betuiging van
instemming met de belijdenis van prof.
Veenhof niet zulk een duidelijk karakter
draagt, als naar de mening van de
Daarbij kwam ook nog, dal J curatoren het ondertekeningsformulier
men geen reden heeft om er duidelijk vraagt.
aan te twijfelen, of Amissah J Wel was de commissie van oordeel
hoe revolutionair en oecume- j dat de betuiging van prof. Veenhof dat
nisch zijn visioen ook klonk i de belijdenis feilbaar mensenwerk is,
handelt in overeenstemming 1 hem zonder meer niet in strijd doet ko
rnet het Vaticaan. Hij speelde] men met het ondertekeningsformulier
enkele weken geleden ook een J aangezien blijkens dit formulier zelf de
prominente rol op het bis- j belijdenis appellabel is aan Gods Woord,
schoppensymposium in Kam
pala. waar de paus voor het
eerst voet op Afrikaanse bo
dem zette.
niet te gemakkelijk wegdoezel
de. Dat waren de realisten, die
zagen, dat ook in Afrika oecu-
Af wijken
Maar de wijze, waarop prof. Veenhof
(en aanzien van de belydenis steeds
T-. weer die term „feilbaar mensenwerk"
de. Dat waren de realisten, diegcbruikt, is be<lenke!Uk in dc huidige
mSSrfï w i situatie, waarin van de belijdenis wordt
rtrSS Z,'.CLn,<Li.n afgeweken .net een beroep „p haar on
volkomenheden.
I De synode heeft zich met 35 stemmen
een handomdraai laten ver
wezenlijken.
Maar dat een afrikanisering
van het christendom noodzake
lijk is. daarvan is men alge
meen in Abidjan overtuigd.
Iemand wees op de kansen die
het christendom dan zou krij
gen tegenover de islam.
De mohammedanen hebben
hun grote invloed in Afrika te
danken aan het feit, dat zij de
bondgenoten van de Afrikanen
werden in de strijd tegen de
westerse overheersing, zei hij.
Maar nu worden de moham
medanen steeds meer als reac
tionair beschouwd, omdat zij
zich ook tegen de noodzake
lijke overname van de verwor
venheden van de westerse be
schaving en techniek ke.ren.
Dat is een reactionaire, ver
keerde afrikanisering. Laten de
kerken tot een goede komen,
Toch vroegen sommigen zich
af, of de aartsbisschop niet in
een synkretisme terechtkwam.
En of hij de verschillen toch
zei hij.
voor (alleen de curator ds, W. Vreug-
denhil bleef buiten stemming) met het
voorstel van de commissie verenigd.
Zij heëft uitgesproken dat prof. Veen-
höf de genoegdoening, die de synode
van Amersfoort-west 1967 van hem had'
geëist met betrekking tot de bescher
ming van de leer en de trouw aan de
orde der kerken, niet heeft gegeven.
Prof. Veenhof is in gebreke gebleven de
verklaring en belofte af te leggen die in
het kader van het ondertekeningsformu
lier van hem werden gevergd.
Hij is ook in gebreke gebleven een
bevestigend antwoord te geven op de
vragen betreffende het vast en bondig
houden van de leer, terwijl hij ook
metterdaad de overeengekomen schrif
tuurlijke orde der kerken, in artikel
31 K.O., bepaald niet in acht genomen
heeft.
De synode heeft gisteren over deze
voorstellen niet lang meer gediscusieerd.
Rapporteur ds. S. S. Cnossen. meende,
dat de kwestie van de kwantitatieve en
kwalitatieve beperking van de binding
aan de belijdenis niet in het besluit kon
worden opgenomen. Die beperking vond
Prof. C. Veenhof'
men wel een kwalijke zaak, mat
Veenhof is moeilijk grijpbaar, i
men niet zeggen dat hij in en uit
De commissie meent echter ni
doende houvast te hebben om d
op te nemen.
Prof. Veenhof heeft ook niet
woord op alle vragen en door zijr
heeft hij duidelijk laten zien dal
schriftuurlijke orde niet aanvaai
staat als een paal boven water, 'a
Cnossen.
Gevolgen
Over de vraag of er conseq
voortvloeien uit de veroordeling
twee hoogleraren heeft de synoi
in het stadium van deze discuss
niet beraden.
DEN HAAG De Verenigir
traal secretariaat van het vr
protestantisme heeft in haar
vergadering besloten haar wer
heden te staken. Het gehele bed
•worden overgenomen door een
stichting. Het hoofdbestuur
Nederlandse Protestantenbond m
oprichting van deze stichting,
dochterorganisatie wordt besc
bestuurlijk en financieel econ
mogelijk.
Het binnenkort te modernise!
drijf zou een goed geoutilleerd
nistratie-service-apparaat wordt
staat niet slechts de NPB ten
doch alle vrijzinnig protestantse
dere groeperingen kunnen oj
commerciële basis ervan gebruik
In het bestuur worden ook niet
leden opgenomen.
•Voorzitter van het bestuur is
C. Bockel uit Bilthoven. De voo
dagelijkse leiding zal berusten
heer O. de Haan.