schaak Veelzijdig zijn en serieus Armeense kerk toont schatte AESCHYNANTHUS Hetty Bergers raad aan jonge artiesten: Herhaling Zij begon als dode Caesar PUZZEL VAN DE WEÊK een tropische ria-zomerbloeier Moeilijk ZATERDAG 13 SEPTEMBER 1969 Hetty Berger, een echte „Mokumse", heeft bijna haar hele jeugd in Amsterdam doorgebracht. Na circa twaalf jaar in Hilversum te hebben gewoond, is ze kortgeleden weer in haar geboortestad teruggekeerd. Voor het eerst sinds ze een jong meisje was werkt deze actrice nu weer bij een gezelschap in haar woonplaats. Als gast-actrice bij. de Nederlandse Comedie kan ze met de bus van dat ge- Zij lijkt de blijmoedigheid zelve en een actrice zonder ze nuwen. Zij is echter zo emotio neel geladen, dat ze een beetje kapot kan gaan van alle dingen die haar leed doen. Zij is tij dens ons bezoek als kwikzilver, speelt de eerste lessen van de Toneelschool voor (een deur binnenkomen, netjes zitten, een telefoongesprek voeren), zit even later achter haar nieuwe piano om te laten horen... dat haar stem nog altijd een beetje hees klinkt. „Zonder dat de mensen zich omdraaien, herkennen ze mij aan dat aparte tintje", vertelt mevrouw Berger, die het echt jammer vindt nog geen zang koor te hebben gevonden voor de dertienjarige Janine. Als so liste bij het AVRO-kinderkoor staat haar dochtertje al op me nig grammofoonplaatje! „In 1943 startte ik met een hoofdrol in de musical „Ik moet met je trouwen". Daarna volgde de op mij geschreven musical „Daar was laatst een meisje Joos". Al was ik schor, ik zong nooit vals! In vele kritieken stond dat ik met mijn charmante zang de zaal wist te boeien. Bep Ogterop heeft eindeloos veel uren aan mij besteed. In mijn Snip-en-Snap-revuetijd ging ik tweemaal per week na de mati nees naar Bep om daarna thuis veel te oefenen." Voor de musicals waren 2000 voorstellingen niets. Alleen op Goede Vrijdag hadden de me dewerkers vrij; verder waren er elke werkdag twee en elke feestdag drie voorstellingen. Kwam er een goedkope jeugd- opvoering bij, dan werd het vier keer optreden op één dag. Vervelen ging het echter nooit. Zij rolde van het een in het ander, niet alleen te danken aan haar zang- en toneeloplei ding (ze slaagde cum laude), maar bovendien aan haar danstalent. In haar to neelschooljaren volgde ze een balletopleiding en ging naar een tapdansschool. Aanvankelijk bleef zij in de amusementssec tor hangen, ging o.a. ook caba ret doen en belandde bij de operette van Meyer Hamel. In „De kuise Suzanna" zong ze de titelrol: géén play-back, hoor Dansen en zingen tegenlijk en dan herhaaldelijk met de tong op de schoenen nog „Bis-machen" ook! „Je merkt al aan kleinigheden of iemand wel of niet een to neelschoolopleiding bezit", vindt onze gastvrouw. „Main- tien, ballet, muziek, literatuur, kostuumkunde.' kappen, schminken, goede beweging: je leert het er allemaal. „De jonge spelers hebben te- zelschap 's avonds weer thuis komen als elders werd ge speeld: een weelde die ze nimmer kende. In haar Hil- versumse tijd, werkend o.a. bij toneelgezelschappen in Arnhem en Rotterdam, kon ze bijna nooit meer een trein naar huis halen als de bus op zijn uitgangspunt was te ruggekeerd. Pietje en later op het toneel de floddermadam; zo klim je op in de loop der jaren", haalt ze aan. „Bij de filmopnamen moesten Boefje (Annie van Ees) en ik poffertjes eten. Alle scènes moesten vele malen herhaald worden, ook dat poffertjes eten. We begonnen gretig. Tot grote woede van de regisseur werden bij elke herhaling onze hapjes kleiner en stonden onze gezich ten viezer". „Ik houd ervan een stuk ach ter elkaar door te spelen en niet zoals bij de film alles kris-kras door elkaar. Ik vind een televisiespel dan ook heel fijn. Wanneer je een stuk in zijn geheel speelt, kun je een rol echt opbouwen. Er zit meer lijn in dan bij filmopnamen. Voor een tv-spel is de tijd van voorbereiding meestal erg kort, maar spelen is toch je vak en daarbij hoort het je rol goed te kennen. Als je er niet voor wilt zorgen dat de rol vast zit, moet je een ander vak kiezen." Onze gastvrouw ziet in dat vlugge werken echt geen be zwaar, evenmin als in een op- nemertje om een zieke actrice te vervangen. Dat deed ze o.a. eens in Utrecht. Gelukkig be trof dat een klucht, zodat ze er een lachertje van kon maken -! Correspondentie aan de heer H. J. 1. Slavekoorde Goudreinetatraat 125, Den Haag. Cicero heeft eens gezegd dat de herinnering vervaagt wanneer men haar niet levend houdt. Wij kennen die uitdrukking ook, maar in wat andere termen vervat: Herhaling is de moeder van het geleerde! Wij gebruiken die uitdrukking om erop te wijzen dat men niet altijd iets geheel nieuws mag verwachten in deze rubriek. Het is goed de her innering levend te houden aan dingen die men niet mag vergeten, aan manoeuvres waarvoor men in het verleden eenmaal de tol van „verlies" heeft betaald. Het Is een fase die in vele schaakpartijen voorkomt, waarover men na afloop niet zelden schaakspelers hoort spreken: „Ik wist dat ik dit al eens eerder ge had had. maar ik was vergeten hóe het toen verder ging. Ik heb er heel wat tijd aan besteed om me dat weer in het geheugen terug te roepen". Soms is het geheuqen coöperatief, soms blijft het weiger achtig. Het is om de genoemde reden stellig niet afkeurenswaardig om bepaalde facetten van het prak tisch 6chaken telkens opnieuw door middel van voorbeelden t£ illustreren. Niet dezelfde voorbeei den. Dat zou vervelend worden Maar: èndere voorbeelden, hetzèlfde idee. De expert spreekt vanuit zijn Ivoren toren van „standaardfou ten", d.w.z. fouten die altijd weer terugkomen, misschien in een an der jasje gehuld, maar in beginsel: altijd weer dezelfde fouten. Niet elke standaardfout krijgt een etiket mee. Dat behoeft ook niet. U weet het zelf wel: te grote gulzigheid, stukken ongedekt laten staan, niet voldoende acht slaan op de bedoelingen van de te genstander. en nog zo vele meer. Ditmaal dan: driemaal een fout van het standaardtype. Uit een partij Reinhardt Mevr. Hund (Corr. partij) OPLOSSINGEN Hieronder de oplossingen van de op gaven uit de rubriek van 6 september (Verklaring). (1) Tal Clrlc. Het ging als volgt: 1. a3 2. Thl Te5 3.d4 Txd5 4.exd5 DM 5.c5 a2 6. De5 Dbl 7.TMI (Op 7. ...Txh7 komt nu 8. Dxh8t Ke7 9. d6+ Ke6 10.De5 mat). En op 7. ...Dg6 komt 8.Db8t Ke7 9. Txg8 De4+ 10. f3 Dc2* 11. Kh3 Df5t 12.KM Df6t 13.Kg4 Dxd4 14.Kh3 enz.) 7. alD 8.Dd6t en de spelers reikten elkaar de hand omdat Ciric zich gewon nen gaf. (2) Ujtelky Kolarov. Zwart won als (2) Uit een partij Janosevic Honfi (Serajewo 1966) volgt: 1. ...Lxe2l 2.Dal Ped3t 3.K Dxd4! 4,Dxd4 Pxclt 5.Ke3 (Jami 5.Kei Pc2 mat zou „In stijl" gawo* hebben) 5. Pc2t 6.Kxe4 Pxd4 7.K en de rest Is prozaïsch: 7. ...c5/ 8. Pxa2t 9.Kb2 Pb4 10.lxb5 Tad8 11.1 Kh8 12. Kc1 Pd3t 13.Kc2 Pxf2 en gaf het op. (3) Szabo Petltjean. De truc 1.Pc3l was dat zwart nu niet mag sp< 1 Df 11 2.Pb1 gevolgd door 2. e2?7 Waarom niet? Omdat wl» nu staat en remise heeft als hl| zijn wegoffert. Dat deed Szabo dan promptl Een leerzame provocatieve dedigina. (3) Uit een partij KovacsHon (Kamp. Boedapest 1966) Wat gebeurde na 1.Df4? Zwart speelde 1 Pe2t— 2.Kf1 Dxb2??? Hoe ging het verder, denkt U? Zwart speelde 1. Df2? Hoe zoudt U voortgezet hebben -#■ Hetty Berger met haar dochter ianine, die een veelbelovend zang- stemmetje heeft. genwoordig die opleiding wel gehad, maar dat wil niet zeggen dat ze daarom stuk voor stuk grote kunstenaars zijn. Er zou den aan het toelatingsexamen veel zwaardere eisèn moeten worden gesteld. Strenge selectie bij de studie-aanvang kan voor komen dat een leerling na en kele dure schooljaren soms toch moet horen niet geschikt te zijn". „In mijn tijd waren ze streng: van de 58 kandidaten werden er acht toegelaten, na een proeftijd van drie maanden bleven er vijf over, en door trieste oorlogsomstandigheden deden er uiteindelijk slechts drie eindexamen!" Hetty Berger beveelt de jon gelui aan toch vooral allround te zijn. Daarin schieten de jon geren vaak schromelijk tekort. En dan: serieus een geboden kans aanpakken; met gein tjes-maken kom je er niet! Hetty bezit van jongasaf aan Haar eerste échte toneelrol was die van Julius Caesar nadat hij door Brutus was vermoordDe vijfde- klassers hadden hun oog op het eerste-klassertje Hetty Berger laten vallen, omdat zij zo'n mager sprietje en dus makkelijk te dragen was. Al moest het jonge hbs- meisje dan alleen maar heel stil en onder een enorm laken op de draagbaar liggen, zij vond het maar wat gewichtig door die gróte leerlingen te zijn uitverkoren! HOR 1. tekengereedschap. 5. geraamte: 10. lied; 12. eer: 13. verdik king der opperhuid; 15. boom; 17. part; 18. rijstbrandewijn; 20. lichaams delen: 22. voorzetsel: 23. in loco (afk); 25. emeritus (afk); 26. voorvoeg sel; 27. gesteldheid; 31. lidwoord; 32. maanstand; 34 plaats in N.-H.: 41. rund; 42. muzieknoot; 43. nummer (afk); 44. voorzetsel; 45. brilslang; 47. sprakeloos-, 49. een loodoxyde; 51. vrouw van Jacob; 53. fuik (Ind); 55. eikenschors; 58. voorzetsel; 59. brede, grove lat; 60. hoffelijk. VERTt: 1. grassteppe in Hongarije; 2. vaarwel; 3. teken dat in de psal men voorkomt; 4 landbouwwerktuig; 6. bijwoord; 7. kloof; 8. vlaktemaat; 9. maangodin; 11. lidwoord; 14. drietal; 15. pers. voomaamw; 16. rivier In. Italië; 17. dunne overjas; 19. bergweide; 21. koning (Lat). 24. oude vlaktemaat; 27. afgesloten hokje; 28. smalle weg; 29. water in Utrecht; 30. achting; 33. plaats in Drente; 35. gewoonterecht (Ind); 36. bijwoord; 37. muzieknoot; 38. boomloot; 39. myth, figuur; 40. distilleerkolf; 45. niets (spreektaal); 46. reeds; 47. welaan; 48. stof ter vervanging van spiritus; 50. meisjesnaam; 52. voedsel; 54. kippenloop; 56. uitroep; 57. gebod. OPLOSSING VAN DE VORIGE PUZZEL HOR 1 boerin. 4. geiser. 7. amper. 9. hert, 10. olim. 12 sier. 13. Irene. 14. •ela. 15 molen. 18. eel. 20. Klaas. 23. belet. 25. Potter. 26. gondel. 27. adder. 29. grens. 31. eer. 32. leest. 37. reis. 39. pe;er 4n krab 41 q\»° 42 Erie. 43 •ngen. 44. lommer. 45. terras VERT. 1. brasem, 2. roer. 3. natie. 4. groet. 5. kis. 6. relaas, 8. poedel. 9. heel. II. meta. 16. opper. 17. Etten. 18. Eerde. 19 leger. 21 ladde. 22. alles. 23. Bea. 24. tor. 28. dertig. 29. gordel. 30. enig. 33 Eire. 34. Tobias. 35 speer. 36 krent. 38 slim. 40. kier. INZENDINGEN Oplossingen, uitsluitend op brief kaart. worden voor donderdag aan ons bureau verwacht. In de linker bovenhoek vermelden: „Puzzelop lossing". Er zijn drie prijzen: een -en ƒ10 en twee van ƒ5. de mentaliteit van netjes-al- le-plichten-doen. („Misschien vinden ze mij Wel een uitslo ver!" Vandaar dat ze vaak 's morgens om half zes opstaat om ervoor te zorgen het huis keu rig 'aan kant te hebben als ze voor de ochtendrepetitie ver trekt. Als Janine van School komt en zij van haar werk, wil ze dat er een gezellig thuis wacht. Mocht Janine talent hebben en naar het toneel willen, dan zal Hetty haar graag helpen. Maar zij zal haar wel erop wij zen dat het toneelleven niet al tijd leuk is en eigenlijk véél te hard voor een vrouw-met-een-gezin. Haar filmervaring is niet groot, maar ze herinnert zich levendig de verfilming van „Boefje". „In de film speelde ik door steeds over een divan te springen daarachter weg te dui ken... waar haar tekstboek lag! Kortgeleden had ze nog een dolle dag in de bossen bij Pan- nerdën tijdens de opname van een tv-strip. De medewerkers werden door de eigenaar van het bos onthaald op broodjes en koffie. Toen eindelijk de zon doorbrak en alles goed leek te gaan, liep de eigenaar die met zijn vele genodigden uren muisstil had gestaan dwars door het beeld De cameraman was een flauwte nabij Onze gastvrouw vindt het heerlijk met toneelregisseur Erik Vos te werken, hetgeen zij o.a. in „De Spaanse Brabander" deed (met welk stuk de Gijsbrecht-traditie werd door broken). „Ik vind het prettig als een regisseur zoveel vertrouwen in je stelt dat je een eigen in breng mag hebben". Hetty Berger houdt ook van haar radiowerk (o.a. in de we- kelijse cabaretstrip „Bij de Buyten binnen"). „Er zijn spe lers die vanaf de eerste repeti tie nauwkeurig de mise-en-scène met kruisjes en lijntjes aangegeven willen heb ben. Verandert er eens iets, dan worden ze schichtig. Dat kan mij nou niets schelen en dat is bij een man als'Erik Vos maar goed ook. Soms vindt hij iets prima en de volgende dag wil hij wat anders. Je moet elkaar aanvoelen. Misschien heb ik door mijn radiowerk veel geleerd, want daar werk ik soms in één week met drie of vier regisseurs." Zelf beweegt ze zich ook al op het pad van de regie, dat voor haar niet glibberig bleek: ze werd onlangs zeer geprezen als regisseuse van een musical bij het fameuze Bussumse ama teurgezelschap „De Planke- 9 niers" Omdat ze zelf in „De Spaanse Brabander" speelde, nam Janine bij de première de hulde voor haar in ontvangst! Op de meisjes-hbs kreeg de veertienjarige Hetty van de le rares Frans de hoofdrol van Louis XIV toebedeeld in „Le roi soleil". Na de pauze moest iets vrolijkers volgen. Hetty had daarvoor een echt revuetje geschreven, maar wél zo dat ze zelf de ster was. De revue moest een week lang elke avond worden gespeeld! De toneelschooldirec teur en de wethouder van on derwijs vroegen: „Jij wilt zeker aan het toneel?" Alsof Sinter klaas voor haar stond ant woordde Hetty: „Alstublieft, mijnheer" en het tweetal ging praten met haar ouders. Nimmer kreeg zij spijt, toen al voor het toneel te hebben gekozen. MONIQUE FLOOR (Van een medewerker) Voor het eerst in de geschiedenis geeft patriarch permissie Voor de eerste maal in de geschiedenis kunnen geïnteresseerde leken kennismaken met de adembenemende schoonheid van de kunstschatten uit het bezit van de Armeense kerk in Jeruzalem. Patriarch Yergishe Derde- rian heeft toestemming gegeven voor een expositie in samenwerking met het Israël Museum. Voorheen waren de kunstschatten slechts te zien, nadat drie bisschoppen, die ieder een afzonderlijke sleutel bezaten, de kelders van het St. Jacobsklooster hadden geopend. De schatten zijn de produkten van een grote en antieke beschaving, die stamt uit Klein Azië en teruggaat tot de negende eeuw voor onze jaartelling. Er waren tijden dat Armenië zich uitstrekte van de Middel landse Zee tot de Zwarte Zee. Gouden, met edelstenen bezette scepter uit JA De Armeense traditie verkon digt, dat het christendom naar Armenië werd gebracht door de apostelen Bartolomeus en Thaddeus. In het jaar 301 was Armenië het eerste land dat het Wie wel eens een pijpje lak" heeft gekweekt, zal met dit plantje niet veel last hebben ondervonden. Deze Gesneria, die tegenwoordig als Rechsteineria bekend staatheeft echter een fa milielid dat de meeste liefhebbers méér zorgen baart. Het is Aeschynan- thus speciosus, helaas zon der Nederlandse naam, bij bloemisten nog vaak onder de oude naam Trichospo- rum bekend. Als ze het naar haar zin heeft, bloeit deze rankende plant met haar typische han gende, asymmetrische pijpbloe- men met gele keel. van augustus tot november. Eigen lijk is de duur van de bloei afhankelijk van het meer of mindere donkere najaar en de temperatuur. In voorjaar en zomer krijgt deze tropische plant veel water op de aarde en zo mogelijk re genwater. Het blad dient gere geld te worden besproeid, be halve als de bloemen open zijn. Wie een zonloze kamer heeft, kan met succes deze plant kwe ken, want elders moet in voor jaar en zomer constant tegen zon geschermd worden. Het gaat er maar om dat de winterverblijfplaats niet kil en vochtig is. want dan legt ze het loodje. Wie echter een tempera tuur van 16 - 17 gr. C. kan handhaven gedurende de winter, met daarbij een vochtige atmos feer, zal de Aeschynanthus wel kunnen overhouden. Ze wordt in de wintermaan den bijna droog gehouden en niet bemest. Zodra in het voor jaar nieuwe groei zichtbaar wordt, kan om de veertien da gen kamerplantenmest of vloei bare bladmest worden gegeven. Deze laatste niet gebruiken als de plant eenmaal bloeit. De be mesting wordt verder voortge zet tot zich geen knop meer vormt. Als er wortels uit het potgat groeien, zal het nodig zijn om in februari maart een gro tere pot te geven met een laag potscherven op de bodem en in een mengsel van grove bladaar- de of bosgrond met oude koe mest en wat sphagnum (veen- mos). Aangezien ze in haar vader land Indonesië op stammen en takken van bomen groeit (epiphyt), laat ze zich bij ons ook goed op een stuk kurk- schors of uitgeholde boomstam kweken. De potkluit wordt dan flink in veenmos verpakt, dat steeds vochtig wordt gehouden. In een kamer zal dat nog wel eens moeilijkheden veroorza ken, maar in een serre met ste nen vloer en natuurlijk in een kas beter uitvoerbaar. In het voorjaar kunnen we eventueel stek nemen en daar voor gebruiken we tien cm lan ge toppen die we in bladaarde met scherp zand of turfmolm steken en een warm voetje ge ven door de pot op de warme schoorsteen of radiator te plaat sen. Eerst water geven en door een plastic zak beschermen. Be ter drie tot vijf stekken langs -#• Deze Aeschynanthus speciosus (Trichosporum splendens) door een liefhebster gekweekt, bloeide in ok tober nog volop. de rand van een pot zetten, dan één in een klein potje. Niet al leen dat ze dan gemakkelijker aan de groei komen, maar we zullen eerder een mooie bossige plant krijgen. Om de drie a vier weken controleren en zo nodig water geven. De zak er weer overheen tot zich nieuwe groei openbaart, dan langzaam laten zakken om ze aan de ka merlucht te wennen en: houd de bloemenspuit vooral bij de hand. A. C. MULLER-IDZERDA christendom accepteerde als staatsgodsdienst. Het centrum van de Ar meense kerk bevindt zich in Etsjmiadzin, in Sowjet-Armenië en voorts zijn er patriarchen in Istanboel en Jeruzalem met als zetel het St. Jacobs Klooster. Een belangrijk deel van de tentoonstelling is gewijd aan versierde manuscripten, die da teren van de elfde tot de zeven tiende eeuw. Zij kunnen wedij veren met de prachtigste wer ken van Franse en Italiaanse scholen. Vele boeken zijn ge wijd aan de vier evangeliën en kunstig geïllustreerd. Een aan tal van de boeken is gevat in gouden of zilveren banden, be zet met diamanten, parels, sma ragden, robijnen en saffieren. De Armeense taal, die be hoort tot de Indo-Europese taalfamilie, had tot de vijfde eeuw geen eigen alfabet. Nadat men het christendom had aan genomen. rees de noodzaak, de bijbel en ander geschriften te vertalen. De schepping van een Ar meens schrift wordt toegeschre ven aan St. Mesrop in 404. Het Armeens wordt van links .naar rechts geschreven en vormt daarmee een uitzondering op alle andere talen in het Midden Oosten. De vervaardiging van de manuscripten ging voort tol in de achttiende eeuw. want de drukpers vond in Armenië geen ingang. Alleen de meer wereldse cen tra van de Armeense diaspora begonnen te werken met druk persen, zoals bijv. Venetië en Amsterdam. Het eerste Ar meense boek werd in 1512 in A 8 O H V 10 8 6 3 O 62 8642 oost, na met één harten te hebben geopend, en het sans bod van west op twee schoppen eindigde. "Men zie de onfortuinlijke kaartver- Corraspondentie aan da heer B. 1. Nuye. Burg. Baumannlaan 163c. Rotterdam. Hoe fraaier de kaart die men heeft, hoe moeilijker dikwijls de bieding verloopt. Dit uiteraard vooral, als de partner praktisch niets heeft en dat wil nog wel eens gebeu ren. Vaak komt men dan toch in een hoog contract terecht, of een contract dat bijna niet is te maken, hoewel men zich nog aan het begin van de bieding bevindt. Vandaag dan ook twee spellen waarin dit probleem aan de orde komt. Het eerste spel is wel een prachtig voorbeeld. Na passen van zuid, west en noord iaat oost met twee klaver zijn sterke kaart horen. West komt met twee ruiten en oost moet wel in twee sans atout vluchten, wat anders? West laat de derde horen. 10972 N A H 6 954 W O v> A 7 2 H 9 8 5 2 O AV3 97 A V 5 3 deling. A 10 6 2 V 9 8 3 2 O B 5 65 VB543 B O B 1074 H B 10 Zuid komt met schoppen vrouw uit tegen dit contract, die voor de heer wordt Oost die hoopt op een extra rultenslag, speelt die kleur gelijk om bij de derde keer te merken dat zuid met boervierde zit. Hij besluit vanuit west in klaver te snijden, wat misluktt. Daarmee wordt zuid het toch niet makke lijk gemaakt, natuurlijk kan hij ruiten boer slaan en dan harten terugkomen, maar die laat oost niet lopen, omdat hij noord, gezien de uitkomst van zuid, op een lange harten- kaart schat Oost speelt nu klaver aas en klein en zuid moet nu van schoppen spelen, waardoor drie SA wordt gemaakt. Moeilijk was ook het tweede spel, wasrin 53 v> 106 O A V 7 4 3 «fr HV98 Terecht kwam zuid met troef uit (schoppen was Immers de tweede kleur van oost). Noord kwam klaver terug voor de aas van oost, die met harten aas vervolgde en west de tweede hartenslag liet introeven. West kwam met troef terug, om oost de resteren de troeven te laten weghalen. Daarna volgde harten heer (zuid bekende niet) en klaver. Zuid kon nu nog wel de heer en de vrouw maken, maar moest toch e*.n ruitensiag afstaan, waardoor oost net niet down ging. Hoe dan ook, In belde spelen had oost het moeilijk, al redde hij zich fraai. Venetië vervaardigd. De ee bijbel in het Armeens kwan 1666 in Amsterdam tot st Zij zijn beide op de tentoons ling te zien. Het is door de late toepas! van de drukpers, dat nuscripten een zo belangr plaats in het Armeense le innamen. Manuscripten waren hei schatten. Steeds weer en vo< wanneer deze manuscripten een kerk of klooster wen aangeboden, citeren de klerl aan het einde van de- i nuscripten de woorden van profeet Jesaja: „Gezegend is die kinderen heeft wonen in on. en een gezin in Jeruzale Behalve twee geïl'.ustree folianten, kostbare relieken de late zesde of de vroege vende eeuw, is er geen I meens handschrift hekend der dan de negende eeuw. M vanaf dat tijdstip zijn zij er grote hoeveelheden, en getuii van grote kunstzin. De Armeense gemeenschap Jeruzalem behoort tot een oudste christelijke groep Reeds in de zevende eeuw w in Jeruzalem een patriarch gevestigd. De Armeense kerk Jeruzalem was nauw verbom met de bouw van de kerk v het Heilige Graf. In het w« derige Jeruzalem van de 1 zantijnse tijd hadden de Arn: niërs ongeveer zeventig kert en kloosters in hun beheer, meeste ervan werden bij de val in 614 door de Perzen v nietigd. Toen de Islam in de zeven eeuw opkwam, reisde de I meense patriarch van Jerui lem naar Mekka, waar hij v de profeet Mohammed een rantie voor rechten en Drivi ges kreeg voor de Armeniërs Jeruzalem. Deze garantie is de tentoonstelling geëxposee: Tijdens de kruistochten v het Armeens koninkrijk Cic' de enige bondgenoot van kruisridders in het Midc Oosten. 'Het Armeense oatrii rhaat is een van de drie die Jeruzalem zetelen. De ande zijn het Romaanse en het Grle Orthodoxe patriarchaat. Het Armeense draagt bij a het behoud van de kerk van li Heilig Graf, de Geboorteniske in Bethlehem, de plek van Hemelvaart op de Olijfberg het graf van Maria in Gets mané. De zetel van de patriarch de kathedraal van St. Jacc een van de mooiste kerken V Jeruzalem, die is gebouwd 1 wat wordt aangenomen als begraafplaats van de twee I cobussen, de broeder van d hannes en Jacobus de broer vi Jezus. De in de St. Jacob georg niseerde tentoonstelling Is zien, hoe rijk de Armeen geschiedenis is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 16