Opvattingen prot. Jager voorBiafra door synode veroordeeld DS. WIERSINGA GAF ZICHT OP WERELDKERK m 1i1i'i'i m II 1 I I I II 1 1111iI i'iïii lïLL1 S?? Mammoetwet moet wegj verbeteren is zinloos Een avond met Berkouwer riep weinig reacties op Ds. S. Gosses (62) overleden KVP-idee BEROFPINC.SWER] Een woord voor vandaag In memoriam door ds. A. Vos Puzzelboek Zonder een stem tegen Gevolgen nog in beraad Beroep op u m t Amerikanen Denkt te binding ruim over belijdenis Zending schrapt Rapport van Nijmeegse leraren een Verontrusting en verantwoordelijkheid Paus erkent dat hij besluiteloos is DONDERDAG 11 SEPTEMBER 1969 Al weet God waar wij wonen, wij moeten toch „door gebed en smeking", schrijft Paulus aan de gemeente van Philippi, onze wensen bekend maken. Dat moet gebeuren: „met dank zegging." Altijd opnieuw moet het gebed geboren worden uit dankbaarheid. Toen ik die gedachte even op me liet inwerken werd hij steeds raadselachtiger. Het gaat immers om de dankbaarheid voor alles wat God ons geeft. Hij schenkt ons het nieuwe le ven. Hij reinigt ons van onze schuld. Hij geeft ons de kracht die we nodig hebben. Hij voedt ons. Als ik me dat allemaal goed voor ogen haal, wordt ik heel dankbaar, maar dan durf ik geen enkele wens meer aan God voor te leggen. Hij heeft immers al zoveel gegeven. Je gaat iemand die veel voor je gedaan heeft toch niet nog meer wen sen voorleggen! Je wilt toch niet hebberig zijn! En dat is nu precies wat God bedoelt. Want wat is „hebbe rig zijn?" Is dat niet alles naar je zelf toe willen halen? En dat mag en kan bidden nooit zijn. Want dan staat in ons ge bed het eigen „ik" in het middelpunt. Maar als we bidden met dankzegging", dan vragen we niet om wat wij zo graag willen hebben, maar om wat Hij ons wil geven, opdat we kunnen zijn, wat Hij wil dat wij zullen zijn. We lezen vandaag: Handelingen 18 1-17. BAARN Zendingsman, dat was ds. H. A. Wiersinga vooral. „De naam Wiersinga is in onze kerken haast een missionair be grip geworden", schreef iemand eens. De ontplooiing van het evangelisatiewerk van de Gere formeerde Kerken is namelijk onlosmakelijk verbonden aan het werk van ds. W. A. Wier singa en de groei van het zen dingsbewustzijn aan dat van ds. H. A. Wiersinga. Toen ouderling Colijn uit Medan in 1923 de beide studenten Ondervlee en Wiersinga in Leiden kwam vragen of een van hen de opvolger van ds. Hairestein in Medan zou willen wor den, liet Wiersinga zijn studie in de Semitische letteren varen en ging naar het toenmalige Nederlands In- dië. Het is of dit een blijvende stem pel op zijn leven en werk heeft ge drukt. Hij was de man die duizenden in ons land zicht op de wereldkerk heeft gegeven. Sinds 1946 heeft hij als predikant in bijzondere zendingsdienst van de Gereformeerde Kerken in vele plaatsen in Nederland zen dingscursussen gegeven. Onlangs re kende hij voor, dat ruim 4.000 cursis ten aan zijn voeten hebben gezeten, van wie er verscheidenen zich daarna beschikbaar hebben gesteld voor de zending. Genade Dinsdagavond is hij dood aange troffen in zijn verzorgingsflat te Baarn, voorover gevallen in bed met gevouwen handen. Zondagavond had hij nog gezegd: „Ik hoop dat God me spoedig thuishaalt". Zijn bede is ver vuld. Ook de bede, dat hij mocht blijven werken tot het laatst. Zondag had hij nog tweemaal ge preekt en maandagavond nog een zendinesexamen afgenomen. Voor de komende maanden had hij nog vele afspraken lopen met verschillende kerken. Bartex is de fijnste snelscheercrême die ik ken. En nog de voordeligste ook! MUURPUZZEL. In elk vakje een letter plaatsen, die tezamen woorden vormen. Tot en met de zesde rij bestaat elk woord uit de dezelfde letters als 't vooraf gaande woord plus een letter. Na de zesde rij bestaat elk woord uit de zelfde letters als 't voorafgaande woord minus een letter. 1. lidwoord, 2. duinvallei. 3. ver driet, 4. lichaamsdeel, 5. plaats in N.Brab, 6. vertelling, 7. bep.aank.voornaamw., 8. telwoord, 9. ontkenning, 10. een zekere, 11. voeg woord. OPLOSSING VORIGE PUZZEL. Hor. 1. portier-Ru, 2. ever-nieuw, 3. negentien, 4. sneep-egge, 5. ein- 8. neg-Leuven, 9. Eros-krans. der-eer, 6. ekster-rog, 7. liaan-Ee-re. Vert. 1. penseel-ne, 2. oven-ik-Ier. 3. Regen-sago, 4. tree-dt-als, 5. Inn- peen-e.k., 6. ei-terreur, 7. reiger-eva, S. rue-ge-oren, 9. uw-nergens. Op de lijst van adressen, die hij achterliet voor het regelen van zijn begrafenis, had hij geschreven dat alleen het woord „genade" genoemd mocht worden op de rouwkaart en op het graf. Wat ds. Wiersinga hieronder verstond, kan geillustreerd worden met het antwoord dat hij in een verstond, kan geillustreerd worden mand die hem vroeg: „Hoe ziet u God, dominee?" Hij antwoordde: „Als mijn vriend, met Wie ik alles kan bepraten en tegen Wie ik kan mopperen." God heeft hem de genade gegeven, om met een intense belangstelling steeds weer, in gespannen nieuwsgie righeid te zien, naar alles wat Christus met Zijn kerk en koninkrijk in de wereld doet. Afhankelijkheid Doordat ds. Wiersinga zich zo af hankelijk van God voelde, wist hij zich onafhankelijk van de mening der mensen. Hij was wars van het protocolaire, maar gevoelig voor elke kleine attentie. In zijn onafhankelijke aanhanke lijkheid kon hij je ongezouten en toch weer mild de waarheid zeggen. Wat vertelde hij zelf graag het ver haal van die kerkdienst, waar de hal ve gemeente zat te slapen, toen hij nog maar vijf minuten met de preek bezig was. Hij stopte plotseling, zei luid „Amen", beëindigde de dienst en eiste van de boze kerkeraad zijn ho norarium. Naast de afhankelijkheid was wel licht de grootste gave die hij van God had gekregen: zijn contact met mensen. Daarom kon hij ook zo boei end vertellen na een gewone preek beurt ergens in het land of na een van zijn reizen naar Suriname of Afrika. Hij had altijd interessante mensen ontmoet. Of hij in de trein, op de boot of in het vliegtuig zat, hij sprak de mensen aan, hij luisterde naar ze en gaf dan zijn welgemeende, vaak humoristische adviezen. Zij, die hem van nabij hebben ge kend, weten hoe intens hij zich in de zorgen en vreugden van een ander kon inleven. Maar ook hoe hij dan op een natuurlijke manier het gesprek liet uitlopen op een gebed, dat je je leven lang niet vergeet, juist omdat hij vanuit de gewone dingen zich met je tot God kon wenden. Gewone man Juist vanuit deze contactuele be gaafdheid heeft hij de „gewone man" de zendingsliefde kunnen bijbrengen. Niet alleen door zijn cursussen, maar ook door zijn boeken en brochures. In menige huiskamerboekenkast staat zijn „Geschiedenis van de zen ding" en „Zendingsperspectief" in het Oude en Nieuwe Testament." Een- j voudig en direct geschreven. Naast zijn grote verdiensten voor het thuisfront van de zending mag I zijn engagement met Suriname niet onvermeld blijven. Als bestuurslid en voorzitter van he Idenburgfonds en adviseur van het Zeister Zendingsge- I nootschap was hij haast nog sterker j verbonden met het werk in Suriname dan met dat op de terreinen van de Gereformeerde Kerken. Geen wonder dat juist hij verschei dene malen naar Suriname werd af gevaardigd om door het contact van dichtbij allerlei problemen te bespre ken. Geen wonder ook, dat „Kerk Overzee" hem graag pastorale reizen liet maken naar de Afrikaanse lan den, waar Nederlanders te werk gesteld zijn. De reacties van de „Kerk-over- zeeërs" op zijn bezoeken getuigden van het grote nut hiervan. „Slechts drie dagen verbleef hij bij ons, maar in die korte tijd wist hij door zijn grote belangstelling voor alles en zijn eenvoudige hartelijkheid voor ieder een aller sympathie voor zich te win nen", schreef iemand. Ds. Wiersinga is wel eens als revo lutionair bestempeld, vooral in de (Van een onzer medewerkers) HOOGEVEEN De generale synode van de Gereformeerde Ker ken (vrijgemaakt) heeft de opvattingen van prof. dr. H. J. Jager, emeritus-hoogleraar aan de Theologische Hogeschool te Kampen, veroordeeld. Prof. Jager heeft, zo sprak de synode uit, de genoegdoening, die de synode van Amersfoort-West 1967 van hem had geëist met be trekking tot de trouw aan de leer en de orde van de kerken, niet gegeven. Over de gevolgen van deze veroor deling zal de synode zich nog nader beraden. Vandaag is de synode begonnen met de zaak van de andere emeri tus-hoogleraar, prof. C. Veenhof. De rapporterende commissie had haar concept-besluit veranderd, on der andere door er enkele elementen uit het rapport in op te nemen. De fouten van prof. Jager hadden duide lijker moeten worden aangewezen, hadden verschillende synodeleden Wastafel verstopt? Fifax lost op. Haal het even bij de drogist. dertiger jaren, toen hij een trouw scribent was van „Woord en Geest". Het heeft hem menig beroep gekost. Kerkelijk kwam hij zo wel eens in een eenzaam hoekje terecht. Maar tegelijk was hij degene, die de geestelijke en sociale verzorging van de werklozenkampen op gang bracht in die bittere dertiger jaren. Meer dan wie ook had hij vanuit zijn verbondenheid met Christus de mens in zijn noden op het oog. Maar ook de mens in zijn boosheid. Wat kon hij fulmineren tegen onrecht, on waarachtigheid en scheurmakerij. De Gereformeerde Kerken hebben in ds. H. A. Wiersinga een man van echte vroomheid verloren, voor wie „genade" meer betekende dan een dogmatisch begrip. Genade was de oon van dit leven dat zovol ntedor ondertoon van dit leven dat zo vol muziek zat, dat anderen daarin de stem van de Meester konden be luisteren. dinsdag gezegd. Daarna-verenigde de synode zich met algemene stemmen met het voorstel. Ds. J. C. Janse en ds. W. Vreugden- hil bleven buiten stemming, omdat zij curatoren van de hogeschool zijn. De overige synodeleden, 34, stemden voor. OORDEEL Het oordeel van de synode over prof. Jager luidt als volgt: Prof. Jager maakt zijn instemming met de belijdenis van de kerk krach teloos doordat hij er een voorbehoud aan verbindt. Hij is in gebreke geble ven de verklaringen en belofte af te leggen die in het kader van het on- dertekeningsförmulier van hem wer den gevergd, terwijl èn uit zijn ver klaringen tegenover de curatoren èn uit zijn redactioneel beleid van het weekblad Opbouw duidelijk blijkt dat hij een ruimte voor discussie; over bepaalde punten in de belijdenis voorstaat, die met de bepalingen van. het ondertekeningsformulier in strijd is. en de belofte bij zijn onderschrij-' ving van het ondertekeningsfor mulier afgelegd, namelijk om alle dwalingen strijdende met de zuiver heid der leer te zullen verwerpen, tegenstaan, wederleggen en helpen weren, volhardend schendt. Verder schendt hij de overeengeko men schriftuurlijke orde der kerken door onderscheiden besluiten van meerdere vergaderingen ter handha ving van de leer te negeren zonder tegen deze besluiten in appèl te gaan. In de discussie, die aan de stem ming voorafging, had ds. Janse weer gezegd, dat de moeilijkheden niet in het juiste vlak waren behandeld. De oorzaken liggen volgens hem dieper. Wat is de achtergrond van het voor behoud, dat prof. Jager maakt bij zijn instemming met de belijdenis? Is het waar, dat dit voorbehoud de in stemming krachteloos maakt? Ds. Janse maakte ook weer onderscheid tussen de theologie en de taal des Geestes. VLOEK Hij tekende protest aan tegen de opmerking van ds. D. van Houdt, die gezegd had dat er een vloek wordt binnengedragen in de kerken die bui ten het verband staan en die zich laten leiden door de opvatting van prof. Jager. Bij de Vrijmaking, zo had ds. Van Houdt gezegd, bleven de kerken zonder moeite wat zij waren, maar de kerken die nu buiten het verband staan zijn in verwarring. De band is weg. Dat vinden wij droevig, maar wij zijn ook blij, dat wij op het nippertje aan de verwoesting zijn ont komen, aldus ds. Van Houdt. Volgens hem staan prof. Jager en zijn mede- standers niet recht tegenover het Woord des Heren. Zij beroven de kerk van haar rijkdom. Dr. J. Douma (namens de commis sie) was het eens met wat ds. Van Houdt had gezegd over de kerken buiten het verband, al liet hij de formulering voor diens rekening. Hij maakte bezwaar tegen de mening van ds. Janse, dat de commissie de zaak niet zorgvuldig had onderzocht. Volgens hem wil ds. Janse prof. Ja ger en prof. Veenhof van het begin tot het eind sparen, maar doet hij dat niet met argumenten. Ook ds. T. J. Keegstra zei, dat de commissie de stof juist zeer u.voerig behandeld heeft, om prof. Jager te behouden. (Van onze kerkredactie) NEW YORK Er zal weer eta nieuw beroep gedaan worden op ds Amerikaanse kerken om geld voedsel beschikbaar te stellen voor Bi- afra. Bisschop Edward E. Swanstrom voorzitter van Joint Church Aid it] Canada en de Verenigde Staten, heer een beroep gedaan op de Ameri-] kaanse regering om opnieuw twa enorme transportvliegtuigen te beschikking te stellen. Joint Church Aid, de organisatie van kerken uit Noordelijk Europa el Amerika, verzorgt de voedselvlucfl ten van Sao Tomé. De twee vlieg tui' gen zijn al toegezegd en zullen deze dagen naar het eiland worden over. gevlogen. Volgens John J. Stollenwerk, man die de vluchten vanaf het eilaK Sao Tomé leidt, deelde mede dat he{ voedsel dat op het ogenblik per nac overgevlogen wordt op geen stukke] na voldoende is om de honger i Biafra te stillen. (Van onze kerkredactie) GENEVE Op de omslag van het kwartaalblad van de Commissie voor Wereldzending en Evangelisatie van de Wereldraad van Kerken ontbreekt een „S". In plaats van „International Review of Missions" staat er: „Inter national Review of Mission". Toch is het ontbreken van die „S" geen zet fout. In die ontbrekende ..S" zit zelfs een stuk zendingsgeschiedenis verbor gen. Dit blad is ontstaan uit de wereld- zendingsconferentie van Edinburg, waar de Internationale Zendingsraad werd gesticht, die in New Delhi op ging in de Wereldraad van Kerken. Het gaf oorspronkelijk een overzicht van wat de zendingsorganisaties van het blanke westen deden op de zen- dingsvelden. Maar het zicht op de zending is ver anderd. Meer en meer wordt er beseft dat het uiteindelijk gaat om één op dracht van God gegeven aan zijn ene Kerk voor de ene wereld. Daarom wordt er tegenwoordig gesproken over „zending op zes continenten". Om dit duidelijk te maken is in de naam van het blad de meervouds uitgang geschrapt. (Van een onzer verslaggevers) VLAARDINGEN „Verontrusting en verantwoordelijkheid" is de titel van het laatste boek van prof. dr. G. C. Berkouwer. Het had ook het opschrift kunnen zijn boven de vijf tig minuten-causerie die hij gister avond voor ruim zeshonderd geïnte resseerde toehoorders hield in de Vlaardingese Pniëlkerk: hervormden en gereformeerden, opgeroepen door hun kerkeraden om door deelname aan gesprekskringen gehoor te geven aan het appèl van Bcrkouwers boek om aan de problemen van onze dagen niet achteloos voorbij te gaan. Wie dat boek niet gelezen mocht hebben kon gisteravond een goede indruk van de strekking ervan krij gen, want de auteur gaf er ais het ware een mondelinge herhaling van. Dat had het voordeel dat men nu zintuigelijk kon waarnemen met hoe veel bewogenheid Berkouwer is be zield als hij over deze dingen spreekt. Zo lang hij alleen maar schrijft spreekt dat uiteraard minder aan. De Amsterdamse hoogleraar bena dert deze belangrijke zaken met wel bespraakte bezieling en een zekere pathos, wat het beluisteren tot een boeiende zaak maakt. In die bewo genheid wijst hij de verontrusting als zodanig niet af, maar selecteert hij de verschillende vormen ervan, om slechts-af te wijzen wat bij weging te licht wordt bevonden. Een profetische verontrusting daar entegen, zoals die b.v. tot uiting kwam in een brief die een aantal Vlaardingse hervormden aan zijn kerkeraad heeft geschreven en waar van Berkouwer een afschrift kreeg, heeft betrekking op vragen van be zorgdheid, die er op neer komen of we in deze tijd eigenlijk niet „de vreze des Heren aan het verliezen zijn". Zulke vragenstellers beschouwt Berkouwer als „wachters op Sions muren". GEEN VU-FORUM Het is gisteren in Vlaardingen geen forumavond van de VU geworden. Daarvoor kwam de bewogenheid te veel van één kant. Althans van de andere kant kwam zij niet tot uiting, of het zou moeten zijn in een enkele van het handjevol schriftelijke vra gen dat werd ingediend. De hervormde predikant ds. A. P. Nauta, die de bijeenkomst had geo pend, had stellig meer reacties ver wacht. Slechts aarzelend had hij ge legenheid gegeven ook mondelinge vragen te stellen, maar dan mtesten ze wel bondig worden geformuleerd en binnen twee minuten zijn gesteld. Maar er was maar één liefhebber, en dat was dan nog een dominee. „Laat hem z'n gang maar gaan", zei de gereformeerde ds. Joh. Lever, die toen de leiding had overgenomen. GEEN JONGEREN Met dat al bleef een sprankelend slot achterwege en de bezadigdheid van de aanwezigen zal daarop wel van invloed zijn geweest: de Pniëlkerk was gisteravond gevuld met eén aandachtig luisterend pu bliek dat in het algemeen in de mid delbare leeftijd al aardig was gevor derd. En de ieugd mankeerde. Berkouwer zelf heeft echter in zijn causerie aan de jongeren veel sympa thieke aandacht besteed! Hij sprak over hun visie op de wereldtaak van de kerk als „jonge reacties op geïso leerde en dadenloze vroomheid". U moet om zulke reacties niet boos zijn, adviseerde hij de oudere Vlaardin- gers. „De hartstochtelijke belangstelling van de jeugd voor deze wereld is geen horizontalisme: ze hebben gelijk als ze zeggen dat het tweede gebod gelijk is aan het eerste. Maar ze moeten daarin aangesproken en gestimuleerd worden totdat de aarde vol zal zijn van de kennis des He ren". WERELDRAAD Voor een antwoord op een vraag over de Wereldraad verwees prof. Berkouwer naar het betoog dat dr. Visser 't Hooft verleden week voor de gereformeerde synode in Lunteren heeft gehouden en dat uitvoerig in onze krant werd weergegeven. Prof. Berkouwer illustreerde zijn ten opzichte van vroegere jaren ver anderd standpunt („toen leefden we in de gereformeerde kerken in een apologische tijd waarin we vooral geneigd waren aandacht te schenken aan wat ons gescheiden hield") met persoonliike en-aringen in New Delhi en Uppsala. Hij concludeerde: „Hoe meer kritiek men kan hebben, des te grotere verantwoordelijkheid hebben we om er bij te zijn". Opvallend was overigens dat prof. Berkouwer in zijn causerie zich in het vuur van zijn rede had laten ontvallen dat er geen symptomen zijn dat de kerken elkaar vinden. Opmerkelijk was ook prof. Berkou- wers duidelijke aversie tegen een verderfelijke interpretatie van de leer der uitverkiezing. Hij vertelde thuis op zijn bureau een boekje te hebben liggen over „het getal der uitverkore nen", dat niemand van hem te lezen krijgt. Hij zei: „Ik ga er kapot van". Ds. Lever sloot wat hij noemde de „avond met Berkouwer". Hij vond dat de Amsterdamse hoogleraar zijn toehoorders, en vooral de vele aan wezige predikanten, „op Koninklijke wijze, in de zin van het Koninkrijk Gods" had geholpen. Die regenjas kan ik zelf wel waterdicht maken. Met Harmisol van mijn drogist. (Van onze onderwijsredacteur) NIJMEGEN Een actiegroep vïtn „kritische leraren" in Nijmegen heeft een anti-mammoetrapport samenge steld. De stakingsactie georganiseerd door het Twickel- college in Hengelo heeft de tegenstelling tussen onder wijsvernieuwers en meer behou dende leraren onverbloemd aan het licht gebracht. De kritische leraren wensen in de ze controverse kleur te bekennen, al dus Piet Offermans, een van de sa menstellers van het rapport. De mensen van de Twickel-groep proberen de Mammoetwet beter uit gevoerd te krijgen: de Nijmeegse cri tici daarentegen verwerpen de wet. De leraren moeten gepolitiseerd wor den. Regering en politieke partijen streven niet werkelijk naar het al gemeen belang: zij willen alleen de bestaande orde handhaven. Veranderingen van het onderwijs kunnen niet los gezien worden van veranderingen in de maatschappij. Men ziet er geen heil in op kleine ALMELO Op 62-jarige leeftijd is geheel onverwacht overleden ds. Sj. Gosses, doopsgezind predikant te Almelo. Ds. Gosses, die sinds 1950 te Alme lo en Borne stond, diende daarvoor de gemeenten van Twisk en Medem- blik, Heerenveen en Wolvega en daarna Amersfoort. Vrijdagmiddag om kwart voor twaalf is de crematie te Dieren, na een rouwdienst in de aula van het crematorium. PAUS PAULUS schuchter en onzeker Uitgelezen kringen zijn ontrouw CASTELGANDOLFO Paus Paulus heeft zich gisteren in het openbaar verontschuldigd over het feit dat hij zo besluiteloos is. Tegelijkertijd klaagde hjj dat „de meest bevoorrechte en uit gelezen kringen" hem ontrouw z«n. Waarnemers in Rome geloven dat de paus, zonder hem te noemen, een aanval heeft gedaan op kardinaal Suenens. Deze Belg heeft de woede van de conservatieven opgewekt door openlijk te vragen om meer mede zeggenschap van bisschoppen in be langrijke beslissingen. Hij wil bij voorbeeld dat de bisschopen een paus kiezen. Suenens wil dat de collegialiteit van de bisschoppen met de paus meer tot zijn recht komt. De paus heeft in de afgelopen jaren bewezen huiverig te zijn voor de uitspraken van het Tweede Vaticaans Concilie dat die collegialiteit beklemtoonde. Hij denkt meer in de lijn van het Eerste Vaticaans Concilie dat de paus ver uithief boven de bisschoppen. Onzeker De paus zei dat hij ervan beschul digd wordt „schuchter en onzeker" te zijn in plaats van vrijmoedig en doortastend. Hij klaagde: „Ik ben een mens". Hij herinnerde zijn gehoor er aan dat Petrus ook zwak en onstand vastig was geweest. De paus gaf toe dat hij leed onder de ernstige moeilijkheden in de kerk. Maar, zo vervolgde hij, het grootste verdriet wordt veroorzaakt door de onhandelbaarheid en ontrouw van bepaalde priesters en enige gewijde zielen. De meest teleurstellende ver rassingen komen van de meest be voorrechte en uitgelezen kringen." De 71-jarige paus richtte z'ch tot bedevaartgangers tijdens zijn weke lijkse audiëntie te Castelgandolfo, het zomerverblijf van de paus. punten verbeteringen in het onder wijs tot stand te brengen. Een hoofdbezwaar tegen de Mare moetwet is, dat zij uitgaat v.an d standenmaatschappij. De wet suggf reert gelijke kansen te bieden voo iedereen, maar daar komt niets vi terecht. Ondanks scihone verhalen ovt doorstroming determineert brugklas feitelijk de hele toekoi van de leerling. De differential! komit weer op vroegtijdige specialist tic. Het rapport hekelt verder de diri gistischc strekking van de wet en ht gebrek aan inspraak en medebeslb singsrecht van leerlingen en lerarei „Wanneer het departement toe wel goed wil, moet het dat ma. duidelijk laten blijken. Minister Ve ringa mag bij ons lid wordenv aldi Piet Offermans. (Vervolg van pag. 1) Hoewel hij ten stelligste ontkend dat de schets van de situatie die KVP het meest wenselijk acht, ee] soort ultimatum bevatte, wilde d heer Van der Stee wel kwijt dat cj bij hem ernstige twijfel zou rijzen cl er wel samenwerking tussen de d christelijke partijen mogelijk is als drie het naast het program niet ee kunnen worden over de groep mens die dat program zouden moeten u voeren. „Het gezicht van samenwerking wordt bepaald -door leidende figuren". Officieus heeft hij over ItVP-wensen kontakt gehad met voorzitters van de ARP en de CE Maar hoe alles precies moet worde uitgewerkt zal een zaak van later d: turn zijn, meer speciaal van de Con missie Duidelijkheid van de KVP c de commissie Concretisering Samei werking van De Achttien, die w voor eind november onafhankeli van elkaar een of meer deelrapporte zullen publiceren. Het KVP-partijbestuur vraagt partijraad, die eind november bijec zal komen, of het op grond van c gepubliceerde schets over hoe de si menwerking zou moeten zijl toestemmming krijgt door te gaan o de ingeslagen weg met ARP en CHt Het KVP-bestuur meent dat christelijke volkspartij niet te rei liseren is, hoewel, aldus de heer Vs der Stee, de „mogelijkheid van ee federatie er later 'altijd wel in zit". Maar zolang in zekere kringen vf de KVP enige beduchtheid leeft d de protestants-christelijke gesprek partners te veel nadruk leggen c een exclusief-christelijke, bijbeli fundering en anderzijds somm gen ln ARP en CHU twijfelen aan i bereidheid van de KVP de politiel opstelling te funderen in christclijl beginselen, moet men rkening hoi den met deze psychologisd weerstanden en de samenwerkil niet forceren. De KVP meent dat de tot nu tl gepubliceerde rapporten van I Achttien de conclusie rechtvaardige dat een gezamenlijk kernprogra mogelijk is. Dat verkiezingsprc gram zou tegelijk een minimum-ii breng in het regeringsprogram mot ten zijn. Verdere wensen van h KVP-bestuur: verdergaande samei werking tussen de christelijke fra ties en na het opheffen van de Grc< van Achttien, een blijvend overlego: gaan, weliswaar met erkenning va de zelfstandigheid van de drie parti en en hun hoogste partij-organen. NED. HERV, KERK Beroepen te Stadskanaal: J. P. i Roon te Katwijk a. Zee. Aangenomen naar Mastenbroek: A. Jansen te Stellendam. Bedankt voor Brakel: J. P. Verkaö te Nieuwe Tonge; voor Woudrichen G. Th. Vollebregt te Giessen-NieUfl kerk. GEREF. KERKEN Bedankt voor Leiderdorp: J. de Jong! te Uithoorn. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Enschede-west: I. de Bruiine te Rotterdam: te Barendrecht D. Slagboom te Dordrecht-centrum. VRIJE EVANG. GEM. Beroepen te Kampen: S. Bijl te Wie schoten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2