Debat over de oorlog levert
eigenlijk niets nieuws op
Hoogleraren in geding
op vrijgemaakte synode
Jeugdwerk kan en mag geen
hobby zijn van ouderen
Drempel tussen Rome
en Genève is hoog
Brazilië
Een woord voor vandaag
Vrees
BEROEPINGSWERK
Puzzelboek
TWR vernieuwt
eontract met
Monte Carlo
Café-Rest. Belvédère
Om aard van binding aan belijdenis
Bronchiletten
VRIJDAG 5 SEPTEMBER 1969
«IIEI
De voltooide tijd is een gevaarlijke tijd in het geestelijk le
ven. Eigenlijk mag er geen voltooide tijd zijn in het leven
dat God ons schenkt, we gaan immers de eeuwige morgen
tegemoet. Het karakteristieke werkwoord is „zijn". God is.
Christus kan zeggen: ,Jk ben." En zo zal van ons gezegd
kunnen worden: Wij zijn.
Maar soms duikt die voltooide tijd wel op. Lel maar op de
zin die komt als Paulus Euodia en Syntyche vermaant:
Want zij hebben tezamen met mij in de prediking van het
evangelie gestredennaast Clemens en mijn overige mede
arbeiders, wier namen staan in het boek des levens."
Zij hebben gestreden. Paulus kan niet zeggen: Ze strijden
met mij. Ze zijn weggelopen van het evangelisch pont. Ze
zijn gevlucht vanuit de rangen van Christus' soldaten.
Daarom moet Paulus hen vermanen. Wie die grote strijd ver
geet gaat bekvechten met medechristenen. Is er ruzie in een
gemeenteDe strijdende partijen zijn meestal weggelopen
van voor het aangezicht des Heren en daarom ergeren ze zich
aan elkanders tekortkomingen.
We lezen vandaag: Handelingen 15 30-41.
(Van onze kerkredactie)
LUNTEREN De gereformeerde synode is gisteren nog niet toe
gekomen aan een uitspraak over het oorlogsvraagstuk. In plaats
daarvan zijn al de visies die in een zeer lang debat gespuid werden
doorgegeven aan de commissie voor preadvies, die met de deputaten
tot een voorstel aan de synode moet komen.
problematiek bezig zijn", zei de
Zwijndrechtse ouderling G. van Ga
len.
Hij wilde de synode een bewogen
brief laten schrijven aan de gerefor
meerde leden van de fracties van de
Sta ten-Generaal, aan de legerpredi-
kanten, de gereformeerde officieren
onderofficieren en aan de faculteit
Zoals ik schreef kwamen dinsdag
avond al zeven sprekers aan het
woord. De andere veertien volgden
gistermorgen. Toch moest na afloop
van deze eerste ronde in dit debat de
voorzitter van de synodale commissie
van preadvies, dr. O. C. Broek Roe-
lofs, zeggen dat in de synode niets
gezegd werd dat niet al eerder in de
TN TSJECH08L0WAKIJE vreest
men een langzame terugkeer naar
de methoden van de jaren vtyftig. die
gekenmerkt werden door willekeur,
terreur en politieke processen.
Er worden nog pogingen gedaan, de
bitter teleurgestelde bevolking te be
wegen, de feiten te aanvaarden zo
als z(j zich sinds de bezetting van het
land hebben ontwikkeld.
Men tracht darbU gebruik te maken
van Dubcek en Smrkovsky, die Taje-
choslowakjje een socialisme met een
menselijk gezicht wilden geven en
daaraan enorme populariteit dankten.
Moskou-vriend Bilak meent dat de
problemen opgelost kunnen worden,
als beide politici toegeven, grove po
litieke fouten te hebben gemaakt,
waardoor de interventie van Moskou
niet kon uitblijven.
Geen van hen lijkt echter van plan
te zijn, deze vernederende on weer
zinwekkende stap te doen. Volharden
zij in hun weigering, dan kunnen ai)
en hun aanhangers in grote moeilijk
heden komen.
De definitieve beslissing over hun
toekomst is nog niet gevallen, naar
men zegt vanwege de tegenstellingen
onder de Praagse leiders, met name
wat Dubcek betreft.
Niettemin is de verwijdering van
Dubcek en zeker die van Smrkevskj
nog slechts een kwestie van tjjd en
suilen processen tegen medewerken
als Kriegel en Pavel mogelijk niet
uitblijven.
Partijleider Husak, die er niet in ge
slaagd is, zowel het vertrouwen van
de Tsjechoslowaken als dat van de
Russen te winnen, speelt intussen een
duistere en nogal kwalijke rol.
Om te voorkomen dat de onversoen-
Hike Strougal zjjn plaats Inneemt
blijft hU in gebreke de beloften waar
te maken, die hjj deed als opvolger
van Dubcek.
Hiermee heeft hij het respect ver
speeld. dat hij door zijn verzet in de
jaren vijftig ook bij een deel van de
voorstanders van liberalisatie in de
partij en daarbuiten genoot.
Het ziet er dan ook naar uit, dat hij
al te ver is gegaan in sjjn streven,
zijn op revanche beluste tegenstan
ders uit de jaren vijftig te beletten,
de klok vele jaren terug te draaien.
Joods verzet tegen
vrijlating van
oorlogsmisdadigers
AMSTERDAM De drie joodse
kerkgenootschappen hebben de mi
nister van justitie in een brief met
klem ontraden een wetsontwerp in t«
dienen, waardoor de mogelijkheden
van voorwaardelijke invrijheidsstel-
ling ook kan worden toegepast op
levenslange gevangenen.
De bepaling zou dan gelden voor
de drie oorlogsmisdadigers in Breda.
„Het is heel goed denkbaar, dat zij
zich zullen voegen bij de thans weer
in Duitsland opkomende neo-na-
zistische beweging, door wie zij wel
licht als martelaren en mogelijk als
helden zullen worden binnenge
haald."
Voor de grote meerderheid van de
tot de joodse kerkgenootschappen be
horende leden zou het ook een niet te
verdragen gedachte zijn dat de oor
logsmisdadigers weer vrij zouden ko
men
GEREF. KERKEN (vrUfcm.)
Beroepen te Hoogkerk: Joh. Stra-
ting te Hattem.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Leerdam: P. v. Zonne
veld te Papendrecht; te Zwolle: S.
Wjjnsma, industriepred. te Rozenburg:
te Oosterbeek: P. Sneep te Zaamslag.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Apeldoorn: D. Hakken-
ber* te Dordrechtte H. I. Ambaeht: G.
A. Zijderveld te Middelburg.
VRIJE EVANG. GEM.
Beroepen te Goes (vac. J. Karelse
ar.l: A. J. Buurman te Bussum.
Dr. Visser 't Hooft tot synode
(Van onze kerkredactie)
LUNTEREN Dr. W. A.
Visser 't Hooft acht zichzelf
geen profeet, maar hij verwacht
niet dat de Rooms-Katholieke
Hor. 1. spleet, 4. Ganzenboer, 9.
vaarwel, 10. fraaie zangvogel, 11. tijd
rekening, 12. slaag, 14. palmboom,
15. aanw. voornaamw., 16. zwemvo
gel, 17 water in N. Brab., 19. twist,
22. jongensnaam, 24. maling, 25. munt
in Zwitserland. 27. weefsel. 30.
volksnaam voor de kauw, 32. zuster,
33. vreemde munt. 35. rustig, 37. ont
heffing van straf, 39. water in Z.H.,
40. plat ovale vat, 41. plaats in Gel
derland, 42. hechtenis, 43. vlug.
Vert. 1. geraamte, 2. meisjesnaam.
8. zwemvogel, 4. speelgoed, 5. voor
zetsel, 6. gevangenis, 7. eer, 8. stand.
10. plaats in Limburg. 13. geit, 14.
biersoort. 16. overeenkomst, 18. vaar
tuig, 20. vis, 21. maling, 23. wijze van
doen, 26. schilderstuk öp hout, 28.
insekteneter, 29. baan voor balspel,
81. deel van een kachel, 34. voedsel.
36. voorzetsel, 37. opening, 38. dorp in
Drente, 40. spil van een wiel.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Hor. 1. Vianen - sla; 2. editie - ter:
3. re - dok - gene; 4. sa - al - Eelde;
5. Vaals - nier; 6. al - nest - nog; 7.
Roden - imme; 8. Irene - Ee - en: 9.
Aalten - Ens.
Vert. 1. vers - varia; 2. ideaal- ora;
3. Al da - Andel; 4. N.T. - oele - ent;
3. elk - es - snee; 6. negentien; 7. stel
- in - mee; 8. lende - omen: 9. are -
ergens.
Vrijgemaakte hulp
voor dr. Weijland
ARNHEM Luchtmachtpredikant
ds. K. J. Kapteijn verricht op uitno
diging van de gereformeerde kerk
raad pastorale arbeid in de wijk van
dr. H. B. Weijland, gedurende de we
ken, dat deze predikant afwezig is
door zijn werk op de generale syno
de.
Bijzonderheid is, dat ds. Kapteyn
behoort tot de groep van vrijge-
maakt-gereformeerden, die buiten
hun kerkverband geraakt zijn.
In de gereformeerde kerk (buiten
verband) van Amsterdam-Noord (ds.
J. F. van Hulsteijn) is het tot een
breuk gekomen. Een groep gemeente
leden wil terug binnen het kerkver-
taand
(Van onze kerkredactie)
MONACO Trans World Radio
heeft opnieuw een contract voor tien
jaar afgesloten met radio Monte Car
lo. Het huidige loopt volgend jaar af.
Daarmee heeft deze radio-omroep in
dienst van de zending tot 1980 het
exclusieve recht tot het gebruik van
de aendinstallatie.
Trans World Radio verzorgt uitzen
dingen in dertig talen, deels via Mon
te Carlo, deels over de eigen grote
zender op Bonaire.
Kerk zo snel lid zal worden van
de Wereldraad.
Op verzoek van de Rotterdamse
predikant P. Riemersma legde hij
woensdag uit, welke obstakels het
lidmaatschap in de weg staan.
De r.k. kerk is de enige echte we
reldkerk. Als de paus spreekt richt
hij zich tot de hele wereld. De We
reldraad spreekt ook tot de wereld.
Moet nu de paus straks eerst Genève
opbellen (via een „zwarte lijn") om te
overleggen wie er zal spreken?
Dan heeft het Vaticaan een eigen
corps diplomatique. Als het Vaticaan
diplomatiek gehandeld heeft, kan dan
de Wereldraad geen stappen op we
reldniveau meer ondernemen?
Er is in de derde plaats de vraag
van de representatie. Hoeveel zetels
moet Rome krijgen? In Nederland is
er trouwens een geheel nieuwe ge
dachte geopperd. Niet het Vaticaan
treedt tot de Wereldraad van Kerken
toe, maar de afzonderlijke regionale
bisschoppenconferenties. Die gedach
te is nog zo nieuw dat hij nog nooit
grondig is besproken.
Eén ding is volgens dr. Visser
't Hooft zeker. Door het lid
maatschap van de Rooms-Katholieke
Kerk mag de Wereldraad niet onher
kenbaar veranderen.
SCHOONHOVEN
Uniek terras aan de Lek
Gerenommeerde keuken
Recepties en partijen
Nieuwe entree
Telefoon 01823 2377
commissie naar voren is gebracht.
Het langdurig debat heeft dus geen
nieuwe inzichten opgeleverd.
Hoewel het eigenlijk niet toe
gestaan is om in een dergelijk debat
in te gaan op de opmerkingen van
vorige sprekers, gebeurde dit toch
wel. Wat dr. J. A. H. J. S. Bruins
Slot dinsdagavond gezegd heeft
oorlog is geen ramp, maar een zonde
heeft weerklank gevonden.
Consequentie
Ook de rapporteur van de commis
sie, dr. Broek Roelofs, schonk aan
diens woorden aandacht. Hij zei: ze
zijn goed overgekomen. Maar als ie
mand zegt dat ..oorlog zonde is" dan
moet hij weten wat hij in de volgen
de zin zal zeggen. Het gaat om de
consequentie van die uitspraak.
Het hele debat maakte duidelijk
dat over die consequentie in het ge
heel geen eenstemmigheid bestaat.
De mannen van het Gereformeerd
Vredesberaad zeggen: weg met de
atoomwapens; ook als anderen die
niet willen afschaffen, moeten wij
dat maar eenzijdig doen. Maar in de
synode klonken nog veel meer stem
men, die juist wilden vasthouden aan
die wapens.
Vuilnis
„Ik zie niet in hoe we daar vanaf
kunnen komen van die atoomwa
pens dus zonder ze voorlopig aan
te houden", zei prof. dr. G. Th. Rot
huizen. En hij vervolgde: „Ik weet
niet hoe we van die vuilnis zonder
vuile handen kunnen afkomen".
De Leeuwarder predikant ds. L. H.
Kwast zei: „Wie atoomwapens zonder
meer overboord gooit kan een chaos
veroorzaken".
„Ik begrijp niet dat er mensen
zijn", zo klaagde ds. P. van Til uit
Middelburg, „die de balans der
verschrikking willen verstoren".
Maar toen kwam prof. dr. J. Firet
van de Vrije Universiteit, die als een
uitroepteken achter het hele debat
als laatste spreker toch herhaalde:
„De kerk moet nu de ABC-wapens
(atomaire, bacteriologische en che
mische wapens) afwijzen en tevens
als schuld belijden dat zij dat niet al
veel eerder gedaan heeft".
Enkele synodeleden vroegen zich
nog af hoe dit onderwerp nu eigen
lijk verder behandeld moet worden.
Na drie jaar is het deputaatschap
niet tot een gezamenlijke uitspraak
gekomen. Na drie maanden durfde de
commissie van preadvies slechts een
paar gedachten en nog geen voorstel
len aan de synode voor te leggen'.
Moest de synode nu in drie dagen al
beslissen?
„Laten we de hulp inroepen van de
deskundigen in onze kerk, mensen
die al veel langer dan wij met deze
voor politieke wetenschappen van de
Vrije Universiteit. „Vraag hen voor
15 november hun visie te geven", was
zijn advies.
Ds. A. C. van Nood dacht in een
soortgelijke lijn. „Ik betreur het dat
we vandaag deze discussie hebben.
Naar mijn mening is het debat niet
goed voorbereid. We zouden eigenlijk
over een enkel aspect van deze pro
blematiek spreken, maar nu komt al
les weer ter tafel", klaagde hij.
Ds. Van Nood las een aantal citaten
voor uit de Nieuwe Katechismus van
de Rooms-Katholieke Kerk, die hem
hadden aangesproken. Hij meende
dat in die lijn een oplossing te vin
den zou zijn.
In zijn antwoord ging rapporteur
ds. Broek Roelofs op hun suggesties
niet in. Ondertussen was op de syno
detafel een „aanvullend voorstel" ge
komen van de hand van ds. P. N.
Wouters, pro*, dr J Firet ds G van
Halsema, ds. J. D. B. van der Meulen
en ouderling A. C. Ledegang.
Belijdenis
PROF. DR. FIRET
afwijzen
Het is bedoeld als een soort belij
denis. Daarin wordt uitgesproken dat
de synode „onder de indruk van de
verschrikking der vernietiging van
het leven door ABC-wapens" is geko
men. Maar ze willen niet uit vrees
spreken, maar „vanuit het geloof in
het werk dat Hij volbracht heeft" en
ze willen dat dat ook beleden wordt
in dit stuk.
De ondertekenaars beseffen echter,
dat ze daarmee toch lang nog niet
PROF. DR. G. TH. ROTHUIZEN
genoeg gezegd hebben. De laatste zin
is dan ook: „Tot deze belijdenis wor
den wij geroepen, niet als ons enige
en laatste woord, maar als het eerste
woord, dat in ieder geval gesproken
moet worden".
Dit stuk kwam niet meer ter spra
ke, omdat in wezen dr. Broek Roelofs
als rapporteur van de commissie naar
een heel ander woord zoekt. Hij wil
graag met dr. Bruins Slot vele stap
pen verder gaan en zeggen „oorlog is
zonde" en dan wil hij nog verder
gaan en iets zinnigs zeggen over
atoomwapens.
Maar na twee dagen debat be-ê
gint de synode op dat punt ten
stotteren, omdat ieder iets an-*
ders wil gaan zeggen. De com-^
missie en de studiedeputaten d
hebben dan ook geen gemakke-i
lijke taak gekregen, omdat de*
synodeleden in wezen het voori,
hen verlossende woord niet heb- s
ben gesproken. 1
(Van een onzer medewerkers)
HOOGEVEEN Gisteren is
de generale synode van de Ge
reformeerde Kerken (vrijge
maakt) begonnen met dc behan
deling van de zaak van de twee
emeriti-hoogleraren van de
Theologische Hogeschool, prof.
dr. H. J. Jager en prof. C. Veen-
hof. In de kring van curatoren
van de hogeschool bestaan grote
bezwaren tegen hun visie op de
binding aan de belijdenis.
Hoestdrank in tabletvorm. f 1.—
(Van een onzer verslaggeefsters)
AMERSFOORT Het merk
waardige verschijnsel doet zich
voor, dat we de laatste jaren bij
allerlei gesprekken over jeugd-
en jongerenwerk steeds minder
jongeren tegenkomen. Dat is
jammerivant het jeugdwerk
kan en mag geen hobby zijn van
ouderen, die er op uit zijn zo
veel mogelijk jeugd enthou
siast te maken iwor bun inzich
ten."
Dit zijn de woorden van ds. J
Goumare, die vorige week nog staf
functionaris bij het Landelijk Cen
trum voor Gereformeerd Jeugdwerk
was. Zoals bekend is hij thans stu
diesecretaris voor lcgerpredikanten
te Beukbergen.
Jeugdiveek
j Voor zijn vertrek heeft ds. Gouma
re in verband met de zogenaamde
jeugdweek enige notities achtergela-
I ten over het gereformeerde jeugd
werk. Viel tot nu toe de jeugdweek
in de eerste week van september, nu
beslist iedere gemeente in welke
week tussen 15 augustus en 15 sep
tember wordt gehouden.
Voor het gereformeerde jeugdwerk
is het uitgangspunt altijd de bijbel
geweest, aldus de predikant. „Deze
uitspraak zal waarschijnlijk geen
discussie uitlokken. Die discussie
komt wel. als men eraan toevoegt,
dat in net gereformeerd jeugdwerk
moet blijken, dat we ook van de ge
reformeerde beginselen moeten uit
gaan, -zoals die zijn geformuleerd in
onze kerkelijke belijdenisgeschriften.
De vragen liggen dan voor het op
rapen. Kan men vandaag nog nauw
keurig aangever wat het gerefor-
meerde in het jeugdwerk is? Is er
I sprake van vervlakking, wanneer
I men in onze kring het jeugdwerk en
de belijdenisgeschriften niet meer op
die naar de stem van het evangelie
willen luisteren.
Daarmee is een bepaalde keuze ge
maakt en die keuze heeft konse-
kwenties. Ze zullen moeten blijken in
het werk. Dat betekent niet, dat kost
wat kost bij elke activiteit van jon
geren de bijbel op tafel moet komen.
Het betekent wel, dat we willen zoe
ken naar een bezig-zijn, een le
venshouding, die zich laat inspireren
en voortdurend corrigeren door het
evangelie van Jezus Christus."
Vanuit deze vragen vertonen de ac
tiviteiten van de jongeren een kalei-
doscopisch beeld. Geen mens is nu
eenmaal gelijk aan de andere en ook
de behoeften van de jongeren zijn
zeer uiteenlopend. Een goed gericht
jeugdbeleid zal trachten in al deze
verschillende behoeften te voorzien.
Ds. Goumare somt dan onder an
dere op: ontspanning, ontplooiing,
training en vorming, engagement en
maatschappijkritiek.
elkaar betrekt? Is alles, wat in die 1
geschriften onder woorden is ge
bracht. nog wel relevant voor het
jeugdwerk? Betekent een binding
aan de confessie, dat we ons in het
jeugdwerk afzonderlijk als gerefor
meerden moeten opstellen en het oe
cumenisch denken van veel jongeren
resoluut de kop in moeten drukken?
Achterland
Het zijn ook los van het jeugd
werk geen vreemde vragen. Als
we ze ook in dit verband stellen,
bewijst dat eens te meer, dat het
jeugdwerk zich niet manifesteert op
een terrein, waar het anders toegaat
dan in de samenleving.
En al kunnen we dan nu niet op al
deze vragen ingaan, we zouden in het
algemeen het volgende als een kader
voor bezinning willen geven: we heb
ben de bijbel als uitgangspunt, de
gereformeerde kerken als achterland
en zoeken samenwerking met allen,
Inspraak
Hij bespeurt bij de jongeren steeds
meer het verlangen om uit te breken
uit een jeugdgetto. waarin ze ;n het
verleden door de samenleving wer
den opgeborgen. Er wordt om
inspraak gevraagd en niet alleen
door studenten.
„Daarom zal met de jongeren on
der ogen bezien moeten worden, hoe
wij in het kader van een verant
woord jeugdbeleid tegenover derge
lijke activiteiten en ontwikkelingen
moeten staan. Als wij het verzet te
gen een consumptief gedragspatroon
en de behoefte aan inspraak positief
waarderen, zullen we moeten zoe
ken naar wegen en middelen om aan
deze behoeften tegemoet te komen.
Hoe verschillend de vragen dan
mogen zijn, ten diepste gaat het
gezien ons uitgangspunt om één
centrale vraag: Bieden wij vanuit het
evangelie de mogelijkheden om jon
geren volop mens te laten zi'n naar
Gods bedoeling? En zijn onze midde
len daarvoor geschikt?" aldus ds.
Goumare.
Een voorstel van ds. J. C. Janse,
om bij de behandeling van deze zaak
onderscheid te maken tussen de
geestelijke band van de belijdenis
aan de Schrift en de formeel berede
neerde binding tussen die beide,
werd met algemene stemmen ver
worpen.
Vandaag vergadert de synode niet.
Dinsdag wordt de behandeling van
deze zaak voortgezet.
De synode behandelde gisteren al
leen nog maar het eerste deel van
het commissierapport. Uit het rap
port bleek, dat de moeilijkheden aan
de hogeschool in juni 1965 akuut
werden. De curatoren stelden aan de
hoogleraars toen enkele vragen: Heb
ben de huidige onenigheid en ver
deeldheid een principiële achter
grond? Is er verschil van inzicht in
zake de betekenis van de Vrijmaking
en de binding aan de belijdenis voor
ambtsdragers en gemeenteleden?
De antwoorden van de hoogleraars
Jager en Veenhof bevredigden de cu
ratoren niet.
In 1966 spraken de curatoren uit,
dat de belijdenis der kerk in de Drie
Formulieren van Enigheid een sa
menvatting geeft van de leer der
waarheid, zoals de kerk die uit Gods
Woord heeft leren kennen. Een
ambtsdrager, die tegen een onderdeel
van de belijdenis bezwaar krijgt,
moet dit aan de orde stellen in de
weg, die in het ondertekeningsfor
mulier is aangewezen. In geen geval
kunnen publikaties getolereerd wor
den, die de belijdenis aanvallen of
wankel stellen, aldus de mening van
de curatoren.
Onderscheid
Ds. Janse had als een van de cura
toren een minderheidsrapport inge
diend. Hij wilde onderscheid maken
tussen de formele theologische rede
neergang en het praktische spreken
van de belijdenis, tussen de taal en
de begrippen van het wetenschappe
lijk spreken en het concrete spreken
van de Schrift.
Gisteren lichtte hij zijn opvatting
nog nader toe. De vorige synode (die
van Amersfoorl-West in 1967) had de
zaak van de hoogleraars Jager en
Veenhof zijns inziens niet behandeld
op het vlak, waarop dat had moeten
gebeuren.
Het was ongelukkig, dat de twee
hoogleraren de belijdenis mensen
werk hadden genoemd, want het was
net of ze met de ene hand terugna
men, wat ze met de andere hand
hadden gegeven.
Mapr dat lag aan het discussievlak.
Hiermee wilde ds. Janse de vorige
synode niet beschuldigen. Hij consta
teerde een feit en hij wilde een po
ging doen, opdat broeders van het
zelfde huis elkaar weer zouden vin
den.
In de Gereformeerde Kerken houdt
het wetenschappelijk denken de
geesten gevangen. Daar wordt de
Schrift zo terzijde geschoven, aldus
ds. Janse. Hoe zal de vraag naar de
waarde en de plaats van de belijde
nis beantwoord worden? Wat zegt de
Geest tot de gemeente? Ds. Janse
meende, dat de belijdenis Dag ten
volle gaat leven tegen de f^Ytergrond
van de Schrift.
Onverantwoord
Zijn opvatting vond in de synode
weinig weerklank. Ds. D. van Houdt
zei, dat de synode door ds. Janse op
een onverantwoorde wijze opgehou
den werd. Ds. Janse bewijst niet wat
hij zegt. Wij beloven als ambtsdra
gers, aldus ds Van Houdt naar Gods
Woord te spreken en bieden
weerstand, als dat tegengewerkt j
wordt.
Ook dr. J. Douma, sprekend na
mens de commissie, bestreed het
standpunt van ds. Janse. De on
derscheiding, die ds. Janse wilde
aanbrengen, noemde hij niet bruik
baar. Er zijn door mensen als ds. B.
Telder en ds. L. E. Oosterhoff kon-
krete stukken van de belijdenis gene
geerd.
Na de verschijning van het boek j
van ds. Telder stond dr. Douma an
ders bij een graf dan daarvoor. Niet
omdat hij overtuigd was door dat
boek, maar omdat het ging om zeer
konkrete zaken, als de tekst van een
rouwbrief.
Dr. Douma was er bang voor, dat
ds. Janse de zaken in de nevels zette
en mensen in bescherming neemt, die
van de belijdenis afwijken.
Doordat ds. Janse als curator zelf
buiten stemming moest blijven, werd
zijn voorstel met algemene stemmen
afgewezen.
(Vervolg van pagina 1)
Fors
Niemand durfde er toen aan te
denken dat men de ambassadeur van
Amerika durfde te ontvoeren. Afge
zien nog van het feit dat dat niet
gemakkelijk was, omdat de ambassa
deur fors gebouwd is.
De ontvoerders hebben hun slag
daarom zorgvuldig voorbereid. Zij
gebruikten niet voor niets twee wa
gens, een lichte (Volkswagen 1600)
voor het „zetten van de val'" en een
kleine maar zeer snelle vrachtwagen
voor het vervoer van hun „vangst".
De Rua Sao Clemente, de straat
waar de Amerikaanse ambassade is
gevestigd, heeft dagelijks een grote
verkeersstroom te verwerken. Ge
bruik makend van het betrekkelijke
rustige tijdstip (gisteravond rond
etentstijd) reden de terroristen achter
de Cadillac van Elbrick tot aan het
plein Largo dos Leoes. De ontvoering
was in enkele minuten een feit.
Gewapend
De chauffeur van de ambassadeur,
die werd vrijgelaten, vertelde dat
zijn auto werd klem gereden door de
V.W. .Vier met revolvers gewapende
mannen stapten uit en namen plaats
in de Cadillac. Daarna reden ze in
deze auto naar de vrachtwagen. Ze
dwongen de ambassadeur uit te stap
pen, bedwelmden hem met chloro
form, stapten in de vrachtwagen en
reden weg.
Enige uren later werd de VW in de
den. In de wagen lag de brief met de
twee eisen.
De 61-jarige ambassadeur is pas
sinds 18 juli in Brazilië geaccredi
teerd. Daarvoor was hij ambassadeur
buitenwijk van de stad teruggevon-
in Belgrado en Lissabon.