Dr. Visser 't Hooft antwoordt
op vragen van synodeleden
Krant van
FORMAAT
Synode van bisschoppen
moet eenheid herstellen
Schorsing lectoren
unaniem goedgekeurd
Zendings-bijeenkomst
Een woord voor vandaag
I)r. Kunst over Wereldraad: studie geen excuus meer
Uw probleem
is het
onze.
Billy Graham
twintig jaar
campagnes
VRIJGEMAAKTE SYNODE
Geen gesprek over celibaat of pil
Europees beraad
Kerk Overzee
BEROFPÏNGSWERK
Zendingsdag van
EEZ in Utrecht
Ik ben geen
revolutionair
Perspectief
ontbrak door
tijdgebrek
Dr. HoutzagerNooit
meer moderne kunst
DONDERDAG 4 SEPTEMBER 1969
De bijbel is het boek van God, maar spreekt vaak over he
le gewone mensen. Paulus in zijn brief aan de gemeente
van Philippi richt zich bijvoorbeeld tot twee vrouwen die
elkaar dwars zitten en maant hen eensgezind te zijn. Hij
roept zelfs de hulp van een gemeentelid in: „Ja", zegt hij,
„ik vraag ook u, mijn trouwe metgezel: wees haar behulp
zaam."
Twee kijvende vrouwen mag je in de kerk niet aan hun lot
overlaten. Dat lijkt een wat lastige opdracht. Het merk
waardige is dat als je je met ruzies bemoeit, je tien tegen
een beide partijen tegen je krijgt. Heel wat predikanten
hebben dat tot hun schade ervaren.
Maar een dergelijke ervaring mag ons niet doen zeggen: Ik
bemoei me er niet mee. Gemeenschap betekent dat we voor
elkaar verantwoordelijk zijn. We mogen niet spreken en
handelen alsof we alleen op de wereld zijn. We mogen ons
niet terugtrekken, als mensen zichzelf en anderen geestelijk
pijn doen.
We helpen als iemand over een drempel struikelt en zijn
voet verzwikt. Zo hebben we ook tot taak te helpen als ie
mand geestelijk struikelt en zijn ziel verwondt. We zijn im
mers geroepen om vredestichters te zijn. En we zullen die
taak moeten vervullen ongeacht de consequenties. Dat deed
Christus ook en Hij werd gekruisigd.
We lezen vandaag: Handelingen 15: 12—29.
(Van onze kerkredactie)
„In de hele wereld mislukt alles
wat op centralisatie lijkt. Een
heidspannen die een eenvormig ka
rakter dragen hebben geen enkele
kans. Wel slaan de pluriforme plan
nen aan. We beginnen meer en meer
te verstaan dat het Nieuwe Testa
ment in die zin over eenheid
spreekt".
„De Wereldraad van Kerken is
geen kerk, maar een instrument van
de kerken om samen te werken en te
spreken om tot groter eenheid te ko
men".
„In de laatste jaren hebben de ver
gaderingen van het Centraal Comité
Drieven <Ue niet rijn voorzien
van naam en adres kunnen niet ln
behandeling worden genomen. Ge-
helmhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar tn
verband staan moeten ln afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Hoe zwaar weegt de aar
de?
Antwoord: Duizend miljard maal
duizend miljard kilogram.
Vraag: Hoe kan ik inktvlekken uit
cocos-matten verwijderen?
Antwoord: Men heeft wel eens
succes met oxaalzuur. Bestrooi hier
mee de vlekken. Dan worden ze
soms bruin (roestkleur) en dan moet
men ze bewerken met zuringzout
(oppassen want dit is vergiftig).
Goed naspoelen met water. Aan dit
laatste middel is enig risico verbon
den. Pas dus eerst maar de behan
deling met oxaalzuur toe Spoel
goed na en herhaal dit desnoods.
Vraag: Zijri er geen sluizen in het
Suezkanaal en hoe staat het met eb
en vloed?
Antwoord: In het Suezkanaal be
vinden zich geen sluizen. De wa
terstand van de Middellandse Zee
en de Rode Zee is bijna gelijk. De
getijdenwerking is in beide zeeën
zeer gering, doordat het water
slechts door betrekkelijk nauwe
openingen deze zeeën kan binnenko
men en het kanaal zich bovendien
op grote afstand van deze openingen
bevindt.
De „waterberg" die op de oceanen
ontstaat door de aantrekkingskracht
van zon en maan, loopt door de oce
anen om de aarde heen, maar wordt j
door de nauwte van de toegangen
van beide zeeën tegengehouden, zo
dat deze niet snel genoeg kan toe-
en afvloeien. Doordat er in het Su
ezkanaal stroom van betekenis ont
breekt, moet men ook steeds bagge
ren om verzanding te voorkomen.
Vraag: Ik heb een los blad van
een ficus in een glas water staan. Er
komen worteltjes aan. Kan ik dit
blad poten?
Antwoord: U kan het proberen.
Zodra de worteltjes lang genoeg zijn
verpot u het blad in een potje voed
zame aarde. Plaats het niet in de
zon. Zet er om uitdroging te voorko
men een glas of omgekeerd jampot
je over.
Vraag: Wat Is het adres van het
Angola-comité?
Antwoord: Klarenburg 253.
Amsterdam, tel. 020 - 196511.
Vraag: Wat is het adres van het
blad Waarheid en eenheid?
Antwoord: W. Karssen Zoon,
Wilhelminastraat 1-3, Bodegraven.
Redactie dr. J. Schelhaas Hzn, Nieu-
wendammerdijk 407, Amsterdam,
post Nieuwendam.
ANAHEIM (VS) Eind deze
maand zal de Amerikaanse evangelist
dr. Billy Graham herdenken hoe hij
twintig jaar geleden begon met zijn
grote evangelisatie-campagnes.
Hij doet dit tijdens een campagne
in Anaheim (Zuid-Californië), niet
ver van Los Angeles, waar hij in
september 1949 begon.
De nu vijftigjarige evangelist heeft
sindsdien gesproken tot meer dan
vijftig miljoen mensen in vijftig lan
den.
Hij hield bijna tweehonderd grote
campagnes en sprak daarnaast nog
eens in honderden afzonderlijke sa
menkomsten en rallies.
Zijn organisatie gaat binnenkort
een groot zendstation bouwen op Ha
waii, waarmee men vooral Australië,
Nieuw-Zeeland en Indonesië wil be
reiken.
HOOGEVEEN De twee lec
toren aan de theologische hoge
school van de Gereformeerde
Kerken (vrijgemaakt) te Kam
pen. drs. D. J. Buwalda en dr. H.
M. Mulder, die door de curato
ren van deze hogeschool in 1967
werden geschorst, omdat zij niet
wilden meewerken aan het zoge
naamde attestenbesluit, zullen
hun arbeid niet mogen hervat
ten. De synode heeft gisteren de
maatregel van de curatoren
goedgekeurd.
In de discussie op de synode bleek;
dat men wel begrip had voor de ge
wetensbezwaren van de lectoren,
maar dat men meende dat zij een
andere weg hadden moeten gaan, na
melijk die van appel. De gewetensbe
zwaren waren geen reden om de ar
beid tc staken.
Weliswaar wilde de synode dit niet
beschouwen als een staking uit revo
lutionaire mentaliteit, maar uit gewe
tensnood, maar dat neemt niet weg
dat deze staking toch in strijd was
met de gehoorzaamheid, die het 5e
gebod vraagt.
De raporteur, dr. J. Douma, ver
zette zich tegen de opvatting dat het
attestenbesluit zou genomen zijn om
de moeilijkheden in de kerk van
Kampen. Het besluit vond zijn
oorsprong in de beslissing van de sy
node van Amersfoort-West 1967, in
zake de Open Brief. Weliswaar kwam
de klap in Kampen bijzonder hard
aan, omdat de situatie daar explosief
was, maar dat neemt niet weg dat
het synodebesluit overeind bleef
staan.
De synode was van mening dat on
danks de kritiek op de curatoren de
lectoren verkeerd hadden gehandeld.
Zoals de rapporteur het zei. de
discussie over de gewetensbezwaren
1
2
3
4
5
S
7
8
9
2
J
4
5
6
7
8
9
Hor. 1. plaats in Z.H., groente. 2.
uitgave - voorzetsel. 3. muzieknoot -
ligplaats voor schepen - gindse. 4.
welaan - reeds - plaats in Drente. 5.
plaats in Limburg - inwendig li
chaamsdeel. 6. telwoord - broedplaats
voor vogels - bijwoord. 7. plaats in
Drente - honingbij. 8. godin van de
vrede - water in Friesland - voeg
woord. 9. plaats in Gelderl. - zijtak
Donau.
Vert. 1. gedicht - verscheidenheden.
2. droombeeld - bid (Lat). 3. opera
van Verdi - plaats in N. Brab. 4. deel
van de bijbel (afk) - gekheid - boom-
loot. 5. boom - boom - snede. 6. tel
woord. 7. bij elkaar behorende voor
werpen - voorzetsel - bijwoord. 8.
benedendeel van de rug - vorteken
(Lat). 9. vlaktemaat - op een of ande
re plaats.
OPLOSSING VORIGE OUZZEL
Hor. 1. Griek, 4. paard, 8. Ee, 10. ar,
12. een. 15. Aaron, 17. elite. 19. gas,
20. gat. 22. las, 23. reder, 24. sla, 26.
lel. 27. sta, 29. Eelde, 30. ineen. 31.
nog, 33. na, 37. hé, 38. erica, 39. staar.
Vert 1. gelag, 2 re, 3. en, 5. af, 6.
ra, 7. dries, 9. te, 11. Ars, 12. enge
len, 13. netelig, 14. pil, 16. Aarle, 18.
tante. 21. adé, 24. Seine. 25. als. 27.
set, 28. anker, 32. o* 34. ar. 35. PC. 36.
Ot. 37. ha.
LUNTEREN Met intense aandacht luisterden de leden van de
gereformeerde synode gisteren op de Blije Werelt in Lunteren naar
de erepresident van de Wereldraad van Kerken, dr. W. A. Visser
't Hooft. Deze man die zijn leven in dienst heeft gesteld van de
oecumenische beweging en daarom de erenaam: „Meester Oecumene"
heeft verkregen, zei o.m.:
„Het feit dat ik hier spreken mag is de vervulling van een wens. En deze
wens is eerder vervuld dan ik had gedacht".
en de assemblees zich uitgesproken
over de grote vragen van onze tijd.
Ik acht dit niet al te wenselijk. Ter
wijl de Commissie voor Internatio
nale Zaken haar uitspraken met zorg
kan voorbereiden is het Centraal Co
mité te kort bijeen voor grondige be
zinning."
En over een mogelijk toetreden
van de rooms-katholieke kerk tot de
Wereldraad van Kerken zei hij: „Ons
probleem is deze wereldkerk zo op te
vangen dat de Wereldraad van Ker
ken daarna niet volslagen onherken
baar is geworden".
Lang gestudeerd
De 69-jarige erepresident kreeg een
luid applaus van de synode voor zijn
uiteenzettingen. Praeses dr. P. G.
Kunst had hem voor hij sprak al een
„heel bijzonder welkom" toegeroe
pen.
„We hebben lang op de mogelijk
heid van toetreden tot de Wereldraad
gestudeerd", zei hij, „der kerk kan
zich nu niet langer excuseren met de
opmerking dat we nog langer moeten
studeren."
Van tevoren ontving dr. Visser
't Hooft op papier een groot aantal
vragen van synodeleden. Opmerkelijk
was dat vrijwel al die vragen zich
naar hij zei concentreerden op het
politieke spreken van de kerk. Daar
om greep de erepresident van de We
reldraad eerst de kans aan om een
aantal andere punten aan te snijden
die hij zeker zo belangrijk achtte.
Hij sprak over de vraag in welke
richting de Wereldraad zich ontwik
kelt of het waar is dat horizontalise-
ring de toekomst zal beheersen. Ver
volgens vroeg hij zich af om welke
eenheid het eigenlijk gaat. Hij
besprak de relatie tot de Rooms-Ka-
tholieke Kerk, schonk aandacht aan
de basisformule en ging in op het
probleem of een aangesloten kerk
zonder meer verantwoordelijk is voor
de uitspraken van de assemblees.
U hebt, zo begon hij, de Wereld
raad tot nu toe vooral op papier
liep dood door de schuld van de lec
toren. Daardoor was een gesprek heel
moeilijk geworden.
Alle aanwezige leden van de syno
de (behalve zij, die al eerder met
deze zaak in aanraking waren ge
weest, en die zich daarom van stem
ming onthielden) waren voor het
voorstel van de commissie om de
schorsing van de lectoren te handha
ven.
bestudeerd. Daardoor kreeg u echter
slechts een deel van het gezich in het
vizier. Dr. Visser 't Hooft zei blij te
zijn dat veel gereformeerden nu ook
persoonlijk met het werk in aanra
king komen. Het is onvermijdeljk ,zo
vervolgde hij in zijn voorwoord, dat
u ook een beeld uit de pers ontvangt.
De kranten die niet in staat zijn lan
ge verslagen te publiceren kiezen
vaak wat een klein sensationeel tin
tje heeft, of op het politieke vlak ligt.
Daardoor wordt in veel kranten nim
mer geschreven over belangrijker as
pecten, zoals het werk van „Geloof
en Kerkorde", de zendingsafdeling
e.d.
Met nadruk sprak dr. Visser
't Hooft tegen dat de Wereldraad
langzaam maar zeker geheel p een
„horizontale toer" begint te draaien.
Het is waar, zo erkende hij, dat bin
nen de Wereldraad de vragen aan de
orde komen die op het ogenblik ook
in de wereld aan de orde zijn. Maar
zowel in Uppsala (assenblee) als in
Canterbury (Centraal Comité) is ge
bleken, dat de grote meerderheid de
vertikale dimensie beslist niet wil
verliezen.
Garantie
„Ik geloof niet dat we de slag ver
loren hebben wel dat we er midde
nin zitten. Als echte.r over tien jaar
zal blijken dat we dan die slag wel
verloren hebben", vervolgde hij,
„zult u moeten erkennen dat u mee
had kunnen doen, maar u buiten de
strijd gehouden hebt." Deze opmer
king lokte een spontaan applaus uit.
Ds. D. N. Wouters vroeg hem in dit
verband f hij ook de garantie kan
geven dat de Wereldraad niet geheel
overstag zal gaan naar de horizontale
benadering. „Dat kan ik niet", was
het antwoord. „Zulke garanties krij
gen we niet van de Heer. Het is zaak
dat we blijven strijden."
Natuurlijk kwam ook het politieke
spreken van de Wereldraad ter spra
ke. Dr. Visser 't Hooft zette uiteen
hoe dit spreken gegroeid is. Na de
oorlog is zelfs een speciaal rgaan in
het leven geroepen voor bezinning op
dergelijke kwesties. Op het feit dat
de kerk een profetische taak heeft in
de wereld, meende hij niet te behoe
ven gaan: „Wij zijn immers allemaal
vrucht van Calvijn", zei hij.
Tsjechoslowakije
Het orgaan voor buitenlandse za
ken heeft de Wereldraad enorm/ge
holpen door grondige bezinning op de
(Van onze kerkredactie)
ftOME De tweede rooms-ka-
tholieke wereldsynode van
bisschoppen, die op 11 oktober
begint, zal vooral in het teken
staan van een poging van de
paus, om de eenheid in zijn kerk
te herstellen.
Het is niet de bedoeling, dat er een
gesprek komt tussen de paus en de
bisschoppen over omstreden zaken
als het priestercelibaat, geboortenbe-
perking of de verhouding tot de an
dere kerken. Het zal er om gaan, dat
plaatselijke bisschoppen of bisschop
penconferenties, die het beginsel van
de collegialiteit wat al te vrijpostig
gehanteerd hebben, tot de orde zullen
worden geroepen.
Dat blijkt uit de agenda, die deze
week in Idoc International is gepu
bliceerd, maar meer nog uit een in
terview, dat het Milanese blad L'A-
venire d'Italia verleden week had
met de Franse curiekardinaal Jean
Daniélou.
Nog niet zo lang geleden (maar
toen was hij nog gewoon pater) gold
Daniélou als een van de progressie
ven. Meer en meer is hij een verde
diger geworden van het instituut en
het gezag in de kerk. In het vraag
gesprek legt hij zware nadruk op het
primaat van de paus.
Hij zegt zelfs, dat het gebruik van
het woord „collegialiteit" grote ver
warring onder het kerkvolk heeft ge
bracht. Natuurlijk kan het niet zo
zijn, dat de paus volmachten alleen
nog maar in afhankelijkheid van het
bisschoppencollege kan uitoefenen.
Integendeel. Niet het gezag van de
paus hangt af van de bisschoppen,
maar omgekeerd, hun gezag van
hem, zei hij letterlijk.
Daniélou noemde het een willekeu
rige bewering, als men zegt, dat in
het centrum van de kerk overwegend
juridisch gedacht wordt, terwijl aan
de periferie het zwaartepunt van al
het werk op de verkondiging en de
zielszorg ligt.
Hij vond het een „absoluut valse
voorstelling" van vele theologen, als
zij spreken van een kwalitatieve
voorrang van de inspiratie op het
instituut. Zo miskent men het „diep
zegenrijk karakter" van het centrale
gezag.
„Het zou een zeer zware dwaling
zijn, als een bisschop zou denken, dat
hij zijn gezag ten koste van dat van
de paus zou kunnen vermeerderen,
want het zijn beide een en dezelfde
zaak."
Tenslotte keerde Daniélou zich ook
tegen anti-hiërarchische stromingen
zoals de experimenten met „onder-
Het bestuur van de STICHTING RHODES IA-ZEN DING
wil u gaarne opwekken de D.V. op
zaterdag 6 september a.s. te houden
in gebouw „TIVOLI" op het Lepelenburg te Utrecht
te bezoeken. Aanvang 10.30 uur. ^tbusUjn™ b0reike"
De agenda luidt als volgt:
Opening door de voorzitter.
ds. E. DU MARCHIE VAN VOORTHUYZEN te Urk.
ds. T. H. BROWN te Londen, secretaris van het „Trinitarian Bible
Society", een Engels Bijbelgenootschap te Londen met dezelfde
grondslag als de oude Statenvertaling in Nederland. Er is nauw
contact tussen dit Londens Bijbelgenootschap en de orthodox
Gereformeerde gezindte in Nederland.
ds. A. UITSLAG te Oldebroek.
ds. J. W. KLOOT te Gouda.
Zendeling J. D. VAN WOERDEN uit Rhodesia hoopt te spreken over
de Bijbelverspreiding in Rhodesia.
Slotwoord door de Eerw. heer L. VAN DER SLUYS, Ned. Herv. voor
ganger te Kollum.
grondse kerken", die zelfs door „be
paalde bisschoppen" gesteund wor
den.
„Het accent op de basis van de
organisatie leggen in plaats van op
de top, is geen kerkelijk beginsel
maar de toepassing van een mar
xistisch stokpaardje op de
godsdienst", aldus de kardinaal.
Eentonig
Wie de agenda van de synode be
kijkt, krijgt de indruk, dat het nogal
een eentonige boel wordt. De agenda
is verdeeld in vier punten: communi
catie onder de bisschoppen, collegiale
activiteiten van de bisschoppen, ver
nauwing van de betrekking tussen de
(nationale en regionale) bisschoppen
conferenties en het Vaticaan; moge
lijkheden ter verbetering van de be
trekkingen tussen de bisschoppencon
ferenties en de paus zelf.
Het is bekend, dat met name de
bisschoppenconferenties van Neder
land, België en West-Duitsland veel
meer punten ter behandeling hadden
opgegeven. Door sommige waarne
mers is er op gewezen, dat het feit
dat bepaalde punten niet op de agen
da staan, niet betekent dat de
bespreking van deze vraagstukken
uitgesloten is.
Maar kardinaal Giovanni Urbani,
die het Italiaanse episkopaat op de
synode zal vertegenwoordigen, zei
dinsdag bij de opening van een bij
eenkomst van Italiaanse bisschoppen,
dat hij bezwaar zal maken tegen de
eventuele behandeling van onderwer
pen, die niet op de agenda staan.
Het is goed mogelijk, dat zijn ver
klaring was ingegeven door de paus.
met wie hij de vorige dag nog over
de synode gesproken had.
Priesters
Net als bij de Europese bisschop
penconferentie in Chur zullen ook in
Rome kritische priesters weer voor
een „begeleiding" van de synode zor
gen. In Chur wilden de bisschoppen
niet officieel met deze priesters spre
ken, omdat zij niet representatief
zouden zijn.
Daarom heeft de priesterraad van
het bisdom Haarlem pastoor J. Reu
ten en kapelaan W. Al officieel be
noemd tot waarnemers om naar Ro
me te gaan. Beiden waren ook in
Chur.
In een brief aan alle priesterraden
in Europa roept de Haarlemse raad
op, om dit voorbeeld te volgen. Ook
wil Haarlem, dat er na de synode een
gemeenschappelijke kritische studie
van de resultaten komt. De raad
hoopt, dat door deze actie de onder
linge verbondenheid tussen de
priesterraden zal groeien.
politieke problemen. De laatste jaren
is hét echter gewoonte geworden dat
ook de assemblees en de vergaderin
gen van het Centraal Comité derge
lijke uitspraken doen. Zij kunnen
echter slechts weinig tijd voor derge
lijke vragen uittrekken. Zijn con
clusie was: „Ik acht dat niet al te
wenselijk".
Heel in het bijzonder kwam Tsje
choslowakije ter sprake. Dr. Visser
't Hooft zei dat de kerken van
Oost-Europa niet bereid waren af
keuring over de inval in Praag uit te
spreken. De kerkelijke leiders uit
Tsjechoslowakije hadden bovendien
meegedeeld op dit moment geen prijs
te stellen op een resolutie. Zij hech
ten geen enkele waarde aan een
eventuele uitspraak. Veel liever wil
den zij dat het Uitvoerend Bestuur
zijn volgende vergadering in Praag
zal beleggen.
Maar dat wil niet zeggen dat tij
dens de vergadering met geen woord
over deze kwestie is gesproken. Op
de eerste dag al kwam in Canterbury
Tsjechoslowakije ter sprake, zei dr.
Visser 't Hooft in zowel het rapport
van de voorzitter, dr. M. M. Thomas,
i als van secretaris-generaal dr. Euge
ne Carson Blake.
De situatie in Rusland stelt dr. Vis
ser 't Hooft teleur. Enige jaren gele
den, zei hij, leek het erop dat de
kerken meer vrijheid kregen. De si
tuatie is op dit ogenblik echter weer
treurig. Het is echter niet zeker dat
die verbeterd zal worden door open
bare protesten. De bezorgdheid van
velen is echt wel achter de schermen
uitgesproken, aldus de voormalige se
cretaris-generaal van de Wereldraad.
(Van onze kerkredactie)
OEGSTGEEST In samenwerking
met het vormingscentrum Oud-Poel
geest organiseert „Kerk Overzee" van
10 tot 15 november een grote Euro
pese conferentie, waar kerkleiders uit
de meeste Europese landen worden
verwacht.
De conferentie zal gaan over de
verantwoordelijkheid van de kerken
voor haar leden, die door hun beroep
in andere werelddelen wonen.
In Nederland heeft de verant
woordelijkheid van de kerken voor
degenen, die uitgaan naar de ontwik
kelingslanden, al vorm gekregen in
de arbeid van Kerk Overzee. In som
mige landen (Skandinavië, Midden-
en Oost-Europa) hebben de kerken
zich nog weinig aan de uittrekkende
leken" gelegen laten liggen.
NED. HERV. KERK
1 Beroepen te Dinteloord: A. Ste
kelenburg te Lexmond; door de ge
nerale synode tot pred. v. bijz.
werkzaamh. (legerpredikant): J. J.
Tigchelaar, laatstelijk zendingspred.
wonende te Ede.
Bedankt voor Noordwijkerhout:
J. Noordmans te Tjamsweer (Gr.).
GEREF. KERKEN
Beroepen te Vlaardingen (vac. Y.
J. Tiemersma)drs. H. Th. v. Ree-
nen te Londen (Eng.): te Winsum-
Obergum (Gr.) - 2e pred. pl.: J. v.
Eijk te Soesterberg; te Marrum
(Fr.): K. Hoogsteen te Boerakker.
Bedankt voor Aalten: W. Haver
kamp te Aalsmeer.
ZEIST De Europese Evange
lische Zending houdt zaterdag 27 sep
tember een grote zendingsdag in
Utrecht.
Deze dag zal in het teken staan
van de uitzending van Bram en Ank
Markusse naar Frankrijk. Ook zal de
nieuwe zendelinge voor Oostenrijk
Elsa Strecker worden voorgesteld.
Verdere sprekers zijn ds. W. E. van
Petesem. vrij evangelisch predikant
te Utrecht, de Amerikaan dr. R. J.
Reinmiller en ds. Jaap Zijlstra, gere-
LUNTEREN Sprekend over het
modewoord van onze tijd: revolutie,
zei dr. Visser 't Hooft gisteren tot de
gereformeerde synode: ik ben geen
revolutionair. Hij „bewees" dat
door zijn band met Groen van
Prinsterer te laten zien. In zijn boe
kenkast bezit hij twee exemplaren
van een van de beroemdste werken
van Groen. Het ene erfde hij via
zijn vader van een neef van Groen,
het andere exemplaar erfde zijn
vrouw via een nicht van Groen van
Prinsterer. Er wordt veel te gemak
kelijk over revolutie gesproken,
waarschuwde dr. Visser 't Hooft.
LUNTEREN De aanwezigheid
van dr. W. A. Visser 't Hooft op de
gereformeerde synode zette al het
andere werk in de schaduw- Daar
kwam bij dat er andere gasten wa
ren, zoals dr. M. H. Woudstra uit
Grand Rapids majoor Eva den Har-
tog uit Kinsjasa (Kongo), waardoor
de deputaten' die het belangrijke
rapport „Kerk in perspectief" op
stelden, een beetje het gevoel kre-
per, die zei dat dit „rode boekje"
dale pastei.
Het rapport, gewijd aan de nood
zaak van nieuwe gemeentelijke
structuren, ontving lof van prof. dr.
W. D. Jonker, maar buitengewoon
felle kritiek van ouderling T. Sche
per, die zei dat dit „rode boekje
hem verdriet had gedaan.
Het grote probleem was dat dooi
de hele gang van zaken dit rapport
toch niet de aandacht kreeg die het
verdiende. Uiteindelijk werd beslo
ten dat de commissie zich nog eens
op het rapport zal beraden, samen
met de amendementen die erop zijn
ingediend. Vanmorgen werd bekend
dat de commissie met een geheel
nieuw voorstel in de loop van deze
dag zou komen.
Paus vermaanl
rebellen
ROME Paus Paulus heeft giste
ren een waarschuwing gericht tot die
leden van zijn kerk, die het gezag
van bun bisschoppen blijven uitda
gen. Hij zei, dat zij zich wel eens
buiten de kerk gesloten konden vin
den.
Zij, die zich niets aantrekken van
de autoriteit van de kerk en zich
langzaam losmaken van haar gemeen
schap, maken zich daarmee los van
„de celebratie van de volledige barm
hartigheid". Zij sluiten de institutio
nele structuur van de authentieke
kerk buiten. Dit loopt uit in een
breuk met de kerk.
„Wie niet bouwt, die breekt af. De
bisschop is de hoeksteen van de
plaatselijke kerk, zoals de paus dat is
voor de hele kerk."
Zijn woorden, in een toespraak tot
bedevaartgangers, leken in eerste in
stantie te zijn bedoeld voor Don Maz-
zi en zijn volgelingen in Isolotto, die
deze week een verzoeningspoging
van; hun aartsbisschop hebben afge
wezen.
formeerd predikant te Duurswoude.
Ken en Kathy Benjamin en Frannie
Faassen zorgen voor zang en muziek,
terwijl ds. George Brucks de algehele
leiding heeft.
De samenkomsten (half vier en zes
uur) worden gehouden in de Jeru-
el-kanel, Ivoordreef. stadsdeel Over-
vecht.
UTRECHT Op een perscon
ferentie naar aanleiding van de
boycot van het Centraal Museum
door vijf kunstenaars verzuchtte
de directrice van het Museum,
mevrouw dr. M' E. Houtzager,
gisteren: „Ik houd nóóit meer
een tentoonstelling van moderne
kunst."
Dit naar aanleiding van vragen
over een bruikleenvergoeding voor
de deelnemers aan de tentoonstel
ling „Beeldhouwkunst '6465".
Zij zei dat het budget voor deze
tentoonstelling bijna een ton be
draagt: „Wij kunnen niet nog eens
een bedrag van dergelijke grootte
voor vergoedingen uittrekken.".
Over het niet afstaan van deelne
merslijsten aan de kunstenaars zei
mevrouw Houtzager dat het niet tot
het beleid van het museum behoort
deze af te geven.
De tentoonstelling zal dus nu geen
werken tonen van Lancelot Sam
son, Ray Staakman, Bonies, Otto
Hamer en Birgit Janssen.
Op vragen over redelijkheid van
de de museumdirectrice: „Het werk
de de museumdirectrice: „Het werk
staat hier twee eft een halve maand.
De kunstenaars hebben de kans om
zich te laten zien. Over een bruik
leenvergoeding heb ik absoluut geen
mening. Ik weet niet wat ie kunste
naars willen. Dit is een zaak van
het ministerie. Ik hoef mij als
ambtenaar niet te bemoeien met po
litiek
„Indertijd hebben de kunstenaars
toen zij de bruikleenovereenkomst
tekenden, geen enkel bezwaar ge
maakt. Ik zou van de gemeente nooit
extra gelden hebben gekregen op
een dergelijk korte termijn
(Op de persconferentie, die nog
al emotioneel verliep, heeft mevrouw
Houtzager dingen gezegd die zij ze
ker niet kan verantwoorden, zoals:
„Nóóit meer moderne kunst". Maar
daar zijn; wel enkele verontschuldi
gingen voor aan te voeren: de kun
stenaars vroegen pas om een deelne
merslijst en een bruikleenvergoeding
toen zij hun medewerking aan de
tentoonstelling al lang hadden toe
gezegd en de voorbereidingen in vol
le gang waren. Het zou verstandig
zijn in het vervolg de eisen te stellen
alvorens een overeenkomst te teke
nen. Red.).