Kerel. Kerken moeten zich volwassei
voorshands afzijdig houden
O
O
O
O
0
O
O
O
O
O
O
O
O
O
Geref ormeer de-
studie van amR
Eerste oecumenische kerkblad
Prof.
Nauta vreest
zilveren koorde
JJIBl KT!
Brief van gemengd
gehuwden aan paus en
kerken in ons land
Een woord voor vandaag
Als politici gaan praten over uitkering
JONGEREN C
i» T7" I 1 ACHTTIEND
Uw probleem
is het
onze...
pnimzwAAR
UnlLr f VERKOUDEN?
Cl/i/if/ti/t/i/'/ie
Machtig
Instituut voor
missiologie en
oecumenica
Verzoek om vicarissen
iVERSCHENEN IN HOOGVLIET:
Een film cm
Defregger ii
de maak i
Vrijzinnigen pral
over aggiornamei
Ook student!
bij senaat
VRIJDAG 29 AUGUSTUS 19<j
Gisteren luisterden we naar Paulus die de gemeente van Phi-
lippi toeroept: Want wij zijn burgers van een rijk in de he
melen." Waar wij altijd over struikelen is het feit dat de bij
bel vrijwel constant het woord hemel in het meervoud ge
bruikt. Wij spreken altijd over „de aarde en de hemel".
Maar in het Onze Vader" bidt Christus tot God die in de
..hemelen" is. Stefanus zag de hemelengeopend. Wij heb
ben volgens Paulus een gebouw, dat niet met handen gemaakt
is, in de „hemelen." En Christus is zelfs volgens Paulus op
gevaren „ver boven alle hemelen."
Paulus spreekt ook over een man die opgenomen is in de der
de hemel. En als wij zelf erg gelukkig zijn, zeggen we dat we
ons bevinden in de zevende hemel." Dat is een uitdrukking
die uit de verre oudheid tot ons komt. Toen had men meer
besef van het feit dat er meer boven de aarde is dan „een he
mel". Met al onze technische kennis hebben wij een brok
geestelijke kennis verspeeld.
Er zijn te veel hemelen om te zeggen dat de eerste hemel de
wolkenhemel is, de tweede de sterrenhemel en de derde de
hemel van God. Zo gauw we het woord hemel gebruiken,
treden we uit deze aarde weg, naar een totaal andere wer
kelijkheid, die noch in de lens van een telescoop noch onder
de microscoop is te vinden. Dat zijn aardse instrumenten. Al
leen het oog van het geloof kan iets van de hemel zien.
We lezen vandaag: Handelingen 13 13-25.
Raad voor jeugdvormyC
11
(Van onze kerkredactie)
LUNTEREN Als in november de Kamercommissie een
„hearing" houdt over de vraag of de regering al of niet een (jaar
lijkse) uitkering moet geven aan de kerken, dan moeten de Gere
formeerde Kerken zich afzijdig houden. Dit is het advies dat prof.
dr. D. Nauta gisteravond gaf aan de synode die zich liet voorlichten
door hem en mr. dr. J. Donner.
Onderwerp was de suggestie van het rapport van de Commissie-
Van Walsum om de kerken jaarlijks 50 miljoen gulden uit te keren
en de nota van de regering, waarin wordt voorgesteld haar verplich
ting met een bedrag ineens af te kopen.
Brieven die niet zUn voorzien
van naam en adres kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar in
verband staan moeten In afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Hoe komt het dat aan kerk
leden zo weinig informatie wordt
verstrekt ovar Brandpunt-Bij
belstudie? Waarom moedigt men dit
niet meer aan, vooral nu men aller-
wege klaagt over verslapping van
het geloof? Zijn er meer instellin
gen, die leken willen bekwamen?
Hoe kom ik aan brede informatie?
Antwoord: Wij menen dat er be
kendheid genoeg was. Hier geven
we enige adressen voor Bijbelstudie:
„Mens en Bijbel" van het Ikor p.a.
ds. H. Noordermeer, Amersfoortse-
weg 8, Naarden, Het Licht des Le
vens, postbus 66, Harderwijk, „Navi
gators", Koningin Wilhelminalaan
13, Voorburg, Internationale Bijbel-
bond, Tuilland, Postbus 50, Doorn.
Vraag: Kan u me inlichten over
dc toekomstige MO-studie geschie
denis? Thans bestaat alleen de mo
gelijkheid geschiedenis MO-B te
studeren. Nu las ik onlangs dat er
besjttekingen gaande zijn om ook
deze studie in een deel A en B te
splitsen. Hoe ver zijn deze bespre
kingen gevorderd? Wanneer zou de
opleiding voor deel A beginnen?
Welke eisen zullen er dan nog wor
den gesteld aan de buitenlandse li
teratuur?
Antwoord: De besprekingen over
de Middelbaar Onderwijs-akte zijn
ïog gaande. Het ministerie van on-
lerwijs en wetenschappen deelde
ons mee, dat de kans op een wijzi
ging in de bovengenoemde vorm
•eer gering is. Dit houdt namelijk
erband met de toekomstige uitwer-
:ing van de onderwijsbevoegdheden
Iste. 2de en 3de graad, waarbij het
:ehele systeem op de helling komt.
Vraag: Er schijnt in Duitsland,
oiet ver over onze grens, een soort
vildernis te bestaan, waar paarden
n het wild vertoeven en uiteraard
iok vermeerderen, en waaruit eens
ler jaar een aantal jonge dieren ge-
angen wordt. Dit moet een unieke
gebeurtenis zijn. Waar en wanneer
s dit?
Antwoord: De door u bedoelde
.Weltpferdefang" geschiedt elk jaar
op de laatste zaterdag in mei in
Oulmen. Nadere inlichtingen kan u
olgend jaar vragen bij het Duitse
•eis- en informatiebureau. Spui 24,
\msterdam. Er is een voorprogram
ma met concert en ruiterdemonstra-
'ie. De prijzen bedragen maximaal
f 10. Kaarten kunnen worden
oesteld p a Schlosvpark 1. Dülmen,
'ostfach 4408 (tel. 02594-3036).
Vraag: Wat is de juiste Latijnse
•ertaling van „Door vrijheid ver-
oonden"?
Antwoord: Libertate conjuncti.
Vraag: Een huis is bij schriftelijk
•ontract verhuurd. De kosten van
■entrale verwarming en water en
gebruik van het verwarmingsappa
raat zijn in de huur inbegrepen.
Thans wil de verhuurder deze
costen in rekening brengen. Kan
dat?
Antwoord: Dat kan niet zo maar,
in gevallen waarin de huurprijs niet
vrij is. Deze kosten zijn volgens het
contract begrepen in de huurprijs.
Indien echter die kosten inmiddels
gestegen zijn, mag de verhuurder
dit meerdere in rekening brengen.
Vraag: Hoeveel vitamine-verlies is
er bij diepvriesprodukten? Ik heb
wel gehoord dat er bijna geen vita
minen in zaten.
Antwoord: In diepvriesgroenten
zitten juist wel veel vitaminen
(meer dan in week of in zout), mits
men aan enkele voorwaarden vol
doet: (a) produkten zo vers mogelijk
en van goede kwaliteit, (b) diepvrie
zen tot minstens -20 graden Celsius,
c) blancheren en koken, niet te lang
in dan zo snel mogelijk tot -20 af
koelen. Zo gaan er zo weinig moge-
ijk vitaminen verloren.
pijnstillende, koortswerende, snelwerkende cachets
(Van een onzer verslaggeefsters)
LAAG ZUTHEM (Ov.) Bij
na honderd kerkelijk gemengd
verloofden en gehuwden (rooms-
katholieken en protestanten)
hebben een brief 'geschreven aan
de paus, de Wereldraad van Ker
ken, de Raad van Kerken in Ne
derland en aan de afzonderlijke
kerken in ons land. Zij pleiten in
dit schrijven voor „een meer po
sitieve benadering van het ker
kelijk gemengd huwelijk".
Omdat zij zich nog vaak slachtof
fers voelen van de institutionele
gescheidenheid tussen de kerken,
maar ook juist pioniers van de oecu
mene dringen ze er bij de kerken op
aan maatregelen te treffen om volle
dig geaccepteerd te worden.
Een lijstje wensen hebben de
briefschrijvers samengesteld, waarin
onder andere wordt gevraagd te sti
muleren. dat priesters en kerkeraden
gezamenlijk zonder aarzeling mee
werken aan oecumenische huwe
lijksdiensten van kerkeliik-gemengd
huwenden, en om deze diensten als
volwaardig te erkennen
Een doopboek
Ook wil men. dat er mogelijkheden
komen om volwaardig lid te zijn van
meer dan een kerkgenootschap. De
onderlinge doop(sel)-erkenning moet
zichtbaar worden gemaakt in de oe
cumenische doopdiensten en elke
doop moet geregistreerd worden in
een boek, namelijk het doopboek van
de ene Kerk van Christus.
Als overgangsmaatregel kunnen
kinderen, geboren uit gemengde hu
welijken, in beide doopboeken wor
den ingeschreven om niet aan de
doop, evenmin als aan de huwe-
lijksdienst voorwaarden te verbinden
voor een opvoeding en een bepaalde
kerkgenootschappelijke richting.
Verder ziet men graag, dat haast
wordt gemaakt met intercommunie
en intercelebratie en dat „nu reeds
op communie ruimhartig wordt gesti
muleerd".
In de catechese zou van de jonge
ren veel meer aandacht gevraagd
moeten worden voor de mogelijkhe
den van het gemengde huwelijk. „In
veel streken van ons land heeft de
helft van de jongeren een kerke-
lijk-gemengde verkering".
Tot slot zeggen de gemengd ge
huwden en verloofden, die deze brief
op een van hun conferenties op het
vormingscentrum Den Alerdinck te
Laag Zuthem hebben opgesteld, dat
de bestaande kerkelijke verdeeldheid
voor hen niet meer relevant is. „Wij
hebben evenwel geen behoefte aan
nieuwe groepsvorming buiten de
bestaande kerken om. Helaas heeft
het kerkelijk pastoraat aan gemengd
gehuwden er, zeker in het verleden,
maar ook nu nog wel vaak ertoe bijge
dragen, dat mensen van de kerk en
zo van Christus vervreemd raakten".
Het n eer in Europa
2
3
4
6
7
8
10
11
12
13
weer
max. t.
eist.
n.sl.
Amsterdam
regenbui
regenbui
17
11
Brussel
17
3
Frankfort
Genéve
zw.bew.
16
0.3
Innsbruclc
12
Kopenhagen geh.bew.
17
0
Locamo
zw.bew.
22
0
Londen
h.bew.
19
0
Luxemburg
motregen
12
7
Madrid
30
0
Majorca
zw.bew.
O
llünchen
1 regen
11
11
24
Panjs
geh.bew.
18
0
Rome
h.bew.
23
0
Wenen
18
0.4
Zürlcn
geh.bew.
13
3
Mr. Donner gaf een historische uit
eenzetting. Dit hele probleem dateert
eigenlijk al uit de tijd van de refor
matie, toen de republiek de eigen
dommen van de kerk naastte en in
plaats daarvan de plaatselijke kerken
ging helpen om de salarissen van de
predikanten te betalen.
In de grondwet van 1815 is de situ
atie bevroren. Inmiddels wijzigde de
kerkelijke situatie zich aanzienlijk,
daalde de gulden opmerkelijk in
waarde en is de bevolking vervier
voudigd. Het gevolg is dat de rege-
j ring nog steeds 3.2 miljoen gulden als
bijdrage in de salarissen en pensioe-
i nen van predikaten van bepaalde
I kerkgenootschappen uitkeert.
Herhaald a malen is geprobeerd om
een oplossing te vinden voor deze
i situatie, die niemand meer bevredigt,
i De jongste poging begon al in 1946
met een commissie die later de Com- 1
missie-Van Walsum werd genoemd.
BIJDRAGE
i Deze commissie gaat ervan uit dat
de overheid collectieve voorzieningen j
is gaan verstrekken. Onderwijs,
maatschappelijk werk en vele andere
zaken worden gesubsidiëerd. Daar
door zijn de belastingen zo hoog op
geschroefd, dat de. eigen financiering
voor bijvoorbeeld het kerke werk in
gevaar komt.
Toch mag er geen parallel zijn met
het maatschappelijk leven. De over
heid mag geen vinger in de kerke
lijke pap hebben, daarom moet de
subsidie niet zo hoog zijn, dat het
hele kerkelijke leven daarop drijft.
Zo is men uiteindelijk gekomen tot
het voorstel van een bijdrage van 50
miljoen gulden, ongeveer 15 procent
van het budget van de kerken.
Mr. Donner vindt dit een redelijk
bedrag. Gezien de groei van de ker
ken had de 3.2 miljoen gulden allang
opgevoerd moeten zijn tot ongeveer 6
miljoen gulden. Maar in 1815 was de
gulden zeker acht maal zoveel waard
als nu. Zo gerekend is de 50 miljoen
gulden in wezen niet meer dan inder
tijd werd vastgesteld als jaarlijkse
bijdrage.
BUDGET
De bijdrage zou dus ongeveer 5
gulden bedragen per kerklid. Voor de
gereformeerde kerken houdt dit in
dat zij dan ongeveer 4.3 miljoen gul
den zouden ontvangen. Het budget
was vorig jaar rond 61 miljoen gul
den. dan wil dat dus zeggen dat het
slechts gaat om 8.3 procent van het
jaarlijks budget.
Mr. Donner, die deel uitmaakte van
de Commissie-Van Walsum had geen
enkel bezwaar tegen een dergelijke
bijdrage in de kosten. De overheid
subsidiëert al veel kerkewerk, zoals
bijvoorbeeld de kerkbouw.
Zelf meent hij dat zijn kerk deze
regeringshulp kan aanvaarden, maar
hij liet de synode vrij om anders te
beslissen. Maar ook als de bijdrage
geweigerd wordt, moeten de Gerefor
meerde Kerken niet proberen de an
dere kerken een weigering op te
dringen, meent hij.
Prof. dr. Nauta die grote waarde
ring bleek te hebben voor het werk
van de Commissie-Van Walsum ad
viseerde echter dat de Gereformeerde
Kerken niet met uitgestoken handen
voorop moeten staan dringen op het
Binnenhof in Den Haag.
AFSTAND
Hij herinnerde de synode eraan
dat in 1836, toen de afgescheiden
kerken erkend werden, zij beloofd
hebben nimmer een beroep op de
staat te zullen doen. Ze hebben hun
rechten toen vrijwillig laten vallen.
„Ik betreur dat besluit niet", zei
prof. Nauta. „We doen er verstandig
aan om in eerste instantie te zeggen:
laat de regering en de kerken die op
het ogenblik steun ontvangen eerst
met elkaar gaan praten. Wij staan er
buiten. Wij zijn geen partij", ver
volgde hij.
„In de toekomst zullen we dan wel
een standpunt moeten innemen. We
kunnen deze regeringssteun altijd
weigeren, maar dat moet dus te zij
ner tijd bepaald worden. Daar heb
ben we nu nog tijd genoeg voor."
ARGUMENT
Toch was het feit dat de kerken
van de afscheiding afstand hebben
gedaan van hun rechten, niet het
sterkste argument van prof. Nauta.
Afgevaardigde dr. H. B. Weijland uit
Arnhem vroeg hem of die belofte
niet afgedwongen was indertijd. En
in de beantwoording van de vragen
gaf prof. Nauta dat ruiterlijk toe.
Veel zwaarder woog daarom bij
hem het „gevaar van de zilveren
koorde", het feit dat praktisch gezien
de staat de kerk subsidieert. En dat
in een tijd waarin de kerk volkomen
vrij moet staan tegenover de staat.
Hij wilde niet zeggen dat iedere
subsidie afgewezen moet worden. Er
zijn bepaalde kerkelijke taken die
rustig steun van de regering kunnen
ontvangen: „Maar als het erom gaat
dat wij het werk niet meer aankun
nen dan is het de kerk onwaardig om
gesteund te worden ook al bedraagt
die subsidie maar 15 of zelfs slechts
10 procent".
Prof. Nauta voelde noch iets voor
het advies van de Commissie-Van
Walsum, noch iets voor het voorstel
uit de nota van de regering over deze
materie. Hij dacht dat er een andere
oplossing was, maar hij zette niet
meer uiteen welke oplossing hij be
doelde.
DEN HAAG De Raad voi}
jeugdvorming adviseert mil
Klompé van cultuur, recreatie
maatschappelijk werk de leef|
grens voor meerderjarigheid va
jaar tot achttien jaar te verlagei
Aangedrongen wordt de verb
van de leeftijdsgrens bij de opsM
van een nieuwe Grondwet doe
voeren. Ook andere instanties,!
tieke partijen en de staatscomij|
Cals-Donner hebbert gepleit voori
wassen worden met achttien".
Een deel van de Jeugdraad j
voorstander van de burgerdienst}
voor meisjes in te voeren. De,
jeugdraad tenslotte meent, dat
dienstplichtige jongen de mogj
heid moet krijgen een keuze te
ken tussen normale dienstplicht,
gerdienstplicht, uitzending naai
ontwikkelingsland of dienstnemi
de politiemacht voor de Verej
Naties.
(Van een onzer verslaggeefsters)
UTRECHT In de kringen van
universitair Nederland is onlangs een
studiecentrum opgericht met de
naam Interuniversitair Instituut voor
Missiologie en Oecumenica. Een
werkgroep, samengesteld uit verte
genwoordigers van Theologische fa
culteiten, de Nederlandse Zendings
raad, de Nederlandse Missieraad, de
Oecumenische Raad van Kerken in
Nederland en de Sint Willibrordver-
eniging, heeft de weg gebaand.
In het nieuwe instituut werken
mee de universiteiten van Utrecht,
Leiden, Amsterdam (VU), Nijmegen
en Groningen en de Theologische Ho
geschool te Kampen.
Tot leden van het dagelijks be
stuur zijn benoemd prof. dr. W. C.
van Unnik (voorzitter), prof. dr. H.
Fiolet (vice-voorzitter), prof. dr. J.
Verkuyl (secretaris) en mr. C. C. W.
Uffelie (penningmeester).
Het domicilie van het instituut is
in Utrecht. De afdeling oecumenica,
waarvan prof. dr. A. J. Bronkhorst
directeur is. komt in Utrecht. De af
deling missiologie, waar prof. dr. E.
Jansen Schoonhoven aan het hoofd
staat, is in Leiden.
Schorsing lectoren
in openbare zitting
HOOGEVEEN De generale sy
node van de Gereformeerde Kerken
(vrijgemaakt) heeft besloten de
kwestie van de schorsing van de
lectoren drs. D. J. Buwalda en dr.
H. M. Mulder in het openbaar te be
handelen. In overleg met de beide
lectoren is de aanvang van de be
handeling op dinsdagmiddag a.s.
Drs. Buwalda en dr. Mulder wer
den in november 1967 als lectoren
aan de Theologische Hogeschool te
Kampen geschorst, omdat zij zich
verzetten tegen het „attestenbesluit"
van de senaat betreffende de studen
ten.
•g
(Van onze kerkredactie)
LUNTEREN De hearing die
de gereformeerde synode gister
avond organiseerde en waarin
mr. J. Donner en prof. dr. D.
Nauta informatie verschaften
over een mogelijke subsidie aan
de kerken, maakte een saaie
synodedag toch weer goed. De
hele middag trok de synode zich
in besloten zitting terug voor de
bespreking van financiële zaken.
Het enige interessante onder
werp was het debat van de och
tend dat resulteerde in een
studiecommissie die het ambt
zal gaan bestuderen.
Duidelijk werd tijdens de bespre
king dat de Gereformeerde Kerken
met dezelfde problemen worstelen als
de Hervormde en de Rooms-Katho-
lieke Kerk. De totaal gewijzigde
omstandigheden hebben levensgrote
vraagtekens gezet achter aloude
ambtsopvattingen.
Het gesprek kwam op gang door
het verzoek van de kerkeraad van
Leeuwarden om naast de predikant
ook de „bediening van vicaris", een
soort hulpprediker, te erkennen.
Leeuwarden wil trouwens meer
ruimte in de kerkorde maken voor
allerlei „bedieningen".
Deze kerk wilde bovendien de vrij
heid dat ook een niet-predikant voor
zitter van de kerkeraad zal kunnen
zijn. Dat laatste voorstel werd
gesteund door de kerkeraad van
Utrecht.
Afwijzend
De commissie die de synode ad
viseerde bij monde van prof. dr. .J
van den Berg voelde niets voor deze
voorstellen, hoewel erkend werd dat
het voorstel „de moeite van het over
wegen ten volle waard is". Ook wer
den „de verschuivingen die zich in
onze samenleving voordoen" erkend.
In zijn antwoord aan de kritische
opmerkingen van synodeleden gaf hij
toe dat in de toekomst de kerk wel
eens een heel andere structuur zal
kunnen krijgen en dat daardoor to
taal andere ambten zullen kunnen
ontstaan dan die er zijn. Maar nu het
nog niet zover is, moet er zeker geen
vicaris komen als een soort halve
predikant, zei het rapport van de
commissie.
Studeren
De hoogleraar kreeg maar heel
weinig steun uit de synode. Dat wil
niet zeggen dat de synodeleden al
precies wisten te zeggen wat er
moest gebeuren. Maar een flink aan-
BEROEPINGSWERK
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Willemstad (toez.): H
P. Bos te Blerum (Gr.)
Aangenomen naar Kethel (vac. W.
Vons): S. Gerbrandy, pred. v. bijz.
werkzmh. te Curasao.
Bedankt voor Resteren (toez.): J
P. Varkade te Nieuwe-Tonge.
Vul hor. in: 1. houten hamer, 2.
houten klepper. 3. breinaald. 4. ge
kleurde plaat, 5. bloeiwijze 6. adel
lijke titel. 7. verschil tossen bruto en
netto gewicht, 8.metaalsoort. 9. ku
bieke meter, 10. drukte, 11. platvis,
12. deel van het jaar. 13. zinledige
uitdrukking. Bij juiste oplossing leest
men op de cirkeltjes drie namen van
rivieren in Frankrijk. Oplossing vori
ge puzzel 1. Marne, 2. Ree, 3. Sneek.
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM Vandaag is
het eerste oecumenische plaatse
lijk kerkblad van ons land ver
schenen. Het is het officiële or
gaan van de gereformeerde kerk,
de hervormde gemeente en de
beide rooms-katholieke parochies
in Hoogvliet en het heet „Kerk
blad voor Hoogvliet".
Het blad is een offset-uitgave van
de Hoogvlietse offset- en kopieerin
richting Mucop en het formaat is 25
x 17 cm. Het eerste nummer telt
veertien pagica's en is verschenen in
een oplaag van 2500 exemplaren.
De driehoofdige redactie, bestaande
uit de heren H. Bos (herv.), P. Brob-
bel (geref.) en F. A. van Kessel (r.k.),
beschouwt haar produkt als een stuk
lekenwerk. In haar „presentatie"
beschrijft zij het blad als „een geza
menlijk blad tot voorlichting en
gesprek en een nieuwe stap Ind e sa
menwerking van de kerken in Hoog
vliet".
De inhoud van het eerste nummer
onderscheidt zich weinig van de ge
wone kerkbladen. Zij bestaat hoofd
zakelijk Uit kleine berichten, aankon
digingen enz. Het bijzondere is alleen
dat ze nu van drie verschillende
kerkgenootschappen komen.
TEKENTJES
Op de eerste binnenpagina staan
alle kerkdiensten voor aanstaande
zondag vermeld. De hervormde
diensten zijn aangegeven met een
vierkantje, die van de gereformeerde
kerk met een driehoekje en de
rooms-katholieke met een cirkeltje.
Onder de „predikbeurtenlijst" staat
een leesrooster voor de radio-bijbel
lezingen van de NCRV en de KRO
voor de komende week.
In de toekomst is participatie van
meer kerkgenootschappen mogelijk.
Voorlopig gaat het blad van de drie
genoemde groeperingen uit, omdat
hun onderlinge samenwerking ook op
andere terreinen het grootst is en er
bij hen de grootste behoefte aan een
kerkblad bestond. Ook de uiterlijke
vormgeving wil men zo mogelijk in
de toekomst verbeteren.
Het „Kerkblad voor Hootvliet"
heeft strikt genomen nog geen abon
nees. Bij de leden van de drie kerken
wordt het blad vandaag als proef
nummer bezorgd, maar het is wel de
bedoeling dat zij (en mogelijk ande
ren) zich zo spoedig mogelijk abonne
ren voor de prijs van drie gulden per
kwartaal.
Dat bedrag kan worden overge
maakt door overschrijving op postre
kening 45.90.99 ten name van
„Kerkblad voor Hoogvliet", of door
opgave bij de administratie, Overha-
ge 10, Hoogvliet (Vaste Burchtkerk).
Omdat de basis van een verant
woord aantal abonnees bij de start'
ontbreekt, is de uitgave van het blad
zakelijk gezien een waagstuk. De in
breng van de gereformeerden schept
wel vertrouwen omdat het gerefor
meerde kerkblad Echo nu is opgehe
ven. Verwacht wordt dat alle Echo-a
bonnees zonder meer op het nieuwe
blad zullen overstappen.
Bij de hervormden en rooms-ka-
tholieken ligt dat wat moeilijker om
dat zij tot dusver geen plaatselijk
kerkblad kenden. De hervormde ge
meente publiceerde lot nu toe haar
berichten in „Hervormd Rotterdam"
en de rooms-katholieke parochies de
den dat in „Onderweg", beide Rotter
damse bladen met een regionaal ka
rakter. Maar omdat de Hoogvlietse
kerken in deze bladen maar heel
weinig ruimte kregen was de be
langstelling ervoor bij de Hoogvlie-
ters gering: er waren maar weinig
abonnee».
Voor de hervormden en de
rooms-katholieken is het nieuwe blad
dan ook een enorme verbetering. De
gereformeerden hebben „met pijn in
het hart" afscheid genomen van hup
Echo, die achttien nummers in de
negende jaargang heeft gehaald.
Verleden week is de laatste Echo
verschenen. In een „Tenslotte"
schreef ds. J. E. Hendriks dat het
offer van de Echo ten dienste van het
plaatselijk kerkelijk leven en hope
lijk ook van heel de woonge
meenschap moest worden gebracht.
De winst van het nieuwe blad ziet
ds. Hendriks in het feit dat men nu
een kijkje kan nemen in eikaars keu
kens en we misschien wel gaan neu
zen in eikaars vuile was. „Misschien
leerzaam én heilzaam voor ons allen,
of wilt u: voor de Kerk van Jezus'
Christus."
Als het met het nieuwe blad niet
mocht lukken, zo schreef ds. Hen
driks, zullen wij niet schromen een
stap terug te doen. Lukt het wel, dan
komen we een heel klein stapje ver
der op een weg, waarvan we weten
dat die ons dichter kan brengen bij
het ideaal: de ene kerk. opdat de
wereld kan erkennen dat de heer Je
zus door de Vader gezonden is."
tal afgevaardigden vond dat d0'
echt wel rijp begint te woidejg
een studiedeputaat zich op deze
gen diepgaand gaat bezinnen.
Omdat de bezinning in de
vormde Kerk ook al enige tijd ai
gang is werd zelfs de gedachte
perd dat dit ontwerp niet doT
gereformeerden alleen bestudeeL
moeten worden. Maar gisterrty,
is nog geen besluit genomen on^
studie interkerkelijk op te zettejr
synode zal nog vender op deze
sing terugkomen, omdat alleeijr
principebesluit werd genomen.
Presidium n
Tevens bleek dat een flink r
leden (vooral ouderlingen) wir
afwilde van de gedachte dat r
een predikant de vergaderingef
de kerkeraad kan leiden. Enkelf
dikanten spraken andere taal,
als prof. Van den Berg, die nl
dat een predikant speciaal votf
taak is opgeleid en hem dus he[j
kan vervullen. L
Toch kon hij ook dit voorstee
van de synodetafel vegen. Hij r,
de synode althans niet mee. In f
daarvan kreeg het studia^
laatschap ook.de opdracht om
bezinnen op de vraag of een f
kant alleen het presidium va^.
kerkeraadsvergadering kan ent
voeren. r.
co i
ROME Twee Italiaanse j
asten willen een film maken
Mathias Defregger, de hulpbis
van München, die in de tweedl
reldoorlog als kapitein vani
Duitse leger de executie heeft i
len van zeventien Italiaanse d
lingen uit de plaats Filetto.
De beide filmers, Oswaldo Ci
en Tito Carpi, hebben gezegd,
opnamen voor het grootste deell
omgeving van Filetto zullen
gemaakt.
Eerder is in Polen reeds aan|
digd, dat een film over Defregj
worden gemaakt.
VELSEN Vrijdag 19 en zal
20 september wordt in „Het Bra;
te Velsen de algemene ver
ring gehouden van de vereniginj
vrijzinnige hervormden in K
land. Het hoofdbestuur voert ee
tie, opdat de algemene vergat
(„de enige jaarlijkse samenkoms
de landelijke vrijzinnige hervi
heid") meer aandacht krijgt,, d
laatste jaren het geval was.
Vrijdag zullen de hervormde
i kant ds D. Oosten en de roorr
tholieke studentenpastoor J
I Kamphuis, beiden uit Utrecht,
dingen houden. Ds. Oosten s|
over een „vrijzinnig aggiornam
Hi.i ziet als gevaar voor de vrijz
heid. dat zij zichzelf blijft situe:
de negentiende eeuw en da;
niet meer bij de tijd is en beple
mondiaal denken en een vernii
spiritualiteit. Studentenpastor Y
huis zal spreken over „pe
tieven van een vrij-catholicismi
zaterdag is gewijd aan huishoi
ke zaken.
AMSTERDAM Naast de
toren en vertegenwoordigers
wetenschappelijke staf, zulh
de openbare senaatsvergaderii
het begin van het akademisch
aan de Universiteit van Amsti
dit jaar ook vertegenwoordige
de studenten en van het tec
en administratief personeel v
uitgenodigd.
De bijeenkomst zal een op
„werkvergadering" zijn, waar
discussie aan de orde wordt j
een ontwerp-verordening op d
versiteit.