Wereldraad hoort scherpe
woorden over Griekenland
Orthodoxie
in Afrika
groeit
Nikolaos van Alexandrië
nieuwe leider orthodoxie?
jikm
Gecommitteerden niel
bij alle examens
Een woord voor vandaag
Uw probleem
is het
onze...
Mammoetcongres
van Jehova's
getuigen
HERDENKING
VRIJMAKING
Chr. geref. mannen
naar Amersfoort
Uitspraak over Ierse Paisley ingetrokken
Cuba
Wolfheze buiten
kerkverband
KRACHTIG
Reizen van patriarch vallen op
Prof. dr. C. M. J. Sicking:
BEROEPINGSWERK
Radio won kwè
van lutherane
in Japan
MAANDAG 18 AUGUSTUS 1969
Boven de pericoop van vers 2 tot 16 in hoofdstuk 3 van Phi-
lippenzen staat in mijn bijbel: ..de zware gerechtigheid". Het
gaat daar om de gerechtigheid die niet de vrucht is van men
selijke vroomheid, maar van geloof. En dan zegt Paulus: „Niet,
dat ik het reeds zou verkregen hebben of reeds volmaakt zou
zijn
Wij willen aan het geloof altijd eisen stellen. Je moet dit ge
loven en dat, zus en zo. Anders hoor je er niet bij. Dan moet
er kerkelijke tucht toegepast worden. De bijbel echter spreekt
alleen over kerkelijke tucht als er daden zijn die niet passen
in het leven van een christen.
Paulus zegt niet dat hij dit gelooft en dat gelooft, maar dat
hij Jezus Christus gelooft. En dan ineens beseft hij hoe men
selijk, hoe zwak dat geloof is. Jk ben nog niet volmaakt."
Maar hij zit niet in de put. Hij voegt eraan toe: lk jaag er
na". Hij wil Christus iedere dag beter leren kennen. Hij wil
iedere dag meer van Zijn opstandingskracht ervaren. Hij is
bereid iedere dag te stellen in het teken van de gemeenschap
met de dood ran Christus.
God vraagt geen volmaakt geloof. Ik schreef dat vorige week
en ik moet het hier herhalen. Wij zijn mensen. Wij zijn niet
volmaakt. Daarom kunnen we ook niet volmaakt geloven. We
kunnen ons alleen maar naar Christus uitstrekken.
We lezen vandaag: Nehemia 2 11-20.
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet In
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding Is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar In
verband staan moeten in afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan oostze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Ons uitpad naar de open
bare weg is aan beide zijden be
grensd door woningen. Een der be
woners heeft met onze toestemming
al vele jaren een schot naast de
deur in het uitpad geplaatst. Dit
schot staat geschoord tegen onze
woning. Wij hebben nu een auto
gekocht, doch kunnen deze niet in
de schuur stallen doordat het schot
in het uitpad staat.
We hebben de bewoner gevraagd
dit schot weg te halen maar hij wei
gert dit. Bij een akte van ruiling is
bepaald, dat de grond over een
breedte van drie meter over het ge
hele uitpad niet bebouwd of belem
merd mag worden, maar steeds
moet strekken tot weg voor de be
woners der huizen. De akte is in
mijn bezit.
Antwoord: De in uw bezit zijnde
akte bepaalt duidelijk, dat het uit
pad over een breedte van drie meter
niet bebouwd of belemmerd mag
worden doch tot weg dient te strek
ken. Ons inziens is uw tegemoetko
ming aan uw buurman om tijdelijk
een schot te plaatsen te beschouwen
als een ..sedogen". dat voor uw
buurman geen recht schept, tenzij
uitdrukkelijk anders is overeenge
komen.
Indien uw buurman bij zijn wei
gering blijft, zal u hem door een
rechterlijk bevel tot wegneming
kunnen dwingen. U dient zich hier
voor tot een advocaat te wenden.
Vraag: Ik bezit enkele koopcon
tracten van omstreeks 1840; hierin
wordt niet gesproken van are of
centiare maar van roeden en ellen.
Waarom werkten zij toen met roe
den en ellen en hoe groot zijn de
daarmee aangegeven lengton?
Antwoord: Het heeft duizenden en
duizenden jaren geduurd, eer de
mensen ertoe overgingen, één maat
vast te stellen die over de hele
wereld zou moeten gelden. Elke
kleine geïsoleerd levende groep
kreeg door gewoonte eigen maten,
die men op zeer eenvoudige wijze
vond. Duim is de dikte van een
mensenduim. span de afstand tussen
duim en middelvinger, el de afstand
tussen elleboog en vingertoppen, va
dem de afstand tussen beide handen
als men de armen wijd uitstrekte.
In Rijnland en andere streken
kende men als maat de roede, een
stok van bepaalde lengte dus. Al
spoedig kwam men tot zekere stan
daardisatie van maten voor bepaal
de gebieden, doch zij verschilden
van streek tot streek.
Pas in de Franse revolutie stelde
men een maat vast die voor de hele
mensheid zou moeten gelden, name
lijk de meter, die een 40-miljoenste
van de aardomtrek zou moeten zijn.
Een standaardmeter werd te Parijs
vervaardig. Later is gebleken dat
deze niet Drecies overeenkwam met
een 40 miljoenste van de aardom-
trekt, doch toen had het weinig zin
meer alsnog veranderingen aan te
brengen.
Intussen is het niet gelukt de me
ter over de hele wereld als stan-
daardmaat in te voeren. In An
gelsaksische landen gebruikt men de
duim, de yard en andere niet-me-
trieke maten. De el is 0.688 meter,
de Rijnlandse roede 3.767 meter, de
Rijnlandse voet 0,314 meter, een
vierkante Riinlandse roede is 11.2896
vierkante meter.
Vraag: Wie levert de zwarte ge
breide sokken, die de jongens bij de
Marine dragen?
Antwoord: Er is geen vaste lever
ancier. Naar behoefte wordt er een
inschrijving gehouden, waarbij de
Marine strenge keuringseisen stelt.
Er kan dus telkens een ander wor
den aangewezen.
NEURENBERG Gisteren werd
in Neurenberg een congres gesloten,
dat beschouwd wordt als tiet grootste,
dat ooit in Europa is gehouden.
Een week lang waren daar 122.000
Jehovah's getuigen uit 75 Landen bijeen
voor een congres onder het thema
„Vrede op aarde." Het programma,
dat bestond uit lezingen en bijbelse
toneelstukken, werd uitgevoerd in ze
ven talen, waaronder ook Nederlands
De Nederlands-Belgische groep was
18.489 man sterk. In een toespraak
tot hen vertelde de president van het
Wachttorengenootschap, de Ameri
kaan Nathan Knorr, dat nog dit jaar
de complete Nederlandse bijbelverta
ling van de Jehovah's getuigen zal
verschijnen. Deze vertaling is ge
baseerd op de Engelse New World
Translation.
Het grootste congres, dat ooit ter
wereld gehouden is, in 1958 in New
York was ook van de Jehova's getui
gen. Er waren er toen meer dan
250.000.
DEN HAAG De landelijke her
denking van de Vrijmaking zal zater
dag niet in het Congresgebouw wor
den gehouden, zoals aanvankelijk de
bedoeling was, maar in het Cir
custheater in Scheveningen aan het
Gevers Deynootplein. De bijeenkomst
duurt van twee tot vijf uur.
De leiding berust bij de Haagse
predikant ds. D. Los. De sprekers zijn
prof. J. Kamphuis, dr. C. Trimp en
dr. J. Douma, waarna ds. D. van Dijk
een slotwoord spreekt en de bijeen
komst sluit.
Voor de bijeenkomst zijn geen toe
gangskaarten nodig. Om de kosten te
dekken, zal een collecte worden ge
houden. De meeropbrengst van deze
collecte zal ten goede komen aan de
Theologische Hogeschool.
ENSCHEDE De bond van
christelijk gereformeerde mannen
verenigingen houdt zaterdag 27 sep
tember zün toogdag in de Ich-
tuskerk in Amersfoort. Ds. J. Manni
uit Boskoop zal spreken over „Revo
lutie en Evangelie".
2
3
4
S
6
7
8
9
2
3
6
7
8
9
KRUISWOORD-PUZEEL
Horizontaal: 1. mannelijk beroep -
optelling: 2. vette vloeistof - begrip;
3. vermoei- - lus - vlaktemaat; 4.
meisjesnaam -japans spel - visje; 5.
klein kind - plaats in Gelderland -
eenmaal: 6. Europeaan - boom- glij-
voertuig; 7. sint (afk) - voornaamw -
de bovenste halswervel; 8. vrouw van
Jacob - muzieknoot - water in
Friesland - atmosfeer (afk); 9.
meisjesnaam -godin van de vrede.
Verticaal: 1. scheepskeuken -berg
plaats; 2. lelieachtig gewas - ketting;
3. vis; 4. bontjas - rivier in Engeland
- muzieknoot; 5. enkele - vervelend;
6. paard - schaaldier: 7. hoop - water
in Z.H.; 8. nakroost - telwoord (eng) -
voorzetsel; 9. vogel - scheik. element
- sociëteit (afk).
Oplossing vorige puzzel. 1.
omstreeks, 2. spaarzaam. 3. koppeling,
4. regeleren. 5. voorradig, 6. onder
aan, 7. bandeloos, 8. meesteres, 9.
brandaris. OPPERDOES.
(Van een onzer medewerkers)
LONDEN Een voetnoot in een van de informatieve docu
menten van het Centraal Comité van de Wereldraad van Kerken,
dat in Londen vergadert, veroorzaakte een flinke opschudding.
Alan Booth, een van de stafleden van de Wereldraad gaf infor
matie over de kerkelijke situatie in Noord-Ierland. Daarbij kwam
ook de vrije Presbyteriaan, ds. Ian Paisley ter sprake. Een Britse
baptist, die allerminst beschouwd kan worden als een vriend van
Paisley maakte bezwaar, omdat de opmerking over Paisley het
Noordierse vuur alleen maar opporde.
Alan Booth schreef in een post
scriptum dat de invloed van Paisley
hoofdzakelijk te danken is aan „poli
tieke vooroordelen de welsprekend
heid van een markktkoopman en het
gebruik van tijd tot tijd van wapens
om de argumenten kracht bij te zet
ten."
De secretaris-generaal van de Unie
van Baptistengemeenten in Engeland
en Noord-Ierland, David Russel,
maakte bezwaar tegen deze
uitspraak. Hij zei helemaal geen ver
dediger van Paisley te willen zijn,
maar was van mening dat een derge
lijke uitspraak alleen maar werkte
als olie op het vuur van de Noord
ierse onlusten.
■fa Ierland
Eugene Carson Blake haakte er on
middellijk op in. Hij zei dat de
uitspraak uit het document geschrapt
zou worden en vroeg de journalisten
daar nota van te nemen.
Een beetje zuur voor hem was dat
het aantal journalisten op dat mo
ment al sterk geslonken was, omdat,
zoals een staflid van de informatie
dienst verklaarde, journalisten op
dracht hadden gekregen het Centraal
Comité in de steek te laten en de
onlusten in Noord-Ierland te gaan
verslaan.
Het belangrijkste rapport dat za
terdag aan de orde kwam, was het
verslag van de CCIA, de commissie
voor internationale zaken. Dit is de
arm van de Wereldraad die onder
meer de politieke uitspraken van de
raad voorbereidt.
Het verslag werd aangeboden door
dr. Ulrich Scheuner uit Duitsland,
die in het bijzonder dank bracht aan
de twee mannen die na de oorlog
deze commissie geleid hebben en nu
gepensioneerd zijn: ,dr. Frederick
Nolde, de directeur en sir Kenneth
Grubb, de voorzitter van de commis
sie.
Griekenland
Scheuner deelde mede dat de nieu
we directeur, dr. Leopold Niilus, de
39-jarige Argentijn die in Estland ge
boren is, verleden maand zijn werk
begonnen is.-Het rapport was bijzon
der voorzichtig en mild opgesteld.
Toch vielen de sterkste woorden over
een situatie die de Wereldraad tot
nutoe met heel zachte handschoenen
heeft aangepakt.
„Op het terrein van de mensen
rechten," zo staat in het rapport te
lezen, „voelde de CCIA een bijzonde
re verantwoordelijkheid ten aanzien
van de binnenlandse situatie in Grie
kenland, die helaas geen tekenen
vertoont van verandering of verbete
ring. De commissie blijft alle moge
lijkheden onderzoeken om het lot
van hen die wegens hun politieke
overtuiging lijden onder het regime
te verzachten."
iHet rapport komt echter niet met
bepaalde voorstellen. Gezegd wordt
dat het beter is te wachten tot de
Europese Commissie voor mensen
rechten, die in Straatsburg vergadert,
met een uitspraak komt. Die wordt
komende oktober verwacht.
Roemenië
Patriarch Justinus van Roemenië
vond dat een merkwaardige gang van
zaken. Deze „metropoliet van Molda
via", zoals ook een van zijn titels
luidt, vond het vreemd dat de com
missie van de Wereldraad zich zo af
hankelijk maakte van het rapport
van een Europese commissie. „Wij
winnen toch onze eigen inlichtingen
in," zei hij, „op grond van ons eigen
christelijk geweten."
Hij wilde dat de commissie van de
Wereldraad contact zou opnemen met
de Orthodoxe Kerk van Griekenland.
Deze kerkelijke leider van achter het
ijzeren gordijn had er alle vertrou
wen in, zo zei hij, dat de Griekse
Kerk de juiste maatregelen zou ne
men.
Professor Constantine Bonis van
Athene was het daar helemaal mee
eens. Tevens klaagde hij dat er zo
veel gezegd was over zijn land ter
wijl de commissie had gezwegen over
afschuwelijker wereldproblemen. Hij
ontkende dat er geen verbetering te
bespeuren is in de Griekse situatie en
voerde als argument aan dat de pre
mier van Griekenland nog maar on
langs heeft gezegd dat er volledige
persvrijheid is in zijn land.
„Griekenland," zo riep hij uit, „is
een vrij land. U kunt komen en met
eigen ogen zien hoe de mensen daar
leven." Hij waarschuwde de raad dat
hij de kwestie ter sprake zou bren
gen in de commissie voor pre-advies
die dit verslag van de CCIA moet
gaan bespreken.
zijn land. Hetfeit dat de bevolking
van Rhodesië in het rapport werd
opgeroepen om de voorgestelde nieu
we grondwet te verwerpen, achtte hij
juist.
Maar sancties, zo zei de anglicaan
uit Rhodesië, Dean Wood, hebben
nooit iets uitgehaald, halen nu niets
uit en ik ben er absoluut zeker van
dat ze ook nooit iets zullen uithalen."
Hij vroeg de vergadering de „holle
vooronderstelling" niet te aanvaarden
dat sancties het probleem kunnen op
lossen.
Ook de kwestie Cuba kwam ter
sprake. De Amerikaan, dr. John Co
ventry Smith zei, dat hij het eens
was met het rapport, dat wil dat de
Verenigde Staten zijn handelsbeper
kingen ten aanzien van Castro's Cu
ba intrekt en de diplomatieke betrek
kingen hervat.
Smith vroeg zich ook af, of het wel
wijs was van de CCIA om te wach
ten met een uitspraak over Grieken
land tot de Europese commissie in
Straatsburg tot een uitspraak is ge
komen. Als Straatsburg tot de conclu
sie komt dat de burgerrechten onder
drukt worden, dan verwachten we
van dè CCIA dat deze de feiten zorg
vuldig toetst en met eigen suggesties
komt, zei hij.
Het debat over dit rapport begon
met een nogal on-Berkhof-fiaanse
voorzichtige bijdrage van prof. dr. H.
Berkhof. Hij vroeg discretie bij de
behandelingen van „uiterst delicate
kwesties." Hij verzocht de aanwezi
gen „goedkope woorden" te vermij
den en wees er op dsrt het soms een
christelijke plicht is om te zwijgen.
•fe Nieuive leden
Eerder op de dag werd besloten al
de kerken die zich voor het lidmaat
schap hebben aangemeld te aanvaar
den. Het zijn de grote Kongolese
„Kerk van Christus op aarde door de
profeet Simon Kibangoe" die on
geveer 3 miljoen leden telt, de snel
groeiende Evangelische Pinksterkerk
van Brazilië en de nog sneller groei
ende Karo-Banakkerk uit Noord-
Sumatra.
Tijdens de persconferentie van za
terdagmiddag zei vice-voorzitster
Pauline Webb, dat de nieuwe kerken
een „infusie van Nieuwtestamentisch
christendom" betekenen.
Enige Russisch-orthodoxe afgevaar
digden hadden het er wat moeilijk
mee om de volkomen Afrikaanse
kerk uit Kongo te aanvaarden, om
dat die geen waterdoop kent. Maar
toen er gestemd moest worden stem
den ze niet tegen.
(Van onze kerkredactie)
THESSALONIKI De
ters-orthodoxe Kerken telli
Afrika ongeveer 18.000 ledei
door 150 zendingsstations
telyk verzorgd worden. Dit 1
uit een jaarverslag van
Grieks-orthodoxe zendini
nootschap „Vrienden van Oe
da". De orthodoxe zending v
hoofdzakelijk in Oeganda, K
Tanzania en Kongo.
Alleen in Oeganda heeft de
doxe zending haar leden direct
animistische stammen gewormer
ze kerk is al bezig om op eigen
te staan. Ze telt reeds 15 nati
priesters en 7 lekentheologen
theologen in de orthodoxe Kerl
hoeven niet tot priester gewl
worden om hun werk te ki
doen.
In Kenia en Tanzania heeft d
thodoxe zending haar aai
hoofdzakelijk aangetrokken uit
testantse kringen. Vele Afrik
christenen wendden zich tot
omdat zij meenden meer kaï
hebben de orthodoxe kerk een
Afrikaans gezicht te geven.
•fa Rhodesië
Een waarnemer uit Rhodesië was
niet gelukkig met wat' het rapport
adviseerde ten aanzien van zijn land.
Hij zei ontsteld te zijn over het feit
dat het CClA-verslag p(eit ,vbor. een
versterking van "de sancties tegen
WOLFHEZE De eerste kerk uit
het nieuwe handboek van de Gere
formeerde Kerken (vrijgemaakt) is
buiten het verband geplaatst. Het is
de kerk van Wolfheze.
In deze 57 leden tellende kerk was
in mei een breuk ontstaan. Een ouder
ling scheidde zich af, onder meer om
dat de kerkeraad een ondertekenaar
van de Open Brief had laten voorgaan.
De classis Arnhem heeft nu besloten
deze ouderling te helpen, het getal
ambtsdragers uit te breiden en de
andere groep niet meer op de clas
sis te ontvangen.
Het Centraal Comité van de
Wereldraad vergadert in Canter
bury de zetel van de primaat
van de Anglicaanse Kerk. Er
wordt vergaderd in de aula van
de universiteit van Kent. Voor
zitter M. M. Thomas uit India
spreekt de vergadering toe. Op
het podium zitten vice-voorzit
ster Pauline Webb en en secre
taris-géneraal Eugene Carson
Blake.
pijnstillende, koortswerende. snelwerkende cachets
(Van onze kerkredactie)
ALEXANDRIë/ATHENE
De Grieks-orthodoxe patriarch
van Alexandrië (Egypte) Niko
laos VI, heeft een officieel be
zoek aan Rusland gebracht, ge
volgd door bezoeken aan Istan-
boel en Athene.
In Odessa had hij langdurige
besprekingen met patriarch Alexei.
Daarvan bracht hij verslag uit aan
patriarch Athenagoras in Istanboel
en aan aartsbisschop Hieronymos in
Athene.
Eerder dit jaar bracht de patriarch
van Alexandrië al bezoeken aan
Istanboel, Athene en Sofia. En nu is
hij na een bezoek aan Beiroet naar
zuidelijk Afrika gereisd, waar hij de
orthodoxe bisdommen in Zuid-Afrika
en Rhodesië zal bezoeken.
Deze opvallende reisactiviteiten
doen vermoeden, dat Nikolaos de rol
van de hoogbejaarde Athenagoras
gaat overnemen als de internationale
representant van de wereldortho-
doxie. De patriarch van Alexandrië
neemt na die van Istanboel de
hoogste rang in de orthodoxe hcrar-
chie in.
Dit rijzen van de ster van Nikolaos
doorkruist de plannen van aartsbis
schop Hieronymos, het hoofd van de
Griekse Kerk. Hij streefde er naar,
om de patriarchaten van Alexandrië
en Jeruzalem alsmede de Griekse di-
aspora-gemeenten in West-Europa en
Amerika (die onder de jurisdictie van
Istanboel staan) onder zijn jurisdictie
te krijgen.
Er gingen zelfs geruchten, dat er al
besprekingen waren gevoerd tussen
de Griekse en Turkse regering en dat
Turkije niet ongenegen was. om na
de dood van Ahenagoras diens patri
archenzetel van Istanboel te ver
plaatsen naar Athene.
Op deze wijze zou het pan-Griekse
patriarchaat, dat Hieronymos in
Athene wilde creëren, een waardige
tegenhanger kunnen vormen van het
patriarchaat van Moskou als de twee
polen van de oosterse orthodoxie.
Een sterk wapen daarbij was, dat
de patriarchaten van Konstantinopel,
Alexandrië en Jeruzalem krachtens
traditie wel een vooraanstaande
plaats innemen, maar in feite al lang
tot kleine kerkjes gereduceerd zijn,
die voor een belangrijk deel in stand
kunnen blijven dankzij subsidie uit
de Griekse staatskas.
Dat de Griekse regering dit voor
jaar de autonomie van de monniken
republiek op de berg Athos ophief en
enkele bisdommen in Noord-Grieken
land. die onder Konstantinopel
(Istanboel) ressorteerden, overhevel
de naar Athene, vermeerderde de
spanning, terwijl er tussen Athene en
Alexandrië ook een financieel con
flict was.
SOEPELER
Het is echter opgevallen, dat sinds
premier Papadopoelos het ministerie
van eredienst heeft overgenomen, de
Griekse kerkpolitiek soepeler is ge
worden. In het binnenland werd toe
gegeven aan enkele eisen van bis
schoppen. die protesteerden tegen de
te strakke centralisatie.
Patriarch Athenagoras heeft de
verzekering gekregen, dat hij alle
geestelijke en materiële rechten heeft
op een omstreden klooster bij Saloni
ka Verder laten de Griekse kranten
zich weer lovend over de patriarch
uit. nadat zij hem lange tijd doodge
zwegen hadden.
De financiële problemen tussen
Athene en Alexandrië zijn opgelost
en Nikolaos heeft weer een exarch
(permanent vertegenwoordiger) in
Athene benoemd. Deze post was als
gevolg van het conflict meer dan een
jaar onbezet.
Het is niet onmogelijk, dat deze
ontwikkelingen allemaal zijn te her
leiden tot een meer kritische houding
van de Griekse regering tegenover
aartsbisschopHieronymos en zijn
ambities.
(Van onze onderwijsredacteur)
ARNHEM, 18 aug. De Leidse
hoogleraar dr. C. M. J. Sicking ziet
voor de moeilijkheden bij de eind
examens van het voorbereidend we
tenschappelijk onderwijs als oplos
sing dat op slechts een gedeelte van
de scholen bijvoorbeeld de helft
gecommitteerden zouden verschijnen.
Pas in een laat stadium zou echter
bekend moeten worden gemaakt wel
ke scholen wel en welke scholen geen
gecommitteeerden krijgen.
Het bezwaar tegen schoolexamens
geen controle van buitenaf zou
hierdoor zoveel mogelijk ondervan
gen worden, wan! elke school zou tot
op het laatste moment moeten toe-
werken naar een niveau dat gecon-
troleerd wordt door buitenstaanders.
Prof. Sicking (Griekse taal- en let-
terkunde) lanceerde deze gedachte op j
de jaarvergadering van de algemene
lerarenvereniging. Staatssecretaris
Grosheide heeft over de nieuwe exa-
menregeling een verdeeld advies ont-
vangen; het kernprobleem is: een
mondeling examen met gecommit- j
teerden of een schriftelijk examen l
zonder gecommitteerden.
Bij de groeiende omvang van het
examenbedrijf blijkt het moeilijk
voldoende gekwalificeerde gecommit
teerden aan te trekken.
Een universitair toelatingsexamen
moet volgens prof. Sicking zo lang
mogelijk afgewezen worden. Een der
gelijk examen zou alleen de geschikt
heid voor één studierichting onderzoe
ken. De Leidse hoogleraar meent dat
het beter is wanneer de diploma's
NED. HERV. KERK
Beroepen te Nunspeet. (vac. J. Wie
man) toez.: P. Koeman te Bruchem en
Kerkwijk.
Bedankt voor Emm en (vac. W. Goed
hart) toez.: B. C. Juckema te Marknes
se NOP.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Sneek (vac. E. N.
van Loo): J. N. Nammensma te Schie- j
dam.
Bedankt voor Rotterdam-Overschie: j
K. J. Arwert te Balk.
van alle vwo-richtingen (atheneui
en B. gymnasium-alpha en -1
toegang geven tot verschillende
dies.
Maar men moet dan niet meer 1
zemogelijkheden scheppen dan
zijn aangegeven. Een verdere vei
ming zou een premie zijn op de i
zijdige begaafdheid die velen ten
rechte bij zich veronderstellen. Al
a la carte eindexamen kan woi
gedaan, zou de universiteit zich
noodzaakt zien wél een toelatingsi
men af te nemen.
(Van onze kerkredactie)
MIAMI BEACH. Florida
dan een kwart van de nieuwe li
van de Lutherse Kerk van Japan I
toe. omdat ze via radioprogr:
ma's het evangelie hebben geho
Dit blijkt uit een mededeling van
gurd Aske uit Genèvc, directeur
de radio-afdeling van de Luthi
Wereldfederatie.
Tijdens een referaat, dat hij h
in Miami Beach. Florida, riep hij
lutherse kerken van Amerika op
meer aandacht te schenken aan
gebruik van de massamedia. I
kerken moeten daarvoor ook rr
fondsen ter beschikking stellen.
Aske was onder meer dc eerste
recteur van het lutherse radiostatl
„De Stem van het Evangelie"
Ethiopië. Het bereikt een groot d
van Afrika en het gehele Nat
Oosten met zijn programma's.
Aske vertelde dat hij nu door
regering van Ethiopië gevraagd is
hij ook geen televisienet voor i
land kan opbouwen.