Lidmaatschap van R.K.Kerk nog maar in praatstadium CH-vrouwen: doorlichting overheidsapparaat nodig Predikant geeft de brui aan oecumenische trouwdienst Duitse ker voorlopig aarzelend LICHTE GROEI VAr GEREF. GEMEENTE] Een woord voor vandaag Wereldraad in Londen Kritiek op concept-program Radio-katechese over Christus R.k. eis binnenskamers heel anders dan in kerk Amerika sluit overeenkomsten met Hongarije Atheïste klaagt over godsdienst in ruimte Prof. Alivisatus overleden Oecumeniscl huwelijken Meer dan veertig predikanten Prij sbeschikking voor groente en fruitconserven BER0EPÏNGSWE ZATERDAG 16 AUGUSTUS 1»! We hebben deze hele week stilgestaan bij één vers uit Phi- lippenzen 3, waarin Paulus ons uitlegt wat geloven in Chris tus inhoudt. Misschien is het u vergaan zoals mij: naarmate ik verder las, dacht ik steeds weer: Als dat geloven is, ben ik nog lang niet waar ik moet zijn! Ik denk dat we daarom in de kerk altijd weer belijdenissen zijn gaan opstellen. Daarin spreken we dan uit wat we naar onze mening geloven moeten. Maar we hebben ook altijd be seft dat een dergelijk geloof nog geen zaligmakend geloof is. Het is maar een leer-geloof. En een leer-geloof kan een leeg geloof zijn. Maar het helpt ons wel om te denken: Ik ben toch goed christelijk, want ik geloof het allemaal. Kijk, dan heeft de op zichzelf goede belijdenis ons pre cies van de ware geloofsweg laten afdwalen. Dan is de be lijdenis een verleiding geworden. Want zo gauw wij gaan den ken dat het toch al heel goed met ons geloof in orde is, zit er iets fout. Let u maar hoe Palus reageert: „Niet dat ik het reeds zou verkregen hebben of reeds volmaakt zou zijn." Dat is echter ineens ook een troost. Palus zegt: „Beste mensen, uw geloof behoeft helemaal niet volmaakt te zijn, zolang u maar ge looft in een volmaakte Heer en Heiland." We lezen vandaag: Nehemia 1 1-11. We lezen morgen: Nehemia 2 1-10. •fa Pinksterkerk lid ondanks bezwaren •fe Structuren kunnen God in de teeg staan (Van een onzer medewerekers) LONDEN Een pinksterman uit Brazilië kreeg gistermorgen een enthousiast applaus van de 120 leden van het Centraal Comité van de Wereldraad van Kerken. Ds. Manoel de Mello stak z(jn kritiek op de raad echter niet onder stoelen en banken. Toch wilde zyn kerkgemeenschap tot de raad toetreden, zo deelde hg mee, omdat z(j het werelddiakonaat en z(jn strijd voor rechtvaardiger verhoudingen in de wereld waardeert en er in wil delen. Zjjn woorden kwamen als een verademing omdat de vergadering door de wegversperringen eigenlijk de weg niet meer zag waarlangs Rome tot de raad kan toe treden. (Van onze parlementsredactie) DEN HAAG De Centrale van Christelijk-Historische Vrou wen vindt het noodzakelijk dat het overheidsapparaat moet worden „doorgelicht", zoals dat van tijd tot tijd in grote bedrij ven gebeurt. Bovendien moet het aantal leden van de Reken kamer en de bevoegdheid van deze instantie worden uitge breid. De CH-vrouwen hebben nog al wat kritiek op het concept-program van de CHU, waarover wij reeds eer der schreven. De Centrale betreurt het vooral, dat in het program geen speciale aandacht is besteed aan de veranderende maatschappelijke po sitie van de wouw. De Centrale voelt weinig voor ver laging van de kiesgerechtigde leeftijd tot achttien jaar, omdat de jeugd po litiek nog niet voldoende is ge schoold. De Kamerleden mogen zo min mogelijk nevenfunkties 'hebben. Heeft een Kamerlid echter geen en kele andere funktie naast zijn Kamer lidmaatschap, dan is dat schadelijk voor de maatschappelijke bindingen, die elk Kamerlid moet hebben. De CH-vrouwen verwerpen sub sidie van politieke partijen niet, maar pleiten er wel voor, dat deze subsidie alleen ten goede komt aan de wetenschappelijke bureaus van de partijen (Sav. Lohmanstichting, Dr. Kuyperstichting, Wiardi Beekman- stichting). Mentaliteit Wat de buitenlandse politiek be treft, zouden de CH-vrouwen graag HILVERSUM Onder de titel „Wie is in Godsnaam Jezus Christus" gaat de KRO-radio komend najaar veertig katechese-uitzendingen wij den aan de fundamentele geloofsvra gen „Waarom is er eigenlijk een kerk, waarom is er een christendom, wie is Christus?" De uitzendingen starten in oktober in een serie van vijf blokken met ieder acht uitzendingen. Elk blok geeft een aparte benadering van de figuur van Christus, zoals Hij uit de Bijbel spreekt, en zoals de mensen i nog rijp voor, de stap naar de andere zien dat de Europese eenwording op de eerste plaats komt. Verder moet het statuut van de Verenigde Naties worden gewijzigd en moet de volkeren organisatie de beschikking krijgen over een permanente politiemacht De ontwikkelingshulp is vooral een kwestie van mentaliteitsverandering bij de burger. Zending en missie moe ten blijvend gesteund worden. Ten aanzien van de binnenlandse politiek pleiten de CH-vrouwen voor een verdere democratisering van de krijgsmacht. Veel nadruk leggen ze op de veran dering van mentaliteit van de bur ger, zonder welke geen grote politie ke en maatschappelijke wijzigingen mogelijk zijn. Hij mocht de vergadering even toespreken om een indruk van zijn kerk te geven. In de komende dagen zullen de leden van dit Centraal Co mité, dat in Cantebury vergadert, de zetel van de primaat van de Engelse Kerk, beslissen moeten of deze kerk, de Evangelische Pinksterkerk van Brazilië als lid kan worden aanvaard. Ds. De Mello deelde mee dat 95 procent van de leden van zijn kerk eenvoudige arbeiders zijn. Hij maak te duidelijk dat zijn kerk er niet aan dacht om een verandering aan te brengen in wat hij noemde haar „evangelische instelling" en dat zij ook in de toekomst steeds weer alle nadruk wil blijven leggen op de noodzaak van een geestelijk reveil. Heel eerlijk gaf hij toe dat hij geestelijk niet veel van de Wereld raad verwachtte. Hij had de vergade ring van de assemblee van Uppsala bijgewoond en die had geestelijk op hem de indruk gemaakt dat de We reldraad een „vallei met doore doodsbeenderen" is. •fe Waarschuwing Andere evangelisch denkende christenen in Brazilië hadden hem gewaarschuwd dat de Wereldraad van de duivel is. Maar, zei hij, „ik heb het gevoel dat de raad de enige boodschap heeft voor onze eeuw." Hij waarschuwde de leden van het Centraal Comité zich niet te verliezen in een theologisch debat, dat gewone mensen nauwelijks of helemaal niet raakt. „Onze kerk is een kerk van de gewone mensen", zei hij. Een van de vooraanstaande stafle den van de Wereldraad, dr. Lukas Vischer, die de afdeling „Faith and Order" (belijdenis en kerkorde) leidt, had reeds eerder gistermorgen op soortgelijke wijze gesproken. Hij waarschuwde de leden-kerken ervoor zich niet te verliezen in „institutione le structuren," waardoor zij niet meer open zouden staan voor Gods handelen. •fe Gemeenschap Vischer bracht verslag uit over het werk van zijn afdeling en sprak te vens over de verhouding tot de Rooms-Katholieke Kerk. Hij hield de leden-kerken ook voor dat interkerke lijke besprekingen over mogelijke fusies van kerken geen substituut mogen zijn voor de gemeenschap waarover het Nieuwe Testament spreekt. Deze Zwitserse theoloog vroeg een gezamenlijke inzet om de afscheidingen en veroordelingen uit het verleden te overwinnen. Kerken blijven te veel steken op een kerkordelijk vlak, zo waarschuw de hij, „waarbij het er dan alleen maar om gaat hoe het avondmaal gereguleerd moet worden." Alleen de onofficiële groepen rooms-katholie- ken en protestanten die samen het sacrament vieren geven werkelijk een stimulans om verder te gaan dan alleen praten met elkaar op het vlak vai^^cerkeli^k^wetjevin^^^^^ "TJêt^erslagvaT^r^nscheT^wêrT ter hand gesteld van een van de commissies voor preadvies, die vol gende week met voorstellen moet ko men. In dit verslag wordt in het bij zonder aandacht geschonken aan de ontwikkeling sinds de Assemblee van de Rooms Katholieke Kerk en de Wereldraad. Het verslag begint met een nogal positieve beoordeling van het bezoek JUTPHAAS De hervormde predikant ds. J. Korpershoek te IJsselstein, tevens consulent van Jutphaas, heeft zijn medwerking aan een oecumenische huwelijks- dienst samen met de pastoor in Jutphaas afgezegd. De trouwkaarten, waarop de gezamenlijke dienst werd aange kondigd, waren al gedrukt. Maar de hervormde predikant trok zich terug, toen hij merkte dat binnenskamers van rooms-ka- tholieke zijde eisen over de rooms-katholieke opvoeding van de kinderen waren gesteld, die drastisch afweken van de vragen die tijdens de kerkdienst zouden worden gesteld. Voordien had ds. Korpershoek al eens meegedaam aan een oecume nische huwelijksdien8t. Nu noemt hij zo'n gebeuren een „oecumenische misrekening". „Ach, aan de buitenkant ziet het er allemaal vrij normaal iut", aldus ds. Korpershoek." Het bruidspaar komt bij je en praat over hun kerkelijke moeilijkheden. Geen van beiden is er zich over Christus hebben uitgelaten. In dit verband zullen onder meer Bonhoeffer. Dostojefski. Gurdini, Luther, en don Mazzi aan de orde komen. Theologen als Schillebeeckx en Fortmann en niet-katholieken als Ben Stokvis en Cornelis Verhoeven zullen hun bijdragen leveren, terwijl ok de van het pastoraal concilie be kende Ineke Meester en de dich ter-schrijver Gabriël Smit over prak tische geloofservaringen zullen ver tellen. Voorts hebben bisschop Bluys- sen, rabbijn Soetendorp, dr. Buskes en anderen hun medewerking toege zegd. Vorig jaar trok de serie „Zoekend geloven" over de nieuwe katechismus per dinsdagavond 300.000 luisteraars. CVK/IKOR starten dit najaar een reeks televisieuitzendingen, die in aanleg bedoeld zijn als een katechese voor volwassenen. Hedendaagse we tenschappelijke inzichten en actuele problemen van mens en samenleving zullen daarin worden getoetst aan het christelijk geloof cn aan het evangelie. Deze „Vragenreeks" is opgezet in samenwerking met Kerk en Wereld te Driebergen, van welk instituut dr. A Th. van Leeuwen (theoloog) en drs. C. Waaldijk (psycholoog) pro gramma-adviezen bijdragen. De regie it in handen van dr. Peter Hofstede. kerk te maken. Zou dominee zo goed willen zijn samen met pastoor of ka pelaan de huwelijksinezgenig te ver richten? Je anderzoekt of het allemaal op recht gemeend is. stelt dan als voor waarde dat de eucharistieviering achterwege zal blijven en dat de hele dienst eerlijk tussen pastoor en pre dikant zal worden opgedeeld, zodat geen van beide partijen er maar wat bij komt te hangen. VRAGEN Verder komen natuurlijk de ..vra gen" ter sprake, maar in de lezing van Huub Oosterhuis kunnen we ons tegenwoordig a lgauw vinden. Ook wat de opvoeding van de kinderen betreft: „Belooft gij voor de kinde ren. die de Heer u moge toevertrou wen. een goede vader/moeder te zijn en hun een opvoeding te geven in de geest van het evangelie?" De ringwisseling en de zegenbede worden al gouw uit het Hervormde Dienstboek overgenomen. Zo lijkt er geen vuiltje aan de lucht en op deze basis heb ikzelf onlangs meegedaan aan een oecumenische huwelijksinze gening te Utrecht. Maar nu diende zich een tweede bruidspaar aan. Het ging van een lei en dakje, totdat na -het pastoral gesprekje de bruidegom zich liet ont vallen, dat zij een rooms-katholieke doop en opvoeding van hunkinderen hadden moeten beloven bij de be trokken pastoor. In eerste instantie kwam mij dit ongeloofwaardig voor, maar bij navraag bleek dit juist te zijn. Om in het bisdom Utrecht dispensatie te verkrijgen, moet het bruidspaar van tevoren deze belofte afleggen. Ook de kapelaan van het vorige bruidspaar gaf (wataarzelend) toe deze belofte gevraagd en ontvan gen te hebben". AFGEZWAKT Toen ds. Korpershoek weigerde, aan de huwelijksdienst mee te wer ken, belde de pastoor hem nog op en legde hem een „afgezwakte" vorm van rooms-katholieke zijde voor. In deze afgezwakte vorm moest de rooms-katholieke partner beloven te streven naar een rooms-katholieke doop en opvoeding van zijn kinderen, terwijl van de protestantse partner werd gevraagd deze belofte te respecteren. Volgens ds. Korpershoek had de pastoor verklaard, dat dit het uiterste was waartoe hij kon gaan, en dat dit voor heel rooms-katholiek Nederland geldt. De mildere vorm zou dus hierin bestaan, dat alleen aan de rooms-ka tholieke partner wordt gevraagd te streven naar een rooms-katholieke grond hiervan laat afweten, meent hij. RICHTLIJNEN In 1967 heeft de hervormde synode richtlijnen opgesteld voor het ge mengde huwelijk tussen hervormden en rooms-katholieken. In deze richt lijnen wordt kerkeraden en predi kanten geadviseerd medewerking aan gezamenlijke huwelijksdiensten te verlenen, wanneer van rooms-katho lieke zijde van de protestantse huwe lijkspartner geen beloften worden geëist, die voor hem in geweten on aanvaardbaar zouden moeten zijn en op een verloochening van de eigen belijdenis zouden moeten neerkomen. De richtlijnen zeggen: „In vele ge vallen wordt van het bruidspaar de belofte van een christelijke opvoe ding der kinderen gevraagd. Hoewel wij niet willen ontkennen, dat het mogelijk is dat de rooms-katholieke partij daaronder een rooms-katholie ke opvoeding zal verstaan, achten wij het vanzelfsprekend dat de niet-rooms-katholieke partij dit daar mede niet zal bedoelen. Wij menen dan ook, dat deze laatste belofte.met een eerlijk geweten door leden van de Hervormde Kerk zou kunnen wor den afgelegd." De synode ging er hierbij van uit. past. In de gevallen die ds. Kor pershoek meemaakte, blijkt dit niet het geval te zijn. DJAKARTA Indonesië zal pro beren de toestand in West-Irian te verbeteren, maar de regering zal geen overdreven beloften doen. zei president Soeharto vandaag. Aan de vooravond van de Onaf hankelijkheidsdag bood hij het parle ment een wetsontwerp aan. waarmee aan West-Irian als deel van Indo nesië autonomie zal worden verleend. Soeharto noemde de „daad van vrije keuze" een succes. doop en opvoeding, terwijl eigenlijk j Instructie over het gemengde in het aartsbisdom Utrecht van beide huweUjk uit Rome van ïg masw.t 1966 partners de belofte van rooms-katno- jn Nederland zeer soepel werd toege- lieke doop en opvoeding moet wor- 1 - -i den gevraagd. Ondanks de goede verstandhouding tussen hervormden en rooms-katho lieken in Jutphaas (er zijn bijvoor beeld gezamenlijke kerkbouwplan- nen), voelde ds. Korpershoek zich in zijn geweten verplicht geen mede werking aan een dergelijke oecume nische huwelijkssluiting te verlenen. „Het helpt weinig als men van rooms-katholieke zijde zegt: ach, het is maar een formaliteit. Ik meen dat een kerk zich zulke grapjes niet kan veroorloven. Al met al ziet dus de binnenkant van zo'n oecumenische huwelijksinzegening er anders uit dan de buitenkant. We worden sterk herinnerd aan het beruchte briefje van weleer, dat de protestantse part ner moest tekenen en waardoor een rooms-katholieke opvoeding van de kinderen werd gegarandeerd." Ds. Korpershoek vermoedt, dat ve le predikanten volkomen argeloos af gaan op de vragen die in het open baar in de huwelijksdienst worden gesteld. Hij adviseert hun daarom toch vooral van tevoren de betrokken pastoor of kapelaan op de man af te vragen, op welke voorwaarden dispensatie is of wordt aangevraagd. De vragen binnenskamers gesteld zijn minstens zo belangrijk als die welke in de dienst aan de orde ko men. Het zu best wel eens kunnen zijn, dat menig predikant hét op van de paus aan het bureau van de Wereldraad. Met geen woord wordt gesproken over de negatieve facetten van dat bezoek, zoals het feit dat de paus heel sterk zijn „Petrus-ambt" beklemtoonde. Volgens Vischer blijkt uit het bezoek dat de Rooms-Katho lieke Kerk het huidige contact waar deert Tot nu toe was dat nog niet zozeer gebleken, zei hij. Reeds enige jaren bestaat er een samenwerkingsorgaan waarin bespro ken wordt wat allemaal samen ge daan kan worden. De assemblee van Uppsala besloot vorig jaar het aantal leden van dit orgaan uit te breiden van 14 tot 24. Tijdens de eerste vergadering van de uitgebreide groep is besloten dat dit orgaan zijn werk voort zal zetten volgens de lijnen van de afgelopen jaren. Dat wil zeggen dat er naar meer samenwerking gestreefd zal worden op punten waar samenwer king mogelijk is. ■fe Aarzelend j Als er gesproken wordt over de mogelijkheid van toetreding van Ro me tot de wereldraad, wordt de toon van het verslag steeds aarzelender. Eerst komt aan de orde hoe de si tuatie op regionaal vlak moet zijn. Evenals in Nederland zijn de laatste jaren veel nationale en regionale ra den van kerken ontstaan waarin de Rooms Katholieke Kerk van dat ge bied participeert. Maar als de vraag wordt gesteld of die ontwikkeling moet worden voort gezet, duiken steeds meer vraagte kens op in dit verslag. Moet het alge mene regel worden dat de Rooms Katholieke Kerk toetreedt tot plaatse lijke, nationale en regionale raden? Is dat de weg om dan uiteindelijk te komen tot een toetreden van deze kerk tot de Wereldraad? Deze vraag tekens blijven staan. Het samenwer kingsorgaan is nog niet tot een al gemeen aanvaardbaar advies ge komen. Het orgaan heeft natuurlijk wel ge sproken over de mogelijkheid van een rooms-katholiek lidmaatschap van de Wereldraad. Maar, zo wordt gezegd, de moeilijkheden zijn nog zo groot dat ze niet eenvoudig met een handgebaar weggewuifd kunnen wor den. Daarom is er een speciale com missie benoemd om die moeilijkhe den te toetsen. De commissie zal in mei volgend jaar verslag moeten uit brengen. Mogelijkheden Voorlopig, zo is reeds gezegd, staan er drie wegen open. In de eerste plaats kan de bilaterale samenwer king tussen Rooms Katholieke Kerk enerzijds en Wereldraad anderzijds nog veel verder worden uitgebouwd. In de tweede plaats kan de Wereld raad vervangen worden door een nieuw verband van kerken waartoe de Rooms Katholieke Kerk zonder moeilijkheden kan toetreden. De der de mogelijkheid is een volledig lid maatschap. Zowel de Wereldraad-vertegen woordigers in het samenwerkingsor gaan als de rooms-katholieke leden, vinden dat de beide eerste voorstel len niet ver genoeg gaan. Voorlopig wordt dus gedacht in de richting van een lidmaatschap van Rome. Over het algemeen stond de discus sie over dit onderwerp niet op bijster hoog niveau. De Indiër Paul Verghe- se, bisschop van de Syrische Ortho doxe Kerk klaagde dat de ontwikke ling kerkelijk gezien veel te langzaam gaat. Er moet nu iets ge beuren zei hij. En zulke geluiden klonken er meer. Intussen heeft de paus tijdens zijn WASHINGTON Amerika heeft gisteren een aantal overeenkomsten met Hongarije besloten. Ze hebben o.a. betrekking op de vestiging van een Hongaars handelskantoor in New York. methoden om de Hongaarse schuld te voldoen in verband met overtollig Amerikaans eigendom, dat aan het eind van de Tweede Wereld oorlog werd verkregen, uitbreiding van het aantal diplomaten bij de Amerikaanse ambassade in Boeda pest en bij de Hongaarse ambassade in Washington. Tot de overtollige Amerikaanse ei gendommen, die na de oorlog door Hongarije zijn verkregen, behoren vrachtauto's en jeeps ter waarde van ruim 40 miljoen gulden. De overeenkomsten worden in Washington gezien als een begin van verbetering in de betrekkingen met het communistische bewind in Boe dapest. (Van onea kerkredactie) AUSTIN (Texas) Religieuze verrichtingen of ceremoniën en vooral het lezen van de christelijke bijbel en het spreken van geboden" moet aan de Ame rikaanse astronauten verboden worden tijdens hun dienst ,,op aarde, in de ruimte, dan wel op of in de nabijheid van de maan". Deze els stelt de militante atheïste Madalyn O'Hair. Zij meent, dat hel in strijd is met het beginsel van scheiding tussen kerk en staat, dat de beman ningen van de Apollo-8 en de Apollo-11 ..propaganda gemaakt hebben voor de christelijke religie tijdens een wetenschappelijk-militaire expeditie". Over haar klacht moet een gerechtshof in Austin beslissen Enkele jaren geleden bereikte mevrouw O'Hair, dat het gebed op de openbare school in de Verenigde Staten werd verboden. bezoek aan Genève gezegd dat de mogelijkheid van een rooms-katho lieke aansluiting bij de Wereldraad diepgaand moet worden onderzocht. Velen in de Wereldraad zien die uitspraak als een pauselijke keuze tilt de drie genoemde mogelijkheden. Maar dan zal eerst nog heel wat gestudeerd moeten worden. En zo lang er gestudeerd wordt, zullen er geen stappen worden ondernomen. In wezen drongen de leden van het Centraal Comité vergeefs aan op ac tie, want die kan pas na mei van het volgend jaar komen als de studiecom missie verslag heeft uitgebracht. Zo was dit in wezen een debat dat te vroeg gehouden werd en daar dan ook alle kenmerken van droeg. Inmiddels zijn de leden van het Centraal Comité met hun adviseurs ondergedoken in de verschillende commissies. De eerste debatten zijn lusteloos uitgebrand. Nu is het wach ten op de voorstellen die vanuit de commissies aan de plenaire vergade ring zullen worden voorgelegd. Misschien zit daar meer vuurwerk ATHENE Prof. dr. Hamilcar Alivisatos, vice-president van de Theologisch Akademie in Athene is donderdag overleden. Hij werd 82 jaar oud. Alivisatos was een van de pioniers van de oecumenische beweging. Hij nam al deel aan de conferentie van Stockholm van 1925. Ook op de jongste assemblee, van Uppsala, was hij aanwezig. Hij verte genwoordigde daar het Grieks-ortho dox patriarchaat van Jeruzalem. Matroos overlijdt na val van schip DEN HELDER De 20-jarige R. van der Laar uit Aalst/Brakel, ma troos tweede klasse bij de Konink lijke Marine is gisteren om het le ven gekomen na een val overboord van hr. ms. De Ruyter. Het schip lag voor de kade in Den Helder en men was bezig voorraden aan boord te nemen. Daarbij is matroos Van der Laar gestruikeld, overboord geslagen en met het hoofd op -een balk gevallen. Hij raakte daardoor buiten bewust zijn. Het slachtoffer was spoedig op- gedregd, maar bij aankomst in het ziekenhuis bleek de jongeman te zijn overleden. LUKAS VISCHER (Van onze kerkredactie] BIELEFELD Ook in Du heeft de protestantse kerk zii zonnen op zogenaamde oecumi huwelijksbevestigingen. De van de drie zelfstandige kerl Nordrhein-Westfalen hebben predikanten aangeraden heel zichtig te werk te gaan. De Rooms-Katholieke Kerk van haar kant maar eens be dat zij de protestantse kerken lijke partners aanvaardt, zo gezegd. De moderamina van de drie nale kerken heben samen di bleem besproken. Praeses Thimme uit Bielefeld zei wel, drie kerkelijke organen open si voor een „werkelijke samenw bij de huwelijksdienst", als de F Katholieke Kerk eerst haar „d tisch inzicht over het huwelijk zigt. Niet zolang geleden trok een menische huwelijksdienst in Li] aandacht. Pas na de dienst wei kend dat de rooms-katholieke in het geheim een schrifteljh lofte van het jonge paar had waarin zij moesten beloven hu deren rooms-katholiek op te v Een dergelijk feit bewijst, zo Thimme dat grote voorzichtighi boden is. (Van onze kerkredactie) ZEIST Eind 1968 telden de Gereformeerde Gemeenten 73.049 zielen. De 152 gemeenten werden gediend door 38 predi kanten. Dat blijkt uit het Kerkelijk Jaar boek 1969 van deze gemeenten, dat als laatste van de kerkelijke jaar boekjes van dit jaar is verschenen, bijna twee maanden later dan vorig jaar, op een tijdstip, dat het jaar al grotendeels is voorbijgegaan. Als de beroepen kandidaten over enkele weken zullen zijn bevestigd, zal het aantal dienstdoende predikan ten zijn gestegen tot 41, een aantal dat de Gereformeerde Gemeenten nog nimmer tevoren hebben gekend. Aan de Theologische School zijn der tien studenten in opleiding. Eind 1967 telden de Gereformeerde Gemeenten 71.921 zielen, zodat er een toename was van 1128 (1,57 procent), die deels veroorzaakt werd door toe treding van de christelijke gerefor meerde gemeente van Rotter dam-Zuid mét 290 zielen. DEN HAAG De ministers van economische zaken, van landbouw en visserij en van sociale zaken en volksgezondheid a.i. hebben in de Staatscourant van 15 augustus de prijzenbeschikking groente- en fruit conserven 1969 afgekondigd. Deze beschikking opent de moge lijkheid verhogingen van de inkoop prijzen van verse groente en fruit alsmede van halffabrikaten daarvan, in de verkoopprijzen van in het land vervaardigde groente- en fruitconser ven door te berekenen. Tevens wordt de verplichting opge legd verlagingen van de inkoopprij zen in de verkoopprijzen tot uitdruk king te brengen, een en ander met inachtneming van de verlaging van de suikeraccijns. Onder groente en fruitconserven wor den door deze beschikking mede be grepen diepgevroren of gedroogde groenten of fruit .vruchtenpulp, ge- confijte vruchten of vruchten delen, vruchtensap, puddingsaus en jam, appelstroop perestroop en zuurkool. Groei was er verder vooral pelle aan den IJssel, Rijssen ei delburg. Een sterke achten; (van 123 zielen) vertoonde Be zen, de plaats waar in de eeuw ds. L. G. C. Ledeboer, et de grondleggers van de Gerefoi de Gemeenten, gewerkt heeft De zeventien gemeenten mei dan duizend zielen zijn in vol Rijssen (5281), Barneveld (32161 delburg (2849), Rotterdam-Zuid Rotterdam-Centrum (2269), Kri dijke, Kampen, Zeist, Utrecht, ke, Genemuiden, Lisse, Goes, dingen, Ridderkerk, Capelle as IJssel en Gouda. Samen om deze gemeenten bijna 32.000 vs gemeenteleden. Geen enkele ge te heeft meer dan een prei hoewel Rijssen daartoe wel poi in het werk stelt. Het grensverkeer met ander ken levert de Gereformeerd! meenten enig verlies op, voor opzichte van de Nederlandse vormde Kerk. Tegenover 222 nen, die vorig jaar uit deze overkwamen, gingen er 384 in keerde richting. Verlies was er ook ten aanzie de Gereformeerde Gemeenten i derland (plus 77 min 103), maar ten opzichte van de Oud-G< meerde Gemeenten (plus 96 m Ten aanzien van de Christelijk reformeerde Kerken bleef de nagenoeg in evenwicht (plus 9 92). V rouicen Dc statistiek in dit jaarboek ook onderscheid tussen mani en vrouwelijke leden. Opmerkel dat terwijl onder de doopled jongens het nog winnen vi meisjes onder de belijdende led vrouwen duidelijk in de meerd zijn (53,3 procent). Dit verschil zelfs nog groter. Twee jaar gi was dit percentage nog 53,1 pi Ned. Herv. Kerk Aangenomen het beroep van nerale synode tot zendingsprei ten behoeve van de Evangelische dergemeente te Suriname), P. Ji laatstelijk te Wormerveer. Geref. Kerken Aangenomen de benoeming tot predikant te Seedorf (Duitsland), Span te Zwaagwesteinde. Geref. Kerken (vr(Jgem.) Beroepen te Houwerzijl, K. D Dijk te Terneuzen. Geref. Gemeenten Beroepen te Woerden, J. C. Wi te te Meliskerke. Bedankt voor Paterson. C. Harit Utrecht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2