Wereldraad wil t racisme
volledig gaan elimineren
Vrijgemaakt kerkverband
met ruim 14.000 geslonken
Boek met artikelen
van dr. J. M. de Jong
Per provincie verdeeld
Een woord voor vandaag
Betrekkelijk slap gebaar Geen herstelbetalingen
Uitvoerend bestuur
onderling niet eens
Visser 't Hooft
wil wel naar
Lunteren komen
Oud-katholiek
seminarie ook
naar Utrecht
Puzzelboek
<D
O
O
0
O
O
O
O
O
Kwetsbare theologie van de hoop
In Swifterbant
bouwen drie
kerken samen
41 predikanten buiten verband
Vrijgemaakt
Z.-Holland
Buiten-verbanders
eigen jaarboekje
Groot tekort aai
artsen bij GAK
bero^pTngswer
Ik schrijf deze week over de vraag wat volgens Paulus het
geloof in Christus inhoudt. Het merkwaardige is dat hij dan
niet allerlei uitspraken opsomt die we geloven moeten, maar
dat hij zegt: Geloven is Christus leren kennen, deel hebben
aan Zijn opstandingskracht, gemeenschap hebben met Zijn
lijden. En hij voegt er in Philippenzen 3 10 aan toe: ,g\.an
Zijn dood gelijkvormig worden."
De dood is onze laatste vijand. De dood maakt een einde aan
al onze plannen, aan iedere vorm van gemeenschap. De dood
is een punt achter ons aardse leven. Daarom verzetten we ons
tegen de dood. Dat heeft ieder mens altijd weer in iedere
cultuur gedaan.
Behalve het christelijk geloof. Dat zegt: Wees niet bang voor
de dood. Durf die weg naar de vernietiging te gaan. Durf u
zelf op te geven. Maar blijf geloven in God. Geloof dat Hij
sterker is dan de dood. Geloof dat Hij ons ook uit die laatste
vernietiging nog kan doen opstaan.
De dood heeft dan niet het laatste woord, maar God. En als
u goed gelezen hebt zag u reeds, dat ik Paulus verkeerd ci
teerde. Hij zei: ..aan Zijn dood gelijkvormig wordenDE, zou
mogen komen tot de opstanding uit de doden." Na de dood
volgt voor het kind van God slechts een komma. Daaruit
blijkt de kracht van God.
We lezen vandaag: Romeinen 16 17-27.
VRIJDAG 15 AUGUSTUS 1969
(Van een onzer medewerkers)
LONDEN Tot gistermiddag draaide het Centraal Comité van
de Wereldraad van Kerken sereen maar saai voort. Plotseling kwam
er echter leven in de vergadering, toen het rapport over de rassen
verhoudingen aan de orde werd gesteld, samen met een voorstel van
het uitvoerend bestuur van de Wereldraad. Dit oecumenische plan
wil iedere vorm van racisme in de wereld elimineren.
Het begon allemaal met een nogal
orakelachtige uitspraak van dr. Eu
gene Carson Blake, die in mei optrad
als secretaris van de consultatie over
racisme. Deze werd in de Londense
(Van onze kerk redactie)
AMSTERDAM Dr. W. A.
Visser 't Hooft is genegen de
generale synode van de Gerefor
meerde Kerken voor te lichten
over de oecumenische situatie.
Maar dan zal de synode hem of
ficieel moeten uitnodigen en dat
is nog niet gebeurd.
Toch leeft het verlangen bij som
migen om deze erepresident van de
Wereldraad van Kerken als pre ad
viseur uit te nodigen. De gedachte
is ontstaan in de commissie van
pre-advies van de synode die oecu
menische kwesties behandelt. Hij
zou dan aanwezig zijn als er gespro
ken wordt over de Wereldraad van
Kerken.
Een van de leden, ds. H. Schut
uit Utrecht, overlegde met de voor
zitter van de synode, dr. P. G.
Kunst, of hij bezwaar had als dr.
Visser *t Hooft de synode zou voor
lichten. Dr. Kunst zei dat hij per
soonlijk een dergelijk voorstel zou
steunen. Intussen heeft de commis
sie dr. Visser 't Hooft reeds ge
vraagd of hü genegen is naar Lun
teren te komen.
Een definitieve uitnodiging kan
echter alleen door de synode aan dr.
Visser 't Hooft worden gericht. Dit
kan pas gebeuren als de synode op
25 augustus bijeenkomt.
UTRECHT Reeds met ingang
van de cursus 1969-1970 zal de theo
logische opleiding van de Oud-Ka
tholieke Kerk in ons land van het
seminarie in Amersfoort verplaatst
worden naar Utrecht.
De priester-studenten zullen voort
aan daar colleges volgen zowel van
de hoogleraars van de theologische
faculteit van de rijksuniversiteit als
ook van docenten van de katholieke
theologische hogeschool, die gelijk
bekend eveneens streeft naar een
nauwer samengaan met de universi
teit
De oud-katholieke docenten, die
thans aan het Amersfoorts seminarie
verbonden zijn, zullen aanvullende
colleges blijven geven, die eveneens
in Utrecht plaatsvinden.
Voorlopig is dit een experiment. De
theologische faculteit van de uni
versiteit heeft de grootst mogelijke
medewerking toegezegd.
Op uitdrukkelijk verzoek van de
oud-katholieke studenten wordt hen
de vrije keus gelaten, om gedurende
hun opleiding al dan niet in het se
minariegebouw te Amersfoort te wo
nen.
2
3
4
5
6
7
8
9
Hor. woorden invullen die beteke
nen: 1. omtrent. 2. zuinig, niet
kwistig, 3. verbinding, 4. liniëren, 5.
in voorraad zijnde, 6. ondergeschikte,
7. onbeteugeld, 8. onderwijzeres
(Vlaams), 9. vuurtoren.
Bij juiste oplossing leest men in de
cirkeltjes de naam van een gemeente
in N. Holland.
Oplossing vorige puzzel: Horizon
taal: 1. griet - lade 2. rente - iris 3.
oker - Essen 4. Ee - eens - ara 5. ns -
nee - edel 6. etser - none 7. taal -
kanon 8. Erna - eg - ido 9. rest - ras
- en. Verticaal: 1. groen - eter 2.
rekest - are 3. ineens - Ans 4. et -
reëel - at 5. teen - erker 6. Lisse -
naga 7. Ars - adonis 8. Dieren - ode
es - na - le - non.
(Van onze kerkredactie)
NIJKERK Toen bekend
werd dat dr. J. M. de Jong, rector
van het hervormd seminarium
Hydepark te Driebergen, plotse
ling op 12 oktober 1968 overleden
was, werd al gauw gezegd dat
Nederland een theoloog van
naam verloren had. Toch had h(j
niet bijzonder veel gepubliceerd.
Z(jn theologie was althans niet
in vele boeken vastgelegd.
Juist daarom liet zijn overlijden
ook zo'n theologische leegte na. Velen
die aan zijn voeten gezeten hadden,
leerden door hem iets zien van een
theologie die een antwoord zocht
en vaak ook gaf op de vragen van
onze tijd.
Hij had een hekel aan standpunten.
Zijn theologie had iets beweeglijks.
Daarom was het ook meer een theo
logie van essays dan van boekdelen.
Prof. dr. H. J. Heering beschrijft hem
als volgt: „Geloven was voor hem
een ongepantserd, kwetsbaar leven
met Christus midden in de wereld,
en theologiseren was het denkend
meeleven in het avontuur, een zich
na-denkend laten betrekken in Gods
bezig zijn met de werkelijkheid."
Hij beschrijft dit in een boek dat
zojuist is verschenen. Samen met
prof. dr. H. Berkhof en prof. dr. Kr.
Strijd heeft prof. Heering een aantal
van de belangrijkste artikelen die De
Jong in bladen als Wending, Vox
Theologica, Kerk en Theologie en
Rondom het Woord publiceerde bij
eengebracht.
Het eerste artikel is tevens een van
de oudste: „De taal van de bijbel en
onze levenswerkelijkheid", maar is
nu haast nog actueler dan toen het
werd geschreven. Andere onderwer
pen zijn: revolutie, evangelie en
technocratie, theologie en syberneti-
ca, Karl Barth, Robinson.
Midden in het boek hebben de drie
redacteuren het artikel „Theologie
van de hoop" opgenomen. Het beken
de boek van J. Moltmann, dat ook
die titel draagt, achtte hij zo waarde
vol dat zijn geweten welhaast begon
te spreken dat hij het misschien
overschatte. Maar hij durfde tegen
zijn geweten in te gaan. Juist deze
hoop kwam centraal te staan in zijn
denken.
En in dat artikel vallen (op pagina
85) de woorden die Heering in zijn
biografie van dr. De Jong zal gebrui
ken: „Een theologie van de hoop is
weerlozer bovendien en kwetsbaar
der dan een theologie die de bijbelse
verwachting 'terugvertaalt tot zinge
ving van het heden. „Maar deze hoop
brengt De Jong het „dichtst in de
buurt van God." En dat heeft hij
liever dan zekerheden.
Daarom werd dit boek genoemd:
Voorrang aan de toekomst. Het werd
uitgegeven door G. F. Callenbach te
Nijkerk.
wijk Notting Hill gehouden, een
buurt die met rassenrellen daadwer
kelijk op de hoogte is.
De secretaris-generaal van de We
reldraad zei: „Waarlijk we moeten
meer naar elkaar luisteren dan tot
elkaar spreken." Hü had bewonde
renswaardig weinig worden nodig om
de problemen te schetsen.
Hij noemde onder meer het schan
dalige falen „om onze kerken te ont-
rassen". Hij wees er ook op dat de
mens een identiteit nodig heeft om
zijn zelfrespect te kunnen bewaren.
Bovendien wordt het tijd de implica
ties van assimilatie onder woorden te
brengen. De vice-voorzitster van het
Centraal Comité, mejuffrouw Pauli
ne Webb, gaf snel een opmerkelijk
overzicht van de in mei gehouden
besprekingen.
Pijlen
Hoewel de consultatie verstoord
werd door vertegenwoordigers van
de Amerikaanse „zwarte macht",
richtte Pauline Webb haar vurige
pijlen op een totaal ander doel: De
consultatie werd uitgefloten door
mensen van mijn eigen ras, die onze
openbare bijeenkomsten binnendron
gen... het woeste gevloek van boze
extremisten."
Hier, zo zei deze vooraanstaande
vertegenwoordigster van het Britse
GOES Een overzicht per provincie doet zien, dat in hele streken van
Ons land van geen moeite in de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) op
grote schaal sprake is.
1-1-1968
juni 1969
Groningen
19.499
19.287
6.409
6.403
6.525
6.542
25.153
19.302
Gelderland
8.160
8.076
Utrecht
11.834
10.394
Noord-Holland
2.714
Zuid-Holland
18.597
15.690
Zeeland
3.581
3.542
Noord-Brabant/Limburg
1.196
1.201
Nederland
107.935
93.651
methodisme, „hebben we Gods oor
deel over het kwaad van het ra
cisme." Zij riep allen die dit kwaad
willen uitbannen op tot solidariteit,
offers en acties die hun woorden
waar kunnen maken.
Een Chinese dame. een predikante
uit Hongkong, ds. Ching Chee Lee,
zei, dat het nog niet zo lang geleden
is dat in haar deel van de wereld in
sommige parken borden hadden
gestaan met de woorden: „Verboden
voor Chinezen en honden."
Heilige oorlog
Ook tegenwoordig nog blijkt het
blank racisme uit het feit. dat Chine
zen maar de helft betaald krijgen
van blanken of zelfs minder voor
hetzelfde werk. Ze erkende dat het
blank racisme niet het enige racisme
in de wereld Is, maar zei: „Dit is de
heilige oorlog die alle christenen ten
koste van alles zouden moeten vech
ten."
Ook uit andere delen van de we
reld stonden sprekers op. De meesten
bezaten een donkeré huidskleur, ze
gaven voorbeelden van discriminatie.
Maar opeens klonk de stem van een
predikant uit Kameroen, die ver
klaarde dat het verzet van de ene
(Afrikaanse) stam tegen de andere
ook een vorm van racisme is.
De Russische leek, Alexis Sergeje-
witoj Boeëwski verzette zich tegen de
uitspraak van het uitvoerend bestuur
dat racisme zowel in West- als in
Oost-Europa wordt gevonden. Hij zei
dat hij niet op de hoogte was van de
situatie in het westen, maar hield vol
dat „in de socialistische maatschappij
geen racisme werd gevonden." Hij
wilde echter wel erkennen dat ra
cisme universeel is, of aan geheel Eu
ropa verweten kan worden.
Zelfonderzoek
Dr. Russel Chandran uit India
schonk aandacht aan de eisen van de
beweging van de „zwarte macht" die
herstelbetalingen geëist heeft. Zijn
mening was dat de kerk niet zozeer
geroepen 'is om het onrecht uit het
verleden te herstellen dan wel om
huidig onrecht te bestrijden.
Hü stelde voor dat iedere kerkge
meenschap die is aangesloten bij de
Wereldraad van Kerken zichzelf
grondig zal onderzoeken of er in haar
eigen leven en werk tekenen zijn die
wijzen op racisme.
De bisschop van de Syrische Or
thodoxe Kerk in India, Paul Ver-
ghe'se, wilde actie van de kant van de
Wereldraad. Hij vond het plan om
een fonds in te stellen maar een „be
trekkelijk slap gebaar." Hij vroeg om
een iets dramatischer plan.
Meningsverschillen
Evenals verschillende andere spre
kers vond Verghese het vijfjarenplan
van het uitvoerende bestuur niet in-
SWIFTERBANT Gisteren is de
eerste paal geslagen van „De
Hoeksteeen", het gemeenschappelijke
kerkcentrum van de rooms-katholie-
ke parochie, de hervormde gemeente
en de gereformeerde kerk in Swifter
bant (Oostelijk Flevoland).
Het is de eerste keer in Nederland,
dat een kerk gebouwd wordt door
volledige samenwerking tussen deze
drie kerken.
In het gebouw zullen behalve
kerkdiensten ook toneelvoorstellin
gen. vergaderingen en dergelijke
worden gehouden. Ook is er een hob
byruimte.
Prof. W. F. Dankbaar
rector magnificus
GRONINGEN Prof. dr. W. F.
Dankbaar is benoemd tot rector mag
nificus aan de Groningse universiteit
voor de academie-jaren 1969/70 en
1970/71. Hij volgt prof. dr. J. Th.
Snijders op, die deze functie twee
jaar heeft bekleed. Maandag 1 sep
tember vindt de rectoraatsoverdracht
plaats.
Prof. Dankbaar doceert geschiede
nis van het christendom en geschie
denis der leerstellingen van de
christelijke godsdienst. Sinds 1966
was hij secretaris van de acade
mische senaat. Deze functie neemt
prof. dr. H. Brinkman (natuurkunde)
over. Prof. Snijders blijft als conrec
tor lid van het dagelijks betuur van
de senaat.
(Van onze kerkredactie)
GOES Medio juni telde het
kerkverband van de Gerefor
meerde Kerken (vrijgemaakt)
93.651 zielen. Dat is ruim 14.000
minder dan 1 januari 1968, toen
de statistiek er nog 107.935 no
teerde.
Dit blijkt uit het zojuist ver
schenen Handboek 1969 van de
ze kerken (uitgave Oosterbaan
en Le Cointre te Goes). De sta
tistiek houdt zich niet zonder
reden dit keer niet bezig met de
situatie op 1 januari, maar met
die van een half jaar later.
In de vorige uitgaven van het
Handboek was het steeds de gewoon
te. om een dubbele opgave te publi
ceren in de steeds meer voorkomende
gevallen, waar „twee kerkeraadscol-
leges elkaar het vertonen van de ge
reformeerde kerk ter plaatse be
twisten". Daar heeft redacteur drs. D.
Deddens nu radikaal mee gekapt.
Opgenomen zijn nu alleen nog die
kerken, die vertegenwoordigd zijn in
de generale synode van Hoogeveen.
Dat betekent, dat er volgens het
Handboek in de classis Kampen 4800
vrijgemaakten minder zijn, in
Noord-Holland 4300, in Zuid-Holland
2900, in Utrecht een kleine duizend,
in Zwolle 1200.
In totaal zijn 41 dienstdoende pre
dikanten buiten het verband geraakt,
waaronder drie missionaire predikan
ten in Zuid-Afrika, en zes emeri
ti-predikanten. Doordat verder zes
predikanten naar de Gereformeerde
Kerken overgingen, daalde het aantal
dienstdoende predikanten binnen het
verband van 232 naar 180.
Verhoudingsgewijs is dus het aan
tal predikanten, dat buiten het ver
band is geraakt, groter dan het aan
tal kerkleden.
NOORDEN
In de drie noordelijke provincies
spreken de cijfers bijna nergens van
moeilijkheden. Alleen In de stad Gro
ningen is een vrij sterke achteruit
gang (totaal 313), die het gevolg kan
zijn van de aantrekkingskracht van
de „Tehuisgemeente", die nu een ei
gen predikant heeft in ds. J. Kranen
burg, terwijl verder Hoogeveen met
60 terugliep.
Des te heviger woedde de strijd in
de classis Kampen. Hier scheurden
negen van de twaalf kerken. Van de
7700 vrijgemaakten in dit ressort
raakten er 4800 buiten het verband
met op één na alle veertien predikan
ten. Onder hen zijn prominenten als
het Kamper trio ds. C. H. Lindeboom,
ds. G. Visee en ds. J. O. Mulder en
ds. N. 't Hart uit Steenwijk, die nu
uit de naamlijst van predikanten
geschrapt zijn.
In Kampen zelf zijn er van de 3570
vrijgemaakten nog maar 546 in het
verband overgebleven.
Buiten de classis Kampen valt in
Overijssel Zwolle op. Hier staan te
genover elkaar ds. D. Vreugdenhil en
ds. C. G. Bos met 1100 man binnen
het kerkverband en ds. Z. G. van
Oene met 1175 er buiten. Het gebruik
van de twee kerkgebouwen is voorlo
pig onderling verdeeld.
In Gelderland is het alleen
Ede, waar de meerderheid van de ge
meente (287 van de 447) met ds. G.
Roukema buiten verband raakte.
In Utrecht raakten buiten verband
de gemeenten van ds. W. Borgdorff
in Baarn en Soest (237), Loosdrecht
met ds. J. Verhoeff (128), de meerder
heid in Bilthoven met ds. C. van
Leeuwen (153) en in Utrecht met ds
W. G. Visser (599). De uittredingen
van dis. W. van der Lingen in Spa
kenburg en ds. H. Veltman in Zeist
werden nog niet statistisch verwerkt.
GROEI
Wij noteerden ook gestage groei,
zoals in Emmen, Hardenberg. Apel
doorn en in Amersfoort.
In Noord-Holland viel de beslis
sing, toen de generale synode op 9
mei een keuze maakte tussen de twee
zich aandienende particuliere syno
des. Hierdoor raakten in deze provin
cie 4300 van de 7000 vrijgemaakten
en 16 van de 20 predikanten buiten
het kerkverband. Enkele namen: ds.
A. H. Algra, ds. K. Doornbos, ds. J. F.
van Hulsteijn, ds. G. Janssen, ds. H.
J. van der Kwast, ds. J. Meester en
ds. H. van Ommen.
Van de 26 Noordhollandse gemeen
ten verdwenen er negen geheel en
acht grotendeels. In Amsterdam lie
pen de vrijgemaakten terug van 1909
tot 464. De enige vrijgemaakte ker
ken, groter dan 250 zielen, die in het
kerkverband overgebleven zijn, zijn
Den Helder en IJmuiden.
In Zeeland bleef alles rustig, met
uitzondering van Brouwershaven,
waar ds. J. Keizer die de hereniging
van zijn gemeente met de gerefor
meerde kerk aankondigde, toch maar
56 van de 246 vrijgemaakten blijkt te
hebben meegekregen. In Noord-Bra
bant en Limburg was de beslissing
eigenlijk al in 1967 gevallen.
Ondanks de moeiten ging de uit
bouw van het verenigingsleven door.
Zo ontstonden in het afgelopen jaar
de stichting „Redt een kind" (wereld-
diakonaat.). de stichting voor gerefor
meerd wetenschappelijke arbeid en
de gereformeerde omroepvereniging.
grijpend genoeg. Hü zei dat hü had
vernomen, dat in het uitvoerend
bestuur zelf meningsverschillen
heersten over de opzet en vroeg hoe
de stemmenverhouding eigenlijk lag.
Bisschop R. C. Nichols, lid van dit
bestuur, gaf toe dat het voorgestelde
plan aangenomen was met elf tegen
zeven stemmen en dat hij zelf had
tegengestemd. Naar zijn mening gaan
de voorstellen niet ver genoeg. Het
was hem opgevallen dat velen in de
vergadering van de 120 deze gedach
ten van de minderheid deelden.
Het verslag van de consultatie in
mei werd de afgevaardigden alleen
overhandigd ter informatie. De ver
gadering moet zich bezig houden met
het voorstel van het uitvoerend
bestuur dat uit die consultatie is
voortgekomen. Na deze eerste
bespreking werd het in handen
gesteld van een commissie van
pre-advies die een definitief voorstel
aan de vergadering zal voorleggen.
Zending
Eerder op de dag besprak de ver
gadering het rapport van de afdeling
voor wereldzending en evangelisatie.
Er werd nauwelijks op gereageerd.
Wel bleek dat sommigen wat nerveus
waren door wat werd gezegd over de
benadering van mensen van een an
der geloof. De reacties kwamen
hoofdzakelijk van de kant van de
oosters-orthodoxe en Oosteuropese
christenen.
Zij legden er de nadruk op dat het
mandaat van deze afdeling voor we-
GOES Zo was de ontwikke
ling van de Gereformeerde Ker
ken (vrijgemaakt) in het ressort
Zuid-Holland in de afgelopen an
derhalf jaar:
Alblasserdam
Culemborg
Dordrecht
Glessendam
Gorlnchem
Langerak
I.eerdam
Molenaarsgraaf
Nleuw-I.ckkerland
SUedrecht
Vianen
Zwtjndrecht
2w.-Groote Llnrlt
Alphen
Bodegraven
Curacao -
Gouda
Katwijk
Lelden
Llsse
Oegstgeest
Rijnsburg
Valkenburg
Voorschoten
Delft
Den Haag-Loosduinen
Den Haag-Oost
Den Haag-West
Den Haag-Z.W
De Lier 1
Monster
Ptjnacker
Rijswijk
Schevenlngen
Voorburg
Zoetermeer
Bergschenhoek
Berkel
B.-Slikkerveer
Capelle
Hlllegersberg
H -Terbregge
Krimpen
R'dam-Centrum
R'dam-Charlols
Rdam-Delfshaven
K'dam-Krahngen
R'dam-Zuld
Schiebroek
IJsselmonde
Barendrecht
Hoogvliet
Maassluis
M.ddelharnis
Overschie
Pernis
Rozenburg
Schiedam
Vlaardlngen
278 291
In de classis Dordrecht c.a. raakten
Culemborg, Molenaarsgraaf en Via
nen in hun geheel buiten het kerk
verband en Gorinchem (met ds. A.
Koers) en Sliedrecht grotendeels.
In de classis Gouda c.a. kwam een
vrije gemeente in Oegstgeest (met ds.
M. R. van den Berg), wat blijkbaar
ook invloed had op Leiden.
Sterk greep het schisma om zich
heen in de classis 's-Gravenhage. De
gemeenten Rijswijk (ds. A. J. Moggré
en de bekende Spanje-arbeid) en
Zoetermeer verdwenen in hun geheel
en Loosduinen (ds. J. W. Verhey) en
's-Gravenhage - Zuidwest (ds. J.
Waagmeester) grotendeels, terwijl
ook in 's-Gravenhage-Oost en -West
velen hun gemeente verlieten.
De cijfers in de classis Rotterdam
laten geen moeilijkheden zien.
In de classis Schiedam tenslotte
raakten Overschie (ds. J. M. Smelik)
grotendeels en Schiedam (ds. C.
Vonk) geheel buiten het kerkverband.
Anjers
zijn er nu volop,
'n Aantrekkelijke bloem.
Voor 'n
bescheiden prijs.
Ze wachten op n.
Pronkend met
bun fijne kleuren.
Neem vaker een bloemetje mee!
BISSCHOP PAUL VERGHESE
reldzending en evangelisatie inhoi
dat „Jezus Christus bekend gemaa
moet worden," ze zeiden dat de nas
van Jezus Christus veel wijdere
mensies heeft.
De oosters-orthodoxe christen
betreurden het feit dat zo weii
aandacht geschonken fordt aan
opstanding van Christus en het we
van de Heilige Geest. Ze zeidt
„Soms verkondigen we Christ
alsof Hij helemaal niet is opgestaai
Zij wezen er op dat solidariteit n
deze wereld ook haar valkuilen he
of zoals een spreker het formuleert
„We worden nu door te veel wijshl
veroordeeld. We kunnen zo wijs z!
dat we dwaas worden."
Herstelbetalingen
Tijdens de persconferentie v
gisteren werd dr. E. C. Blake g
vraagd of bepaalde ledenkerken v
de Wereldraad al gebogen hadc
voor de eisen van de militante An
rikaanse negers, die herstelbetaling
willen. Volgens Blake had nog ge
enkele kerk gereageerd op die
van de negers.
Toen hem gevraagd werd wat
als Aziaat van dergelijke eisen dac
antwoordde dr. M. M. Thomas
voorzitter van het Centraal Com
dat hij „achter de bedoeling sta
maar het niet eens is met de eis
die de negers stellen".
Een Tsjechische banneling heri
nerde Blake er aan dat het op
augustus een jaar geleden
zijn dat de Russen zijn land binr
vielen. Hij sprak van een „dag v
schande" en vroeg of de Wereldrs
van Kerken zich over dat feit
uitspreken, omdat de raad zo va
uitspraken gedaan heeft over Vb
nam. het Midden-Oosten en andi
politieke kwesties.
Dr. Blake antwoordde dat verdi
acties de verantwoordelijkheid z
van de commissie voor internation
aangelegenheden en dat het rappi
van de commissie nog niet ter spi
ke is gekomen.
UTRECHT Blijkens een mee
deling in het weekblad Opbouw
er ook een jaarboekje komen v
wat genoemd wordt ..De Gerefc
meerde Kerken gesteld buiten 1
kerkverband".
Hierover is gesproken op een v«
gadering van buiten het verba
gestelde kerken op 10 mei in Utree
Kerkeraden wordt verzocht hun g
gevens in te zenden bij de heer
Kaper te Utrecht.
AMSTERDAM Het Gemeen
lijk administratiekantoor in Amsh
dim is ernstig bezorgd over de bez
ting van zijn medisehe dienst. Er t
noodmaatregelen genomen om a
deze situatie het hoofd te bieden.
De rayons van de verzekeringsj
neeskundigen van het GAK zuil
moeten worden uitgebreid. Dat be
kent dat vele artsen een groter aa
tal ziekmeldingen te verwerken kr
gen. In deze rayons zal het door 1
GAK gevolgde systeem onderzc
binnen veertien dagen niet geb
kunnen worden gevolgd.
Op de vraag wat de oorzaak is v
het tekort aan artsen, antwoorc
het GAK. dat de salariëring een gi
te rol speelt. De directie van I
GAK heeft hieromtrent voorstell
aan de Sociale verzekeringsraad g
daan.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te BlauwkapelGroer
kan. J. P. Verkade te Nieuwe Toni
te IJsselmuiden (vac. J. Jongerdei
C. Treure te Hasselt; te Zwartebro
(toez.), T. Langerak te Veenenda
Aangenomen naar Curagao (vi
S. Gerbrandy), J. B. van Heerde
Singapore (koopvaardüpredikant).
Het weer in Europa
weer
max.L
O.
gist.
Amsterdam
geh.bew.
23
Brussel
mis'
23
Frankfort
geh bew
24
Genève
h.bcw.
«6
Innsbruck
regenbul
25
J
Kopenhagen
zw.bew.
22
Locarno
l.bew.
24
3i
Londen
regen
23
4
Luxemburg
geh.bew
24
14
Madrid
1 bew
33
0
Majorca
l.bew.
34
O
Mtinchen
regen
25
5
Nice
onbew.
30
Parijs
geh.bew
24
38
Rome
h.bew.
31
0
Wenen
30
11
Zürich
onbew
23
7