Russische baptisten actief binnen de maar wet Gezichten van Uppsala nu omzetten in daden Academisch jaar begint minder traditioneel Centraal comité Wereldraad bijeen Puzzelboek Zoeklichttoogdag ruim 3500 mensen Kinderen in Uddel niet naar seliool Een woord voor vandaag Meer dan half miljoen In 68 5000 gedoopt Ds. Zhidkof in Wenen Hoofdredacteuren onderscheiden Sparks was coimnandan Nu ook „examen eerste klas w van lagere school Maranatha centraal VERSCHILLENDE DATA, GEEN TOGA'S Weer bijbels naar Cuba BEROEPINGSWERl Het Kwartet DONDERDAG 14 AUGUSTUS 196'. Geloven wil zeggenJezus Christus leren kennen en de kracht van Zijn opstanding in ons dagelijks leven hier op aarde al ervaren. Als we dat gaan beseffen gaan we „hoera" roepen. En dat mag. Maar, waarschuwt Paulus ons, daarmede is niet alles gezegd. Echt geloven in Christus heeft ook te maken met „de gemeenschap aan Zijn lijden". Die opstandingskracht zou ons kunnen doen vergeten, wat Christus heeft meegemaakt eer Hij kon opstaan. Slechts diegene kan de opstandingskracht van Christus ervaren, die met Christus wil sterven. Gemeenschap aan Zijn lijden" betekent dat de wereld ons, die geloven, net zo zal behandelen als ze Christus heeft behandeld. Want waarom werd Christus zo gehaat? Omdat Hij de mens confronteerde met diens falen. En als iemand dat falen niet wil zien, moet hij die aanklacht wel uit zijn leven wegbannen. Daarom mocht Christus niet blijven leven. Maar daarom wordt ook ons het leven niet gegund. Wij moeten net als Hij vrijwillig de Via Dolorosa willen gaan. Johannes zegt dat wie zijn leven niet verliezen wil, het niet zal vinden. Dat betekent dat we niet bang moeten zijn voor pijn en lijden, voor verdrukking en uiterlijke nederlaag, voor uit gelachen worden en hoon. Slechts die weg kruist de zegenbaan. We lezen vandaag: Romeinen 16 1-16. (door Theo Sommerkamp) WENEN De Russische baptisten benutten elke kans die zü krijgen, om tegenover hun landgenoten te getuigen van Christus. Dit vertelde ds. Michael Zhid kof (41), een van de predikanten van de vijfduizend leden tellende baptistengemeente van Moskou, op het congres van de Europese Baptisten Federatie. Verleden jaar zijn alleen in de Moskouse gemeente 114 mensen gedoopt. Zhidkof schatte dat er in heel Rusland vijfduizend men sen in de baptistengemeenten ge doopt zijn. Hij zei niet, hoeveel baptisten er in zijn land zijn. Zij worden voorzichtig geschat op meer dan een half mil joen. Dat maakt hen de grootste bap- tistengroep in heel Europa. Hoe krijgen de baptisten in Rusland de kans om te getuigen? Zhidkof noemde vier mogelijkheden: In de eerste plaats in de kerkdienst. Er wordt per week drie tot zes maal kerk gehouden in een Russische bap- tistenkerk. In de tweede plaats thuis, vooral als een gezin pas verhuisd is naar een nieuwe flat. Vervolgens bij begrafenissen en in de vierde plaats tegenover collega's op hun werk. Zhidkof beschreef ook de religieuze atmosfeer in Rusland. „U weet alle maal", zei hij, dat ons land openlijk atheïstisch is. Toch zijn er honderd duizenden gelovigen. Aan hen is vrij heid van godsdienst gewaarborgd." Vervolging A (Van een medewerker) CANTERBURY Met een kerkdienst in de kathedraal van Canterbury is dinsdagavond de 22e jaarlijkse vergadering be gonnen van het centraal comité van de Wereldraad van Kerken. De 120 leden werden welkom gehe ten door aartsbisschop Ramsey. Hij noemde Canterbury de stad van en kele groten in de oecumenische be weging. William Temple was er aartsbisschop en George Bell deken. Opvallend was, dat Ramsey zijn onmiddellijke voorganger, aartsbis schop Geoffrey Fisher niet noemde, hoewel deze toch ook zeer actief in de oecumene is geweest. Hij was lid van het presidium van de Wereld- ZONDER ZWART Horizontaal: 1. platvis - bergplaats, 2. intrest - bloem. 3. verfstof - stad in Duitsland, 4. water in Friesl - een maal - vogel, 5. staatsbedrijf (afk) - ontkenning - nobel; 6. graveur - in terval van negen tonen; 7. wat gesproken wordt - stuk geschut, 8 meisjesnaam - landbouwwerktuig - wereldtaal. 9. overschot - soort - voegwoord. Verticaal: 1. kleur - gast, 2. ver zoekschrift - vlaktemaat. 3. plotseling - meisjesnaam, 4. voegwoord (Fr) - wezenlijk - atmosfeer (afk), 5. twijg - hoekbalkon. 6. plaats in Z. H. - brilslang - 7. plaats in Frankrijk - schone jongeling. 8. plaats in Gelder land - lied, 9. boom - voorzetsel - üdwoord (Fr) - zuster. Oplossing vorige puzzel; 1. sloot, 2. neder, 3. priem, 4. grens, 5. stère. 6. toren, 7. gemet, 8. drama. 9. lente. IQ lover. 11. griet, 12. baars. 13. menie. SEINE - SOMME - LOIRE. raad. Maar de oude Fisher had geen gering aandeel in de torpedering on langs van het fusieplan tussen angli canen en methodisten. „Als Uppsala gezichten gezien heeft, dan is het nu de taak van Canterbury, die gezichten om te zet ten in daden", aldus Ramsey. Een belangrijk facet van de assem blee van Uppsala kwam gisteren ter sprake in het rapport, dat de voorzit ter van het centraal comité M. M. Thomas, een 53-jarige leek uit de Mar Thoma Syrische Kerk van India, uit bracht Humanisme Uppsala heeft de nadruk gelegd op de mens. Men heeft daarvan gezegd, dat zo het horizontale te veel de na druk heeft gekregen ten koste van het verticale en dat een bepaalde vorm van onversneden humanisme langs een achterdeurtje in de oecu menische theologie is binnengeko men. Deze kritiek is misplaatst aldus Thomas, want Uppsala was een po ging, de verantwoordelijkheid in de geschiedenis te duiden in het licht van de eschatologische vernieuwing aller dingen in de vleeswording, dood en opstanding van Christus. Het komt er nu op aan, of de aan pak van Uppsala de twee gevaren weet te vermijden: aan de ene kant het gevaar van een vlucht uit onze verantwoordelijkheid in de geschie denis, aan de andere kant het gevaar van een utopisch triomfalisme in de geschiedenis. Secretaris-generaal dr. E. C. Blake sprak in zijn rapport behoedzaam over een groot aantal hete hangijzers. Hij verdedigde de verklaring, die de Wereldraad bij de Russische inval- in Tsjechoslowakije deed, tegen de kri tiek van sommige Oosteuropese ker ken. Onpartijdig Er wordt nog al eens gezegd, dat de Wereldraad geen kritiek kan of wil uiten op Rusland, als het moet, terwijl dat wel keer op keer gebeurt tegen Amerika en andere westerse landen. Maar de Wereldraad probeert altijd alle kanten van een internatio naal conflict recht te doen, ook al is het voor de kerken niet altijd gemak kelijk haar optreden te billijken. Hoe onpartijdig de Wereldraad wil zijn. maakte Blake duidelijk aan de hand van het conflict in Nigeria. De Wereldraad heeft daar steeds gewei gerd de politieke doeleinden zowel van Nigeria als van Biafra te steu nen. Het centraal comité vergadert tot volgende week vrijdag. Enkele pun ten die de aandacht trekken, zijn het rassenvraagstuk, de Parijse vre desbesprekingen over Vietnam en de situatie in Noord-Ierland. Onder de kerken over wier lid- maatsschapsaanvraag moet worden beslist, zijn er twee bijzonder inte ressant. De ene is de „Kerk van Christus op Aarde door de Profeet Simon Kimbangoe". Deze kerk in Kongo is de grootste zelf ontstane Afrikaanse negerkerk. Ze telt meer dan een miljoen leden en is de eerste van dit ytpe kerken, die lid van de Wereldraad wil worden. De andere aanvraag van meer dan gewone betekenis komt van de „Evan gelische Pinksterkerk Brazilië voor Christus", eveneens met meer dan één miljoen aanhangers. Deze kerk stuurde verleden jaar al waarnemers naar Uppsala, - noemde de assemblee daar vervolgens „een dal vol dorre doodsbeenderen", maar vond de soci ale betekenis van de Wereldraad toch belangrijk genoeg om lid te worden. Acht jaar geleden werd de grote Pinksterkerk in Chili lid van de We reldraad. Dat leidde echter tot een scheuring. De helft, die in de Wereld raad is gebleven, heeft een spora disch en moeilijk contact met Genève. DEN HAAG Dr. W. van Cau- wenberg, ambassadeur van België, heeft gisteren aan drie hoofdredacteu ren onderscheidingen uitgereikt. Mr. A. Stempels, hoofdredacteur van de Nieuwe Rotterdamse Courant en de heer W. J. M. Martinot, hoofdredac teur van het ANP, werden bevorderd tot officier in de Kroonorde en de heer H. A. M. Hoefnagels, hoofdre dacteur van de Haagsche Courant tot ridder in de Kroonorde. „Soms wordt er gesproken van ge loofsvervolging in ons land. Maar dat is niet waar. Het geloof als zodanig wordt in ons land niet vervolgd. Toch weten velen van u, dat een aantal gelovigen bij ons gevangen zit. En deze mensen denken, dat zij lij den voor hun geloof. Deze overtui ging brengen zij naar de broeders in het buitenland. Maar zij vergissen zich," aldus Zhidkof. „Tot ons groot verdriet moeten wij zeggen, dat sommige broeders anders dan wij dachten over de methoden van ons werk. Zij gingen over tot een tactiek van openlijke overtreding van de godsdienstwetten. Meer dan dat, zij moedigden anderen aan hun voor beeld te volgen. Daarmee brachten zij zichzelf en hun volgelingen in conflict met de overheid. Het is welbekend, dat in elk land mensen die de wetten over treden, gestraft worden." Zhidkof doelde daarmee op het conflict tussen de Unie van Bap tistengemeenten in Rusland, waarvan hijzelf in het bestuur zit, en een groep die zich van de unie afgeschei den heeft, de „initiatief-baptisten", die zich niet houden willen aan de beperkingen die de Russische wetten onder meer aan de evangelisatie op leggen. Minstens tweehonderd van deze af gescheiden baptisten zitten gevangen. Het aantal afgescheidenen wordt door sommigen geschat op minder dan 16.000, terwijl anderen een veel groter getal opgeven. Bijbels In een overzicht van de activiteiten van de Unie van Baptistengemeenten in Rusland vertelde Zhidkof, dat on langs dertigduizend gezangbundels en twintigduizend bijbels gedrukt zijn. Men is begqnnen met schriftelijke bijbelcursussen. De unie wordt geleid door een bestuur van 35 leden en kandidaten, die gekozen worden door het unie congres. Er zijn 64 superintendenten, die de gemeenten „geestelijke lei ding" geven. Elke superintendent heeft een predikantenteam, die hem helpt bij het bezoeken van de ge meenten. Het eigenlijke onderwerp van Zhidkofs toespraak tot de 2500 con gresgangers in Wenen was de evan gelisatie met voorbeelden, hoe dat in Rusland gebeurt. Het doel van de individuele christenen en van het uniebestuur is een en hetzelfde: Ver kondiging van Gods Woord, zei hij. Zhidkof sprak over het onderwerp „De vrije kerk in een veranderde sa menleving „nieuwe mogelijkheden en uitdagingen". Over hetzelfde onder werp sprak ook ds. Th. van der Laan uit Arnhem. Oost-Duitsland Adolf Pohl, de rector van het Oost- duitse baptistenseminarie in Buckow, gaf in een lezing voor een groep pre dikanten ook informatie over het christelijk getuigenis in commu nistische landen. Pohl zei: dat het communisme voor de mensen een alternatief voor de kerk blijkt te zijn. Er is geen cam pagne om de kerk te verlaten, maar het proces gaat rustig, zonder schok ken, door. In 1946 behoorile 94 procent van de bevolking in Oost-Duitsland tot een kerk. In 1950 was dit nog 92 procent. Maar in 1964 was het gedaald tot 68 procent. Men doet zijn best, de kerk op alle terreinen des levens uit te schakelen: het terrein van onderwijs en gezond heid, van economie en wetenschap, van kunst, van ethiek en politiek en Bartex is de fijnste snel- scheercrême die ik ken. En nog de voordeligste ook! zo ook uit het particuliere leven en uit het gevoelsleven. „En daar staat nu de dominee mid den in," zei Pohl. Hij zei dat de pre dikant God moet leren dienen met zijn verstand. „Dat hebben wij maar al te vaak vergeten in het traditione le beeld, dat wij van een predikant hebben." De predikant moet ter wille van zijn gemeente zich zoveel mogelijk inspannen in zijn denken en zijn in tellectuele werk. Pohl voorzag de mogelijkheid, dat het predikantschap overwegend door ongehuwde mannen zal worden uit geoefend in de toekomst en dat ook ongehuwde vrouwen steeds meer functies in de kerk zullen krijgen. Dit omdat het predikantengezin geen bestaanszekerheid meer zal hebben. Op zoek naar nami bevrijders Dachai DENVER De heer Kannli 't Harde, die op zoek is naar dt men van de bevrijders van het centratiekamp Dachau, heeft reactie ontvangen van Felix Sp thans directeur van het bureau terstaatsbeheer van de Nati( Garde in Colorado (VS). Hij heeft de heer Kannis schi lijk laten weten dat hij als comi dant van het derde bataljon, li regiment van de 45ste infateriedi- opdracht heeft gegeven voor de allieerde aanval van 29 april op Dachau. Volgens Sparks, die in de o< luitenant-kolonel was, werd het k bevrijd door de eerste compagnie zijn bataljon, die betsond uit 190 litairen. Hij heeft de heer Ka toegezegd de namen van dez mei te zullen achterhalen. De heer Kannis verzamelt namen ter gelegenheid van een rei van oud-ingezetenen van Dachau, op 29 april van het volgend (25 jaar na de bevrijding van kamp) in Amsterdam zal worden houden. VOO Het weer in Enropa weer max.L n.sl. gist. Amsterdam mist 22 0 Brussel l.bew. 22 0 Frankfort zw.bew. 26 Genève zw bew. 29 0.1 Innsbruck l.bew. 26 5 Kopenhagen l.bew. 21 0 Locarno zw.bew. 27 0.2 Londen onbew. 19 0 Luxemburg zw.bew. 23 0 Madrid h.bew. 36 0 Majorca l.beW. 34 0 MUnchen h.bew. 26 5 Nice zw.bew. 27 0 Parijs zw bew. 24 0 Rome onbew. 29 0 Wenen zw.bew. 29 0 Zürlch onweer 24 31 UTRECHT Op 300 lagere scholen in Nederland is men deze week in de eerste klas be gonnen met een „leesvoorwaar- denonderzoek" om nog voor de eerste lessen de mogelijkheden van het kind voor de toekomst te leren kennen. Het onderzoek is gegoten in de vorm van spel letjes, waardoor de onderwijze res een inzicht krijgt in de woordenschat, de kennis van be grippen en de intelligentie van de leerling. De proef is opgezet door het peda gogisch instituut van de rijksuniver siteit in Utrecht in samenwerking met het christelijk pedagogisch studiecen trum en dé schooladviesdiensten. Van de 300 scholen staan er ruim 100 in Den Haag, 22 in Utrecht, 31 in Hilversum, 6 in Amersfoort en nog een groot aantal verspreid over het land. De eerste klassers van deze scholen zijn deze week allemaal een (Van onze kerkredactie) HILVERSUM Een en veer tig mensen staken gisteren op de jubileum-Zoeklichttoogdag blij hun hand op, toen Lex de Heer vroeg of er nog waren, die het blad, dat zijn grootvader Jo- Ouders willen eigen onderwijs UDDEL Ongeveer twintig zesjarigen, die deze week voor het eerst naar school hadden moeten gaan, zjjn door hun ouders thuisgehouden. Hun ouders protesteren daar mee tegen het feit, dat er in Uddel (gemeente Apeldoorn) nog altijd geen school van de Gereformeerde Gemeente in Nederland is. Sinds 1961 is deze gemeente (650 Kielen) in samenwerking met de zustergemeente te Elspeet bezig, om tot een eigen school te komen. Ein delijk had men alle formaliteiten frond en zegde Apeldooms gemeen- Jfebestuur zijn wm 4 medewerking toe, maar toen lieten B. en W. weten, dat het geld er eenvoudig niet was. De ouders werd geadviseerd een bur gerzinlening te sluiten. In korte tijd brachten zij 180.000 gulden bijeen, die zij de gemeente aanboden. Om deze lening aan te nemen, had Apeldoorn echter toe stemming nodig van de ministers van binnenlandse zaken en van fi nanciën. Van de zijde van het ge meentebestuur vernamen wij, dat gis- tteren een gunstig bericht uit Den Haag is ontvangen. Als de gemeente raad volgende week het voorstel om de lening aan te gaan goedkeurt, kan zo snel mogelijk een noodschool wor den gebouwd. Slaagt het schoolbe stuur er In, om op zo korte termijn nog personeel aan te trekken dan zou de school nog dit jaar kunnen starten. (Van onze onderwijsredacteur) LEIDEN Het academisch jaar zal dit keer niet meer over al op de derde maandag van sep tember en in de gebruikelijke stijl geopend worden. Nadat de rijksuniversiteit in Leiden beslo ten had de rectorale rede al op de eerste maandag, 1 september, te laten uitspreken, zijn ook de rijksuniversiteit te Groningen en de TH-Twente op deze datum overgeschakeld. Leiden en Groningen houden nu nog wel vast aan de traditie die de hoogleraren in toga doet verschijnen. In Enschede gaat echter ook dit ver anderen; hetzelfde geldt voor de TH in Delft. In Nijmegen zal misschien helemaal geen bijzondere bijeen komst gehouden worden; de senatus contractus moet hierover nog beslis sen. Ook In Tilburg wordt gemom peld dat het nieuwe academisch jaar „zo maar" zou beginnen. De wet op het wetenschappelijk onderwijs zegt dat het studiejaar van de universiteiten en hogescholen op 1 september begint. Men bleef echter voor de plechtigheid van jaarrede en rectoraatsoverdracht vasthouden aan de derde maandag van september, die genoemd werd in de oude ho- ger-onderwijswet. Ook de Vrije Uni versiteit had zich zo pas hierbij aan gesloten. Enkele instellingen blijken het nu voor hun tijdsindeling prak tischer te vinden een vroeger tijdstip in de maand te kiezen en het is niet onwaarschijnlijk dat andere universi teiten en hogescholen dit voorbeeld het volgend jaar zullen volger. Er wordt ook wel gepleit voor verande ringen in het hele academische va kantiesysteem. GEEN TOGA'S Het loslaten van de traditionele derde maandag is een minder funda mentele verandering dan wat in Enschede en Delft en misschien ook in Amsterdam gaat gebeuren. De duidelijkste formulering komt uit Twente waar men zegt: wc houden dit keer geen openbare bijeenkomst van de senaat, maar een bijeenkomst van de hogeschooleemcenschap; daarbij passen geen toga's en jac quetten meer. Een detailpunt dat de verandering illustreert: voorheen kregen bijvoor beeld de wetenschappelijk medewer kers een uitnodiging, nu zijn zij naast technisch en administratief personeel en studenten een van de groepen die kunnen komen; eenieder wordt „ad valvas" uitgenodigd. De rector van de THT zal wel een rede houden; er gaan stemmen op om die rede meteen in discussie te brengen. OVERSLAAN? In Delft gelden soortgelijke over wegingen als In Twente. Men spreekt niet meer van de opening van het academisch jaar, maar van een ho- geschoolbijeenkomst: ook hier eeen toga's. Nijmegen vormt een geval a- part. Na de gebeurtenissen van voor de vakantie, die er ten slotte toe leid den dat rector Van Wijnbergen werd opgevolgd door een driemanschap, wordt er nu over gedacht de hele plechtigheid bij het begin van het nieuwe jaar maar over te slaan. Een besluit hierover is echter nog niet genomen. Ook in Tilburg is het be raad nog gaande. Tilburg en Utrecht beleefden het vorig jaar verstoringen van de acade mische plechtigheid. In de aula van de katholieke hogeschool werden spandoeken ontvouwd; men liet een bandrecorder spelen en viel de schei dende rector, prof. de Moor, enkele malen In de rede. Ook gingen twee studenten achter de tafel van het senaatsbestuur zitten, grimassen ma kend tegen de zaal. In Utrecht liet de anarchistische jongerengroep Ta- ta-Tantan een rookbom ontploffen nadat de nieuwe rector, prof. Lan- jouw, de ambtsketen was omgehan gen. De Utrechtse universiteit heeft echter, evenals de universiteiten in Groningen en Leiden, de Vrije Uni versiteit en de hogescholen in Eind hoven. Rotterdam en Wageringen, geen plan om nu met de traditie te breken. Bij de universiteit van Amsterdam speelt men met de gedachte in de openbare scnaatsvergadering te discussiëren over de structuur van de universiteit. De jaarrede van de rec tor zou dan alleen in druk verspreid worden. Wanneer de openine van bet academisch jaar het kars»ir«<»r van een discussiebijeenkomst "ui len de hoogleraren daarbij zeker geen toga's dragen. hannes de Heer vijftig jaar ge leden stichtte, vanaf het begin gelezen hadden. Als vanouds stond het Maranatha, de verwachting van de nabije weder komst van Christus en het letten op de tekenen der tijden centraal op de ze dag, die door zeker 3500 mensen werd meegemaakt. Maar is er eigenlijk wel reden om te jubileren, vroeg ds. W. Glashou wer, hervormd predikant uit Drie bergen, in zijn toespraak. Is het feit, dat Het Zoeklicht nu al vijftig jaar bestaat, niet een bewijs, dat Johan nes de Heer met zijn prediking van Christus' nabije komst zich heeft vergist? Als dat waar was, dan heeft de Bijbel zich ook vergist, zei ds. Glashouwer. Want ook de Bijbel zegt ons, dat Christus' wederkomst voor de deur staat, maar ook, dat Hij komt op een uur, dat wij het niet verwachten. De wederkomst is niet één dag van 24 uur, maar een periode, de slotfase van de geschiedenis, waarbij niet te berekenen valt, want bij God zijn duizend jaren als één dag en één dag als duizend jaar. Maar wel geeft God ons tekenen, opdat wij waakzaam zijn. Het Zoeklicht wil helpen, de krant te lezen in het licht van de Bijbel. Evangelist J. Kits, die de leiding van de dag had, sprak er zijn blijdschap over uit, dat gelovigen uit allerlei kerken en kringen op de Zoek- lichttoogdagen toch één blijken te zijn in de naam van Jezus. Hij noem de het ook de kracht van de Marana- tha-beweging, dat de mensen in hun eigen kerken en kringen gebleven zijn, om daar te getuigen. Baptistenpredikant ds. S. J. Zijlstra uit Delfzijl zette de huidige situatie in het Nabije Oosten in het licht van de Bijbel. Thans wordt duidelijk het' woord van de profeet Zacharia be vestigd, dat Israël een lastige steen is voor alle volken. De oplossing var het conflict zal geschieden door de wederkomst van Christus. In het ru moer van de volken en in de worste ling van Israël beluisterde ds. Zijlstra de voetstappen van de ko mende Koning. Profetie wordt geschiedenis. Noach Evangelist Jb. Klein Haneveld uit Bodegraven wekte zijn gehoor op. om zorgvuldig de dagen van Noach te bestuderen. Christus heeft immers gezegd: „En gelijk de dagen van No ach waren, alzo zal ook zijn de komst van de Zoon des mensen". In Genesis zag de heer Klein Hane veld vijf karakteristieke kenmerken van Noachs tijd: een enorme geboor te-explosie met als gevolg toename van zonde en ongerechtigheid en openlijke rebellie tegen God: ontwik keling van beschaving, techniek en wetenschap; vermenging van de afstammelingen van Seth met die half uur naar school geweest v een individueel praatje. Op het ogenblik blijft gemiddeld procent van de eerste klassers ziti Bij het traditionele systeem is bri ken maken ook bijna niet te vern den omdat men niet nagaat hoe het kind in zijn ontwikkeling is: hele klas begint op de eei schooldag op de eerste bladzij het eerste boekje. Het nieuwe systeem laat meer c ferentiatie toe. Aan de hand van resultaten van de proef wordt leerprogramma opgesteld, dat is ai gepast aan de mogelijkheden van 1 kind. In, de loop van het schooljaar wi den enkele vorderingstoetsen af gei men om te bepalen hoe het leerpi gramma er voor de komende ma; den moet uitzien. De onderwijzen sen worden daarbij permanent l geleid door de schooladviseurs. Een bijkomend voordeel van 1 leesvoorwaardentoets is, dat eerc wordt ontdekt of een kind naar e BLO- of LOM-school moet word verwezen. Na anderhalf jaar (Van onze kerkredactie) LONDEN Voor het eerst sin anderhalf jaar kunnen er weer b bels worden gezonden naar Cuba. In maart 1968 moest het werk v; de bijbelgenootschappen op Cul worden gestaakt, toen de regerii het bi4beldepot sloot. Er is sindsdii een Cubaans biibelcomité gevorm dat eind november toestemmij kreeg voor de invoer van bijbels. Als gevolg daarvan konden thai vijfduizend Spaanse bijbels uit Loi den worden verzonden. Ze ziin ei geschenk van de wereldbond van bi beleenootcrhaonen aan het nieuv bijbelcomité op Cuba. NED. HERV. KERK Bedankt voor Hollandscheveld, J. Kamerbeek te Rouveen; voor Wae dinxveen (vac. Joh. Verwelius) e voor Wezep (vac. A. Gooijer), J. Sm te Putten. Beroepbaar (m.i.v. 15 september kand. J. H. Schrijver, Groenekanst weg 139, De Bilt. VRIJE EVANG. GEMEENTEN Bedankt voor het beroep tot prei in alg. dienst voor evangelisatiewerl in de polders, H. Raven te Utrecht Cenrtum. deze krant behoort tot In het Westen veruit grootste prot. chr. dagbladpers van Kain, een vervaging van grenzen en een samengaan van kerl en wereld; schending van de heilig held van het huwelijk; loochenir.; i van Gods heiligheid. De tekenen der tijden liegen niet om, aldus de heer Klein Hane-^ veld. De wederkomst is voor de deurè Een grote schare genodigden kreeijj gelegenheid, om Het Zoeklicht te fe-a liciteren; onder wie vertegenwoordi gers van de Evangelische Omroep IJ het Nederlands Bijbelgenootschap. dfr Bond van Vrije Evangelische Ge-tl meenten en de Unie van Baptistenge meenten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2