Geen volk kan hoger stijgen dan peil waarop zijn vrouwen staan VAKANTIE-APART VERZUIM door Monique Floor paprika met komkommer Japon in zevenvoud De moord aan de Vestadreef Haagse kracht dialoog 5 ZATERDAG 9 AUGUSTUS 1969 POLITIEVERHAAL VAN N. A. M. WIJCHGEL Veel vrouwen zitten met grote begaafdheid en eeo goede ontwikkeling thuis. Waarom geen natuurlijk even wicht tussen de mannen en de vrouwen in de maatschap pijbesturing? Dit is een van de vragen die leven bij aanhangers van de Mazdanan-leer die daadwerkelijk trachten de verzakelijkte visie van de man aan te vul len met het moederlijke, intuïtieve, voelende denken van de vrouw. Een ander streven van de Mazdanan-aanhangers be treft de achteruitgang van de geestelijke en lichamelijke gezondheid van de mensen. Men geeft onder meer les sen in zenuwmassage, die voedingsleer en ademoefenin- gen omvatten alsmede een algehele behandeling van het lichaam. Daarmee worden bijvoorbeeld roken, drank misbruik en anders disharmonieën in het lichaam be streden. Om harmonie en disharmonie in het lichaam te con stateren wordt een pendel gebruikt. Daarmee worden ge zonde en zieke delen van het lichaam opgespoord. Aan de hand van de bewegingen van deze ring die meestal van goud is kan men de weerstand van een mens nagaan. In Nederland is het echtjaar Sypkens—Van Andel uit Am sterdam pionier in de Mazdaznan-leer. Geen volk kan hoger stijgen dan het peil waarop zijn vrouwen staan! „Wanneer de vrouw niet begrijpt hoe be langrijk haar mentaliteit, haar levenshouding en haar levenswijze is, dan trekt zij langzaam maar zeker haar volk pilaar beneden", interpreteert de in Amsterdam wonende vice-voorzitster van de „Federatie van Mazdaznan-vrou- wen", mevrouw Stephania W. Sypkens-van Andel (68), de k iwoorden van de medicus en geestelijke dr. O. Z. A. Hanish W( 1844—1936). „De vrouw moet belangstelling 'tonen voor de vooruitgang van 'haar volk, trouwens voor de to tale wereldbevolking. Wij Maz- laznan-vrouwen vinden het [uiterst belangrijk dat 50 ent yan de afgevaardigden volksvertegenwoordigingen rouwen zijn. Er wordt door al- mogelijke instanties wel me- over de vrouw beslist, maar [praktisch zonder haar. Er is in de natuur toch ook evenwicht (tussen licht en donker, positief negatief, mannen en vrou- ;n?" Jaren geleden heeft mevrouw Eypkens reeds „een heleboel [am-tam gemaakt om meer •ouwen in gemeenteraden te rijgen. In huiskamerbijeen komsten wordt nog gesproken vrouwen ervan te overtui gen zich enkele jaren in te zet- i voor een bestuurlijke func- Vele vrouwen zitten met grote begaafdheid en goede mtwikkeling thuis! Een vrouw Is toch geen achterlijk of twee- lands wezen? Met een twin- _tal in mijn geest denkende, raandelijks bijeenkomende ouwen wordt af en toe een Vlugschrift opgesteld dat o. a. laar vrouwenverenigingen en Tcholen gaat. I We hebben ons ook al tot en kele ministers gewend om de Aandacht te vestigen op achter- litgang van geestelijke en li chamelijke gezondheid. De mannen met hun verzake lijkte visie hebben voldoende bewezen de wereldvraagstuk- en ken niet vredelievend te kun- in pen oplossen. Zij hebben aan- Dai »n Recept voor acht personen: 1 kg kom- lommer. 6 paprika's, 2 ons geraspte Bas. 3 eieren. 1'/2 dl- koffieroom Saus: 1 tablet vleesbouillon, '/2 liter later, 40 gram bloem. 40 gram boter, 5 fetlepels tomatenpuree, kruldenmelange F'3' jBreng het water met 1 bouillontablet .,Bn de kook, Smelt de boter en voeg de zlJ*loom toe. Schenk er al roerende de jlllon bij en laat het even doorkoken, eg de tomatenpuree toe en breng het smaak met kruldenmelange no. 3. Was de komkommer en kook ze In het ~'ieel of gehalveerd in zout water gedu- ie 10 -15 minuten. Laat de komkom- afkoelen en snij' ze in plakjes van Zt cm. |j-eg In een beboterde vuurvaste scho- laag voor laag de plakjes komkom- de In ronde stukken gesneden pa- j (ontdaan van pitten) en de ge- Ispte kaas. Klop de eieren met de room en het it en giet dit over de groenten ïenk dan de tomatensaus erover. Als ste bestrooien met het restantje ge- >pte kaas. Jat de schotel in de voorverwarmde laat het gedurende 15 -20 warm en bruin worden. (Ther- «taatstand 6 -7 temperatuur 185 -200 C-). vulling van het moederlijke, in tuïtieve, voelende denken van de vrouw nodig." Bij haar wensen behoort ook de verdere verbreiding van ontspanningsoefeningen op scholen. De methode „Le bon départ" heeft rond 1950 voorna melijk vanuit Nederland steeds ruimere betekenis in Europa gekregen. Het is een ontwikke- lingsleer voor kinderen, welke leer voornamelijk in het eerste leerjaar harmonisatie tussen twee hersenhelften wil bevor deren. De kinderen doen dage lijks gedurende 20 minuten zingend allerlei ontspanningsoe feningen; praktijk heeft geleerd dat de kinderen na de bewe gingsleer bijzonder geconcen treerd en geïnteresseerd wer ken. Bovendien worden linkshandige kinderen rechts ook handig zonder zich daarop bewust toe te leggen, terwijl rechtshandigen in staat blijken eveneens met de linkerhand te schrijven en te tekenen! Adem-, ontspannings- en con centratieoefeningen worden eveneens voor volwassenen gestimuleerd, zowel individueel thuis als in groepsverband tij dens een verblijf in de door de Mazdaznan-beweging over Eu ropa verspreide (nog niet in Ne derland aanwezige) instituten. „Veelal heeft één van onze leidsters een huis waarin zij lichte patiënten opneemt; die patiënten leren onze diëten kennen en doen ademoefenin- gen" verklaart mevrouw Syp kens. Zij krijgen lessen in pa- nopraktiek (zenuwmassage), die voedingsleer en ademoefenin- gen omvatten en een algehele behandeling van het lichaam inhouden. Iedereen komt heer lijk /erfrist van zo'n vakantie thuis. In die scholen worden re gelmatig internationale cursus sen In panopraktiek gegeven. Ook gezonde mensen leren le ven volgens ons bepaalde le •*- Mevrouw Sypkens-Van Andel toont hoe de pendel kan worden ge bruikt om aan de hand van straling de deugdelijkheid van voedsel in dit geval fruit te beoordelen. vensinzicht en onze eigen le venswijze." Van haar man, mr. C. Syp kens, horen wij dat grote pro blemen als te veel roken, alco holmisbruik en andere dishar monieën (ziekten) in het li chaam kunnen wegvallen door toepassing van een juist dieët, door ademoefeningen en boven dien door het begrijpen van de hele achtergrond (juiste geeste lijke levenshouding en lichame lijke levensinstelling) waarop de Mazdaznanleer is gebouwd. Een verkeerde levenswijze en toenemende voedingsfouten zijn veelal verantwoordelijk voor het gevoel van fysisch en daardoor vaak ook geestelijk onbehagen waardoor vele mensen in onze hedendaagse zenuwmaatschappij worden ge kweld en geremd in hun activi teiten. „Onze levensfilosofie stamt uit de monotheïstische gedachte welke Zarathoestra Spitama rond 6900 v. Chr. in Iran ver kondigde. De achter het leven staande scheppende macht heette toen Mazda; tegenwoor dig zeggen wij God. Deze leer werd door het in Tibet ontstane blanke ras ontwikkëld', vertelt onze vitale gastvrouw, wier kinderen en kleinkinderen als vanzelfsprekend naar de met de paplepel ingegeven leer leven. „A's 24-jarige leerde ik deze oude levensleer kennen van dr. Hanish die over de hele we reld de aan de Westerse begrip pen aangepaste leer van Zara thoestra heeft verkondigd. Mijn man en ik hebben deze leraar die een in Californië door de staat erkende, zijn ideeën uit dragende school leidde persoonlijk gekend. Wij zetten ons helemaal achter zijn voor ons logische denkwijze. In 1926 ontving mijn man met nog een zevental Europese leraren een diploma om de leer van Hanish in Europa te verspreiden. De Mazdanan - be weging is geen sekte en kent geen lidmaatschap. Mensen die zich Mazdaznan noemen vor men een vrije groep mensen bij wie bovenal het hart spreekt en die alleen gedachten ge baseerd op een streven naar het volmaakte in de wereld wil len brengen." Regelmatig zijn er internatio nale bijeenkomsten van de Mazdaznan-beweging. Omdat er geen „leden" zijn, is het onmo gelijk een aantal aanhangers te noemen. Via cursussen, lezingen en gahanbars (congressen) wor den duizenden mensen bereikt. De Mazdaznan Vrouwen Fede ratie is sinds 1953 aangesloten bij de vrouwengroep die een vertegenwoordigster bij de Ver enigde Naties heeft. Kort na haar kennismaking met dr. Hanish stond onze gast vrouw met een tentje op één van de Amsterdamse grachten. Vandaaruit introduceerde zij rauwkost, vol-tarwe-brood-zon- der-gist en het koken-zon- der-water in een daartoe door de leraar ontwikkelde pan. Zij hield lezingen gaf demonstra ties op huishoudscholen en voor vrouwenverenigingen, schreef boeken (o.a. „Individuele voeding" en „Vrouwen redt de wereld"). Teneinde nog rui mere bekendheid aan de Maz- daznanbeweging te geven wer den o.a. ook advertenties ge plaatst en nog altijd organise ren de heer en mevrouw Syp kens als kalantaars (leiders) van de Mazdaznanbeweging in het Nederlandse taalgebied winteravondcursussen in o.a. Ziehier wat zeven char mante vrouwen tonen: een eenvoudig zomerjaponnetje in princessebelijning kan op zeven manieren gedragen worden. Met een imitatiele deren kraag en dito cein tuur, met een losse kraag en cravatte, een lange punten kraag in afstekende kleur, daarop een bloemencorsage en een dolle ceintuur waar op een horloge is aange bracht. Nummer vier voelt voor een shawltje in de halsopening die een aardige sluiting kreeg, nummer vijf accentueert de lengtélijn met lange kettingen, num mer zes draagt het japonne tje puur met fijne schoentjes daarbij en nummer zeven is bepaald niet de slankste of jongste maar komt toch goed voor de dag zoals u ziet. Kijk, zeggen de meisjes, een vrouw kan creatief zijn in de manier waarop ze zich kleedt. En goede accessoires zijn noodt weg! panopraktiek, ademleer en voe dingsleer. „Wij leren de cursisten dat in een gezond lichaam harmonie heerst en dat een of andere ziekte door disharmonie ontstaat", verklaart mevrouw Sypkens. „Wij zijn niet compe tent om diepzinnige medische onderzoekingen te doen; we helpen onze cursisten en ook zieken op weg om een goede gezondheid te behouden of te herkrijgen. We geven daartoe voorlichting over een vitami- nenrijk dieet en over oefenin gen en ook les in zelfkennis." Zij haalt uit haar tas een aan een ketting hangende ring te voorschijn: haar pendel. Goud is daarvoor het fijnste materi aal, maar meestal wordt het minder kostbare zilver ge bruikt. De pendel wordt boven alle delen van het te onderzoe ken lichaam gehouden. Heeft de pendelaarster (of pendelaar) daartoe ontvankelijke zenuwen, dan zal de pendel gezondheid en disharmonie (ziekte) kunnen aanwijzen. Hoe sterker hij bij de man in een rechte lijn uitslaat, des te gezonder is het lichaam. Een ronddraaiende pendel wijst bij de man op disharmonie of ziekte, bij de vrouw daarentegen juist op ge zondheid. Onzekere slingerbe wegingen van de pendel wijzen bij een vrouw op een zieke plek. Men moet door ervaring zelf de beweging leren aflezen. Mevrouw Sypkens- die on eindig meer kan vertellen, o.a. over de intellectuele, de spiritu ele of de materiële basis van de mens heeft haar kamers op aardstralen afgependeld. Zij is echter niet zo fanatiek dat ze met haar pendel ook aftast of de banaan, de soep of de groen te welke zij van plan is te gaan eten met haar in harmonie is. Belangrijker functie van de pendel is, dat deze bijvoorbeeld ook kan constateren of er tus sen twee mensen sympathie bestaat 38 Ze knikte nogmaals, deze keer nauwelijks merkbaar en plotseling vulden zich haar ogen met tranen, die zij met een geërgerd gebaar haastig met de rug van haar hand weg wiste. „Hij zei dat hij van mij hield, maar dat is niet waar. Op mijn vrije avonden heb ik hem met een ander meisje gezien. Hij liegt alsof het gedrukt staat," vertelde ze met onvaste stem op gegriefde toon. „Als je dat weet, dan lijkt mij die Wim Oldenhoeve niet iemand waar je ook maar een traan voor hoeft te laten vallen. En het lijkt mij ook dat jij aan elke vinger wel een ander kunt krijgen," probeerde hij haar op te monteren. Zij glimlachte vluchtig bij zijn compliment. „Dat kan ik ook wel," bevestigde ze zelfverzekerd. „En ik zal hem ook heus niet nalopen. Maar dat hij mij zo gemeen behandeld heeft, dat zit me dwars." „Toch zou ik me daar niet te veel van aantrekken als ik jou was. Je hebt er alleen maar zelf de last van. Gaat meneer Oldenhoeve vaak 's avonds uit?" „Bijna elke avond, de laatste tijd tenminste/* antwoordde ze stamelend. „Hoor je hem wel eens thuiskomen?" „Meestal wel. Gewoonlijk maken ze heel wat lawaai en ik slaap aan de voorkant en heb mijn raam altijd s' nachts open." „Heb je hem dan misschien woensdagavond ook gehoord?" „Toevallig wel," stemde ze toe. „Maar dat was niet omdat ze lawaai maakten, want hij kwam alleen in een taxi." „Hoe kwam het dan dat je hem hoorde thuiskomen?" „Ik was naar het toilet geweest en keek net even naar buiten toen hij uit de taxi stapte. Ik heb me er nog over verwonderd dat hij met een taxi kwam, want anders wordt hij altijd door meneer Van Hoogstraten thuis gebracht, soms met een hele troep dronken lui." „Altijd, zei je, maar je slaapt er toch zeker ook wel eens doorheen?" „Nou, doorgaans dan," verbeterde ze. „In elk geval heb ik meneer Oldenhoeve als hij met zijn vrienden uitging nog nooit alleen zien terugkomen." „En ging hij woensdag met zijn vrienden uit?" „Ja, meneer, ze zijn hem komen halen." „Weet je ook hoe laat hij woensdagavond thuiskwam?" „Ongeveer twee uur, meneer. Volgens mijn wekker ten minste, maar die kan wel een paar minuten voorgaan." „Die paar minuten zijn van geen belang. Je hebt me prachtig geholpen. Ik hoop nu maar dat ik je niet te lang heb opgehouden." „Ik loop wel een stapje harder," stelde zij hem glimla chend gerust. „Mooi zo ën bedankt. Je hoeft me niet uit te laten, ik red me wel." „Ik moet toch naar beneden, meneer." Ze volgde hem haastig, maar hij was al bij de trap en al beneden voordat zij halverwege was. Zij kon nog net zijn naar boven geroe pen groet beantwoorden voordat de voordeur zich achter hem sloot. In hooggespannen verwachting begaf Timmer mans zich regelrecht naar de stomerij „De Lely". Een deur van het gebouw stond aan en hij ging naar binnen en bevond zich in een betrekkelijk kleine hal met twee deuren in de binnenmuur. Het matglazen raampje in een der deuren droeg het opschrift „Inlichtingen" en hij klopte ertegen. Hij hoorde een stoel verschuiven en dadelijk daarop werd het raampje geopend en verscheen het gezicht van een jong meisje. „Wat is er van uw dienst, meneer?" vroeg ze zakelijk. (Wordt vervolgd) Een 22-jarige medisch analiste ongetrouwdgaat de laatste jaren met vakan tie naar het buitenland met een reisvereniging. „Dan kom je allerhande mensen tegen, vaak jongelui die verkering hebben of ver loofd zijn (jongens alleen gaan liever kamperen!). Op geen van die reizen leek het mij een probleem hoe de jongelui elkaar seksueel aanpakten". Je slaapt in gescheiden ka mers, overdag hadden ze het met de hele groep te druk om tegenover elkaar zwak te wor den. Toch leek me dit geen goe de manier van vakantie hou den. Ze moeten elkaar ook on der die veranderde omstandig heden beter leren kennen, ze moeten in de gelegenheid zijn er samen tussenuit te knijpen. Toch gelooft deze jongere niet in onherstelbare dingen die er dan zouden gebeuren, mits bij beide partners het respect Correspondentie aan de heer A. i. Ivens, Frankenslag 69, Oen Haag. Nadat men er ook in is geslaagd de nationale meester Cees Var- kevisser aan te trekken, zijn op de Leidse student Evert Bronstring na, alle jongere cracks uit Zuid-Hol land verenigd In de Haagse Vrien- dendamkring. In de damsociëteit aan de Haagse Rembrandtstraat volgt het ene tornooi op het ande re. Niet alleen voor de sterken maar ook voor de mindere „go den". Op het ogenblik is een Minortor- nooi in volle gang, een evenement bedoeld voor nog niet doorgebro ken jongeren en voor ouderen die het hoofdklasseniveau (net) niet binnen hun bereik weten. Een logisch gevolg van al deze activiteiten is niet alleen dat 'de Vriendendammer8 over een (nog) grotere technische bagage gaan beschikken, maar ook dat door het veelvuldig spelen van partijen het nog te veel verwaarloosde „ge bied" tactiek steeds meer aan dacht krijgt. Bovendien krijgen de spelers volop gelegenheid tot het opdoen van hardheid, een noodza kelijk iets wil men eventueel op internationaal niveau min of meer kunnen meetellen. Vele deelnemers aan de evene menten van organisator Arie Storm hebben mede dank zij deze damso- .ciëteit aanzienlijke vorderingen ge maakt. Op deze wijze wordt da damsport gepropageerd en uitge dragen. De groei heeft nog lang niet zijn hoogtepunt bereikt. Dit betekent dat nog meer d°m<ners niet alleen op de clubavond en in de competitie maar ook bi| de Vriendendamkring in technisch en tactisch opzicht kunnen worden „begeleid". Hier volgt nu een fragment uit het nieuwste spectakel van de Haagse kring, het Stormcupdam- tornool: IN m b"i m j m pi m pa tej \0\ i I j m\ im\ W| j i 1 j j j M uw j |j|| |j|| 0\ mê m M pi L ij i m m m m f j#j \iÊ pi W (O m\- jti hf W pj \m p| jo M] S afTM^Hrcjl L Pi r, I i !q( HiiifFl És BTW I.J J o fci kj 1 L w i-0\ ET I J \M i _oi 1 ipj m m y-fm m 1 A. J. Storm Zwart: 5, 8, 1,0, 14, 15. 16, 17, 21, 27. Wit: 25, 26, 28, 29. 32, 33 37 38, 43. De organisator had met wit een uitstekende stand opgebouwd. Im mer slimme Poot kwam echter als volgt uit de moeilijkheden: 17—221; 28x17. 21x12; 32x21, 16x27; En nü kan wit geen schijf winnen door 3732 wegens 813; 32x21, 12—17; 21x12, 13—18; 12x23, 14—20; 25x14, 10x481 Storm doorzag echter de val, waarna de partij in remise eindig de. Mogiljansky Zwart: 3, 5, 8, 9, 10, 13 t/m 18, 20, 21,23, 26. 27. Wit: 25, 29, 30. 32 33 34. 36 t/m 40, 42, 45, 47. 48. Een van de mooiste combinaties, die In het Russische Invitatietoer- nool in Samarkand zijn uitgehaald. Sacha Mogiljansky strafte de laatste zet van zijn Zwitserse op ponent (28) hardhandig af met: 36-31, 27x36; 37—31, 26x28: 33x11, 16x7; 29—24, 24x33; 47-41. 36x47; 42—37, 47x33; 39x19, 13x35; 34x11 voor de ander en zichzelf aan wezig is. „Ik heb begrip voor de „zwakke" broeders en zusters die toch maar die voorbe hoedsmiddelen mee op reis ne men zodat er in ieder geval geen gevolgen uit die zwakke momenten kunnen voortkomen. Nu vind ik het ook weer niet nodig dat iedere jongere zoiets in zijn jaszak draagt, dat is een afwijking. Ook bij jongelui van 17, 18 of 19 jaar moet dit niet nodig zijn, uitzonderingsge- vallen liggen voor mij toch ze ker in de leeftijd van 21 jaar of ouder. Over het studentenleven Zegt ze: „Hospita's kunnen vaak veel te streng optreden, hoewel het nodig kan zijn bif minderjari gen. Als men meerdere studen ten heeft is het natuurlijk ge makkelijker allen te verbieden, dan de één wel en de ander niet damesbezoek toe te staan. Als het de spuigaten uitloopt kan er nog wel een stokje voor gesto ken worden, met het ultima tum: anders de deur uit". Een Haags paartje: „Wij beschouwen het samen met va kantie gaan als iets heel belang rijks. Als je verkering hebt kan het voorkomen dat je het heel goed met elkaar kunt vin den-. Maar garandeert dat, dat je het dagen en jaren lang met elkaar zult kunnen uithouden als je getrouwd bent? Ga je sa men met vakantie dan is dat een nieuwe ervaring waarin je elkaar beter leert kennen. Als je dat nalaat, verzuim je iets wat naar onze mening een on misbaar onderdeel is van een tijd die bedoeld is als voorbe reiding op het huwelijk. Wij vinden dit voordeel ruimschoots opwegen tegen de nadelen die mevrouw B. ziet. We zijn het met haar eens dat er verleidin gen zijn. Het is goed als twee jonge mensen ook lichamelijk naar elkaar verlangen. Je moet natuurlijk kunnen uitstellen. Maar waarom zou je struisvo gelpolitiek bedrijven door de verleiding helemaal uit de weg te gaan? Een jongeman uit R. vraagt: waarom jongelui niet samen op vakantie? Als zij iets willen doen ze dat ook wel als ze ap art gaan. Mevrouw v.d. G. te B. schrijft, dat je aan elkaar ge noeg moet hebben in de verlo vingstijd, maar ze geeft dan toch maar toe dat je elkaar dan pas in het huwelijk leert ken nen en dat is te laat. Je moet. tevoren weten, wat je aan el kaar hebt, ook op sexueel ge bied." Mejuffrouw G. D. te H. sprak met een 85-jarige over samen met vakantie. Zijn uitspraak: Als ze wat willen, wachten ze heus niet tot de vakantie. Vroe ger hadden kerkmensen een vraagbaak in de vorm van pre dikant of professor. Nu dit alles is weggevallen en men zelf moet beslissen, zijn deze pro blemen aktueler. Velen voelen zich als kinderen die pas leren lopen buiten de box. Wat het éne kind wel toegestaan is, moet het andere verboden worden. Staan in de vrijheid is moei lijker dan leunen tegen een hooggeplaatste. En: waarom wel dansen in een kerkelijke soos zonder toezicht! Hier schuilen ook gevaren, waar nooit over geproken wordt". Mevrouw G. van de H. te B. weet nog van een boek „Het gevloekte leven", dat ze las in de jaren dertig en het toen niet begreep. Eén ding bleef haar bij: het kind dat verwacht werd, was niet welkom, het werd vervloekt. „Ik denk dat in deze tijd op deze manier veel kinderen worden verwelkomd. Oorzaak? Men houdt geen reke ning met Gods geboden. Hij gaf het huwelijk omdat man. vrouw en kinderen een gezin zouden vormen. Als jongelui niet wachten, bestaat het ge vaar dat de vrouw met haar kind onbeschermd in het leven komt te staan. Breng elkaar niet in verzoeking: dus niet sa men met vakantie, ook geen uitdagende kleding dragen, maar kuis en ingetogen zoals God het gebiedt, daarop mag men zegen verwachten". We zijn alle briefschrijvers er kentelijk voor hun deelname aan de discussie juist in vakantie-tijdl We rekenen opnieuw op uw mede werking bij het nadenken en spre ken over „Mens in de ruimte", waarover u zeker uw gedachten hebt Hou ze niet voor uzelf maar maak er een goede dialoog van. Na plaatsing wacht uw pakje op de post.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 17