In kerken van West-Irian grote gewetensnood Roemeense uitnodiging voor Russen Nog nooit zoveel mensen op zendingsdag GZB se naar Israël Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze... Predikanten voelen zich gedwongen te protesteren Vl^es*chlPactie BEROEPINGSWERl Familiefeest Gereformeerde Bond VRIJDAG 8 AUGUSTUS 1969 Paulus beschrijft zichzelf als godsdienstig. Dan zegt hij: „Maar alles wat mij winst washeb ïk om Christus wil schade ge acht, omdat de kennis van Christus Jezus, mijn Heer, dat al les te boven gaat." Godsdienstigheid is niet genoeg. Trouwe kerkgang is niet genoeg. Het houden van de tv et is niet ge noeg. Er is maar één weg tot God de Vader: Het vertrouwen stellen op Jezus Christus. Paulus zegt het anders: „Jezus Christus, mijn Heer", schrijft hij in Philippenzen 3 8. Dat wil zeggen dat hij zijn leven heeft overgeleverd aan Christus. Dit is het begin van het echte, evangelische geloof. Dat begint niet bij godsdienstige daden onzerzijds, maar bij Christus, Die ons wil aannemen. Maar het Heer zijn betekent meer. Juist omdat Christus al les te zeggen heeft, worden wij Zijn dienstknechten. Dat is ook een aspect van het ware geloof. Iemand die waarlijk een kind van God is, dient God. Nu gebruiken wij dat woord „dienen" te gemakkelijk. We spreken bijvoorbeeld van een kerkdienst. Maar daar behoeft helemaal geen dienen bij te pas te komen. De enige die dient is de dominee, want hij dient de gemeente met zijn preek. Maar de gemeente dient niets en niemand. Die zit en luistert. De gemeente gaat pas dienen, als ze na de dienst opstaat en de wereld in gaat, om daar Gods opdracht te vervullen. We lezen vandaag: Romeinen 14 1-12. Brieven «11e niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet ln behandeling worden genomen. Ge heimhouding ls verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten ln afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief «llent een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Uw stripverhaal Smid je Verholen is waarschijnlijk een Ne derlandse produktie. Is het ook als strip-boekje te krijgen in een boek winkel of bij een uitgever? Antwoord: Deze strip is niet in boekvorm verkrijgbaar. Vraag: In het Lehrbuch der Zoo- logie van prof. dr. O. Smeil staat achterin de geologische tijdschaal zonder vermelding wie daarvan de auteur is, en welke hypothese daar aan ten grondslag heeft gelegen. Ook in andere boeken vindt men geen auteur of jaartal van ontstaan. Zou u iets kunnen vertellen? Antwoord: In een boek als Alge mene geologie van B. G. Escher kan u gegevens vinden. De eerste die een stratigrafische tabel ontwierp, was Arduino, die in 17G0 de aardla gen verdeelde in de hoofdafdelingen primair, secundair en tertiair, waar van laatste term nog in gebruik is, naast het later aangeduide kwar tair. Het daarop volgende werk steunt op vele geologen en daarom kan bijna geen enkele tabel aan één ge leerde worden toegeschreven. Elke tabel is ontstaan door uitbreiding en wijziging van voorgaande, in ver band met het voortschrijdend onder zoek van de aardkorst. De onderzoekingen naar de tijdsduur der verschillende tijdvak ken waren aanvankelijk gebaseerd op de graad van ontwikkeling van het leven op aarde, zowel plantkun dig en dierlijk, en daarnaast op be- zinking op de zeebodem, aardtempe- raturen, verwering van de aard korst, pollenanalyse, enz. Namen van geleerden als Williams (1893); Goodehild (1896) en Schuchert (1910) ■zijn hieraan verbonden. Hierbij merken we nog op dat alleen Goodehilds tijdrekening zeer dicht komt bij de tijdrekening van Barrell (1917) naar aanleiding van de bestudering van radioactieve ele menten.. De oude schatting van de leeftijd der aarde liep van 48 tot 94 miljoen jaren; de moderne weten schap rekent al met miljarden. Vraag: Gaarne nadere inlichtin gen over de opmerking in uw blad, dat de verschuldigde belasting over een belastingjaar na vijf jaar niet meer kan worden ingevorderd. Als bijvoorbeeld een aanslag enige jaren na het belastingjaar wordt opgelegd en er meer dan vijf jaar na dat belastingjaar een restantbedrag van die aanslag nog niet betaald is, kan dit restant dan nog worden ingevor derd? Antwoord: De termijn van vijf jaar geldt voor het vaststellen van een navorderingsaanslag. Voor een gewone aanslag geldt drie jaar Voor de verjaring van reeds bij aan slag vastgestelde belastingbedragen geldt een andere regeling, namelijk dat de directe belastingen (zoals in komstenbelasting), die drie jaren na de dagtekening van het aanslagbil jet of na de laatstbekende akte van vervolging niet zijn ingevorderd, zijn verjaard. Deze termijn van drie jaren be gint dus telkens opnieuw te lopen, wanneer zo'n akte betekend wordt en op die wijze kan de ontvanger voorkomen, dat er werkelijk verja ring plaatsvindt. Bovendien telt voor verjaring niet mee de tijd, ge durende welke uitstel van betaling ls verleend. Vraag: Hoe kan ik de rode bakste nen van een veertig jaar oud huis weer een fris aanzien geven? Antwoord: U kan alles met ver dund zoutzuur afschuren en wassen, maar dit is zeer tijdrovend. U kan ook de muren behandelen of laten behandelen met de zandstraal. Dit gaat veel vlugger en geeft over het algemeen betere resultaten, daar de- te in alle hoekjes en gaatjes door- ringt. o n r 0p uam mag mei Ambtenaar gaat kinderen helpen HORN Vanaf volgende week, het begin van het nieuwe schooljaar in Horn bij Roermond, zal een lid van het gemeentepersoneel de school gaande kinderen behulpzaam zijn bij het oversteken van de gevaarlijke rijksweg Weert-Roermond. Deze (proef)maatregel hebben B. en W. genomen na diverse klachten van ouders over de onveiligheid op deze weg. KINSJASA Zeven kinderen uit één gezin in de Kongolese hoofdstad Kinsjasa zijn overleden doordat hun grootvader van mening was dat zwa velzuur een goe£ middel is tegen beten van vlooien en tse-tsevliegen. Een achtste kind is ernstig ziek. De man is gearresteerd. Het weer in Enropa Café-Rest. BELVÉDÈRE SCHOONHOVEN Uniek terras aan de Lek Gerenommeerde keuken Recepties en partijen Nieuwe entree Telefoon 01823-2377 weer max.t. gist. n.sL Amsterdam onbew. 24 0 Brussel 24 0 24 0 Genève h. bew. 30 0 Innsbruck zw. bew. 29 0.5 24 0 29 0 Londen mist 25 0 Luxemburg 26 0 Madrid 1. bew. 37 0 Majorca 1. bew. 33 0 26 Nice zw. bew. 29 0 Parijs onbew. 28 0 Rome 30 0 r£w. Zürlch 28 0 (Van onze speciale verslaggever Link van Bruggen) DJAJAPOERA In de kerken in West-Irian heerst grote ge wetensnood. Het onrecht, dat de Papoea's door middel van de zoge naamde daad van vrjje keuze is aangedaan, de willekeur, waarmee de politie en de militairen arrestaties verrichten, de onwaardige behandeling in gevangenissen en kampen, de geestelijke terreur, waaraan velen bloot staan, en het afdingen op andere menselijke rechten en vrijheden, heeft de voorgangers voor grote problemen geplaatst. Vervolg van pag. 1 Vastberaden Met name het eerste punt ontlokte later op de dag een scherp antwoord aan de Russische leiders. Katoesjef las de verklaring van zijn bazen voor. Daarin werd gezegd dat „tegen over een Roemenië dat alle prin cipes van onafhankelijkheid in zijn buitenlandse politiek handhaaft, het Kremlin vastberaden en trouw blijft met name in het kader van het Pact van Warschau. Dit militaire verdrag, een waarborg voor de veiligheid van de Oosteuropese landen, is van zeer groot belang vooral in de situatie zo als die door het agressieve NA- VO-blok is geschapen". Waarnemers menen dat deze ver klaring van bijzondere betekenis is op een tijdstip waa-rop men meer en meer spreekt over grote manoeuvres van het Pact tegen het einde van augustus ln Tsjechoslowakije (ge ruchten willen op 18 augustus), Po len, Hongarije en de Oekraïne. Het lijkt er daarom op dat de Rus sen enorm graag zouden zien dat de Roemenen voortaan weei^ actief deel nemen aan alle oefeningen van het Warschaupact, hoewel waarnemers gisteravond zeiden dat Roemenië daartoe niet bereid is op grond van het principe dat militaire eenheden van verschillende landen niet op het grondgebied van een of meerdere landen mogen komen. Waarschuwing De verkapte waarschuwing die Rusland aan het adres van Roemenië richtte, ligt volgens waarnemers in het vervolg van de verklaring, waarin wordt gezegd dat „de imperialisten een valse taktiek toepassen door het slaan van bruggen tussen Oost en West om zodoende de samenwerking in het socialistische kamp te versto ren en er tweedracht te zaaien". De Russen lieten verklaring toch nog een deur open voor Roemenië. Voortbordurend op een verdere integratie in het Warschaupact zei de verklaring dat een dergelijke integratie zich moet voltrekken „binnen de principes van het internationaal socialisme, van de vrije wil en van de staatssoevereini teit". Enkele priesters en predikanten hebben zich op religieus-ethische gronden gedwongen gevoeld in hun preken tegen de gang van zaken te protesteren. Hoe indirect dit ook was ze werkten Bijbelteksten uit over gerechtigheid en rechtvaardigheid, en pasten deze toe op de situatie in West-Irian het Indonesische be stuur trok meteen aan de bel, en riep de betrokken voorgangers ter verant woording. Hun werd dringend geadvi seerd zich voortaan te onthouden van politieke toespelingen. De grootste protestantse kerk in West-Irian, de GKI, telt 250.000 le den. Het is en zelfstandige kerk met een eigen theologisch opleidingsinsti tuut in Abepoera (het vroegere Hol- landia-Binnen), waar enkele Neder landse docenten aan verbonden zijn. De voorgangers zijn over 't algemeen genomen Papoea's Er bestaan nau we banden met het Hervormde Zen dingscentrum in Oegstgeest. Er zijn nog enkele kleinere evange lische kerken zoals de Protestantse Molukse Kerk, waar voornamelijk Ambonnezen aan verbonden zijn. Ze nemen echter een onafhankelijke plaats in, evenals de (Amerikaanse) geloofszendingen, die ongeveer 100.000 Papoea's bestrijken. Drie bisschoppen De rooms-katholieke kerk in West- Irian telt bijna 200.000 leden. Er zijn drie Nederlandse bisschoppen en zo'n 200 Nederlandse priesters, broc- j ders, zusters en leken. Door de rooms-katholieke kerk en verde.r in hun j de GKI is al twee jaar geleden over wogen een gezamenlijke kanselbood- schap op te stellen in de vorm van een gemotiveerd protest en een op roep aan de betrokken partijen zich in christelijke naastenliefde voor de toekomst van het land in ie zetten. De protestanten trokken zich echter op 't laatste moment terug. sen, welke deze behoeven, nooit de aandacht krijgen, die ze verdienen. Een ander probleem was de natio naliteit van de kerkelijke leiders en van de eerste maatschappelijke en onderwijsmedewerkers(sters). Het Ne derlanderschap roept in Indonesië on middellijk de nodige bijgedachten op. Het wordt geïdentificeerd met het zogeheten koloniale verleden, met an dere woorden: dat wat andere lands lieden zeggen of doen, wordt anders geïnterpreteerd en beoordeeld dan wat Nederlanders naar voren menen te moeten brengen. De nood, de gewetensnood, is in middels veel verder gestegen. Hij heeft naar veler mening het gevaarlij ke niveau van de lippen bereikt. Over het alsnog stellen van een daad wordt dan ook opnieuw gedacht en gepraat, hoewel men weet dat deze in de praktijk niet veel meer zal kunnen uitrichten. Het uitgangspunt is echter dat de kerk in elke situatie moet kunnen spreken, en dat zwijgen of het verhullen van controversiële standpunten de dood in de pot kan betekenen. Tevergeefs Trouwens, de gechristianiseerde Pa- papoea's wachten hier al lang op. Tot nu toe hebben ze bij hun voorgarv gers tevergeefs om raad aangeklopt. Met hun problemen werden ze als het ware het bos ingestuurd. Zelf moesten ze maar beslissen hoe hun door de religie ingegeven houding te genover het Indonesische bestuur diende te zijn, en in hoeverre ze de overheid gehoorzaamheid verschul digd waren. Voor verschillende christen-Papoea's is God al lang dood. Ze zeggen het kinderlijk-naïef en daarom zo goed te begrijpen: De God, die wij hebben aangenomen, heeft ons in de steek gelaten. Hij moet ons niet. Wat ons in de kerk wordt geleerd, klopt niet. Kijk maar naar al het onrecht, dat ons wordt aangedaan." AMSTERDAM De Polemolcl gische werkgroep en de Studenteij vereniging voor internationale bij trekkingen in Amsterdam hebbe geen toestemming gekregen zaterda op de Dam een actie te voeren t^ ondersteuning van het vredesschijj project van Abie Nathan. Het plan was een stalletje I plaatsen om de aandacht op Nathaij vredesschip te vestigen en hiervoo geld in te zamelen. Thans overwege de organisatoren een vredesde monstratie op de Dam te houden. Tijdens een bliksemactie gistei avond in Leeuwarden werd voor he vredesschip ƒ3.000 opgehaald. De or ganisatoren, de Hervormde jeugd dienstcommissie, noemden de oj brengst bijzonder teleurstellen! Vandaag werd in de Friese gemeenl Opsterland ook nog een actie voc Abie Nathan gevoerd, die zelf var avond in Amsterdam gaat probere nog zo'n veertig mille bij elkaar 1 krijgen door middel van een veilin van schilderijen en tekeningen. NED. HERV. KERK Beroepen te Ouddorp, J. P. Verkad te Nieuwe Tonge. Aangenomen naar streekgemeer Oude Mijnstreek (jeugd-, vorming en toerustingswerk), kand. drs. G. I Cohen Stuart te Oegstgeest. Bedankt voor Nieuwleusen (vac. 1\ Fokkema; toez.), J. Th. W. Quak 1 Koudekerk aan den Rijn; voor Nieuv Vennep (vac. J. L. Keijzer), C. Batei burg te Vriezenveen. GEREF. KERKEN (vrüg.) Beroepen te Leens, K. D. van Dijk I Terneuzen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Zeist, P. Honkoop I Kampen. Vietnam Over het bezoek van Nixon zou Ceausescu tegen Katoesjef hebben gezegd dat al het nieuws daarover in de kranten te vinden was, hoewel waarnemers menen dat Nixon tegen Ceausescu ,,iets concreets" inzake de kwestie-Vietnam heeft gezegd. Welingelichte kringen spreken over een „vredelievend gebaar ten opzich te van Hanoi" om zodoende meer haast te zetten achter het vre- desgesprek in Parijs. Deze kringen wijzen er dan op dat op het partij congres de delegaties van Noord- Vietnam en de Vietcong aan wezig zijn, een bewijs dat Hanoi niet verbolgen is over het feit dat de Roe menen een officieel bezoek hebben toegestaan aan dé chef van het Witte Huis. Overigens hebben de Russische lei ders nog niet gereageerd op de uitno diging van Ceausescu. Terwijl onderkend werd dat de kerk aan opportunisme ten grond- kan gaan, werd een herderlijk schrijven met een duidelijk omlijnde stellingname niet opportuun geacht. Men voelde zich gedrongen voorzich tig te zijn. Bovendien is de GKI ge lieerd met de Indonesische zusterker ken. Van het kleine moderamen zijn niet alleen Papoea's lid, maar ook Javanen en Ambonezen. In de rooms- katholieke kerk wilde men alleen niets ondernemen. Persoonlijk durfden de voorgangers wel, maar ze waren bang voor repressaillemaatregelen regelen, die veel van de gedane ar- dieveel van de gedane arbeid teniet zouden kunnen doen, en de Papoea bevolking zouden kunnen treffen. Schoolwezen De missie in West-Irian verricht niet alleen kerkelijk werk, maar ze verzorgt ook een groot deel van het schoolwezen. Daarnaast heeft zij klei ne ontwikkelingsprojekten ter hand genomen, die, door de geringe fond- mUNIEKE V ONDERWA TSRGALSRIJ Shows om 12,14 en 16 uur' V Avondshow: 21 uur (niet op maandag) Telefoon 02507-5741 (Van onze kerkredactie) DRIEBERGEN Nog nimmer in de geschiedenis van de Ge reformeerde Zendingsbond hebben zoveel mensen de jaarlijkse zen dingsdag in het Rijsenburgse bos bijgewoond als gisteren. Begun stigd door de meest ideale weersomstandigheden, die zich maar la ten denken (niet te warm), waren er dit jaar voor het eerst meer dan tienduizend. Ds. T. Langerak uit Veenendaal knoopte in zijn toespraak aan bij het spreekwoord „Spreken is zilver, maar zwijgen is goud". Dat gaat in de kerk niet op. Daar is het omgekeerd, zei hij: spreken is goud. Hij sprak over de melaatsen voor het belegerde Samaria, die als eersten merkten, dat het leger der Syriërs gevlucht was. Eerst deden zij zich te goed, maar toen zeiden zij tegen elkaar: Wij doen niet recht, deze dag is een goede boodschap en wij zwijgen stil. God verloste die goddeloze stad uit vrij welbehagen. Ieder, die aan die verlossing deel krijgt, zal belijden, dat God het niet deed, omdat hij er om gevraagd had. Het is een eenzij dig werk Gods. Paulus wist zich als vijand met God verzoend. Dan zult ge het niet wagen, in uzelf te roe men, maar alleen in de vrije gunst, die eeuwig God bewoog, aldus ds. Langerak. Hij wees er op, dat dit blijde evan gelie niet alleen op het. zendingsveld, maar ook in eigen omgeving moet worden verkondigd. Maar, zei hij, melaatsen kunnen de blijde boodschap pas vertellen, als zij zelf gegeten en gedronken hebben, het met eigen ogen hebben gezien. Willen wij verkondigen, dan zullen wij Dat was althans de voorzich tige schatting van zendings- director ds. H. Harkema. Maar de politie schatte de menigte op zeker twaalfduizend. In ieder geval zaten overal in het bos de mensen zich koesterend niet alleen aan het, prachtige weer, maar ook aan dé gezelligheid, de vrienden en bekenden, die men een keer in het jaar ziet, kortom de zendingsdag was weer het jaarlijkse openlucht-fami liefeest voor de Gereformeerde Bon ders, waarbij toch overheersend was de liefde voor het zendingswerk, dat uit deze sector van de Hervormde Kerk geschiedt op Celebes en in Ke nia. Erfenis _Wij zouden niet weten, wat wij hier moesten doen, als Christus hier niet was. aldus ds. J. van Sliedregt Ouderkerk aan den IJssel, de uit voorzitter van de GZB, in zijn ope ningswoord. Aansluitend aan Hebreeën 1 sprak hij over Christus, die door God gesteld is als Erfgenaam van alles, maar die krachtens almachtige, eeu wige liefde zijn erfenis wil delen met zondaars, die Hij tot zijn familie maakt. Zijn wij ook onder zijn banier geschaard? vroeg ds. Van Sliedregt. Dan volgen wij het Lam, waar het ook heengaat. Dat gaat in een weg van kruis en verloochening van eigen willen en kunnen. Maar gezet in Christus' arbeid mogen wij zijn en onze erfenis binnenhalen. Wat een eer, dat God zulke zondige mensen, zulke zwakkelingen als wij inscha kelt in zijn werk. Ds. Van Sliedregt onderstreepte, dat de GZB haar opdracht niet ziet in het meewerken aan vrede en gerech tigheid onder de volken. Zij weet zich betrokken in het binnenhalen van Christus' erfenis. Met die dui ding van haar werk staat zij volgens de GZB-voorzitter steeds meer al leen. (Van een onzer medewerkers) JERUZALEM Reeds tijdens de Zesdaag se oorlog van 1967 constateerden de joodse leiders in vrijwel alle landen van de vrye wereld een nieuwe geest onder de joden. Overal schaarden zy zich achter Israël. Die nieuwe geest is nog niet verdwenen. De im migratie naar Israël is op het ogenblik groter dan ooit. In weerwil van het feit dat de dreiging van een nieuwe oorlog nog altijd over het Nabije-Oosten hangt, stromen de joden weer toe, de meesten uit idealisme. Een dergelijke immigratie heeft Israël in jaren niet meegemaakt. Ook uit Nederland trekken weer velen naar dat land. De laatste jaren vestigden zich gemiddeld hon derd Nederlandse joden in Israël. Verleden jaar was hun aantal gestegen tot 180 en het ziet er naar uit dat het dit jaar zeker 200 zullen worden. Niet alleen jongeren beginnen op het ogenblik een nieuw leven in Israël. Wat op valt is, dat nu steeds meer hele gezinnen besluiten in Israël te gaan wonen. En dan zijn het meest gezinnen die niet wonen in de drie joodse centra van ons land Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. ACHTERUITGANG De laatste jaren klaagde Israël steen en been over de immigratie. Zowel in 1966 als in 1967 kwamen niet meer dan 18.000 immigranten Israëls arbeidspotentieel versterken. Bovendien verlieten veel meer joden het land om zich toch maar elders te vestigen. Voor 1948 trokken noodzakelijk zionistische joden naar Israël. Na dat jaar kwamen echter veel vluch telingen, die hun landen moesten verlaten. Hen trok niet zo zeer het grote joodse ideaal, maar de bittere noodzaak. Tot hen behoorden minstens 600.000 joodse vluchtelingen uit Arabische landen die al hun bezittingen moesten achterlaten. Maar toen deze vluchtelingenbronnen opge droogd waren en de landen achter het ijzeren gordijn geen visa's wilden verstrekken, kwam de immigratie langzaam maar zeker tot stilstand. De Israëlische regering riep de joden in de wereld op lot „terugkeer uit de ballingschap" maar die op roep vond nauwelijks gehoor. FACILITEITEN De laatste jaren verleende de Israëlische regering zelfs allerlei faciliteiten in de hoop toch nieuwe werkers aan te kunnen trekken. Toch hebben niet al die faciliteiten een nieuw klimaat geschapen, maar het feit dat Israël weer eens van alle kanten werd aangevallen. Israël hoopte op 20.000 nieuwe immigranten per jaar, dat wil zeggen, de grootste optimisten hoopten dat. De pessimisten zeiden dat niemand in een bedreigd gebied een nieuw leven zou willen begin nen. Maar nu zijn de cijfers van het vorig jaar gepubliceerd. Daaruit blijkt dat toen 31.071 immi- granten kwamen. En dit jaar is de stroom nog lang niet opge droogd. Er zullen zeker 35.000 joden komen. Dit jaar kwamen uit Europa 12.000 joden, uit de Verenigde Staten 7000, uit Zuid-Afrika 5000 en uit Zuid-Amerika 3000. Onder hen bevonden zich 3350 studenten en ongeveer 2200 beoefenaars van de zogenaamde vrije beroepen als medici en inge nieurs. KRUISWOORD-P.UZZEL Hor.: 2. keurige, 7. bloedgever, 8. kant van een stroom, 9. zangstem, 10 snoer van een hengel, 12. Europeaan, 13. zoon van Noach, 15. plaats in Gro ningen, 17. zuiver gewicht, 19. mu zieknoot, 20. ontkenning (Eng), 21. muggenlarve ,24. kubieke meter, 26. stronkje, 27. meisjesnaam, 29. door- tochtgeH 30. kruipend dier, 32. plaat van een handpers, 33. zangstem, 34. ba!k. Vert.: 1. begrip, 2. ontkenning (Eng), 3. eenmaal, 4 gramschap, 5. achting, 6. Spaans rijpaard, 10. vaar tuig, 11. vogel, 13. optocht, 14. soort van kers, 16. troefkaart, 18. boomloot, 22. patroon, 23. brugje over een smal water, 24. gezondheid (Fr) 25. kunst mens, 28. kindergroet, 30. zware zoete wijn, 31. jongensnaam. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Hor.: 1. regent-som, 2. Irene-Rome, 3. mirakel - as, 4. pc-rapport, 5. e.a.- Ir-radar, 6. Let-o.i.-arme, 7. A- ken-en-iep, 8. lente-lege, 9. Mier- Vert.: 1. rimpel-alm, 2. eri- lo-sol. ca-e.k.-ei, 3. Gerrit-ene, 4. en-Aa- ron-tr, 5. nek-prieel, 6. trepaan-L.O. 7. solo-dries, mest-repel. j persoonlijk kennis moeten hebt# aan de verlossing in Christus do hét toepassende werk van de Heili Geest. Maar als we zelf gesmaakt hebl dat God goed is voor zondige mensé dan zullen we ook niets liever wille dan met haast en grote blijdschap getuigen van Gods grote liefde. K werk heeft haast, want het gaat hét behoud van mensen. Macht „Macht en onmacht" was het derwerp, waar ds. J. den Hoed t Meerkerk over sprak uit Handeling 19 20. We moeten nooit denken, <3 de voortgang van het zendingswe een gemakkelijk is. Integendeel, geschiedenis van de zending is ei doorlopende strijd, nood en moeil Vooral in deze tijd slaat je soms i vrees om het hart, dat al het wel toch nog tevergeefs zal zijn, aove tegenkanting is er. Maar Gods macht is groot, trouw zal nooit vergaan. De zei dings vrucht is niet mensen, maar in Hem. Dat is de c vende kracht, om altijd weer moed uit te gaan. Vooral als we zelf in eigen omg) ving een goed woord zouden moet! spreken, voelen we hoe machteloi wij zijn. Wat staan we vaak met lej handen, aldus ds. Den Hoed. Maj God is machtig. Als zijn Woord zit werking doet, gebeuren er grote dii gen. daar kun je alleen maar kle onder worden. Wel moeten we bedenken, dat G( zich niet naar ons tempo richt. Sou mige zendelingen hebben hun he leven schijnbaar vruchteloos g) werkt. Maar Gods zaak kent gee mislukkingen. Groeten Ds. J. J. de Heer en dokter J. Pj lamba brachten de groeten over va de Toradjakerk op Celebes. Dei kerk telt thans 180.000 leden, dat I de helft van de bevolking. De GZ1 die sinds 1913 onder de Toradja werkt, is cïe islam voor geweest, at dus ds. De Heer. De Toradjakerk weert de vrijziij nighcid. In dit velband signaleert ds. De Heer „met schrijnende droel heid", hoe Oegstgeest vrijzinnige zei delingen in dienst neemt. „Zo is ontrouw aan haar taak." Bij monde van zuster Verkerk e door een geluidsbandje kwanw groeten uit Kenia over. Afscheid werd genomen van e< aantal zendingswerkers, die het mende jaar denken te vertrekke Namens hen sprak ds. B. A. v Donkersgoed. Het feit, dat ook GZB steeds meer onderwijskrachte medische krachten en bouwkundig! uitzendt, .mag men niet zien als ef teken van horizontalisme, betoogt ,hij. Het gaat de GZB om de verkond ging van cnristus. Maar Christ moet niet alleen met het wooru, ma: ook met de daad ^verkondigd worde 's Middags vertélde mevrouw N. Tigcneiaar-van der Vlist een zeD dingsverhaal voor de jeugd, toespraken van ds. H. Binnekam (Boven-Hardinxveld) en ds. C. de Boer (Zeist) werd de zendingsda door dr. H. Bout (Utrecht) geslote: De GZB heeft momenteel dertie mensen op het zendingsveld met hu gezinnen: negen in Kenia en vier o Celebes. In opleiding zijn voor Indo nesië vijf krachten en voor Keni drie. Gisteren werd een nieuw langspeelplaat geïntroduceerd psalmen, geestelijke liederen en To v. «poa.,-i,.u., radja-volksliederen, gezongen do< oma-ram-ego, 9. het koor van de hogere theologisch school te Rantepao.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2