Kerk worde „leslokaal" in liefde en karaktervorming We moeten weer leren bidden èn doen! Wereldraad absoluut neutraal in Nigeria Kandidaten weigeren handoplegging Experts gaan heilig meer onttoveren Een woord voor vandaag Belangrijke gedachten van gemeentelid R. Hooijsma Uw probleem is het onze... Bisschop wil opnieuw stemmen Frankrijk geen intercommunie BEROEPINGSWERK Religieus beraad over Jeruzalem Duitse pers reageert negatief Spaans belang op protestants tractaatje Drie tekenen tonen in ons leven, zo zagen we gisteren, dat we deel hebben aan het Nieuwe Verbond: We dienen God de Vaderwe roemen op Jezus Christus, en we vertrouwen niet op vlees, dat is op aardse dingen. En dan zegt Paulus iets heel nuchters: „Ofschoon ik voor mij wel reden zou hebben om ook op vlees te vertrouwen." U vindt die woorden in Philip- penzen 3 4. Paulus was een achtenswaardig en zeer godsdienstig mens. Hij beschrijft in de volgende verzen de religieuze mens. Hij heeft in godsdienstig opzicht alles mee: Hij is besneden, vol bloed jood, ijver aar voor de wet, strijder voor het ware ge loof. Maar vrome mensen zijn nog geen mensen die God kennen. U kunt in godsdienstig opzicht alles mee hebben: gedoopt zijn, een trouw kerkganger, een strijder tegen de zonde, iemand die de wèt tot en met houdt en zich fel keert tegen a fes wat maar in strijd is met de bijbel, met andere woorden: kunt een orthodoxe verontruste zijn van het zuiverste water^fjan hebt u veel om op te roemen. Maar een echt christen, dat wil zeggen: een kind van Go hoeft u dan nog niet te zijn. Met dat alles roemt u wel, makr u vertrouwt op vlees, op godsdienstig vlees, maar op vlees, tl hebt net zo goed de verlossende kracht van Christus nodig als de vreselijkste zondaar. We lezen vandaag: Romeinen 13 8-14. DONDERDAG 7 AUGUSTUS 1969 HILVERSUM Er zijn duizenden kerkmensen die ernaar hunkeren bij de hand genomen en aan het werk, ook het gebeds- werk, gezet te worden. Dat gebeurt niet. Ons kerksysteem stimu leert dit niet en leert het ons niet, zodat we praktisch niet worden gevormd in liefde en mag ik het nog zeggen? in vroomheid, deugd en wijsheid. Die zaak moet om. En er is nog haast bij ook. Al heb ik dan geen complete blauwdruk, over het „hoe" kan ik misschien toch wel enige dingen ter overweging naar voren brengen. Aan het woord is de man die in de vier jongste nummers van het Gereformeerd Weekblad (Kok, Kampen) onder de titel „Aan de Kerk" belangrijke bijdragen over de geestelijke malaise in de Kerk en onder de christenen heeft geschreven. Hij ondertekende ze steeds heel bescheiden met „Gemeentelid". Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden genomen. Ge- helmhouding Is verzekerd. Vragen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In afzonder lijke brieven worden gesteld. Per brief dient een gulden aan postze gels te worden Ingesloten. Vraag: Jaren geleden deed Johan èodegraven voor de radio een vraag- en antwoordspel Er zijn in dertijd boekjes uitgegeven, maar die zijn nergens meer te krijgen. Wij willen dit spel graag op culturele morgens in ons bejaardenhuis hou den. Antwoord: De uitgeverij van Mastklimmen, Bosch en Keuning te Baarn, deelde ons mee dat er geen enkel exemplaar meer beschikbaar is. Misschien dat een leeszaal of een lezer helpen kan. Verzoek van lezer: Wie kan hel pen aan het gedicht, dat begint met de regels: „Een boertje van het platteland Kwam met een grote eiermand Ter markte met de Z.H tram Naar t overdrukke Rotterdam Hij deed zijn zaken en 't viel mee, Hij ging weer huiswaarts heel te- vree, Maar in de drukte van de stad Zocht hij of hij het geld nog had. Zijn zilv'ren knip met bankpapier Vijf guldens 'of een knaak of vier...." Vraag: Een alleenstaande vrouw ontvangt 328,37 AOW per maand. Sinds 3 mei 1919 is zij in loondienst geweest (datum van haar renteboek- je). Heeft zij nu recht op rente van de geplakte zegels of is dit in haar AOW verwerkt? Antwoord: Aangezien dit bedrag het bedrag der AOW voor ongehuw- den op de datum van uw brief over trof, nemerf wij aan dat in eerstge noemd bedrag tevens de ouder domsrente is verwerkt De betrok kene kan altijd inlichtingen inwin nen bij de raad van arbeid. Vraag: Zou een weduwe, die 10 mei 1940 's morgens acht uur een der eerste slachtoffers van de oorlog werd, recht hebben op een uitke ring? In 1940 werd zij in een zieken huis verpleegd. Nog steeds heeft zij last en pijn, tengevolge van een ver minking. Antwoord: Het beste is overleg te plegen met de sociale dienst van de gemeente en deze kan dan nagaan, of de daarvoor geschikte organisa ties iets voor haar kunnen doen. Zo nodig kan zij een beroep doen op de Algemene bijstandswet. Vraag: Wij hebben in Rijnsburg deze zomer een kaart gekregen van een meisje (dat gaat van de scholen uit) uit de Nicolaas Beetsstraat te Amsterdam. Nu weten wij haar naam en nummer niet meer, daar de kaart nergens is te vinden. Zij heeft nog twee zusjes en een broertje. Zij hebben ook telefoon, maar meer weet ik niet Is het mogelijk erach ter te komen, wie dit was? Antwoord: Zonder naam en huisnummer kan de burgerlijke stand dit ook niet uitzoeken. Er is een klein kansje dat een lezer hel pen kan. Vraag: Een vader drijft met zijn broer een firma. Nu wil hij zijn zoons in de firma opnemen. Hij zelf is bijna 65 jaar. Kan hij nog gewoon blijven meewerken of is dit alles toch voor de belasting? Kan hij be ter uittreden en alles aan zijn zoons overdoen? Valt men niet in een la gere belastingklasse als er meer per sonen in de winst delen? Hoeveel mag men bijverdienen als men AOW heeft? Antwoord: Inderdaad betaalt men minder belasting als men de inko mens gelijkmatig over de firmanten verdeelt. Daarbij moet men nog wel rekening houden met kinderaftrek en andere persoonlijke omstandighe den van de firmanten. Als men AOW krijgt, mag men zoveel verdie nen als men wil. Men betaalt daaro ver normaal belasting. Hoe groot de belasting voor elke persoon wordt, en hoeveel alle fir manten in totaal betalen, is niet te begroten zonder dat alle persoonlij ke omstandigheden bekend zijn. Het is in elk geval goed bij beëindiging of verandering van een firma eerst grondig overleg te plegen met een belastingdeskundige. (Van onze kerlcrcclactie) ZWOLLE De Engelse bisschop van Southwell, Gordon Savage, heeft voorgesteld dat de anglicaanse kerk vergadering opnieuw zal stemmen over fusie met de methodisten. De stemming van juli heeft niet de ver eiste meerderheid van 75 procent op geleverd. Vele tegenstemmers waren niet tegen de fusie, maar wel tegen de wijze waarop de kerken zich zou den integreren. De bisschop heeft een voorstel in gediend om over een jaar, „na twaalf maanden gebed en rustig overleg" de stemming opnieuw te houden. Hij ge looft dat vele anglicanen achter een dergelijk v\K>rslel staan. Lange tijd denkt de heer R. Hooij sma, oud-onderwijsman bij de zen ding in Indonesië, al over deze din gen na. Ze zijn voor hem, zijn vrouw en anderen een voortdurende zaak van gebed. Hij heeft er met velen over gespro ken. Vervolgens ging hij een en an der op papier formuleren. Schreef en herschreef men wordt zo gauw verkeerd begrepen zette alles op stencils opdat ook anderen ermee aan de gang zouden gaan. Het liefst on der het motto: niet te lang meer pra ten: eindelijk eens gaan doen. Beetje leuren Hij benaderde ook de kerkelijke pers. 't Werd wel een beetje leuren. Toch hield hij vol, omdat hij de zaak zo uitermate essentieel vindt. Tot hij „een grote toean" (prof. Herman Rid derbos) bereid vond de zaak wat ver der te 'brengen. De heer en mevrouw Hooijsma be horen tot degenen bij wie je heel gemakkelijk je entree maakt, 't Zijn oudere mensen, bij wie de daad hoog genoteerd staat, die hun laatste le vensjaren doorbrengen in een oude iHilversumse villa, bosrijk gesitueerd in de omgeving van de NCRV-studio. Nog altijd actief, uiten zij hun christen-zijn op een natuurlijke, van zelfsprekende manier. Waardoor het geen ze zeggen juist zo geloofwaardig is. Hij is een Fries uit de Stelling- werfse hoek (altijd al een apart volk je geweest). Eenvoudige ouders. Toch nog onderwijzer geworden. Van 1920 tot 1947 in Indonesië, waarvan het grootste deel als hoofd van een christelijke school in Purwo- redjo. Vergroeid met dat land; hij mist het nog elke dag. Redelijk door de kamptijd gekomen. Vijf kinderen, nu weer allen in de buurt. Praktisch De heer Hooijsma typeert zichzelf al enigszins als hij enkele figuren noemt die invloed op hem hebben gehad. Allemaal figuren van het „praktische christendom" (wat een term eigenlijk): Tournier, Stanley Jo nes, Kagawa, Buchman, C. S. Lewis, maar vooral de moraal-theoloog prof. Friedrich, Wilhelm Foerster, die met name tussen de beide wereldoorlogen bij Nederlandse „leken" veel meer ingang vond dan bij Nederlandse theologen. Enkele van Foersters werken, „die een positief en levend Godsgeloof predikte als de enige bron van inspi ratie": „Christus en het menselijk le ven", „Godsdienst en karaktervor ming", „Wedergeboorte van staats- en volksleven". Wat nu houdt het gemeentelid Hooijsma bezig en in welke richting R. Hooijsma, oud-onderwijsman bij de zending op Java, probeert samen met zijn vrouw wat te veranderen aan wat zij zien als de malaise in de kerk. Meer praktisch christendom, zeggen zij. Blake verzekert nog eens (Van onze kerkredactic) GENÈVE Secretaris-gene raal dr. E. C. Blake heeft een brief geschreven aan de Raad van Kerken van Nigeria, waarin hij opnieuw de absolute neutra liteit van de Wereldraad van Kerken in het Nigeriaanse con flict bevestigt. „Het is bijna onmogelijk, om tot een stellingname te komen, die geen bewoordingen vraagt, die voor de ene of de andere partij politiek onaan vaardbaar zijn. zelfs niet als het lou ter om de hulpverlening gaat. Dat spijt mij bijzonder", schrijft Blake. Blake doelt hierbij op een brief, die hij eind juni heeft geschreven aan kerkelijke leiders aan beide kan ten. Hij vroeg hen daarin, alles te doen wat in hun vermogen lag, om de voedselhulp weer op gang te bren gen. De Nigeriaanse Raad van Kerken heeft tegen deze brief scherp gepro testeerd. Ze zag hierin een politieke stellingname van de Wereldraad. Het werd Blake vooral kwalijk genomen, dat hij de brief had gezonden aan de Raden van Kerken aan beide zijden. Hiermee zou de Wereldraad de vor ming van de Biafraanse Raad van Kerken hebben gelegaliseerd. In zijn antwoord zegt Blake, dat de Wereldraad de facto te maken heeft met dat deel van haar leden, dat zich bevindt in „de afgescheiden staat." Onderhandelen In een telegram heeft de Raad van Kerken van Nigeria Jount Church Aid opgeroepen, om net als hel Internati onale Rode Kruis te gaan onderhan delen met de Nigeriaanse regering om te komen tot legale vluchten. „Christen in Nigeria zouden anders aan njoeten nemen, dat u christenen en het christelijk geloof in Nigeria in gevaar wilt brengen", aldus het tele gram. PARIJS In Frankrijk is de tijd nog niet rijp voor intercommunie tussen rooms-katholieken en pro testanten. Dit wordt gezegd in een rapport van een oecumenische werkgroep, ondertekend door de twee voorzit ters, kardinaal Gouyon en ds. Hébert Roux. Gevraagd wordt, om alles te vermijden, wat op intercommunie zou kunnen lijken, maar wat in wer kelijkheid alleen maar verwarring wer*'* NED. HERV. KERK Beroepen te Kesteren: J. P. Verkade te Nieuwe-Tonge. Bedankt voor Winterswijk (vac. J. van der Vange): J. H. Bokhove te Neede. GEREF. KERKEN Berocpbaarstclling door de classis Rotterdam: kandidaat C. J. van der Drift, Rodenrijseweg 425 te Berkel. Door Ton van der Hammen gaan zijn gedachten? Samengevat komt het ongeveer hierop neer. In de Kerk met een grote K, dus in de ruimste zin gedacht, moet naast enige hoopgevende aspecten (onderlinge toenadering, werelddiakonaat) een erbarmelijke geestelijke crisis wor den geconstateerd. De liefde wordt er onvbldoende, zo in het geheel niet, geleerd. Evenmin het bidden. Nog minder: het doen. Door een gezapige gewenning verwe reldlijken christenmensen langzaam maar zeker volkomen. Er is sprake van een geestelijk verwelkingsproces. Specifieke taken als „het zout der aarde" en „de stad op een berg" te zijn worden hoe langer hoe minder serieus genomen. Niets aan gedaan Dit alles wordt weliswaar in de kerken geconstateerd, maar nooit an ders dan te hooi en te gras: nu eens wat vermaninkjes, verzuchtingen en uitroepen in de preek, dan weer in het kanselgebed en dan weer eens een keertje in het kerkblad. In elk geval wordt er bijzonder weinig aan GEDAAN. Terwijl we er al vele jaren mee aan de gang moesten zijn. We? Jaze ker, want wij ZIJN toch de Kerk? Maar als het er op aankomt ons aan die lethargie, die Versuffing, te ont worstelen zijn we ineens heel onze ker. Of erger: we weten het niet meer. Dus welterusten. Maar die impasse moet worden doorbroken Liefde voor de ander, daadwerke lijk, door biddend doen, moet. onder wezen worden. Dat is niet iets wat je hebt of niet hebt. Het is een kunst die je alleen door volhardende, toege wijde oefening kunt leren. Liefde voor de ander, daadwerke lijk, door biddend doen, moet onder wezen worden. Dat is niet iets wat je hebt of niet hebt. Het is een kunst die je alleen door volhardende, toege wijde oefening kunt leren. Zoiets krijg je niet in je eentje voor elkaar. We zijn geen wondermensen. Daar heb je gemeenschappen voor nodig. De Kerk. Die moeten we niet vergui zen. afzweren, maar veranderen en opbouwen. Als de Kerk niet functio neel meer is, vaak dood als een pier, dan hebben wij dat ervan gemaakt. Déze kerk moet het niet zijn: ge looft u? Prachtig, dan bent u klaar. We zijn verzoend, hébben de prijs dus al, ga maar weer fijn in tot uw eigen welvaart, consumeer maar door en dan maar weer tot volgende week (of niet). Krachtstation Maar déze Kerk moet het wèl zjjn: het krachtstation, geestelijk èn daad werkelijk, wat niet van elkaar te scheiden is. Dat laatste door „ons naasten heil te willen". Dus niet te kunnen hebben dat er iemand lijdt, te kort komt om minder heeft dan wij. In meerderheid vangen kerk mensen daar in de praktijk van alle dag weinig mee aan of doen deze essentiële zaak af met wat gewe- tensgeld in het zakje of over de giro. Je hebt overal je mensen voor, niet waar? Hoe velen menen niet uit volle overtuiging, dat koelheid, gereser veerdheid in de samenleving gebóden kan zijn, in elk geval eerlijker is dan het éllen liefhebben, immers onmoge lijk en dus gehuichel? Over „Uw vriendelijkheid zij ALLE mensen be kend" lezen zij dan kennelijk ge makshalve heen. Is het overdreven te stellen, dat de tendens van vandaag, ook onder kerkmensen, is, dat ze hoe langer hoe ongevoeliger, gereserveerder, killer worden? Begrip voor de ander, LIEF DE, wordt steeds minder onder ons gevonden. Maar het is een geslagen mens, die daar onze deur verlaat, een grimmig iemand, die aan de andere kant de telefoon op de haak legt. Helpers vormen Er is zoveel te doen in onze directe omgeving dat we gewoon nalaten! Denk de sfeer in gezinnen, waar veelal een gebrek aan harmonie is en kracht, zodat men de kinderen niet opvoeden kan tot geestelijk gezonde mensen met idealen. Er is gebrek aan wijsheid en liefde ten opzichte van een jeugd, die vaak al kapotte zenu wen hééft. Zij kunnen straks onmoge lijk helpers en dragers worden, eer der verdoolden en hulpbehoevenden. Genadigheid, wijze mildheid, har telijkheid voor alle mensen, wat is er een nood in. Als de gemeente daar groot in kon worden, wat een gene zing en sterking zou daarvan uitgaan. Waarom zit het toch zo fout? En waarom wordt over dit soort zaken nu nooit eens gepreekt? Wat voor Kerk hebt u dan voor ogen, kan men zich afvragen. Litur gische diensten, discussiediensten, zangdiensten? - Laten we maar rustig van de bestaande dienst uit gaan, waar de nadruk valt op de preek. We stellen ons de kerkruimte dan maar eens even voor als een groot leslokaal, waar we geestelijk worden gevormd, gebouwd en tot christelijke daden aangespoord. Nu moeten we ons gaan afvragen of de doorsnee-preek van heden dat doet. Er is daarin, zoals we dat noe men, Woordbediening, verkondiging, waardoor zo menen we nog altijd in meerderheid het doel wel in hoofdzaak kan worden bereikt. Eelt op de ziel Maar is dat zo? Hebben we die woorden, al die woorden al niet vaak gehoord? Is hét misschien mede daardoor dat we eelt op onze zielen hebben gekregen? Mag dit dan nog wel verkondiging heten, of zijn het alleen nog maar bekende klanken die ons omspoelen, waardoor we het ge voel moeten krijgen "er wat aan te hebben" om toch niet helemaal leeg en waardeloos te zijn? Arme dominee, die zich in alle bochten moet wringen om het toch maar zo boeiend, pittig, geestig en pakkend mogelijk te zeggen. Arme gemeente, die door dit preken en niets dan preken de uitlating is notabene van de bijna vergeten dr. Abraham Kuyper op de krukken van een redenaar moet lopen. "Dominee zal vanmorgen niét pre ken, want hij heeft wat te zéggen", is een satyrische opmerking, die eens op een conferentie werd gemaakt. Daar is nu onder woorden gebracht wat in het geding is. Het is zo verschrikkelijk nodig dat in de Kerk eindelijk eens iets gezegd wordt, waar we wat mee kunnen. We moe ten er wat mee aan! Dat de dominee het alléén moet doen, niemand die dit beweert. Het is een eigenaardige gewoontevorming geworden, dat iedere dominee in elke gemeente elke week maar weer "iets eigens" zou moeten bregen. Punt één: hij is ook maar een mens, die het van de gemeenschap moet hebben, Punt twee: ook voor zijn ambt geldt dat velen geroepen zijn, maar weini gen uitverkoren. Serie waaroms Waarom dus geen preken over het grote gebod, gericht op de daad, ge maakt in teamverband: dominees sa men en of met specifieke deskundi gen, dan wel coachende commissies uit de gemeente? Gemeenteleden la ten hun voorgangers (ook) wat dit betreft lelijk in de kou staan. En waarom mag een dominee niet reproduceren wat "gezalfden" (tijd genoten en uit het verleden) over de ze dingen al hebben gezegd? Waarom geen speciale praktische ether-leer gangen hierin, gestimuleerd door sy nodes? Waarom geen actuele illustra ties voorgelezen op de kansel uit boek, krant, tijdschrift? Waarom geen gelegenheid in de kerkdienst om de nodige notities over het geleerde te maken? Waarom geen preken over Taizé en andere moderne krachtcen tra? Warom al vast niet op grote schaal begonnen met het meest voor de hand liggende: het bezoeken van vepleeg-, zieken- en bejaardenhuizen, waar honderden mensen eenzaam zijn? Gebruik daar dan de zondag middag voor als men meent de twee de kerkdienst niet meer te moeten bezoeken. Elke activiteit is dienstig om deze allesoverheersende zaak weer bij de kerkmensen te brengen, zodat ze geïnspireerd raken en doe-christenen worden. Dit is nodig Wat de Kerk moet gaan geven zijn praktische leefregels en raadgevin gen. Zij moet aan christelijke karak tervorming gaan doen. Weg consume rende christenen; allemaal actievelin- gen in Gods dienst in liefdebetoon, in gebed. Alleen zo zal de Kerk haar Heer weer leren en blijven kennen, weer leren en blijven dienen. Door systematisch in het groot te "doen" kan de Kerk nog Kerk wor den. Blijven we voortmodderen in de huidige lijn, dan resteren straks al leen nog wat vergrijzende mannetjes en vrouwtjes die altijd horen, maar nooit tot kennis komen. (Advertentie) Het Bestuur van de STICHTING RHODESIA-ZENDING wenst hierbii haar vorige advertentie voor alle duidelilkheid te rectificeren in die zin, dat de D.V. op 6 september a s. te houden zendings-bij eenkomst UIT. SLUITEND van haar uitgaat. Voorts wenst zij de door een misverstand gewekte indruk, dat er een binding met de Stichting tot handhaving van de Sta tenvertaling zou bestaan weg te nemen. AMMAN De rooms-katholieke bisschop van Amman is van plan, om islamitische en christelijke religieuze leiders uit te nodigen voor een confe rentie over het „gevaar voor het reli gieuze karakter van Jeruzalem", nu Israël het Arabische deel bezet houdt. Hij wil onder meer paus Paulus en patriarch Athenagoras vragen. „De kwestie Jeruzalem ligt meer op het religieuze, dan op het politieke vlak", aldus bisschop Nimeh Al-Samaan. Frans verzet nu ook in Duitsland (Van onze kcrkredactie) STRAATSBURG De kandi daten in de theologie die op het ogenblik beroepbaar ztfn in de Franse protestantse kerken wil len wel genieenten gaan dienen, maar niet bevestigd worden. Ze zien geen heil in deze vorm van initiatie. Bevestiging is volgens hen een „soort overbodige doop voor ambtdragers". Ze hebben hun inzichten voorge legd aan de algemene synode van de Franse Gereformeerde Kerk, nadat de ambtscommissie hen beroepbaar had verklaard. Volgens hun eigen zeggen is dit geen rebellie, maar een poging om de kerk weer te bepalen bij het algemene priesterschap van alle gelovigen. Het pastoraat moet ontclericali- seerd worden, zeggen ze. Tevens wil len ze dat de kerk andere vormen van ambtsbediening erkent. Ze ge loven dat hun visie terug te vinden is in de brieven van Paulus. Zou dat niet zo zijn: dan „is dat nog niet erg. want de christelijke gemeenschap is vrij om zich een organisatievorm te kiezen die nodig is in een bepaalde tijd", zeggen zij. De weigering van de kerkelijke be vestiging tot predikant leek tot nu toe een typisch Franstalige actie te zijn. Niet lang geleden hebben ook aanstaande predikanten in Genève de bevestiging geweigerd. Deze actie is echter nu ook overge slagen naar Duitsland. Ook in Würt- temberg wijzen kandidaten in de the ologie de bevestiging af. „Het Nieu we Testament kent geen aparte stand van geestelijken", zegt de Ver eniging van Vicarissen in Wurttem- berg, „De speciale bevestigingsdienst tilt de predikant te ver boven de gemeente uit." De vereniging keert zich scherp te gen een nieuw ontwerp voor een or de van een dienst waarin een predi kant bevestigd wordt. Afgewezen wordt dat de kandidaat knielt en hem de handen worden opgelegd. Aan de kerkelijke leiding is al een verzoek voorgelegd om kandidaten die de bevestiging afwijzen vrijstel ling te verlenen. Defregger MÜNCHEN De zelfrecht vaardiging voor de Duitse tele visie van Matthias Defregger, hulpbisschop van München heeft averechts gewerkt. Vele Duitse kranten reageerden met scherpe kritiek. „Hij verschuilt zich ach ter een patriottisch front," schreef de Süddeutsche Zeitung. Deze krant vervolgde: „De idee dat niet alle vroegere en huidige sol daten en leden van zijn kerk met hem door dik en dun willen gaan is hem vreemd." De liberale Frankfurter Rundschau noemde zijn televisieoptreden „een ramp". Het bl'ad sprak van „goedpra terij" en vervolgde: „Hij is de stijf koppige exponent van een Katholieke Kerk waarvan de geloofwaardigheid, en terecht, tot vernietiging gedoemd zou zijn als al haar vertegenwoordi gers waren als de priester Defreg ger." Die Welt constateerde verbaasd dat Defregger niet begrijpt dat niet alles wat over hem geschreven wordt be doeld is als een aanval op de kerk. Defregger zelf klaagde na afloop van de uitzending dat de zaak, wat hij ook doet, maar niet tot rust wil ko- (Van onze correspondent) MADRID Spaanse autoriteiten hebben de volledige oplage van een protestants tractaat getiteld: „Is Christus verdeeld?" in beslag geno men. De schrijver die het tractaatje liet drukken had geen toestemming gevraagd aan de Spaanse censuur. Had hij. dat wel gedaan, dan zou hij zeker toestemming gekregen hebben om het uit te geven. Hij zal nu voor de rechter moeten verschijnen. In de afgelopen twee jaar hebben de Spaanse autoriteiten niet éénmaal hun toestemming geweigerd als pro testanten een boek of tractaatje wil den uitgeven. Zelfs verspreiding op straat is niet langer verboden. Dit nieuwe geval van censuur is slechts een gevolg, zeggen pro testantse uitgevers, van onbekend heid met de Spaanse wetgeving. De buitenlandse zendeling had geen overleg gepleegd met en ook geen inlichtingen ingewonnen bij Spaanse christenen die wel op de hoogte zijn met hun situatie. De tragiek is, klagen de Spaanse protestanten, dat wij meestal de prijs moeten betalen van de houding van dergelijke buitenlandse christenen die ons land binnenkomen en doen alsof er geen christelijke ge meenschap is. 1 2 3 4 S 6 7 8 9 2 3 4 5 6 7 8 9 Horizontaal: 1. bestuurder - optel ling; 2. godin van de vrede - stad in Italië; 3. wonder - spil van een wiel; 4. afkorting op visitekaartjes - verslag; 5. bekende afkorting - titel (afk) - navigatiemiddel; 6. Europeaan - onzes inziens (afk.) - behoeftig persoon; 7. stad in Duitsland - voeg woord - boom; 8. jaargetijde - onge vulde; 9. plaats in N. Brab. - muziek noot. Verticaal: 1. plooi - bergweide; 2. dopheide - maanstand - voedsel; 3. jongensnaam - een zekere; 4. voeg woord - bijb. figuur - trustee (afk.); 5. achterdeel v. d. hals - tuinhuisie; 6. schedelboor - soort onderwijs (afk.); 7. alleenzang - werf; 8. fami lielid - teken in de dierenriem - ik (Lat); 9. gebruikt men voor het land - vlaskam. OPLOSSING VORIGE PUZZEL 1. Nora, 2. Oman. 3. rang, 4. Ange- ren, 5. rede. 6. Eder, 7. nergens, 8. Elia, 9. nier, 10. Sara. (Van c kerkredactiei MOSKOU In Midden-Rusland ligt het Swetlojar-meer. In dit meer is volgens het volksgeloof de stad „Kitesj" verzonken. Deze stad heeft steeds een rol gespeeld in het religieus bewustzijn van het Russische volk. Nog steeds worden pelgrimages naar het meer gemaakt en wordt aan het „heilige" water genezende kracht toegeschreven. Dat is een kolfje naar de hand van de anti-religieuze propaganda. De we tenschappelijke redactie van het blad Literatoernaja Gazeta heeft een expe ditie samengesteld van historici, archeologen, folkloristen, geologen en hydro logen, die het nu eens haarfijn gaan uitzoeken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2