Een christen-journalist moet de feiten christelijk interpreteren Verontrusting maanreis aanklacht tegen prediking Prof. Carl Henry even in ons land Bemiddelingpoging paus zonder succes Avondmaal pastores Sluiskil afgekeurd Top Hervormde Wereldbond vergadert Een woord voor vandaag Driekwart voor de Hollanders Bekende plantkundige gearresteerd EEN ZENDINGSBIJEENKOMST ZENDINGSOPDRACHT het EVANGELIE HANDHAVING STATENVERTALING BFROFPWGSWERK DEFREGGERS LUITENANT GESCHORST Van Stuyvenberg maakt plaats voor Brongersma Jezuïetencollege naar universiteit Prof. Van Niftrik in Hervormd Nederland Geloof bevrijdt van tirannie van hemel Gisteren schreven we over de afgezant van de gemeente van Philippi die met haar gaven Paulus heeft bezocht. Nog iets moeten we over deze Epaphroditus zeggen. Paulus schrijft na melijk: „Want om het werk van Christus is hij de dood nabij gekomen en hij heeft zijn leven gewaagd om aan te vullen wat nog aan uw dienstbetoon jegens mij ontbrak". Deze man heeft zijn leven niet alleen voor Christus ingezet, maar ook voor Paulus. Of misschien moet ik het iets anders zeggen: Omdat hij zijn leven voor Christus wilde inzetten heeft hij het ook voor Paulus ingezet. De laatste jaren wordt er veel gesproken over medemenselijkheid. Er ivordt ook veel over geklaagd. Door zoveel nadruk op de naaste te leg gen, wordt God vergeten, menen velen. Dat gevaar is inderdaad niet denkbeeldig. Maar dan is onze naastenliefde toch niet meer dan verkapte zelfzucht. Die vorm van medemenselijkheidlaat uiteindelijk zijn leegte voelen. Maar zo gauw God binnen ons gezichtsveld komt, komt ook onze naaste daar. We moeten God liefhebben én onze naaste. Wie God zoekt, openbaart dat door medemenselijkheid. Daar om moeten we oppassen met onze kritiek op een verhorizon- talisering van het evangelie. Wie God zoekt, kan zijn naaste niet de rug toekeren. Doet hij dat toch, dan heeft hij niet God gezocht maar de afgod van zijn eigen leven. Wie op zoek naar God gaatkomt bij zijn buurman terecht die hulp nodig heeft. We lezen vandaag: Romeinen 11 We lezen morgen: Romeinen 11 13-24. 25-36. 2 ZATERDAG 2 AUGUSTUS 1969 (Door Jan J. van Capelleveen) DEN HAAG „De lectuur programma's van de kerken ver geten op tragische wijze de buitenstaanders. Ze richten zich hoofdzakelijk alleen tot degenen die het evangelie al kennen." Dit is de mening van prof. dr. Carl F. H. Henry, de vroegere hoofd redacteur van het Amerikaanse christelijke opinieblad „Chris tianity Today". Hij was deze week even in Nederland op doorreis naar Joegoslavië, waar hij zou spreken op een evangelisatie congres. In een tijd waarin het ene christe lijke blad na het andere bezwijkt, is het Henry gelukt te volbrengen wat niet velen kunnen. In tien jaar tijds heeft hij een onafhankelijk, christe lijk opinieblad uit de grond gestampt, waar rekening mee wordt gehouden. Het heeft het internationaal be kendste blad, de „Christian Century" reeds verre overvleugeld met zijn 150.000 betalende abonnees. Deze Amerikaanse theoloog trok al jong de aandacht als hoogleraar aan het na-oorlogse seminarium in Pasa dena California, dat gesticht werd door de radio-evangelist Fuller. In Bouw kerncentrale: VLISSINGEN/DEN HAAG De Nederlandse Siemens Maatschappij in Den Haag, aan wie de P.Z.E.M. begin april de opdracht verstrekte voor de bouw van de kernenergiecen trale in Vlissingen-Oost, is ervan overtuigd, dat inderdaad 76 procent van het werk. zoals toegezegd, door Nederlandse ondernemingen zal kun nen worden uitgevoerd. Pessimistische berichten, dat dit percentage wel niet zal worden ge haald, acht de directie van Siemens ongegrond. Van de zijde van de Ne derlandse Siemens Maatschappij, vertegenwoordigster in Nederland ..feitelijke constructeur" van de Kraftwerk Union A.G. in de Bondsrepubliek, wijst er in dit ver band op, dat reeds nu, weinig tijd nadat de eerste paal voor de centrale werd geheid, zeker voor de helft van deze 76 procent aan Nederlandse on dernemingen is uitbesteed. Het gaat hier om opdrachten tot globaal 80 miljoen gulden, die naar schatting een kleine veertig procent van het totale werk uitmaken. Siemens is er temeer van over tuigd, dat het percentage van 76 pro cent zal worden gehaald omdat, ter wijl de bouw in totaal vier jaar in beslag zal nemen, zeker in de komen de drie jaar nog regelmatig nieuwe opdrachten zullen worden verstrekt. Daarom acht men het ook bepaald niet uitgesloten, dat ook de Kon. Mij ..De Schelde" in Vlissingen, die even eens deel uitmaakt van de Schel- de-Rijngroep, een aandeel in het werk zal krijgen. DJAKARTA De internationaal bekende plantkundige dr. Koster mans, geboren in Nederland, is gear resteerd op beschuldiging van aan zetting tot moord Het betreft een van de dertig kinderen uit arme ge zinnen d'e hij in zijn woning in Bo- gor heeft opgenomen. De jongen had goud en s^eld van zijn pleegvader gestolen. Andere kinderen hebben daarna g'vochten met de schuldige, die later werd doodgeschoten. Een van de Jongens heeft bekend de moord te hebben gepleegd Dr. Kostermans, die vee! over tro pische plantkunde heeft gepubliceerd en veel lezingen hield, zou over twee weken naar Kopenhagen vertrekken om er een congres bij te wonen. En kele van zon geadopteerde kinderen hebben een graad aan de Harvard-u- niversiteit behaald. Onverwachts is overleden de heer B. W. Chol'adurai. Als directeur van het christelijk kunst- en communica tiecentrum in Madras was hij de mo tor van bet radio-evangelisatiewerk van de kerken in India. Op varzoek van vele zendingsvrienden uit het gehele land hoopt de Stichting Rhodesia Zending D.Vi op zaterdag, 6 september a.s. te houden in gebouw „T1VOLI" te UTRECHT. Aanvang 10.30 uur v.m. Op de bijeenkomst zal D.V. gesproken worden over de te brengen aan: alle natiën en geslachten en TAAL en volk. Openb. 14 6, 7 en de noodzaak van ook op de zendingsvelden. Sprekers hopen te zijn: Ds. E. du Marchie van Voorthuyzen te Urk. bestuurslid Stichting ..Handhaving Statenvertaling". Ds. T. H. Brown te Londen, secretaris van het „Trinitarian Bible Society", een Engels Bijbelgenootschap te Londen met dezelfde grondslag als de Stich ting Handhaving Statenvertaling in Nederland. Er is nauw contact tussen dit Londens Bijbelgenootschap en de orthodox Gereformeerde gezindte in Ne derland. Ds. A. Uitslag te Oldebroek. Ds. J. W. Kloot te Gouda. Zendeling J. D. van Woerden uit Rhodesia hoopt te spreken over de Bijbel verspreiding ki Rhodesia. Slotwoord door de Eerw Heer L. van der Sluys, Ned. Herv. voorganger te Kollum. die tijd liep Billy Graham met plan nen rond om een theologisch opinie blad te stichten als een soort van theologische aanvulling op zijn evan gelisatiewerk. Adviseurs raadden hem echter af om zelf dit blad te gaan leiden. Zij waren van Vnening dat hij zich tot evangelisatiewerk moest bepalen en niet de theoloog moest gaan spelen. Op Graham's advies werd toen dr. Henry gekozen als hoofdredacteur. Henry maakte het blad, maar in ze kere zin heeft het blad hem ook ge maakt. Henry is op het ogenblik één van de bekendste van de conservatie ve, evangelische theologen van Ame rika. fa Universiteit Vorig jaar legde hij die functie neer. Hij wil nu al zijn aandacht gaan geven aan het stichten van een christelijke universiteit in Amerika. Daarmede heeft hij opnieuw een taak op zijn schouders genomen die wel haast te zwaar lijkt. Voorlopig wil Henry ook nog niet beginnen met een volslagen universiteit. Hij wil eerst een Internationale School voor Voortgezette Christelijke Studie. Zover is het nog niet en mei in gang van het nieuwe seizoen zal hij eerst een jaar als gasthoogleraar theologie doceren aan een van de grootste baptistenseminaria, Eastern Baptist Theological Seminary in Phi ladelphia. Zojuist heeft hij een jaar studie achter de rug aan de Britse universiteit van Cambridge. Toch is hij zijn journalistieke peri ode nog niet vergeten. Hij hoopt Jat het nieuwe post-academische insti tuut tevens een studie-afdeling zal bevatten waar vanuit een christelijk gezichtspunt men zich zal kunnen be zinnen op de taak van de massame dia: de krant, de radio en de tele visie. fa Verbeteren KAMPALA Medewerkers van de paus hebben vanmorgen meegedeeld, dat hij vanavond volgens plan naar Rome zal te rugkeren. Dit duidt er op, dat zijn pogingen, het overleg tussen Nigeria en Biafra op gang te helpen, mislukt zijn. Gisteren had de paus nog tot presi dent Obote van Oeganda gezegd, dat hij zijn vertrek tot zondag zou uitstel len, als dat nodig zou zijn voor de besprekingen. De besprekingen liepen al in de war, toen twee leden van de Bia- fraanse driemansdelegatie niet op kwamen dagen. Zij bleken in Rome hun vliegtuig naar Kampala te heb ben gemist en arriveerden pas gister middag. Toen werd duidelijk, dat de Biafraanse delegatieleider prof. Njo- koe niet bereid was. om met de Nige- rianen te praten. De paus ontving beide delegaties gistermiddag afzonderlijk in het par lementsgebouw en deed pogingen, om hen met hem aan één tafel te krijgen, 's Avonds verscheen echter alleen de Nlgeriaanse delegatie in de nuntiatuur, waar de paus deze dagen logeerde. Na een gesprek van anderhalf uur, waarbij ook president Obote en mi- Classis: zaak van kerken als geheel (Van onze kerkredactie) TERNEUZEN De classis Zeeuws-Vlaanderen van de Gere formeerde Kerken heeft de ge meenschappelijke avondmaals viering van het pastoresconvent van Oost-Zeeuws-Vlaanderen, die dit voorjaar in een capucijnen- klooster in Sluiskil heeft plaats gevonden, afgekeurd. De pastors fvier rooms-katholieke priesters. *vee hervormd' predikan ten en -n '^erefnrmeerriet vierder, dit experimer.'ele avondmis' me- el kaar óp gjond van dc weder-Md-. herkenning. De geretormeerde -R J Th. Heemskerk uit Axe' was liturg en voorganger. Volgens de classis zou het beter geweest z.iin. als elk dei leden van het pas*openconvent met de winst van de wederz.ijsde >ntmoeting weer gegaan was tot de eiger kerkelijke gemeenschap, om zo de bestaande kerken ze f verder 'e helpen op de weg naar *trk*liike eenheid Een ge meenschappen ik avondmaa' kan vol gens de la.-oris pas gaar functioneren binnen h -t :orfact van kerkelijke ge- mppnerhapjen dip elkaai hebben ge vonden. De lassis «eurde ne- ook af. dat ds W J. Musch uit Breskens pipc^ic^r. Hii-ani 'oor evangelisatie en reereaMe-v k heeft dpelgenomen ann -en rooms-kathonei-e pucha- ristievierinc r daarbii oo' he* brood Sppft ,u .p,-. 'kt Dr class wi' verdpr geen /«?ri,T*woordPli4kheic1 aanvaar- den 'oor w.» rd-eucharic"ed:ensten die in e: kt der van het strandpasto- raat in West-Zeeuws-Vlaanderen zijn gehouden. nister van buitenlandse z.aken Odaka van Oeganda tegenwoordig waren, werd alleen bekendgemaakt, dat ge sproken was over de vooruitzichten op vredesonderhandelingen en over de hulpverlening aan oorlogsslachtof fers. BOMMEN Uit Owerri, de huidige hoofdstad van Biafra, we-rd vernomen, dat Nige- riaanse vliegtuigen gisteren het hoofdkwartier van de kerkelijke hulpverlening in Oeboeli hebben ge bombardeerd. Zes personen werden gewond. Het Internationale Rode Kruis komt met nieuwe voorstellen voor de hervatting van de voedselvluchlen. Zij behelzen een compromis tussen de Nigeriaanse eis voor inspectie van de vluchten en het Biafraanse stand punt, dat er niet op Nigeriaans ge bied kan worden geland. Vapona-strip kan gevaarlijk zijn DEN HAAG De staatssecretaris van sociale zaken en volksgezondheid is van oordeel, dat er een vrij grote waarschijnlijkheid bestaat dat de Va pona-strip onder verschillende omstandigheden schadelijk is voor de gezondheid. Dit blijkt uit het antwoord, dat de minister van economische zaken, me de namens de staatssecretaris van so ciale zaken en volksgezondheid, heeft gegeven op vragen van de Tweede Kamerleden Van der Lek en Wieben- ga (Beiden pac.soc.) over de di- chloorvos bevattende Vaponastrip, waarvoor nog steeds reclame wordt gemaakt NED HERV KERK I Aangenomen naaT Oudega (Wvmhr.t. kand. P Vroecindeweij te I Delft, die "»edankt voor Meteren en voor Nes (Fr). Bedankt voor Nieuw-Buinen (toez.). A K. "an der Schoo' te Appelscha GEREF KERKEN Aan«tPiu»men naai Koudekerk aan den P'in TI J Swierts t.i Enkhuizen. I Popnemd to* «onsnien* te Ouder- j irppi» f .«p r.iqqp! m df Wil. a.s em ored •«chlroerspred i tp Rotter- n m - f>° ia-»p /Rf P GEMEENTEN Bed ar kt vooi Bamevelr Chr van den Poel re Yerseke: voor IJsselmon- de, J. van Faaren te Amersfoort. Hoewel de religieuze journalistiek zich geweldig snel ontwikkeld heeft in de na-oorlogse jaren, is prof. Hen ry nog lang niet tevreden. Ons gesprek kwam als vanzelf op dat on derwerp. „Er is nog heel wat te ver beteren aan het niveau", zei hij. Een van de grootste problemen is dat eigenlijk niet één kerkelijk blad zich financieel kan bedruipen. Alle kerken die eigen bladen uitgeven moeten die zwaar subsidiëren. Het gevolg is dat de kerkelijke leiding daaraan het recht meent te kunnen ontleden om censuur op het blad toe te passen. Het wordt dan een spreek buis van de kerkelijke leiding. Prof. Henry ziet echter ook een wat je. zou kunnen noemen oecu menische „censuur". De oecume nische beweging heeft ongetwijfeld nieuwswaarde, zegt hij, maar ze krijgt naar zijn mening veel meer aandacht dan ze eigenlijk verdient. Dat komt omdat er zoveel oecume nische variaties bestaan. Er is een rooms-katholieke, een protestants-or thodoxe en een evangelische oecume ne. Er wordt eindeloos vergaderd over kerkelijke fusies en bovendien zijn de oecumenische bureaus erg handig om de aandacht te trekken van de publiciteitsmedia. fa Sensationeel De oecumenische overwaardering in de seculaire pers heeft weer tot gevolg dat andere kerkelijke of christelijke zaken alleen in liet nieuws komen als ze sensationeel zijn, of stevig opgepept kunnen wor den. Het gevolg daarvan is dat afwij kingen van de aanvaarde leer volop in het nieuws komen. Dat is wel ge bleken met de zogenaamde God-is-dood-theologie van mannen als Thomas J. J. Altizer en de ideeën van bisschop Pike. Zo wordt de in druk gewekt dat al het bestaande vrij waardeloos is. Van de weeromstuit zijn de reli gieuze bladen weer vreselijk bang voor sensationeel nieuws en opwin dende artikelen. Ze munten uit door hun achtenswaardigheid. Ze zijn zo achtenswaardig dat geen mens ze meer aandacht waard acht. Maar het grootste probleem acht prof. Henry toch dat de religieuze pers de kerkelijke zowel als de christelijk-onafhankelijke, zich vrij wel uitsluitend richt tot het christe lijke publiek. Een van de grootste geloofszendingen, die zegt zich te concentreren op evangelisatie, de La- tin American Mission, kwam met een BONN Paul Ehlert, de voor malige luitenant van de Wehrmacht, die van hulpbisschop Defregger, des- tyds kapitein, in 1944 het bevel doorkreeg tot het fusilleren van ze ventien gijzelaars in Filetto (Italië) is door de minister' van onderwijs van Sleeswijk-Holstein geschorst. De thans 55-jarige Ehlert is hoofd van een school in Rensburg. Inmiddels keert de publieke opni- nie in West-Duitsland zich de laatste dagen in toenemende mate tegen de aartsbisschop van München, kardi naal Döpfner. Hoewel Defregger hem op de hoogte had gesteld van zijn oorlogsverleden, heeft Döpfner ver leden jaar toch doorgezet, dat De- j fregger hulpbisschop werd. De openbare aanklager in l'Aquila j heeft gezegd, dat Italië Defreggers uitlevering zal vragen, als het onder zoek zou uitwijzen, dat hij schuldig is. Het onderzoek zal echter lang duren, omdat veel belangrijke getui gen inmiddels geëmigreerd zijn. (Van onze parlementsredactie) DEN HAAG De Eindhovense wethouder A. van Stuyvenberg zal zijn Eerste-Kamerzetel afstaan aan de huidige PvdA-senator dr. E. Bron gersma. De heer Van Stuyvenberg werd in juni gekozen hoewel dr. Bron^e^ma op een verkiesbare plaats stond en hii niet. Voor de beslissing van Van Stuyvenbere zijn verschillende over wegingen belangriik geweest: het was nooit ziin bedoeling dr. Bron- eerema verdringen die een belang rijke juridische inbreng in de PvdA-fractie heeft maar we' mr Camme'iieeck die echter mei steun van f iTP'vrg on 7.eeland tnch gpko- zen werd pp wethouder »'t F.in-'ho- ven W't ''prdpr peen 'znaV-Van Stuv- ven>—n„ar ic me(, rfp Bi)bp| ïf. i H 1 tloon *'n die „lip f! in een Dn vn "onde verkiezineen meer reke ning zal houden met Brabantse be langen. schok tot de ontdekking dat 96 pro cent van haar lectuur bestemd was voor christenen. fa Interpretatie Na een grondig onderzoek kwam de nieuwsredacteur van Christianity Today, David E. Kucharsky, tot de ontdekking dat er. in heel Amerika geen enkel christelijk blad wordt uit gegeven dat te koop is in de kiosken en zich speciaal richt tot de niet-christelijke massa. Christen-journalisten, zo meent prof. Henry, blijven ook achter bij de ontwikkelig in de algemene journa listiek. Over het algemeen gaat de journalistiek van de gedachte uit dat we niet langer goed kunnen werken met de idee van een vorige generatie dat volslagen objectiviteit in de be richtgeving noodzakelijk is. Gebrek aan ruimte en tijd dwingt de heden daagse journalist zich geweldige be perkingen op te leggen. Dat houdt in dat hij al bij de keuze van het nieuws begint te interpreteren. LONDEN Het Heytrop-college, een seminarie van de^jezuieten bij Oxford, wordt volgend jaar een deel van de (openbare, niet kerkelijk ge bonden) universiteit van Londen. Gelijk bekend is ook in Utrecht het plan, om de katholieke hogeschool te integreren :n de theologische facul teit van de rijksuniversiteit. Prof. Henry is niet bang vow In terpretatie. Hij meent dat christen-journalisten zelfs moeten In terpreteren. Dat wil niet zeggen dat de feiten niet als heilig beschouwd behoeven te worden. Het tegendeel ls waar. Het betekent ook niet dat de subjectiviteit de berichtgeving mag overheersen. Maar het betekent wel dat de christen-journalist zijn nieuws moet toetsen op „eeuwigheidswaar de". De feiten moeten christelijk geïnterpreteerd worden. Dat geldt niet alleen van het kerkelijk nieuws, maar van al het nieuws dat wordt gepubliceerd. fa Niet neutraal Een christen-journalist, zegt dir. Henry, heeft eenvoudig de plicht om in zijn berichtgeving te laten zien dat Jezus Christus het scharnier is waarop de geschiedenis draait. Toen hij deze uitspraak eena voor legde aan een forum vooraanstaande Amerikaanse journalisten, wezen zij deze gedachte geschrokken af. En toch, zei prof. Henry tegen me, is dit waar. Wie dat niet doet laat in wezen zijn berichtgeving beïnvloeden door de moderne tijdgeest. Het is al te naief, zegt hij, om te veronderstellen dat we alleen maar feiten door kunnen geven. Als we die feiten niet plaatsen tegen de achter grond van het evangelie, plaatsen we onbewust die feiten tegen de achter grond van de filosofieën die op het ogenblik onze wereld beheersen. Er is geen neutrale middenweg. Zijn woorden klonken me bekend in de oren. Dit zijn de gedachten die indertijd geleid hebben tot het ontstaan van een christelijke dag bladpers in ons land. De gedachten die in christelijke kring in Amerika nu klinken zijn al veel eerder ver kondigd in ons land. Maar dat wil niet zeggen dat Henry ook ons land niet iets te zeggen heeft, als hij erop hamert dat christelijke journalistiek, journalistiek moet zijn die deze tijd plaatst in het perspectief van de eeu wigheid. BEIROET Vandaag is in de Libanese hoofdstad Beiroet het uitvoerend comité van de Her vormde Wereldbond samenge komen voor een vergadering, die een week zal duren. Het >s de laatste vergadering van het uitvoerend comité voor de assem blee, die volgend jaar augustus in Nairobi wórdt gehouden. Daar zal de vereniging met de Internationale Congregationalistische Raad een feit forden. De vergadering in Beiroet staat on der leiding van de Duitser prof. dr. Wilhelm Niesel, voorzitter van de HWB. Op de agenda staan onder meer voortellen voor de keuze van een nieuwe secretaris-generaal. De nuidige secretaris-generaal van de Hervormde Wereldbond, de Zwitser dr. Marcel Pradervand. treedt na Nairobi af. Twintig jaar bekleedde hij deze functie. Ttot de Hervormde Wereldbond behoren in ons land de Nederlandse Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken en (na de fusie met de ICR volgend jaar) de Remonstrantse Broederschap. DEN HAAG De door de geslaagde maan landing ontstane gods dienstige verontrusting is een aanklacht tegen de prediking der kerk. Dit schrijft prof. dr. G. C. van Niftrik deze week in een voorpagina artikel van Hervormd Nederland. ..Wij predikanten schij nen door onze manier van nreken 3e gemeenteleden no» maar steeds te bevesti gen in de overtuleine. dat er twéé "«sehpiden werelden zijn: de nntopvankeliike wereld van God (de hemel) en onze wereld (de aarde) Anders eezegd: wii predi kanten schijnen God vooral, om niet te zeggen: uitsluitend! als de Transcendente, dat wil zee gen de alles Overstijgende de On0,enao'-hare en Verhe- vpne te nrorllken. j Ik meen. dat het in de I Riihet anders ligt. God is in geschapen heeft, onderhoudt, door trekt en draagt. Hij is niet ver van een ieder van ons. Want in Hem leve» wij, be wegen wij ons en zijn wij (Handelingen 17: 27, 28). God is immanent (inwo nend, inblijvend), terwijl Hij tegelijkertijd alles overstijgt (dus transcendent is)." Volgens prof. Van Niftrik' kan en moet een christen zich over de landing op de maan verheugen, omdat die landing een uiterlijk en historisch teken is van der mensen bevrijding van de tirannie van de hemel. Men kan het in de brief van Paulus aan de Colos- senzen nalezen, hoe ook in die jonge christelijke ge meente het heidense geloof, dat de sterren, de sterre- "eesten het lot van mensen en volken heDaten. was doorgedrongen 'Het was toch maar verstandig die sterreeeesten te vriend te houden De antieke wereld 'ag onder de ban van een heidens fatalisme: dat ons aller leven beheerst werd door de machten en tronen. Prof. Van Niftrik de heerschappijen van de '-■emelse gewesten. Paulus heeft tegen zijn •emeenten gezegd: je hoeft niet langer bang te zijn voor de tirannen daar aan s hemels trans Christus heeft alle sterregeesten en sterremachten overwonnen. Mede door die prediking is zoiets als ruimtevaart mo gelijk geworden. De antieke mens zou het niet gedurfd hebben. Men kan zich natuurlijk afvragen, of de miljoenen, die aan de maanlanding ten koste zijn gelegd, niet an ders en beter besteed had den kunnen woroen. Afge zien daarvan karakteriseert prof. Van Niftrik het on dernemen als zodanig als christelijk legitiem. Vervolgens schrijft prof. Van Niftrik over de dyna miek en de ruimtelijkheid van de hemel, zoals hij dat uitvoeriger heeft gedaan in zijn onlangs verschenen boek De Hemel. Dat vat hij als volgt samen: „Als ik zeg dat ik na mijn streven naar de hemel hoop te gaan, geef ik geen topografie van het heelal, maar druk ik daardoor uit, dat ik er vast van over tuigd ben door Gods genade opgenomen te worden in de eigenlijke liefderüimte van God. Die ruimte is er. onidat God er is. Die ruimte is im manent en lrn"seenc'"nt te- "Hiik, evenals God. Hoe deze pelonfsyeiferheid op onieerlei wijze door dc lan ding op de maan zou zijn aangetast is mij een com pleet raadsel."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1969 | | pagina 2